eitaa logo
تبیین منظومۀ فکری رهبری
35.4هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
1.9هزار ویدیو
408 فایل
کانال رسمی مجموعۀ مستقل و مردمی تبیین (ارائه دهنده و مجری اولین سیر مطالعاتی آشنایی با منظومۀ فکری رهبر انقلاب) پایگاه اطلاع‌رسانی: https://www.tabyinmanzome.ir پشتیبانی فنی: @support_tabyin روابط عمومی: ۰۹۱۰۲۵۸۸۸۱۸ @ertebat_tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
امام خود را تنها نگذاشت... ۲۵۰_ساله قبل از حرکت به ، بزرگانی مثل این عباس و ابن جعفر و چهره های نامدار صدر ، که ادعای فقاهت و شهامت و ریاست و آقازادگی و امثال اینها را داشتند، گیج شدند و نفهمیدند چه کار باید بکنند. ولی زینب کبری گیج نشد و فهمید که باید این راه را برود و خود را تنها نگذارد و رفت. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۹۰ @t_manzome_f_r
بی خود نیست که ادیان، این همه روی تعقل و تدبر تکیه کرده‌اند. بی‌خود نیست که در قرآن کریم، این همه روی تفکر و تعقل و تدبر انسان ها تکیه شده است؛ آن هم درباره‌ی اصلی‌ترین موضوعات دین، یعنی #توحید. @t_manzome_f_r
📗بریده‌ای از جلسۀ دوازدهم کتاب طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن توحید و نفی طبقات اجتماعی پس خالق و معبود و مدبر امور همگان خداست. اين مسئلۀ خيلى مهمى است که اگر چنانچه خالق و معبود يكى شد، ناگزير انسان‌‌ها در يك طبقه و يك ترازند. همه از اصل و ريشۀ مادىِ واحدى آفريده شدند. روى اين كلمۀ مادى دقت داريم، تكيۀ مخصوص داريم؛ از جنبۀ مادى، از جنبۀ ساختمان بدنى، همۀ انسان‌‌ها از يك اصل و يك ريشه آفريده شده‌اند. هيچ‌‌كس در آفرينش از مزيتى كه منشأ برخورداري‌‌هاى حقوقى باشد، بهره‌‌مند نيست. اين را هم دقت كنيد؛ نه‌اينكه از مزيتى برخوردار نيست؛ چرا، ممكن است انسان‌‌هايى بر اثر شرايطى، يك استعداد خاصى پيدا كنند؛ خب، يك مزيتى شد. يك نفر ممكن است از لحاظ شرایط خِلقتى جورى به‌وجود آمده باشد كه نابغه باشد. ممكن است كسى از پدر و مادرى توليد شده كه با‌استعداد است. يكى کم‌‌استعدادتر است، يكى نيرومندتر است، يكى ضعيف‌‌تر و لاغرتر است، يكى زيباتر است، يكى زشت‌‌تر است، پس اين اختلافات هست، اما اين اختلافات منشأ اختلاف حقوقى نيست. چنين نيست كه آن‌كسى‌كه از قواىِ جسمىِ بيشترى برخوردار است، از حقوق اجتماعىِ بيشترى برخوردار باشد، ابداً! چنين نيست آن‌كه در يك خانۀ اشرافى و متنفّذى به دنيا آمده، از امكانات بيشترى برخوردار باشد. هرگز! اسلام اگر مدرسه باز مى‌‌كند، براى همۀ بچه‌‌‌‌ها باز مى‌‌كند؛ اگر تعليم و تربيت مى‌‌دهد، براى همۀ بچه‌‌‌‌ها مى‌‌دهد؛ اگر به انسان‌‌ها امكان كسب و كار و تلاش و سعى در زندگى مى‌‌دهد، به همه مى‌‌دهد؛ كار اگر مى‌‌دهد، به همه مى‌‌دهد. @t_manzome_f_r
إلهی، چگونه گویم نشناختمت كه شناختمت، و چگونه گویم شناختمت كه نشناختمت. سلااام صبح تون بخیر ☺️🌹 @Manzome_fekri110 منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزانم هستم.
در دوران دوم نهضت یعنی دوران خلافت خلفای سُفیانی و مروانی و عباسی، مهمترین چیزی که مردم احتیاج داشتند... @t_manzome_f_r
📗بریده‌ای از جلسۀ سیزدهم کتاب طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن تأثیرات روانی توحید انسان موحد از جملۀ تأثیراتی که روح او از ناحیه و قِبَلِ توحید می‌‌برد، یکی این است؛ دارای وسعت افق دید می‌‌شود. موحد از تنگ‌‌نظری‌‌ها، از کوته‌‌بینی‌‌ها، از نزدیک‌‌بینی‌‌ها آسوده و راحت است. آدم موحد نمی‌‌گوید من در این میدان شکست خوردم یا جبهۀ ما دراین‌زمینه عقب نشست و کار به زیان ما تمام شد. او این‌‌قدر نزدیک‌‌بین نیست. او می‌‌داند که فکر توحیدی به درازای عمرِ بشر دارای قلمرو است، عمرِ بشریت؛ با مقیاس عمرِ بشریت، ده سال و بیست سال و پنجاه سال و صد سال، یک‌لحظه و یک‌دقیقه بیش نیست. به بیان دیگر و از دیدگاه دیگر، آدم موحد افق دیدش در مسائل مادی و نیازهای پست و حقیر خلاصه نمی‌‌شود، متوقف نمی‌‌گردد. آدم موحد درمقابل خود وقتی نگاه می‌‌کند، در کنار نیازهای مادی، ده‌‌ها نیاز، صدها نیاز از عظیم‌‌ترین و عزیزترین نیازهای انسان را می‌‌بیند. تمام ذهنش و فکرش و حواسش، منحصر و متوقف نیست در نیازهای پست و حقیر و کوچک، آن‌‌گونه که انسان‌‌های در باطن مادی، اگرچه در ظاهر الهی، در ظاهر معنوی، خودشان را در آن محبوس و زندانی کرده‌‌اند. آدم موحد وقتی‌که نگاه می‌‌کند، آینده را درمقابل خود بی‌نهایت وسیع می‌‌بیند. همان‌‌طوری‌که در یکی از روزهای گذشته عرض کردم، موحد برای دنیا آخری قائل نیست. برای خاطر اینکه آخر دنیا را متصل به آخرت می‌‌بیند. آخرت را با دنیا سر و تهِ یک طومار می‌‌داند. مرگ را دیوار زندگی نمی‌‌داند، پایان این راه فرض نمی‌‌کند، بلکه دریچه‌‌ای و مَمَرّی و معبری می‌‌داند، به‌‌سوی دنیایی وسیع‌‌تر. اینها خواص توحید است. @t_manzome_f_r
آن دستگاهی (در دوران خلافت مروانی و سفیانی و عباسی) که می‌خواست انسان‌ها را عاقل، متعبّد، مؤمن، آزاد، دور از آلایش‌ها، خاضعِ عندالله و متکبر در مقابل متکبران تربیت کند و بسازد به دستگاهی تبدیل شد که انسان‌ها را با تدابیر گوناگون، اهل دنیا و هوی و شهوات و تملق و دوری از معنویات و انسان‌های بی‌شخصیت و فاسق و فاسدی می‌ساخت و رشد می‌داد. @t_manzome_f_r
او (یوسف بن عمر ثقفی) سال‌ها بر جان و مال و عِرض مردم مسلط بود. نه یک اصل و نسب درستی، نه یک سواد درستی، نه یک فهم درستی داشت؛ ولی چون به رأس قدرت وابسته بود، به این سِمت گماشته شده بود. @t_manzome_f_r
روایتی از #حضرت_صادق (علیه السلام) است که می‌فرماید: "وقَّت هذَا الاَمرَ فی السَّبعین" در تقدیرات #الهی این بوده که با فاصله‌ی سی سال از #شهادت_امیرالمؤمنین (علیه السلام) و ده سال بعد از شهادت #امام_حسین (علیه السلام) امر حکومت به دست اهل بیت برگردد. منتها، نتیجه‌ی به این بزرگی، کِی حاصل می‌شود؟ @t_manzome_f_r
باید بود و انقلابی باید و انقلابی باید کرد، که طبعا این الزاماتی دارد؛ انقلابی حرکت کردن دارد. بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از دانشجویان ۱۳۹۷ / ۳ / ۷ @t_manzome_f_r
#تاریخ_اسلام پر است از حوادث گوناگون (حوادث زمان پیغمبر صلی الله علیه وآله) و بعد از ایشان، حوادث زمان #امیرالمؤمنین (علیه السلام)، حوادث دوران زندگی #ائمه (علیه السلام) و خلفای بنی امیه و بنی عباس). @t_manzome_f_r
#تاریخ_اسلام تاریخی است پُر از حوادث گوناگون لکن کمتر حادثه‌ای را ما داریم مثل این حادثه (حادثه صلح #امام_حسن علیه السلام) در تعیین کنندگی نسبت به کل تاریخ اسلام. @t_manzome_f_r
، عامل پیروزی... ۲۵۰_ساله در ، در حادثه ، خون بر شمشیر پیروز شد_ که واقعأ پیروز شد_ عامل این پیروزی، حضرت زینب بود؛ واِلّا خون در تمام شد. حادثه نظامی با شکست ظاهریِ نیروهای در عرصه ی عاشورا به پایان رسید؛ اما آن چیزی که موجب شد این شکست نظامیِ ظاهری، تبدیل به یک پیروزی قطعیِ دائمی شود، عبارت بود از زینب کبری؛ نقشی که حضرت زینب بر عهده گرفت؛ این خیلی چیز مهمی است. این حادثه نشان داد که در حاشیه ی تاریخ نیست؛ در متن حوادث مهم تاریخی قرار دارد. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۹۵ @t_manzome_f_r
عظمتِ خیره کننده کبری... ۲۵۰_ساله زینب سلام الله علیها کاری می کند که دشمنی که به حسب ظاهر در کارزارِ نظامی شده است و مخالفین خود را قلع و قمع کرده است و بر تخت پیروزی تکیه زده است، در مقر خود، در کاخ ریاست خود، تحقیر و ذلیل شود؛ داغ ننگِ ابدی را بر پیشانی او می زند و پیروزی او را تبدیل می کند به یک شکست؛ این کارِ زینب کبری است. حضرت زینب سلام الله علیها نشان داد که می توان حُجب و عفاف زنانه را تبدیل کرد به ، به یک بزرگ. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۹۵ @t_manzome_f_r
پایان از ۹صفحه هجدهم کتاب انسان ۲۵۰ ساله👆👆👆
امام حسن علیه السلام فرمود: تعجّب مى كنم از كسى كه در فكر خوراك و تغذيه جسم و بدن هست ولى درباره تغذيه معنوى روحى خود نمى انديشد، پس از غذاهاى فاسد شده و خراب دوری می کند. @Manzome_fekri110 عید بر شما مبارک 🌹☺️
نظر یکی از اعضای طرح در مورد کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔰🔰 سلام بعد از مطالعه کتاب اول ( طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ) نگاهم خیلی تغییر کرد. کاملا اسلام رو از اول شناختم. حالا می فهمم مسلمانی یعنی چه!!!خیلی حرف دردناکیه که یه شیعه بعد از سی سال تازه دینش رو بشناسه و بدونه که بهترین و عالی ترین نعمت نصیبش شده بوده و خبر نداشته و مورد بعدی اینکه با تمام وجود غربت رهبر مظلومم رو درک کردم. 😭😭😭😭 حرف هاشون طلاست. اما کسی از این گنجینه زیاد اطلاعی نداره. از استاد فخریان بسیار بسیار ممنونم که ما رو با منویات رهبری و اندیشه هاشون آشنا کردن. خیلی خیلی ممنونم از استاد. همچنین از نماینده گلمون خانم دیاری عزیز. اجرشون با حضرت فاطمه انشاءالله...🌹🌹🌹 @t_manzome_f_r
#خلافت نوعی از حکومت است، #سلطنت نوعی دیگر؛ دو جریان جداگانه و به کلی متمایز از یکدیگر در اداره و حکمرانی بر مسلمین و بر کشور و بر جامعه‌ی اسلامی وجود دارد، یکی جریان سلطنت ویکی جریان خلافت. @t_manzome_f_r
انقلاب مراحلی دارد؛ آنچه در اول انقلاب در سال ۵۷ اتفاق افتاد، مرحله ی اول انقلاب بود. یعنی انفجار در مقابلِ نظامِ باطلِ طاغوت و ایجاد یک نظام جدید بر مبنای آرمان ها و ارزش های نو... @t_manzome_f_r
#جریان_حق یعنی جریان #امام_حسن_علیه_السلام، ایشان اصالت را به دین می دادند، برایشان اصل، دین بود. یعنی هم در ایمان مردم و اعتقاد مردم، دین باقی بماند و هم دین در اداره ی جامعه حاکمیت داشته باشد... @t_manzome_f_r
📗بریده‌ای از جلسۀ چهاردهم کتاب طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن فلسفهٔ نبوت شما ببينيد مكتب‌‌‌‌‌‌های عقلی را و فلسفی را که چطور درمقابل هم صف‌‌‌آرایی می‌‌‌كنند. ببينيد كه انسانيت تا به يك مبدأ و نقطه‌‌‌ای فراتر و بالاتر و عميق‌‌‌تر از خرد انسان متصل نباشد، نمی‌‌‌تواند راه به هدايت و سعادت برساند. نبوت معنايش اين است؛ يك نيرويی بالاتر، يك هدايتی قوی‌‌‌تر و عميق‌‌‌تر از هدايت حس، از هدايت غريزه، از هدايت عقل لازم دارد انسان. اين هدايت می‌‌‌آيد چه‌كار می‌‌‌كند؟ می‌‌‌آيد با حس شما رقابت می‌‌‌كند؟ می‌‌‌آيد با غريزهٔ شما مخالفت می‌‌‌كند؟ می‌‌‌آيد سر عقل را به سنگ می‌‌‌زند؟ ابداً. او می‌‌‌آيد تا عقل را راهنمايی كند، تا عقل را پرورش بدهد، تا عقلِ دفن‌شده را از زير خروار‌‌‌ها خاك بيرون بياورد. اميرالمؤمنين ما صلوات‌‌الله ‌‌‌و سلامه‌‌‌‌عليه، اشتباهی گفتم، اميرالمؤمنين بشريت ـ منحصرش نكنيم به خودمان اميرالمؤمنين را ـ او معلم بشريت است، اميرالمؤمنينِ بزرگ بشريت می‌‌‌گويد پيغمبران را خدا فرستاد، بنابر آنچه كه در نهج‌‌‌البلاغه است، تا اينكه وادار كنند انسان‌‌‌ها را تا به ميثاق و پيمانِ فطرت خود پايبند بمانند و نعمت‌‌‌‌‌‌های فراموش‌شده را به‌يادشان بياورند، بعد «وَ يُثيروا لَهُم دَفائِنَ العُقولِ»، خردها، عقل‌‌‌ها، درك‌‌‌ها، شعور‌‌‌های جامعه‌‌‌‌‌‌های بشری كه به‌وسيلهٔ فرعون‌‌‌ها و نمرود‌‌‌ها و بزرگ‌‌‌ها و قدرتمند‌‌‌ها دفن شده بود، پيغمبران می‌‌‌آيند تا اينكه اين دفينه‌‌‌‌‌‌ها را بيرون بياورند، اين عقل‌‌‌های دفن شده را بر شورند. فرعون دوست نمی‌‌‌دارد كه مردم دارای عقل باشند، دوست نمی‌‌‌دارد كه انسان‌‌‌ها بفهمند؛ چون اگر بفهمند، او وجودش باطل و افسانه خواهد شد، که اين را در بحث‌‌‌‌‌‌های بعدی نبوت به تشريح خواهيم ديد ان‌‌‌شاءالله. فرعون دوست نمی‌‌‌دارد كه مردم نيروی خرد را به‌كار بزنند؛ چون اين‌‌‌جور است، نيروی خرد را دفن می‌‌‌كند، چه‌جوری دفن می‌‌‌كند، بحث‌‌‌‌‌‌های بعدی‌ست ان‌‌‌شاءالله. پيغمبران می‌‌‌آيند اين دفينه‌‌‌‌‌‌ها را، اين خزينه‌‌‌‌‌‌ها را، اين گنج‌‌‌‌‌‌های پنهان و مخفی را استخراج می‌‌‌كنند، تصفيه می‌‌‌كنند، می‌‌‌دهند دست مردم. @t_manzome_f_r