eitaa logo
تبیین منظومۀ فکری رهبری
37.7هزار دنبال‌کننده
8.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
399 فایل
کانال رسمی مجموعۀ مستقل و مردمی تبیین (ارائه دهنده و مجری اولین سیر مطالعاتی آشنایی با منظومۀ فکری رهبر انقلاب) پایگاه اطلاع‌رسانی: http://tabyinmanzome.ir پشتیبانی فنی: @support_tabyin روابط عمومی: ۰۹۱۰۲۵۸۸۸۱۸ @ertebat_tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
یک جمله در زیارت اربعینِ امام حسین "علیه‌الصّلاةوالسّلام" ذکر شده است که مانند بسیاری از جملات این زیارت‌ها و دعاها، بسیار پُرمغز و در خور تأمّل و تدبّر است. آن جمله این است: «و بذل مهجته فیک» یعنی حسین‌بن‌علی، جان و خون خود را در راه تو داد؛ «لیستنقذ عبادک من الجهالة»؛ تا بندگان تو را از جهل نجات دهد؛ «و حیرة الضّلالة»؛ و آنها را از سرگردانىِ ناشی از ضلالت و گمراهی برهاند. این یک طرف قضیه، یعنی طرفِ قیام کننده؛ حسین‌بن‌علی "علیه‌السّلام" است. طرف دیگر قضیه، در فقره بعدی معرفی می‌شود: «و قد توازر علیه من غرّته الدنیا و باع حظّه بالارذل الأدنی»؛ نقطه مقابل، کسانی بودند که فریب زندگی، آنها را به خود مشغول و دنیای مادّی، زخارف دنیایی، شهوات و هواهای نفس، از خود بی‌خودشان کرده بود؛ «و باع حظّه بالارذل الأدنی»؛ سهمی را که خدای متعال برای هر انسانی در آفرینش عظیم خود قرار داده است -این سهم عبارت است از سعادت و خوشبختی دنیا و آخرت- به بهای پست و ناچیز و غیر قابل اعتنایی فروخته بودند. این، خلاصه نهضت حسینی است. ۷۹/۱/۲۶ بیانات در خطبه‌های نماز جمعه تهران‌ @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا اباعبدالله ▪️زائرالحسین هرکی چشمش توی روضه تَرشِه 🏴 لبیک یا حسین @t_manzome_f_r تبیین منظومه فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: 🔹حکومت آینده‌ی حضرت مهدی موعود، یک حکومتِ مردمیِ به تمام معناست. مردمی یعنی چه؟ یعنی متّکی به ایمان‌ها و اراده‌ها و بازوان مردم است. امام زمان تنها دنیا را پُر از عدل و داد نمی‌کند، امام زمان از آحاد مومنین استفاده می‌کند و با تکیه به آنهاست که بنای عدل الهی را در سرتاسر عالم استقرار می‌بخشد و یک حکومت صد در صد مردمی تشکیل می‌دهد. @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
منجیِ آخرالزّمان مورد اتّفاق همه‌ی ادیان ابراهیمی است؛ اینکه کسی خواهد آمد و جهان را از منجلاب ظلم و جور نجات خواهد داد، در میان ادیان ابراهیمی مورد قبول همگان است. در اسلام، نام این منجی هم مشخّص شده است؛ این موجود الهی را، این انسان بزرگِ فوق‌العاده را در همه‌ی مذاهب اسلامی به نام می‌شناسند. شاید در بین فِرَق اسلامی هیچ فرقه‌ای را نتوان سراغ داد که معتقد نباشد که "علیه‌السّلام" ظهور خواهد کرد و او از ذریّه‌ی پیغمبر است؛ حتّی نام و کنیه‌ی آن حضرت را هم مشخّص می‌کنند. خصوصیّتی که در اعتقاد شیعه وجود دارد این است که این شخصیّت را به‌صورت مشخّص و معیّن معرفی می‌کند؛ او را فرزند امام یازدهمِ از ائمّه‌ی اهل بیت -حضرت امام حسن عسکری "علیه‌السّلام"- میداند؛ تاریخ ولادت او به‌طور مشخّص از نظر مورّخان شیعه و متکلّمان شیعه روشن و واضح است؛ دیگر فِرَق اسلامی، غالباً این نظر را متذکّر نشده یا نپذیرفته‌اند ولی شیعه با ادلّه‌ی مسلّم و قطعی، حضور و وجود و ولادت آن بزرگوار را اثبات می‌کند. بعضی استبعاد کرده‌اند که چگونه ممکن است انسانی متولّد بشود و در این زمان طولانی زنده بماند. این تنها استبعادی است که در مورد قضیّه‌ی حضرت ، مخالفان مطرح کرده‌اند و تکرار کرده‌اند؛ لکن قرآن کریم با نصِّ صریح خود، این استبعاد را برطرف میکند. درباره‌ی حضرت نوح پیغمبر "علیه‌السّلام" می‌فرماید: فَلَبِثَ فیهِم اَلفَ سَنَةٍ اِلّا خَمسینَ عامًا؛ یعنی نوح در میان قوم خود ۹۵۰ سال زندگی کرده است. نه اینکه عمر او این مقدار بود، ظاهر مطلب این است که دوران دعوت آن بزرگوار ۹۵۰ سال است؛ بنابراین، این استبعاد جایی ندارد. بزرگ‌ترین خاصیّت این اعتقاد در میان شیعیان، است. جامعه‌ی تشیّع فقط به برجستگی‌های تاریخ خود در گذشته متّکی نیست، چشم به آینده دارد. یک نفر معتقد به مسئله‌ی مهدویّت طبق اعتقاد تشیّع، در سخت‌ترین شرایط، دل [را] خالی از نمی‌داند و شعله‌ی امید همواره وجود دارد؛ می‌داند که این دوران تاریکی، این دوران ظلم، این دوران تسلّط ناحق و باطل قطعاً سپری خواهد شد؛ این یکی از مهم‌ترین آثار و دستاوردهای این اعتقاد است. البتّه اعتقاد تشیّع نسبت به مسئله‌ی مهدویّت به همین‌جا محدود نمیشود؛ بِیُمنِهِ رُزِقَ الوَری‌ وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الأرضُ و السَّماء؛ مسئله‌ی اعتقاد به مهدویّت یک چنین اعتقادی است. این شعله‌ی فروزان، این فروغ تابان، در جوامع شیعی در طول قرنهای گذشته وجود داشته است و همچنان وجود خواهد داشت و ان‌شاءالله دوران انتظار منتظران سر خواهد آمد. ۹۴/۳/۱۴ بیانات در مراسم بیست و ششمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی "رحمه‌الله" @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️دست‌های بیگانه برای تحمیل مشکلات و رنج‌ها و سختی‌ها بر مسلمانان و شدت بخشیدن به این مصائب فعال هستند اما اگر مجموعه ، و و که با دلها و افکار ملتهای مسلمان سر و کار دارند از خود و نشان دهند و هنر را به شکل صحیح بکار بندند، اراده و توانمندیهای مردم، مشکلات و سختی‌ها را مرتفع خواهد کرد. ۱۳۷۶/۰۹/۲۰ @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
سازش با ظالم، ظلم بر مظلومين است، سازش با ابرقدرت‏‌ها، ظلم بر بشر است. آن‌هایی كه به ما مي‏‌گويند سازش كنيد، آن‌ها يا جاهل هستند يا مزدور. سازش با ظالم، يعني، این‌که دست ظالم را بازکن تا ظلم كند. اين خلاف رأی تمام انبياست. انبياي عظام، تا آنجا كه توانستند جديت كردند كه ظلم را از اين بشر ظالم بزدايند، به موعظه، به نصيحت، به امربه‌معروف، به نهي از منكر، به «أَنْزَلْنَا الْحَديدَ فيهِ بَأْسٌ شَديد»، «آخِرُ الدَّوَاءِ الْكَيُّ»؛ بعدازآنکه موعظه نشد، نصيحت نشد، آخرْ دوا، اين است كه داغش كنند؛ شمشير، آخرْ دواست. @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
یکی دیگر از ثمرات رویکرد آرمانگرایی واقع بینانه، اثری است که بر موضع رهبر انقلاب در باب نسبت "ارزش‌ها و روش ها" گذاشته است؛ به این شکل که اگرچه آرمان‌ها و ارزش‌ها که هدف نظام هستند، دگرگون پذیر نیستند اما در روش‌ها و برنامه‌های دستیابی به آنها می‌توان و باید اهل تجربه و تغییر بود. بنابراین استقامت در مورد هدف‌ها معنا می‌یابد در حالی که در زمینه روش‌ها که ممکن است دچار اشتباه و کاستی و ناکارآیی باشند، جای انعطاف هست. " به هیچ وجه عدول از مبانی و عدول از ارزش‌ها جایز نیست؛ اهداف الهی است و هیچ تردید، شک یا ارتدادی از این اهداف جایز نیست؛ اما در روش‌ها بایستی تکامل، اصلاح، تغییر و رفع خطا، جزو کارهای دائمی و برنامه‌های همیشگی ما باشد؛ ببینیم کدام روش ما، ولو به آن عادت کرده باشیم، غلط است آن را از اول اصلاح کنیم باید مراقب باشیم که جای این تعبیرات عوض نشود یعنی ما در زمینه‌ی اهداف می‌گوییم استقامت؛ باید به جای هدف را با روش اشتباه نکنیم. استقامت در روش‌ها لازم نیست، استقامت در اهداف لازم است در کار روش‌ها آزمون و خطا جاری است. البته باید از تجربه‌ها استفاده کنیم که آزمون ما آزمون موفقی باشد و نخواهیم که دائم تجربه کنیم پشت سر هم اشتباه؛ اما در زمینه اهداف بایستی قرص و محکم بایستیم و یک قدم پایین نیاییم " از نگاه آیت الله خامنه‌ای اعتقاد به تحول، تکامل و تعامل با محیط، یکی از مبانی دینی و اصول امام و راهبری نظام اسلامی است. @t_manzome_f_r مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شاخص سوم از شاخص‌های مکتب سیاسی امام، نگاه بین‌المللی و جهانیِ این مکتب است. مخاطب امام در سخن و ایده سیاسی خود، بشریت است؛ نه فقط ملت ایران. ملت ایران این پیام را به گوش جان شنید، پایش ایستاد، برایش مبارزه کرد و توانست عزت و استقلال‌ خود را به دست آورد؛ اما مخاطب این پیام، همه‌ی بشریت است. مکتب سیاسی امام این خیر و استقلال و عزت و ایمان را برای همه‌ی امت اسلامی و همه‌ی بشریت می‌خواهد؛ این رسالتی است بر دوش یک انسان مسلمان. البته تفاوت امام باکسانی که برای خود رسالت جهانی قائلاند، این است که مکتب سیاسی امام با توپ و تانک و اسلحه و شکنجه نمی‌خواهد ملتی را به فکر و به راه خود معتقد کند. @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
یکی از آن مبانی اساسی و ارزش‌های اساسی عبارت است از اعتقاد به پیشرفت. اعتقاد به تحول و تکامل و تعامل با محیط، البته با پرهیز از انحراف‌ها و خطاهایی که در این راه ممکن است وجود داشته باشد. @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
♦️سلسله جلسات جمع‌بندی و پاسخ به سوالات کتاب ولایت و انسان‌سازی جلسه اول - بخش اول 🔺زمان: دوشنبه ۲۱مهرماه، ساعت ۱۶ 🔻توضیحات: ۱. لطفا سوالات خود پیرامون این بخش از کتاب ولایت و انسان‌سازی را در لینک زیر ثبت بفرمائید. http://www.tabyinmanzome.ir/send-question ۲. این جلسه بصورت مجازی و از طریق اسکای‌روم برگزار می‌گردد. @t_manzome_f_r [روابط عمومی و واحد آموزش مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 عمده‌ی هدف انبیای الهی تبیین بود؛ حقیقت را بیان کنند؛ چون آن چیزی که موجب می‌شود انسان‌ها گمراه بشوند این است که حقیقت را نمی‌شناسند؛ عمده این است. از این قبیل هم هستند که حقیقت را می‌دانند امّا انکار می‌کنند، لکن عمده‌ی انحراف‌ها ناشی از ندانستن حقیقت است و انبیای الهی آمدند تا حقیقت را بیان کنند، واضح کنند، ظاهر کنند، حجّت را تمام کنند بر مردم؛ مسئله‌ی تبیین این است. اَلعُلَماءُ وَرَثَةُ الاَنبیاء؛ شما میراث‌بر انبیا هستید، از جمله در این قضیّه؛ مسئله‌ی تبیین. ۱۳۹۴/۱۰/۱۴ @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
عامل دیگر سایش که امتحان بسیار بزرگی بر سر راه همه است، عامل دنیا و جلوه‌های فریبنده‌ی آن بود. جلوه‌های دنیا پرجاذبه است و چشم‌ها و دل‌ها را می‌فریبد؛ چنان‌که بعضی از کسان را فریفت. ماهی وقتی به طمع خوردن کرم، قلاب را فرو داد، دیگر کار تمام شده است. @daghdaghehayefarhangi @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
یک تقوای فردی داریم که من و شما خودمان از گناه پرهیز کنیم، خودمان را حفظ کنیم؛ ... خودمان را از آتش دوزخ الهی، از آتش غضب الهی دور کنیم؛ این تقوای فردی است. تقوای اجتماعی -تقوای اسلامی مربوط به اجتماع- این است که در راه تحقّق این چیزهایی که اسلام از ما مطالبه کرده است، تلاش کنیم. ... اینکه ما عرض کردیم باید به آرمان‌ها پابند بود، باید دنبال عدالت اجتماعی بود، دنبال حمایت از محرومین بود، دنبال حمایت از مظلوم بود، با ظالم و مستکبر باید مقابله کرد، زیر بار او نرفت، اینها همه مطالبات اسلامی است، اسلام اینها را از ما خواسته است؛ اینجور نیست که فقط یک محاسبه‌ی عقلائی و انسانی باشد؛ تکلیف دینی است. هرکسی این چیزها را از اسلام جدا کند، اسلام را نشناخته است؛ هرکسی حوزه‌ی معرفتی اسلام را و حوزه‌ی عملی اسلام را از محیط زندگی اجتماعی مردم و سیاسی مردم دور کند، بلاشک اسلام را نشناخته است. @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اگر شما می‌خواهید بر مخاطبان‌تان تاثیر بگذارید باید با اخلاق با آن‌ها مواجه شوید. باید نشان دهید که اخلاق‌تان تغییر پیدا کرده است. ما باید اثبات کنیم که اسلام در آن بطنُ البطنِ جان ما و در آن ژرفای روح ما نفوذ و رسوخ کرده است. ۱۳۷۶/۱۲/۱۳ @ketabetashkilat @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
مسئولیت خانوادگی زن، مسئولیت داخلی خانه‌ی زن باید انجام بگیرد اما ...مسئولیت اجتماعی هم بر دوش اوست و او غیر از این است، منتها این یك تقدمی دارد. بنابراین خانم‌ها اگر گفته می‌شود که مسؤولیت‌های خانوادگی دارند، یعنی مسئولیت امور داخلی خانه، این به معنای این نیست که مسئولیت اجتماعی از دوش اینها برداشته است. بایستی این مسئولیت را هم حفظ کنند و هر مقداری که با وجود حفظ این مسؤولیت توانایی دارند، آن توانایی را به مسئولیت‌های اجتماعی و سیاسی هم ضرب کنند. هم باید مادرِ خوب و همسر خوبى باشد، هم در فعالیت اجتماعى شرکت کند. فاطمه‌ى زهرا سلام‌الله‌علیها مظهر چنین جمعى است؛ جمع بین شئون مختلف. زینب کبرى نمونه‌ى دیگر است. زن‌هاى معروف صدر اسلام و زن‌هاى برجسته، نمونه‌هاى دیگرند؛ اینها در جامعه بودند و حضور داشتند. @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
همه‌ی سیاست‌های ما، همه‌ی رفتارهای ما باید با توجّه به وجود یك جبهه‌ی دشمنِ وسیع باشد؛ باید همه‌ی توجّه ما به این باشد. هیچ انسانی را، هیچ مجموعه‌ای را مردم ستایش نمی‌کنند وقتی‌که از وجود دشمن غفلت کند؛ ...دشمنی‌ها را نباید فراموش کرد، دشمن‌ها را نبایستی از یاد برد. یك جبهه‌ی دشمن در مقابل ما وجود دارد. ما امروز در مسئله‌ی امنیّتمان، در مسئله‌ی اقتصادمان، در معیشتمان، در فرهنگمان، در مسئله‌ی جوان‌ها، در مسئله‌ی آسیبهای اجتماعی باید توجّه کنیم که نقش این دشمن چیست و در همه‌ی مسائل براساس این سیاستگذاری کنیم، براساس این قانونگذاری کنیم، براساس این اقدام کنیم، براساس این حرف بزنیم. @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
... 🔻 🔶 در زمینه‌های گوناگون، امروز نیاز وجود دارد؛ هم برای نظام اسلامی، هم در سطح ، هم در سطح . تبیین معرفت‌شناسی اسلام، تفکر اقتصادی و سیاسی اسلام، مفاهیم فقهی و حقوقی‌ که پایه‌های آن تفکر اقتصادی و سیاسی را تشکیل می‌دهد، نظام تعلیم و تربیت، مفاهیم اخلاقی و معنوی، غیره، غیره، همه‌ی این‌ها باید دقیق، علمی، قانع کننده و ناظر به اندیشه‌های رائج جهان آماده و فراهم شود؛ این کار حوزه‌هاست. با اجتهاد این کار عملی است. اگر ما این کار را نکنیم، به دست خودمان کمک کرده‌ایم به حذف دین از صحنه‌ی زندگی بشر؛ به دست خودمان کمک کرده‌ایم به انزوای روحانیت. این، معنی تحول است. این حرکت نوبه‌نوی اجتهادی، اساس تحول است. ۱۳۸۹/۰۷/۲۹ @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری