eitaa logo
تا ابد زندگی
956 دنبال‌کننده
367 عکس
81 ویدیو
0 فایل
🔴معارف کاربردی با نگاه عمیق به مرگ و حیات برزخی و عالم قیامت 👤 ارتباط با ادمین @admin_ravaasi ‌ ⭕آدرس دیگر صفحات ما https://zil.ink/ravasii ✅ آثار حجت‌الاسلام عابدینی؛ حول احادیث کتاب الموت و المعاد بحارالانوار ‌ 🔸 مؤسسه مطالعات اسلامی رواسی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰امیر المومنین (علی) علیه السلام: ای مردم! این روز(عید فطر) شما روزی است که نیکوکاران در آن پاداش می‌گیرند و زیانکاران و تبهکاران در آن مأیوس و ناامید می‌گردند و این شباهتی زیاد به روز قیامت دارد. "امالی شیخ صدوق-صفحه ۱۰۱" @ta_abad_zendegi
🔰 چالش‌های معرفتی مواجهه با تجربه‌های نزدیک به مرگ - ▫️در پی درخواست‌های مکرر سروران گرامی، نشست دوم برنامه چالش‌های معرفتی مواجهه با تجربه‌های نزدیک به مرگ با موضوع پاسخ به سوالات ▫️این برنامه به صورت لایو مشترک در دو صفحه مؤسسه نفحات و تا ابد زندگی در اینستاگرام و نیز صفحه رواسی در اسکای‌روم به آدرس ذیل پخش می‌شود؛ ▫️Instagram.com/ta_abad_zendegi ▫️skyroom.online/ch/m.hajipour/ravasi ⏱ زمان: دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۱ 🔴لطفا سوالات خودتون رو در اینستا مطرح کنید. @ta_abad_zendegi
🔸ادامه جلسات آنلاین درس انسان شناسی قرآنی استاد عابدینی (جلسه 15 به بعد) 🔆 با موضوع: مرگ و معاد 🔻از امروز « دوشنبه ٢٧ اردیبهشت ١۴٠٠ » 🔻هر روز ساعت ١٢ بصورت پخش زنده برگزار خواهد شد. 🔴 پخش آنلاین در دو بستر آپارات و هیئت آنلاین 👇 🌐 www.aparat.com/howzeolumeeslami/live 🌐 http://heyatonline.ir/heyat/3054 👌لینک هیأت آنلاین با ترافیک کاملا رایگان 🔸 @ta_abad_zendegi
🔰چالش‌های معرفتی مواجهه با تجربه‌های نزدیک به مرگ - ▫️در پی درخواست‌های مکرر سروران گرامی، نشست دوم برنامه چالش‌های معرفتی مواجهه با تجربه‌های نزدیک به مرگ با موضوع پاسخ به سوالات ▫️این برنامه به صورت لایو مشترک در دو صفحه مؤسسه نفحات و تا ابد زندگی در اینستاگرام و نیز صفحه رواسی در اسکای‌روم به آدرس ذیل پخش می‌شود؛ ▫️Instagram.com/ta_abad_zendegi ▫️skyroom.online/ch/m.hajipour/ravasi ⏱ زمان: دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۱ @ta_abad_zendegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 چالش‌های معرفتی مواجهه با تجربه‌های نزدیک به مرگ - نشست دوم ▫️لایو مشترک دوم دو صفحه مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات و تا ابد زندگی در اینستاگرام با موضوع "چالش های معرفتی مواجهه با تجربه های نزدیک به مرگ"برگزار گردید که در آن جناب استاد امینی نژاد به ارائه نظرات خویش پرداختند. ▫️در این برنامه - که نگاهی داشت به برنامه تلویزیونی زندگی پس از زندگی که از شبکه چهارم صدا و سیما پخش می شد - توضیح مختصری از مباحث جلسه قبل ارائه شد و سپس جناب استاد امینی نژاد به پاسخ پرسش های مطرح شده از سوی مخاطبین پرداختند. ⏱ زمان: ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه 💿 حجم: ۴۰ مگابایت 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri @ta_abad_zendegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
1️⃣ پانزدهمین جلسه از سلسه جلسات شرح مقالات تدریس استاد عابدینی با موضوعات موت و معاد ❇️ فصل سه: ارتباط سه عالم دنیا، برزخ و آخرت ✳️ جلسه پانزدهم: ارتباط اعمال فرا زمانی ما با عالم برزخ چیست؟ ✏با ارائه حجت الاسلام حاجی پور @ta_abad_zendegi
🔰خلاصه جلسه دوم چالش های معرفتی مواجهه با تجربه های نزدیک به مرگ 💠استاد علی امینی‌نژاد در نقد و بررسی برنامه تلویزیونی "زندگی پس از زندگی" به ارائه نظرات خویش نسبت به این برنامه پرداختند؛ برنامه تلویزیونی "زندگی پس از زندگی" از برنامه‌های موفق صدا و سیماست که تاثیرات مثبت به روی مردم گذاشته است لذا توجه کنیم که نقد امروز ما، نشانه اهمیت‌دادن به برنامه و نقدی همدلانه است. ما از موضوع دینی و اسلامی باید فضا را روشن کنیم که چه موضعی در مورد تجربه‌های نزدیک به مرگ داشته باشیم لذا این که برخی عزیزان نقد کلی کرده‌اند و برنامه را تماما نفی کرده‌اند، درست نیست. حرف اصلی این برنامه را نمی‌شود انکار کرد. از لحاظ عقلی، دینی و عرفانی، اصل مسأله ثابت شده است. یکی از برکات برنامه این بود که توجه داد به این که انسان در این عالم ماده منحصر نشده است؛ انسان حقایق تجردی دارد، عالم غیب وجود دارد و هست. یکی از نکات مثبت دیگر برنامه، پرداختن به مساله غیب است که در دل این برنامه تواتر از غیب شکل گرفت. ایمان به غیب در بسیاری از مخاطبین این برنامه بیشتر شد. توجه کنیم که مسأله ازدیاد ایمان منحصر در قرآن و روایات نیست و همین برنامه‌ها هم می‌تواند ایمان به آخرت را در مردم تشدید کند. در میان علمای ما هم افرادی بودند که به دنبال جمع‌آوری این قبیل مشاهدات از غیب بوده‌اند تا نتایج علمی از آن بگیرند مثل کاری که شیخ اشراق انجام می‌دهد. البته سطح کار شیخ اشراق بسیار بالاتر و عمیق‌تر است. نکته اصلی، انصراف از عالم ماده است که باعث می‌شود انسان بی آن که به مرگ طبیعی بمیرد، از عالم ماده خارج شود. پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند: "موتوا قبل ان تموتوا" تفاوت کسانی که مرگ اختیاری دارند با تجربه‌گرها در این است که اگرچه هر دو قیامت صغرای انفسی برایشان رخ می‌دهد اما در مرگ اختیاری شخص با اراده شخصی از عالم ماده منصرف می‌شود و نه به صورت قهر و اجبار. عالم مثال و برزخ، لایه‌ها و مراتب بسیاری دارد؛ از لایه‌های نزدیک به عالم ماده تا لایه‌های نزدیک به عالم عقل. تجربه‌گرها لایه‌های نزدیک به عالم ماده و مرز ورود به عالم مثال را تجربه کرده‌اند. در تجربه‌گرها انصراف کامل از عالم ماده رخ نداده است لذا اساسا این مرگ نیست که بعد سوال شود پس حضرت عزرائیل را چرا ندیدند یا سکرات موت را چرا نداشتند؟ این‌ها به دلیل انصراف جزئی از عالم ماده، غیب را دیده‌اند و مرگ به معنای انصراف کامل از عالم ماده برایشان رخ نداده است. پس توجه کنیم که اصلا در این جا مرگ رخ نداده است! هر کس با تهذیب نفس و سیر و سلوک می‌تواند به شکل اختیاری از عالم ماده منصرف شود و غیب را ببیند. پس تجربه تجربه‌گرها اولا کشف صوری است، ثانیا در طلیعه ورود به عالم مثال، ثالثا محدود به شخص است و نه همه انسان‌ها، رابعا قهری و اجباری است و نه از سر سیر و سلوک، خامسا ناظر به وجهی از وجوه عالم مثال است و نهایتا این نوع از انصراف از عالم ماده کمال و سعادت محسوب نمی‌شود. در عین حال که برنامه "زندگی پس از زندگی" برنامه خوبی است اما مراقبت‌ها باید باشد که منجر به پلورالیزم عملی، اخلاقی و اعتقادی نشود. این که شخص مقید به شریعت نباشد و در عین حال ببیند در عالم غیب با او خوب برخورد شد و بعد نتیجه بگیرد که پس دلت پاک باشد، خطری است که متوجه همگان است. در جواب باید گفت اولا مرگ رخ نداده است، ثانیا بحث اهل نجات و اهل حق خلط شده است. تفکیک اهل حق و اهل نجات مهم است. کافر هم ممکن است غیب را ببیند و با روی خوش با او برخورد کنند اما اگر چنین باشد از باب اهل نجات بودن اوست، نه این که او اهل حق و سعادت است. ضمن این که باید مجددا توجه کنیم که مرگ رخ نداده است! استنتاج کلی از دریافت‌های جزئی تجربه‌گرها ولو حق باشد، خطاست و ممکن است منجر به پلورالیزم اعتقادی، اخلاقی و عملی شود. در تجربه تجربه‌گرها خلیط‌ها زیاد است. فرهنگ شخص، عقاید شخص، مزاج شخص، تفکرات و خیالات شخص همه تاثیرگذار است و حق و باطل در هم آمیخته است. این که مثلا شخص حضرت عباس علیه‌السلام را در عالم برزخ بدون دست دیده است به خاطر همین است که در دنیا می‌دانسته که ایشان بی‌دست به شهادت رسیده‌اند. لذا در آن جا هم ایشان را بدون دست دیده‌اند، حال آن که حقیقت حضرت در عالم غیب فرای این مطالب است. باید استحکام علمی خاص در برنامه وجود داشته باشد و گروه علمی بزرگی از حوزه و دانشگاه پشت برنامه باشد که در برنامه، فضای نخبگانی ایجاد شود. @ta_abad_zendegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰گزیده ای از نشست دوم بررسی ابعاد معرفتی برنامه زندگی پس از زندگی ❇️بسیاری تجربه گران می گویند که موارد زیر را تجربه کرده اند، معنای این مشاهده ها چیست؟ ۱. تونل تاریک که به نور ختم می شود ۲. مرور زندگی ۳. رنگ های زیبا و زنده ۴. تناسخ استاد امینی نژاد(پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی) در این صوت به پرسش بالا پاسخ داده اند. @ta_abad_zendegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰گزیده ای از نشست دوم بررسی ابعاد معرفتی برنامه زندگی پس از زندگی ❇️آیا همه ی تجربه گران یک حقیقت را می بینند یا هر کس حقیقت را به اندازه ی ظرفیت خودش مشاهده می کند؟ آیا ممکن است کسی واقعا امام حسین ع یا حضرت عباس ع را ببیند ولی هر کس به شکل خاصی ببیند و مشاهدات از یک حقیقت، متفاوت باشد؟ استاد امینی نژاد(پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی) در این صوت به پرسش بالا پاسخ داده اند. @ta_abad_zendegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰گزیده ای از نشست دوم بررسی ابعاد معرفتی برنامه زندگی پس از زندگی ❇️آیا رسمیت دادن به بیان تجربه های نزدیک به مرگ توسط افراد مختلف و نا آشنا با معارف دینی، سبب برداشت های گوناگون و بدون دلیل و سند از دین نمی شود؟ استاد امینی نژاد(پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی) در این صوت به پرسش بالا پاسخ داده اند. @ta_abad_zendegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰گزیده ای از نشست دوم بررسی ابعاد معرفتی برنامه زندگی پس از زندگی ❇️برخی از تجربه گران بیان می کنند که همه جا حضور داشتند و همه چیز را با جزئیات درک می کردند، این به چه معناست؟ استاد امینی نژاد(پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی) در این صوت به پرسش بالا پاسخ داده اند. @ta_abad_zendegi
🔰برای دانلود کل پانزده جلسه ی طرح (شرح مقالات موت و معاد استاد عابدینی) از لینک زیر، استفاده کنید. b2n.ir/g30935 @ta_abad_zendegi
✏خلاصه ی جلسه ی نهم 🔆 طرح رمضانه ی ✳️نظام پاداش‌ و عقاب خداوند برای مومنان و غیر مومنان به چه صورت است؟(دو) وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ✨منظور از کفر، عناد ورزیدن است یعنی عالماً و عامداً حق را ببیند و عناد بورزد. این مختص به مشرکین هم نیست می تواند برای پیروان ادیان دیگر هم باشد. 🔷 کفر، معانی متعددی دارد: کفر عملی و اعتقادی. 🔹کفر عملی؛ زمانی است که فرد، گناهی انجام می دهد و کفر اعتقادی زمانی است که فرد در ذاتش کفر بورزد و تعمداً عناد بورزد که جزای آن، خلود در عذاب است. ❇️ روزی اشعث از امیرالمومنین(ع) می پرسد: شما می گویید فقط شیعیان، نجات پیدا می کنند و غیر شیعه نجات نمی یابد. در این صورت، همه ی امت پیامبر هلاک خواهند شد؟ 💭 حضرت علی(ع) فرمودند: به خدا قسم که حق با من است و آنگونه که گفتم اتفاق می افتد و از امت پیامبر؛ ناصبی هاو معاندین، خالد در جهنم هستند. ✴️ از مسلمانان هم اگر کسی دچار عناد و کبر اعتقادی نباشد وارد بهشت می شود و طبق روایات، اگر کسی در دلش ذره ای کبر باشد وارد بهشت ابدی نمی شود و اگر کسی ذره ای ایمان در ذاتش باشد وارد جهنم ابدی نمی شود. 🔰 إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَنُدْخِلْكُمْ مُدْخَلًا كَرِيمًا، چنانکه از گناهان بزرگی که شما را از آن نهی کرده‌اند دوری گزینید، ما از گناهان دیگر شما درگذریم و شما را به مقامی نیکو برسانیم. 🔶 در کتاب التوحید شیخ صدوق آماده که از پیامبر(ص) پرسیده اند: آیا می شود خداوند متعال بدون اتمام حجت با کسی، او را عذاب کند؟ 🔸پیامبر فرمودند: معاذ باللّه، خداوند از عذاب بدون دلیل که ظلم محسوب می شود، مبرا است و به میزانی که حجت بر او تمام شده او را عذاب می کند. ✳️ در حقیقت وقتی اسلام آمده اما حجت بر همگان، تمام نشده یعنی پیام آن، برای عده ای بیان نشده یا رسانه ها اجازه ی انتشار آن را به گروهی از افراد نداده اند و موانعی بر سر راه این افراد بوده، ایشان را *مستضعف فکری* گویند و این افراد به قدری که فهمیده اند و عمل کرده اند، پاداش داده می شوند و از عذاب در امان هستند. 💟امام علی(ع): کسی که در ولایت ما شک دارد ولی به دشمنان ما هم کمک نمی کند، مستضعف است. اما مستضعفین الزاماً بهشتی نیستند. امید هست که مورد بخشش واقع شوند و بهشتی شوند. ♻️در واقع مستضعفین بعد از برآیندگیری وارد بهشت می شوند. یا به مقدار اتمام حجت وارد جهنم می شوند که این، هم در مورد مسلمانان هم در مورد مسیحیان و سایر ادیان صدق می کند. ⚡می گویند در جهنم آتشی مهیا شده که سیاه و شعله ور است و قاتلین امام حسین (ع) اولین کسانی هستند که در آن وارد می شوند. آن آتش شعله می کشد و آنها هم از شدت آن فریاد می کشند. 🔅آنها می پرسند چرا ما را در دسته ی کفار و مشرکین وارد جهنم کردی در حالیکه ما آن زمان مسلمان بودیم. خداوند می فرماید: کسی که می داند، مثل کسی نیست که نمی داند. شما دیده بودید پسر پیغمبر است و حجت بر شما تمام شده بود و "میزان جزا به میزان اتمام حجت است". @ta_abad_zendegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰گزیده ای از نشست دوم بررسی ابعاد معرفتی برنامه زندگی پس از زندگی ❇️برخی از کسانی که مواد روان‌گردان مصرف می کنند نیز مشاهداتی دارند، آیا این مشاهدات بهره ای از حقیقت دارد؟ استاد امینی نژاد(پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی) در این صوت به پرسش بالا پاسخ داده اند. @ta_abad_zendegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰گزیده ای از نشست دوم بررسی ابعاد معرفتی برنامه زندگی پس از زندگی ❇️بسیاری از تجربه گران نزدیک به مرگ، افرادی هستند که در عرف عمومی به آنها "انسان های ساده گفته می شود. چرا بیشتر تجربه گران را اینگونه افراد تشکیل می دهند؟ استاد امینی نژاد(پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی) در این صوت به پرسش بالا پاسخ داده اند. @ta_abad_zendegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰گزیده ای از نشست دوم بررسی ابعاد معرفتی برنامه زندگی پس از زندگی ❇️برخی از تجربه گران بعد از برگشت به عالم دنیا توانایی و قدرت هایی پیدا می کنند، مانند ذهن خوانی یا حالتی که ساعت و گوشی در کنار بدن شان کار نمی کند علت این موضوع چیست؟ استاد امینی نژاد(پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی) در این صوت به پرسش بالا پاسخ داده اند. @ta_abad_zendegi
✏خلاصه ی جلسه ی دهم 🔆 طرح رمضانه ی ✳حقیقت عمل صالح و ناصالح چیست؟ نتایج آن ها به چه صورت است؟ ✨عمل، رابطه ای است که انسان با امور اطرافش دارد و این رابطه اگر منطبق با عقل و نقل باشد، فعلی نیکو و در غیر این صورت فعلی قبیح است. مانند دروغی که مطابق با گزاره های عقلی نیست و یا خداوند به جهت رستگاری انسان، دستور به ترک آن داده. 🔰وَكُلَّ إِنْسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَائِرَهُ فِي عُنُقِهِ ۖ وَنُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كِتَابًا يَلْقَاهُ مَنْشُورًا؛ و ما مقدّرات و نتیجه ی اعمال هر انسانی را طوق گردن او ساختیم و روز قیامت کتابی بر او بیرون آریم در حالی که آن نامه چنان باز باشد که همه اوراق آن را یک مرتبه ملاحظه کند. 🔶 یکی از موارد بسیار تاثیرگذار در رسیدن به رستگاری، داشتن حسن فاعلی است به این معنی که ما می توانیم با نیت خود، به مولا نزدیک شویم چرا که نیت از خود عمل بالاتر است. مثلاً مولا امر به انجام کاری می دهد ولی من علاوه بر انجام، قصد می کنم تا دستور مولا را انجام دهم. ❇️ هر کاری هدف و غایتی دارد و هرچه هدف والاتر باشد عمل هم والاتر می شود همچون بندگی که مبتنی بر علم و معرفت است و هرچه معرفت کامل تر باشد عبودیت نیز والاتر خواهد بود. 💟 همچنین کسی که امید به لقاء پروردگارش دارد باید عمل صالح انجام دهد چرا که عمل صالح، تجلّی توحید است و اگر توحید بخواهد به صورت شیء، مجسم شود به صورت عمل صالح متجلّی می شود. 🔹اگر عمل صالح ما همراه با اطاعت باشد، این فعل از اراده ماست یعنی دارم اراده خودم را فانی اراده مولا می کنم چرا که من در مقابل خدا چون و چرا نکرده و بندگی کردم. در ناحیه معصیت هم یک خودبینی در ما ایجاد می شود که اراده ی خود را مستقل از اراده خدا می بینیم و ذات خود را از ذات مولا دور می کنیم. ❣️"من جاءَ بِالحسنة فَلَهُ خَيرٌ منها؛ كسانى كه كار نيكى انجام دهند پاداشى بهتر از آن خواهند داشت" 👈🏻خیری که در آیه است، امام و معرفت نسبت به اوست. وقتی فردی عمل نیکی انجام می دهد، عملش روح ندارد و روح عمل صالح او، معرفت به امام است. ✴️ من يطع الرسول فقد اطاع الله؛ کسی که از پیامبر اطاعت کند انگار از خدا اطاعت کرده. إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ؛ همانا مؤمنانی که با تو بیعت می‌کنند به حقیقت با خدا بیعت می‌کنند. ♻️"اشرقت الارض بنورکم" در جامعه کبیر نیز می خوانیم که نورانیّت زمین از امام گرفته می شود و مومن می تواند با ایمانش به امام بپیوندد و نورانیّت مومن نیز به اندازه ی نورانیّت عمل او خواهد بود. 📌و نکته کلیدی اینکه؛ هرچه اخلاص فرد بیشتر باشد سرعت ملکه شدن اعمال او نیز بیشتر خواهد بود چرا که فرد خالص، بیشتر توانسته اراده اش را مطابق با اراده مولای خود کند. @ta_abad_zendegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰گزیده ای از نشست دوم بررسی ابعاد معرفتی برنامه زندگی پس از زندگی ❇️برخی از احادیث ما به سختی فراوان جان کندن اشاره می کند، اما بیشتر تجربه گران به آسانی ترک بدن کرده اند، علت این تفاوت چیست؟ استاد امینی نژاد(پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی) در این صوت به پرسش بالا پاسخ داده اند. @ta_abad_zendegi
✏خلاصه ی جلسه ی یازدهم 🔆 طرح رمضانه ی ✳️ آیا همگان هنگام مرگ و در لحظه ی احتضار، امامان معصوم(ع) را مشاهده می کنند؟ این مشاهده به چه معناست و چه اثری دارد؟ 📗در کتاب امالی شیخ مفید نقل شده که روزی در جنگ صفین، حارث همْدانی (از یاران امام علی (ع)) در حالی که پیر و مریض شده بود و به سختی راه می رفت، به حضور امام رسید. ❇️ امام از احوال او پرسید و حارث از درگیری های به وجود آمده میان شیعیان و اینکه عده ای در مورد ولایت امام دچار تردید و مایل به خلفای دیگر شده اند، ابراز ناراحتی کرد. 🔰 حضرت، مفصل برای او صحبت کردند و او را دلداری دادند و فرمودند همین که با علی هستی حق است و تو با کسی محشور می شوی که دوستش داری. ✨یعنی تو نباید بترسی که اعمالت از دست برود و از کسی که دوستش داری جدا شوی چرا که انسان با محبوب خود در چهار جایگاه، همراهی دارد که اولین موقف آن، در لحظه مرگ است که پیامبر(ص)، امامان و جمیع فرشتگان و ملائک را در آن لحظه ملاقات می کند. ✳️ در روایتی نقل شده که یکی از اصحاب امام رضا(ع) مریض شدند و ایشان به عیادت او رفتند. در همان جلسه، فرد به حالت احتضار رسید و در حال جان دادن، به امام گفت ملائک را می بینم که با تحفه هایی به استقبال من می آیند و به شما سلام می کنند و از شما اجازه نشستن می خواهند و شخص شما را در عالم برزخ در کنار پیامبر و اهل بیت می بینم که بر من وارد شده اید. 👈🏻 یعنی حضرت، در آن لحظه، هم در دنیا و هم در برزخ حضور داشته. رویت ائمه که از قطعیات معارف ماست، در برزخ اتفاق می افتد و محتضر آنچه که مشاهده می کند نتیجه ی رفتارش در دنیا است و اگر مومنین، ائمه را در آنجا به حالت خوشحالی مشاهده کنند، این نتیجه ی رفتار و اعمال آن مومن است. ✴️ همچنین اینطور نیست که این ارتباط، تازه در لحظه ی احتضار ایجاد شده باشد، بلکه آشکار شدن چیزی است که در دنیا وجود داشته، فقط در آنجا با کنار رفتن پرده ی غفلت از جلوی چشمان انسان، می تواند آن را درک کند. ❣️مومن می تواند با مراقبت بسیار در اعمال، ذاتش را به صفات اولیای الهی نزدیکتر کند. همراهیای که الان موجود است و در لحظه ی احتضار، آشکار می شود و مشاهده می کند آنچه را که در دنیا موجود بوده است. 🔹همین طور اگر با هر ذاتی ارتباط گرفته باشیم، در لحظه ی احتضار، برایمان آشکار می شود. طوری که می توانیم بعد از پیامبر و اهل بیت، خاصان و محبان اهل بیت را نیز در آن لحظه مشاهده کنیم. 💭 يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ ۖ ، روزی که ما هر گروهی از مردم را با پیشوایشان می‌خوانیم 📌 همچنین در قیامت به عابد خطاب می شود برو به بهشت. ولی به عالِم خطاب می شود شفاعت کن، چون تو مردم را به دین دعوت کردی پس آنها را شفاعت کن و با خودت به بهشت ببر. @ta_abad_zendegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰گزیده ای از نشست دوم بررسی ابعاد معرفتی برنامه زندگی پس از زندگی ❇️برای کسانی که علاقه‌مند هستند مباحث مرتبط با معاد را عمیق‌تر پیگیری کنند،‌چه پیشنهاد‌هایی دارید؟ استاد امینی نژاد(پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی) در این صوت به پرسش بالا پاسخ داده اند. @ta_abad_zendegi
✏خلاصه ی جلسه ی دوازدهم 🔆 طرح رمضانه ی ✳️ تفاوت های اساسی سه عالم(دنیا، برزخ و قیامت) با یکدیگر چیست؟ قوانین و احکام حاکم بر آن‌ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ 🔰"طبق حدیثی از کافی شریف به نقل از امام صادق(ع): حضرت رسول(ص) بعد از نماز صبح، جوانی را دیدند که بسیار پریشان بود به حدی که چهره اش زرد و چشمانش گود رفته بود. 💭حضرت پرسیدند: شب را چطور صبح کردی؟ جوان گفت من در حالی در صبح وارد شدم که در حال یقین بودم. حضرت فرمودند: برای هر یقینی، حقیقتی است. اگر ادعا می کنی به مرحله ی یقین رسیده ای بگو نشانه اش چیست؟ جوان گفت من شب را در وضعیت دردناکی سپری کردم که گویی روحم می خواهد از جسم، خارج شود. می دیدم که به صحنه ی محشر رفته ام و به عرش الهی نگاه می کنم و اهل جهنم را در حال نعره زدن و بهشتیان را غرق در نعمت می دیدم. ❇️ حضرت به اصحاب فرمودند: این بنده ای است که خداوند قلبش را با ایمان، نورانی کرده، و به جوان فرمودند: مراقب باش که این حالت را از دست ندهی. جوان نیز درخواست کرد که برایم دعا کنید تا شهادت در رکاب شما قسمتم شود. حضرت دعا کردند و جوان، مدتی بعد، در یکی از جنگ ها به شهادت رسید. ✴️ از عقاید شیعه این است که شخص حاضر در دنیا، هم زمان، برزخ و آخرت را نیز مشاهده می کند و بهشت و جهنم را می بیند. لذا معلوم می شود که دنیا و آخرت تقدم و تاخر زمانی ندارند و اینطور نیست که بعد از اتمام دنیا، آخرت شروع شود بلکه هم زمان هستند. 🔹یا داستان معراج پیامبر که در شب معراج، در یکی از زمان های عالَم دنیا اتفاق افتاده و حضرت رسول(ص) به آسمان عروج کردند و بهشتیان و جهنمیان را دیدند که در حال نعمت یا عذاب بودند. ✳️ امام علی(ع) نیز فرمودند: کسانی که ادعا می کنند بهشت و جهنم خلق نشده اند، ما در رد آنها می خوانیم: عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى، عِنْدَهَا جَنَّةُ الْمَأْوَى. این آیه در مورد معراج پیامبر می فرماید که آنها در بهشت نزد سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى هستند. ♻️ پس انسان همین الان در هر سه عالم، موجود است. همین که انسان در دنیا ذکر می گوید در بهشت برای او قصری ساخته می شود و زمانی که دست می کشد، فرشتگان نیز از ساختن دست می کشند. یا زمانی که در عملش ریا می کند، نعمتهایی که در بهشت داشت برایش پاک می شود و یا با توبه بدی هایش از بین می رود. 💟 زمانی که امام هادی(ع) را در منطقه ای مخروبه سکونت داده بودند. یکی از شیعیان با دیدن وضعیت امام، ناراحت شدند. امام فرمودند: ناراحت نباش ظاهرش این گونه است که من در اینجا زندگی می کنم اما در حقیقت، من در بهشت هستم. بین دو انگشتم را نگاه کن! که فرد در میان دو انگشت امام دید که حضرت در بهشت هستند و متنعم در نعمتهای بهشتی اند. 🔶 مطلب دیگر اینکه، هرچه ما به سمت آخرت می رویم نعمتها بهتر و عذاب، سنگین تر می شود. به همین علت است که برزخی های بهشت از خداوند می خواهند زودتر آنها را به بهشت برساند چون می دانند که آنجا نعمتهای بیشتری در انتظار آنهاست اما جهنمی ها از خداوند خواستار تاخیر هستند چون می دانند که عذاب آنجا شدیدتر است. 👈🏻 ما سه عالم "ماده، مثال و عقل" داریم. مثلاً وقتی ما کلمه ی "سیب" را روی کاغذ می نویسیم در پایین ترین سطح از درک آن قرار داریم که به آن عالَم ماده گوییم درحالی که باطن آن در ذهن ما است و دارای صورت و تصویر است که آن عالَم مثال است، مانند عالم خواب و برزخ. ✨اما اگر در مورد چیستی سیب، مجموعه ای از مطالب علمی را بدانیم و بتوانیم به طور تفصیلی آن را بیان کنیم، وارد عالم عقل شده ایم و برای هر چیزی در نزد خدا گنجینه هایی است که از عالم عقل به عالم مثال و بعد به عالم ماده می رسد تا بتواند توسط انسان دیده شود. @ta_abad_zendegi
🔰 مردی به امام صادق علیه السلام عرض کرد: 💠 از دنیا خسته شده ام و از خدا مرگ می طلبم. ⚜حضرت فرمود: از خدا حیات و زندگی بخواه برای آن که او را اطاعت کنی ، نه آن که به نافرمانی اش آلوده شوی. ❇️پس اگر زنده باشی و به اطاعت خدا بپردازی، برایت بهتر از آن است که بمیری و نه معصیتی از تو برآید و نه طاعتی . "بحار الأنوار، ج ‏6، ص 128" @ta_abad_zendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مردن حیات است... آنکه مُردن پیش چشمش تهلکه‌ست نهی "لا تلقوا" بگیرد او به دست 🔸️به مناسبت سی و دومین سال رحلت امام خمینی(ره) برگرفته از جلسات نظام اندیشه استاد عابدینی @ta_abad_zendegi
🔰سلمان فارسی رضی الله عنه می گوید: اگر سجده کردن برای خدا و همنشینی با عدّه ای که از دهانشان سخنان نیکویی چون خرمای ناب بیرون می ریزد ، در میان نبود، هر آینه تمنّای مرگ می کردم. "بحار الأنوار، ج ‏6، ص 130" @ta_abad_zendegi
🔰طولانی ترین روز 💠امروز یک دقیقه از دیروز و یک دقیقه از فردا طولانی تر است.🕰 اما این طولانی ترین روزی نیست که ما تجربه می کنیم.‼️ ❇️روزی را خواهیم دید که ۵۰ هزار سال طول می کشد... آیا خود را برای آن روز آماده کرده ایم⁉️ ✳️يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ معارج/۴ #۳۱_خرداد @ta_abad_zendegi