eitaa logo
تا ابد زندگی
900 دنبال‌کننده
367 عکس
81 ویدیو
0 فایل
🔴معارف کاربردی با نگاه عمیق به مرگ و حیات برزخی و عالم قیامت 👤 ارتباط با ادمین @admin_ravaasi ‌ ⭕آدرس دیگر صفحات ما https://zil.ink/ravasii ✅ آثار حجت‌الاسلام عابدینی؛ حول احادیث کتاب الموت و المعاد بحارالانوار ‌ 🔸 مؤسسه مطالعات اسلامی رواسی
مشاهده در ایتا
دانلود
4.mp3
1.72M
🔰گزیده ای از نشست دوم بررسی ابعاد معرفتی برنامه زندگی پس از زندگی ❇️برخی از تجربه گران بیان می کنند که همه جا حضور داشتند و همه چیز را با جزئیات درک می کردند، این به چه معناست؟ استاد امینی نژاد(پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی) در این صوت به پرسش بالا پاسخ داده اند. @ta_abad_zendegi
🔰برای دانلود کل پانزده جلسه ی طرح (شرح مقالات موت و معاد استاد عابدینی) از لینک زیر، استفاده کنید. b2n.ir/g30935 @ta_abad_zendegi
✏خلاصه ی جلسه ی نهم 🔆 طرح رمضانه ی ✳️نظام پاداش‌ و عقاب خداوند برای مومنان و غیر مومنان به چه صورت است؟(دو) وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ✨منظور از کفر، عناد ورزیدن است یعنی عالماً و عامداً حق را ببیند و عناد بورزد. این مختص به مشرکین هم نیست می تواند برای پیروان ادیان دیگر هم باشد. 🔷 کفر، معانی متعددی دارد: کفر عملی و اعتقادی. 🔹کفر عملی؛ زمانی است که فرد، گناهی انجام می دهد و کفر اعتقادی زمانی است که فرد در ذاتش کفر بورزد و تعمداً عناد بورزد که جزای آن، خلود در عذاب است. ❇️ روزی اشعث از امیرالمومنین(ع) می پرسد: شما می گویید فقط شیعیان، نجات پیدا می کنند و غیر شیعه نجات نمی یابد. در این صورت، همه ی امت پیامبر هلاک خواهند شد؟ 💭 حضرت علی(ع) فرمودند: به خدا قسم که حق با من است و آنگونه که گفتم اتفاق می افتد و از امت پیامبر؛ ناصبی هاو معاندین، خالد در جهنم هستند. ✴️ از مسلمانان هم اگر کسی دچار عناد و کبر اعتقادی نباشد وارد بهشت می شود و طبق روایات، اگر کسی در دلش ذره ای کبر باشد وارد بهشت ابدی نمی شود و اگر کسی ذره ای ایمان در ذاتش باشد وارد جهنم ابدی نمی شود. 🔰 إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَنُدْخِلْكُمْ مُدْخَلًا كَرِيمًا، چنانکه از گناهان بزرگی که شما را از آن نهی کرده‌اند دوری گزینید، ما از گناهان دیگر شما درگذریم و شما را به مقامی نیکو برسانیم. 🔶 در کتاب التوحید شیخ صدوق آماده که از پیامبر(ص) پرسیده اند: آیا می شود خداوند متعال بدون اتمام حجت با کسی، او را عذاب کند؟ 🔸پیامبر فرمودند: معاذ باللّه، خداوند از عذاب بدون دلیل که ظلم محسوب می شود، مبرا است و به میزانی که حجت بر او تمام شده او را عذاب می کند. ✳️ در حقیقت وقتی اسلام آمده اما حجت بر همگان، تمام نشده یعنی پیام آن، برای عده ای بیان نشده یا رسانه ها اجازه ی انتشار آن را به گروهی از افراد نداده اند و موانعی بر سر راه این افراد بوده، ایشان را *مستضعف فکری* گویند و این افراد به قدری که فهمیده اند و عمل کرده اند، پاداش داده می شوند و از عذاب در امان هستند. 💟امام علی(ع): کسی که در ولایت ما شک دارد ولی به دشمنان ما هم کمک نمی کند، مستضعف است. اما مستضعفین الزاماً بهشتی نیستند. امید هست که مورد بخشش واقع شوند و بهشتی شوند. ♻️در واقع مستضعفین بعد از برآیندگیری وارد بهشت می شوند. یا به مقدار اتمام حجت وارد جهنم می شوند که این، هم در مورد مسلمانان هم در مورد مسیحیان و سایر ادیان صدق می کند. ⚡می گویند در جهنم آتشی مهیا شده که سیاه و شعله ور است و قاتلین امام حسین (ع) اولین کسانی هستند که در آن وارد می شوند. آن آتش شعله می کشد و آنها هم از شدت آن فریاد می کشند. 🔅آنها می پرسند چرا ما را در دسته ی کفار و مشرکین وارد جهنم کردی در حالیکه ما آن زمان مسلمان بودیم. خداوند می فرماید: کسی که می داند، مثل کسی نیست که نمی داند. شما دیده بودید پسر پیغمبر است و حجت بر شما تمام شده بود و "میزان جزا به میزان اتمام حجت است". @ta_abad_zendegi
5.mp3
1.55M
🔰گزیده ای از نشست دوم بررسی ابعاد معرفتی برنامه زندگی پس از زندگی ❇️برخی از کسانی که مواد روان‌گردان مصرف می کنند نیز مشاهداتی دارند، آیا این مشاهدات بهره ای از حقیقت دارد؟ استاد امینی نژاد(پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی) در این صوت به پرسش بالا پاسخ داده اند. @ta_abad_zendegi
6.mp3
1.72M
🔰گزیده ای از نشست دوم بررسی ابعاد معرفتی برنامه زندگی پس از زندگی ❇️بسیاری از تجربه گران نزدیک به مرگ، افرادی هستند که در عرف عمومی به آنها "انسان های ساده گفته می شود. چرا بیشتر تجربه گران را اینگونه افراد تشکیل می دهند؟ استاد امینی نژاد(پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی) در این صوت به پرسش بالا پاسخ داده اند. @ta_abad_zendegi
7.mp3
1.25M
🔰گزیده ای از نشست دوم بررسی ابعاد معرفتی برنامه زندگی پس از زندگی ❇️برخی از تجربه گران بعد از برگشت به عالم دنیا توانایی و قدرت هایی پیدا می کنند، مانند ذهن خوانی یا حالتی که ساعت و گوشی در کنار بدن شان کار نمی کند علت این موضوع چیست؟ استاد امینی نژاد(پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی) در این صوت به پرسش بالا پاسخ داده اند. @ta_abad_zendegi
✏خلاصه ی جلسه ی دهم 🔆 طرح رمضانه ی ✳حقیقت عمل صالح و ناصالح چیست؟ نتایج آن ها به چه صورت است؟ ✨عمل، رابطه ای است که انسان با امور اطرافش دارد و این رابطه اگر منطبق با عقل و نقل باشد، فعلی نیکو و در غیر این صورت فعلی قبیح است. مانند دروغی که مطابق با گزاره های عقلی نیست و یا خداوند به جهت رستگاری انسان، دستور به ترک آن داده. 🔰وَكُلَّ إِنْسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَائِرَهُ فِي عُنُقِهِ ۖ وَنُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كِتَابًا يَلْقَاهُ مَنْشُورًا؛ و ما مقدّرات و نتیجه ی اعمال هر انسانی را طوق گردن او ساختیم و روز قیامت کتابی بر او بیرون آریم در حالی که آن نامه چنان باز باشد که همه اوراق آن را یک مرتبه ملاحظه کند. 🔶 یکی از موارد بسیار تاثیرگذار در رسیدن به رستگاری، داشتن حسن فاعلی است به این معنی که ما می توانیم با نیت خود، به مولا نزدیک شویم چرا که نیت از خود عمل بالاتر است. مثلاً مولا امر به انجام کاری می دهد ولی من علاوه بر انجام، قصد می کنم تا دستور مولا را انجام دهم. ❇️ هر کاری هدف و غایتی دارد و هرچه هدف والاتر باشد عمل هم والاتر می شود همچون بندگی که مبتنی بر علم و معرفت است و هرچه معرفت کامل تر باشد عبودیت نیز والاتر خواهد بود. 💟 همچنین کسی که امید به لقاء پروردگارش دارد باید عمل صالح انجام دهد چرا که عمل صالح، تجلّی توحید است و اگر توحید بخواهد به صورت شیء، مجسم شود به صورت عمل صالح متجلّی می شود. 🔹اگر عمل صالح ما همراه با اطاعت باشد، این فعل از اراده ماست یعنی دارم اراده خودم را فانی اراده مولا می کنم چرا که من در مقابل خدا چون و چرا نکرده و بندگی کردم. در ناحیه معصیت هم یک خودبینی در ما ایجاد می شود که اراده ی خود را مستقل از اراده خدا می بینیم و ذات خود را از ذات مولا دور می کنیم. ❣️"من جاءَ بِالحسنة فَلَهُ خَيرٌ منها؛ كسانى كه كار نيكى انجام دهند پاداشى بهتر از آن خواهند داشت" 👈🏻خیری که در آیه است، امام و معرفت نسبت به اوست. وقتی فردی عمل نیکی انجام می دهد، عملش روح ندارد و روح عمل صالح او، معرفت به امام است. ✴️ من يطع الرسول فقد اطاع الله؛ کسی که از پیامبر اطاعت کند انگار از خدا اطاعت کرده. إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ؛ همانا مؤمنانی که با تو بیعت می‌کنند به حقیقت با خدا بیعت می‌کنند. ♻️"اشرقت الارض بنورکم" در جامعه کبیر نیز می خوانیم که نورانیّت زمین از امام گرفته می شود و مومن می تواند با ایمانش به امام بپیوندد و نورانیّت مومن نیز به اندازه ی نورانیّت عمل او خواهد بود. 📌و نکته کلیدی اینکه؛ هرچه اخلاص فرد بیشتر باشد سرعت ملکه شدن اعمال او نیز بیشتر خواهد بود چرا که فرد خالص، بیشتر توانسته اراده اش را مطابق با اراده مولای خود کند. @ta_abad_zendegi
8.mp3
1.23M
🔰گزیده ای از نشست دوم بررسی ابعاد معرفتی برنامه زندگی پس از زندگی ❇️برخی از احادیث ما به سختی فراوان جان کندن اشاره می کند، اما بیشتر تجربه گران به آسانی ترک بدن کرده اند، علت این تفاوت چیست؟ استاد امینی نژاد(پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی) در این صوت به پرسش بالا پاسخ داده اند. @ta_abad_zendegi
✏خلاصه ی جلسه ی یازدهم 🔆 طرح رمضانه ی ✳️ آیا همگان هنگام مرگ و در لحظه ی احتضار، امامان معصوم(ع) را مشاهده می کنند؟ این مشاهده به چه معناست و چه اثری دارد؟ 📗در کتاب امالی شیخ مفید نقل شده که روزی در جنگ صفین، حارث همْدانی (از یاران امام علی (ع)) در حالی که پیر و مریض شده بود و به سختی راه می رفت، به حضور امام رسید. ❇️ امام از احوال او پرسید و حارث از درگیری های به وجود آمده میان شیعیان و اینکه عده ای در مورد ولایت امام دچار تردید و مایل به خلفای دیگر شده اند، ابراز ناراحتی کرد. 🔰 حضرت، مفصل برای او صحبت کردند و او را دلداری دادند و فرمودند همین که با علی هستی حق است و تو با کسی محشور می شوی که دوستش داری. ✨یعنی تو نباید بترسی که اعمالت از دست برود و از کسی که دوستش داری جدا شوی چرا که انسان با محبوب خود در چهار جایگاه، همراهی دارد که اولین موقف آن، در لحظه مرگ است که پیامبر(ص)، امامان و جمیع فرشتگان و ملائک را در آن لحظه ملاقات می کند. ✳️ در روایتی نقل شده که یکی از اصحاب امام رضا(ع) مریض شدند و ایشان به عیادت او رفتند. در همان جلسه، فرد به حالت احتضار رسید و در حال جان دادن، به امام گفت ملائک را می بینم که با تحفه هایی به استقبال من می آیند و به شما سلام می کنند و از شما اجازه نشستن می خواهند و شخص شما را در عالم برزخ در کنار پیامبر و اهل بیت می بینم که بر من وارد شده اید. 👈🏻 یعنی حضرت، در آن لحظه، هم در دنیا و هم در برزخ حضور داشته. رویت ائمه که از قطعیات معارف ماست، در برزخ اتفاق می افتد و محتضر آنچه که مشاهده می کند نتیجه ی رفتارش در دنیا است و اگر مومنین، ائمه را در آنجا به حالت خوشحالی مشاهده کنند، این نتیجه ی رفتار و اعمال آن مومن است. ✴️ همچنین اینطور نیست که این ارتباط، تازه در لحظه ی احتضار ایجاد شده باشد، بلکه آشکار شدن چیزی است که در دنیا وجود داشته، فقط در آنجا با کنار رفتن پرده ی غفلت از جلوی چشمان انسان، می تواند آن را درک کند. ❣️مومن می تواند با مراقبت بسیار در اعمال، ذاتش را به صفات اولیای الهی نزدیکتر کند. همراهیای که الان موجود است و در لحظه ی احتضار، آشکار می شود و مشاهده می کند آنچه را که در دنیا موجود بوده است. 🔹همین طور اگر با هر ذاتی ارتباط گرفته باشیم، در لحظه ی احتضار، برایمان آشکار می شود. طوری که می توانیم بعد از پیامبر و اهل بیت، خاصان و محبان اهل بیت را نیز در آن لحظه مشاهده کنیم. 💭 يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ ۖ ، روزی که ما هر گروهی از مردم را با پیشوایشان می‌خوانیم 📌 همچنین در قیامت به عابد خطاب می شود برو به بهشت. ولی به عالِم خطاب می شود شفاعت کن، چون تو مردم را به دین دعوت کردی پس آنها را شفاعت کن و با خودت به بهشت ببر. @ta_abad_zendegi
9.mp3
775K
🔰گزیده ای از نشست دوم بررسی ابعاد معرفتی برنامه زندگی پس از زندگی ❇️برای کسانی که علاقه‌مند هستند مباحث مرتبط با معاد را عمیق‌تر پیگیری کنند،‌چه پیشنهاد‌هایی دارید؟ استاد امینی نژاد(پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی) در این صوت به پرسش بالا پاسخ داده اند. @ta_abad_zendegi
✏خلاصه ی جلسه ی دوازدهم 🔆 طرح رمضانه ی ✳️ تفاوت های اساسی سه عالم(دنیا، برزخ و قیامت) با یکدیگر چیست؟ قوانین و احکام حاکم بر آن‌ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ 🔰"طبق حدیثی از کافی شریف به نقل از امام صادق(ع): حضرت رسول(ص) بعد از نماز صبح، جوانی را دیدند که بسیار پریشان بود به حدی که چهره اش زرد و چشمانش گود رفته بود. 💭حضرت پرسیدند: شب را چطور صبح کردی؟ جوان گفت من در حالی در صبح وارد شدم که در حال یقین بودم. حضرت فرمودند: برای هر یقینی، حقیقتی است. اگر ادعا می کنی به مرحله ی یقین رسیده ای بگو نشانه اش چیست؟ جوان گفت من شب را در وضعیت دردناکی سپری کردم که گویی روحم می خواهد از جسم، خارج شود. می دیدم که به صحنه ی محشر رفته ام و به عرش الهی نگاه می کنم و اهل جهنم را در حال نعره زدن و بهشتیان را غرق در نعمت می دیدم. ❇️ حضرت به اصحاب فرمودند: این بنده ای است که خداوند قلبش را با ایمان، نورانی کرده، و به جوان فرمودند: مراقب باش که این حالت را از دست ندهی. جوان نیز درخواست کرد که برایم دعا کنید تا شهادت در رکاب شما قسمتم شود. حضرت دعا کردند و جوان، مدتی بعد، در یکی از جنگ ها به شهادت رسید. ✴️ از عقاید شیعه این است که شخص حاضر در دنیا، هم زمان، برزخ و آخرت را نیز مشاهده می کند و بهشت و جهنم را می بیند. لذا معلوم می شود که دنیا و آخرت تقدم و تاخر زمانی ندارند و اینطور نیست که بعد از اتمام دنیا، آخرت شروع شود بلکه هم زمان هستند. 🔹یا داستان معراج پیامبر که در شب معراج، در یکی از زمان های عالَم دنیا اتفاق افتاده و حضرت رسول(ص) به آسمان عروج کردند و بهشتیان و جهنمیان را دیدند که در حال نعمت یا عذاب بودند. ✳️ امام علی(ع) نیز فرمودند: کسانی که ادعا می کنند بهشت و جهنم خلق نشده اند، ما در رد آنها می خوانیم: عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى، عِنْدَهَا جَنَّةُ الْمَأْوَى. این آیه در مورد معراج پیامبر می فرماید که آنها در بهشت نزد سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى هستند. ♻️ پس انسان همین الان در هر سه عالم، موجود است. همین که انسان در دنیا ذکر می گوید در بهشت برای او قصری ساخته می شود و زمانی که دست می کشد، فرشتگان نیز از ساختن دست می کشند. یا زمانی که در عملش ریا می کند، نعمتهایی که در بهشت داشت برایش پاک می شود و یا با توبه بدی هایش از بین می رود. 💟 زمانی که امام هادی(ع) را در منطقه ای مخروبه سکونت داده بودند. یکی از شیعیان با دیدن وضعیت امام، ناراحت شدند. امام فرمودند: ناراحت نباش ظاهرش این گونه است که من در اینجا زندگی می کنم اما در حقیقت، من در بهشت هستم. بین دو انگشتم را نگاه کن! که فرد در میان دو انگشت امام دید که حضرت در بهشت هستند و متنعم در نعمتهای بهشتی اند. 🔶 مطلب دیگر اینکه، هرچه ما به سمت آخرت می رویم نعمتها بهتر و عذاب، سنگین تر می شود. به همین علت است که برزخی های بهشت از خداوند می خواهند زودتر آنها را به بهشت برساند چون می دانند که آنجا نعمتهای بیشتری در انتظار آنهاست اما جهنمی ها از خداوند خواستار تاخیر هستند چون می دانند که عذاب آنجا شدیدتر است. 👈🏻 ما سه عالم "ماده، مثال و عقل" داریم. مثلاً وقتی ما کلمه ی "سیب" را روی کاغذ می نویسیم در پایین ترین سطح از درک آن قرار داریم که به آن عالَم ماده گوییم درحالی که باطن آن در ذهن ما است و دارای صورت و تصویر است که آن عالَم مثال است، مانند عالم خواب و برزخ. ✨اما اگر در مورد چیستی سیب، مجموعه ای از مطالب علمی را بدانیم و بتوانیم به طور تفصیلی آن را بیان کنیم، وارد عالم عقل شده ایم و برای هر چیزی در نزد خدا گنجینه هایی است که از عالم عقل به عالم مثال و بعد به عالم ماده می رسد تا بتواند توسط انسان دیده شود. @ta_abad_zendegi
🔰 مردی به امام صادق علیه السلام عرض کرد: 💠 از دنیا خسته شده ام و از خدا مرگ می طلبم. ⚜حضرت فرمود: از خدا حیات و زندگی بخواه برای آن که او را اطاعت کنی ، نه آن که به نافرمانی اش آلوده شوی. ❇️پس اگر زنده باشی و به اطاعت خدا بپردازی، برایت بهتر از آن است که بمیری و نه معصیتی از تو برآید و نه طاعتی . "بحار الأنوار، ج ‏6، ص 128" @ta_abad_zendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مردن حیات است... آنکه مُردن پیش چشمش تهلکه‌ست نهی "لا تلقوا" بگیرد او به دست 🔸️به مناسبت سی و دومین سال رحلت امام خمینی(ره) برگرفته از جلسات نظام اندیشه استاد عابدینی @ta_abad_zendegi
🔰سلمان فارسی رضی الله عنه می گوید: اگر سجده کردن برای خدا و همنشینی با عدّه ای که از دهانشان سخنان نیکویی چون خرمای ناب بیرون می ریزد ، در میان نبود، هر آینه تمنّای مرگ می کردم. "بحار الأنوار، ج ‏6، ص 130" @ta_abad_zendegi
🔰طولانی ترین روز 💠امروز یک دقیقه از دیروز و یک دقیقه از فردا طولانی تر است.🕰 اما این طولانی ترین روزی نیست که ما تجربه می کنیم.‼️ ❇️روزی را خواهیم دید که ۵۰ هزار سال طول می کشد... آیا خود را برای آن روز آماده کرده ایم⁉️ ✳️يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ معارج/۴ #۳۱_خرداد @ta_abad_zendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰ضربدر ابدیت ❇️اگر آدم گره خورد به قیامت و ابدیت، همه اعمالش ضربدر ابدیت شده است.🌿 💠کسی که گره بخورد به صد سال عمر دنیا ارزش عملش همین قدر است، این در حالی است که ضریب و توان بی نهایت در زندگی ارزش عمل را به شدت متفاوت میکند. 💢معاد باوری زندگی‌ را تلخ نمی کند، بلکه معاد باوری انگیزه و اراده و توان ایجاد میکند و انسان را خستگی ناپذیر میکند. ⚠️کسی که تبعیت از هوای نفس کرده است، او سقوط میکند.🥀 💎اگر انسان می خواهد رشد کند و بالا برود، باور به معاد به او کمک میکند. 🖋️برگرفته از جلسات روایت موت و معاد حجت الاسلام و المسلمین "عابدینی" ⬆️ادامه ی مطلب در کلیپ بالا... @ta_abad_zendegi
🔰مرگ برای چه کسی سخت است؟ ◻کسی که گرایش او به دنیا است‌و تلاش او فقط برای دنیا است، مرگ که به سراغش می آید بین او و مطلوب و محبوب او جدایی می اندازد. 🔴قطعاً مرگ برای او آتشی است در نهایت سوزندگی. 🔺چون باید با آتش او را از آن چیزی که محبوب او هست، جدا کند، پس قطعاً مرگ برای او به تعبیر قرآن نار حامیه (آتش سوزاننده) می‌شود. ❇️اما آن کسی که در دنیا بود و مانند کسی که در یک منزلگاه اقامت کرده است، خود را مسافر می‌دید و دنبال حرکت بود، مثلا به مشهد رفته و دو روز مانده، این فرد نمی‌گوید: این در و دیوار را چطوری رها کنم و بروم؟ ممکن است از امام رضا (ع) جدا شدن سخت باشد اما از در و دیوار جدا شدن که دیگر سخت نیست. ⚠️پس هر چه گره قلب ما به دنیا و توجه به آن بیشتر شود، جدا شدن از آن سخت تر می شود و کسی که رضایتش و اطمینانش به زندگی باشد، جدا شدنش، جدا شدن از همه حقیقت خودش است و این همان سوزندگی آتش است. @ta_abad_zendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰راز بویی که قبل از شهادت شهید بهشتی، به مشامش رسید چه بود؟ 💠روایت های فراوانی از بویی که مومن در لحظات آخر عمرش و در حالت احتضار استشمام می کند ، سخن گفته اند. ❇️البته این "بو" برزخی است و از جنس عطرهای مادی نیست، به همین علت افراد دیگری که در کنار محتضر هستند، آن را حس نمی کنند. 💎نام این این "بو"ها منسیه و مسخیه است. ✴️"منسیه" بوی خوشی است که سبب می شود، مومن خانواده و مالش در دنیا را فراموش کند تا ناراحتی دوری از خانواده و از دست رفتن اموال را نداشته باشد و "مسخیه" سبب می شود به راحتی از دنیا بریده شود و به سوی بهشت الهی برود. ✳️امام سجاد(علیه‌السلام) فرمودند: خداوند(عزو‌جل) می‌فرماید: 💢«زمانی‌که اجل محتوم مومن فرا رسد، من دو شاخه گل معطر از بهشت براى او می‌فرستم، یکى از آن‌ها «مُسْخیه» نام دارد و دیگرى «مُنْسیه» . ⚜مُسْخیه ، او را نسبت به مالش بی‌اعتنا کرده از همه آن‌ها می‌گذرد و مُنْسیه ، نیز او را از تمام امور دنیایی به فراموشى و نسیان می‌اندازد» 🔖أمالی‏ شیخ طوسی، ص 414 @ta_abad_zendegi
🔰رسول خدا صلی الله علیه و آله به عیادت شخصی رفت که از بیماری شکایت داشت و آرزوی مرگ کرد . ✳️حضرت صلی الله علیه و آله فرمود: آرزوی مرگ مکن؛ زیرا اگر نیکوکار باشی بر نیکی های خود می افزایی و اگر‌ گناهکار باشی، مهلت می‌یابی و عذر تقصیر می طلبی. پس آرزوی مرگ مکنید.❌ 🔖"بحار الأنوار، ج ‏6، ص 128" @ta_abad_zendegi
🔰امام صادق علیه السلام: از پدران بزرگوارشان و ایشان از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل فرمود: ⭕اگر چارپایان نیز به میزان شما از مرگ و سختی‌های پس از آن خبر داشتند، هرگز از آنها، گوشت حیوان فرب حیوان فربهی را نمی خوردند (یعنی از یاد مرگ حیوانات چاق نمی شدند) . 🔖"بحار الأنوار، ج ‏6، ص 133" @ta_abad_zendegi
🔰در هر دوره ی سِن انسان، شیطان بیشتر از چه راهی ورود می کند؟ 💠حیات دنیا یعنی عالم غفلت 🔸به قول شاعر: «اُستن این عالم ای جان غفلت است/هوشیاری این جهان را آفت است‌‌» در مقابل دار آخرت كه «لَهِيَ الْحَيَوانُ‏» (زندگی واقعی) است. ❇️منشأ غفلت در هر‌ دوره از عمر انسان در آیه ی زیر بیان شده است: «أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زینَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَینَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ» 💢در کودکی بازی است و در نوجوانی سرگرمی و در مرتبه جوانی زینت و زیبایی است.🌷 🔺در میانسالی تفاخر و ریاست‌طلبی‌ها شروع می‌شود. در جوانی ریاست‌طلبی خیلی نمود ندارد اما یك مقدار كه از جوانی بالاتر می‌آید تفاخر آغاز می شود؛ مثلا بچه‌های خود را به رُخ دیگری می‌كشد كه بچه من مثلاً فلان مسئولیت را دارد و... 💎در كهنسالی تكاثر در اموال و اولاد را به رُخ میکشد. حالا گاهی بحث به رخ كشیدن نیست، خوش بودن با این است كه من این‌قدر دارم.💰 ⚜مثلاً شب كه می‌خواهد بخوابد انگار یك لبخندی بر دل او هست كه زمین‌های من الآن رو به رشد است، بچه‌های من الآن بالیدند و بزرگ شدند. 🔴این‌ها مراتب غفلت حیات دنیا است كه شیطان هم از همین جا ولایت خود را شروع می‌كند. @ta_abad_zendegi
🔰امیرالمومنین علی(ع) در سفارشات هنگام رحلت فرمودند: آرزو را کوتاه کن و مرگ را به یاد آور و در دنیا پارسا باش... چرا که تو در گرو مرگ و مورد هدف بلا و مورد هجموم بیماری هستی. 🔖"بحار الأنوار، ج ‏6، ص 132" @ta_abad_zendegi
🔰هر لحظه مرگ، هر لحظه زندگی ⏰لحظه به لحظه و هر نفس کشیدنی موت و حیات است. هر خوابیدن و بیدار شدنی موت و حیات است و دائماً انسان پنجه در پنجه ی مرگ دارد. ❇️این سبب می شود که مرگ با ما غریبه نباشد وآشنای ما باشد. اگر آشنا شد و با انسان انس داشت، با او طور دیگری ارتباط برقرار می کند و برای انسان یک موعظه گر و هدایت کننده می شود و این همان قدرتی است که انسان را به سوی مقصدش میکشاند. ✏برگرفته از جلسات نظام اندیشه استاد عابدینی @ta_abad_zendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰همه هستی اجل دارند. "مَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَأَجَلٍ مُسَمًّى. ❇️همه ی هستی و آنچه که اطلاق خلق بر آن می شود را جز به حق نیافریدیم و همه ی اینها اجل دارند. 💢اما اجل در رابطه ی با نظام "ارض" به گونه ای است، اجل در رابطه با "سماوات" به گونه ای است، اجل در رابطه با "ما بینهما" نیز به گونه ای است. 🔶️هرکدام از اینها اجل دارند و مدت و سرآمد دارند و نهایت دارند. ✳️اجل پایان شی نیست بلکه اجل قرارگاه شیء است. یعنی آنجایی که شیء قرار می گیرد. یعنی در سِیر است و وقتی که می رسد به او، آنجا قرار شیء است. 📚برگرفته از جلسات انسان شناسی قرآنی حجت الاسلام و المسلمین عابدینی @ta_abad_zendegi
🔰مرگ برای سه مرتبه وجودی انسان دعایی از حضرت زهرا(س) بعد از نماز ظهر نقل شده به این مضمون که: ✳️حضرت سه مرتبه وجود انسان یعنی جسم، نفس و روح را از یکدیگر تمایز داده اند و فرموده اند که نفس توفی میشود ولی روح قبض می شود. 💠این زیباترین، دقیق ترین و تفصیلی ترین بیانی است که نسبت سه مرتبه ی انسان را با خدای سبحان و سه عالم وجودی بیان می کند. 🔸«ثُمَّ إِذَا تَوَفَّيْتَ نَفْسِي وَ قَبَضْتَ رُوحِي فَاجْعَلْ رُوحِي فِي الْأَرْوَاحِ الرَّابِحَةِ وَ اجْعَلْ نَفْسِي فِي الْأَنْفُسِ الصَّالِحَةِ وَ اجْعَلْ جَسَدِي فِي الْأَجْسَادِ الْمُطَهَّرَةِ» (فلاح السائل و نجاح المسائل، ص 174) @ta_abad_zendegi