eitaa logo
تاملات
741 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
340 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 عکس شماره ۲ 🔶 سیاستمداران آواره 🔸نقاش: عبدالله آل عمری ⚜ @taammolat74
📸 عکس شماره ۳ 🔶 سیاستمداران آواره 🔸نقاش: عبدالله آل عمری ⚜ @taammolat74
📸 عکس شماره ۴ 🔶 سیاستمداران آواره 🔸نقاش: عبدالله آل عمری ⚜ @taammolat74
📸 عکس شماره ۵ 🔶 سیاستمداران آواره 🔸نقاش: عبدالله آل عمری ⚜ @taammolat74
📸 عکس شماره ۶ 🔶 سیاستمداران آواره 🔸نقاش: عبدالله آل عمری ⚜ @taammolat74
📸 عکس شماره ۷ 🔶 سیاستمداران آواره 🔸نقاش: عبدالله آل عمری ⚜ @taammolat74
🔰نانوپشه، علم و اتوپیای تکنولوژی کرونا نوشت(1) ✍️ محمدعلی روزبهانی 🔻«تمدن ما لرزان و ترسان وارد عمل شده و تمام امکاناتش را به میان آورده تا ترک ها را بپوشاند؛ نانوپشه که حتا وارث قدرقدرت نمرود و پادشاه بابل جدید، رئیس جمهور آمریکا و صاحب دهکده ی سلیکون ولی، از او ایمن نیست، ویروس نامیده شده است.» ✔️یادداشت کامل را در متن ذیل بخوانید👇👇👇 ⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰نانوپشه، علم و اتوپیای تکنولوژی کرونا نوشت(1) ✍️ محمدعلی روزبهانی 🔻«تمدن ما لرزان و ترسان وارد ع
🔰نانوپشه، علم و اتوپیای تکنولوژی کرونا نوشت(1) ✍️ محمدعلی روزبهانی 🔸موجود اسطوره ای به اندازه ی یک نانوپشه از بینی انسان پرمته ای معاصر وارد می شود و تمام عرض و ارتفاع علم و تکنیک جدید نمی تواند از عهده اش برآید. در برهوت طبیعت لاشعور، ویروسی که طبیعتش ویروسی کردن است، به جان آدمیزاد افتاده و زندگی روزمره و زمان مالوف و مانوس عصر سایبرنتیک را دگرگون کرده، نفس ها در سینه حبس شده است؛ هر کس به غار خویش خزیده و «نظم» آهنین زندگی ترک برداشته است. هم مگر از شکاف این خورده ترک ها بتوان نگاهی به بیرون انداخت و بیرون از این تمدن سیمانی و سفت و فولادین، به راه ها و کوره راه های جایگزین دمی اندیشه کرد. 🔹معلوم نیست چند دهه یا چند قرن دیگر، دوباره دیواره های سیاه چال این تمدن ترک بردارد و بشر بتواند خارج از این سقف ها، مرغ خیالش را روانه ی آشیان دیگری کند. رخداد تکان دهنده اتفاق افتاده است. ذره ی ویرانگار همه تمدن را به بازی گرفته و تنها کاری که می توان در برابرش کرد این است که هیچ کاری در برابرش نکرد! از دو متری اش فاصله بگیری، در خانه سرجایت مقهور و تحقیر شده و سر بزیر بنشینی و خضوع کنی و به همه ی امکانات تمدنی ات و همه ی مقدسات مذهبی ات التماس کنی تا سایه ی سنگین و ویرانگر نانوپشه را از روی سیاره ی رنج پاک کنند. 🔸تمدن ما لرزان و ترسان وارد عمل شده و تمام امکاناتش را به میان آورده تا ترک ها را بپوشاند؛ نانوپشه که حتا وارث قدرقدرت نمرود و پادشاه بابل جدید، رئیس جمهور آمریکا و صاحب دهکده ی سلیکون ولی، از او ایمن نیست، ویروس نامیده شده است. وقتی نانوپشه، «ویروس» نامیده می شود، معنا و مفهوم ویرانگر، ابژه سازی و عینی سازی می شود و بدین سان «علم» و «تکنیک» قدرت می یابد تا آن را از صفحه ی حیات حذف کند و قاهرانه دوباره خود را بر تخت شاهی اش بنشاند. 🔹علم و تکنیک همچنان در جایگاه خدا، وعده ی رستگاری می دهد. رستگاری ای در دسترس، زمان مند و کاملا تحت کنترل میل ها و هوس های خرق الساعه ی آدمی. علم وعده داده، شش ماه یا نهایتا یک سال دیگر، واکسن «ویروس» تازه وارد لاشعور و نابودگر را خواهد ساخت و دوباره آرامش را به سیاره ی رنج باز خواهد گرداند، همه چیز دوباره به نظم و قرار روزمره ی خود باز خواهد گشت و آدم ها دوباره برای رستگاری وعده داده شده تکنولوژی در برهوت طبیعت از پی هم خواهند دوید. تا آن زمان اما باید در خانه ماند و آبروداری کرد... نکند که «تکنیک» افیون توده ها باشد. ⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پشت پرده اقتصادی ویروس اخیر چیست؟ 🔸 چرا اکثرا از چین شروع می‌شوند؟ 🔹 چه ارتباطی بین ویروس‌ها و اقتصاد وجود دارد؟‌ ‌‌ ♦️ برای اطلاع از چگونگی شروع ویروس‌ها این کلیپ را ببینید.‌ ‌ ‌ ‌📡 کاری از VOX News‌ ‌ ⚜ @azadfekrischool@taammolat74
☑️ راز زینبی ✍اميرحسن سقا 🔸مرتضی آوینی گفت در عالم رازیست که جز به بهای خون کشف نمی شود. من فکر میکنم در عالم راز دیگری ست که حتی با بهای خون هم کشف نمیشود. رازی که کلیدش رفتن و خون دادن که نه، ماندن و زخم خوردن است. 🔹رازی که حتی حسین(ع) هم در پی آن است، آن جا که خطاب به عقیله می گوید: "يا أُختاه لاتنسيني في نافلة اللیل" من فکر میکنم راز اصلی عالم به آن نمازشب شام واقعه بر میگردد. 🔸آن جا که زینب قامت می بندد و به نماز می...نشیند. قامت می بندد تا قیامت کند، بی تیغ، بی شمشیر، با دست خالی با دست بسته آن جا که "الله اکبر" می گوید تا بار دیگر خدا را در گوش کَر عالم فریاد بزند. 🔹آن جا که قنوت میگیرد و در گوش باد زمزمه می کند... چه چیز را زمزمه می کند؟ .... در عالم رازی ست که حتی به بهای خون هم کشف نمیشود. در عالم رازی ست که تنها قنوت زینب(س) صدای آن را شنیده، در عالم رازی ست که تنها با دستان بسته‌ی عقیله باز می شود....🥀 ⚜ @taammolat74
🎉 پیشنهاد ویژه 📚 کتاب احضاریه ▪️ مولف : علی موذنی ▪️ناشر کتاب : اسم ▪️سال نشر : 1397 ▪️تعداد صفحات : 223 🔸اگر ده‌ها دلیل برای خواندن «احضاریه» وجود داشته باشد، قطعا یکی از مهم‌ترین آنها این است که به قلم «علی موذنی» نگاشته شده است. موذنی در این سال‌ها با رمان «دوازدهم» توانسته بود تجربه جدیدی را به ادبیات داستانی دینی اضافه کند و این بار راهپیمایی اربعین و زندگانی حضرت زینب(س) باعث شد بار دیگر با یکی از ماندگارترین رمان‌های مذهبی مواجه شویم؛ اثری که علاوه بر قصه‌گو بودن، سنگ بزرگ‌تری را نشانه رفته و در آن با دورنمایی تحلیلی از تاریخ اسلام بعد از رحلت پیامبر مواجه می‌شویم که می‌تواند خواننده را با بار اطلاعاتی بیشتری همراه کند. 🔹از نقاط قوت داستان احضاریه، شخصیت پردازی خوب و باورپذیر از حضرت زینب(س) است. از کودکی تا بزرگسالی سیر منطقی رشد یک شخصیت بزرگ و عمیق طی می‌شود. تکامل فرزانگی و فرهیختگی حضرت را در طول داستان می‌بینیم و وقتی به مواجهه ایشان با یزید بن معاویه می‌رسیم و خطابه تاریخی‌اش در کاخ سبز را می‌خوانیم، برایمان باورپذیر است که این زن با چه پشتوانه‌ای خطبه می‌خواند و علیه ظلم می‌شورد. 🔸یکی از درون‌مایه‌های کتاب «احضاریه» به چالش کشیدن موضوع «طلبیده شدن» از جانب معصوم است. علی مؤذنی با هنرمندی این مضمون را لابه‌لای سطرهای داستانی لطیف درباره کربلا و مصایب حضرت زینب (س) پنهان کرده. اینکه معصوم ما را نمی‌طلبد، احضار می‌کند. ⚜️ @taammolat74
📮 تذکر بزرگ الهی است به بشری که به علم و پیشرفت و توان خود مغرور شده است و شبیه ماجرای پشه و نمرود نشان داد که اگر خدا اراده کند در برابر ذره ای کوچک تسلیم محض است، اما چه فایده: مَا يَأْتِيهِمْ مِنْ ذِكْرٍ مِنْ رَبِّهِمْ مُحْدَثٍ إِلَّا اسْتَمَعُوهُ وَهُمْ يَلْعَبُون ✍ محمدسعید احدیان ⚜ @taammolat74
🔰علی (ع) و چالش مرگ 🔸همه می‌میریم. شاید به مذاق‌مان خوش نیاید، اما خوشایند یا ناخوشایند، دیر یا زود، همه‌ی ما می‌میریم. نمی‌خواهم کسی را ناامید کنم یا بترسانم. ترس را که خودبخود حتی اگر به روی خودمان نیاوریم، همه کم یا بیش داریم. می‌خواهم این سخن ترس‌شکن علی علیه‌السلام را یادآوری کنم که: کفی بالأجلِ حارساً؛ تا اجل هست، انسان به چیز دیگر برای پاسداری از عمر و جانش نیاز ندارد! 🔹کرونا کمک کرد هر کس دوباره از خودش بپرسد: راستی راستی من هم قرار است بمیرم؟! و اگر کرونا نبود قرار نبود بمیرم؟!... ترس از کرونا تجربه‌ی یادآوری بدیهیات بود. اگر شهادت سلیمانی از ما پرسید «با مقام شهادت چقدر فاصله دارید؟»، کرونا به ما گفت «اصلاً برای مرگ خودتان آماده‌اید؟!» 🔸همه‌ی این‌ها معنایش تعطیل کردن تلاش در کنار دعا و توکل و توسل نیست؛ که همه در طول تقدیر و قضای الهی و در دل آن جا دارند. حرف، حرف بهترین و واقعی‌ترین راه شکست ترس است‌. کسی که از مرگ بترسد وخود را در انتظار آن ببیند، غمی دارد که هیچ چالش فانتزی‌ای چاره‌اش نیست. لبخند و رقص و سرگرمی و فراموش کردن مرگ، فقط به حال کسی مفید است که یا با مرگ روبرو نشده است یا بر ترس از آن غلبه کرده است. 🔹مرگ با تمام چهره‌ی کریهی که از آن ساخته‌ایم، واقعیت هر لحظه‌ی ما موجودات بی‌چیز و وابسته است.مرگ نگاتیو ظهور زندگی است و آن‌هایی که با خود زندگی چالش کرده‌اند، یعنی با مرگ انس دارند. پس سرانجام، اما نه از ترس مرگ، بلکه با پیروز شدن بر ترس مرگ، با مرگ‌آگاهی و مرگ‌آشنایی و با خود مرگ، که موعدش بهترین جان‌پاس است. ⚜️ @taammolat74
🔰کالا شدن مردانگی ✍️ مجید حسینی 🔸در زمانه معامله‌ای شدن همه چيز، در لحظه‌ای كه زن بودن و مرد بودن كالاست؛ كالای مردانگی: پول و ماشين و خانه لاكچريست، كالای زنانگی، بدن و آرايش و مد و لباس و پديكور، مانيكور؛ و همه مردانگی قابل معامله با زنانگی. در اين زمانه بازاری، مرد بودن، يعنی توانايی پرداخت بالاتر هزينه‌های معامله، توانايی بالاتر خريدن و راحت تر فروختن! مرد بودن يعنی، بهتر دلال حرفه‌ای بودن، از رقيبان دلال جلوتر افتادن، و پول ساختن، انگار مرد يعنی دلال تر از زن. 🔹اصلا در اين زمانه مرد بودن، خودش كالاست ، ميشود خريدش، خيلی مهم نيست، خيلی‌ها بلدند راحت خريدش كنند، اما مرد شريف بودن مهم است، چون اصلا در اين بازار نيست! مرد شريف، يعنی همانی كه خريدنی نيست، او در لحظه بی‌كسی و غريبی‌ات، ايستاده است! مرد شريف، چيزی نمی‌خرد، نميفروشد، او بابت آدم‌ها هزينه می‌دهد، برای اطرافيان‌اش، برای آنها كه نه پول دارند، نه بدن، نه جنس لاكچری، نه مارک خارجی! 🔸مرد شريف، معذرت خواهی می‌كند ، در لحظه‌ای كه نفع برده، اما بازنده ها و مظلوم ها نبرده اند. مرد شريف، خصوصيات مردانه‌اش را صرف همه آدم هايی می‌كند كه باخته‌اند، كه مظلوم‌اند، كه تنها چيزی كه ندارند، پول و آينده است؛ تا رنجشان كم شود. 🔹مرد شريف، اين روزها نداريم؛ هر كدام از ما مردها، يک لحظه، مقابل منطق بازاری مرد بودن، كم می‌آوريم؛ يكی در لحظه رقابت و قدرت، يكی در لحظه ثروت و مكنت، ديگری در لحظه رابطه و بدن، و آن اخری در لحظه از دست دادن فرصت و آينده و منزلت؛ همه ما مردها يک لحظه هست كه كم می‌آوريم، شريف بودن همين كم نياوردن است در لحظه كم آوردن همه. ♦️اين روز پدر، لحظه‌ايست كه ما مردها، شايد برگرديم، خودمان را دوباره ببينيم، ببينيم در اين زمانه بازاری، كجا كم آورديم از آن نقش اصلی‌مان، نقش شريف بودن، نقش رنج كم كردن مردانه، همان نقش اصلی: نقش پدر! ⚜️ @taammolat74
🔰 سلطه فرعون جدید ✍ خانم عطیه همتی 🔸وقتی فرعون همسر حِزقیلِ آرایشگر را به شهادت رساند، آسیه دید ملائک پیکر زنی را به آسمان می‌برند. فرعون شادمانه سر رسید. از سر ذوق بلند فتح تازه‌اش را فریاد زد. آسیه طاقتش تمام شد. فریاد کشید: وای بر تو، وای بر تو پادشاه مصر تعجب کرد و گفت نکند مانند موسی دیوانه شده‌ای؟ 🔹آسیه فریاد زد: من دیوانه نیستم.‌ من مومنم. مومن به موسی و خدایش. فرعون سختش آمد. مادر آسیه را واسطه کرد اما کارساز نبود. 🔸در تاریخ آمده‌است آسیه را زیر خورشید سوزان مصر به چهار میخ کشیدند. دست و پاهایش را بستند و روی پیکرش سنگی بزرگ نهادند که سخت و آهسته جان دهد. 🔹او نیمه نفس می‌کشید، شکنجه را تاب نداشت. موسی را دید که از کنارش میگذرد با دست به آرامی از او کمک خواست. موسی همانجا در حق او دعا کرد.‌ چشمان آسیه روشن شد خانه‌اش در بهشت را پیش چشمانش دید. بُرّاق شد. خندید. فرعون فریاد زد: نه این زن دیوانه شده، به زیر شکنجه می‌خندد. آسیه درد را دیگر نفهمید. پرکشید. 💠خواهران مسلمان هندی‌ام برادران مسلمان فرعون اگر هنوز هست سر بچرخانید که موسی از میانتان در عبور است و پیکر شهدایتان را ملائک در آسمان به پرواز درآورده‌اند. 🔸قرآن گفته‌است مسلمانان ساکن زیر سلطه کفار شما را صدا می‌زنند که به یاری‌شان بشتابید. ما از حاکمان خویش خجلیم که مسلمانانتان درد می‌کشند و آب از آب تکان نمی‌خورد! @taammolat74
🌷گر اندیشه کنی از راه بینش 🌷به عشق است ایستاده آفرینش 🌷گر از عشق آسمان آزاد بودی 🌷کجا هرگز زمین آباد بودی 🌷چو من بی‌عشق خود را جان ندیدم 🌷دلی بفروختم جانی خریدم @taammolat74
🎉 پیشنهاد ویژه 📚 کتاب قصه دلبری ▪️مولف : محمدعلی جعفری ▪️ویراستار : فاطمه دوست کامی ▪️ناشر کتاب : روایت فتح ▪️سال نشر : 1397 ▪️تعداد صفحات : 144 🔸کتابی است که دلِ خیلی‌ها را برده است! قصه دلبری، روایت پنج سال زندگی مشترک راوی کتاب با همسرش شهید محمدخانی است. جالب است بدانید شهید محمدخانی پیش از شهادت به همسرش گفته بود: «وقتی شهید شدم، خاطراتم را در قالب «نیمه پنهان ماه» انتشارات روایت فتح چاپ کن» و به نقل بعضی از خاطرات در این کتاب تأکید داشته است.شهید محمد خانی فرمانده تیپ هجومی سیدالشهدا در سوریه بود و به نام جهادی «حاج عمار» معروف بود. از این شهید، پسری با نام امیرحسین به یادگارمانده است. 🔹کتاب قصه دلبری، روایتی از سبک زندگی این شهید است که همسرش از روزهای آشنایی در بسیج دانشجویی تا روزهای پس از شهادت او را بازگو می‌کند. قصه اما به همین سادگی‌ها نبوده که محمدحسین برود خواستگاری و جواب بله را بگیرد. هر دو از مسؤولان بسیج دانشجویی دانشگاه بوده‌اند. حتی روابط در چارچوب‌شان هم چندان حسنه نبوده و بگویی نگویی با هم کارد و پنیر بوده‌اند. دست تقدیر اما پرزورتر از این حرف‌هاست. او با ماجراهایی که در دانشگاه داشتند کتاب قصه دلبری را آغاز می‌کند و از خواستگاری‌های پی‌ در پی او می‌گوید. تا به زمانی که می‌رسد که نظرش عوض می‌شود و تصمیم می‌گیرد که به این خواستگار جواب مثبت بدهد. 🔸 بعد از گذشت دو سال از چاپ این اثر و همزمان با سالروز وفات (س)، این کتاب به چاپ بیست و نهم رسیده و 72 هزارمین نسخه روانه بازار کتاب شد. ⚜️ @taammolat74
🔰 امر واقع به قتل رسیده است. 🔸ما انسانهای عصر مجازی همچون اسیران دست و پا بسته توسط رسانه ها به گروگان گرفته شده ایم و قدرت تشخیص واقعیت و خوب و بد را از دست داده ایم. حالا دیگر رویدادها نه از دریچه چشم هایمان بلکه به واسطه مانیتورها، ماهواره ها، صفحات موبایل و سایر رسانه های مجازی خود را پدیدار می نمایند. 🔹حالا دیگر ایران و جهانی که در آن زندگی می کنیم و می شناسیم، اخباری که می شنویم و باور می کنیم و بیشتر از آنکه با واقعیت همخوانی داشته باشد یا با تجربه شخصی و زیسته با آن مواجه شده باشیم ساخته رسانه ها و ابزارهای ارتباطی جدید است. 🔸ویروسی کذایی، این روزها ایران و جهان را به واسطه تبلیغات رسانه ای درگیر کرده است و کل ساکنان جهان را در نگرانی و شک فرو برده است. اما مرگ هزاران نفر در توسط عربستان هیچ نگرانی ایجاد نکرده است!! به طور فاجعه آمیز در نیز در لابه لای اخبار، گم شده است! ⚜️ @taammolat74
📮 این روزها چقدر جای خالی مجلسی که پای کار باشد و رئیس جمهور را وادار به جدی گرفتن کند؛ وزارت صمت را مکلف به تامین مایحتاج بیمارستان ها کند؛ وزارت کشور را مجبور به محدودیت شدید عبور و مرور شهرها کند... خالیست! اما چه توقعی ست از مجلسی که در چنین شرایطی تعطیل است؟! ✍محمد عبدالهی ⚜ @taammolat74
🔰توطئه‌پردازی انتحاری برای قم هراسی ✍️مهدی کمالی 🔸بدون شک برنامه‌هایی همچون خشت خام از حسین دهباشی، رو در رو از امیرحسین ثابتی و بعضی از این دست گفتگوهای دونفره می‌تواند روایتی مستدل و جدی برای آیندگان از تاریخ شفاهی امروز انقلاب اسلامی باشد اما چه می‌شود که راوی خود در فقر روش‌شناسی و بیان مستدل قرار می‌گیرد؟ 🔹همه چیز از روایت ناقص حسین دهباشی برای تاریخ‌سازی شروع می‌شود، دهباشی در توییت معروف خود می‌نویسد: «تاریخ را فاتحان می‌نویسند. اما سهم من هم –بمانم یا نمانم- باشد این گواهی به آیندگان که اگر بعدها پرسیدند که چرا 22 استان از این گربه مظلوم جغرافیا چنین تا پای مرگ بیمار شد، نوشته باشم به خاطر خودخواهی آخوندهایی که به اعتبار عمامه‌هایشان زور گفتند و نگذاشتند قم قرنطینه شود.» 🔸سوای پاسخ به این مسئله که نه بندری دارد و نه فرودگاهی و چگونه می‌تواند آغازگر موضوعی باشد و از کجا معلوم که علما و روحانیون نگذاشتند که قم بشود؟ پاسخ به این سوالات باشد برای وجدان بیدار و آگاهی که آیندگان درباره بی کفایتی همین دولت مورد پذیرش دهباشی قضاوت خواهند کرد. 🔹این نوع ادبیات و این نگاه به اندیشه تئوریسین خودشان بازمی‌گردد و در واقع نگاه توهم توطئه‌ در میان این طبقه بسیار است، عبدالکریم می‌نویسد: «در تاریخ فلسفه سیاسی یک نظریه به نام «نظریه توهم» وجود دارد. فیلسوفان سیاسی به ما آموخته‌اند که از منحط‌ترین بینش‌های سیاسی این است که آدمی تصور کند جهان و تاریخ به دست چند نفر توطئه‌گر می‌چرخد.» 🔸هباشی در گردونه روایتگری در فقر روش‌شناسی رسیده است و از آنجایی که گاهی دلار وزن نوشته‌ها، مستندات و کلیپ‌ها را تغییر می‌دهد، این بار دوباره به نظریه توهم توطئه رسیده است تا بتواند کمی از بار مانده بر زمین را بلند کند و دین خود را به جریان روشنفکری در لگد زدن به روحانیت ادا نماید. ♦️جریان روشنفکری همواره مقابله با را جزئی از روش‌شناسی خود داشته است و از کسروی تا شریعتی زیر بار این دین نمانده‌اند و در صحنه‌هایی از تاریخ بی رحمانه بر آن شوریدند و گل درشت اتفاقات تاریخ معاصر اعدام شیخ فضل الله نوری بود که هدیه سیاست به روشنفکری برای التیام دردهایی است که از دین در جان روشنفکری به جای مانده بود. ✔️ادامه این یادداشت را در لینک ذیل بخوانید: 🌐rasanews.ir/002hGe ⚜️ @taammolat74
جنگ و ترور بیولوژیک.mp3
5.25M
🔉 صحبت‌های پروفسور علی کرمی در خصوص جنگ و 🔸آیا جامعه ایرانی مورد حمله بیوتروریسم صهیونیستی قرار گرفت است؟ 🔹آیا ویروس کرونا ساختار آزمایشگاهی دارد؟ 🔸آیا ویروس کوئید 19 حمله تلافی جویانه ایالات آمریکا علیه ملت ایران است؟ ☀️ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ 🔻 پ.ن: پرفسور متخصص بیوتکنولوژی (زیست فناوری) پزشکی و فوق تخصص مهندسی ژنتیک. ایمنی زیستی، امنیت زیستی، بیو انفورماتیک ؛ فارغ التحصيل Ph.D از دانشكده پزشگي دانشگاه كپنهاگ دانمارك ⚜ @fekrat_net@taammolat74
🔰گزاره‌هایی برای تأمل (فقراتی از دعای عرفه) 🍂الهی انَّ اختلافَ تدبیرِکَ و سُرعة طواءِ مقادیرکَ مَنعا عبادک العارفین بکَ عن السکون الی عطاءٍ و الیأسِ منکَ فی بلاء... 🌷خداوندگار من براستی که تدبیرهای گوناگون و سرعتی که در گذرِ تقدیر توست، بندگان عارفت را باز می‌دارد از اینکه در هنگام بخششت آرامش یابند و در گاهِ بلایت، از تو ناامید شوند... 🍂الهی، علمتُ بإختلاف الآثار و تنقّلاتِ الاطوارِ أنّ مُرادک منّی أن تتعرّفَ الَیّ فی کلِّ شیءٍ حتّی لا أجهَلکَ فی شیءٍ. 🌷خداوندگار من از پدیدارهای مختلف و دگرگونی شیوه‌های هستی دانستم که همانا مقصود تو از من این است که در هر چیزی خود را به من بشناسانی؛ تا در هیچ‌چیز از تو غافل نمانم‌. 🔻پ.ن: دعای عرفۀ امام حسین(ع) ⚜ @taammolat74
🎉 پیشنهاد ویژه #رمان_خوانی 📚 کتاب روی ماه خداوند را ببوس ▪️ مولف : مصطفی مستور ▪️ناشر کتاب : مرکز ▪️سال نشر : 1393 ▪️تعداد صفحات : 113 🔸شك به وجود خدا در دل هر انساني مي‌نشيند. خيلي از عارفان معتقدند كه اين شك است كه باعث طي كردن مراحل رشد عرفاني و معنوي در زندگي انسان مي‌شود، رشدی که نمی‌توان نقطه‌ی توقفی برای آن قائل شد. 🔹اولین رمان مصطفی مستور، در حقیقت داستان شک به چیستی وجود انسان و خداست؛ داستان زندگی مردی که در مورد خودش و خدایی که تا چندی قبل می­‌شناخته، دچار شک و تردید می‌­شود. شخصیت اصلی این داستان، یونس، دانشجوی دکترای پژوهشگری اجتماعی است که برای تز دکترا در حال تحقیق و جست‌وجوی دلیل جامعه‌شناختی خودکشی دکتر جوانی به اسم پارسا است. تلاش انسان برای کشف خود و کشف خدای خود، هم به‌عنوان دغدغه­ اصلی یونس و هم به‌عنوان دغدغه­ اصلی هر یک از انسان­‌های جست‌وجوگر جامعه­ امروز، به‌خوبی در این کتاب توصیف شده است. 🔸گره خوردن سه مفهوم مرگ، عشق و ایمان و درگیری ذهنی - عاطفی آدم های داستان با این سه مفهوم، فضای داستانی خاصی را تولید کرده که در جذب مخاطب برای این کتاب بسیار تأثیر داشته است. 🔹مستور از معدود نويسندگان ادبيات ايران است كه به فلسفه‌ي دین مسلط است، سینما را به خوبی می‌شناسد و از آن‌ها برای تاثیرگزاری بر مخاطب آثارش استفاده می‌کند. نگاه فلسفي، مذهبی و جامعه‌شناختی به مفاهیمی مانند مرگ، عشق، اندوه، زن و فرزند جان‌مایه‌ی تمامی آثار مصطفي مستور است. #روی_ماه_خداوند_را_ببوس #مصطفی_مستور ⚜️ @taammolat74
🔰 وعده بیماری بیل گیتس به عنوان سلاح‌کشنده 🔹 چند سال قبل در جمع پزشکی ماساچوست خطاب به مهمانان گفته بود: در دهه آینده بیماری کشنده‌ای در راه است که میتواند طی ۶ ماه ۳۰ میلیون نفر را بکشد! و بشر آمادگی مقابله با این بیماری را ندارد. 🔸 او در این سخنرانی گفته بود: حوزه‌ای وجود دارد که جهان تاکنون پیشرفت چندانی در آن نکرده و آن آماده‌سازی برای بیماری‌های همه‌گیر است و احتمال اینکه سر و کله یک بیماری کشنده و همه‌گیر ناگهان پیدا شود زیاد است! 🔹استفاده از بیماری‌ها بعنوان سلاحی کشنده آسان و آسان‌تر خواهد شد. چراکه به راحتی میتوان بیماری را ایجاد کرد تا در سراسر جهان پخش شود. اگر به دولتمردان جهان بگویید اسلحه‌ای که میتواند ۳۰ میلیون نفر را بکشد اکنون در حال ساخت است، فوریتی برای آماده‌سازی در مقابل این تهدید آغاز میشود. 🔸او همچنین اعلام کرده بود که موسسه مدل‌سازی بیماری‌ها، آنفولانزای جدیدی را کشف کرده که میتواند مانند اپیدمی ساب ۱۹۱۸ که بیش از ۵۰ میلیون نفر را کشت، ۳۰ میلیون نفر را بکشد! ⚜ @taammolat74
تاملات
🔰صداقت ارزشمندتر از امید 🔸این عکس، طرح روی جلد هفته‌نامه اکونومیست که می‌گوید کرونا جهانی خواهد شد
🔰کرونا و مسئولیت حکومت در شرایط بحرانی؛ بیان حقیقت یا قربانی‌کردن آن به بهانۀ نگه‌داشتن امید؟ 🔸به نظر می‌رسد یکی از پرسش‌های اساسی و کلی این باشد: کدام مقدم است، بیان حقیقت یا نگفتن حقیقت به‌منظورِ حفظ امید؟ این پرسش که یک دوراهی (dilemma) جدی‌ست، می‌تواند در موارد گوناگون، پاسخ‌های متفاوت داشته باشد و به تعبیری پاسخ به این پرسش زمینه‌مند (contextual) است؛ 🔹برای مثال، آیا پزشک باید به بیمار خود که تا چند ماه آینده قطعاً خواهد مُرد، حقیقت را بگوید یا با نگفتن حقیقت، این امکان را برای بیمار به وجود بیاورد که از روزهای باقی‌ماندۀ زندگی‌اش لذت ببرد؟ اگر نگفتن حقیقت موجب کمترجدی‌گرفتن روند درمان از سوی بیمار و در نتیجه، جلوانداختن تاریخ مرگ او شود چه؛ آیا پزشک اخلاقاً مجاز است به صلاحدید خود، با نگفتن حقیقت او را از چند روز زندگی بیشتر محروم کند؟ 🔸حال موقعیتی را همچون شرایط فعلی دنیا در دست‌وپنجه نرم‌کردن با بحران بیماری در نظر بگیرید. آیا حکومت‌ها مجازند به صلاحدید خود، با استدلال به حفظ امید جامعه، حقیقت را مثلاً از جنبۀ آمار مبتلایان و تعداد مرگ‌ومیر حاصل از آن به مردم جامعه نگویند؟ 💠به نظر می‌رسد حکومت‌ها نمی‌توانند در چنین شرایطی به بهانۀ حفظ امید جامعه از مسئولیت بیان حقیقت شانه خالی کنند. امروزه منابع خبری‌ای که فرد در طول شبانه‌روز دنبال می‌کند، بسیار متنوع است. در کمتر از چند ثانیه با تغییر کانال ماهواره از یک شبکه به شبکۀ ضد آن، یا با گوگل‌کردن منابع خبری‌ای که پشتوانه‌های فکری سیاست خبری آنها کاملاً در تضاد با هم است، با حجم زیادی از خبرهایی مواجه می‌شود که یکدیگر را نقض می‌کنند. 🔹 در چنین شرایطی، اساساً امیدِ مدنظر حکومت در جامعه پایدار نخواهد ماند. افزون بر آن، مخصوصاً در مورد حکومتی که بخش قابل توجهی از جامعه نسبت به منابع خبری رسمی آن به دلایل گوناگون بی‌اعتماد شده‌اند، با نگفتن حقیقت یا بخشی از حقیقت، نه‌تنها امیدی به جامعه تزریق نمی‌شود؛ بلکه بر بی‌اعتمادی می‌افزاید و با ایجاد اضطراب ناشی از بی‌اعتمادی، ناامیدی را تقویت می‌کند. 🔻پ.ن: شاید به همین دلیل باشد که شمارۀ جدید نشریۀ اکونومیست که به اپیدمی ویروس می‌پردازد، با این جمله آغاز می‌شود: «در بهداشت عمومی، صداقت ارزش بالاتری از امید دارد» ⚜️ @taammolat74