eitaa logo
تاملات
723 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
340 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
مصاحبه میلاد دخانچی با علیرضا شیری.mp3
50.87M
🔉 فایل صوتی 🔶 مجموعه لایوهای همه‌گیر 🔸 گفتگو با 🔹وسواس کرونایی رو چه کنیم؟! این وسواس چه خطراتی رو به دنبال دارد؟! 🔹 سه‌ آسیب وسواس، اضطراب و ترس از قحطی را در مواجهه با کرونا 🔹 تاثیرات شیوع ویروس کرونا بر روان ما در حال حاضر و آینده را در این گفتگو بشنوید. 🔗لینک گفت‌گو با رضا امیرخانی: https://eitaa.com/taammolat74/1300 ⚜️ @taammolat74
🔰 انسان تنهای بدون همراه؛ انسان بدون تلفن همراه 🔸انسان بدون تلفن همراه انسان تنهایی ست؛ انسان بدون تلفن همراه دیگر هیچ همراهی رو کنار خودش حس نمیکند..اگر تا همین دو دهه گذشته همسر و شریک زندگی بعنوان مهمترین همراه آدمی بحساب می آمد؛ اکنون با ورود به دوره عصر جدید انسان بطور اساسی دچار جابجایی هایی بنیادین در تعریف ارزشها و هنجارهای خود شده است... 🔹گوشی های همراه شریک مجازی و همراه همیشگی ما شده اند...این شریک کم حجم و بدون گوشت و استخوان و تشکیل شده از چند ریزپردازنده، این همراه های بی جان و عاری از احساس و عاطفه جای شریک آدمی را برای انسان گرفته اند.. 🔸انسان عصر حاضر با گوشی های خود خوشحالند. با گوشی های خود به رختخواب می روند، موزیک گوش میکنند، فیلم میبینند، به مسافرت می روند، میخندند، می گریند و حتی می رقصند... 🔹"پیر بوردیو"جامعه شناس معاصر فرانسوی با برداشت از واژه " فست فود" به معنای غذای سریع ؛ وسایل ارتباط جمعی منجمله گوشی های همراه را Fast Thinker(پروسه فکر سریع و دم دستی)نامگذاری کرده است. 🔸از منظر جامعه شناختی مهمترین نتیجه ای که در اینگونه مداخله اشیا و یا حیوانات و جایگزینی آنها با شریک زندگی آدمی و تن دادن به ازدواج با آنها میتوان به آن رسید اینست که مدرنیته و عقلانیت با تمام پیامدهای مثبتی که برای بشر به همراه آورده است در نهایت سبب گسست و بی اعتمادی آدمهانسبت به آدمها، جدایی قلبها از ازهم، بی اعتمادی و قطع ارتباط و امید انسان به انسان و پناه بردن انسان به حیوانات یا اشیا شده است! 🔹انسانِ گوشی بدست، انسانِ در معرض چشمهای همگان در یک جامعه مصرف گرای تصویری ست...انسان بدون تصویر همگانی، بدون عرضه تن، انسان محالی است و تعریف ناشدنی که همه جا وهم ِ حضور دارد اما در هیچ کجا این مشترک مورد نظر در دسترس نمی باشد! ⚜ @taammolat74
🔉 درسگفتار ♨️ 🔶 روش‌شناسی فقهای معاصر 🔸 استاد محمدحسین عبدی 🔹جلسه پنجم 🔻پ.ن: این درسگفتار هر شب در کانال بارگذاری میشود. ⚜ @taammolat74 👇👇👇
روش شناسی فقهای معاصر ۵.mp3
13.97M
🔉 درسگفتار 🔶 🕰 جلسه پنجم 🔸 استاد محمدحسین عبدی 🔹 مستمسک آیت الله حکیم را در امتداد فقه جواهری میتوان تعریف نمود. 🔹جستاری در نظریات و مبانی اصولی، حدیثی و رجالی آیت‌الله حکیم 🔹بررسی برخی اندیشه‌های فقهی آیت‌الله حکیم 🔗 لینک جلسه قبل👇 🔺https://eitaa.com/taammolat74/1285 ⚜️ @taammolat74
26.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مستند «دکترین شوک» 🔘 قسمت اول 🔸ظهور سرمایه‌داری فاجعه 🔷فیلم مستندی بر اساس کتاب "دکترین شوک" 🔸با حضور نویسنده‌ی کتاب «نائومی کلاین» با زیرنویس فارسی 🌹عیدانه سال نو کانال فکرت؛ ⚜ @fekrat_net@taammolat74
💐 مبعثی به بزرگی تاریخ 🌷تاریخ، به مکه رسیده است تا شروعی دیگرگونه را رقم بزند؛ آغازی دیگرگونه در خاکی آفتاب سوخته، در خاکی تشنه، در خاک آکنده از دختران زنده به گور، در خاک آرزوهای زیر خاک. تاریخ ایستاده است تا بنویسد؛ تا پنجره ها را به خواندن فراخواند و کوچه ها را به شنیدن. ایستاده است تا در دل صخره ها و سنگریزه ها، نور جاری کند. 🌷تاریخ، به مکه رسیده است و کسی از آسمان به زمین پا می گذارد. با دست هایی از روشنی آکنده و از نور آکنده. 🌷فریادگر آزادی، فریادگر عشق و آزادگی است؛ این که از دامن تاریخ، پا بر خاک مکه می گذارد و افلاک، پا به پای او حرکت می کنند. 🌷نقطه ثقل تاریخ است؛ این که ابرها، بر فرازش سایه می گسترند، این که قلم در دست هایش به فریاد آمده و می گوید: «اقراء». اینک، تو پیامبر خدایی و راه آسمان، از دست های تو می گذرد.🌸🌸🌸 ⚜ @taammolat74
♨️هم اکنون پخش زنده سخنان رهبری از شبکه خبر ⚜ @taammolat74
🔰 تحلیل رهبری در مورد کمک دارویی و درمانی آمریکا 💢 سران آمریکا چندبار گفته اند میتوانیم از لحاظ درمان و دارویی به شما کمک کنیم اگر شما بخواهید! اولا خود شما دچار کمبود هستید. ثانیا آمریکایی‌ها متهم هستند که این ویروس را خودشان درست کرده‌اند. وقتی این اتهام وجود دارد چه اعتبار و اعتمادی هست؟‏ هیچ عاقلی از کشوری که متهم به ایجاد ویروس کرونا است درخواست کمک نمی‌کند. ثالثا شاید این دارو شما سبب گسترش بیماری شود. شاید سبب این شود که ویروس در ایران ماندگار گردد‌. چهارما اگر پزشکی بخواهند به ایران بفرستند این احتمال وجود دارد که اطلاعات خودشان را نسبت به ژنتیک ایران تکمیل و اثر سم موجود را بررسی نماید. لذا این حرفی نیست که مقبول شود‌. ⚜ @taammolat74
💠 رهبر انقلاب: فضای مجازی امروز حاکم بر زندگی مردم دنیا است و قوت در این زمینه حیاتی است. ⚜ @taammolat74
🔰ما، کرونا و انسان شناسی فاجعه ✍️ دکتر احمد نادری (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) 🔘 بخش 1 از 2 ۱/یکی ازشاخه های مهم درعلوم اجتماعی، انسان شناسی فاجعهAnthropology of Disasterاست.این شاخه، به بررسی آثار اجتماعی و فرهنگی ناشی از فجایع طبیعی یا انسانی نظیر سیل، زلزله، جنگ و... می پردازد. مطالعه آثار اجتماعی فاجعه درموقعیت های اجتماعی پیش، حین و پسافاجعه دستور کار آن است. ۲/ در موقعیت پیشافاجعه آنچه بیشترین اهمیت را دارد، پیشگری از وقوع بحران با تاکید بر مولفه های فرهنگی و اجتماعی است. اما در موقعیت وقوع، تاکید بر مدیریت بحران با مولفه های فوق است. مولفه های فرهنگی بومی یکی از عناصر مهم در مدیریت بحران است. ۳/این مولفه ها در فرهنگ هایی که با سنت ارتباط بیشتری دارند، کارکرد بیشتری در مدیریت بحران دارند. در فرهنگ های سنتی تر، روحیه جمع گرایی بیشتری وجود دارد و این روحیه همبستگی اجتماعی بیشتری را درپی دارد و از این رو می توان در حین فاجعه برای مدیریت بهتر از آن استفاده کرد. ۴/در موقعیت های حین فاجعه، نقش دولتها States در کمک رسانی و مدیریت بسیار پررنگ است. دولتها با ابزارهای قوی در اختیار، در هنگام وقوع بحرانها بسیار موثرند واز اینرو، بایستی از تمامی ظرفیت ها و امکانات داخلی و بین المللی خود در جهت مدیریت بحران استفاده کنند و این البته وظیفه آنهاست. ۵/دولتها با ابزارهای در اختیار خود، نظیر ابزارهای فنی، بهداشتی و تخصصی و بطور کلی امکانات سخت افزاری از سویی؛ و از سوی دیگر در کنترل داشتن پروسه ها و فرایندهای حقوقی و سیستم های خشونت مشروع، نقش اول را در موقعیت حین فاجعه و کنترل و مدیریت این موقعیت دارند. ۶/در این موقعیت، یکی از نقش های دولتها، استفاده از ظرفیت های فرهنگی و اجتماعی در سطوح خرد و کلان برای مدیریت بحران است. در سطح کلان، ایجاد همبستگی ملی با استفاده از نظام تبادل نمادین و سیستم رسانه ای بسیار مهم است و این البته با الگوسازی از رفتار خود دولتمردان شروع می شود. ۷/استفاده از لایه های کلان هویتی نظیر مذهب و دین درفاجعه بسیار مهم است.همبستگی های اجتماعی ناشی از عقاید و مذهب،ناگسستنی ترین سطح پیوندهاست.ادیان قبل از هر چیز یک بعد ذهنی و باوری قوی دارند، واین کلان ذهنیت اگر بکار گرفته شود، هم در سطح کنشی و هم در سطح احساسی وکاهش آلام مهم است. ⚜️ @taammolat74
🔰ما، کرونا و انسان شناسی فاجعه ✍️ دکتر احمد نادری (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) 🔘 بخش 2 از 2 ۸/در سطح خرد نیز بایستی با استفاده از ظرفیت های محلی و مولفه های فرهنگ های بومی و همبستگی های سطوح خردتر، نظیر حلقات هویتی استانی، شهری، قومیتی، طایفه ای، خانوادگی و... به مدیریت بحران پرداخت.استفاده از ظرفیت سمن های بومی و حتی ملی در این راستا ضروری است. ۹/کرونا اولین پدیده ای است که بعد از جنگ دوم جهانی تبدیل به یک بحران بین المللی شده که اثرات بومی مشابه و البته متفاوتی دارد.این پدیده نیز مانند همه پدیده های زیستی و فنی از بعد اجتماعی پررنگی برخوردار است که در مدیریت آن هم مشابهت و هم تفاوتهای جدی وجود دارد. ۱۰/موقعیت ما در ارتباط باکرونا، موقعیت حین فاجعه است و نقش دولت در مدیریت آن بسیار بالاست. یکصدابودگی State دراینجا بسیار مهم است. در ایران بخش مهم استیت،قوه مجریه است و ۸۰ درصد اختیارات اجرایی را برعهده دارد. متاسفانه این قوه از زمان وقوع بحران تاکنون،نقش موثری در مدیریت نداشته. ۱۱/کم کاری قوه مجریه(غیر از وزارت بهداشت) و شخص ریاست محترم جمهور و البته مقننه در مدیریت بحران را بصورت داوطلبانه نهادها و حلقات سنتی فرهنگی سعی در جبران داشته اند، که البته کافی هم نیست. این عدم توازن، مدیریت بحران را در موقعیت کنونی دشوار ساخته. ۱۲/دولت باید در میدان باشدو تمام ظرفیت های داخلی وبین المللی اش رابرای مدیریت به میدان آورد، ازظرفیت های بومی و حلقه های هویتی کلان و خرد و همبستگی اجتماعی ناشی از آن برای حل مساله استفاده کند. عدم حضور رئیس جمهور دراین میدان، پیام نمادین نامناسبی در عرصه عمومی دارد. ۱۳/بحران پیش آمده در ارتباط با کرونا را می توان در بعد اجتماعی با عناصر فرهنگی سنتی ایرانیان نظیر مذهب و جمع گرایی و ارزش های ناشی از آن مدیریت کرد و به سبب نفوذ فردگرایی نئولیبرال، توجه به این بعد در بخش هایی از کارگزاران ما کمتر شده است. ۱۴/ کرونا و موقعیت فاجعه آمیز آن در ایران، عرصه نبرد دو پارادایم صدساله تاریخ ایران را وارد فاز جدیدی کرده؛ فردگرایی سکولار و نئولیبرال، و جمع گرایی سنتی و مذهبی؛ هر دو با تمامی نظام ارزشی خود به میدان آمده اند، و هر دوی اینها نمایندگانی در سطح State دارند. ۱۵/دیسیپلین علمی انسان شناسی و شاخه متاخر یعنی انسان شناسی فاجعه، به ما توصیه میکند بایستی در مدیریت بحران، جانب نظام ارزشی سنتی را رها نکرد. اگرچه تجربیات بین المللی بشر موضوعیت دارد، اما مدیریت بهینه فجایع قطعا با تکیه بر ارزشهای بومی رقم میخورد. ⚜️ @taammolat74
🔰 پایتخت باید مردمی بماند ✍ عزیز نجف پور مردم ایران و خانواده های ایرانی هرسال در ایام نوروز به دیدن سریال مردمی پایتخت می نشینند... بیایید پایتخت را از مردم نگیریم. 💠 متن کامل یادداشت را در مطلب بعدی بخوانید. ⚜ @taammolat74 👇👇👇
🔰پایتخت باید مردمی بماند ✍ عزیز نجف پور 🔸امسال شاهد پخش ششمین سری از سریال هستیم. سریالی که بی شک یکی از پرمخاطب ترین سریالهای تلوزیون در دهه های گذشته بوده است. دلیل اقبال مردم به این سریال را در گام اول باید بودن آن دانست. 🔹پایتخت از همان سری اول سعی کرده است بدور از افکار و خیالات و بعضا شطحیات نویسندگان و کارگردانان شایع در آثار سینمایی، به نوعی زندگی واقعی مردم را که حول نهاد مقدس قوام می یابد، تصویر کند و در این تصویر گری، فضایی فرهنگی و صمیمی و دوست داشتنی و صاف و صادق روایت نماید. 🔸همین مردمی بودن، صداقت و البته فرهنگی و تربیتی بودن این سریال عامل جذابیت آن در بین مردم بوده است. طنزهای مردمیِ پاک و بی آلایش، یکی دیگر از عوامل جذابیت این سریال بوده است. 🔹پایتخت 6 در همین ابتدای کار و در دو قسمت نخست، نشانه هایی از عدول از روح حاکم بر پایتخت را نشان داده است. طنز عموما ناشی از جابجایی برخی عناصر یک اکوسیستم معنایی و حذف و اضافه یا بزرگ نمایی و کوچک نمایی برخی عناصر در کنار کلیت آنهاست. 🔸 این جابجایی برخی عناصر نباید کیان کل اکوسیستم معنایی را تهدید کند. فرهنگ مردم و اکوسیستم خانواده برای خندیدن و شاد بودن نیازی به ارجاعات و برجسته سازی های مکرر جنسی ندارد. 🔹 اینگونه طنز آفرینی راحت ترین روش و البته سخیف ترین نوع طنز است که بیشتر ناشی از ضعف درک نویسنده از روح اکوسیستم معنایی و ضعف خلاقیت ایشان در آفرینش و متعاقبا دست یازیدن به و هجو است... 🔸هنرمندان سابق چه نیکو گفته اند که: چون قافیه تنگ آید شاعر به جفنگ آید. عاقبت اینگونه هم مشخص است... بعد از چندبار تکرار، جذابیت خود را از دست می دهد و ملال خاطر می آورد. ⚜ @taammolat74
🔉 گفتگو 🔶 مجموعه لایو‌های 🔸گفت‌وگو میلاد دخانچی با دکتر اصغر ایزدی (جامعه‌شناس) ♦️ از هفته دوم شیوع ویروس کرونا در ایران، مجموعه‌ مصاحبه‌های لایوی با عنوان همه‌گیر در پیج اینستاجیوگی صورت گرفت که در آن تلاش شد با مردم درگیر کرونا و متخصصین این حوزه گفتگو صورت گیرد و به یک درک جامع‌تر از ابعاد بحران شیوع ویروس کرونا منجر شود. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
4_6001249221632591719.mp3
27.33M
🔉 فایل صوتی 🔶 مجموعه لایوهای همه‌گیر 🔸 گفتگو با 🔹او از فقر و طبقه فرودست جامعه سخن می‌گوید و تحلیلی درباره سانسور سیستماتیک جامعه فقیر ارائه می‌دهد! 🔹 درخواست در موقعیت کرونا را به چالش می‌کشد. او استدلال می‌کند که این درخواست از اساس نسبت به مقوله طبقه و کسانی که سقفی برای قرنطینه کردن پیدا نمی‌کنند بی‌توجه است. 🔹 او در این هیاهوی از حاشیه‌نشینانی حرف می‌زند که تمام بحران‌های روزمره‌شان را در سکوتی مرگبار سپری می‌کنند! 🔗لینک گفت‌گو با علیرضا شیری: https://eitaa.com/taammolat74/1311 ⚜️ @taammolat74
📮 ‏درحالی خبر درمان پیرمرد 101 ساله اردبیلی وپیرزن 103 ساله سمنانی منتشرشد، که در ایتالیا افشاشد سالمندان درمان نمی شوند و در انگلیس اعلام شد برای سالمندان امکانات نداریم. حقیقت کشورها رااین روزها ببینیم آنچه این روزها در اروپا خبری است غارت فروشگاه هاست ودر ایران قهرمان های اجتماعی. ✍ محسن مهدیان ⚜ @taammolat74
♨️ مستند «جنگ خاموش» با موضوع بررسي ساخت ويروس كرونا توسط ايالات‌متحده آمريكا امشب (۳ فروردين ۹۹) ساعت ۲۱:۳۵ از شبكه سوم سيما پخش مي‌شود. ⚜ @taammolat74
🔉 درسگفتار ( این صوت، اصلاحیه جلسه چهارم است!) ♨️ 🔶 روش‌شناسی فقهای معاصر 🔸 استاد محمدحسین عبدی 🔹جلسه چهارم 🔻پ.ن: این درسگفتار هر شب در کانال بارگذاری میشود. ⚜ @taammolat74 👇👇👇
روش شناسی فقهای معاصر ۴.mp3
15.72M
🔉 درسگفتار 🔶 🕰 جلسه چهارم 🔸 استاد محمدحسین عبدی 🔹آیت الله حکیم جزء یکی از سه شاگرد برجسته محقق آقاضیا عراقی بود. 🔹جایگاه برجسته کتب فقهی ایشان 🔹یکی از نکاتی که در مستمسک به طور برجسته وجود دارد، بحث سیره و ارتکازات است. 🔹بررسی برخی اندیشه‌های فقهی آیت‌الله حکیم 🔗 لینک جلسه قبل👇 🔺https://eitaa.com/taammolat74/1276 ⚜️ @taammolat74
29.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مستند «دکترین شوک» 🔘 قسمت دوم 🔸ظهور سرمایه‌داری فاجعه 🔷فیلم مستندی بر اساس کتاب "دکترین شوک" 🔸با حضور نویسنده‌ی کتاب «نائومی کلاین» با زیرنویس فارسی 🌹عیدانه سال نو کانال فکرت؛ ⚜ @fekrat_net@taammolat74
🌸 من کجا، باران کجا و راه بى پایان کجا آه این دل دل زدن تا منزل جانان کجا🌷 اى حریر از شانه هایت ریخته تا راه من عطر خوبت را بگو آخر کنم پنهان کجا من غریق رود هاى خفته در نام توام مرغ دریایى کجا و بیم از طوفان کجا هرچه کوی ات دورتر، دل تنگ تر، مشتاق تر در طریق عشقبازان مشکل آسان کجا کاتبان گفتند شب، تکثیر گیسوى تو است نور خورشید انعکاس چشمه ى روى تو است بى قرار دیدنت این خاک باران خورده است خواب چشمان مرا امشب خیالت برده است🌷🌷🌷 ⚜ @taammolat74
🔰جهش توليد ✍ مجیدشاکری 🔸بى تعارف من انتخاب اسم سال را چندان مفيد نمى دانسته ام. انرا شعارى و عموما بي نتيجه و بيشتر موكول به چاپ پوستر و سررسيد و پروژه گرفتن ميشناسم. بطور خاص انتخاب سال ٩٩ را از قبلى ها هم بيهوده تر تصور مى كردم. 🔹خب، دستكم درباره سال ٩٩ اشتباه كرده ام.اين اولين بارى است كه حس مى كنم اسم سال كاملا متناسب با يك اتفاق روي زمين انتخاب شده است. چيزي كه رهبر انقلاب در پيام نوروزى صراحتا به ان اشاره كرده اند، بهبود روند توليد در سال ٩٨ و هدفگذاري جهش ٩٩ بر اساس روند اغاز شده در ٩٨ است. اين كه تصور كنيم توليد در سال ٩٨ اگر چه اهسته به هر حال رو به ترميم گذاشته چون مثلا اسم سال رونق توليد بوده طبعا خطاست. افزايش نرخ ارز موثر در سال ٩٧ ،محدوديت هاى لجستيكى روى واردات و تثبيت نسبي نرخ ارز در تابستان و پاييز احتمالا توضيح قانع كننده ترى هستند. از اين بابت ترميم رخ داده بيش از آنكه ناشي از سياستگذاري فعال برنامه محور بوده باشد ناشي از مزيت طبيعي صنايع كاربر، ارز اور و داراي زنجيره ارزش داخلي است. در اين ميان البته منكر اثر مثبت تلاش هاي واكنشي سياستگذار بخصوص در حوزه حفظ جريان كالاي واسطه اي نيستم. ولي همين تلاش هم حول يك امر برنامه ريزي شده همساز هدفدار انجام نشده است. نتيجه نهايي اين رشد به شدت بخشي شده و نامتناسب بين رده هاي صنعتى مختلف همان رشد ١.٣ درصد نه ماهه سال ٩٨ است عليرغم همه ناملايمات و شوك هاي برونزا. 🔸حالا اما سياستگذاري فعال عميقا معنادار است. رده هاي صنعتى كانديداي جهش كاملا با اطلاعات سال ٩٨ قابل انتخاب هستند، نيازهاي آنها هم مشخص است. چارچوب عمومى اثر اقتصادي تحريم ها به ثبات رسيده و روند تخليه شوك ارزي در نرخ تورم ادامه دارد. دقيقا لحظه سوييچ كردن از وضعيت خودرو و واكنش گرانه به برنامه ريزي همساز متناسب پيشيني است. از اين بابت من هدفگذارى كردن را به معناى واقعى يك نياز مى پندارم. 🔹كاش پاسخ بخش اجرا به اين شعار سال حرفهاي كلي نباشد. بلكه معرفى صنايع يا بخش هاى مورد هدف و ارائه كميت هاى هدفگذارى شده سنجش پذير اعم از مقدار توليد يا صادرات اين بخشها باشد. به نحوى كه گزارش سه ماهه آن هم اعتماد عمومى به سياستگذار و هم اعتماد بنفس از دست رفته سياستگذار را باز گرداند. اين شعار سال به معناى واقعى كلمه يك " هدفگذارى" است. مى توان آن را تا سطح يك برش يك ساله از يك برنامه توسعه كوتاه مدت كمى كرد. يك ميان پرده موثر بين برنامه ششم توسعه كه متولد نشد و برنامه هفتم توسعه كه خواهد امد. ⚜ @taammolat74
🔰 چه باید کرد: عاشقی،دانش جویی، نیکوکاری ✍ مصطفی مهرآیین 🔸یکی از مهمترین پرسش هایی که در این شرایط جامعه به طور دایم از من پرسیده می شود این است که "چه باید کرد؟"پیام این دوستان به من این است که بله شما خیلی خوب شرایط جامعه را وصف می کنید،اما نمی گویید چه باید کرد؟ 🔹پاسخ اول من به این دوستان آن است که داشتن یک توصیف دقیق از شرایط موجود مهم ترین گام در فراتر رفتن از این شرایط است.همه جامعه شناسان و متفکران بزرگ عالم توصیف گران بزرگ زندگی انسان در ابعاد متفاوت آن بوده اند.حتی مارکس که ایده تغییر را دنبال می کرد بزرگترین شارح نظم نظام سرمایه داری بود.او با توصیف دقیق نظم جامعه سرمایه داری نشان داد که این نظم نیازمند چه تغییری است. 🔸پاسخ دوم و اصلی من اما از جنس دیگری است.دوست دارم در مقام کسی که اندکی از پدیدارشناسی می داند و از جامعه شناسی کلاسیک فاصله گرفته است بگویم پاسخ من به پرسش چه باید کرد سه چیز است:عاشقی،دانش جویی و دلسوزی برای رنج انسان ها.این پاسخ را من از راسل،فیلسوف برجسته،وام گرفته.او می گفت وجود من با سه احساس ساده ولی قدرتمند هدایت می شود:عشق طلبی،دانش جویی و دلسوزی برای رنج انسان ها.این سه کنش البته از نگاه من کنش هایی کاملا سیاسی نیز هستند. 🔹از نگاه من بزرگترین پدیده ای که هر گونه استبداد را ممکن می کند جدایی ما انسان ها از یکدیگر است.انسان ها وقتی در پیوند با یکدیگرند کاملا اخلاقی زندگی می کنند،چون می دانند که چه هستند و چه مسئولیتی در قبال یکدیگر دارند.آنچه ما را وحشی و قاتل می سازد ناتوانی در فهم انسان بوده گی خود و دیگران است.انسان وحشی و قاتل انسانی است که پیشاپیش از انسان های دیگر بریده است و آنها را دشمن خود می داند. 🔸چرا می گویم عاشقی و دانشجویی و دلسوزی ما را نجات خواهد داد.استدلال من آن است که این سه کنش انسانی بیش از هر چیز ما را در پیوند با همدیگر قرار می دهد.عاشقی کردن و دانشجو بودن باعث می شوند شما دیگران را وارد زندگی خود کنید. وقتی عاشق می شوید و کتاب می خوانید عملا دیگری را مهم تر از خود می دانید و او را دوست دارید.عاشقی کردن و کتاب خواندن، بویژه ادبیات و فلسفه، آغاز فرایند گذشت از خود و وارد کردن دیگران در زندگی خود است.اگر با عاشقی و کتاب خواندن دیگران را وارد زندگی خود می کنید با نیکوکاری و دلسوزی برای رنج انسان ها خود را وارد زندگی دیگران می کنید.نیکوکاری و کمک کردن به دیگران یعنی رفتن به خانه دیگران و سلام کردن با آنها.نیکوکاری آغاز ورود تو به ساحت وجود دیگران است. 🔹در جامعه ای که انسان ها در پیوند با هم باشند و زندگی خود را زندگی دیگران ببینند امکان نابودگری و وحشیگری و جرایم اجتماعی بسیار اندک می شود.اگر دیگران را دوست بدارید هرگز نمی کوشید زندگی آن ها را نابود کنید که آنها را خود خود می دانید.عشق راه نجات ماست. 🔸باید به جای واکنشی رفتار کردن در مقابل نظم غیر انسانی موجود،جهانی دیگر ساخت.باید درباره راه های عشق ورزی و دانشجویی و نیکوکاری خیال ورزی کرد و آینده دیگری را تصور نمود.وجود نوین یک جامعه در تصور آن جامعه از آینده ریشه دارد.مادران همیشه با خیال آمدن فرزندان زندگی بهتری را در خیال خود تصور می کنند.باید مادر بود.باید اندیشه و آینده تازه زایید و برای جان بخشیدن به آن تلاش کرد.مادر بودن در آفرینش و مادر بودن در تربیت و مراقبت از کودک راه نجات ماست.به جای افسرده شدن به هنگام دیدن خیال زشت مستبد باید عاشق بود و خیال تازه آفرید و البته برای تحقق این خیال عمل کرد. ⚜ @taammolat74
📮‏میگن تو اسپانیای متمول پیرهایی که مبتلا به کرونا شدن رو رها میکنن تا بمیرن. اما اینجا بسیجیا برنامه ریختن برای اینکه پیرمردها و پیرزن‌ها به کرونا مبتلا نشن خریدها و کارهای بیرون از منزل اونها رو انجام بدن، این‌ روزها افول فرهنگ غربی رو در مقابل فرهنگ اسلامی شاهدیم. ✍ سید مرتضی ⚜ @taammolat74
31.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 جنگ خاموش روایتی از پشت پرده پیدایش ویروس کرونا 🔸 چه شواهد تاریخی بر استفاده آمریکا از سلاح بیولوژیکی وجود دارد؟؟ 🔹 آیا کرونا نیز ساخته دست بشر است؟؟ ⚜ @taammolat74