📮 کارِ دزدی و غارت در اروپا از مردم به دولتها رسیده است. کرونا که میرود، اما پس از دزدی محموله ماسکی که چین برای ایتالیا فرستاده توسط دولت چک و غارت در فروشگاهها و صفکشی برای خرید اسلحه و در کل، دعوای مردمی و دزدی دولتی، کاش دیگر کسی برای ایرانیها مدیحهسرای فرهنگ غرب نشود.
✍️ کبری آسوپار
⚜️ @taammolat74
27.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مستند «دکترین شوک»
🔘 قسمت چهارم
🔸ظهور سرمایهداری فاجعه
🔷فیلم مستندی بر اساس کتاب "دکترین شوک"
🔸با حضور نویسندهی کتاب «نائومی کلاین»
با زیرنویس فارسی
🌹عیدانه سال نو کانال فکرت؛
⚜ @fekrat_net
⚜ @taammolat74
🌸 #بهار_عاشقی
اوست نشسته در نظر من به کجا نظر کنم
اوست گرفته شهر دل من به کجا سفر برم
#مولوی
⚜ @taammolat74
🔰کرونا و تجلی عقلانیت جمهوری اسلامی
✍️ دکتر شهاب اسفندیاری
🔸یکی از مهمترین محورهای حملات تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی که خصوصا در دههی اخیر دشمنان بسیار بر آن سرمایهگذاری کردند، این گزاره بود که «جان انسانها برای این حکومت ایدئولوژیک اهمیتی ندارد». گویا تقدیر این بود که در بحرانی مانند کرونا حقیقت به وضوح بر همه آشکار شود.
🔹جمهوری اسلامی در اقدامی بیسابقه در تاریخ اسلام تمام اجتماعات دینی و مناسک عمومی، از نماز جماعت و جمعه تا مراسم دعا، نیایش، هیأتها، زیارت حرمها و اماکن متبرکه، که از مهمترین ارکان حفظ و تقویت «هویت جمعی دینی» در این حکومت بودند را «بخاطر حفظ جان انسانها» تعطیل کرد.
🔸این حکومت ایدئولوژیک، مساجد و حسینههای خود را در مقطعی از شیوع بیماری تعطیل کرد که در برخی کشورهای به اصطلاح مدرن و پیشرفته، مسابقات فوتبال و اسبدوانی با دهها هزار تماشاگر هنوز برپا بود و بارها و کازینوها مالامال! حتی هنوز هم از سواحل سیدنی تا فلوریدا آکنده از جمعیت است.
🔹این همان حکومتی است که متهم بود به «فربهی مناسک». همان حکومتی که آلوده به «تعصب و تحجر» تصویر میشد و دعوت به «عقلانیت» میشد. این همان حکومتی است که به آن توصیه میشد از دخالت در «دین مردم» خودداری کند. این همان حکومتی است که متهم بود مداحان میداندار تصمیمهای آن هستند.
🔸هیچکس منکر نقصها، تبعیضها، بیعدالتیها و فسادها در این حکومت نیست. هیچکس مدعی نیست که به مرحلهای آرمانی و ایدآل رسیدهایم. هیچکس منکر برخی نقاط قوت و پیشرفت دیگران نیست. اما این حد از تحقیر و تخفیف جمهوری اسلامی در قیاس با دیگران، چیزی جز جنگ روانی نبوده و نیست.
🔹حقیقتی که بسیاری از روشنفکران، جامعهشناسان، فعالان سیاسی و رسانهای داخل و خارج سالها کتمان کردند و این روزها از پس ابرهای سیاه دروغ و غبارهای تیرهی وهم بیرون آمده این است:
💠«جمهوری اسلامی ایران یکی از عقلانیترین و اخلاقیترین حکومتهای جهان است».
#کرونا_و_دین
⚜️ @taammolat74
🔰 فضای مجازی قوی
✍️ میکائیل دیانی
🔸فضای مجازی قوی یک خواسته عمومی است؛ اما مواجهه با این فضای مجازی متفاوت است؛ برخی مدیریت فضای مجازی را از دریچه #فیلترینگ می دانند و این مسیر غلط را همچنان در حال جلو آمدن هستند.
🔹تصور غلطی که همچنان هم برقرار است این است که فضای مجازی یک تهدید است و فیلترینگ راه حل مواجهه با این تهدید بوده است؛ در اصل برای مدیریت فضای مجازی محدود کردن دسترسی و پاک کردن صورت مسئله راه حل امنیتی مسئله بوده است!
مسیر غلط دوم نیز شکل دهی پروژه های امنیتی؛ مواجهه رباتوار با فضای مجازی و هزینه های بی فایده است؛ راهی که در دل همین سیاست فیلترینگ ایجاد می شود!
🔸اما با فیلترینگ واقعا می توان جلو رفت!؟ پاسخ منفی آنقدر وضوح دارد که آن را می شود در حضور همه عاملین فیلترینگ و سیاستمداران و سیاست گذاران حکمران در کشور را فضای مجازی فیلتر شده تماشا کرد!
🔹فضای مجازی قوی از این راه حل ها ایجاد نمی شود؛ کمااینکه آسیب های این سیاست فیلترینگ؛ تلاش برای دستیابی به وی پی آن ها و فیلترشکن ها بسیار بیشتر از اصل فواید این فیلترینگ بوده! فیلتر هم که امری غیرممکن است! آنچه در این میان مسیر اصلی است و به آن اندک توجهی نمی شود؛ آگاهی و سواد رسانه ای در استفاده از فضای مجازی است!🎯
⚜️ @taammolat74
🔰راههای تقویت بنیه و قوت انقلاب اسلامی در فضای مجازی
✍️ سید علیرضا آل داود
🔸 رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در سخنرانی نوروزی شان به حاکم شدن فضای مجازی بر زندگی مردم اشاره کردند و فرمودند که قوت در این زمینه برای ما حیاتی است.
🔹 معظم له در بیانیه گام دوم انقلاب نیز دستور به شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن و مقابله با فضای یاس و ترویج امید آفرینی داده بودند.
🔸 اما از همه مهمتر اگر بخواهیم به قوت پیدا کردن کشور در فضای مجازی بپردازیم باید به دستورات بر زمین مانده ایشان اشاره کنیم و آنها راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، تقویت سرویس ها و خدمات بومی به عنوان زیر ساخت های حیاتی در کشور است.
✅ از نگاه فنی، عقلی و تجربی هم اگر به بسیاری از کشورهای پیشرفته غربی نگاه کنیم ابتدا به استقلال در زیر ساخت از زمان پیدایش فضای مجازی اقدام کرده اند و همزمان به افزایش سواد رسانه ای متناسب با این فضا اقدام کرده اند.
🔹البته ارتقای سواد رسانه ای در غرب از سال ۱۹۶۰ آغاز شده است!! که پس از گسترده شدن فضای مجازی آنرا نیز به همان اندازه بروز کرده اند در کنار تصویب قوانین بسیار سختگیرانه در حوزه حریم خصوصی، حفاظت از اطلاعات فردی و ملی، تجارت الکترونیک و ...
🔸سپس همان کشورهای پیشرفته برای حفظ حکمرانی و قوت در سطح جامعه خود، در حوزه حکمرانی سایبری نیز ورود کرده و سند آنرا تدوین کرده اند که در موضوع کرونا ویروس به خوبی مشهود است.
🔹 اما از مهمترین نتایج استقلال در زیرساخت، تدوین سند حکمرانی سایبری-رسانه ای مقابله هوشمندانه با جنگ شناختی ادراکی ترکیبی است که از مهمترین تسلیحات آن اخبار جعلی است.
❇️ و نکته مهم آنجاست که فیک نیوز ها آنقدر قوی هستند که می توانند حکمرانی کشور ها را مختل کرده و حتی موجب اشغال سایبری رسانه ای آن کشور شوند.
🔸پس گام نخست در قوت پیدا کردن در این فضا استقلال در زیرساخت، سرویس ها و خدمات است و گام دوم تدوین سند حکمرانی سایبری-رسانه ای ...
🔹 این گام ها میتواند انقلاب اسلامی را از سطح پدافند در فضای مجازی به سطح آفند برده و دشمنان و جریان نفوذ را به شکست بکشاند ان شاء الله.
⚜ @taammolat74
📮 آقا فرمودند: «امروز قوت در فضای مجازی حیاتی است.»
کاش متوجه باشن که قوت معنیش هشتک ران کردن و سوزوندن ظرفیت ها به اسم ترند کردن هشتک نیست
اول سازماندهی
دوم آموزش #سواد_رسانه_ای
سوم تولید محتوا
چهارم.....
✍️ طاها باقری
⚜️ @taammolat74
💯 لینک مجموعه صوتهای لایو #همه_گیر
🔸گفتوگو میلاد دخانچی با چهرهها پیرامون کرونا
🔻 رضا امیرخانی (نویسنده و مردمشناس)
https://eitaa.com/taammolat74/1300
🔻دکتر علیرضا شیری (روانشناس)
https://eitaa.com/taammolat74/1310
🔻دکتر اصغر ایزدی (جامعهشناس)
https://eitaa.com/taammolat74/1324
🔻 دکتر محمد درویش (فعال محیط زیست)
https://eitaa.com/taammolat74/1341
🔻 دکتر سیدجواد میری (فیلسوف و جامعهشناس)
https://eitaa.com/taammolat74/1358
⚜️ @taammolat74
🔰منشا ویروس #کرونا چیست؟!
💥 #اختصاصی
🔘 بخش 1 از 2
💠این روزها که تب کرونا همه جهان را در برگرفته، سوال اصلی و کلیدی منشا ویروس کرونا، ساختگی یا عامل طبیعی بودن ویروس مورد تحلیل و مساله خیلی از اندیشمندان و متفکران قرار گرفته است. قطعا با اطلاعات محدودی که در دست است، پی بردن به علت دقیق آن برای بنده میسر نیست، اما به جستو جویی در فضای مچازی و حرف ها و حدیث ها، به نظریات و آرا گوناگونی در این باب رسیدم که فهرست کردن آن شاید خالی از لطف نیست.
1) رایج ترین روایت رسانه های جریان اصلی در مورد خلق ویروس کرونا، این است که منشا این ویروس میکروارگانیسمی است که در بدن حیوانات وجود دارد و به دلیل مصرف یک خفاش وحشی توسط یکی از ساکنان چینی تبار ووهان به انسان منتقل شده است. اما به نظر می رسد شواهدی برای نقض این روایت وجود داشته باشد.
سخنان محمد درویش به عنوان فعال محیط زیست در گفتگو با میلاد دخانچی که در این کانال نیز قرار داده شد، از این نظریه دفاع می کرد.
2) عده ای خود چین را عامل اصلی ایجاد کرونا معرفی کردهاند که البته من دلیل متقنی برای آنها نیافتم. از جمله شواهد، تاثیرگذاری بر امنیت بین المللی غرب، ضربه به اقتصاد جهانی، بیرون کردن موسسات و مراکز تجاری از چین و خریدن آنها، به رخ کشیدن قدرت پزشکی خود در جهان و...
3) گروهی روسیه را عامل اصلی در ساخت کرونا می دانند. عبدالله شهبازی که در همان ابتدا شیوع کرونا در ایران طی یادداشتی این اتهام را از آمریکا برداشته بود، چندی پیش در یادداشت دیگری بیان کرد:
«متأسفانه در ایران نیز عدهای شروع کردند تئوری توطئه آمریکا و جنگ بیولوژیک را بزرگ کردن و تولید انبوه مطالب و قطعا ارسال آن به صورت بولتن... در سطح جهانی، بهجز همان دعوای رسانهای ترامپ و چین آن هم نه به این صراحت که جنگ بیولوژیک است، هیچ دولتی چنین مطالبی را مطرح نمیکند. نمیدانم چه کسانی هستند که همه را بمباران کردهاند با این مطالب درباره کرونا و با چه انگیزهای...اگر از منظر پیامدها تحلیل کنیم؛ این ویروس اروپای غربی و آمریکا را هدف قرار داده و بزرگترین بحران پس از جنگ جهانی دوم را برایشان پدید آورده و تازه شروع کار است و حتی ممکن است به سقوط ترامپ منجر شود. با این پیشفرض، بر اساس وضع فعلی (چون نمیدانیم روسیه فردا چه وضعی پیدا خواهد کرد)، فقط میتوانیم فرضیه روسی بودن کروناویروس را مطرح کنیم با هدف متلاشی کردن ناتو که موفق هم بوده.
این فرضیه را البته بههیچوجه قبول ندارم. مطرح میکنم تا فقط بگویم فرضیه روسی بودن کرونا خیلی محکمتر از آمریکایی بودن کروناست.»
⚜️ @taammolat74
🔰منشا ویروس #کرونا چیست؟!
💥 #اختصاصی
🔘 بخش 2 از 2
4) اما محکمترین مساله ای که وجود دارد آمریکا و دخالت اسرائیل در ساخت این چنین ویروسی است. با توجه به اینکه دولت ترامپ همواره مسئله افزایش قابلیت رقابت جهانی چین را به عنوان تهدیدی مستقیم علیه امنیت ملی و سیطره اقتصادی آمریکا مطرح کرده، این امکان وجود دارد که واشنگتن این ویروس را در تلاش برای ضربه زدن به اقتصاد و نیروی نظامی رو به رشد چین خلق و منتشر کرده باشد. چندی پیش پرفسور کرمی در برنامه عصر، شواهد و دلایل خود بر این احتمال را مطرح کرد که صوت آن را در کانال تاملات بشنوید.
در سال های 2005 تا 2009 دولت های آمریکا و اسرائیل مخفیانه یک ویروس رایانه ای به نام استاکس نت را تولید کردند که هدف آن آسیب زدن و در کنترل گرفتن سیستم های عامل رایانه های ایرانی بود که در برنامه تحقیقات اتمی این کشور در حال کار بودند.
محمد عبداللهی در طی یادداشتی عنوان می دارد:
«ممکن است مطرح شود که چطور کرونا می تواند سلاحی بیولوژیک باشد درحالیکه کشورهای اروپایی و خود آمریکا فعلا به آن دچار شده اند؟ پاسخ ساده است. آمریکا برای اجرای طرح های تروریستی خود حتی جان مردم خود را نیز نادیده گرفته است. هدف، می تواند کاهش جمعیت جهان، کاهش جمعیت ژنوم های خاص، سود سرشارمافیای دارو و واکسن، و شیوع بیماری های مهلک دیگر درآینده باشد. همه احتمالات را باید در نظر گرفت.»
علی علیزاده نویسنده و فعال سیاسی اما در این بین، با پذیرش اینکه آمریکا جنگ بیولوژیکی با سایر کشورها را در تاریخچه خود دارد، معتقد بود با این حال در قضیه کرونا آمریکا بی گناه است. او یادداشتی با عنوان (تئوریهای به ظاهر ضدآمریکایی در خدمت قدرت پروپاگاندای آمریکا) می نویسد:« مسلما آمریکا دنبال سلطه بر ایران است و اطلاعات ژنتیک ایران را هم مثل بسیاری کشورها جمع کرده و احتمالا روی سلاح ژنتیکی علیه ایرانیان هم کار کرده. اما نه کرونا که شاید هشتاد درصد جمعیت اروپا را مبتلا کند و صدها هزار آمریکایی را بکشد و اقتصاد آمریکا را تا همینجا نابود کرده است!» به هر حال او بعد از سخنان رهبری نسبت به احتمال دست داشتن آمریکا در ساخت ویروس کرونا، در توییتی نوشت:« اگر آقای خامنه ای یکساعت به تلویزیونهای داخل آمریکا نگاه می کرد و سطح تنش، سردرگمی، جنگ جناحی، افزایش شدید بی اعتمادی به دولت، فاجعه اقتصادی و امکان شورش، به عبارتی نشانه های ترک خوردن امپراطوری آمریکا را بر اثر بحران کرونا می دید، به گمانم فرضیه مصنوعی بودن کرونا را کنار میگذاشت.
با این حال این سخن علیزاده کمی دور از انصاف و مغالطه آمیز است. حمیدرضا عبداللهی در جواب او نوشت:
«اشتباه شما اینجاست که فکر می کنید یک سیاستمدار برجسته تاریخ، دیدن تلویزیون برای مطرح کردن یک نظر کافیست! نه، مطمئن باش دهها گزارش علمی با قطعیت بالا از دانشمندان به ایشان ارسال شده تا ایشان این احتمال را مطرح کردند.
11 سپتامبر هم 4000 آمریکایی را کشتند تا به غرب آسیا حمله کنند!»
ولله العالم
⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار
♨️ #اختصاصی
🔶 روششناسی فقهای معاصر
🔸 استاد محمدحسین عبدی
🔹جلسه هفتم
🔻پ.ن: این درسگفتار هر شب در کانال بارگذاری میشود.
⚜ @taammolat74 👇👇👇
روش شناسی فقهای معاصر ۷.mp3
16.34M
🔉 درسگفتار
🔶 #روششناسی_فقهای_معاصر
🕰 جلسه هفتم
🔸 استاد محمدحسین عبدی
🔹 روح سیال فقه و اصول محقق شاهرودی در این است که طرق عقلایی را منجعل ارشادی محض میبینند. طرق امارات ترخیصات شرعیاند.
🔹 بررسی ثمرات مبنا طرق امارات محقق شاهرودی در مسائلی مثل ولایت حاکم و...
🔹بررسی استظهارات عقود جدید مثل بورس، سفتهها، بانکها و... از منظر محقق شاهرودی
🔹بررسی برخی اندیشههای فقهی آیتالله شاهرودی
🔗 لینک جلسه قبل👇
🔺https://eitaa.com/taammolat74/1344
⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مستند «دکترین شوک»
🔘 قسمت پنجم
🔸ظهور سرمایهداری فاجعه
🔷فیلم مستندی بر اساس کتاب "دکترین شوک"
🔸با حضور نویسندهی کتاب «نائومی کلاین»
با زیرنویس فارسی
🌹عیدانه سال نو کانال فکرت؛
⚜ @fekrat_net
⚜ @taammolat74
•••
شعبـان شد و پیڪ عشــق از راه آمد
عطــر نفــس بقيــــة الله(عج) آمــد ...
با جلوه سجاد، ابوالفضل و حسين(ع)
يك ماه و سه خورشيد در اين ماه آمد
#حلول_ماه_شعبان_مبارکباد 🌷
⚜ @taammolat74
🔰 به جای تبریک عید
✍️ محمدمهدی اردبیلی
🔸برای من عید نوروز عمدتاً کارکرد خاصی جز عیدی و تعطیلات و استراحت و رسیدن به کارهای معوقه ندارد. معضلی که هر سال با آن مواجه بودم اما تبریکات عید بود. میدانیم که هر ساله در آغاز سال نو، ایرانیان پیامهای تبریک بسیاری برای یکدیگر ارسال میکنند. عمدۀ این پیامها حاوی آرزوی خوشبختی و سعادت در سال آینده است. هر ساله با پاسخی مختصر میکوشیدم لطف دوستان، آشنایان و خویشاوندان را بیپاسخ نگذارم، در عین حال که به نظرم صرف نظر از ابراز لطف و دوستی، خود این پیامها حاوی معنای خاصی نیستند. چرا ما باید نوروز را به همدیگر تبریک بگوییم؟ مگر چه اتفاق مبارکی افتاده است؟
🔹چند سال پیش بنا به اتفاق در روزهای آخر اسفند در یکی از کلبههای جنگلی در ارتفاعات البرز گرفتار شده بودم. سرما جانفرسا بود، امکان خروج از کلبه و در نتیجه تهیۀ غذا وجود نداشت. بخاری هیزمی، تنها تا شعاع یک متریِ اطراف خود را گرم میکرد. تهیۀ هیزم هم مصیبتی بود. از فرط سرمای هوا حتی خواب هم ممکن نبود. آبی در کار نبود. باید برفها درون ظرفی روی بخاری آب میشدند تا امکان تهیه آب شرب فراهم میشد. به دلیل ضعف ما در پیشبینی وضعیتِ سخت موجود، امکانات ما کفاف زندگی در آن وضعیت را نمیداد. بعد از چند شب سرمای سنگین که اکنون بنای وصفش را ندارم، یک روز صبح بعد از بیدار شدن از خواب، احساس یخ زدگی و خشکشدگی کمتری داشتم.
🔸از کلبه که خارج شدم، آفتاب در آسمان بود، بخشی از برفها آب شده بودند و فضا کمی گرمتر و سبزتر شده بود. بله بهار آمده بود و ما نجات پیدا کرده بودیم. اگر در آن لحظه فردی به من فرارسیدن بهار را تبریک میگفت، با تمام وجود این تبریک را احساس میکردم. من چنین تبریکی را معنادار میدانم و حدس میزدم وقتی مردم این منطقه سالها و قرنها پیش نوروز را به یکدیگر تبریک میگفتند، در حقیقت جان سالم به در بردن خود را جشن میگرفتند.
🔹اصطلاحی در مناطق سردسیر وجود دارد که سن را نه با سال، بلکه با زمستان میسنجند. مثلا «فلانی پنجاه زمستان را دیده است». در این معنا بهار، امید است و زندگی و گرما. بدون امید بهار، تاب آوردنِ زمستان بسیار دشوار است.
🔸اما آیا ما امروز این معنا را درک میکنیم؟ آیا ما، با این شیوۀ زیستِ امن و تضمینشده، اصلا درکی از نوروز و معنای حیاتبخشِ آن داریم؟ برای ما نوروز چیزی جز تاریخی صوری در تقویم نیست و در بهترین حالت، فرارسیدن فصل بهار نشاندهندۀ زمان خاموش کردنِ شوفاژها و بخاریهای گازی است.
🔹با این وصف، به نظر میرسد، فرآیند تبریک عید، بدون وجود عناصر برسازندهاش و ریشههای فرهنگی و زیستیِ آن، امروز بدل به مراسمی ظاهری و سطحی شده است که نه تنها معنایی را انتقال نمیدهد، بلکه همگان را در میان انبوهی از جملات زیبا و بیمعنا رها میسازد؛ بخش اعظم تبریکات نوروز چیزی نیستند جز آرزوهایی شعارزده: سالی بدون فلان و سرشار از بهمان که هرچند نوعی تلاش برای ابراز لطف و محبت هم در آنها دیده میشود، اما چنان در مناسبات بیهوده و بیمعنای فرهنگ مسلط غرق شدهاند که دارای هیچ جنبۀ ایجابی و سازندهای نیستند. آرزوهایی که فقط حرفاند (حرف هم که البته مالیات ندارد و باد هواست: کمی در بیمعنایی این عبارت تامل بفرمایید که «نوروزتان پیروز») و پیامهایی که جایگزین ابراز ارادت و دوستی شدهاند و عمدتاً در سطحی وسیع بازتکثیر (کُپی-پِیست) میشوند.
⚜️ @taammolat74
🔰اعمال حکمرانی به جای توصیه
✍️امیر آرمین
🔸 در شرایطی که کشورهای اروپایی برای منع رفتوآمد قوانین سختگیرانه وضع میکنند چرا ما به توصیه و خواهش از مردم اکتفا میکنیم؟ که فردا هم بگوییم «مردم همکاری نکردند و ویروس گسترش پیدا کرد»؟
🔹 همه زحماتی که دولت میکشد با تصمیم نابجای «توصیه بهجای اعمال حکمرانی» در معرض خطر قرار گرفته، خطری که عواقبش جبرانناپذیر خواهد بود. اگر توصیه راه حل است چرا برای تخطی از چراغ قرمز و فرار مالیاتی توصیه نمیکنیم؟ اساسا دولت ابزارش توصیه نیست، ابزارش اعمال حکمرانی است. توصیه و اقناع را به جامعۀ مدنی واگذار کنید، دولت کارویژۀ خودش را انجام دهد.
♦️مردم دولت را انتخاب میکنند که بهجایشان اعمال حکمرانی کند، نه که نصیحت و اقناعشان کند!!
⚜️ @taammolat74
🔰امکان تخیل امر جدید در جهان کوکو
✍️ کمیل سوهانی
🔸ویروس کرونا پیامهای بسیاری برای جهان داشت؛ اما یکی از مهمترینِ این پیامها، ظهورِ قطعیِ یک ابرقدرت جدید در عصر پس از کرونا بود. در حالیکه اروپا برای مقابله با این ویروس از کوبا پزشک وارد میکند و درحالیکه مردم آمریکا از ترس جنگ داخلی و ناتوانی دولت در کنترل اوضاع، برای خرید اسلحه به اسلحهفروشیهای این کشور هجوم آوردهاند، دولت چین، بهراحتی شهر یازده میلیونی ووهان را قرنطینه کرد. سازمان جهانی بهداشت از این عملکرد چین تشکر کرد و آن را بیش از حد استاندارد و در تاریخ بیسابقه توصیف کرده است.
در حالیکه بحران کرونا در بسیاری از کشورها تازه آغاز شده است، چندین روز از آخرین گزارشِ ابتلا به کرونا در چین میگذرد.
🔹انیمیشنِ تمام آمریکایی کوکو را از زاویههای مختلفی میتوان دید و تحلیل کرد. اما با توجه به مقدمهی بالا این بار کوکو را از زاویه #اقتصاد_تولید و #اقتصاد_مصرف ببینید. نگرانیِ آمریکا از راه افتادن چرخ #تولید در کشورهایی که بر آنها تسلط سیاسی ندارد کاملا قابل درک است، او از تکثیر چینِ اقتصادی و تولیدی، مخصوصا در منطقه جغرافیایی قاره آمریکا، به شدت هراس دارد... لذا حق دارد با هزار رنگ و هزار نقش مردم مکزیک را دعوت به اقتصاد مصرفِ استیج کند تا دست از تولید بردارند.
♦️ تحلیل انیمیشن کوکو را در ادامه از کانال تاملات بخوانید:👇👇👇
#قرنطینه_کرونا
#انیمیشن_کوکو
#ووهان
⚜️ @taammolat74
🔰 امکان تخیل امر جدید در جهان کوکو
✍کمیل سوهانی
🔘 بخش 1 از 2
🔸کادر سیاستگذار و تصمیمگیر اسکار و هالیود متعلق به بدنه لیبرال/دموکرات آمریکا بوده و در برخی موقعیتها «ژست»های سیاسی ایشان بر جنبههای علمی و هنری آکادمی غلبه میکند. این انیمیشن چه در مرحله تولید، چه در مرحله جایزه گرفتن، شورشی است از سمت هالیوود و اسکار بر علیه سیاستهای مهاجر ستیزی ترامپ.
🔹هر کمپانی تولید محصولات فرهنگی یکسری خط مشی و سیاست های کلی دارد که از مسیر طی شده ایشان در زمینه تولید می توان به آن سیاست ها پی برد. کمپانی های تولید انیمیشن در آمریکا هر چند سال یکبار به سه دلیل عمده به سراغ داستانهایی از فرهنگهای دیگر میروند. دلیل اول تنوع ، دلیل دوم جذابیت و دلیل سوم افزایش دامنه فروش است.
🔸اما نکته مهم در اینباره چگونگی پرداختن به این داستانها است. در هالیوود سیاست رفتن به سراغ داستانهای دیگران همواره با نوعی بهره کشی و مصادره فرهنگی همراه است. یعنی گرفتن اجزا و شخصیتها و جذابیت های داستانی و پوشاندن لباس هویت و ارزشهای آمریکایی بر تن آنها شعار اصلی این انیمیشن که در تبلیغات پس از فیلم نیز به شکل گسترده ای تبلیغ شد جمله (seize your moment) است. یعنی آن، لحظه و رویای خود را دریاب.
🔹با توجه به این شعار است که فهرمان فیلم سفری از موقعیت "هیچ" به سمت رویای خود را آغاز میکند.این فیلم اساسا فیلمی است در ستایش استیج و سفر قهرمان از یک استیج محقر به یک استیج باشکوه انجام میگیرد، فرار از پشت بام اقتصاد تولیدی خانوادگی به اقتصاد مصرفی استیج، تلنت شو و ستاره شدن.
🔸شاید برخی با این استدلال که فیلم دعوت به تعهد به خانواده و پیگیری استعدادهای شخصی میکند، آنرا فیلمی اخلاقی بدانند، همچنین ممکن است عده ای فیلم را بخاطر اشاره به جهان پس از مرگ و ارتباط اعمال این جهانی با نتایج آن جهانی، دینی بدانند؛ اما حقیقت این است که این فیلم بیش از خانواده و استعداد، الگوی ستاره شدن را در ناخودآگاه کودک نهادینه می کند.
🔹الگویی که دعوت به مندن از موقعیت هیچ و پیوستن به ستاره های موفق پولدار و مشهور میکند، البته این بار دعوتی در لباس پیگیری استعدادهای شخصی و ستایش موسیقی و خانواده، جامعه ای که الگوی ستاره شدن در آن نهادینه شود، افرادش به اتم های جداگانه ای تبدیل می شوند که هر یک به دنبال موفقیت وبهبود وضعیت فردی خویش هستند.
⚜ @taammolat74
🔰 امکان تخیل امر جدید در جهان کوکو
✍ کمیل سوهانی
🔘 بخش 2 از 2
🔸در چنین وضعیتی اگر کسی به رویای خود دست نیافت، تنها به دلیل تنبلی و ماهلی خودش بوده و نه محصول شرایط غیر انسانی ساختارهای ناعادلانه اقتصادی و اجتماعی . در چنین جامعه ای کسی به دنبال اصلاح ساختارهای تولید کننده نابرابری نخواهد بود و کندن از موقعیت پایین و رفتن به موقعیت موفقیت غایت همه کنش های اجتماعی می شود.
🔹در چنین شرایطی است که امر و کنش سیاسی بی معنا می شود. از طرفی نقطه آغاز عزیمت از امر مستقر به سمت امر جدید خیال است و در جایی که به رابطه خیال و و اقعیت بیاندیشیم، سینما و انیمیشن پر رنگ میشود.
🔸سینما می تواند در مبادی خیال نشسته و واقعیت پس از خیال را شکل دهد. وقتی دورترین سرزمین های خیال انسان به تسخیر امر مستقر درآید، زایش امر جدید ناممکن شده و بدیت ترتیب شاهد بی معنایی فلسفه سیاسی خواهیم بود در چنین جهانی هیچ اندیشه نوینی که نوید دهنده شیوه متفاوتی از زندگی جمعی انسانی باشد، زاده نخواهد شد.
🔹این انیمیشن از یک طرف با نهادینه کردن الگوی ستاره شدن کنش سیاسی را بی معنا کرده و از طرف دیگر با به تسخیر در آوردن دورترین سرزمین های خیال انسان، یعنی جهان پس از مرگ، به نفع نظم مستفر، فلسفه سیاسی را بی معنا میکند.
🔸بدین ترتیب سرمایه داری نه تنها خود را یگانه نظام اقتصادی و سیاسی مرئی در جهان معرفی می کند بلکه امکان تخیل یک بدیل مناسب را نیز مسدود میکند.
♦️کودکانی که با کوکو بزرگ میشوند شهروندان و مصرف کنندگان خوب و سربزیری برای جهان سرمایه داری خواهند بود.
⚜ @taammolat74
📮سالها گفتند رئیس جمهور قدرت لازم را ندارد. از چیزی موهوم به نام "دولت سایه" حرف زدند و ...
اما همه دیدند که آقای روحانی نزدیک به یک ماه در برابر همهی کارشناسان و عاقلان ایستاد، نظر غلطاش را به کرسی نشاند و کرونا گسترش یافت. حالا مردم فهمیدهاند رئیس جمهور چه قدرتی دارد.
✍ اکبر نبوی، روزنامه نگار
⚜ @taammolat74
🔰نقش رسانه پسامدرن در نفی بحران؛ از دریچه نگاه ژان بودریار
✍️ دانیال کوشیار
🔸امروزه به مدد کثرت رسانههای خبری و شبکههای اجتماعی گزاف، وضعیتی که بودریار آن را شاخصه اصلی جهان پسامدرن میدانست به شکل ملموستری قابل فهم شدهست: تهی شدگی از معنا، ابتلا به تکرار، غرقگی در ملال.
🔹در دنیای رسانهای پُستمدرن، سوژه در نوعی سردرگمی و گنگی شناور است. مخاطب اخبار و مستندهای مزین به جلوههای ملودراماتیک_ که بیشتر نمود سرگرمی دارند تا مخابره اطلاعات_ دیگر نمیداند در پس این دوگانگیها چه هدفی را دنبال میکند. گویا دیگر هیچ مرزی میان خبر(اطلاعات) و سرگرمی و زندگی در حریم خصوصی و عرصه عمومی و یا سیاست و تصویر نیست و حاصل این امر چیزیست که اصطلاحا آن را infotainment میخوانند (مرکبی از دو واژه entertainment و information ).
🔸چنین شرایطی توصیفگر نوعی آنتروپی یا به عبارت دیگر نوعی خنثیشدگی و همگنی اجتماعیست که گستره فروپاشی مرزها و معنا از رسانهها به حیات اجتماعی توده کشیده میشود و از آن معنازدایی میکند. انتشار گسترده پیامهای رسانهای با اشباع فضای رسانهایِ بدون مرکز، مسبب نوعی تکثر معنایی میگردد که پیامها در این فضا همدیگر را تعدیل و از یکدیگر خلع معنا میکنند که فرجام آن ملغمهایست خنثی و مملو [اما در عین حال تهی] از اطلاعات و سرگرمی.
🔹غایتِ انبوه دادههای تکراری که این روزها_بی که از مرکزیت و صحت و سقمی مشخص بهرهمند باشند_در ارتباط با بیماری کرونا بر سر توده میبارد، نمود بارز این مسئله است. چنین تکثر و تکراری با سلب اهمیت بازدارندگی و ارزش آگاهیبخشیِ پیامها از طرفی به سبب تناقضپراکنیهای متعدد، سوژه را در عکسالعمل نهایی خود در برابر بحران سردرگم و گنگ میگرداند که این سردرگمی خود نهایتا با ملالت، انفعال و بیتوجهی همراه خواهد شد و از طرف دیگر در پی تداوم خود در بلندمدت، جلوه مصرفی و سرگرمکنندهای به دادهها میبخشد که سرانجام منجر به پدیدار شدن نوعی "پورنوگرافی وحشت" میگردد. در این حالت سوژه با فاجعه همنشین شده، به آن عادت میکند و حتی در نمونهای حادتر به شکلی فتیشیستی از آن لذت میبرد؛ بدین صورت که نه تنها از بالا و پایین کردن انبوه خبرهای دردناک درباره آمار مبتلایان و کشتهشدگان متاثر و اندهگین نمیشود بلکه دچار حالت شعف و خرسندی میگردد.
🔸این امر همچنین در خدمت ساز و کار قدرت و حاکمیت است چرا که دیگر سانسورچی برای سرکوبِ صدایی کنشگر نیازی به هجمه مستقیم به منبع آن ندارد؛ تنها کافیست که آن صوت در محاصره هیاهوی مجمعی از اصوات بیهوده و نکره اما فراگیر قرار گیرد تا از فریادی خطرآفرین به طنینی مسکوت تبدیل شود.
🔹جوامع انسانی در نتیجه این محاصره و بمباران مخابرهای نهایتا به منجلاب تکرار و ملال کشیده میشوند و به اکثریتی خاموش،بیتفاوت و بیمیل مبدل میگردند که گویی هر گونه کنش، رغبت و معنایی از آنها به درون سیاهچالهای مکیده شدهست. این منتهای نهیلیستی، سرانجام دنیای پسامدرنِ تهی از معناست.
⚜ @taammolat74
🔉 درسگفتار
♨️ #اختصاصی
🔶 روششناسی فقهای معاصر
🔸 استاد محمدحسین عبدی
🔹جلسه هشتم
🔻پ.ن: این درسگفتار هر شب در کانال بارگذاری میشود.
⚜ @taammolat74 👇👇👇
روش شناسی فقهای معاصر 8.mp3
16.32M
🔉 درسگفتار
🔶 #روششناسی_فقهای_معاصر
🕰 جلسه هشتم
🔸 استاد محمدحسین عبدی
🔹یکی از امتیازهای ایشان بهرهمند شدن از اساتید و اساطین قوی فقهی و اصولی است.
🔹شرح مختصری از احوال آیت الله احمد خوانساری و احتیاطهای ایشان.
🔹پرداختن بحث عقائد آقای خوانساری احتمالا برای تطویل ابعاد فقهی خودش بوده است.
🔹بررسی اساتید، شاگردان و آثار مکتوب ایشان.
🔹بررسی برخی اندیشههای فقهی آیتالله سیداحمد خوانساری.
🔗 لینک جلسه قبل👇
🔺https://eitaa.com/taammolat74/1371
⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مستند «دکترین شوک»
🔘 قسمت ششم
🔸ظهور سرمایهداری فاجعه
🔷فیلم مستندی بر اساس کتاب "دکترین شوک"
🔸با حضور نویسندهی کتاب «نائومی کلاین»
با زیرنویس فارسی
🌹عیدانه سال نو کانال فکرت؛
⚜ @fekrat_net
⚜ @taammolat74
Fadaeian_Haftegi_981005_1_1.mp3
33.71M
🎼 #نجوای_عاشقانه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶🔶🔶
🦋مناجات "میكشی مرا حسين"
بيا نگار آشنا
شب غمم سحر نما
مرا به نوكریِ خود
شها تو مفتخر نما
ای گل وفا حسين
معدن سخا حسين
میكشی مرا حسين
🔷🔷🔷
🎙 سیدرضا نریمانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
⏳ نجوای عاشقانه و مناجات دلنشین هر شب جمعه در کانال تاملات
⚜️ @taammolat74