eitaa logo
تاملات
761 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
346 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
روش شناسی فقهای معاصر ۷.mp3
16.34M
🔉 درسگفتار 🔶 🕰 جلسه هفتم 🔸 استاد محمدحسین عبدی 🔹 روح سیال فقه و اصول محقق شاهرودی در این است که طرق عقلایی را منجعل ارشادی محض می‌بینند. طرق امارات ترخیصات شرعی‌اند. 🔹 بررسی ثمرات مبنا طرق امارات محقق شاهرودی در مسائلی مثل ولایت حاکم و... 🔹بررسی استظهارات عقود جدید مثل بورس، سفته‌ها، بانک‌ها و.‌‌.. از منظر محقق شاهرودی 🔹بررسی برخی اندیشه‌های فقهی آیت‌الله شاهرودی 🔗 لینک جلسه قبل👇 🔺https://eitaa.com/taammolat74/1344 ⚜️ @taammolat74
25.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مستند «دکترین شوک» 🔘 قسمت پنجم 🔸ظهور سرمایه‌داری فاجعه 🔷فیلم مستندی بر اساس کتاب "دکترین شوک" 🔸با حضور نویسنده‌ی کتاب «نائومی کلاین» با زیرنویس فارسی 🌹عیدانه سال نو کانال فکرت؛ ⚜ @fekrat_net@taammolat74
••• شعبـان شد و پیڪ عشــق از راه آمد عطــر نفــس بقيــــة الله(عج) آمــد ... با جلوه سجاد، ابوالفضل و حسين(ع) يك ماه و سه خورشيد در اين ماه آمد 🌷 ⚜ @taammolat74
🔰 به جای تبریک عید ✍️ محمدمهدی اردبیلی 🔸برای من عید نوروز عمدتاً کارکرد خاصی جز عیدی و تعطیلات و استراحت و رسیدن به کارهای معوقه ندارد. معضلی که هر سال با آن مواجه بودم اما تبریکات عید بود. می‌دانیم که هر ساله در آغاز سال نو، ایرانیان پیام‌های تبریک بسیاری برای یکدیگر ارسال می‌کنند. عمدۀ این پیام‌ها حاوی آرزوی خوشبختی و سعادت در سال آینده است. هر ساله با پاسخی مختصر می‌کوشیدم لطف دوستان، آشنایان و خویشاوندان را بی‌پاسخ نگذارم، در عین حال که به نظرم صرف نظر از ابراز لطف و دوستی، خود این پیام‌ها حاوی معنای خاصی نیستند. چرا ما باید نوروز را به همدیگر تبریک بگوییم؟ مگر چه اتفاق مبارکی افتاده است؟ 🔹چند سال پیش بنا به اتفاق در روزهای آخر اسفند در یکی از کلبه‌های جنگلی در ارتفاعات البرز گرفتار شده بودم. سرما جانفرسا بود، امکان خروج از کلبه و در نتیجه تهیۀ غذا وجود نداشت. بخاری هیزمی، تنها تا شعاع یک متریِ اطراف خود را گرم می‌کرد. تهیۀ هیزم هم مصیبتی بود. از فرط سرمای هوا حتی خواب هم ممکن نبود. آبی در کار نبود. باید برف‌ها درون ظرفی روی بخاری آب می‌شدند تا امکان تهیه آب شرب فراهم می‌شد. به دلیل ضعف ما در پیش‌بینی وضعیتِ سخت موجود، امکانات ما کفاف زندگی در آن وضعیت را نمی‌داد. بعد از چند شب سرمای سنگین که اکنون بنای وصفش را ندارم، یک روز صبح بعد از بیدار شدن از خواب، احساس یخ زدگی و خشک‌شدگی کمتری داشتم. 🔸از کلبه که خارج شدم، آفتاب در آسمان بود، بخشی از برفها آب شده بودند و فضا کمی گرم‌تر و سبزتر شده بود. بله بهار آمده بود و ما نجات پیدا کرده بودیم. اگر در آن لحظه فردی به من فرارسیدن بهار را تبریک می‌گفت، با تمام وجود این تبریک را احساس می‌کردم. من چنین تبریکی را معنادار می‌دانم و حدس می‌زدم وقتی مردم این منطقه سال‌ها و قرن‌ها پیش نوروز را به یکدیگر تبریک می‌گفتند، در حقیقت جان سالم به در بردن خود را جشن می‌گرفتند. 🔹اصطلاحی در مناطق سردسیر وجود دارد که سن را نه با سال، بلکه با زمستان می‌سنجند. مثلا «فلانی پنجاه زمستان را دیده است». در این معنا بهار، امید است و زندگی و گرما. بدون امید بهار، تاب آوردنِ زمستان بسیار دشوار است. 🔸اما آیا ما امروز این معنا را درک می‌کنیم؟ آیا ما، با این شیوۀ زیستِ امن و تضمین‌شده‌، اصلا درکی از نوروز و معنای حیات‌بخشِ آن داریم؟ برای ما نوروز چیزی جز تاریخی صوری در تقویم نیست و در بهترین حالت، فرارسیدن فصل بهار نشان‌دهندۀ زمان خاموش کردنِ شوفاژها و بخاری‌های گازی است. 🔹با این وصف، به نظر می‌رسد، فرآیند تبریک عید، بدون وجود عناصر برسازنده‌اش و ریشه‌های فرهنگی و زیستیِ آن، امروز بدل به مراسمی ظاهری و سطحی شده است که نه تنها معنایی را انتقال نمی‌دهد، بلکه همگان را در میان انبوهی از جملات زیبا و بی‌معنا رها می‌سازد؛ بخش اعظم تبریکات نوروز چیزی نیستند جز آرزوهایی شعارزده: سالی بدون فلان و سرشار از بهمان که هرچند نوعی تلاش برای ابراز لطف و محبت هم در آنها دیده می‌شود، اما چنان در مناسبات بیهوده و بی‌معنای فرهنگ مسلط غرق شده‌اند که دارای هیچ جنبۀ ایجابی و سازنده‌ای نیستند. آرزوهایی که فقط حرف‌اند (حرف هم که البته مالیات ندارد و باد هواست: کمی در بی‌معنایی این عبارت تامل بفرمایید که «نوروزتان پیروز») و پیام‌هایی که جایگزین ابراز ارادت و دوستی شده‌اند و عمدتاً در سطحی وسیع بازتکثیر (کُپی-پِیست) می‌شوند. ⚜️ @taammolat74
🔰اعمال حکمرانی به جای توصیه ✍️امیر آرمین 🔸 در شرایطی که کشورهای اروپایی برای منع رفت‌وآمد قوانین سختگیرانه وضع می‌کنند چرا ما به توصیه و خواهش از مردم اکتفا می‌کنیم؟‌ که فردا هم بگوییم «مردم همکاری نکردند و ویروس گسترش پیدا کرد»؟ 🔹 همه زحماتی که دولت می‌کشد با تصمیم نابجای «توصیه به‌جای اعمال حکمرانی» در معرض خطر قرار گرفته، خطری که عواقبش جبران‌ناپذیر خواهد بود. اگر توصیه راه حل است چرا برای تخطی از چراغ قرمز و فرار مالیاتی توصیه نمیکنیم؟ اساسا دولت ابزارش توصیه نیست، ابزارش اعمال حکمرانی است. توصیه و اقناع را به جامعۀ مدنی واگذار کنید، دولت کارویژۀ خودش را انجام دهد. ♦️مردم دولت را انتخاب می‌کنند که به‌جایشان اعمال حکمرانی کند، نه که نصیحت و اقناعشان کند!! ⚜️ @taammolat74
🔰امکان تخیل امر جدید در جهان کوکو ✍️ کمیل سوهانی 🔸ویروس کرونا پیام‌‌های بسیاری برای جهان داشت؛ اما یکی از مهمترینِ این پیام‌ها، ظهورِ قطعیِ یک ابرقدرت جدید در عصر پس از کرونا بود. در حالی‌که اروپا برای مقابله با این ویروس از کوبا پزشک وارد می‌کند و درحالی‌که مردم آمریکا از ترس جنگ داخلی و ناتوانی دولت در کنترل اوضاع، برای خرید اسلحه به اسلحه‌فروشی‌های این کشور هجوم آورده‌اند، دولت چین، به‌راحتی شهر یازده میلیونی ووهان را قرنطینه کرد. سازمان جهانی بهداشت از این عملکرد چین تشکر کرد و آن را بیش از حد استاندارد و در تاریخ بی‌سابقه توصیف کرده است. در حالی‌که بحران کرونا در بسیاری از کشورها تازه آغاز شده است، چندین روز از آخرین گزارشِ ابتلا به کرونا در چین می‌گذرد. 🔹انیمیشنِ تمام آمریکایی کوکو را از زاویه‌های مختلفی می‌توان دید و تحلیل کرد. اما با توجه به مقدمه‌ی بالا این بار کوکو را از زاویه و ببینید. نگرانیِ آمریکا از راه افتادن چرخ در کشورهایی که بر آن‌ها تسلط سیاسی ندارد کاملا قابل درک است، او از تکثیر چینِ اقتصادی و تولیدی، مخصوصا در منطقه جغرافیایی قاره آمریکا، به شدت هراس دارد... لذا حق دارد با هزار رنگ و هزار نقش مردم مکزیک را دعوت به اقتصاد مصرفِ استیج کند تا دست از تولید بردارند. ♦️ تحلیل انیمیشن کوکو را در ادامه از کانال تاملات بخوانید:👇👇👇 ⚜️ @taammolat74
🔰 امکان تخیل امر جدید در جهان کوکو ✍کمیل سوهانی 🔘 بخش 1 از 2 🔸کادر سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر اسکار و هالیود متعلق به بدنه لیبرال/دموکرات آمریکا بوده و در برخی موقعیت‌ها «ژست»‌های سیاسی ایشان بر جنبه‌های علمی و هنری آکادمی غلبه می‌کند. این انیمیشن چه در مرحله تولید، چه در مرحله جایزه گرفتن، شورشی است از سمت هالیوود و اسکار بر علیه سیاست‌های مهاجر ستیزی ترامپ. 🔹هر کمپانی تولید محصولات فرهنگی یکسری خط مشی و سیاست های کلی دارد که از مسیر طی شده ایشان در زمینه تولید می توان به آن سیاست ها پی برد. کمپانی های تولید انیمیشن در آمریکا هر چند سال یکبار به سه دلیل عمده به سراغ داستان‌هایی از فرهنگ‌های دیگر می‌روند. دلیل اول تنوع ، دلیل دوم جذابیت و دلیل سوم افزایش دامنه فروش است. 🔸اما نکته مهم در اینباره چگونگی پرداختن به این داستان‌ها است. در هالیوود سیاست رفتن به سراغ داستان‌های دیگران همواره با نوعی بهره کشی و مصادره فرهنگی همراه است. یعنی گرفتن اجزا و شخصیتها و جذابیت های داستانی و پوشاندن لباس هویت و ارزش‌های آمریکایی بر تن آنها شعار اصلی این انیمیشن که در تبلیغات پس از فیلم نیز به شکل گسترده ای تبلیغ شد جمله (seize your moment) است. یعنی آن، لحظه و رویای خود را دریاب. 🔹با توجه به این شعار است که فهرمان فیلم سفری از موقعیت "هیچ" به سمت رویای خود را آغاز می‌کند.این فیلم اساسا فیلمی است در ستایش استیج و سفر قهرمان از یک استیج محقر به یک استیج باشکوه انجام می‌گیرد، فرار از پشت بام اقتصاد تولیدی خانوادگی به اقتصاد مصرفی استیج، تلنت شو و ستاره شدن. 🔸شاید برخی با این استدلال که فیلم دعوت به تعهد به خانواده و پیگیری استعدادهای شخصی میکند، آنرا فیلمی اخلاقی بدانند، همچنین ممکن است عده ای فیلم را بخاطر اشاره به جهان پس از مرگ و ارتباط اعمال این جهانی با نتایج آن جهانی، دینی بدانند؛ اما حقیقت این است که این فیلم بیش از خانواده و استعداد، الگوی ستاره شدن را در ناخودآگاه کودک نهادینه می کند. 🔹الگویی که دعوت به مندن از موقعیت هیچ و پیوستن به ستاره های موفق پولدار و مشهور می‌کند، البته این بار دعوتی در لباس پیگیری استعدادهای شخصی و ستایش موسیقی و خانواده، جامعه ای که الگوی ستاره شدن در آن نهادینه شود، افرادش به اتم های جداگانه ای تبدیل می شوند که هر یک به دنبال موفقیت وبهبود وضعیت فردی خویش هستند. ⚜ @taammolat74
🔰 امکان تخیل امر جدید در جهان کوکو ✍ کمیل سوهانی 🔘 بخش 2 از 2 🔸در چنین وضعیتی اگر کسی به رویای خود دست نیافت، تنها به دلیل تنبلی و ماهلی خودش بوده و نه محصول شرایط غیر انسانی ساختارهای ناعادلانه اقتصادی و اجتماعی . در چنین جامعه ای کسی به دنبال اصلاح ساختارهای تولید کننده نابرابری نخواهد بود و کندن از موقعیت پایین و رفتن به موقعیت موفقیت غایت همه کنش های اجتماعی می شود. 🔹در چنین شرایطی است که امر و کنش سیاسی بی معنا می شود. از طرفی نقطه آغاز عزیمت از امر مستقر به سمت امر جدید خیال است و در جایی که به رابطه خیال و و اقعیت بیاندیشیم، سینما و انیمیشن پر رنگ می‌شود. 🔸سینما می تواند در مبادی خیال نشسته و واقعیت پس از خیال را شکل دهد. وقتی دورترین سرزمین های خیال انسان به تسخیر امر مستقر درآید، زایش امر جدید ناممکن شده و بدیت ترتیب شاهد بی معنایی فلسفه سیاسی خواهیم بود در چنین جهانی هیچ اندیشه نوینی که نوید دهنده شیوه متفاوتی از زندگی جمعی انسانی باشد، زاده نخواهد شد. 🔹این انیمیشن از یک طرف با نهادینه کردن الگوی ستاره شدن کنش سیاسی را بی معنا کرده و از طرف دیگر با به تسخیر در آوردن دورترین سرزمین های خیال انسان، یعنی جهان پس از مرگ، به نفع نظم مستفر، فلسفه سیاسی را بی معنا می‌کند. 🔸بدین ترتیب سرمایه داری نه تنها خود را یگانه نظام اقتصادی و سیاسی مرئی در جهان معرفی می کند بلکه امکان تخیل یک بدیل مناسب را نیز مسدود می‌کند. ♦️کودکانی که با کوکو بزرگ می‌شوند شهروندان و مصرف کنندگان خوب و سربزیری برای جهان سرمایه داری خواهند بود. ⚜ @taammolat74
📮سال‌ها گفتند رئیس جمهور قدرت لازم را ندارد. از چیزی موهوم به نام "دولت سایه" حرف زدند و ... اما همه دیدند که آقای روحانی نزدیک به یک ماه در برابر همه‌ی کارشناسان و عاقلان ایستاد، نظر غلط‌اش را به کرسی نشاند و کرونا گسترش یافت. حالا مردم فهمیده‌اند رئیس جمهور چه قدرتی دارد. ✍ اکبر نبوی، روزنامه نگار ⚜ @taammolat74
🔰نقش رسانه پسامدرن در نفی بحران؛ از دریچه نگاه ژان بودریار ✍️ دانیال کوشیار 🔸امروزه به مدد کثرت رسانه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی گزاف، وضعیتی که بودریار آن را شاخصه اصلی جهان پسامدرن می‌دانست به شکل ملموس‌تری قابل فهم شده‌ست: تهی شدگی از معنا، ابتلا به تکرار، غرقگی در ملال. 🔹در دنیای رسانه‌ای پُست‌مدرن، سوژه در نوعی سردرگمی و گنگی شناور است. مخاطب اخبار و مستندهای مزین به جلوه‌های ملودراماتیک_ که بیشتر نمود سرگرمی دارند تا مخابره اطلاعات_ دیگر نمی‌داند در پس این دوگانگی‌ها چه هدفی را دنبال می‌کند. گویا دیگر هیچ مرزی میان خبر(اطلاعات) و سرگرمی و زندگی در حریم خصوصی و عرصه عمومی و یا سیاست و تصویر نیست و حاصل این امر چیزی‌ست که اصطلاحا آن را infotainment می‌خوانند (مرکبی از دو واژه entertainment و information ). 🔸چنین شرایطی توصیف‌گر نوعی آنتروپی یا به عبارت دیگر نوعی خنثی‌شدگی و همگنی اجتماعی‌ست که گستره فروپاشی مرزها و معنا از رسانه‌ها به حیات اجتماعی توده کشیده می‌شود و از آن معنازدایی می‌کند. انتشار گسترده پیام‌های رسانه‌ای با اشباع فضای رسانه‌ایِ بدون مرکز، مسبب نوعی تکثر معنایی می‌گردد که پیام‌ها در این فضا همدیگر را تعدیل و از یکدیگر خلع معنا می‌کنند که فرجام آن ملغمه‌ای‌ست خنثی و مملو [اما در عین حال تهی] از اطلاعات و سرگرمی. 🔹غایتِ انبوه داده‌های تکراری که این روزها_بی که از مرکزیت و صحت و سقمی مشخص بهره‌مند باشند_در ارتباط با بیماری کرونا بر سر توده می‌بارد، نمود بارز این مسئله است. چنین تکثر و تکراری با سلب اهمیت بازدارندگی و ارزش آگاهی‌بخشیِ پیام‌ها از طرفی به سبب تناقض‌پراکنی‌های متعدد، سوژه را در عکس‌العمل نهایی خود در برابر بحران سردرگم و گنگ می‌گرداند که این سردرگمی خود نهایتا با ملالت، انفعال و بی‌توجهی همراه خواهد شد و از طرف دیگر در پی تداوم خود در بلندمدت، جلوه‌ مصرفی و سرگرم‌کننده‌ای به داده‌ها می‌بخشد که سرانجام منجر به پدیدار شدن نوعی "پورنوگرافی وحشت" می‌گردد. در این حالت سوژه با فاجعه همنشین شده، به آن عادت می‌کند و حتی در نمونه‌ای حادتر به شکلی فتیشیستی از آن لذت می‌برد؛ بدین صورت که نه تنها از بالا و پایین کردن انبوه خبرهای دردناک درباره آمار مبتلایان و کشته‌شدگان متاثر و اندهگین نمی‌شود بلکه دچار حالت شعف و خرسندی می‌گردد. 🔸این امر همچنین در خدمت ساز و کار قدرت و حاکمیت است چرا که دیگر سانسورچی برای سرکوبِ صدایی کنش‌گر نیازی به هجمه مستقیم به منبع آن ندارد؛ تنها کافی‌ست که آن صوت در محاصره هیاهوی مجمعی از اصوات بیهوده و نکره اما فراگیر قرار گیرد تا از فریادی خطرآفرین به طنینی مسکوت تبدیل شود. 🔹جوامع انسانی در نتیجه این محاصره و بمباران مخابره‌ای نهایتا به منجلاب تکرار و ملال کشیده می‌شوند و به اکثریتی خاموش،بی‌تفاوت و بی‌میل مبدل می‌گردند که گویی هر گونه کنش، رغبت و معنایی از آن‌ها به درون سیاه‌چاله‌ای مکیده شده‌ست. این منتهای نهیلیستی، سرانجام دنیای پسامدرنِ تهی از معناست. ⚜ @taammolat74
🔉 درسگفتار ♨️ 🔶 روش‌شناسی فقهای معاصر 🔸 استاد محمدحسین عبدی 🔹جلسه هشتم 🔻پ.ن: این درسگفتار هر شب در کانال بارگذاری میشود. ⚜ @taammolat74 👇👇👇
روش شناسی فقهای معاصر 8.mp3
16.32M
🔉 درسگفتار 🔶 🕰 جلسه هشتم 🔸 استاد محمدحسین عبدی 🔹یکی از امتیازهای ایشان بهره‌مند شدن از اساتید و اساطین قوی فقهی و اصولی است. 🔹شرح مختصری از احوال آیت الله احمد خوانساری و احتیاط‌های ایشان. 🔹پرداختن بحث عقائد آقای خوانساری احتمالا برای تطویل ابعاد فقهی خودش بوده است. 🔹بررسی اساتید، شاگردان و آثار مکتوب ایشان. 🔹بررسی برخی اندیشه‌های فقهی آیت‌الله سیداحمد خوانساری. 🔗 لینک جلسه قبل👇 🔺https://eitaa.com/taammolat74/1371 ⚜️ @taammolat74