eitaa logo
تاملات
744 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
341 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
40.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیپ جان جانان 🔸چقدر تنها و غمگینیم، در این حبس بدون جرم که شاید که مجرمیم اما نمیدانیم! 🔹چقدر عاجز شدیم این روزها اما نمیگوییم، هنوزم مات و مبهوتیم که حتی گفتنش سخت و چه سنگین است برای ما که ما باور کنیم کوچکتر از آنیم و تنها تر از آنیم که پنداریم! 🔸 تاوان کدامین جرم آدم بود نمیدانیم تقدر خداوند است این حال بشر، از بس که یادش رفت خدایی هست نمیدانیم! ⚜ @taammolat74
🔰امرِ غریب و بازسازی واقعیت ✍ محمود مقدسی 🔸این روزها چشم در چشم امرِ غریب دوخته‌ایم؛ چیزی که حیاتِ عینی و روانی ما را به چالش کشیده است، چیزی ورای زندگی روزمرّه که از هیچ‌کجا و بی‌خبر آمده، امری که پیش‌تر تخیّل آن نیز برای بسیاری از ما ناممکن بود. 🔹امر غریب که معمولاً ابتدا نظم نمادین و سپس نظمِ عینی را به چالش می‌کشد (مطابق روایتِ روانکاوی و فلسفه از آن) این‌بار مسیر متفاوتی را انتخاب کرده است: ابتدا نظمِ عینی را آشفته کرده و سپس به سراغ نظمِ نمادین آمده است. امرِ غریب از واقعیتِ آشنای هرروزه ما، هزارتوی گیج‌کننده و حیرت‌آفرینی ساخته و آنچه را پیشتر به بیرون از مرزهای زندگی رانده شده بود، به میانه آورده است: بیماری، مرگ، انزوا، تنهایی، جنون و ... . 🔸 امرِ غریب، حفره‌ای است بلعنده معنا و آفریننده راز؛ هر آنچه را پیشتر ساخته بودیم می‌بلعد و حیرت و معمّا بیرون می‌دهد. 🔹 این روزها علاوه بر همه چیز، با بحرانِ واقعیت و آینده روبروییم؛ واقعیت چیست و آینده کدام است؟ معانیِ پیشین از کار افتاده‌اند. واقعیت مگر آن چیزی نبود که هر روز در آن قدم می‌زدیم و به گوشه و کنارش سرک می‌کشیدیم؟ پس کجاست آن واقعیت؟ آینده مگرساخته رؤیاها و دستانِ ما نبود؟ مگر برایش نمی جنگیدیم؟ پس کجاست آن آینده‌ای که امید می‌داد و مایه تکاپویمان بود؟ 🔸 همه این‌ها را امر غریب بلعیده و نادیدنی کرده است. چه بار سنگینی بر دوش ما گذاشته این امر غریب؟ این روزها باید در کنارِ غم نان و تقلاّی جان، کاری برای رهایی از این واقعیت‌پریشی هم بکنیم. ما این روزها بی‌خانمان (بی‌واقعیت) شده‌ایم. ♦️باید دوباره زمین سفتی بیابیم و خانه تازه‌ای بسازیم. و چه حیرت‌آور است که این روزها واقعیتِ از هم پاشیده بیرون، دوباره نه اینجا و در میان اشیاء که در قلمروِ امواج و کدها (اینترنت) ساخته می‌شود. امرِ غریب، ما را هرچه بیشتر به واقعیتِ پیشتر مجازیمان سوق داده و آن را بیش از هر زمانِ دیگری واقعی کرده است. و باز چه حیرت‌آور است توان آدمی در آفرینشِ چنین جهانی؛ جهانی نادیدنی که جهانِ دیدنی را جان دوباره‌ای بخشیده است. 🔸این روزها غمگین و حیرت‌زده‌ام و همزمان امیدوار و در حالِ تماشا. روزگاری پرسش فلسفه این بود که آیا جایی برای فلسفه‌ورزی باقی مانده است؟ امروز باید پرسید چگونه کسی می‌تواند در این فراخیِ بی‌حد و حصر، فلسفه‌ورزی کند و از پا در نیاید؟ ⚜ @taammolat74
🔰 شوک جدید عصر ما ✍ سیدجواد نقوی 🔸هنوز بعد از دوسال قبول نکرده بودم آنچه نائومی کلاین در کتاب دکترین شوک میگوید توانایی تحقق دارد. هرطور هم حلاجی میکردم قبول نمی کردم، زمانی فرا برسد که بتواند مثل ماشین زمان تمام ذهن‌ها را برای مقطعی متوقف کند و انسان‌ها را تبدیل به مجسمه‌ای در دست سیاست مداران و آکادمسین‌ها کند. ⚜ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 شوک جدید عصر ما ✍ سیدجواد نقوی 🔸هنوز بعد از دوسال قبول نکرده بودم آنچه نائومی کلاین در کتاب دکتر
🔰 شوک جدید عصر ما ✍ سیدجواد نقوی 🔹حتی شوک بنزینی و حتی رسوایی موشکی بعد از سه روز هم من را به آن سطحی که کلاین میگفت راستش را بخواهید نرساند. اما هفته گذشته دچار شوک مشابه آنچه کلاین میگفت شدم. 🔸وقتی دیدم تتلو و یکی از خودش بدتر می توانند پانصد هزار نفر را به لایو بکشانند (معادل پنج تا استادیوم آزادی) و چند شب بعدتر از آن هم حسن آقا میری و جوانی که اخیرا دست به افشاگری علیه سلبریتی ( به نام امین فردین) می‌زند ساعت سه شب میتوانند بالا بیست هزار نفر را به لایو بکشانند و خیلی راحت آقا میری درس دین میدهد و میگوید من همه آهنگ های امیر تتلو را گوش دادم، دیگر زنگ خطری ساده نیست همان شوک است که باور نمی‌کردم! 🔹 اینبار آن را ابتذال و پوپولیست بعلاوه تکنولوژی در قامت گوشی های هوشمند و اینستگرام رقم زده‌اند ان هم دقیقا در چه دوره‌ای ؟ در اوج مبارزه با کرونا که انسان ها اندکی با مرگ فاصله دارند و سیطره علم مدرن هم‌فعلا در حال تحقیق است. یعنی به تعبیری ابتذال و سلبریتی بازی دیگر از مرحله مرگ آگاهی عبور کرده و در قامت انسان فراتر از پسا مدرن حلول کرده که حتی مرگ و حتی ترس و، وحشت هم نمی تواند او را از مصرف یا همان تخدیر سرگرمی های مبتذل دور کند به قول مارک فیشر چنان تکنولوژی و نئولیبرالیسم ‌در کنار انسان پست مدرن بهم پیوند خورده اند که از صدها گره کور هم بدتر است. 🔸 روان آنسان ها ربوده شده و به قول ارسطو انسان‌ها تبدیل به ابزاری جاندار شده‌اند. اما وظیفه ما چیست؟ آیا دلخوش باشیم که الهیات شیعه را با کارهای تحقیقاتی مرتضی فرهادی پیوند دهیم و چند صباحی دیگر هم نظریه دولت اسلامی را خواهیم ساخت و به تمدن اسلامی می‌رسیم یا باور کنیم‌ با دوره‌ای پیچیده طرف هستیم که باید تلاش کنیم‌، ابتدا از شوک خارج شویم و بهتر بگویم از توهم خود ساخته حرکت کنیم... ♦️اگر کمی واقع بین هم باشیم در شرایط پیچیده ای هستیم نباید ساده گذشت و نباید بدون تامل کاری انجام داد: شهرهایمان مصرفی، صدا و سیماهای ما مصرف بعلاوه سرگرمی، کنش گران انتزاعی خاموشی و به حاشیه رانده شدن نخبگان و عدم درک بخش عمده از انقلابی ها!! ⚜ @taammolat74
📮‏دو هزار مرگ در یک روز آن هم به اذعان BBC! کعبه آمال روشنفکران جهان سومی! سجده گاه وطنفروشان داخلی و..به کجا رسیده؟! اگر این رکورد در ایران ثبت شده بود رسانه‌ها چه بلایی سرمان می‌آوردند؟ سلبریتیها چقدرتحقیرمیکردند؟ همه چیزتقصیر انقلاب و اسلام نبود؟ حالا روزه سکوت گرفته اند! ✍ مرسده جوان ⚜ @taammolat74
🔰 انگلیس چگونه با "آنفولانزای اسپانیایی" در ایران نسل‌کشی کرد؟ 🔸 "آنفولانزای اسپانیایی" که مردم آن را "ذکام فرنگی" می‌نامیدند، بلافاصله پس از قحطی بزرگ توسط نیروهای نظامی انگلیسی وارد ایران شد و بیش از یک میلیون ایرانی را به کام مرگ کشاند. ⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 انگلیس چگونه با "آنفولانزای اسپانیایی" در ایران نسل‌کشی کرد؟ 🔸 "آنفولانزای اسپانیایی" که مردم آن
🔰 انگلیس چگونه با "آنفولانزای اسپانیایی" در ایران نسل‌کشی کرد؟ ✍ محمدقلی مجد نویسنده کتاب «قحطی بزرگ» معتقد است که هیچ کشوری مانند ایران از جنگ جهانی اول آسیب ندید. بزرگترین خسارتی که به ایران وارد شد، کشته شدن و نسل‌کشی حدود 40 درصد از مردم ایران تحت عنوان «قحطی بزرگ» بود. ایران که در این جنگ بی‌طرف بود، متحمل بزرگترین خسارات شد. 🔸نیروهای متخاصم انگلیسی و روسی از شمال و جنوب وارد ایران شدند و باتوجه به نیاز این قوا به غذا و آذوقه، تمام غلات و نیازهای خوراکی مردم ایران توسط نیروهای انگلیسی جمع‌آوری شد. به همین دلیل بین 25 تا 40 درصد مردم ایران به دلیل گرسنگی، سوتغذیه و بیمارهای ناشی از آن کشته شدند. 🔹اما قحطی پایان ماجرا نبود و در پایان جنگ جهانی اول بیماری واگیرداری با نام ویروس آنفولانزای اسپانیایی که مردم آن را ذکام فرنگی نام نهاده بودند در کشور شیوع پیدا کرد. این بیماری را سربازان نیروهای متجاوز وارد کشور کردند و به دامن مردم ایران انداختند. مردمی که از قحطی بزرگ جان سالم به در برده بودند، سیستم ایمنی بدنشان به شدت ضعیف شده و برخی دچار بیماری‌های دیگری هم شده بودند. 🔸بنا بر برخی نوشته‌ها بین 10 تا 25 درصد مردم ایران یعنی 900 هزار تا دو و نیم میلیون نفر به دلیل شیوع این ویروس به کام مرگ فرورفتند. آنفولانزای اسپانیایی که ویروسی همه‌گیر در جهان (دنیاگیر) بود، به نسبت دیگر کشورها، تلفات بسیاری از ایران گرفت. 🔹موج اصلی و بزرگ این بیماری توسط نیروهای انگلیسی و نیروهای نظامی هندی وابسته به انگلیس از جنوب کشور وارد ایران شد و شهرهای جنوبی ایران از جمله بندرعباس، بوشهر و شیراز آلوده شد. 🔸پیوند سه سوغات انگلیسی یعنی قحطی بزرگ، تریاک و آنفولانزای اسپانیایی در کنار ضعف و ناتوانی حاکمان و دولت‌های قاجاریه تلفات بسیار زیادی را از مردم ایران گرفت. 🔹آنفولانزای اسپانیایی گرچه نام آن اسپانیایی است، اما منشا آن اسپانیا نیست؛ مهمترین و رایج‌ترین فرضیه نسبت به منشا این ویروس، مربوط به آمریکاست. مک‌فارلن برنت محقق سیستم ایمنی بدن و برنده جایزه نوبل که مطالعاتش در حوزه آنفولانزاست، استدلال می‌کند که منشا ویروس آمریکا بوده و دلیل انتشار آن در فرانسه به دلیل ورود سربازان آمریکایی به آن کشور بوده است. 📚 منبع: مشرق (با تلخیص و تنظیم) ⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰دامن زدن به فضای دین ستیزی کرونایی توسط روزی‌نامه #سازندگی به سردبیری محمد قوچانی 🔸البته از #محمد
🔰«نقدی بر تحلیل‌های متعصبانه لیبرال‌ها در تحلیل انقلاب اسلامی» ♦️انقلاب اسلامی که با رنگ و بوی دینی و ضد امپریالیستی خود توانست آحاد مردم را برای مقابله با امپریالیسم بسیج نماید؛ انقلابی که برگرفته از فتوای تحریم تنباکوی است که توانست تنها در مدت چند روز تمامی مردمان کشور پهناوری همچون ایران را در برابر قراردادی مثل رژی به آگاهی رساند و بسیج نمود؛ انقلابی اسلامی که مستضعان توانستند با دستان خالی را در برابر دیکتاتوری تا دندان مسلح، مقاومت سپس پیروزی این میدان باشند.♦️ ⚜ @fekrat_net@taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰«نقدی بر تحلیل‌های متعصبانه لیبرال‌ها در تحلیل انقلاب اسلامی» ♦️انقلاب اسلامی که با رنگ و بوی دین
🔰 نقدی بر تحلیل‌های متعصبانه لیبرال‌ها در تحلیل انقلاب اسلامی 🔸یکی از اتهام های همیشگیِ لیبرال‌ها داخلی به انقلاب اسلامی و گفتمان حاکم برآن، تفسیر مارکسیستی از انقلاب است. 🔹لیبرال‌های متعصبی مانند آقای و بسیاری از ژورنال‌های جریان اصلاحات مانند آقای ، پای ثابت تحلیل مارکسیستی از انقلاب اسلامی بوده و هستند. 🔸 در کتاب ریشه‌های اجتماعی انقلاب ایران حتی قدم فراتر نهاده و تفسیری مارکسیستی از امام خمینی ارائه می‌کند! 🔹در حالی این تفسیر در سخنرانی‌ها و قلم داخلی جریان پیدا می‌کند که مشابه این ادعاها و قلم فرسایی‌ها را بارها در کتب مستشرقینی که در مورد انقلاب اسلامی مطالعه کرده‌اند دیده‌ایم؛ از الویه روا در کتاب «تجربه اسلام سیاسی» تا به افرادی همانند یرواند آبراهامیان در کتاب «ایران بین دو انقلاب». 💠به نظر می‌رسد هدف از این اتهامات در نشریاتی مانند سازندگی و میتنگ‌های سیاسی ـ علمی، با توجه به کارنامه اعتدال و اصلاحات، طرح این اشکالات است که: 1⃣اولاً انقلاب اسلامی یک انقلاب ناب دینی نبوده، بلکه آمیزه‌ای از آموزه‌های دینی، ایرانی و است! در حالی که وقتی به سیر تحول فکری تشیع که از سال ها بلکه قرن ها قبل از شروع شده و تا انقلاب اسلامی سیر تکاملی خود را دنبال کرده است توجه می‌شود، نارسایی و بی منطقی این اشکال به وضوح دیده می‌شود. 2⃣ثانیاً انقلاب اسلامی به خاطر قرابت با ایدئولوژی مارکسیستی اقتصادش نیز به کشورهای مارکسیستی وابسته بوده و هست (چین و روسیه)! این کلمات را کسانی جاری می‌کنند که بارها با قبول بسیاری از معاهدات و اسناد بین المللی کشور را تا آستانه وابستگی کامل به غرب و آمریکا کشانده‌اند. 🔸در ضمن خوانش انقلاب اسلامی از مسائل جهان بینی ، اقتصاد، اخلاق، حکومت و رهبری، جامعه شناسی، انسان شناسی، و بالاخره در کلیه مسائل فلسفی کانلا متفاوت با نگرش مارکسیستی بوده و هست و خواهد بود. و چندین اشکال دیگر که در این مقال نمی‌گنجد و در جای خود با آنها می‌پردازیم. 🔸اما نباید فراموش کنیم که بخش زیادی از لیبرال‌های موجود، جزء مارکسیست‌های سابق بوده‌اند و حالا با رویکرد فرار به جلو، انقلاب و دولت انقلابی آینده را متهم می‌کنند. 🔸ریشه چنین تحلیل‌هایی را باید در مبانی فکری وارداتی این طیف دانست. طیفی که بدلیل اصرار بر مبانی فکری وارداتی، همچون مارکسیست‌ها از درک حقیقت انقلاب عاجز ماندند. ⚜ @fekrat_net@taammolat74
♨️ نکته جالب‌تر اینکه ظاهرا این طرح جدید روزنامه سازندگی، کپی از یک هفته‌نامه وایرتشافت آلمانی است!! نکته‌ای که آقای هوشمندانه به سردبیر سازندگی یادآوری می‌کند اما او با غرور پاسخی نمی‌دهد! واقعا چرا؟؟!🤔 ⚜ @taammolat74
🔰چرا جوانان به تتلو علاقمند هستند؟ ✍ دکتر ارسیا تقوا (روانپزشک) 🔸فارغ از هر دیدی که درباره تتلو داشته باشیم نمی‌توان کتمان کرد که از اقبالی فراتر از بسیاری سلبریتی‌های هم‌تراز دیگر برای دیده‌شدن، برخوردار است. 🔹هر حرف و هتاکیش در مقیاسی وسیع شنیده می‌شود. با این که در مقابل گستاخی‌ها و پرده‌دری‌هایش بسیاری جبهه گرفته و سعی می‌کنند تحقیرش کنند بازطیف گسترده‌‌ای از جوانان مشتاقانه او را دنبال می‌کنند. 🔸باکارها، فحاشی‌ها، روابط غیراخلاقی، مصرف مواد مخدرش دیگر مرز عرف و حرمتی نمانده که رد نکرده باشد، بزرگ و کوچکی نیست که از گستاخی‌های او در امان باشد، توهین‌های او به شجریان را به یاد بیاورید؛ اما این‌ها تاثیری در اعتقاد راسخ مخاطبینش نداشته و هر حرف و پیام و خبر او از طرف حواریونش با علاقه پی‌گیری می‌شود. 🔹برخی پست‌های او به حدی غریب و تکان‌دهنده است که خیال می‌کنی به سرعت تکذیب خواهد کرد و نمی‌کند. در زمانه‌ای که تزویر سکه رایجِ زمانه است و هر کسی می‌کوشد در این بازی فریب با پرده‌پوشی و دروغ ظاهر خود را منزه‌تر از دیگران نشان دهد، حکایت پرده‌دری‌های پی‌درپی و عریانِ تتلو شگفت‌آور است. 🔸 چه خوشمان بیاید چه نه، تتلو نه تنها آینه‌ای از زمانه که طلیعه‌ی تبلورِ گونه‌ای از فرهنگ ما پارسیان دارد می‌شود؛ بله می‌فهمم تصورش هم سخت است‌ باورش که دیگر سخت‌تر! 🔹تتلو هرچه هست تصویر کاملی از یک‌دستی و یک‌رنگی به دیگران نشان می‌دهد؛ هر جور بخواهد زندگی می‌کند، هر حرف نگفتنی را وسط اجراها و ویدیوهایش می‌گوید، هرشکلی بخواهد روی بدنش خالکوبی می‌کند، هر فازی بخواهد می‌گیرد و طرفدارانش معتقدند در عوض او مجیزگو نیست، ظاهر و باطنش یکی است، یک دست و یک‌رنگ است و قبول کنیم که این خصوصیت در دنیای پر از گمان و بدبینی امروز در عین عجیب بودن کیمیاست. 🔸ولی چگونه است در زمانه‌ای که دورویی و نان به‌نرخ روز خوردن فضیلت است رفتار بی‌پروا و حساب‌نشده‌ی تتلو هم طرفدار دارد. 💠شاید به این دلیل که آن چه از دورویی در خودمان و اطرافمان هست و با آن زندگی می‌کنیم اما از ته دل از آن بیزاریم را برای تتلو در قالبی از سادگی و بی پروایی می پسندیم. 🔹هرچند برخی معتقدند او هم اهل ریا است و اگر کاندیدای ریاست جمهوری منتخبش رای می‌آورد ادامه داستانش به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد. 🔸به قول یکی از طرفدارانش قاطی است اما قاطی ندارد؛ خردورز نیست، خب نباشد! در عوض ماسک نمی‌زند؛ و این تصویری است که تتلیتی‌ها از او دوست دارند، بسازند. @taammolat74
🔉 فایل صوتی| اضطرار به حجت 🔶 سخنرانی| حجت الاسلام علی صفایی حائری(ره) 🔹قسمت دوم 🔹🔹انتظار از حجت موجب تحول در زندگی می شود ؛ سوال اینجاست که چگونه تحول صورت می گیرد و با چه وسیله‌ای می توان به تحول رسید؟! ...اضطرار به حجت، افتقار به خدا را در بر می آورد؛ به عبارت ساده تر امام شناسی فقر الی الله را می آورد. از آن طرف هم، خدا استغناء از انسان دارد و در عین استغناء، اشتیاق به ما»🔹🔹 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
اضطرار به حجت.mp3
6.89M
🔊 فایل صوتی | اضطرار به حجت سلسله سخنرانی حجت الاسلام حائری (ره) 🔸مفهوم اضطرار و تاثیرگذاری آن 🔸 اضطرار چه تاثیری بر انتظار بر ولی دارد؟ 🔹در یک چنین زمانی که آدمی به خویش به قدرتش، به صنعتش، به روابط نزدیکش و نظام نوینی که میتواند پایه گذارش باشد تکیه کرده؛ مساله اثبات امامت که از آن به اضطرار به حجت تعبیر می شود چه جایگاهی دارد؟ 🔸واقعش حرف در این است که ما از اضطرار و ضرورت در دنیایی سخن می گوییم که اساس دین به عناویت مختلفی زیر سوال می رود در حالی که نهایت بحثی که مطرح می کنند معقول بودن دین است. 🔹چه درکی از اضطرار برای انسان باید پدید بیاید که احتمال ها هم او را به حرکت در بیاورد؟ 🔸اگر انسان را احتمالا مستمر بدانی و احتمالا ارتباطات عظیم تری بیشتر از این ۷۰ سال را باور کردی، این انسان محتمل الاستمرار و الارتباط، نوع دیگری از برنامه ریزی و مدیریت را می طلبد‌. اضطرار تو به وحی از نوعی نیست که بشود علم، قدرت و عرفان جایگزین آن شود. 🔗 برای شنیدن قسمت قبل اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
🎉 قابل توجه همه دوستان و همراهان عزیز کانال تاملات کانال تاملات با همراهی شما عزیزان استمرار دارد و با استقبال شما دوستان، ملاحظه شد که نوع محتواها و سبک کار جدی تر دنبال بشود. از سویی بنا شد که یکسری فایل‌های صوتی و تصویری اندیشه‌ای در کانال بارگزاری گردد، بنابراین جهت سهولت دسترسی به محتواهای صوتی و تصویری، بنا شد در کنار کانال تاملات، پلاس آن را اضافه کنیم.➕ همچنین اگر محتواهایی متنی، صوتی یا تصویری در حوزه اندیشه دارید برای ما ارسال کنید تا دیگران هم بهره‌مند گردند.💬 تشکر🌷 👇👇👇 ⚜️ @taammolat_plus
•••• [ إِإِلَهِی إِنْ أَنَامَتْنِی الْغَفْلَهُ عَنِ الاسْتِعْدَادِ لِلِقَائِکَ فَقَدْ نَبَّهَتْنِی الْمَعْرِفَهُ بِکَرَمِ آلائِکَ ] 💎خدایا! اگر غفلت از آماده شدن براى دیدارت به خوابم فرو برده، ولى معرفت به نعمت هاى کریمانه ‏ات مرا بیدار ساخته است...! ⚜️@taammolat74
📣 بررسی ابعاد فرهنگی و اجتماعی "پدیده‌ی کرونا" 🔸در گفتگو با اصحاب علوم انسانی 🎙گفتگوی اول با حضور: -دکتر وحید یامین‌پور -دکتر سجاد صفار‌هرندی - و اجرای دکتر میثم مهدیار 📱پخش زنده ازصفحه اینستاگرام: @rcica_ir @vahid_yaminpour 🕔دوشنبه ۲۵ فروردین‌ماه ساعت ۱۷ ⚜ @taammolat74
تاملات
🔰«نقدی بر تحلیل‌های متعصبانه لیبرال‌ها در تحلیل انقلاب اسلامی» ♦️انقلاب اسلامی که با رنگ و بوی دین
🔰مارکس پشت ماسک و صنعت خر فروشی ✍️ کیان عبداللهی 🔸 حکایت و ماجرای نسبتاً معروفی است که در قدیم‌الایّام کسانی که می‌خواستند خر خود را در بازار بفروشند، برای اینکه معامله شیرین‌تری نصیبشان شود، قبل از رفتن به بازار با دوستانی یا هم‌دهاتی‌هایی گاوبندی می‌کردند، به این نحو که به هنگام عرضه‌ی جناب خر در بازار یکی‌شان داد می‌زد که مثلاً این خر 40 تومان می‌ارزد و دیگری می‌ گفت 45 تومان. بدین نحو قیمت آن خر که ممکن بود در واقعیت بیشتر از 20 تومان هم نیارزد، عددی بین 40 تا 45 تومان تصور می‌شد. لذا اگر مشتری‌ای پیدا می‌شد که خر را 40 تومان بخرد، باز هم 20 تومان به نفع صاحب سابق جناب خر بود. لذا از این طریق خرفروش‌ها برای خر‌هایشان بازار گرمی می‌کردند و به قیمت بهتری می‌فروختند. هنری که بعدها صنعت خرفروشی نام گرفت. 🔹مولانا هم چندین جا در مثنوی به چنان حکایاتی اشاره و به تعابیری مثل «بازار خر فروشان» یا «صنعت خر فروشی» و حتی «جنگ خر فروشان» ارجاع می‌دهد. آنجا که به مخاطب هشدار می‌دهد که تصور اینکه فقط یا باید این را بگزینی یا آن یکی را، تصور باطل و گمراه‌کننده‌ای است که می‌خواهد تو از راه سوم که از قضا گنج هم همانجا پنهان است، غافل کند. 🔸 جنگ خرفروشان همان چیزی است که امروزه به آن دوقطبی جعلی هم می‌گویند که شاید از جنگ خرفروشان ظاهرش شیک‌تر باشد، اما انصافاً به اندازه قبلی مفهوم را نمی‌رساند! 🔹 ماجرای «مارکس پشت ماسک» و «مجسمه آزادی با ماسک» هم مشابه همان جنگ خرفروش‌هاست. روزنامه سازندگی که خود را وکیل مدافع یک قرائت تقریباً من‌درآوردی از لیبرالیسم می‌داند، در اولین روز انتشارش بعد از تعطیلات نوروز، با طرح جلدی که کپی یک مجله آلمانی است، به نوعی هشدار داده که پشت‌ سر یا مترصد و در کمین‌نشسته‌ی اصلی مخالفت‌ها با نمایش اسفناک لیبرالیسم در مواجهه با کرونا، مارکسیسم خوابیده است. 🔸 این همان مصداق گرانفروشی لیبرالیسم به روش قدماست. تبلیغ لیبرالیسم با ترساندن از مارکسیسم، اگر از آن گرانفروشی خرها در قدیم بدتر نباشد، قاعدتاً بهتر هم نیست. چه کسی گفته است که بیرون از این دوگانه‌ی غلط چیز دیگری نیست که آدمی بخواهد نه به لیبرالیسم پناه ببرد و نه به مارکسیم؟ ضمن آنکه لیبرالیسم و مارکسیسم نه تنها متضاد هم نیستند‌، بلکه در واقع دو روی یک سکه و هر دو محصول مدرنیته‌اند. که هر یک دیگری را با برچسب و انگ ایدئولوژی رجم کرده و این در حالی است که اگر هم ایدئولوژی را فحش بدانند، هر دو ایدئولوژی‌اند. ⚜ @taammolat74
🔰کرونا و جهانی که پایان دراماتیکی ندارد کرونا نوشت(۴) ✍️ محمدعلی روزبهانی 🔻«کرونا ویروس اما سبک ابزورد جهان است در نخستین دهه های فراگیری سایبرنتیک و نوید عصری جدید که به خودآگاهی دیدار تصویر پوچ و بی معنای خود در آینه تمدن نایل آمده است.» ✔️یادداشت کامل را در متن ذیل بخوانید👇👇👇
تاملات
🔰کرونا و جهانی که پایان دراماتیکی ندارد کرونا نوشت(۴) ✍️ محمدعلی روزبهانی 🔻«کرونا ویروس اما سبک اب
🔰کرونا و جهانی که پایان دراماتیکی ندارد! ✍️ محمدعلی روزبهانی 🔸تمام رمانها و فیلمهای اخرالزمانی و ویرانشهری، پایانبندی جهان را پرجلال و پرهیبت و در پی حادثه ای عظیم و تکان دهنده تصویر میکنند. حادثه ای پیچیده در نور و رنگ و انفجار و فروریختن اسمان خراش‌ها و به زیر آمدن خارق العاده ترین تکنولوژی‌ها، حادثه ای که انسان هر معجزه ای در آستین دارد برای مهار آن بر آفتاب می اندازد اما در پایانی تراژیک اراده اش به زیر کشیده میشود و یا در آخرین لحظات، ابرانسانی از راه می‌رسد و با قدرت و زیرکی اسطوره ای اش، چرخ حوادث را متوقف می کند. 🔹پایان دراماتیک جهان در هر دو وجه ان، تعظیم «انسان» و سجده آوردن بر این موجود ناشناخته و تمدن دست ساخته او است. جنگهای بین سیاره ای، شورش سایبورگها و سایبرپانکها، هوش مصنوعی از کنترل خارج شده، آدم فضایی ها و بشقاب پرنده ها و... همگی در تعظیم انسان و به زیر آمدن حماسی و پرشکوه این تندیس پر شکوه و زیبا در پی افسارگسیختگی تکنیک و قدرت لایزال انسانی است که جسم و بدنش بسیار بیشتر از ذهن و تدبیرش فربه شده است. 🔸کرونا ویروس اما سبک ابزورد جهان است در نخستین دهه های فراگیری سایبرنتیک و نوید عصری جدید که به خودآگاهی دیدار تصویر پوچ و بی معنای خود در آینه تمدن نایل آمده است. 🔹برای نابودی تمدن آسمانخراش ها و شرکتهای کهکشانی، تمدن بانکهای بین المللی و سازمان تجارت جهانی، جهان زرادخانه های سلاح های اتمی و هیدروژنی، عصر هالیوود، والت دیزنی و سلیکون ولی، هیچ اختلال یا حادثه ی معنادار و بزرگی به میان نیامده است. 🔸یک نانوپشه نادیدنی، تمام تمدن و تمام ابزارهای مقاومت و مراقبت آن را تعلیق کرده و تنها کاری که از همه این نامها و ابزارها بر می آید آن است که در غاری سر فرو برده، مات و مبهوت عبور این طوفان ویرانگر را تماشا کنند و بی معنایی و پوچی تحقیرکننده ی آن را تا مغز استخوان ایمان آورند. بشر همچنان اسم اعظم را از یاد برده است... @taammolat74
🔰بازگشت به خویشتن 🔹 با تبعيد و خروج رضاشاه از ايران در سال 1320 انديشه‌های چپ در ایران رسوخ پیدا کرد. پاسخ محمدرضاشاه، به اين رسوخ، حمایت از جامعه‌شناسی آکادمیک بود. افرادی مثل نراقی تصور مي‌کردند اگر در دانشگاه جامعه‌شناسی، علوم اجتماعی یا علوم انسانی تأسيس شود و در آن انديشه‌هاي پارسونز، وبر و ديگر بزرگان جامعه‌شناسی به شكل آكادميك تدریس شود، مردم در‌خواهند یافت که اینها چه مطالب عمیقی بيان كرده‌اند و در نتيجه از چپ‌بازی، که متأثر از مارکسیسم شوروی بود، دست برخواهند داشت. 🔸 به موازات اين انديشه در دوران محمدرضاشاه اتفاق دیگری افتاد؛ دو نیرو و جنبش خارج از این فضا فعالیت خود را آغاز كردند. يكي از اين جنبش‌ها، جنبش بازگشت به خویشتن از بالا بود که افرادی مثل نصر و نراقی مطرح كردند و با اتکا به خرد جاودان، از نوعی عرفان سخن گفتند. جنبش دوم بازگشت به خویشتن از پایین بود که شریعتی و آل‌احمد آن را نمایندگی می‌کردند. 🔷 آنچه نظر همگان به‌ويژه جوانان آن زمان را به آل‌احمد و شریعتی و دیدگاه آنها جلب کرد، همین جنبه نفی‌کننده جنبش آنها بود. دستگاه فکری آل احمد ايستادگي در برابر قدرت با اتکا به فرهنگ اسلامی و سنتی بود. راز شریعتی این بود که توانست از الهیات شیعی کمک بگیرد و ميان آن و نوعی افکار چپی که آن زمان در جهان رايج بود سازگاری پديد آورد تا به شكلي مؤثر و کارا به قدرت حمله كند. 🔶 جنبش دوم که نصر و نراقی آن را نمایندگی می‌کردند،‌ نوعي خرد جاودانی را مطرح می‌كرد كه درگیر جامعه نمی‌شد. در اين جنبش هدف تأثیر‌گذاری بر قدرت از طريق رواج نوعی عرفان، بازگشت به خویشتن یا معماری، لباس پوشیدن و ... بود تا در عمل قدرت را تا اندازه‌ای تعدیل کند و به جنبه‌های بومی یا اسلامی‌اش برگرداند. 📚ماهنامه زمانه، شماره 116 و 117، دی و بهمن 1391 @taammolat74
📮همین تفکر 《یک ویروس بدتر از داریم، آن هم ویروس است》همان ویروس(تفکری) است که سبب شد نه در مقابل تحریم خود را مصون کنیم و نه در برابر خسارت اقتصادی کرونا! این همان تفکری است که ۸ سال است کشور را زمین‌گیر کرده! واکسن این تفکر(ویروس) از واکسن کرونا ضروری‌تر است! ✍ حجت الله عبدالملکی ⚜ @taammolat74
📑 دو‌هفته نامه مجازی ✴️ شماره نخست/ ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ 💢 موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه 🔸رصد روشنفکران، اندیشمندان و ژورنالیست‌های علمی در فضای مجازی 🔹در این دوهفته‌ای که گذشت مسائل مختلفی پیرامون مساله کرونا مطرح شد و هرکس از زاویه‌ای به بررسی این بحران پرداخت. 🖇 اولین شماره این دوهفته‌نامه را در پست ذیل دانلود کنید👇👇👇 ⚜ @fekrat_net@taammolat74
نهایی 1.pdf
5.76M
📑 دوهفته نامه مجازی دیده‌بان اندیشه ✴️ شماره نخست/ ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ 💢موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه ♦️محورهای اصلی که در این مساله کرونا پرداخته شد به شرح ذیل است: 🔻 تحلیل پیامدهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کرونا و پساکرونا 🔻 تحلیل و بررسی مدیریت بحران کرونا از سوی حاکمیت 🔻شبهات الاهیاتی که بواسطه کرونا طرح شده است. 🔻مساله تقابل علم و دین، ارزشمندی علم و نقش علم در مدیریت این بحران 🔻 نقد وبررسی جنگ بیولوژیک بحران کرونا 🔻 نخبگان علوم انسانی چگونه با کرونا برخورد می کنند؟ 🔻کرونا و فرم های جدید مناسک ⚜ @fekrat_net@taammolat74
🔰درباره دستمزد آقای مجری ✍️ محسن مهدیان 🔸اخیرا پویشی علیه یک مجری مشهور راه افتاده است که وی برای اجرا در یک برنامه بیش از 20 میلیون تومان دریافت کرده است. امروز اسناد هزینه برنامه مذکور منتشر و مشخص شد که کل هزینه یک قسمت از این برنامه 22.5 میلیون تومان بوده است که برای 3 مجری و تصویربردار و صدابردار و تیم فنی و محتوایی و حداقل 50 نفر از عوامل است. 🔹ظاهرا پرونده این افشاگری نافرجام بسته شده است. اما غرض یادداشت این مصداق مشخص نیست. برای من ماجرا از جهت دیگری اهمیت دارد و آنهم نقد این روش دادخواهی دامنه دار و سابقه دار و مساله دار و متاسفانه در حال تکثیر است. 1️⃣یکم. با کدام مجوز شرعی و قانونی و حتا اخلاقی و انسانی وقتی هیچ سندی نداریم چنین اتهامی می زنیم؟ برای این اتهام حتا یک برگ سند منتشر نشده است. می گویند سوت زنی است. با کدام منطق پذیرفتیم برای سوت زنی هیچ دلیل و مدرکی جز صدای بلند نیاز نیست؟ 2️⃣دوم. می گویند متهم اثبات کند که این اتهام غلط است. با کدام حجت حق داریم اتهام بزنیم و بعد بگوییم اثبات کنید که نیست؟ این رفتار را با خودمان حاضریم بپذیریم؟ می پذیریم یکی به دیگری بگوید فاسد و دزد و جاسوس بعد هم بگوید حالا خلافش را اثبات کن؟ 3️⃣ سوم. می گویند چرا متهم، فیش حقوقی اش را منتشر نمی کند؟ چرا باید منتشر کند؟ مطابق کدام قانون یک آدم عادی مثل مجری باید حقوقش را علنی سازد؟ حریم شخصی این ادم کجاست؟ اگر ملاک قانون است که ماده 29 برنامه ششم برای شفاف سازی درامد مسوولین است نه مردم عادی و حتی سلبریتی ها. اگر ملاک شرعست که هیچ معیاری برای افشای زندگی مردم عادی نداریم. مگر شهرت باعث می شود حریم شخصی، حریم عمومی شود؟ 4️⃣چهارم. می گویند می خواهیم صدا و سیما شفاف شود. بسیار عالی. اما راه این شفافیت چیست؟ از کجاست؟ از تعرض به حریم شخصی افراد و بدتر از آن تهمت و افترا؟ چرا از مجلس مطالبه نمی کنیم که قانون نظارت بر رسانه ملی را ارزیابی و تدوین و اجرا کند؟ چرا این پویش و مطالبه را بجای اتهام زدن به این و آن، سمت مدیر شبکه و رسانه ملی نمی بریم؟ 5️⃣پنجم. دقت فرمائید که شفافیت هدف نیست. شفافیت مسیر است. در این باره حرف بسیار است که بماند. اما یکی از عوارض این تلقی نادرست اینست که تصور می کنیم هدف وسیله را توجیه میکند و می شود با دستمال کثیف شفافیت ساخت. 💠انشالله توجه داریم که این سبک افشاگری و اتهام زدن در همین نقطه متوقف نمی شود و مثل بومرنگ به خودمان برمی گردد. اگر خودمان را فراتر از یک فرد، یک جامعه در نظر بگیریم خواهیم دید که عوارض توسعه چنین فرهنگ غلطی چه بلای سهمگینی است. ⚜️ @taammolat74
🔰 کرونا و پیچ تاریخی برای ظهور تمدنی دیگر ✍ محمد جبارپور 🔘 بخش ۱ از ۲ 🔸تحلیل پیامدهای مسئله بسیار مهمی است که می بایست مورد توجه جدی قرار گیرد. این ویروس در حال شکل دهی و زمینه سازی دو جریان تمدنی است. جریان نخست با ایجاد فاصله اجتماعی و احاله به فضای مجازی در حال شکل دهی صورت تمدنی جدیدی برای غرب است؛ صورت تمدنی که حتی ارتباط اعضاء یک خانواده و تمام مناسبات اجتماعی آن جامعه نیز از طریق فضای مجازی برقرار می شود! 🔹باید دقت کرد که موضوع کوچک انگاشته نشود. این مساله کاملا ظرفیت ایجاد یک صورت تمدنی جذاب را برای کاروان تمدن غرب دارد. اگر فهم درستی از این حرکت شکل نگیرد احتمال دارد اقدام های ما ناخودگاه باعث گسترش و توسعه این صورت تمدنی شود. 🔸از سوی دیگر زمینه برای شکل گیری جریان دومی نیز وجود دارد. جریانی که با توجه به امور غیبی عالم می خواهد پاسخ نیازهای دنیای او را حل کند. دعا و نیایش های عمومی مردم جهان برای درمان این بیماری نشانه ای برای این بیداری همگانی است. اگر انقلاب اسلامی بتواند از این فرصت زمینه ای در کنار ناکارمدی تمدن غرب در پاسخ به عدم شیوع و درمان بیماری کرونا استفاده مناسب کند، قطعا می تواند ریل تمدن سازی دینی را با سرعت بیشتری به پیش برد. 🔹توجه به سیره و روش حکیمانه مقام معظم رهبری خود چراغ راهی برای چگونگی این حرکت تمدن سازانه است. ایشان در توصیه برای کسانی که توفیق حضور در اعتکاف را ندارند، اعتکاف مجازی را پیشنهاد نمی‌دهند بلکه نماز جعفر طیار را پیشنهاد می دهند. یا در توصیه دیگر قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه را پیشنهاد می دهند. یا توصیه به خلوت کردن در ماه مبارک رمضان و... این نوع توصیه ها و فرامین در حقیقت بیانگر نوعی استفاده آلی از رسانه و فضای مجازی است نه استفاده اصالی. 🔸تمدن غرب در دوره با وعده ایجاد بهشت زمینی، دین را از حوزه های اجتماعی و فردی به کناره راند. این تمدن با سخره گرفتن تمدن های قبلی که قدرت درمان بیماری های فراگیری چون وبا و طاعون را نداشت، وعده نظام سلامتی را داد که علاوه بر پاسخ به بیماری های فراگیر قدرت ایجاد طول عمر طولانی و شاید جاودانه را دارد! اکنون با گذشت بیش از 5 قرن از عمر این تمدن جا دارد تاملی در میزان موفقیت و دستیابی به آرمان های وعده داده شده اش داشت. 🔹امروزه با پیدایش بیمارهای فراگیری چون ایدز، سارس، کرونا و... نشان داد خود عامل ایجاد برخی بیماری ها است که متاسفانه نظام سلامت و درمانی مدرن نیز قدرت عدم شیوع و فراگیری آن را ندارد. ⚜ @taammolat74