4_5909057971962250669.mp3
7.3M
🔊 فایل صوتی | اضطرار به حجت
سلسله سخنرانی حجت الاسلام #علی_صفایی حائری (ره)
🔸انتظاری که از ما دارند: ورع/اجتهاد/ عفت/سداد
🔸ورع بستر اجتهاد است.علاقه وخوف دو روی سکه هستند.ورع نتیجه درک کلی این حقیقت است:
۱. عظمت حق را ببینیم.
۲. محبت حضور حق را ببینیم.
۳. نظامات و سننی که در عالم وجود دارد را مشاهده کنیم.
🔸اجتهاد پذیرفتن کوشش و سعی است.لازمه اجتهاد دیدن توانایی هاست.زمان را باید در نظر گرفت.بدان که فرصت محدود است و جایگزین ندارد و هر آنچه انجام می دهد بارور خواهد دید.این در حقیقت اجتهاد نهفته است.
🔸عفت پاکی است.عفت در نظر، خوراک و... مصونیت هایی هست که باید داشته باشیم.بعد از اینکه انسان حرکت کرد در یک مقطع شبهات مزاحم راه اوست و در یک مقطع شهوت هاست. در مرحله اول انسان بیش از نیاز خود می خواهد. دل ما از دنیا بزرگتر است.شهوت در مرحله دوم محبوب می شود.(زین للناس حب الشهوات) عفت در برابر این شهوات مجاهم است.
🔗 برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید.
⚜ @taammolat74
••••
[ إِلَهِی لَمْ یَکُنْ لِی حَوْلٌ فَأَنْتَقِلَ بِهِ عَنْ مَعْصِیَتِکَ إِلا فِی وَقْتٍ أَیْقَظْتَنِی لِمَحَبَّتِکَ ]
💎خدایا برایم نیرویى نیست که خود را بوسیله آن از عرصه نافرمانىات بیرون برم،مگر آنگاه که به محبّتت بیدارم سازى!
#مناجات_شعبانیه
⚜️@taammolat74
🔰از بحران در تصویر ایدهآل از غرب تا زیر سوال رفتن نسخه های جهانی
✍️ کمیل قیدرلو
🔸جمهوری اسلامی به عنوان خاستگاه فرهنگ مقاومت در برابر نظام جهانی سلطه و پرچمدار معنویت در جهان معاصر از سوی رسانههای نزدیک به جریانات دست نشانده و همسو با نظام سلطه مورد هجوم و تخریب همهجانبه بوده است.
🔹هجمه به ارکان حکمرانی در جمهوری اسلامی و عناصر محوری آن مانند فرهنگ شیعی ایران به عنوان وجه تمایز حکومت اسلامی با سایر حکومتها، مؤلفههای دیگری چون دین، دینداری، دینداران و نمادهای آن، عناصر کلیدی در ساختار نظام مانند سپاه پاسداران و… همواره به عنوان سرخط فعالیتهای این رسانهها به صورت مستمر طی سالهای گذشته ادامه داشته است.
🔸بحران کووید ۱۹ به عنوان بحرانی جهانی دارای ویژگیهای منحصر به فردی است که در سطوح مختلف حاکمیتی و اجتماعی رخ داده است. ویژگیهایی مانند جهانیبودنِ این بیماری، فراگیری آن در همه اقلیمها، شمولیت آن در همه طبقات، اقشار و گروههای انسانی، سرعت بالای انتشار بیماری، حیاتیبودن و پیوند آن با مسئله مرگ و زندگی و همچنین چند بُعدیبودن و درگیری حوزههای مختلف زندگی اجتماعی فرهنگی دینی و امنیتی و… با آن، این بحران را میان بحرانهای تجربهشده توسط جهان معاصر به عنوان نمونهای یکتا بدل کرده است.
🔹عملاً با توجه به ویژگیهای این بحران برای نخستین بار فرصت مقایسهای فراهم شده که در اصلاح تصویر از خود و دیگری در مسئله تقابلهای ایران و جهان غرب قابل مطالعه و بهرهبرداری از سوی سیاستگذاران رسانهای در جمهوری اسلامی است. از جمله:
1️⃣ این بحران در تصویرسازی زیبا و ایدهآل از غرب در حوزه فرهنگ عمومی در مقایسه با واقعیتهای منتشرشده از واکنشهای مردم در این جوامع در مواجهه با مشکلات ناشی از کرونا شکافی عمیق ایجاد کرده است. (مواردی چون غارت فروشگاهها، تخریب اموال خصوصی و عمومی، گسترش دزدی و سرقت از فروشگاهها، درگیری و زدوخورد بر سر حداقل کالاهای مورد نیاز، ترس فراگیر و خرید گسترده اسلحه در امریکا و…).
2️⃣ ضعف و درهمریختگی و نابسامانی مشهود در مدیریت بحران و حکمرانی حکومتهای غربی و توسعهیافته، تصویری واقعی از این دولتها در شرایط بحرانی ایجاد کرده، به ویژه برای مردم ما که همواره با تصویرسازی منطقی، دانشبنیان، کارآمد و موفق از این دولتها مواجه بودهاند.
3️⃣ اعتبار رسانههای وابسته به اردوگاه غرب در ایجاد تصویر خیرخواهانه و صادقانه از خود و اِعمال سیاست بیطرفی در نوع پوشش اخبار و اطلاعات مربوط به کرونا، در زمان ابتلای ایران به این ویروس و پس از گسترش ابتلای کشورهای اروپایی و امریکا به آن، به شدت خدشهدار شده است.
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 پنتاگون از کرونا خبر داشت! ✍️انتشار یک گزارش محرمانه در وبسایت "نیشن" 🔸 با وجود ادعاهای مکرر رئ
🔰 گزارش نشریه "نیچر" از ساخت ویروس کرونا در سال 2015
✍️ سعید مستغاثی
🔸در سال ۲۰۱۵، پروفسور "رالف بریک"، رئیس بخش اپیدمیولوژی دانشگاه کارولینای شمالی در "چپل هیل"، یک کروناویروس کایمرا (متشکل از ژنهای غیرمشابه) ساخت و با انتشار مقالهای، خطر بالقوه آن را نشان داد.
🔹مجله معتبر "نیچر" نیز به تهیه گزارشی از این آزمایش پرداخت. در گزارش این مجله آمده که محققان دانشگاه کارولینای شمالی با عبور دادن ویروس "سارس" از پروتئین سطحی SHC۰۱۴ در خفاشها، یک کروناویروس ترکیبی ساختند. نتیجه، ویروسی جهشیافته بود که به سرعت و فعالانه در سلولهای انسانی رشد کرده و به شدت مرگبار بود.
🔸این کشف، بحثهای داغی را در جامعه علمی به راه انداخت. در آن زمان دانشمندان معتقد بودند که ممکن است این ویروس مرگبار از آزمایشگاه درز کرده و جان افراد زیادی را بگیرد. از آنجایی که آزمایش مذکور پس از آن انجام گرفت که مقامات آمریکایی، ضربالاجل تأمین مالی تحقیقات روی ویروسهای آنفلوانزا مانند "سارس" و "مرس" را سال ۲۰۱۴ اعلام کردند، انتقادهایی را در این رابطه نیز در پی داشت. چون به نظر میرسید که دولت آمریکا در این مورد استثنا قائل شده است.
🔹ریچارد ایبرایت، متخصص زیستشناسی مولکولی و کارشناس دفاع بیولوژیک در دانشگاه "راتگرز" در پیسکتاوای ایالت نیوجرسی در گزارش نشریه نیچر گفت: «تنها اثر این کار، ایجاد خطری جدید و غیرطبیعی در آزمایشگاه است. بنابراین ما [آمریکاییها] تحقیقاتی علمی انجام دادهایم که احتمال ایجاد ویروسی مرگبار بر اساس کروناویروس یافت شده در خفاشهای چینی را ثابت میکند. این تحقیقات در آمریکا انجام گرفته و اگرچه انجام این نوع تحقیق ممنوع بوده، اما دولت برای آن استثنا قائل شده است.»
🔸بر همین اساس، گرگ روبینی کارشناس مسائل اطلاعاتی آمریکا گفته بود این ویروس، از طریق مهندسی ژنتیک و به عنوان یک سلاح بیولوژیک در آزمایشگاه BSL-۳ دانشگاه کارولینای شمالی ساخته شده است. او در توئیتی خطاب به دونالد ترامپ نوشت:
♦️رئیسجمهور ترامپ، چرا به «ما مردم» روشن و شفاف نمیگویید که چه کسی آن را ساخته است؟ چرا با صدای بلند و شفاف نمیگویید که کروناویروس در آمریکا ساخته شده است؟ چرا با صدای بلند و شفاف نمیگویید که این ویروس، سلاحی بیولوژیک بوده و برای کشتار ساخته شده است؟
🔹طبق اظهارات گرگ روبینی، «دولت پنهان» در بخشی از طرح خود برای «نابودی اقتصادی دولت آمریکا»، این ویروس را از کارولینای شمالی به چین، ایتالیا و ایالات متحده وارد کرده است. گرگ روبینی تصریح کرده که دکتر «آنتونی فاوچی» رئیس مؤسسه ملی آلرژی و بیماریهای عفونی در پیدایش کروناویروس دست داشته است.
🔗 لینک منبع:
🌐https://www.nature.com/news/engineered-bat-virus-stirs-debate-over-risky-research-1.18787
⚜️ @taammolat74
🔰 فرق ما با آنها
✍️ کمیل خجسته
🔸آنها همین چند وقت،کتابشان را در جهان به بیستزبان و با چند میلیون تیراژ چاپ کردند که در عصر «انسان خداگونه» هستیم و هوش مصنوعی و دیگر تکنولوژیها چنان کرده که «انسان، مهار خلقت را به دست گرفته است». و اتفاقا در چنین عالم پر ادعایی یک موجود فکستنی کوچولو که با چشم هم حتی دیده نمیشود چند میلیارد آدم را چه از ما چه از آنها گرفتار خودش کرد؛ آدمهایی که احساس میکنند بیدفاعند و چه چیزی میتواند انسانی را که تا چندی پیش ادعای خداگونه داشت و حالا مضطرب از ناتوانی خویش است را آرامش بدهد؟
🔹آنها بیجوابند اما جامعه ایران دو مولفهی قدرتمند دارد که او را متمایز میکند. مولفهی اول خانواده📍 است. قرنهاست آنها برای جهان، ارزشی تعریف کردهاند بهنام فردیت و اومانیسم و در مقابل چهلسال است انقلاب، خانواده را محور تحولات خود قرار داده. آنچنان که در بند ده قانون اساسیاش، خانواده به عنوان «واحد بنیادی جامعهی اسلامی» معرفی میشود. در عصر فاصلهگذاری_اجتماعی ، خانواده همان کوچکترین سلولی است که فرد را در خود پناه میدهد و عاطفهی آن اجازه نمیدهد این دوره کرونایی، سرد و مایوسانه بگذرد. برخلاف جوامع غربی که افراد در آن تنها هستند و حالا در این فاصلهگذاری هم تنهاتر.
🔸دومین عنصر متمایزکننده را شهید مطهری، تفاوت در تفکر دو جامعه 📍میداند. «از نظر جهانبینی مادی عوامل موثر اجل، سلامت و خوشبختی منحصرا مادیست و از نظر مردان الهی، دوشادوش عالم محسوس عالم غیبی است که بر آن عوامل موثر است و بشر بهخود واگذاشته نیست. امداد غیبی، دستگیریهایی است که موجود مکلف در اثر حسن انجام وظیفه، مستحق آن میگردد. لطف خاصی که طبق قانون خاص، نه قانون عام طبیعت شامل حال میگردد. اگر چنین ایمانی در ما پیدا شود ما عملا با خداوند وارد معامله بدهوبستان میشویم و چقدر لذتبخش است معاملهی با خدا و مشاهدهی آثار لطف خدا.» و اتفاقا این دومی است که جامعهی ما را در قبال اتفاقات مسئولیتپذیر میکند و نه نشسته و منفعل که به قول حافظ:
ما از برونِ در شده مغرور صدفریب تا خود درون پرده چه تدبیر میکند
🔹آنها یاد نگرفتهاند که به آسمان نگاه کنند. قرنهاست آنها با «انسان خداگونه»، خود را حلال همه مشکلات معرفی میکنند اما جامعهی ما معتقد است که جهان را صاحبی باشد خدا نام. جریان مومن خوشبین است به آینده، میداند زندگی آینده مقرون است به عدل و آزادی و خوشی و اشرقتالارضبنور ربها.
این دوعنصر همان نعمتهایی است که جامعهی ما را در این دوران کرونا یی اینقدر امیدوار و مسئولیتپذیر کرده است.
⚜️ @taammolat74
44.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 میزگرد تحلیل فیلم خروج
🔸حالا که در روزهای کرونایی، #خروج ابراهیم حاتمیکیا، برای نخستین بار در ایران، اکران آنلاین شده، بد نیست میز نقد این فیلم را در ایام جشنواره فیلم فجر برنامه نقدسینما دوباره مرور کنیم.
🔘 قسمت ۱ از ۲
◾️سرکار خانم دکتر مینو خانی
◾️سرکار خانم دکتر آنتونیا شرکا
◾️آرش خوشخوی
◾️امیررضا مافی
#نقد_سینما
#خروج
⚜ @taammolat74
33.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 میزگرد تحلیل فیلم خروج
🔸حالا که در روزهای کرونایی، #خروج ابراهیم حاتمیکیا، برای نخستین بار در ایران، اکران آنلاین شده، بد نیست میز نقد این فیلم را در ایام جشنواره فیلم فجر برنامه نقدسینما دوباره مرور کنیم.
🔘 قسمت ۲ از ۲
◾️سرکار خانم دکتر مینو خانی
◾️سرکار خانم دکتر آنتونیا شرکا
◾️آرش خوشخوی
◾️امیررضا مافی
#نقد_سینما
#خروج
⚜ @taammolat74
🔰از دکتر آتشکار فیلم حاتمیکیا تا دکتر آشنای فیلم روحانی!
✍ سجاد بلوکات
🔸اسفند ماه سال ۹۲ بود که حاتمیکیا در مصاحبهای گفت "من خودم به آقای #روحانی رای دادهام اما این دلیل نمیشود که به شخص او نگویم اتفاقاتی که در حوزه فرهنگ رخ میدهد من را میترساند"
🔹حرفهای او با این واکنش #حسام_الدین_آشنا مشاور روحانی روبرو شد که "حاتمیکیا مراقب شان خودش باشد!" ۶ سال از آن روز میگذرد، و حاتمیکیا که خودش به روحانی رای داده بود، حالا فیلمی ساخته درباره اوضاع دولت در این سالها.
🔸بی دلیل نیست که حاتمیکیا دوست دارد فیلم خروج در همین زمانه دیده شود، حتی وقتی بخاطر #کرونا سینماها بلاتکلیف مانده او جسارت میکند و فیلمش را برای اولین بار اکران اینترنتی میکند؛ چون او تلاش کرده وضعیت مردم را در دوران ریاست جمهوری روحانی و دولتش به تصویر بکشد، و به همین خاطر باید در همین روزها هم مردم به تماشایش بنشینند.
🔹خروج قصه نگاه حاکم بر دولتی است که به حرف مردم و اعتراضاتشان بی اعتنایی میکند؛ نگاهی که خود را رئیسِ مردم میداند نه خادم مردم؛ زندگی مردم را با یک تصمیم اشتباه، بحرانی میکند و بعد با نگاهی امنیتی تلاش میکند اعتراض آنها را نشنیده بگیرد؛ خروج درباره مشاورهایی است که جلوی دوربین به منتقدان لبخند میزنند و پشت دوربین به آنها هزار جور برچسب میچسبانند!
🔸فیلم خروج شخصیتی دارد به نام دکتر آتشکار مشاور رئیس جمهور! شخصیتی که در ایام جشنواره فیلم فجر پای حسامالدین آشنا مشاور روحانی را هم به اکران این فیلم باز کرد؛ او البته بعد از فیلم گفت "منظور حاتمیکیا از مشاور رئیس جمهوری که در فیلم نشان داد من نبودم بلکه منظورش همه مشاوران بوده."
🔹میشود به سبک اسفند ماه ۹۲ صدای حاتمیکیا و فیلمش را نشنید و از کنار آن به روش مشاوران رئیس جمهور گذشت، اما همان مشاوران هم میدانند که فیلم خروج از این بابت فیلم ارزشمندی است که فاصله دولت از مردم و گوش بسته دولت در برابر مشکلات مردم را در دوران ریاستجمهوری حسن روحانی به تصویر کشیده است. تصویری که تا سالها بعد حال و هوای این روزها را به مخاطب یاداوری خواهد کرد.
#خروج
#ابراهیم_حاتمی_کیا
⚜ @taammolat74
🔰 خروج؛ تلاشی برای رسمیت بخشیدن به اعتراضات مردمی در چارچوب های سیاسی نظام
✍️ تحلیل بسیار خوب کانال روزنه درباره فیلم #خروج ابراهیم حاتمیکیا
♦️خروج حاتمی کیا، در آینده تبعات اجتماعی و سیاسی زیادی در پی خواهد داشت و اگر دقیق و درست تفسیر نشود، یک عده وطن فروش و گرگ های در لباس میش و دستان پنهان دشمن در آستین دوست، بدشان نمی آید آن را نسخه ای ایرانی و مذهب مالی شده از #جوکر تفسیر کنند و به عنوان پشتوانه رسانه ای گفتمان ناجنبش های اجتماعی جا بزنند!
♦️این مهم، ضرورت تفسیرهای درست و دقیق از فیلم را صد چندان می کند و این یادداشت کوتاه و البته نارسا، تلاشی است در این جهت. آنچه در پی می آید نکاتی است که شاید در رمزگشایی از خروج حاتمی کیا مؤثر افتد اما حتمن کافی نیست و هزارها حرف نگفته و بعضا ناگفتنی باقی مانده است!
⚜️ @rozaneebefarda
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
🔰 خروج؛ تلاشی برای رسمیت بخشیدن به اعتراضات مردمی در چارچوب های سیاسی نظام
🔘 بخش ۱ از ۴
🔸#ابراهیم_حاتمی_کیا مرد روزهای سخت و پدیده ای فراتر از سینمای کاسب کار و زمان زده ایرانی است. او در مقاطع مختلف تلاش کرده از پشت دوربین مردم به چالش های سیاسی و اجتماعی نظام بپردازد.
🔹او با فراز و فرود جامعه خویش، افتان و خیزان به پیش رفته است؛ روزگاری در جبهه گرم خوزستان، روزگاری دیگر بر فراز آسمان، روزگاری دیگر در حاشیه های راین، زمانی در باب مسئله جمعیت، زمانی همصدا با حنجره گرفته شیمیایی ها و بغض فروخورده حاج کاظم ها، وقتی دیگر به دنبال نقد صریح دستگاه امنیت و در تکاپوی ایجاد امنیت برای ارغوان های ایرانی، زمانی در چالش بادیگارد و محافظ، روزگاری در دمشق و همقدم با مدافعان حرم، و اکنون پرداختن به مسئله #خروج!
🔸او همان ابراهیم حاتمی کیاست که میشناسیم؛ صریح و ساده و البته به غایت سیاسی! پرتکاپو و پردرد و به شدت وفادار.
🔹کارگردانی که همنشینی اش با اصلاح طلبان عاشق آمریکا کم نیست، اما عاشق آمریکا نیست بلکه عاشق امام و شهداست.
🔸کسی که گاه بر چارچوب ها می شورد اما تمایلی به خروج از چارچوب ها ندارد، کسی که در گسل واقعیت ها و آرمان ها خانه ساخته است؛ این است حکایتی مردمی ناآرام و پرهیاهو و هنرمند و البته #انقلابی!
🔹خروج حاتمی کیا، در آینده تبعات اجتماعی و سیاسی زیادی در پی خواهد داشت و اگر دقیق و درست تفسیر نشود، یک عده وطن فروش و گرگ های در لباس میش و دستان پنهان دشمن در آستین دوست، بدشان نمی آید آن را نسخه ای ایرانی و مذهب مالی شده از #جوکر تفسیر کنند و به عنوان پشتوانه رسانه ای گفتمان ناجنبش های اجتماعی جا بزنند!
💠این مهم، ضرورت تفسیرهای درست و دقیق از فیلم را صد چندان می کند و این یادداشت کوتاه و البته نارسا، تلاشی است در این جهت. آنچه در پی می آید نکاتی است که شاید در رمزگشایی از خروج حاتمی کیا مؤثر افتد اما حتمن کافی نیست و هزارها حرف نگفته و بعضا ناگفتنی باقی مانده است!
ادامه⬇️
⚜ @rozaneebefarda
⚜ @taammolat74
🔰 خروج؛ تلاشی برای رسمیت بخشیدن به اعتراضات مردمی در چارچوب های سیاسی نظام
🔘 بخش ۲ از ۴
1️⃣حاتمی کیا قهرمان بازی دادن نمادهاست برای پیشگیری از بازی با نمادها.
عدل آباد سرزمین شهداست، اعتراض برای خاک شروع می شود، مقصد مرکز قدرت اجرائی است که بدون اجازه در زمین رحمت فرود آمده، محصول دسترنج روستا به دست بی کفایتی یک مأمور دولتی از بین رفته، جوانان گروگان گرفته شده اند برای بستن دهان بزرگترها، تراکتور همزمان نماد زحمت و خشونت است، رجال دولتی همزمان از #تزویر و دروغ و تهدید استفاده می کنند. حرکت اعتراضی را از مزار شهیدان آغاز می کنند به نشانه پیوند با اصالتها و ارزشها و عدالت که پی رنگ پررنگ داستان است.
2️⃣ صداقت و پرهیز از سالوس بازی، شاخصه بارز معترضین است اما کسانی در دل همین حرکت هستند که تخم تردید می کارند یا برای کسب موقعیت، به دنبال معامله مطالبات با مقامات اجرایی هستند.
3️⃣ در 1400 گفتمان خروج، اهمیت فوق العاده می یابد؛ مردم اکنون بیش از هر زمان دیگری تشنه عدالت هستند، آنان بازگشت به آرمان های نسل اول انقلاب اسلامی را می خواهند و همان نسل اول دوباره برای نجات آرمان ها از زیر چرخ بروکراسی اعتدال، باید برخیزد و حتمن برخواهد خواست.
4️⃣ جریان اعتدال اکنون با این حجم از ناکارآمدی، ورشکستگی سیاسی اش را به عمق جان درک کرده و می داند که دوران #وابستگی و #غربگدایی تمام شده و مردم آنان را پس زده اند و دنبال عدالت اند اما بدش نمی آید ریل سیاست را از اعتدال به عدالتخواهی عرفی شیفت کند و به جای پاسخگویی از ناکامی های غیرقابل انکار در عرصه اقتصادی و سیاسی، ژست مطالبه گری یا آزادی خواهی برای شنیدن صدای معترضان به خود بگیرد.
تلاش برای مصادره گفتمان عدالتخواهی یا انحراف آن، تماماً در همین جهت سامان یافته است. حزب دولتی #کارگزاران، همان #میکائیل است که از یک سو تلاش دارد عدالتخواهی را به انحراف بکشاندف از دیگر سو مدام ایه یأس می خواند، از سوی دیگر نقش #نفوذی ایفا می کند، از طرفی ژست عقل کل به خود می گیرد و در نهایت تلاش دارد همه چیز را با مذاکره حل و فصل کند و در واقع آرمان عدالتخواهی را به #اعتدال_گرایان بفروشد و تمام!
ادامه⬇️
⚜️ @rozaneebefarda
⚜️ @taammolat74
🔰 خروج؛ تلاشی برای رسمیت بخشیدن به اعتراضات مردمی در چارچوب های سیاسی نظام
🔘 بخش ۳ از ۴
5️⃣خروج شورش نیست، هشدار است؛ پس دنبال آشوب و تخریب نیست، می خواهد زبان سخن گفتن با قدرت اجرایی باز باشد. می خواهد راهی باز کند که یک کشاورز عادی، بدون لکنت دادش را به بالاترین مقام اجرائی کشور برساند. همین.
لذا آرمان حاتمی کیا فعال سازی ظرفیت های قانونی کشور برای مبارزه با مظالم احتمالی دستگاه اجرائی است و بس.
6️⃣ ترکیب خاص معترضین نشانه گستره اقلیمی و زبانی و قومی معترضین است اما در این میان تمرکز ویژه ای بر آذری زبانان و بختیاری ها صورت گرفته است.
تعداد نیز نمادین است؛ ۱۲ نفر به خط می زنند و نهایتا تنها یک نفر به مقصد می رسد.
7️⃣حضور مهربانو در سفر اعتراضی، الهامی از قیام عاشوراست که در تمام صحنه های انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی نیز امتداد و انعکاس یافته است.
حضور مردانه این همسر شهید، نماد زن سیاستمدار و متدین تربیت یافته در عصر انقلاب اسلامی است. خانم ها دباغ و خانم حسینی(قهرمان کتاب داء) نمونه های عینی مهربانو هستند.
8️⃣ورود مشاور رئیس جمهور به ماجرا که تلویحا به عملکرد #حسام_آشنا کنایه می زند، نقطه اوج درگیری دولتمردان عمل گرای سیاست زده با قهرمانانی است که عمیقا سیاسی اند اما سیاست زده هرگز!
آقای مشاور همزمان از دو ادبیات متفاوت برای مواجهه با معترضان استفاده می کند؛ نخست ادبیات حقوقی و امنیتی که رنگ و بی تهدید و ارعاب دارد و دوم ادبیات مذهبی و مردمگرایانه که از پوپولیسم نشئت می گیرد. تمسک توأمان به تزویر و تهدید، گرچه اغلب معترضان را قانع می کند اما رحمت بخشی، این تیپ را خوب می شناسد لذا تنها به خط می زند و دیگران را از مخاطره دور می سازد و همه تبعات تصمیمش را به جان می خرد.
9️⃣ نقش رسانه های مستقل مردمی در بازتاب صدای معترضان و همزمان اشاره به سوء استفاده رسانه های معاند از تولیدات رسانه ای داخلی و نگاه ابزاری دولتی ها به رسانه ها، به خوبی هرچه تمام تر نمایش داده شده است.
🔟 معترضان این فیلم، با اصل و نسب هستند؛ در پی خدمت اند، مردمی اند. اگر لازم باشد، برای پرهیز از حاشیه ها، راه فرعی در پیش می گیرند و جان شان را به خطر می اندازند.
زمین مردم را شخم می زنند، تراکتور یک کشاورز درمانده را تعمیر می کنند، نامه های مردم را به مرکز قدرت اجرایی می رسانند. این ها نشانه عمق مردم باوری قهرمانانی است که حسن نیت شان را به همه اثبات می کنند.
ادامه⬇️
⚜️ @rozaneebefarda
⚜️ @taammolat74
🔰خروج؛ تلاشی برای رسمیت بخشیدن به اعتراضات مردمی در چارچوب های سیاسی نظام
🔘 بخش ۴ از ۴
🔸قهرمان فیلم در واقع مردم هستند و بازیگران نمایندگان آنان. صدالبته سیل نامه ها نماد اعتراضات خاموش است و فوج تشویق ها و سلفی ها، نشانه همدلی و همراهی. اگرچه گاهی به جای گل، با گوجه گندیده از آنها استقبال می شود و این مسئله نشان از تشتت در بدنه مردمی نسبت به این سنخ اقدامات است اما آنان صدای مردم اند و همین کافی است برای ادامه دادن. حذف جریان اشرافی حاضر در سیاست و رسانه(احزاب و سلیبریتی ها)، از همراهی با این حرکت، نماد دیگری از مردمی بودن حداکثری آن است.
پنجر شدن چرخ مردم معترض در #منطقه_آزاد و اشاره به پدیده ماشین کاری به جای گندم کاری و فاصله قیمت تراکتور با ماشین های لوکس، نشانه سرمنشأ اعتراضات، یعنی فاصله طبقاتی و #سرمایه_سالاری است.
1️⃣1️⃣ رحمت بخشی تصمیمش را گرفته است و پای هزینه تصمیم خود ایستاده است. همراهان را نیز مجبور نمی کند، بارها اعلام می کند هرکه نمی خواهد برگردد. این یعنی حضور در این معرکه خطیر با اختیار محض صورت گرفته است. چون منطق دارد و با صبر و پشتکار همراه است، به نتیجه می رسد.
2️⃣1️⃣ کشاندن ماجرا به قم از نقاط عطف مهم فیلم است؛ اشاره تلویحی به نقش حوزه و مرجعیت در حل و فصل اعتراضات مردمی، و همزمان انتقاد به استفاده ابزاری دولت ها از قم پیام های مهمی برای مخاطب دارد. از قرق کردن حرم برای زیارت رئیس جمهور تا نگاه تسامح و تساهلی و سطحی یک پاسبان به مقوله زیارت، از پیشنهاد ملاآقا برای مذاکره با رئیس جمهور از باب اینکه «ملا زبان ملا را بهتر می فهمد!» تا مخالفت ملاآقا که می گوید اگر او برود تاثیرش کمتر است! همه و همه نکات نابی است که در سالهای اخیر نمونه اش را کمتر گفته ایم و شنیده ایم.
اما حاتمی کیا با نشان دادن توسل رحمت بخشی به حضرت معصومه(س) پیش از حرکت به تهران، ضمن تقویت پیرنگ مذهبی این اعتراضات، حرف آخرش را می زند و اعلام می کند اگرچه این اعتراض ها از هزارکیلومتر دورتر از تهران بلند شده باشد، اما ابتدا به قم می رسد و لذا مبدأ حرکت برای اصلاح امور، قم است نه جای دیگر.
♦️فهم عمیق از وضع فعلی و تلاش او برای پیش بینی تحولات آینده و کوشش برای ارائه نسخه برای آسیب زدایی از ساختارها و گاه فریاد بر سر چارچوب های حقوقی و رسمی، ویژگی سینمای حاتمی کیاست که مدافعان و منتقدان زیادی داشته و دارد.
او نیز مانند هر هنرمند دغدغه مند و متعهد دیگری، عاری از اشتباه و خطا نیست اما حرف هایش همیشه تکانه های فکری فراوانی را در پی دارد و قابل تأمل است.
⚜️ @rozaneebefarda
⚜️ @taammolat74
📮نمیدانم کشتن میلیونها جوجه برای تنظیم بازار در کشور ما مسبوق به سابقه است یا نه؟
اما اگر در نظام لیبرال-سرمایه داری برای حفظ منافع اقتصادی نه تنها کشتن جوجه که کشتن انسان هم مجاز است؛ در فرهنگ اسلامی و ایرانی به ما یاد داده اند که قطع بیدلیل یک درخت هم حرمت دارد و برکت را میبرد.
✍ سید نظام الدین موسوی
⚜ @taammolat74
🔉 فایل صوتی| اضطرار به حجت
🔶 سخنرانی| حجت الاسلام علی صفایی حائری(ره)
🔹قسمت ششم
🔹🔹انتظار از حجت موجب تحول در زندگی می شود ؛ سوال اینجاست که چگونه تحول صورت می گیرد و با چه وسیلهای می توان به تحول رسید؟!
...اضطرار به حجت، افتقار به خدا را در بر می آورد؛ به عبارت ساده تر امام شناسی فقر الی الله را می آورد. از آن طرف هم، خدا استغناء از انسان دارد و در عین استغناء، اشتیاق به ما»🔹🔹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
4_5913549799084262933.mp3
9.32M
🔊 فایل صوتی | اضطرار به حجت
سلسله سخنرانی حجت الاسلام #علی_صفایی حائری (ره)
🔸اگر ما اهدافی داریم که با مبانی محمد و آل محمد(ع) همراه است لازم است روش ها و شکل هایی پیدا کنیم که امر او را احیا کنیم.(احیاء مقوله پربار و تشکیلاتی است.)
🔸ما خود را نفی می کنیم تا حقیر و وابسته بمانیم و درگیر نشویم چون عافیت طلب هستیم و حال درگیری نداریم.
🔸تقوا مرحله ای بعد از معرفت و ایمان است.وقتی شناخت با احساس گره خورد، در عمل تو تبلور پیدا می کند.ربط شناخت و احساس و عمل ربط طبیعی است و نه منطقی. مباحث اعتباریات در اینجا راه پیدا نمی کند.
🔸نوع نگرش سیاسی و پیوند و ربط سیاست به مبانی فلسفی و ربط به آثار اخلاقی و حقوق و نتایج اقتصادی یک وضعیت جدیدی می گیرد و قدرت به شکل دیگری باید توجه شود. مصالح اجتماعی و قرارداد های اجتماعی یکی از مبانی حقوق اسلامی است. باید یک نگرش جدید اضافه کنیم.
🔗 برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید.
⚜ @taammolat74
••••
[ إِلَهِی انْظُرْ إِلَیَّ نَظَرَ مَنْ نَادَیْتَهُ فَأَجَابَکَ وَ اسْتَعْمَلْتَهُ بِمَعُونَتِکَ فَأَطَاعَکَ یَا قَرِیبا لا یَبْعُدُ عَنِ الْمُغْتَرِّ بِهِ وَ یَا جَوَادا لا یَبْخَلُ عَمَّنْ رَجَا ثَوَابَهُ ]
💎خدایا بر من نظر کن،نظر به کسىکه صدایش کردى و تو را اجابت کرد،و به یارىات به کارش گماشتى و او از تو اطاعت کرد،اى نزدیکى که از فریفتگان دور نمىشود،و اى سخاوتمندى که از امید بستگان به پاداشش دریغ نمىورزد... 🍃
#مناجات_شعبانیه
⚜️@taammolat74
🔰 علم و امید
✍️ یحیی شعبانی
🔸امید نفی واقعیتِ بالفعل جهان و تنها چیز خوبی است که برای انسانها باقی میماند. هر جا که امید وجود داشته باشد یعنی جهان میتواند بهتر از این باشد به همین دلیل امید نیروی محرک بشر و معطوف به آیندهای بهتر و نو است. از آنجایی که امید مشتاق امر آتی است با اکنون بالفعل در تقابل قرار میگیرد و چونان نیروی نفی در درون آن عمل میکند.
🔹آدمی در اکنون موضوع محرومیت، پریشانی و درد است، امید آرزو برای تعالی از این اکنون به آیندهای است که متفاوت، نو و هماره بهتر است. امید نه تنها قابل تقلیل و ترجمه به واقعیت نیست بلکه نفی واقعیت و گشودگی به امکانات بالقوه آتی است، از اینرو امید همواره رو به آینده دارد. به همین دلیل است که امید بیشتر در فرآیندهایی استعاری نموده میشود که واقعیتگریزی ذاتیِ آنهاست مثل فرآیندهای اتوپیایی، دینی و هنری.
🔸پس امید همسو با نقد و ایبسا نفی جهانِ واقع است، برخلاف علم که توجیه، تبیین و پذیرش واقعیت مستقر و تثبیت شده است. واقعگریزی در کنه امید قرار دارد، پس فرد امیدوار همواره رو به جهان دیگری دارد و همین نکته به امید طعمی دینی میدهد چرا که دعوتی است به دیگرـجهان. امید تعالی از جهان واقع و نفی واقعیتِ برقرار است، از اینروست که اتوپیا بیامید معنایی ندارد؛ امید رؤیادیدن با چشمان گشوده در روز است.
🔹علیرغم دستاوردهای فراوان علم، «امیدوار» بودن و همزمان دانشمند بودن کار دشواری است؛ علم جهان را به میهن بدل نمیکند. جنبه رهاییبخش و امیدوارِ هر پدیده جنبه دیگرـسرایی (آنـجهانی) آن پدید است نه جنبهای که به همین سرا و جهان اشاره و آن را توجیه میکند. از همین روست که علوم پوزیتیو علومی «امیدوار» [بخوانید معترض] نیستند. ارنست بلوخ زمانی گفته بود «تنها انسان ناراضی میتواند مؤمن باشد» اما شاید بتوان این را هم افزود که تنها انسان ناراضی میتواند امیدوار باشد.
🔸واژگونسازی جهان مستقر از عهده علم برنمیآید؛ علم مبتنی بر نارضایتی از بود و ماهیت جهان نیست. به تعبیر بلوخ، جدایی امید و علم مبتنی است بر جدایی ایمان به آفرینش و علم طبیعی، جدایی فرجامشناسی (آخرتشناسی) و انقلاب در عصر جدید که شقاقی در جامعه مدرن ایجاد کرده است. در واقع، این جدایی در عصر جدید همان جدایی جهان از خداست؛ چنانکه بلوخ به ما میگوید، از یک سو برای حقیقت علمی جهان به جهانی بیخدا تبدیل شد و از سوی دیگر برای حقیقت دینی خدا بیجهان شد. بین هر دو یک همبودی صلحآمیز اما کاملاً بیحاصل ممکن شد.
⚜️ @taammolat74
🔰 حاتمیکیا علیه تئوری «جوکر» خروج کرده است؟
🔘 بخش ۱ از ۲
🔸درون مایهای که فیلم خروج به نمایش میگذارد، اعتراض منطقی و آرام و متین انسانی زحمتکش را در مقابل ضایع شدن حقش منعکس کرده ضمن اینکه مردم داری و مهمان نوازی او را نیز علیرغم ضرری که متحمل شده، نشان میدهد. این موضوع دقیقا در مقابل تئوری فیلمی همچون «جوکر» قرار میگیرد که درون مایه اصلی امسال سینمای هالیوود برای انتخاب و گزینش فیلمهای فصل جوایز ۲۰۱۹ بود که در نهایت به مراسم اسکار ختم میشود.
🔹درونمایهای که بخشی از چالش عمده امسال غرب یعنی شورشهای یکساله شنبهها در فرانسه علیه نولیبرال سرمایهداری محسوب شد تا با نوعی تحریف، این جنبشهای اعتراضی را ناشی از اغتشاش و خشونتهای وحشیانه جوکرهای نقابدار علیه سرمایهداران حامی نظم و قانون القاء کنند.
🔸طبقه فرودستی که در فیلم «خروج» اعتراض میکند، هیچ نسبتی با کاراکتری همچون «جوکر» و تئوری او ندارد. از ۸ نفر کشاورزی که راهی تهران میشوند، ۳ نفر پدر شهید و یک نفر زن به نام«مهربانو» (پانته آ پناهیها) همسر شهید است. بقیه هم پیرمردهای محترمی مانند ملای روستا (مهدی فقیه) هستند که حتی آزارشان به مورچه هم نرسیده است. همه زندگی آنها زمین و محصولی بوده که از دست رفته و تراکتوری که با آن برای گرفتن حق شان به تهران میروند.
🔹طبقه فرادست دولتی همچون فرماندار و مشاور رئیسجمهور هم (که با ایفای نقش شریفینیا خیلی بامعنی شده) مثل سرمایهداران فیلم «جوکر» از جمله توماس وین (شخصیت بزرگ گاتهام سیتی) آنها را تهدید کرده، تحقیر میکنند و اغتشاش گر لقب میدهند، به شکستن امنیت متهم کرده و به توبه فرا میخوانند اما رحمت و دوستانش حرکت خود را با همان آرامش و منطق به سوی تهران ادامه میدهند.
🔸حرکت اعتراضی آرام و منطقی که علیرغم همه تهدیدات و بگیر و ببند و برداشتهای مختلف، سرانجام شنیده میشود و در میان همه برنتابیدنهای دولتیها، فردی امنیتی غیردولتی (کامبیز دیرباز) وجود دارد که آنها را درک کرده و میفهمد و سعی دارد از میانه مسیر به نوعی از این کشاورزان معترض حفاظت و حمایت کرده تا به مقصدشان برسند.
⚜️ @taammolat74
🔰 حاتمیکیا علیه تئوری «جوکر» خروج کرده است؟
🔘 بخش ۲ از ۲
🔸صحنه یاد شده تقریبا میتواند هدف اصلی اعتراض کشاورزان را نشان دهد؛ سرمایهدارانی که منافع خود را در نابودی کشاورزی و تولید ملی از یک طرف و واردات کالاهای مصرفی و لوکس خارجی از طرف دیگر دیده و میبینند. در واقع کشاورزان معترض علیه همان نولیبرال سرمایهداری خروج کردهاند و شاید همه حرفی که رحمت برای گفتنش تا دفتر ریاستجمهوری میرود، همین باشد.
🔹حاتمیکیا با ساختاری وسترنگونه به سراغ خروج کشاورزان روستایی رفته است. نماهای لانگ شات و متنوع از صف طویل تراکتورهای کشاورزان معترض در دل دشت و صحرا و جادههای بیابانی در کنار کلوز آپهای تاثیرگذار از چهرههای رنج دیده و عرق کرده آنها بعضا آثاری مانند «سیمارون» یا «رود سرخ» را به ذهن متبادر میسازد. حرکات آرام دوربین، ریتم ملایم تدوین و موسیقی هماهنگ، به خوبی این حرکت اعتراضی گروهی کشاورز مسن با تراکتور را همراهی کرده است.
♦️حاتمیکیا در واقع با فیلم «خروج»، تئوری نژادپرستانه غرب در فیلم «جوکر» برای معترضین ضد سرمایهداری را باطل نموده و شاید بتوان گفت که او علیه تئوری«جوکر» خروج کرده است.
⚜️ @taammolat74
🔰سویه خطرناکِ ناپیدای اومانیسم
(در نقد نگاه امانیستی دکتر ملکیان و رضا بابایی)
✍️محمدمهدی حاتمی
🔸رضا بابایی و مصطفی ملکیان، دو تن از روشنفکران معاصر، یکی در نحله روشنفکری دینی، و دیگری در نحله روشنفکری معنوی، یکی از معیارهای اصلی و نهایی در تصمیمگیری را "محاسبه میزان درد و رنج وارد بر انسانها" معرفی میکنند. در این نگرش، آنچه از رنج انسانها میکاهد، خوب؛ و آنچه بر رنج انسانها میافزاید، بد است! در تقریری ضعیفتر، دستکم، وارد کردن رنج غیرضروری بر انسانها، بد است!
🔹امانیسم، جنبشی فلسفی- فرهنگی است که تعریف دقیق، صریح و همه اجماعی ندارد؛ اما میتوان گفت تقدم انسان بر سایر هستندهها، ویژگی مشترکِ روایتهای مختلف اومانیسم است.
🔸برای ما، که در جهانِ انسانی زیست میکنیم و علایق، خواستهها، اهداف، نیازها، دردها، لذتها و… انسانها را بهتر از هر موجودِ دیگری درک میکنیم؛ همراهی با اومانیسم و دفاع از آن خوشآیند و چه بسا روشن و کارگشا است. لذا سخنانی از جمله سخنان امثالِ بابایی و ملکیان، و آباء غربی ایشان، به مذاقمان خوش مینشیند. امّا در مقابلِ چنین نگرشی، من مدعیام اومانیسم سویهی خطرناکِ ناپیدایی دارد که میتواند نهایتاً به نابودی انسان و طبیعت منجر گردد.
🔹ادعای تقدم انسان بر سایر موجودات به نحو علیالاطلاق، خطرناک و مخرب است. ما انسانها، گاهی برای آنکه لذتِ کوچکی را کسب، یا از رنجِ کوچکی احتراز کنیم؛ صدماتِ زیادی را به طبیعتِ گیاهی و جانوری وارد میکنیم. دامنهی این صدمات چنان وسیع و خطرناک است که ما انسانها، گونههای گیاهی و جانوری زیادی را از بین بردهایم و حیاتِ سایر موجودات ذیحیات غیرانسانی را با چالشهای مرگآور مواجه ساختهایم.
🔸از طرفِ دیگر، این تخریب نهایتاً علیه انسان، عمل میکند؛ زیرا ما انسانها، حیاتی مستقل از سایر موجوداتِ هستی نداریم. و در یک زنجیرهی به هم پیوسته با سایر موجودات، زندگی میکنیم. تخریب طبیعت و کشتارِ حیوانات، نهایتاً بریدن شاخهای است که انسان بر آن خانه ساخته است.
♦️ راهکارِ رهایی از سویهی خطرناکِ ناپیدای اومانیسم، دستکم در یک جنبهی آن، اینست که انسان به جای اینکه خود را مقدّم بر سایر هستندهها بداند؛ به خویشتن به مثابه یک جز غیرقابلِ انفکاک از کلِ هستی نظر کند؛ و در محاسبه آنچه خوب و بد است؛ نه فقط درد، رنج، لذت، خوشی انسانی، بلکه احترام به مطلقِ حیات را در نظر بگیرد و روابط خود را بر اساسِ احترامِ مطلق به حیات اعم از انسانی، حیوانی و گیاهی تنظیم کند، البته شرح و بسط، چنین رویکردی نیاز به نوشتهها و گفتههای بیشتر و مبسوطتری دارد.
⚜️ @taammolat74
بسم الله الرحمن الرحیم.pdf
1.1M
📘 دانلود pdf | آخرین قطعه از پازل اندیشه دکتر سروش
▪️ مصاحبه مجمع عالی حکمت اسلامی با دکتر جوارشکیان
▪️ 23 صفحه
🔹دکتر عباس جوارشکیان دانشیار و مدیر گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد است. او تحصیلات دانشگاهی مقطع دکتری فلسفه و حکمت اسلامی خود را در دانشگاه تربیت مدرس به اتمام رساند. او چندی پیش در مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد سخنرانی در نقد مصاحبه اخیر دکتر عبدالکریم سروش با عنوان «خدا به هر دردی نمیخورد» که بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور ایراد شده بود، پرداختند.
🔹نقد بسیار خوب و مفصلی است که خلاصه آنرا در فایل pdf میخوانید. او با نگاه به منظومه فکری دکتر سروش در این چندین سال، به نقد سخنرانی اخیرشان پرداخته است. دکتر جوارشکیان میگوید: به نظر میآید در این مصاحبه، جناب دکتر سروش چون قبلا تکلیف نبی و امام و دین و قرآن و فقه و علوم و معارف دینی را مشخّص کرده اکنون به سراغ آخرین و مهمّترین محور باقیمانده از دیانت یعنی خدا آمده و نسخهای مدرن را برای متدیّنین عرضه میدارد که نقش خدا را نیز از عرصههای زندگی بشر حذف و صرفاً به موضوعی برای دوستی و عشقورزی در لحظات تأمّلورزی فیلسوفانه و احوال عارفانه تبدیل میکند نه خدای زندگی و عمل، نه خدای حاضر و همراه و فاعل در همۀ لحظات و موقعیّتها.
⚜️ @taammolat74
🔉 فایل صوتی| اضطرار به حجت
🔶 سخنرانی| حجت الاسلام علی صفایی حائری(ره)
🔹قسمت هفتم
🔹🔹انتظار از حجت موجب تحول در زندگی می شود ؛ سوال اینجاست که چگونه تحول صورت می گیرد و با چه وسیلهای می توان به تحول رسید؟!
...اضطرار به حجت، افتقار به خدا را در بر می آورد؛ به عبارت ساده تر امام شناسی فقر الی الله را می آورد. از آن طرف هم، خدا استغناء از انسان دارد و در عین استغناء، اشتیاق به ما»🔹🔹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
4_5913549799084262934.mp3
9M
🔊 فایل صوتی | اضطرار به حجت
سلسله سخنرانی حجت الاسلام #علی_صفایی حائری (ره)
🔸تفسیر سوره تکاثر
🔸اگر بلا می تواند تعلق ها را بزند و انسان را برای مقامی که برای او در نظر گرفته اند آماده کند و او را به آن اطمینان برساند ، از این طرف نعمت ها و فتنه ها می تواند انسان را به خود مشغول کند. تکاثر راه و رفتن و مقصد را از تو می گیرد و تو را مشغول می دارد.
🔸تکاثر با الها و سرگرمی همراه می شود و باعث می شود انسان مشغول شود تا راه را فراموش کند و مقصد را فراموش کند و از اینها محروم شود در حالی که بلا او را آماده می کرد.خودش را می شناخت، ضعف هایش را می شناخت. سالک را بیدار می کرد. هم مذکّر بود و به مقصد توجه می داد و تعلقات را می زدود و اخلاص را بیدار می کرد.
🔸اگر بخواهیم فتنه نعمت ها ما را به خود مشغول نکند که متکاثر بشویم و تکاثر ما را مبتلا به لهو و لعب و خوض نکند باید جد نعمت و مسئولیت نعمت را بفهمیم و با بلا تمحیص بشویم و الا در نعمت ها فرو می رویم.
🔗 برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید.
⚜ @taammolat74
🌸 #بهار_عاشقی
🌷🌷🌷
حجاب چهره جان میشود غبار تنم
خوشا دمی که از آن چهره پرده برفکنم
چنین قفس نه سزای چو من خوش الحانیست
روم به گلشن رضوان که مرغ آن چمنم
#حافظ
⚜️ @taammolat74