eitaa logo
تاملات
769 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
348 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
25.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❁﷽❁ 🎥 🌷 مناجات‌خوانی حجت‌الاسلام و المسلمین ▶️ (فیض هم اگر بر من گمراه ندادی...) 🔸مراسم مناجات ماه رمضان ۱۰ اردیبهشت سال ۱۳۹۹ ⚜ @taammolat74
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
❇️ (ایده یابی قرآنی برای زیست اخلاقی در فضای مجازی) 🔘 شماره ۵ 🌙 سوره بقره 🌅 وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَ ما هُمْ بِمُؤْمِنين‏. يُخادِعُونَ اللَّهَ وَ الَّذينَ آمَنُوا وَ ما يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنْفُسَهُمْ وَ ما يَشْعُرُون‏. (بقره/8-9) 🔸1. آیه 8 تا 20 درباره کسانی است که ظاهر و باطن شان با هم فرق می کند. برخی مفسرین تصریح کرده اند که این آیات درباره انسان های و دورو است (قمی، 1404ق: 1/34). اینها گمان می کنند خدا و مردم را فریب داده اند، در حالیکه خود را فریب داده اند ولی نمی فهمند. 🔸2. زیست اخلاقی در هم نیازمند و پرهیز از نفاق و فریب دیگران است؛ ولی به خاطر شرایط خاصی این فضا، از جمله امکان مخفی کردن هویت واقعی، همواره امکان فریب و خدعه وجود دارد و شخص می تواند در مورد باورها ونیات واقعی خود، یا حتی درباره سن و سال، جنسیت، سطح سواد، شغل، و هرچیز دیگر مربوط به خود به راحتی دروغ بگوید. از این جهت، فضا آنچنان غبارآلود است که حتی به تصویر و فیلم هایی که شخص از خود نشان می دهد نمی شود اعتماد کرد؛ چراکه با آمدن نرم افزارها و فناوری های جدید، مانند فناوری «جعل عمیق» (DeepFake)، به راحتی می توان تصاویر جعلی درست کرد و خود را به جای دیگران جا زد. احتمال و محتمل دروغ گویی، فریب، و نفاق در این فضا به اندازه ای زیاد است که است در مواجهه با ادعاهای هر فرد، در صورتی که شناختی از او نداریم، اصل را بر بگذاریم. چه ضررهای مالی و آبرویی و حتی جانی که به خاطر عدم توجه به این موضوع، به افراد، به ویژه نوجوانان و جوانان وارد شده است. 🔸3. نکته جالب این که آیه می گوید افراد دورو و فریبکار در واقع خود را فریب می دهند، اما شعور درک این مطلب را ندارند. این مسئله درباره فجازی هم صدق می کند. وقتی که به خاطر رفتار غیراخلاقی برخی افراد، این فضا ناامن و غیرقابل اعتماد شد و رذائل اخلاقی گسترش یافت، طبیعتا خود این افراد و اطرافیان شان هم در معرض فریب دیگران قرار می گیرند. وقتی آتشِ بی اخلاقی به جان جامعه مجازی یا حقیقی افتاد، خشک و تر با هم می سوزند. بنابراین، یکی از اخلاق اندیشان فضای مجازی این است که این موضوع را برای کاربران تبیین کنند که نقض اخلاق در این فضا ممکن است در کوتاه مدت برای آنان سودی داشته باشد ولی در درازمدت با سوراخ شدن کشتی، همه سرنشینان، حتی کسانی که آن را سوراخ کرده اند، می شوند. 🔸4. برای پرهیز از افتادن کاربران فجازی در دام افراد شیاد و فریبکار، لازم است ارتقای « ای» کاربران و آموزش شیوه مواجهه با دیگران و معیارهای راستی آزمایی آنان، به طور جدی در دستور کار همه مرتبطان با فضای مجازی قرار گیرد. ⚜️ @taammolat74
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
🔰این نیز بگذرد... ‌ ✍ حنیف طاهری 🔸چند روزی است تیغ تهاجم ناجوانمردانه دوست و دشمن به سوی یکی از مفاخر مادحین دستگاه (ع) روانه شده، من با بهانه این حملات کاری ندارم و بديهى است كه اشتباه كلامى فقط از معصوم رخ نمی‌دهد.‌ ‌ 🔹اما در این میانه‌‌ برای کسانی چون من که سال‌های طولانی ایشان را از نزدیک می‌شناسیم و بزرگی کار او و اثر شگرف ذوق و هنرش در سبک و سیاق مدح و ثنای آل‌الله را درک کرده‌ایم، چشم بستن و روبرگرداندن از این سابقه قابل توجه جایز نیست:‌ ‌ 1⃣ اول؛ حاج مبدع تحولی بزرگ در عصر ماست، مگر غیر از این است که اوج هنر ذاکر اباعبدالله استفاده درست و صحیح از شعر و ادبیات فاخر همزمان با بهره بردن از نواهای اصیل مذهبی و ایرانی است؟ هزاران ساعت صوت و تصویر ماندگار از حاج محمود موجود است که شنیدن آنها موجب پیوند قلبی ما با خاندان وحی شده است. با اشعاری معرفت بخش، با نواهایی متناسب با حماسه و غم و شادی آل‌الله. و مهم‌تر از همه‌ی این مطالب حال درونی و اشک‌هایی که همراه با مرثیه‌خوانی از چشم‌های او به لطف سیدالشهدا جاری می‌گردد که نشان از عنایت حضرت به اوست.‌ ‌ 2⃣ دوم؛ همزمان با این ابداعات بزرگ که هر کدام قلب میلیون‌ها انسان را با ذات منور (ع) گره می‌زند. حاج محمود ماموریت مجلس (ع) در عصر انقلاب اسلامى را به بهترین شکل عملیاتی می‌کند، خواندن حاج محمود فقط برای گریه و آرام شدن قلب سراسر آتش گرفته محبان سیدالشهدا نیست، او در اوج عاطفه، عقل مخاطب را به فکر کردن درباره خودش و امام عصرش (عج) و انقلابی که با خون چند صد هزار شهید در این سرزمین پرچم بلند کرده، وا می‌دارد. فرزند و برادر شهيدی که به وقت فتنه‌ها و بحران‌ها به میدان مبارزه و دفاع از انقلاب اسلامی آمده و اتفاقا آثار به یادماندنی به جا گذاشته است.‌ ‌ 3⃣ سوم؛ با این وجود حاج محمود فقط برای سینه‌چاکان و اصطلاحاً مشتری‌های همیشگی دستگاه سیدالشهدا نیست، او ضمن خواندن از معارف و مصائب اهل‌بیت(ع)، ضمن استفاده از مضامین زیبا و اثرگذار، ضمن دفاع از و ، از طیف‌ها و سلیقه‌های متنوع فرهنگی در جامعه خودمان مخاطب دارد. این طيف مخاطب هنر منحصر به فرد حاج محمود است، هرچند این وظیفه همه مداحان و خادمان این دستگاه هست.‌ ‌ 🔸آری! ما با نوای (عشق يعنى عشق ناب فاطمه) به اقیانوس بی‌انتهای محبت آل‌الله وصل شدیم و در روزگار فتنه‌های آخرالزمان به ریسمان نجات سیدالشهدا چنگ زدیم... این نیز بگذرد...‌ ‌ ⚜ @taammolat74
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
🔰جنگ ماسک‌ها و وضع‌طبیعی هابزی ✍️محمدمحسن راحمی 🔸انسان مدرن با وضع قرارداد اجتماعی و پایه‌گذاری قوانین مدنی در عصر روشنگری به‌دنبال آرمان‌شهری بود که در آن مردمان در آزادی، برابری، برادری و صلح باشند و حتی خبری از مرگ‌و‌میر بر اثر بیماری‌های کشنده مسری نباشد. مدرنیته در آرزوی تسلط هرچه بیشتر بر طبیعت و غلبه بر مرگ و جاودانگی بود، اما سرنوشت انسان قرن بیستم در دو جنگ جهانی اول و دوم با فجایعی که به مرگ ده‌ها میلیون انسان منجر شد، اتوپیای مدرن را به چالش کشید. اما پس از جنگ جهانی دوم در در دهه‌های اخیر، همان ایده به‌نوعی دیگر و در قالب‌های متفاوتی مجددا بازتولید شد و «جهانی‌سازی» و «دهکده جهانی» آخرین رویایی بود که دنیای مدرن برای مردم جهان به تصویر کشید. 🔹اما به نظر می‌رسد پس از جنگ جهانی دوم، کرونا مهم‌ترین بحرانی است که تمام این خیالبافی‌ها را نقش بر آب کرده است. حتی در پیشرفته‌ترین کشورهای توسعه‌یافته یا به اصطلاح «جهان اول»، روزبه‌روز بر آمار مرگ‌ومیر بر اثر یک بیماری واگیردار افزوده می‌شود. ویروسی به اندازه فقط چندنانومتر، نه‌تنها بیمارستان‌ها را به گورستان تبدیل کرده، بلکه حتی نفس‌های بزرگ‌ترین اقتصاد‌های جهان را هم به شماره انداخته است. رویای گلوبالیسم نقش بر آب شده و «دهکده جهانی» بیش از هر چیز به باغ‌وحشی ترسناک تبدیل شده است. 🔸شاید اگر هابز زنده بود و وضع کنونی عالم را مشاهده می‌کرد، چاره‌ای جز این نداشت که برای توصیف «وضع کرونا‌یی» ما، مجددا دست به دامان اصطلاح «وضع طبیعی» شود. این روزها به‌طور مکرر اخبار مربوط به دزدی محموله‌های پزشکی در کشورهای غربی را می‌شنویم. در «جنگ ماسک‌ها» هم مثل «وضع طبیعی هابزی» خبری از اخلاق و حقوق متقابل نیست و هر دولتی گرگ دولت دیگر شده است. کشورهایی که قرار بود با همگرایی به سمت تحقق دهکده جهانی بروند، در جنگلی گرفتار شده‌اند که جز زور قانونی ندارد. 🔹در «وضع طبیعی»، آشفتگی موجود آبستن نظم متفاوتی است؛ مثل سارس و مرس، ابولا و انواع آنفلوآنزاها، دیر یا زود دنیا از دست کرونا هم خلاص می‌شود، اما به نظر می‌رسد در جهان‌ پساکرونا بیش از لفاظی‌هایی چون انواع و اقسام اتحادیه‌های سیاسی- اقتصادی منطقه‌ای و رویای دهکده جهانی، دولت- ملت‌ها برای حل مشکلات و بحران‌ها به‌دنبال نگاه به درون و تمرکز بر ظرفیت‌های داخلی خود خواهند بود. اگر تشدید ملی‌گرایی را قالبی سیاسی برای این تمنای جوامع در نظر بگیریم، روندی که در چند سال گذشته در قالب ظهور انواع و اقسام افراد و احزاب ناسیونالیست و ملی‌گرا در آمریکا و اروپا آغاز شده، با شدت بیشتری همچنان ادامه خواهد یافت. 🔸«پاندمی» و «قرنطینه» مهم‌ترین کلیدواژه‌هایی هستند که در وضعیت کرونایی مدام تکرار می‌شوند. اولی محصول نوعی «ادغام» و از عوارض جهانی‌سازی افراطی و دومی استعاره‌ای از «انزوا»ی مثبت برای مقاومت در برابر آسیب‌های این «ادغام» لجام‌گسیخته است. «پاندمی» استعاره‌ای از نظم پیشاکرونایی و «قرنطینه» مبدائی برای پیدایی نظم پساکرونایی است. 💠آتش زدن پرچم اتحادیه اروپا توسط ایتالیایی‌های خشمگین از عدم حمایت این اتحادیه از مردم این کشور، نشانه‌ای جدی برای نظم سیاسی جهان پساکرونایی است. شاید این درس برای کشور ما ایران که چند سالی است با تحریم‌های بین‌المللی دست به گریبان است، بیش از سایرین نیازمند تامل و تفکر باشد که باید قوی شد و روی پای خود ایستاد. ⚜️ @taammolat74
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جاده انحرافی است... ◾️ نگرشی بر حرکت خزنده در بدنه حوزه علمیه قم تا حوزه علمیه مشهد ◾️ آیا مسیر حرکت چالشی برای از بین بردن اساتید انقلابی در حوزه علمیه قم شروع شده است؟ ◾️ راستی! مراقب پروژه پشت پرده درباره تخریب رائفی پور و محمود کریمی باشید. ⚜ @ponezs@taammolat74
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
7.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پیرغلام 🔸حتی اگر میل و ذوق شخصی ما، هنر محمود کریمی را نپسندد، نمی‌‌ توانیم، این واقعیت موجود، که او، یکی از تاثیرگذارترین و پرارجاع ترین نخبگان هنرمند ایرانی اقلا در دو‌ دهه اخیر است، را اساسا نبینیم! 🔹می گویم نخبه هنرمند، چون با حداقلی ترین و‌ لائیک ترین زاویه نگاه‌ از مفهوم‌ نخبگی و هنرمندی هم، بی شک او یکی از سرآمدان هنر ایرانی است. 🔸معتقدم هیچ‌ خط قرمزی برای انتقاد صریح‌ از جماعت سلبریتی های پرتاثیر نباید داشت، اتفاقا باید صریح هم‌ موضع گرفت بویژه آنجا که با دین مردم مرتبط میشود، (چه محمد رضا زائری و سید مهدی شجاعی باشد چه محمود کریمی و حاج‌ منصور ارضی، چه دکتر شریعتی و‌ جلال آل احمد مکلا باشند چه شهید مطهری و شهید بهشتی معمم) اما قرار نیست با وقوع یک‌ یا چند خطای احتمالی معرفتی، آتش به جان‌ کل سرمایه مان بزنیم. ⚜️ @taammolat74
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
🔉 درسگفتار ♨️ 🔶 انسان‌شناسی دینی 🔸 استاد حسین سوزنچی 🔹جلسه سوم 🔹🔹نزاع های مسئله انسان شناسی در مدیریت فرهنگی 🔺آنتروپولوژی غربی‌ها با اغلب بحث‌هایی که با عنوان انسان شناسی اسلامی نوشته شده بسیار تفاوت دارند و در این درسها سعی شده با پرهیز از گرته‌برداری و تقلید، نسبتی بین این دو حوزه برقرار شود و از متن‌های اسلامی، از کتاب هستی و هبوط (آقای پارسانیا) و رساله‌های انسان علامه طباطبایی بهره‌برداری گردد. 🔻پ.ن: این درسگفتار هر شب در کانال تاملات بارگذاری میشود. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
3. اهمیت نزاعهای انسان‌شناسی در بحث مدیریت فرهنگ.mp3
42.54M
🔉 درسگفتار 🔶 🕰 جلسه سوم 🔸 استاد 🔹قبل از هر بحث و نزاع با تئوری های دیگر، ابتدا باید مبانی هستی شناسی ما مشخص باشد. یعنی باید افق تحلیل ما از وجود درست باشد تا در مورد موجودات بحث کنیم. نزاع ما با غرب بر سر تحلیل ماتریالیستی از انسان است. آنان علاوه بر اینکه ادعا معنویت گرایی دارند بر این اعتقاد نیز هستند که عالم فقط مادی است و عالم غیر مادی وجود ندارد. 🔹انسان در نگاه غرب / حیطه واقعیت عالم و آدم 🔹سیر تکامل جهان از نگاه غرب و اسلام 🔹 ساحت‌های وجودی انسان از نگاه اسلامی 🔗 جلسه قبل را در اینجا بشنوید. ⚜️ @taammolat74
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
18.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🌷 مناجات‌خوانی 🔸 کلیپ بی‌پناه ▶️ (بنده غرق گناهت آمده...) 🔸مراسم مناجات‌خوانی ماه رمضان ⚜️ @taammolat74
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
🔰 مرگ‌اندیشی جمعی ✍️ حامد قدوسی 🔸کرونا فاصله بین زندگی، بیماری، زمین‌گیری و حتی مرگ را به شکل مضحک و بی‌سابقه‌ای کوتاه کرده است، گاهی در حد یک چشم به هم زدن، چیزی که شاید فقط در زمان جنگ این قدر وسیع و محتمل بود. زمان بمباران و موشک‌باران بود که طرف نشسته بود خانه‌اش و ناهار می‌خورد و ده دقیقه بعد زیر آوار بود. 🔹همیشه از مرگ‌های الکی و قابل اجتناب در تاریخ عصبانی می‌شوم. از آن نفری که اگر پنج دقیقه زودتر خانه‌ای را خالی یا جلسه‌ای را ترک می‌کرد، گیر نیروهای امنیتی نمی‌افتاد و الان زنده بود. از آن کسی که روز قبل از ساختن دیوار برلین یا سقوط پایتخت در ویتنام و کامبوج شهر را ترک نکرد و فردایش موقع فرار کشته شد. از آن طیاره‌ای که هزار کیلومتر را از جنوب می‌کوبد و می‌آید و در کهریزک و دم فرودگاه زمین می‌خورد. از آن مین‌‌هایی که زیر پای کاوه گلستان و مرتضی آوینی منفجر شدند و می‌توانستند نیم متر آن‌طرف‌تر باشند. از آن ساختمانی که لحظه آخر سرراه طیاره خبرنگاران ظاهر شد و می‌توانست کمی کوتاه‌تر باشد. ولی مگر این‌ها دست خود آدم است؟ این همه آدمی که در تصادف ماشین کشته می‌شوند، اگر یک ثانیه دیرتر و زودتر از آن نقطه رد می‌شدند شاید الان بین ما بودند. 🔸کرونا الان خیلی از ما را برده است درست وسط چنین موقعیت‌هایی: بی‌دفاع در مقابل ویروس ریزی که نمی‌دانیم از کجا وارد می‌شود و بی‌اطمینان از آینده. شاید مرگ بعضی از ما را یک اتفاق ساده در حد باز و بسته شدن نا به جای در آسانسور یا سرفه کردن نفر جلویی در صف خرید دستمال کاغذی رقم بزند. مرگی خیلی ساده، پیش پا افتاده و بی‌شکوه که می‌‌شد با سی ثانیه این طرف و آن طرف بودن از کنارش رد شد یا دچارش شد. 🔹البته شاید هم باید قدر بدانیم که فرصت داریم که چنین موقعیت متزلزل و بی‌دفاعی را در زندگی تجربه می‌کنیم. چند روز دیگر که قضیه که تمام بشود احتمالا بیش‌ترمان بر می‌‌گردیم به همان اطمینان زیاد از خود و موقعیت برتر بشری‌‌مان و کنترل‌مان بر اوضاع. شاید الان تنها فرصتی در زندگی خیلی‌های‌مان باشد که یک مرگ‌‌اندیشی فردی و جمعی را یک بار به عینه تجربه کنیم. ⚜️ @taammolat74
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
🔰کارناوال لایوهای سلبریتی‌ها در اینستاگرام ✍️ حمیدرضا دانش‌ناری (جرم‌شناس) 🔘 بخش ۱ از ۲ 🔸لایوهای این روزها در اینستاگرام کمی عجیب و غریب شده! به‌طوری‌که انسان درین فضا گم می‌شود: تتلو، ندا یاسی/ ندا یاسی، دنیا جهان‌بخت/ پویان مختاری، دنیا جهان‌بخت/ نیلی و ... 1️⃣.در این روزها ساختار حاکم بر جامعه ایرانی محل تلاقی سنت‌ها، ارزش‌ها و هنجارهای معارض است. دوگانه معارض سنت- مدرنیته، همگنی جامعه را با چالش مواجه کرده و به همین دلیل وضعیتی آنومیک را به وجود آورده است. سرگردانی ناشی از دوره گذار به عالم سایبر نیز سرایت کرده و با شکل‌گیری آنومی مجازی، اعضای جامعه تکلیف خود در فضای سایبر را به درستی درک نمی‌کنند. 2️⃣. کارناوال در آرای باختین جلوه چندصدایی و گفتگومحوری است. کارناوال مکانی برای تضارب آرا و شنیده شدن صدای افرادی است که تاکنون صدای آن‌ها نادیده گرفته شده است. با این حال، صدای کارناوال مبتنی بر ایدئولوژی نیست، بلکه استدلالات بدنی توام با تمسخر و رقص ماهیت آن را شکل می‌دهد. امروزه متاثر از رشد فناوری ارتباطات می‌توان کارناوال مجازی را مفهوم‌پردازی کرد. شاید بخشی از حضور چشم‌گیر مردم در لایوها در بطن کارناوال مجازی توصیف شود. با این حال، چون در کارناوال مجازی، افراد حاضر در لایو امکان رقص و استدلالات بدنی را ندارند، با هجویات و گروتسک (ادبیات جنسی) به استقبال یکدیگر می‌روند. 3️⃣. در اکثر قریب به اتفاق لایوها، استفاده از عبارات نامتعارف و الفاظ رکیک مشاهده می‌شود. آنچه که در نظام کیفری ایران، جرایمی چون قذف و توهین را شکل می‌دهد. با این حال، شدت استفاده از این الفاظ به نحوی است که گویا فحش به بخشی از فرهنگ عمومی این افراد تبدیل شده است. به همین دلیل، می‌توان گزاره مشهور 《جرم به مثابه فرهنگ》 در جرم‌شناسی فرهنگی را در این قالب تبیین کرد. به عبارت دقیق‌تر و بهتر، فرهنگ ناسزاگویی، بخشی از سبک زندگی این افراد شده است. 4️⃣. گفتمان امیر تتلو در مقام توجیه استفاده از الفاظ رکیک با اندیشه های پست مدرنِ کثرت‌گرا هم‌سو می‌شود - فارغ از آنکه تتلو با پست مدرنیسم آشنا هست یا خیر؟ - وی که رهبر اصلی جریان عادی‌سازی فحش است، نتیجه این امر را کاهش خشونت و قتل‌های ناموسی در جامعه ایرانی می‌داند‌. به همین دلیل، وی به صراحت می‌گوید وقتی من به مادر دیگری فحش می‌دهم، منظورم ارتکاب فعل زنا توسط وی نیست. [ادامه دارد...⬇️] ⚜️ @taammolat74
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
🔰کارناوال لایوهای سلبریتی‌ها در اینستاگرام ✍️ حمیدرضا دانش‌ناری (جرم‌شناس) 🔘 بخش ۲ از ۲ 🔸فرایند قبح‌زدایی از فحش و ناسزا با ایدئولوژی و استدلال تتلو - البته با زبان خودش! - همراه است. به عبارت دقیق، گفتمان تتلو، فحش و ناسزا را یک برساخت اجتماعی تعریف می‌کند. 5️⃣. استقبال چشم‌گیر مردم از لایوها و رکوردزنی لایو تتلو/ ندا یاسی بخش دیگری از حقایق جامعه را مشخص کرد. جامعه‌ای که تتلو و ندا یاسی را فالو نمی‌کند اما در لایوهای آن‌ها حاضر می‌شود. کوته بینی است اگر کرونا و قرنطینه را عامل بالا بودن افراد حاضر در لایو در نظر گیریم؛ زیرا در حالت‌های دیگر هم افراد جامعه، مشتاق به حضور در این عرصه‌ها هستند. با این حال، چند دلیل مهم در گرایش مردم به حضور در لایو این افراد وجود دارد. 5-1. انحطاط اخلاقی جامعه: بدون شک ساختار جامعه اخلاق‌گرا حضور در مکان‌های مملو از فحش/ توهین و ناسزا را برنمی‌تابد. اخلاق سایبری نیز در اصول کلی با اخلاق حقیقی در یک راستا قرار می‌گیرد. لذا، سقوط اخلاقی جامعه حضور چشم‌گیر مردم را توجیه می‌کند. 5-2. فرار از محدودیت‌های زندگی رسمی: شاید فشار بیش از حد وارد بر مردم در بطن زندگی رسمی بهانه‌ای برای حضور در لایوها باشد؛ فضایی با گمنایی بالا و حضور افرادی با ویژگی‌های مشترک. در این عرصه، مردم برای گریز از محدودیت‌ها، سرکوب‌ها و ... وارد این فضا می‌شوند و به دور از الزامات زندگی در جامعه رسمی، 《زندگی دوم/ حقیقی/ واقعی》 خود را به نمایش می‌گذارند. 5-3. خوشی، لذت و سرگرمی بخش جدایی‌ناپذیر زندگی انسان رفاه‌زده پست‌مدرن است. به همین دلیل، فرایندهای لذت، خوشی، تفریح و سرگرمی همواره مدنظر انسان است. به لطف فضای سایبر، افراد می‌توانند سلبریتی‌ها را در لایو ببینند و همزمان برای آن‌ها پیام ارسال کنند. 🔵حضور در لایوها و دیدن افراد محبوب/ سلبریتی در کنار ابراز احساسات، توهین به رقبا و ... همگی می‌توانند برای افراد لذت‌بخش باشند. در مقام جمع‌بندی باید به این نکته اساسی اشاره کرد که محبوبیت/ سلبریتی شدن تتلو، پویان مختاری و ... به جامعه‌ای برمی‌گردد که از آن‌ها حمایت می‌کند. ⚜️ @taammolat74
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹