eitaa logo
تاملات
766 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
346 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰دعای ایمن شدن از خطر زلزله 🔸امام صادق (ع) فرمودند: هر گاه در شب و هنگام خوابیدن از وقوع زلزله و خراب شدن خانه می ترسی آیه «41 سوره فاطر» را قرائت كن. 📖إِنَّ اللَّهَ یُمْسِكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ أَن تَزُولَا وَلَئِن زَالَتَا إِنْ أَمْسَكَهُمَا مِنْ أَحَدٍ مِّن بَعْدِهِ إِنَّهُ كَانَ حَلِیمًا غَفُورًا ⚜ @taammolat74
15.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🌷 با نوای کربلایی مقداد پیرحیاتی 🔸 کلیپ کریمانه ▶️ (گداهای پشت درت جمع بشن...) 🌸فرا رسیدن سالروز میلاد امام ، کریم آل طه (ع) مبارکباد ⚜️ @taammolat74
🔰 تفاوت رویکرد و نقش امام حسن (ع) در میان امامان ✍امام موسی صدر در سخنانی که در مرکز مطالعات اسلامی (معهد الدراسات الاسلامیة) در ماه رمضان ایراد شده، به رویکرد امام حسن (ع) و تفاوت اقدام ایشان با قیام امام حسین (ع) پرداخته و می‌گوید: 🔹«همه امامان نور واحد هستند. هریک از امامان اگر به جای امام حسن(ع) بود، همان می‌کرد که او کرد و همان موضعی را می‌گرفت که او گرفت. نقش امام حسن(ع) در میان امامان، نقش فداکاری و نقش سرباز گمنام بود. 🔸البته، امام حسن(ع) ویژگی‌ها و نقش‌های دیگری مانند هدایت‌گری و ارشاد و آموزش نیز داشت که میان همه امامان پس از رسول خدا مشترک بود. اما نقش خاص او، فداکاری مطلق، چه در عصر خویش و چه پس از شهادت و چه در طول تاریخ است.» 🔗 متن سخنرانی را اینجا بخوانید. 🌱 میلاد امام حسن(ع) مبارک @taammolat74
🔰وقتی از جنگ فرهنگی حرف می‌زنیم، دقیقاً از چی میگیم! 🔸 آمریکا به کمک هنر « » توانست آینده یک حکومت کمونیستی را در قالب هنر به جهان نشان بدهد. 🔹سازمان سیا با ساخت انیمیشن « » و سپس انتشار فراگیر آن، سقوط را به جهان القاء کرد. انیمیشن آمریکاییِ مزرعه حیوانات می‌کوشد «انقلاب» را بیهوده نشان دهد و آن را محکوم به شکست معرفی کند. چون دهه ۱۹۵۰ ، ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ اوج انقلاب‌های سوسیالیستی در آسیا و آمریکای لاتین بود. و این انیمیشن، پاتکی علیه این انقلاب‌ها بود که با قدرت نرم، در نطفه خفه‌شان کند. 🔸از آمریکای دوره‌ی گرفته تا کشورهای اروپای شرقی که زمزمه‌های انقلاب کمونیستی در آن می‌رفت، چشم‌اندازی که این داستان به جوانان ارائه کرد، آینده‌ای سیاه و دردناک، و در نتیجه پاتکی ضدانقلابی بود. و تازه این در یک جنگ درون پارادایمی مابین بلوک شرق و غرب بود. 💠 جنگ مابین اسلام و ، جنگ رؤیاها و چشم‌اندازهاست. رؤیایی که جهان آینده را می‌سازد. پیروزِ این جنگ، همانی‌ست که توانایی ارائه چشم‌انداز و رؤیا به جهان را داشته باشد. اما به نظر شما، برای ارائه‌ی رؤیای روشن، امیدبخش، سعادت‌آفرین، الهام‌بخش و زیبای به جهان چقدر کوشیدیم؟ ⚜️ @iran1444_ir ⚜️ @taammolat74
🔰 موقعیت ویژه جامعه ایرانی ✍️ مهدی محمدی 🔸جامعه ایرانی در حال تمرین یک موقعیت ویژه است. فشار دشمن و کارنابلدی، خوش خیالی و اشراف زدگی دولت روحانی تلفیق شده و روزگار سختی را برای مردم رقم زده. 🔹پراید نود میلیونی بیش از آنکه یک پدیده اقتصادی باشد یک نماد است؛ نمادی از اینکه برخی طبقات دیگر حق ندارند هیچ رویایی داشته باشند: نه رویای خانه دار شدن، نه رویای رفاه و نه حتی رویای پرایدسواری! 🔸این ارمغان دولت روحانی است و نتیجه هفت سال امیدواری به اینکه ‘تعامل با جهان’ مشکلات ما را حل خواهد کرد بی آنکه لازم باشد دولت زحمتی به خود بدهد، رویایی که ترامپ و کرونا، هر یک به وجهی، آن را به باد دادند. حالا رهبری در ایران حرف از مواسات و به داد هم رسیدن می زند. این یعنی در واقع اصلا لازم نیست جامعه منتظر دولت بماند. 🔹کافی است وقتی کسی زمین خورد، نسبت به او بی تفاوت نباشیم و امکانات کوچک خود برای دستگیری از دیگران را بزرگ بشماریم. اگر ما به داد هم برسیم و بی تفاوتی را کنار بگذاریم خداوند هم به داد ما خواهد رسید و به زندگی و زیست اجتماعی ما برکت خواهد داد. 🔸اصلاح طلبان اگر واقعا به دنبال تقویت جامعه مدنی هستند وقتش همین حالاست، گرچه که آن هم شعار توخالی بیش نبوده است. مواسات و یاری رساندن به گرفتاران، اکنون یک امر اجباری است که به زودی ‘اختیار’های ما را توسعه خواهد داد. ⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 فرار از دانشگاه چگونه علوم انسانی در جامعه مدنی به گردش افتاد؟ ✍️ محسن آزموده 🔸از نیمه دوم دهه
🔰 فرار از دانشگاه چگونه علوم انسانی در جامعه مدنی به گردش افتاد؟ ✍️ حسام سلامت 🔘 بخش نخست 🔸موضوع این رساله تجربه شخصی من و دوستانم است. البته کوشیده‌ام که فاصله خودم را با این تجارب حفظ کنم. پرسش اصلی رساله این است که چرا و چگونه علوم انسانی در ایران بعضا در بیرون از مرزهای دانشگاهی فعالانه‌تر و خلاقانه‌تر به گردش افتاده است؟ بر این اساس کوشیدم مسیر گردش گفتارها و دانش‌های انسانی را در بیرونِ قلمرو رسمی دانشگاه دنبال کنم. 🔹 در چشم‌اندازی تاریخی، قبل از تاسیس دانشگاه در ایران عموما چهره‌ها و محافل روشنفکری یا سازمان‌های سیاسی به میانجی سایت‌ها یا پایگاه‌هایی مثل کتاب‌ها، نشریات و بولتن‌های حزبی دست‌اندرکار به‌ گردش‌انداختن گفتارهای علوم انسانی (humanities) بوده‌اند. در واقع آشنایی ما با علوم انسانی جدید پیش از تاسیس دانشگاه به میانجی همین محافل روشنفکری و سازمان‌های سیاسی ممکن شد. 🔸بعد از تاسیس دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳ هم این رویه ادامه یافت و سازمان‌ها و پایگاه‌های برون‌دانشگاهی به گونه‌ای موازی‌کارانه در گردش humanities سهیم بوده‌اند. برای مثال در اوایل دهه ۱۳۲۰، تقریبا همزمان با اولین کتاب درسی در زمینه علوم اجتماعی که یحیی مهدوی ذیل عنوان «علم‌الاجتماع» نوشت، احمد قاسمی، از اعضای بلندپایه حزب توده، کتابی به نام «جامعه‌شناسی» می‌نویسد و احتمالا خود اوست و نه غلامحسین صدیقی که اول‌بار ترم «جامعه‌شناسی» را به عنوان معادلی برای سوسیولوژی جا می‌اندازد. 🔹همین نمونه کوچک نشان می‌دهد که سایت‌های برون‌دانشگاهی در جامعه مدنی پا به ‌پای دانشگاه در تولید گفتارهای انسانی نقش‌آفرینی می‌کنند. نمونه دیگر تجربه «حسینیه ارشاد» در اواخر دهه چهل و اوایل دهه پنجاه است که در مقام یک سازمان برون‌دانشگاهی بعضا موثرتر از جامعه‌شناسی رسمی دانشگاهی به ترویج و عمومی‌سازی جامعه‌شناسی دامن می‌زند. می‌توان به تنوعی از نمونه‌های دیگر از موازی‌کاری یا آلترناتیوسازی جامعه مدنی نسبت با میدان دانشگاهی اشاره کرد. این ماجرا در همه سال‌های بعد از انقلاب نیز به اشکال متفاوتی تداوم پیدا می‌کند، منتها با ساز وکاری کم‌وبیش متفاوت. اجازه دهید بحثم را به دو دهه اخیر محدود کنم. ⚜️ @taammolat74
🔰سکولاریزاسیون کرونایی و انفعال حوزه‌های علمیه ✍️ دکتر حبیب‌الله بابایی 🔸بسیاری از نخبگان در حوزه و دانشگاه، هنوز عقلانیت پشتیبان در تعطیلی مساجد و نماز‌های جمعه و اماکن متبرکه را نمی‌دانند و راز انفعال حوزه و تبعیت آن از تمامی دستورات دولتی و پزشکی را نیز درک نمی‌کنند. ای کاش بزرگواران تصمیم‌گیر در حوزه‌های علمیه، تاریخ سکولاریزاسیون در جهان غرب (و همین‌طور جهان اسلام) را این روزها بیشتر مرور کنند و ببینند سکولاریزاسیون نه یک فرایند فلسفی بلکه یک فرایند اجتماعی و مهم‌تر از آن یک فرایند روانی و احساسی بوده است (کتاب دین و نگرش نوین از استیس). 🔹آنجا که مزاج جامعه تغییر می‌کند و آنجا که عادت‌ها دگرگون می‌شود، و آنجا که مناسک دینی و دینداری اجتماعی در اوج شلوغی بازار متوقف می‌شود، اصل دینداری به صورت طبیعی به محاق می‌رود. هستند برخی از روحانیانی که امروز با ژست همراهی با علم و نوگرایی و با تأکید بر قاعدۀ «لا ضرر» به دینداری خانگی و معنویت‌های فردیِ درانزوا توصیه می‌کنند، لیکن نمی‌دانند که سکولاریزاسیون حداقلی (یا سکولاریزاسیون مهربان) به شکل طبیعی و ناخواسته راه را برای سکولاریزاسیون حداکثری (سکولاریزاسیون نامهربان و الحادی) هموار می‌کند. 🔸آنچه در این باب جالب است درک بهتر برخی از جریانات سکولار در ایران از جایگاه و اهمیت مسجد و حرم و نماز جمعه در جامعه ایران امروز است. این طیف هوشمندانه کرونا را فرصتی طلایی می‌دانند و برای تعلیق مناسک‌ (و شاید حذف شریعت و ترویج طریقت‌های نوظهور معنوی) از میان برخی تیشرت‌پوشان حوزه هم یارگیری می‌کنند و تأخیر و یا تعطیلی اماکن مذهبی را به زبان حوزه و دانشگاه تئوریزه می‌کنند. 🔹از این منظر، تبلیغات منفی علیه قم و عتبات مقدسه، تبلیغ علیه روحانیت، تبلیغ علیه تولیت‌های امکان مقدسه، و حتی جوسازی علیه طب موسوم به «طب اسلامی» (با تمامی حواشی‌ای که داشته) همه ذیل یک پروژه و برای ماموریتی واحد شکل گرفته و آن هدم و هتک دینداری اجتماعی (و حذف کارکردهای سیاسی و منطقه‌ای و هویتی مناسک اسلامی) است. 🔸 انفعال حوزه که بخشی از آن به خاطر فقدان استقلال لازمِ حوزه علمیه در برابر دولت است موجب گشته که حوزه به راحتی تحقیرها، کنایه‌ها، و طعنه‌های مقامات سخنگو در دولت را تحمل کند و آنگاه به جای موضع‌هایی از سر قدرت و اعتبار، به سمت تیم کارشناسی دولت غش کند و با ضعفی آشکار و آزاردهنده مایه سرگشتگی و سرگردانی طیف وسیعی از مومنان در زیست دینداری شان شود. 🔹امروز به جای اینکه حوزه و متولیانِ آن امر دینداری مردم را تمشیت کنند جا را به گونه ای خالی کرده اند که دینداران و گاه طلبه های جهادی مجبورند دینداری شان را از دولت و نهادهای مربوطه گدایی کنند. حوزه‌ اگر نتواند مسائل داخلیِ مربوط به دینداری در ایران را تدبیر کند، بی‌شک از نقش‌آفرینی در تحولات دینیِ جهان اسلام مثل حج و اربعین نیز بازخواهد ماند. آنگاه ادعای تمدن‌گرایی برای چنین حوزه‌ای بیشتر یک ادعای لوکس و فیک خواهد بود تا ادعایی واقعی و اثرگذار. ⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار ♨️ 🔶 انسان‌شناسی دینی 🔸 استاد حسین سوزنچی 🔹جلسه پنجم 🔹🔹نظریه های انسان شناسی غربی ؛ کلاسیک و معاصر 🔺آنتروپولوژی غربی‌ها با اغلب بحث‌هایی که با عنوان انسان شناسی اسلامی نوشته شده بسیار تفاوت دارند و در این درسها سعی شده با پرهیز از گرته‌برداری و تقلید، نسبتی بین این دو حوزه برقرار شود و از متن‌های اسلامی، از کتاب هستی و هبوط (آقای پارسانیا) و رساله‌های انسان علامه طباطبایی بهره‌برداری گردد. 🔻پ.ن: این درسگفتار هر شب در کانال تاملات بارگذاری میشود. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
5. نظریه‌های انسان‌شناسی غربی.mp3
48.34M
🔉 درسگفتار 🔶 🕰 جلسه پنجم 🔸 استاد 🔹مکاتب کلاسیک نظریات انسان شناسی: تطور گرایی، اشاعه گرایی، کارکرد گرایی، ساختارگرایی، فرهنگ گرایی 🔹مکاتب کلاسیک نظریات انسان شناسی: محیط شناسی فرهنگی(نو تطورگرایی) ، ماتریالیسم فرهنگی، انسان شناسی فمنیسم، انسان شناسی شناختی، انسان شناسی نمادین، انسان شناسی اقتصادی(مارکسیستی)، انسان شناسی سیاسی، پسامدرنیسم یا پسا ساختارگرایی 🔗 جلسه قبل را در اینجا بشنوید. ⚜️ @taammolat74
19.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❁﷽❁ 🎥 🌷 مناجات‌خوانی ▶️ (یا علی یا عظیم یا غفور یا رحیم...) 🔸حرم حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) ⚜️ @taammolat74
❇️ (ایده یابی قرآنی برای زیست اخلاقی در فضای مجازی) 🔘 شماره ۶ 🌙 سوره بقره 🌅 في‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً وَ لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ بِما كانُوا يَكْذِبُون‏. وَ إِذا قيلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قالُوا إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ. أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَ لكِنْ لا يَشْعُرُون‏.(بقره/10-12) 🔸۱. این آیات و آیه های قبل و بعد آنها ویژگی های انسان های مریضی را توصیف می کند که کارهای ناشایست انجام می دهند ولی گمان می‌کنند کارشان درست است. اینها نه تنها نقد دیگران را نمی پذیرند بلکه خود را حق به جانب دانسته و به خاطر فقدان شعور و آگاهی کافی، بر این باورند که گفتار و رفتارشان به نفع دیگران است. به قول مولوی: «خواجه پندارد که طاعت می‌کند / بی خبر کز معصیت جان می کَنَد» 🔸۲. از این دست انسان های مریض در بسیارند. مقصود، کسانی هستند که یا به خاطر امکان مخفی کردن هویت واقعی خود ر این فضا احساس قدرت و آزادی بی حد و حصر می کنند و هر نوشته و عکس و فیلم نامناسبی را در آن منتشر می کنند و وقتی به آنها اعتراض می شود مدعی اند که این کار لازمه است و اگر کسی به این گونه محتواها علاقه ندارد می تواند به آنها مراجعه نکند. یا کسانی که و اخبار تایید نشده درباره دیگران را در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند و بعد که به آنها اعتراض می شود می گویند هدف این است که اگر کسی از صحت و سقم این اخبار مطلع است نظرش را بگوید. 🔸۳. نکته مهمی که در آیات فوق استفاده می شود این است که احساس «خود-حق پنداری»، غرور، و عدم احتمال خلاف درباره خود، و عدم نقدپذیری که ناشی از سفاهت و بی شعوری است، راه را برای اصلاح فرد می بندد. در فضای مجازی چنین فرد اصلاح ناپذیری به هراندازه مخاطبان بیشتری داشته باشد، پیامدهای رفتارهای غیراخلاقی اش نیز گسترده تر است. یک که چندین میلیون فالوئر دارد و چند ده هزار نفر ویدیوهای او را مشاهده می کنند، اما به رغم هشدار افراد متخصص و کارشناس، نه تنها رفتارهای غیراخلاقی خود را اصلاح نمی کند بلکه با شدت بیشتری ادامه می دهد، پدری که به رغم هشدارهای متخصصان، هر روز تصویر فرزند خود را در شبکه های اجتماعی منتشر می کند و مانع از رشد طبیعی فرزند خود می شود و وقتی مورد اعتراض قرار می گیرد می گوید که می خواهد فرزندش را به دیگران معرفی و استعدادهایش را شکوفا کند، دختری که در اعتراض به عریان نمایی اندام خود در شبکه ها، مدعی می شود که هدفش بالا بردن آگاهی جنسی مخاطبان است، از مصادیق افراد مریض در فضای مجازی محسوب می شوند. این افراد افزون بر این که مانع اخلاقی شدن فضای مجازی می شوند، زمینه را برای کردن سایت ها و شبکه ها فراهم می کنند و به این ترتیب موجب ضرر و زیان کسانی می شوند که از این شبکه ها به طور صحیح استفاده می کنند. ⚜️ @taammolat74
🔰مولای آزادی‌ها ✍️علامه محمدتقی جعفری 🔸نابودی بت های جامد از بتخانه ها، زمانی به ثمر می رسد که بت های جاندار از دل های آدمیان بیرون رود. امروزه کشورهای متمدن بت پرست نیستند؛ امّا از پرستش حقیقی – که هدف زندگی است – محرومند؛ زیرا به آن آزادی روحی که بدون آن به نعمت عظمای پرستش نمی توان نایل شد نرسیده اند. 🔹امروزه کسی نیست دختری را زنده به گور کند، امّا این احترام ناشی از ارزیابی دختر و صنف زن نیست؛ زیرا به خاطر محرومیت از آزادی روحی، هر دو صنف مرد و زن و دختر و پسر در نوبهار زندگی، بدون این که زحمت در گور کردن خود را به دیگران بدهند، با دست خودشان تیشه به ریشه نهال زندگی شان می زنند و خودکشی می نمایند و بزرگان شان هم جز تماشا چاره ای دیگر ندارند. 🔸همه این تیره بختی ها و تزلزل در حیات، بیش از یک علت ندارد و آن این است که: بشر امروزی “مولا” ندارد. او برای خود “مولا” های فراوانی تراشیده است و زندگی خود را در راه آن بت های بی زبان به پایان می رساند؛ کار می کند و می کوشد و هدفی جز وصول به لذایذ و ظواهر فریبنده ندارد…. ⚜️ @taammolat74