4. دیدگاههای در خصوص امکان مدیریت فرهنگ و نقد آنها. دعوت، حق و اختیار.mp3
45.55M
🔉 درسگفتار
🔶 #انسان_شناسی_اسلامی
🕰 جلسه چهارم
🔸 استاد #حسین_سوزنچی
🔹آرا مکاتب و نظریات مختلف در باب امکان مدیریت فرهنگی
🔹فرق دعوت و هدایت در این است که در هدایت در ساحت علم حضوری است. همراهی و پیشروی با شخص هدایت شونده.
🔹 هدایت مفهومی عام تر از دعوت است. اما دعوت در ساحت علم حصولی است. طرف مقابل را متقاعد می کند تا اگر متقاعد شد خودش عمل کند. نشان دادن راه است.
🔹مفهوم حق و اختیار از منظر فلسفی
🔗 جلسه قبل را در اینجا بشنوید.
⚜️ @taammolat74
🔰دعای ایمن شدن از خطر زلزله
🔸امام صادق (ع) فرمودند:
هر گاه در شب و هنگام خوابیدن از وقوع زلزله و خراب شدن خانه می ترسی آیه «41 سوره فاطر» را قرائت كن.
📖إِنَّ اللَّهَ یُمْسِكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ أَن تَزُولَا وَلَئِن زَالَتَا إِنْ أَمْسَكَهُمَا مِنْ أَحَدٍ مِّن بَعْدِهِ إِنَّهُ كَانَ حَلِیمًا غَفُورًا
⚜ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #رضوان_رمضان
🌷 با نوای کربلایی مقداد پیرحیاتی
🔸 کلیپ کریمانه
▶️ (گداهای پشت درت جمع بشن...)
🌸فرا رسیدن سالروز میلاد امام #حسن_مجتبی، کریم آل طه (ع) مبارکباد
⚜️ @taammolat74
🔰 تفاوت رویکرد و نقش امام حسن (ع) در میان امامان
✍امام موسی صدر در سخنانی که در مرکز مطالعات اسلامی (معهد الدراسات الاسلامیة) در ماه رمضان ایراد شده، به رویکرد امام حسن (ع) و تفاوت اقدام ایشان با قیام امام حسین (ع) پرداخته و میگوید:
🔹«همه امامان نور واحد هستند. هریک از امامان اگر به جای امام حسن(ع) بود، همان میکرد که او کرد و همان موضعی را میگرفت که او گرفت. نقش امام حسن(ع) در میان امامان، نقش فداکاری و نقش سرباز گمنام بود.
🔸البته، امام حسن(ع) ویژگیها و نقشهای دیگری مانند هدایتگری و ارشاد و آموزش نیز داشت که میان همه امامان پس از رسول خدا مشترک بود. اما نقش خاص او، فداکاری مطلق، چه در عصر خویش و چه پس از شهادت و چه در طول تاریخ است.»
🔗 متن سخنرانی را اینجا بخوانید.
🌱 میلاد امام حسن(ع) مبارک
#رمضان
#ماه_رحمت
⚜ @taammolat74
🔰وقتی از جنگ فرهنگی حرف میزنیم، دقیقاً از چی میگیم!
🔸 آمریکا به کمک هنر « #جوروج_اورول» توانست آینده یک حکومت کمونیستی را در قالب هنر به جهان نشان بدهد.
🔹سازمان سیا با ساخت انیمیشن « #مزرعه_حیوانات» و سپس انتشار فراگیر آن، سقوط #سوسیالیسم را به جهان القاء کرد. انیمیشن آمریکاییِ مزرعه حیوانات میکوشد «انقلاب» را بیهوده نشان دهد و آن را محکوم به شکست معرفی کند. چون دهه ۱۹۵۰ ، ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ اوج انقلابهای سوسیالیستی در آسیا و آمریکای لاتین بود. و این انیمیشن، پاتکی علیه این انقلابها بود که با قدرت نرم، در نطفه خفهشان کند.
🔸از آمریکای دورهی #مککارتیسم گرفته تا کشورهای اروپای شرقی که زمزمههای انقلاب کمونیستی در آن میرفت، چشماندازی که این داستان به جوانان ارائه کرد، آیندهای سیاه و دردناک، و در نتیجه پاتکی ضدانقلابی بود. و تازه این در یک جنگ درون پارادایمی مابین بلوک شرق و غرب بود.
💠 جنگ مابین اسلام و #لیبرالیسم، جنگ رؤیاها و چشماندازهاست. رؤیایی که جهان آینده را میسازد. پیروزِ این جنگ، همانیست که توانایی ارائه چشمانداز و رؤیا به جهان را داشته باشد. اما به نظر شما، برای ارائهی رؤیای روشن، امیدبخش، سعادتآفرین، الهامبخش و زیبای #ایرانی_اسلامی به جهان چقدر کوشیدیم؟
⚜️ @iran1444_ir
⚜️ @taammolat74
🔰 موقعیت ویژه جامعه ایرانی
✍️ مهدی محمدی
🔸جامعه ایرانی در حال تمرین یک موقعیت ویژه است. فشار دشمن و کارنابلدی، خوش خیالی و اشراف زدگی دولت روحانی تلفیق شده و روزگار سختی را برای مردم رقم زده.
🔹پراید نود میلیونی بیش از آنکه یک پدیده اقتصادی باشد یک نماد است؛ نمادی از اینکه برخی طبقات دیگر حق ندارند هیچ رویایی داشته باشند: نه رویای خانه دار شدن، نه رویای رفاه و نه حتی رویای پرایدسواری!
🔸این ارمغان دولت روحانی است و نتیجه هفت سال امیدواری به اینکه ‘تعامل با جهان’ مشکلات ما را حل خواهد کرد بی آنکه لازم باشد دولت زحمتی به خود بدهد، رویایی که ترامپ و کرونا، هر یک به وجهی، آن را به باد دادند. حالا رهبری در ایران حرف از مواسات و به داد هم رسیدن می زند. این یعنی در واقع اصلا لازم نیست جامعه منتظر دولت بماند.
🔹کافی است وقتی کسی زمین خورد، نسبت به او بی تفاوت نباشیم و امکانات کوچک خود برای دستگیری از دیگران را بزرگ بشماریم. اگر ما به داد هم برسیم و بی تفاوتی را کنار بگذاریم خداوند هم به داد ما خواهد رسید و به زندگی و زیست اجتماعی ما برکت خواهد داد.
🔸اصلاح طلبان اگر واقعا به دنبال تقویت جامعه مدنی هستند وقتش همین حالاست، گرچه که آن هم شعار توخالی بیش نبوده است. مواسات و یاری رساندن به گرفتاران، اکنون یک امر اجباری است که به زودی ‘اختیار’های ما را توسعه خواهد داد.
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 فرار از دانشگاه چگونه علوم انسانی در جامعه مدنی به گردش افتاد؟ ✍️ محسن آزموده 🔸از نیمه دوم دهه
🔰 فرار از دانشگاه
چگونه علوم انسانی در جامعه مدنی به گردش افتاد؟
✍️ حسام سلامت
🔘 بخش نخست
🔸موضوع این رساله تجربه شخصی من و دوستانم است. البته کوشیدهام که فاصله خودم را با این تجارب حفظ کنم. پرسش اصلی رساله این است که چرا و چگونه علوم انسانی در ایران بعضا در بیرون از مرزهای دانشگاهی فعالانهتر و خلاقانهتر به گردش افتاده است؟ بر این اساس کوشیدم مسیر گردش گفتارها و دانشهای انسانی را در بیرونِ قلمرو رسمی دانشگاه دنبال کنم.
🔹 در چشماندازی تاریخی، قبل از تاسیس دانشگاه در ایران عموما چهرهها و محافل روشنفکری یا سازمانهای سیاسی به میانجی سایتها یا پایگاههایی مثل کتابها، نشریات و بولتنهای حزبی دستاندرکار به گردشانداختن گفتارهای علوم انسانی (humanities) بودهاند. در واقع آشنایی ما با علوم انسانی جدید پیش از تاسیس دانشگاه به میانجی همین محافل روشنفکری و سازمانهای سیاسی ممکن شد.
🔸بعد از تاسیس دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳ هم این رویه ادامه یافت و سازمانها و پایگاههای بروندانشگاهی به گونهای موازیکارانه در گردش humanities سهیم بودهاند. برای مثال در اوایل دهه ۱۳۲۰، تقریبا همزمان با اولین کتاب درسی در زمینه علوم اجتماعی که یحیی مهدوی ذیل عنوان «علمالاجتماع» نوشت، احمد قاسمی، از اعضای بلندپایه حزب توده، کتابی به نام «جامعهشناسی» مینویسد و احتمالا خود اوست و نه غلامحسین صدیقی که اولبار ترم «جامعهشناسی» را به عنوان معادلی برای سوسیولوژی جا میاندازد.
🔹همین نمونه کوچک نشان میدهد که سایتهای بروندانشگاهی در جامعه مدنی پا به پای دانشگاه در تولید گفتارهای انسانی نقشآفرینی میکنند. نمونه دیگر تجربه «حسینیه ارشاد» در اواخر دهه چهل و اوایل دهه پنجاه است که در مقام یک سازمان بروندانشگاهی بعضا موثرتر از جامعهشناسی رسمی دانشگاهی به ترویج و عمومیسازی جامعهشناسی دامن میزند. میتوان به تنوعی از نمونههای دیگر از موازیکاری یا آلترناتیوسازی جامعه مدنی نسبت با میدان دانشگاهی اشاره کرد. این ماجرا در همه سالهای بعد از انقلاب نیز به اشکال متفاوتی تداوم پیدا میکند، منتها با ساز وکاری کموبیش متفاوت. اجازه دهید بحثم را به دو دهه اخیر محدود کنم.
⚜️ @taammolat74
🔰سکولاریزاسیون کرونایی و انفعال حوزههای علمیه
✍️ دکتر حبیبالله بابایی
🔸بسیاری از نخبگان در حوزه و دانشگاه، هنوز عقلانیت پشتیبان در تعطیلی مساجد و نمازهای جمعه و اماکن متبرکه را نمیدانند و راز انفعال حوزه و تبعیت آن از تمامی دستورات دولتی و پزشکی را نیز درک نمیکنند. ای کاش بزرگواران تصمیمگیر در حوزههای علمیه، تاریخ سکولاریزاسیون در جهان غرب (و همینطور جهان اسلام) را این روزها بیشتر مرور کنند و ببینند سکولاریزاسیون نه یک فرایند فلسفی بلکه یک فرایند اجتماعی و مهمتر از آن یک فرایند روانی و احساسی بوده است (کتاب دین و نگرش نوین از استیس).
🔹آنجا که مزاج جامعه تغییر میکند و آنجا که عادتها دگرگون میشود، و آنجا که مناسک دینی و دینداری اجتماعی در اوج شلوغی بازار متوقف میشود، اصل دینداری به صورت طبیعی به محاق میرود. هستند برخی از روحانیانی که امروز با ژست همراهی با علم و نوگرایی و با تأکید بر قاعدۀ «لا ضرر» به دینداری خانگی و معنویتهای فردیِ درانزوا توصیه میکنند، لیکن نمیدانند که سکولاریزاسیون حداقلی (یا سکولاریزاسیون مهربان) به شکل طبیعی و ناخواسته راه را برای سکولاریزاسیون حداکثری (سکولاریزاسیون نامهربان و الحادی) هموار میکند.
🔸آنچه در این باب جالب است درک بهتر برخی از جریانات سکولار در ایران از جایگاه و اهمیت مسجد و حرم و نماز جمعه در جامعه ایران امروز است. این طیف هوشمندانه کرونا را فرصتی طلایی میدانند و برای تعلیق مناسک (و شاید حذف شریعت و ترویج طریقتهای نوظهور معنوی) از میان برخی تیشرتپوشان حوزه هم یارگیری میکنند و تأخیر و یا تعطیلی اماکن مذهبی را به زبان حوزه و دانشگاه تئوریزه میکنند.
🔹از این منظر، تبلیغات منفی علیه قم و عتبات مقدسه، تبلیغ علیه روحانیت، تبلیغ علیه تولیتهای امکان مقدسه، و حتی جوسازی علیه طب موسوم به «طب اسلامی» (با تمامی حواشیای که داشته) همه ذیل یک پروژه و برای ماموریتی واحد شکل گرفته و آن هدم و هتک دینداری اجتماعی (و حذف کارکردهای سیاسی و منطقهای و هویتی مناسک اسلامی) است.
🔸 انفعال حوزه که بخشی از آن به خاطر فقدان استقلال لازمِ حوزه علمیه در برابر دولت است موجب گشته که حوزه به راحتی تحقیرها، کنایهها، و طعنههای مقامات سخنگو در دولت را تحمل کند و آنگاه به جای موضعهایی از سر قدرت و اعتبار، به سمت تیم کارشناسی دولت غش کند و با ضعفی آشکار و آزاردهنده مایه سرگشتگی و سرگردانی طیف وسیعی از مومنان در زیست دینداری شان شود.
🔹امروز به جای اینکه حوزه و متولیانِ آن امر دینداری مردم را تمشیت کنند جا را به گونه ای خالی کرده اند که دینداران و گاه طلبه های جهادی مجبورند دینداری شان را از دولت و نهادهای مربوطه گدایی کنند. حوزه اگر نتواند مسائل داخلیِ مربوط به دینداری در ایران را تدبیر کند، بیشک از نقشآفرینی در تحولات دینیِ جهان اسلام مثل حج و اربعین نیز بازخواهد ماند. آنگاه ادعای تمدنگرایی برای چنین حوزهای بیشتر یک ادعای لوکس و فیک خواهد بود تا ادعایی واقعی و اثرگذار.
#کرونا_و_دین
⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار
♨️ #اختصاصی
🔶 انسانشناسی دینی
🔸 استاد حسین سوزنچی
🔹جلسه پنجم
🔹🔹نظریه های انسان شناسی غربی ؛ کلاسیک و معاصر
🔺آنتروپولوژی غربیها با اغلب بحثهایی که با عنوان انسان شناسی اسلامی نوشته شده بسیار تفاوت دارند و در این درسها سعی شده با پرهیز از گرتهبرداری و تقلید، نسبتی بین این دو حوزه برقرار شود و از متنهای اسلامی، از کتاب هستی و هبوط (آقای پارسانیا) و رسالههای انسان علامه طباطبایی بهرهبرداری گردد.
🔻پ.ن: این درسگفتار هر شب در کانال تاملات بارگذاری میشود.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
5. نظریههای انسانشناسی غربی.mp3
48.34M
🔉 درسگفتار
🔶 #انسان_شناسی_اسلامی
🕰 جلسه پنجم
🔸 استاد #حسین_سوزنچی
🔹مکاتب کلاسیک نظریات انسان شناسی:
تطور گرایی، اشاعه گرایی، کارکرد گرایی، ساختارگرایی، فرهنگ گرایی
🔹مکاتب کلاسیک نظریات انسان شناسی:
محیط شناسی فرهنگی(نو تطورگرایی) ، ماتریالیسم فرهنگی، انسان شناسی فمنیسم، انسان شناسی شناختی، انسان شناسی نمادین، انسان شناسی اقتصادی(مارکسیستی)، انسان شناسی سیاسی، پسامدرنیسم یا پسا ساختارگرایی
🔗 جلسه قبل را در اینجا بشنوید.
⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❁﷽❁
🎥 #رضوان_رمضان
🌷 مناجاتخوانی #حاج_مهدی_رسولی
▶️ (یا علی یا عظیم یا غفور یا رحیم...)
🔸حرم حضرت معصومه (سلاماللهعلیها)
⚜️ @taammolat74
❇️#صبوحانه
(ایده یابی قرآنی برای زیست اخلاقی در فضای مجازی)
🔘 شماره ۶
🌙 سوره بقره
🌅 في قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً وَ لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ بِما كانُوا يَكْذِبُون. وَ إِذا قيلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قالُوا إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ. أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَ لكِنْ لا يَشْعُرُون.(بقره/10-12)
🔸۱. این آیات و آیه های قبل و بعد آنها ویژگی های انسان های مریضی را توصیف می کند که کارهای ناشایست انجام می دهند ولی گمان میکنند کارشان درست است. اینها نه تنها نقد دیگران را نمی پذیرند بلکه خود را حق به جانب دانسته و به خاطر فقدان شعور و آگاهی کافی، بر این باورند که گفتار و رفتارشان به نفع دیگران است. به قول مولوی:
«خواجه پندارد که طاعت میکند / بی خبر کز معصیت جان می کَنَد»
🔸۲. از این دست انسان های مریض در #فضای_مجازی بسیارند. مقصود، کسانی هستند که یا به خاطر امکان مخفی کردن هویت واقعی خود ر این فضا احساس قدرت و آزادی بی حد و حصر می کنند و هر نوشته و عکس و فیلم نامناسبی را در آن منتشر می کنند و وقتی به آنها اعتراض می شود مدعی اند که این کار لازمه #آزادی_بیان است و اگر کسی به این گونه محتواها علاقه ندارد می تواند به آنها مراجعه نکند. یا کسانی که #شایعات و اخبار تایید نشده درباره دیگران را در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند و بعد که به آنها اعتراض می شود می گویند هدف این است که اگر کسی از صحت و سقم این اخبار مطلع است نظرش را بگوید.
🔸۳. نکته مهمی که در آیات فوق استفاده می شود این است که احساس «خود-حق پنداری»، غرور، و عدم احتمال خلاف درباره خود، و عدم نقدپذیری که ناشی از سفاهت و بی شعوری است، راه را برای اصلاح فرد می بندد. در فضای مجازی چنین فرد اصلاح ناپذیری به هراندازه مخاطبان بیشتری داشته باشد، پیامدهای رفتارهای غیراخلاقی اش نیز گسترده تر است. یک #سلبریتی که چندین میلیون فالوئر دارد و چند ده هزار نفر ویدیوهای او را مشاهده می کنند، اما به رغم هشدار افراد متخصص و کارشناس، نه تنها رفتارهای غیراخلاقی خود را اصلاح نمی کند بلکه با شدت بیشتری ادامه می دهد، پدری که به رغم هشدارهای متخصصان، هر روز تصویر فرزند خود را در شبکه های اجتماعی منتشر می کند و مانع از رشد طبیعی فرزند خود می شود و وقتی مورد اعتراض قرار می گیرد می گوید که می خواهد فرزندش را به دیگران معرفی و استعدادهایش را شکوفا کند، دختری که در اعتراض به عریان نمایی اندام خود در شبکه ها، مدعی می شود که هدفش بالا بردن آگاهی جنسی مخاطبان است، از مصادیق افراد مریض در فضای مجازی محسوب می شوند. این افراد افزون بر این که مانع اخلاقی شدن فضای مجازی می شوند، زمینه را برای #فیلتر کردن سایت ها و شبکه ها فراهم می کنند و به این ترتیب موجب ضرر و زیان کسانی می شوند که از این شبکه ها به طور صحیح استفاده می کنند.
⚜️ @taammolat74
🔰مولای آزادیها
✍️علامه محمدتقی جعفری
🔸نابودی بت های جامد از بتخانه ها، زمانی به ثمر می رسد که بت های جاندار از دل های آدمیان بیرون رود. امروزه کشورهای متمدن بت پرست نیستند؛ امّا از پرستش حقیقی – که هدف زندگی است – محرومند؛ زیرا به آن آزادی روحی که بدون آن به نعمت عظمای پرستش نمی توان نایل شد نرسیده اند.
🔹امروزه کسی نیست دختری را زنده به گور کند، امّا این احترام ناشی از ارزیابی دختر و صنف زن نیست؛ زیرا به خاطر محرومیت از آزادی روحی، هر دو صنف مرد و زن و دختر و پسر در نوبهار زندگی، بدون این که زحمت در گور کردن خود را به دیگران بدهند، با دست خودشان تیشه به ریشه نهال زندگی شان می زنند و خودکشی می نمایند و بزرگان شان هم جز تماشا چاره ای دیگر ندارند.
🔸همه این تیره بختی ها و تزلزل در حیات، بیش از یک علت ندارد و آن این است که: بشر امروزی “مولا” ندارد. او برای خود “مولا” های فراوانی تراشیده است و زندگی خود را در راه آن بت های بی زبان به پایان می رساند؛ کار می کند و می کوشد و هدفی جز وصول به لذایذ و ظواهر فریبنده ندارد….
⚜️ @taammolat74
🔰 فرصت تنهایی و رخصت ایمان
✍️ عظیم محمودآبادی
«یا أَیهَا الْإِنْسَانُ مَا غَرَّک بِرَبِّک الْکرِیمِ؛ ای انسان چه چیز تو را در باره پروردگار بزرگوارت مغرور ساخته»؟
🔸شاید هیچ زمان دیگری مثل امروز دستِ خالی بشر رو و مشتش باز نشده باشد؛ همان بشری که دیری است بر فراز قلههای غرور به افقهای دور و سرابهای کور خیره شده بود و سرمستانه وعده «انسانِ خداگونه» میداد. موجودی که تحت تأثیر خرافات مدرن، تمام جهان را زیر یوغِ خود میپنداشت و هر روز بیشتر در بوقِ غرور خود میدمید و بر باد دماغش میافزود.
🔹البته این عُجب و غرور، ابتکار انسان مدرن نیست بلکه رَدّ آن را میتوان تا بدویترین جوامع و جاهلترین مردمان گرفت. در واقع این جهل مدرن، تاریخی طولانی در میان بشر دارد. چنانکه توشیهیکو ایزوتسو (اسلام شناس و قرآن پژوه معروف ژاپنی) در توضیح خود ذیل مفهوم «حمیّه الجاهِلِیه» مینویسد: «از قرآن معلوم میشود که بعضی از مشرکان عرب چنان احساس میکردند که سر فرود آوردن در برابر قدرتِ مطلقِ خدا برای ایشان توهینی غیر قابل تحمل است. برای آنان تفاوت نمیکرد که آن کسی که در برابر او سرِ تعظیم فرود میآورند انسان باشد یا خدا. خودِ اندیشه تسلیم شدن به قدرتی برتر و فرمان چنین تسلیمی را پذیرفتن به نظر ایشان تحقیر و توهین بود. آنان به این معنای خاص جاهل بودند.»
💠
ویرانگری کرونا و توانگری انسان🔸هرچند جهانگیر شدنِ ویروسی ویرانگر، توانگریِ آدمی را نشانه رفت اما هنوز چشم همگان را چنانکه باید به روی عجز انسان نگشاده و جهانیان را از جهلِ خود خدا پنداری نرهانده است. با این وجود کرونا دست کم توانسته زبان عقلایی از نوع انسان را به اعترافی بزرگ باز کند؛ اعترافی که همین چند هفته پیش از جمله بر زبان یورگن هابرماس، بزرگترین فیلسوف زنده دنیا جاری شد: «هیچگاه تا به امروز ما چنین آگاهی نسبت به جهل و اجبارمان در شرایطِ زندگیِ تحتِ شرایطِ نامعلوم، نداشتهایم». 🔹آری! ما «ظلومان و جهولان» (سوره احزاب، آیه ۷۳) و «هلوعان و جزوعان» (سوره معارج، آیات ۱۹ و ۲۰)، فراموشکارانیم. ما حتی بزرگترین ضعفهای خود را فراموش کرده بودیم. مگر به یُمن قدوم نامبارک کرونا، به این درکِ مبارک رسیده باشیم که راستی چقدر «ستمگر و نادان» و «حریص و خسیس» هستیم. 🔸خودفراموشی، مهمترین عارضه جهان مدرن برای انسان است. در جهان ما سرعتِ زندگی آنقدر بالا رفته که انسان خودش را پاک از یاد برده است و به قول میلان کوندرا «سرعت، شکلی از سرخوشی است که انقلاب فنی به انسان بخشیده است.» و میتوانیم خود را در این سرعت از یاد ببریم و شاید اصلاً فراموش کنیم که زندگی میکردهایم؛ «چراکه میزان کندی با شدت خاطره ارتباط مستقیم دارد و میزان سرعت با شدت فراموشی.» ✔️ [ادامه دارد...] ⚜️ @taammolat74
📑 دوهفته نامه مجازی دیدهبان اندیشه
✴️ شماره سوم/ نیمه اردیبهشت ۱۳۹۹
💢 موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
🔸رصد روشنفکران، اندیشمندان و ژورنالیستهای علمی در فضای مجازی
🔹دیدهبان اندیشه سعی دارد تا با تبیین بازنماییهای اندیشههای جریانات فکری در فضای مجازی، به مهمترین رویدادهای #علوم_انسانی اشاره کند و تصویری کلان را برای مخاطبین خود به ارمغان آورد.
🖇 سومین شماره این دوهفتهنامه را در پست ذیل دانلود کنید👇👇👇
⚜️ @fekrat_net
⚜️ @taammolat74
دیده بان اندیشه شماره 3 کم حجم.pdf
4.83M
📑 دوهفته نامه مجازی #دیده_بان_اندیشه
✴️ شماره سوم/ نیمه اردیبهشت ۱۳۹۹
💢 موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
🔹در نشریه تخصصی رصد #دیدهبان_اندیشه چهار محور اندیشه علم وفلسفه، اندیشه اجتماعی، اندیشه دین و اندیشه سیاسی مورد توجه قرار گرفته است.
🔹برای چندمین بار متوالی است که بحث کرونا و حواشی آن به عنوان اصلیترین موضوعات اندیشهای مطرح بوده و در بخشهای مختلف، نویسندگان و سخنرانان درباره آن سخن میگویند.
🔹وضعیتی که کرونا در نظام جهانی ایجاد کرد به تعبیر برخی از اندیشمندان غرب به شکست لیبرالیسم انجامیده است، از اینرو جریانات روشنفکری مدافعان لیبرال و گفتمان توسعه در ایران به دنبال بازآفرینی حیثیت بر باد رفته خود به دنبال توجیه نمودن تفکرات التقاطی خود هستند و همچنان برای غرب سینه چاک میکنند.
🔗برای مطالعه شماره قبلی اینجا کلیک کنید.
⚜️ @fekrat_net
⚜️ @taammolat74
🔰زندگي؛ ليـلة القدري است تا مطلع الفجرِ قيامت
✍ علی اصغر طاهرزاده
🔸همانطور که انسان کامل - که قلب عالم هستی است- یک حقیقت جامع است و همهی اسماء الهی در قلب توحیدی او جمع شده و یکی است که حامل این همه کمال است و از این جهت توحید را نشان میدهد، شب قدر نیز چنین رتبهای دارد که ظرفیت جمع انوار روح را یک جا دارد - انواری از حقیقت را که هزار ماه امکان دریافت و ظهور آن را ندارند- در راستای تحقق تفصیلِ بعد از اجمال حتماً مهدی«عجل الله فرجه»ظهور میکند و شب قدر به مطلع فجر میرسد، شب قدر شب است چون حقایق در آن شب در عین نزول، به صورت اجمال هستند همانطور که قرآن در شب قدر به صورت اجمال نزول کرد و آن اجمال در عرض بیست و سه سال به تفصیل در آمد.
🔹شب قدر، شبي است كه بايد به فجر سالم برسد و توحید به معنی «وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت» تحقق یابد، كل زندگي يك شب است، برعکس قيامت که روز است؛ قرآن ميگويد: «يومُ القيامة» ولی در مورد دنيا ميگويند «وَ الَّيْلِ إذَا عَسْعَس» سوگند به شبی که ناپايدار و «عَسْعَس» است، دائماً ميرود. ولی در مورد صبح، حرفی از رفتن نزد، فرمود: «وَ الصُّبْحِ إذَا تَنَفَّس»يعني آنگاه كه صبح شروع ميشود. چون ديگر شب تمام است، فقط روز است.
🔸 كل زندگي يك شب است؛ اگر كسي توانست از اين شب با جمع حقایق به صورت اجمال به توحید برسد، در انتها که فجر محقق میشود با حقایق به شکل تفصیل روبهرو میگردد که همان بهشت است. بعضیها به هیچ صبحی نميرسند؛ دنيا آنها را ميربايد، در قيامت هم كه آنها را ميآورند با ظلمتِ زندگي در دنيا به قيامت ميآيند چون در شب قدر ملائکه و روحی بر آنها نازل نشد تا به توحید برسند، به توحید نظر نداشتند تا حقایق عالم غیب به صورت جامع در جان آنها تجلی کند.
🔹انسانی که در اين شب به حقیقتِ صبح ميرسد و آن شب برای او «سَلامٌ» است، امام زمان«عجل الله فرجه» میباشند، ایشان صاحب اصلی شب قدراند، چون حضرت در دنیا تحت تأثير دنيا نيستند، آمادهی تجلی انوار ملائکه و روح میباشند و همچنان خود را در حالت پاكي و عصمت نگه ميدارند.
🔸«حَتّي مَطْلَعِ الْفَجْرِ» تا وقتي كه فجر طلوع کند و حقيقت هر چيز ظاهر گردد و نیز هر کس که در مسیر امام زمان«عجل الله فرجه»قرار گرفت به توحیدی میرسد که منور به صبح ظهور حقایق است.
✔️[ادامه دارد...]
⚜ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 ولایت علی علیه السلام، حکومت سخت، حاکم پاسخگو
🔸 استاد رحیمپور ازغدی
🔹🔹چند دقیقه برای تفکر
🔻پ.ن: ویژه شبهای قدر، سخنرانیهای رحیمپور ازغدی با موضوع امیرالمومنین(ع) در این کانال منتشر خواهد شد.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
98-05-25_sh4.mp3
28.7M
🔉 سخنرانی
🔶 #ولایت_علی علیه السلام، حکومت سخت، حاکم پاسخگو
🔸 استاد #رحیمپور_ازغدی
🔹🔹رهبر معظم انقلاب در بیانی دیگر در جمع هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم، پاسخگویی را حقیقتی اسلامی خواندند و فرمودند:
گفته شد امسال، سال پاسخگویی است، پاسخگویی یک مفهوم غربی نیست، بلکه یک مفهوم اسلامی است. بعضی ها هرچیزی را که از آن خوششان بیاید سعی می کنند به طریقی آن را منسوب کنند به فرآورده های افکار و مدنیّت غربی (در مقابل این افراد باید گفت) پاسخگویی یک مفهوم و حقیقت اسلامی بوده و همان «مسئولیت» است.
⚜️ @taammolat74
📮 امشب زمان آن است که برای یکدیگر دعا کنیم. نیکوترین چیزها را برای دیگران از خداوند بخواهیم تا بهتر از آنها نصیب خودمان شود. برای این برادر کوچکتان هم دعا کنید.
♨️ شماره سوم مجله #دیدهبان_اندیشه ما را در سایتهای ذیل میتوانید دانلود نمایید:
🔻سایت فکرت
🌐http://fekrat.net/?p=986
🔻خبرگزاری مهر
🌐https://mehrnews.com/xRRPT
⚠️ دوستان و مخاطبین عزیز، نقدها و ملاحظات خود را برای ما بفرستید، تا در نسخههای آینده آنها را اصلاح کنیم. همچنین نسبت به مطالبی که در این شماره از روشنفکران آمده، نقد یا تحلیلی دارید برای ما بفرستید تا با اسم خودتان در شمارههای آتی درج شود. 🌷
⚜️ @taammolat74
34.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❁﷽❁
🎥 #رضوان_رمضان
🌷 مناجاتخوانی #حاج_مهدی_رسولی
▶️ (کوفه ای دیار علی، محرم اسرار علی...)
🔸هیات ثارالله
🔹 شب بیستم ماه مبارک رمضان
⚜️ @taammolat74
❇️#صبوحانه
(ایده یابی قرآنی برای زیست اخلاقی در فضای مجازی)
🔘 شماره ۷
🌙 سوره بقره
🌅و إِذا لَقُوا الَّذينَ آمَنُوا قالُوا آمَنَّا وَ إِذا خَلَوْا إِلى شَياطينِهِمْ قالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّما نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُنَ. اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَ يَمُدُّهُمْ في طُغْيانِهِمْ يَعْمَهُونَ. أُولئِكَ الَّذينَ اشْتَرَوُا الضَّلالَةَ بِالْهُدى فَما رَبِحَتْ تِجارَتُهُمْ وَ ما كانُوا مُهْتَدين. (بقره/14-16)
🔸۱. آیه اشاره دارد به انسان های دورویی که در مواجهه با اهل ایمان خود را مومن جا می زنند ولی وقتی با انسان های شیطان صفتی مثل خودشان رو به رو می شوند به آنها ابراز ارادت کرده و می گویند ما با شما هستیم و رفتارمان با اهل ایمان برای #تمسخر آنها است.
🔸 ۲. «تمسخر» دین و دین داران در #فضای_مجازی یکی از معضلات اخلاقی است که بایستی توسط اخفاپژوهان (= متخصصان اخلاق فناوری اطلاعات) مورد توجه قرار گیرد. یکی از مباحثی که در ذیل تمسخر باید مورد بررسی قرارگیرد این است که در این فضا چه چیزها یا افرادی مسخره می شوند. بررسی های میدانی نشان داده که باورهای دینی یا شیوه زندگی دینداران یکی از سوژه های تمسخر هستند. هرچند البته رفتار نامعقول یا سخنان سست , غیرمنطقی برخی افراد متدین را در زمینه چینی و بهانه سازی برای این کار نباید نادیده گرفت.
🔸 ۳. تا آنجا که نگارنده بررسی کرده است تمسخر دینداران در فضای مجازی بر چند قسم است: گاهی اصلِ دین مورد طعن و تمسخر قرار می گیرد، گاهی سخنانی که از سوی افراد دین دار بیان شده است (به ویژه اگر گوینده #روحانی و مبلغ دین باشد)، گاهی #سبک_زندگی یا رفتارهای دینداران در زندگی روزمره (از قبیل شیوه لباس پوشیدن، مثلا محجبه بودن) مورد تمسخر قرار گرفته، و گاهی هم شیوه دینداری و انجام #مناسک دینی آنها (مانند دعا کردن، عزاداری، یا اقامه نماز جماعت).
🔸 ۴. تذکر این مطلب لازم است که اگر انسان متدینی در فضای حقیقی یا مجازی گفتار یا رفتار ناصوابی داشت، نقد آن از باب #امر_به_معروف و نهی از منکر، امری است لازم و وظیفه ای است اخلاقی. اما نقد غیر از تمسخر است. نقد مبتنی است بر منطق و استدلال و با قصد اصلاح و نیت خیرخواهانه و از سرِ دلسوزی انجام می شود، در حالی که تمسخر رفتاری است غیرمنطقی، که با هدف تخریب و تحقیر و آزار دیگران انجام می گیرد.
جدای از این موارد، ازدیاد محتواهای متنی و صوتی وتصویریِ تمسخرآمیز درباره دین ودینداران، زمینه را برای مسدود و #فیلترکردن سایت و شبکه های اجتماعی فراهم می کند و طبیعتا همه کسانی که از این شبکه ها استفاده می کنند (حتی خود تمسخرکنندگان) متضرر می شوند. به خاطر پیامدهای ناگوار نفاق و تمسخر است که خداوند در این آیات تاکید می کند که این گونه افرادِ زیان کار راه هدایت را بر خود بسته اند و از این تجارت شان سودی نمی برند.
⚜️ @taammolat74
🔰 فرصت تنهایی و رخصت ایمان
✍️ عظیم محمودآبادی
🔘 بخش دوم | بخش نخست
💠
الیناسیون انسان🔸در این دنیا همه چیز برای انسان قابل مطالعه و اندیشیدن شده جز خودش! از دورترین سیارات تا اعماق دریاها و احشای جانوران همه و همه میدان تاخت و تازِ علم و معرفت بشر شده و در این هیاهوی بزرگ آنچه از یاد رفته، همانا خودِ آدمی و وجود او است؛ یعنی مهمترین خصلتی که ما را برتر از سایر موجودات نشانده است. چه چیز را؟ اینکه هستیم و وجود داریم. 🔹آری ما وجود خود را از یاد بردهایم و عِلمِ به این وجود، همان وجه تمایز ما با تمام موجودات دیگر است. چنانکه هایدگر این معنا – هستیِ ما- را تحت مفهوم «دازاین» – به معنای آنجا بودگی (being-there) – به کار میبرد. دازاین، بر خلاف حیوانات، گیاهان و یا صخرهها، همواره دارای فهمی از خویشتن است. دازاین موجودی است که خود را تفسیر میکند. حال جهان امروز بیش از هر زمان دیگری، این ویژگی اساسی و بنیادین را از بشر ربوده است. انگار خودفراموشی، مهمترین دست آورد مدرنیته برای بشر است! 🔸آری خودفراموشی و نه صرفاً خدافراموشی! چراکه خدافراموشیِ بشر اساساً چیزی جز خود فراموشیاش نیست؛ «وَلَا تَکونُوا کالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ؛ و چون کسانی مباشید که خدا را فراموش کردند و او [نیز] آنان را دچار خودفراموشی کرد.» 🔹جهانی که ما در آن زندگی میکنیم هر روز بیش از گذشته ما را از یاد خود میبرد. جهان امروز در اینکه انسان، خود را به فراموشی بسپارد گوی سبقت را از همه تاریخ ربوده است. گویی از آسمانِ این جهان، جز سنگ الیناسیون بر سَرِ انسان نمیبارد و در خاکش جز تخم خودفراموشی نمیکارند. 🔸چه جهد جهیدی که انسان در طول دو- سه قرن اخیر کرد تا بتواند خودش را فراموش کند! چه چیزهایی که اختراع و چه فرمولهایی که کشف نکرده و چه راههایی که نرفته و چه بلاهایی که به جان نخریده و چه رنجی که به تن نکشیده و چه دماری که از روزگارِ عالَم و آدَم در نیاورده تا بتواند خود را از شَرّ آگاهی نسبت به خود در جهان برهاند. 🔹با مختصر نگاهی به دور و برمان میتوان استعدادها و تواناییهای فوق العاده بشر برای هرچه بیشتر به فراموشی سپردن خویش را مشاهده کرد. از تلویزیون گرفته – که زمانی لارس اسونسن گفته بود، بزرگترین اختراع بشر برای وقت کشی و از یاد بردن خود است- تا انواع شهر بازیها، کامپیوتر، اینترنت، موبایلهای هوشمند، بازیهای اینترنتی، شبکههای مجازی و … . ⚜️ @taammolat74
📘دانلود pdf | حرفی نو در نسبتِ تعطیلی حرمهای مطهر
✍️ محمدحسن وکیلی
📘 «دارالشفاء» کتابی جدید از دروس خارج حجتالاسلام والمسلمین وکیلی
▫️آیا واقعا بازبودن اماکن مذهبی خطر جانی قابل توجه دارد؟
▫️بررسی ادله حرمت تعطیلی حرمهای مطهر
▫️آیا اماکن مذهبی شفابخش است؟
▫️نظام اسباب و علل استثناپذیر است یا نه؟
▫️ضریب اهمیت زیارت از منظر اسلام چه مقدار است؟
▫️چالشهای دانش پزشکی مدرن کجاست؟
▫️اعتبار نداشتن آراء پزشکان در خارج از حیطه تجربه
⚜️ @taammolat74 👇👇👇