📑 دوهفته نامه مجازی دیدهبان اندیشه
✴️ شماره سوم/ نیمه اردیبهشت ۱۳۹۹
💢 موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
🔸رصد روشنفکران، اندیشمندان و ژورنالیستهای علمی در فضای مجازی
🔹دیدهبان اندیشه سعی دارد تا با تبیین بازنماییهای اندیشههای جریانات فکری در فضای مجازی، به مهمترین رویدادهای #علوم_انسانی اشاره کند و تصویری کلان را برای مخاطبین خود به ارمغان آورد.
🖇 سومین شماره این دوهفتهنامه را در پست ذیل دانلود کنید👇👇👇
⚜️ @fekrat_net
⚜️ @taammolat74
دیده بان اندیشه شماره 3 کم حجم.pdf
4.83M
📑 دوهفته نامه مجازی #دیده_بان_اندیشه
✴️ شماره سوم/ نیمه اردیبهشت ۱۳۹۹
💢 موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
🔹در نشریه تخصصی رصد #دیدهبان_اندیشه چهار محور اندیشه علم وفلسفه، اندیشه اجتماعی، اندیشه دین و اندیشه سیاسی مورد توجه قرار گرفته است.
🔹برای چندمین بار متوالی است که بحث کرونا و حواشی آن به عنوان اصلیترین موضوعات اندیشهای مطرح بوده و در بخشهای مختلف، نویسندگان و سخنرانان درباره آن سخن میگویند.
🔹وضعیتی که کرونا در نظام جهانی ایجاد کرد به تعبیر برخی از اندیشمندان غرب به شکست لیبرالیسم انجامیده است، از اینرو جریانات روشنفکری مدافعان لیبرال و گفتمان توسعه در ایران به دنبال بازآفرینی حیثیت بر باد رفته خود به دنبال توجیه نمودن تفکرات التقاطی خود هستند و همچنان برای غرب سینه چاک میکنند.
🔗برای مطالعه شماره قبلی اینجا کلیک کنید.
⚜️ @fekrat_net
⚜️ @taammolat74
🔰زندگي؛ ليـلة القدري است تا مطلع الفجرِ قيامت
✍ علی اصغر طاهرزاده
🔸همانطور که انسان کامل - که قلب عالم هستی است- یک حقیقت جامع است و همهی اسماء الهی در قلب توحیدی او جمع شده و یکی است که حامل این همه کمال است و از این جهت توحید را نشان میدهد، شب قدر نیز چنین رتبهای دارد که ظرفیت جمع انوار روح را یک جا دارد - انواری از حقیقت را که هزار ماه امکان دریافت و ظهور آن را ندارند- در راستای تحقق تفصیلِ بعد از اجمال حتماً مهدی«عجل الله فرجه»ظهور میکند و شب قدر به مطلع فجر میرسد، شب قدر شب است چون حقایق در آن شب در عین نزول، به صورت اجمال هستند همانطور که قرآن در شب قدر به صورت اجمال نزول کرد و آن اجمال در عرض بیست و سه سال به تفصیل در آمد.
🔹شب قدر، شبي است كه بايد به فجر سالم برسد و توحید به معنی «وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت» تحقق یابد، كل زندگي يك شب است، برعکس قيامت که روز است؛ قرآن ميگويد: «يومُ القيامة» ولی در مورد دنيا ميگويند «وَ الَّيْلِ إذَا عَسْعَس» سوگند به شبی که ناپايدار و «عَسْعَس» است، دائماً ميرود. ولی در مورد صبح، حرفی از رفتن نزد، فرمود: «وَ الصُّبْحِ إذَا تَنَفَّس»يعني آنگاه كه صبح شروع ميشود. چون ديگر شب تمام است، فقط روز است.
🔸 كل زندگي يك شب است؛ اگر كسي توانست از اين شب با جمع حقایق به صورت اجمال به توحید برسد، در انتها که فجر محقق میشود با حقایق به شکل تفصیل روبهرو میگردد که همان بهشت است. بعضیها به هیچ صبحی نميرسند؛ دنيا آنها را ميربايد، در قيامت هم كه آنها را ميآورند با ظلمتِ زندگي در دنيا به قيامت ميآيند چون در شب قدر ملائکه و روحی بر آنها نازل نشد تا به توحید برسند، به توحید نظر نداشتند تا حقایق عالم غیب به صورت جامع در جان آنها تجلی کند.
🔹انسانی که در اين شب به حقیقتِ صبح ميرسد و آن شب برای او «سَلامٌ» است، امام زمان«عجل الله فرجه» میباشند، ایشان صاحب اصلی شب قدراند، چون حضرت در دنیا تحت تأثير دنيا نيستند، آمادهی تجلی انوار ملائکه و روح میباشند و همچنان خود را در حالت پاكي و عصمت نگه ميدارند.
🔸«حَتّي مَطْلَعِ الْفَجْرِ» تا وقتي كه فجر طلوع کند و حقيقت هر چيز ظاهر گردد و نیز هر کس که در مسیر امام زمان«عجل الله فرجه»قرار گرفت به توحیدی میرسد که منور به صبح ظهور حقایق است.
✔️[ادامه دارد...]
⚜ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 ولایت علی علیه السلام، حکومت سخت، حاکم پاسخگو
🔸 استاد رحیمپور ازغدی
🔹🔹چند دقیقه برای تفکر
🔻پ.ن: ویژه شبهای قدر، سخنرانیهای رحیمپور ازغدی با موضوع امیرالمومنین(ع) در این کانال منتشر خواهد شد.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
98-05-25_sh4.mp3
28.7M
🔉 سخنرانی
🔶 #ولایت_علی علیه السلام، حکومت سخت، حاکم پاسخگو
🔸 استاد #رحیمپور_ازغدی
🔹🔹رهبر معظم انقلاب در بیانی دیگر در جمع هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم، پاسخگویی را حقیقتی اسلامی خواندند و فرمودند:
گفته شد امسال، سال پاسخگویی است، پاسخگویی یک مفهوم غربی نیست، بلکه یک مفهوم اسلامی است. بعضی ها هرچیزی را که از آن خوششان بیاید سعی می کنند به طریقی آن را منسوب کنند به فرآورده های افکار و مدنیّت غربی (در مقابل این افراد باید گفت) پاسخگویی یک مفهوم و حقیقت اسلامی بوده و همان «مسئولیت» است.
⚜️ @taammolat74
📮 امشب زمان آن است که برای یکدیگر دعا کنیم. نیکوترین چیزها را برای دیگران از خداوند بخواهیم تا بهتر از آنها نصیب خودمان شود. برای این برادر کوچکتان هم دعا کنید.
♨️ شماره سوم مجله #دیدهبان_اندیشه ما را در سایتهای ذیل میتوانید دانلود نمایید:
🔻سایت فکرت
🌐http://fekrat.net/?p=986
🔻خبرگزاری مهر
🌐https://mehrnews.com/xRRPT
⚠️ دوستان و مخاطبین عزیز، نقدها و ملاحظات خود را برای ما بفرستید، تا در نسخههای آینده آنها را اصلاح کنیم. همچنین نسبت به مطالبی که در این شماره از روشنفکران آمده، نقد یا تحلیلی دارید برای ما بفرستید تا با اسم خودتان در شمارههای آتی درج شود. 🌷
⚜️ @taammolat74
34.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❁﷽❁
🎥 #رضوان_رمضان
🌷 مناجاتخوانی #حاج_مهدی_رسولی
▶️ (کوفه ای دیار علی، محرم اسرار علی...)
🔸هیات ثارالله
🔹 شب بیستم ماه مبارک رمضان
⚜️ @taammolat74
❇️#صبوحانه
(ایده یابی قرآنی برای زیست اخلاقی در فضای مجازی)
🔘 شماره ۷
🌙 سوره بقره
🌅و إِذا لَقُوا الَّذينَ آمَنُوا قالُوا آمَنَّا وَ إِذا خَلَوْا إِلى شَياطينِهِمْ قالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّما نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُنَ. اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَ يَمُدُّهُمْ في طُغْيانِهِمْ يَعْمَهُونَ. أُولئِكَ الَّذينَ اشْتَرَوُا الضَّلالَةَ بِالْهُدى فَما رَبِحَتْ تِجارَتُهُمْ وَ ما كانُوا مُهْتَدين. (بقره/14-16)
🔸۱. آیه اشاره دارد به انسان های دورویی که در مواجهه با اهل ایمان خود را مومن جا می زنند ولی وقتی با انسان های شیطان صفتی مثل خودشان رو به رو می شوند به آنها ابراز ارادت کرده و می گویند ما با شما هستیم و رفتارمان با اهل ایمان برای #تمسخر آنها است.
🔸 ۲. «تمسخر» دین و دین داران در #فضای_مجازی یکی از معضلات اخلاقی است که بایستی توسط اخفاپژوهان (= متخصصان اخلاق فناوری اطلاعات) مورد توجه قرار گیرد. یکی از مباحثی که در ذیل تمسخر باید مورد بررسی قرارگیرد این است که در این فضا چه چیزها یا افرادی مسخره می شوند. بررسی های میدانی نشان داده که باورهای دینی یا شیوه زندگی دینداران یکی از سوژه های تمسخر هستند. هرچند البته رفتار نامعقول یا سخنان سست , غیرمنطقی برخی افراد متدین را در زمینه چینی و بهانه سازی برای این کار نباید نادیده گرفت.
🔸 ۳. تا آنجا که نگارنده بررسی کرده است تمسخر دینداران در فضای مجازی بر چند قسم است: گاهی اصلِ دین مورد طعن و تمسخر قرار می گیرد، گاهی سخنانی که از سوی افراد دین دار بیان شده است (به ویژه اگر گوینده #روحانی و مبلغ دین باشد)، گاهی #سبک_زندگی یا رفتارهای دینداران در زندگی روزمره (از قبیل شیوه لباس پوشیدن، مثلا محجبه بودن) مورد تمسخر قرار گرفته، و گاهی هم شیوه دینداری و انجام #مناسک دینی آنها (مانند دعا کردن، عزاداری، یا اقامه نماز جماعت).
🔸 ۴. تذکر این مطلب لازم است که اگر انسان متدینی در فضای حقیقی یا مجازی گفتار یا رفتار ناصوابی داشت، نقد آن از باب #امر_به_معروف و نهی از منکر، امری است لازم و وظیفه ای است اخلاقی. اما نقد غیر از تمسخر است. نقد مبتنی است بر منطق و استدلال و با قصد اصلاح و نیت خیرخواهانه و از سرِ دلسوزی انجام می شود، در حالی که تمسخر رفتاری است غیرمنطقی، که با هدف تخریب و تحقیر و آزار دیگران انجام می گیرد.
جدای از این موارد، ازدیاد محتواهای متنی و صوتی وتصویریِ تمسخرآمیز درباره دین ودینداران، زمینه را برای مسدود و #فیلترکردن سایت و شبکه های اجتماعی فراهم می کند و طبیعتا همه کسانی که از این شبکه ها استفاده می کنند (حتی خود تمسخرکنندگان) متضرر می شوند. به خاطر پیامدهای ناگوار نفاق و تمسخر است که خداوند در این آیات تاکید می کند که این گونه افرادِ زیان کار راه هدایت را بر خود بسته اند و از این تجارت شان سودی نمی برند.
⚜️ @taammolat74
🔰 فرصت تنهایی و رخصت ایمان
✍️ عظیم محمودآبادی
🔘 بخش دوم | بخش نخست
💠
الیناسیون انسان🔸در این دنیا همه چیز برای انسان قابل مطالعه و اندیشیدن شده جز خودش! از دورترین سیارات تا اعماق دریاها و احشای جانوران همه و همه میدان تاخت و تازِ علم و معرفت بشر شده و در این هیاهوی بزرگ آنچه از یاد رفته، همانا خودِ آدمی و وجود او است؛ یعنی مهمترین خصلتی که ما را برتر از سایر موجودات نشانده است. چه چیز را؟ اینکه هستیم و وجود داریم. 🔹آری ما وجود خود را از یاد بردهایم و عِلمِ به این وجود، همان وجه تمایز ما با تمام موجودات دیگر است. چنانکه هایدگر این معنا – هستیِ ما- را تحت مفهوم «دازاین» – به معنای آنجا بودگی (being-there) – به کار میبرد. دازاین، بر خلاف حیوانات، گیاهان و یا صخرهها، همواره دارای فهمی از خویشتن است. دازاین موجودی است که خود را تفسیر میکند. حال جهان امروز بیش از هر زمان دیگری، این ویژگی اساسی و بنیادین را از بشر ربوده است. انگار خودفراموشی، مهمترین دست آورد مدرنیته برای بشر است! 🔸آری خودفراموشی و نه صرفاً خدافراموشی! چراکه خدافراموشیِ بشر اساساً چیزی جز خود فراموشیاش نیست؛ «وَلَا تَکونُوا کالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ؛ و چون کسانی مباشید که خدا را فراموش کردند و او [نیز] آنان را دچار خودفراموشی کرد.» 🔹جهانی که ما در آن زندگی میکنیم هر روز بیش از گذشته ما را از یاد خود میبرد. جهان امروز در اینکه انسان، خود را به فراموشی بسپارد گوی سبقت را از همه تاریخ ربوده است. گویی از آسمانِ این جهان، جز سنگ الیناسیون بر سَرِ انسان نمیبارد و در خاکش جز تخم خودفراموشی نمیکارند. 🔸چه جهد جهیدی که انسان در طول دو- سه قرن اخیر کرد تا بتواند خودش را فراموش کند! چه چیزهایی که اختراع و چه فرمولهایی که کشف نکرده و چه راههایی که نرفته و چه بلاهایی که به جان نخریده و چه رنجی که به تن نکشیده و چه دماری که از روزگارِ عالَم و آدَم در نیاورده تا بتواند خود را از شَرّ آگاهی نسبت به خود در جهان برهاند. 🔹با مختصر نگاهی به دور و برمان میتوان استعدادها و تواناییهای فوق العاده بشر برای هرچه بیشتر به فراموشی سپردن خویش را مشاهده کرد. از تلویزیون گرفته – که زمانی لارس اسونسن گفته بود، بزرگترین اختراع بشر برای وقت کشی و از یاد بردن خود است- تا انواع شهر بازیها، کامپیوتر، اینترنت، موبایلهای هوشمند، بازیهای اینترنتی، شبکههای مجازی و … . ⚜️ @taammolat74
📘دانلود pdf | حرفی نو در نسبتِ تعطیلی حرمهای مطهر
✍️ محمدحسن وکیلی
📘 «دارالشفاء» کتابی جدید از دروس خارج حجتالاسلام والمسلمین وکیلی
▫️آیا واقعا بازبودن اماکن مذهبی خطر جانی قابل توجه دارد؟
▫️بررسی ادله حرمت تعطیلی حرمهای مطهر
▫️آیا اماکن مذهبی شفابخش است؟
▫️نظام اسباب و علل استثناپذیر است یا نه؟
▫️ضریب اهمیت زیارت از منظر اسلام چه مقدار است؟
▫️چالشهای دانش پزشکی مدرن کجاست؟
▫️اعتبار نداشتن آراء پزشکان در خارج از حیطه تجربه
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
دارالشفاء (نسخه اصلاح شده).pdf
4.09M
📘دانلود pdf | حرفی نو در نسبتِ تعطیلی حرمهای مطهر
✍️ محمدحسن وکیلی
🔸کتاب «دارالشفا» به قلم حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن وکیلی، مدرس دروس خارج حوزه علمیه مشهد مقدس، حرفی نو در نسبتِ تعطیلی حرم های مطهر، ویروس کوئید ۱۹، علوم تجربی و علوم مجرد است.
🔹تصور نگارنده بر این است که آنچه در این کتاب بیان شده دیدگاه رایج فقهای پیشین شیعه است که اکنون به بهانۀ روشنفکری و مقابله با تحجر مورد غفلت قرار گرفته است و آنچنان مهجور شده که اگر کسی از آن سخن بگوید اسباب تعجب و استهزاء دیگران خواهد شد. دشمن نیز در این میان ساکت ننشست و از عقبنشینی رجال دین از مواضع مسلّم تشیع در قرنهای گذشته، سو استفاده کرده و به این بهانه جسارتهایی به حریم اهلبیت و تشیع نمود که زبان را یارای بیان آن نیست.
⚜️ @taammolat74