🔰 افسانۀ پراید
✍️مهدی تدینی
🔘 بخش ۱ از ۲
🔸پراید افسانه است و این ادعا نه طنز است و نه کنایه، نه سخره و نه ریشخند. پراید عین افسانه است. اگر باور ندارید مجالم دهید تا بازگویم «افسانۀ پراید» را...
🔹تاریخ قتلگاه آدمیانی است که برای افسانهها جانفشانی کردهاند؛ سر دادهاند، اما تا واپسین قطرۀ خون، قلبشان بَهرِ افسانهای تپیده است. افسانهها بزرگترین قاتلان تاریخند و چه بسیارند فِسانههایی که سررشتۀ آیینها شدند و آدمیان هزارهزار از برایشان جان فشاندند.درست مانند پراید که جانها سر وفاداری به آن از دست رفته است،چنانکه پراید در کشتار سرسپردگان با «افسانهها» برابری میکند.پس پراید ویژگی اصلی افسانه را که خونریزی است،دارد.
🔸افسانهها فقط مایۀ خونریزی نیستند. افسانه اگر در تاریخ مدرن ظهور کند خونریز میشود؛مانند افسانۀ نژاد آریاییـژرمن که آتش جنگی جهانی و شعلۀ کورههای آدمسوزی از دهان آژیدهاکیِ آن زبانه کشید، یا افسانۀ جامعۀ بیطبقه مانند کمون آغازین که سودای کمونیسم بود و داس برداشت به گندمزار جامعه تاخت و هر سری میان سرها بلندتر بود، گردن زد، تا افسانۀ جامعۀ بیطبقه شکل گیرد.
🔹افسانهها افزون بر این،وقتی پیشاتاریخی و دیرینهاند، دلربا و هویتسازند. یعنی افسانهها هویت میسازند و هویت هر مردمی در نهایت به چند افسانه میرسد. پراید هم همین قدر «هویتساز» است.برای تعریف «اقتصاد»، «اقتصاد سیاسی»، «وضع جامعه»،«سرشت تولید»و بسیاری عناصر دیگر در ایران، چه نمادی بهتر«پراید»میتوان یافت. همه چیز ما، از سیاست و جامعه تا فرهنگ و اقتصاد در شمایل قدسی پراید متجلی است، چنانکه باید گفت:«پراید هویت ماست»و بیراه نیست اگر اقتصادمان را پرایدیستی بنامیم.
🔸دیگر ویژگی افسانهها این است که ماندگاری عجیبی در فرهنگها دارند و همواره و به اشکال مختلف میمانند؛ از شکلی به شکلی درمیآیند و با گذر زمان خود را از نو در ذهن جمعیِ مردم یک فرهنگ بازسازی میکنند. افسانهها هم در «یک» فرهنگ دچار دگردیسی و ماندگار میشوند و هم در «چند» فرهنگ به اشکال متنوع و مشابه زنده میماند.
🔹برای مثال، در افسانههای نوردیک(اسکاندیناوی و ژرمن)قهرمانی است به نام هیلدِبراند که با سپاه پسرش، هادوبراند، روبرو میشود. پسر نمیداند هیلدبراند پدرش است و او را به نبرد میخواند و هیلدبراند ناگزیر در نبردی تنبهتن پسرش را میکشد و غم سنگینی بر دلش مینشیند(شباهت این افسانۀ شمال اروپایی به رستم و سهراب عجیب نیست؟)
⚜️ @taammolat74
🔰 افسانۀ پراید
✍️مهدی تدینی
🔘 بخش ۲ از ۲
🔸بگذریم...از افسانۀ پراید میگفتم... پراید هم همینقدر افسانهای است، چون هم ماندگار است و هم از شکلی به شکل دیگر درمیآید و درشکل دگردیسیشده بازمیگردد.در بدترین حالت، تنۀ ماشین را از پشت صندلی رانند برمیدارند و میشود وانت! این ماندگاری و توان دگردیسی اگر افسانهای نیست پس چیست؟
🔹دیگر ویژگی افسانهها این است که اغلب همۀ مردمان آن فرهنگ با آنها آشنایند.بعید است کسی دستکم چند داستان شاهنامه را نداند و بعید است هر آلمانی چند پرده از افسانۀ نیبِلونگِن را نداند و چینیها هم نیازی به یادآوری افسانه ندارند،همان اژدهای افسانهای خود را در دولتشان نگاه داشتهاند. از جهت آوازه، پراید از هر افسانهای افسانهایتر است.در گسترۀ ایران، سوراخسُمبهای هست که پرایدی سفید، چون قویی باوقار،آرمیده نباشد؟ نقاطی از ایران که هنوز آب و گاز و برق نرفته است،پراید رفته است! درست مانند افسانهها که پیش از رسیدن تمدن در هر منطقهای وجود داشته است،در هر کَپرنشین و دهکورهای.
🔸افسانهها عیاری تمامناشدنی دارند. هیچ چیز باعث نشد«افسانهها»از رونق بیفتند.نه دین و دینداری،نه رنسانس و روشنگری، نه علم و علمباوری.عیار افسانهها در گذر زمان کاهش نیافت، چهبسا چون افسانهها جنبۀ زینتی گرفتند، ماندگاتر و گرامیتر هم شدند؛ مانند طلا...طلا هزار سال بگذرد، طلاست؛بیبها که که نمیشود، ارزش عتیقه هم میگیرد،حتی اگر فقط برای زینت اندام باشد.شگفتا که پراید هم همین است.
پراید بیستوهفت سال پیش (۱۳۷۲) که آمد، دو میلیون تومان بود و امروز قیمتش به رغم گذر سه دهه، سی تا سیوپنج برابر شده و همچنان برای اکثریت جامعه همانقدر دستنیافتنی است که سه دهۀ پیش بود! نه از عیارش کم شد و نه از قدر و قیمتش... افسانهای نیست آیا؟
🔹از دیگر ویژگیهای افسانهها این است که گاه از سرمنشأ خود، یعنی جایی که نخستین بار آفریده شدهاند، فاصله میگیرند، میچرخند و میگردند و در نقطهای بس دور از خاستگاه خود منزل میکنند و فرهنگی را شکل میدهند. درست مانند پراید ما که به سفارش شرکت آمریکایی فورد ساخته شد و از ۱۹۸۶ در آمریکای شمالی فروخته میشد، اما چند دست گشت و کشتی سرگردانیاش بر ساحل ما لنگر انداخت.
💠 این است افسانۀ پراید و مایی که به قول حافظ «چون ندیدیم حقیقت ره افسانه» زدیم...
⚜️ @taammolat74
🔰 کاهش فالوئرهای کانالهای تلگرامی مخالف جمهوری اسلامی پس از شیوع کرونا
🔸باتوجه به التهابات روزهای اولیه شیوع کرونا، کانالهای تلگرامی مخالف جمهوری اسلامی، اعتماد بخشی از کاربران فضای مجازی خصوصا کاربران تلگرامی را کسب کردند و همین امر باعث افزایش فالوئر آنها شد. اما دادهها نشان میدهد که افزایش فالوئر آنها دوام نداشته است و آنها مدتی بعد با ریزش مخاطب رو به رو شدند.
🔹 بررسی سرویس دادهکاوی ایرنا بر روی فالوئرهای کانالهای تلگرامی #بیبیسی فارسی،#ایران_اینترنشنال، #منوتو، #آواتودی- علی جوانمردی و کانال تلگرامی #مملکته نشان میدهد که این کانالها باوجود جذب اولیه مخاطب در روزهای آغازین شیوع کرونا، نتوانستند مخاطب خود را حفظ کنند که این امر بیش از همه در کانال بی بی سی فارسی مشهود است.
▪️ اولین عامل ریزش مخاطب این کانالها، آمار بالای ابتلاء و مرگ و میر در سایر کشورها، از جمله کشورهای صنعتی، بود که دشواری مدیریت کرونا را نشان میداد.
▫️ عامل دوم به مدیریت خوب کرونا در کشور بازمیگردد.
این امر با یافتههای نظرسنجیها نیز همخوانی دارد / ایرنا
⚜️ @taammolat74
🔰 فرار از دانشگاه
چگونه علوم انسانی در جامعه مدنی به گردش افتاد؟
✍️ محسن آزموده
🔸از نیمه دوم دهه ۱۳۸۰ خورشیدی به تدریج در ایران نام موسساتی در ایران بر سر زبانها افتاد که کارشان برپایی جلسات و کلاسهایی با موضوع آموزش علوم انسانی بود. این موسسات با عناوین جذابی چون «پرسش»، «رخداد تازه» و... یا چهرههایی را برای تدریس و سخنرانی دعوت میکردند که به هر دلیل در دانشگاهها جایی نداشتند یا مباحثی را در شاخههای گوناگون علوم انسانی اعم از فلسفه، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، روانشناسی، هنر و... مطرح میکردند که در دانشگاهها و موسسات رسمی عنوان نمیشد.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 فرار از دانشگاه چگونه علوم انسانی در جامعه مدنی به گردش افتاد؟ ✍️ محسن آزموده 🔸از نیمه دوم دهه
🔰 فرار از دانشگاه
چگونه علوم انسانی در جامعه مدنی به گردش افتاد؟
✍️ محسن آزموده
🔸از نیمه دوم دهه ۱۳۸۰ خورشیدی به تدریج در ایران نام موسساتی در ایران بر سر زبانها افتاد که کارشان برپایی جلسات و کلاسهایی با موضوع آموزش علوم انسانی بود. این موسسات با عناوین جذابی چون «#پرسش»، «#رخداد_تازه» و... یا چهرههایی را برای تدریس و سخنرانی دعوت میکردند که به هر دلیل در دانشگاهها جایی نداشتند یا مباحثی را در شاخههای گوناگون علوم انسانی اعم از فلسفه، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، روانشناسی، هنر و... مطرح میکردند که در دانشگاهها و موسسات رسمی عنوان نمیشد.
🔹مخاطبان این موسسات نیز تنها دانشجویان و فارغالتحصیلان علوم انسانی نبودند، از دانشجویان در رشتههای مختلف انسانی و پایه و فنی-مهندسی تا افراد میانسال و پیر با مشاغل آزاد و خانهدار و... در این جلسات شرکت میکردند. اما با گذر بیش از یک دهه، انگار رونق این موسسات رو به کاهش گذاشته و دیگر آن پتانسیل و جذابیت اولیه را از دست دادهاند.
🔸#حسام_سلامت، پژوهشگر علوم اجتماعی خود یکی از دستاندرکاران این موسسات است که در طول این سالها در مقام مدرس و سخنران در بسیاری از کلاسها و نشستهای این موسسات شرکت کرده. او در رساله دکترایش که چندی پیش در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران از آن دفاع کرد، به ماجرای برآمدن این موسسات پرداخته است.
🔹جلسه دفاع مذکور با استقبال گسترده و چشمگیر دانشجویان و علاقهمندان علوم انسانی و احتمالا بسیاری از شرکتکنندگان و دستاندرکاران موسسات مذکور برگزار شد. در این جلسه غیر از حسام سلامت، #سارا_شریعتی استاد راهنما، #محمد_توکل و #حمیدرضا_جلاییپور نیز در مقام مشاور حضور داشتند و #محمدجواد_غلامرضا_کاشی، #حسین_مصباحیان و #ضیا_هاشمی به عنوان داور صحبت کردند. با توجه به اهمیت موضوع جلسه و نکات ارزندهای که در آن مطرح شد، سعی شده گزارشی از بخشهایی از سخنرانیها که به موضوع موسسات خصوصی علوم انسانی میپرداخت، ارائه شود.
[ادامه دارد...⏪]
⚜️ @taammolat74
📮رونق ساختگی #بورس، آخرین تیر ترکش #دولت_نئولیبرال است. گذار از سرمایهداری صنعتی و تولیدی به سرمایهداری سوداگرایانه الگویی آشنا در #نئولیبرالیسم است.
حباب بورس خواهد ترکید و من نگران تبعات اجتماعی و امنیتی آن در آیندهای نزدیک هستم: شورشهایی بزرگتر از 96، 98 و قطعا بزرگتر از دهه 70
✍️ احمد نادری (رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران)
⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار
♨️ #اختصاصی
🔶 انسانشناسی دینی
🔸 استاد حسین سوزنچی
🔹جلسه چهارم
🔹🔹امکان مدیریت فرهنگ و نقد آنها. دعوت، حق و اختیار
🔺آنتروپولوژی غربیها با اغلب بحثهایی که با عنوان انسان شناسی اسلامی نوشته شده بسیار تفاوت دارند و در این درسها سعی شده با پرهیز از گرتهبرداری و تقلید، نسبتی بین این دو حوزه برقرار شود و از متنهای اسلامی، از کتاب هستی و هبوط (آقای پارسانیا) و رسالههای انسان علامه طباطبایی بهرهبرداری گردد.
🔻پ.ن: این درسگفتار هر شب در کانال تاملات بارگذاری میشود.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
4. دیدگاههای در خصوص امکان مدیریت فرهنگ و نقد آنها. دعوت، حق و اختیار.mp3
45.55M
🔉 درسگفتار
🔶 #انسان_شناسی_اسلامی
🕰 جلسه چهارم
🔸 استاد #حسین_سوزنچی
🔹آرا مکاتب و نظریات مختلف در باب امکان مدیریت فرهنگی
🔹فرق دعوت و هدایت در این است که در هدایت در ساحت علم حضوری است. همراهی و پیشروی با شخص هدایت شونده.
🔹 هدایت مفهومی عام تر از دعوت است. اما دعوت در ساحت علم حصولی است. طرف مقابل را متقاعد می کند تا اگر متقاعد شد خودش عمل کند. نشان دادن راه است.
🔹مفهوم حق و اختیار از منظر فلسفی
🔗 جلسه قبل را در اینجا بشنوید.
⚜️ @taammolat74
🔰دعای ایمن شدن از خطر زلزله
🔸امام صادق (ع) فرمودند:
هر گاه در شب و هنگام خوابیدن از وقوع زلزله و خراب شدن خانه می ترسی آیه «41 سوره فاطر» را قرائت كن.
📖إِنَّ اللَّهَ یُمْسِكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ أَن تَزُولَا وَلَئِن زَالَتَا إِنْ أَمْسَكَهُمَا مِنْ أَحَدٍ مِّن بَعْدِهِ إِنَّهُ كَانَ حَلِیمًا غَفُورًا
⚜ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #رضوان_رمضان
🌷 با نوای کربلایی مقداد پیرحیاتی
🔸 کلیپ کریمانه
▶️ (گداهای پشت درت جمع بشن...)
🌸فرا رسیدن سالروز میلاد امام #حسن_مجتبی، کریم آل طه (ع) مبارکباد
⚜️ @taammolat74
🔰 تفاوت رویکرد و نقش امام حسن (ع) در میان امامان
✍امام موسی صدر در سخنانی که در مرکز مطالعات اسلامی (معهد الدراسات الاسلامیة) در ماه رمضان ایراد شده، به رویکرد امام حسن (ع) و تفاوت اقدام ایشان با قیام امام حسین (ع) پرداخته و میگوید:
🔹«همه امامان نور واحد هستند. هریک از امامان اگر به جای امام حسن(ع) بود، همان میکرد که او کرد و همان موضعی را میگرفت که او گرفت. نقش امام حسن(ع) در میان امامان، نقش فداکاری و نقش سرباز گمنام بود.
🔸البته، امام حسن(ع) ویژگیها و نقشهای دیگری مانند هدایتگری و ارشاد و آموزش نیز داشت که میان همه امامان پس از رسول خدا مشترک بود. اما نقش خاص او، فداکاری مطلق، چه در عصر خویش و چه پس از شهادت و چه در طول تاریخ است.»
🔗 متن سخنرانی را اینجا بخوانید.
🌱 میلاد امام حسن(ع) مبارک
#رمضان
#ماه_رحمت
⚜ @taammolat74
🔰وقتی از جنگ فرهنگی حرف میزنیم، دقیقاً از چی میگیم!
🔸 آمریکا به کمک هنر « #جوروج_اورول» توانست آینده یک حکومت کمونیستی را در قالب هنر به جهان نشان بدهد.
🔹سازمان سیا با ساخت انیمیشن « #مزرعه_حیوانات» و سپس انتشار فراگیر آن، سقوط #سوسیالیسم را به جهان القاء کرد. انیمیشن آمریکاییِ مزرعه حیوانات میکوشد «انقلاب» را بیهوده نشان دهد و آن را محکوم به شکست معرفی کند. چون دهه ۱۹۵۰ ، ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ اوج انقلابهای سوسیالیستی در آسیا و آمریکای لاتین بود. و این انیمیشن، پاتکی علیه این انقلابها بود که با قدرت نرم، در نطفه خفهشان کند.
🔸از آمریکای دورهی #مککارتیسم گرفته تا کشورهای اروپای شرقی که زمزمههای انقلاب کمونیستی در آن میرفت، چشماندازی که این داستان به جوانان ارائه کرد، آیندهای سیاه و دردناک، و در نتیجه پاتکی ضدانقلابی بود. و تازه این در یک جنگ درون پارادایمی مابین بلوک شرق و غرب بود.
💠 جنگ مابین اسلام و #لیبرالیسم، جنگ رؤیاها و چشماندازهاست. رؤیایی که جهان آینده را میسازد. پیروزِ این جنگ، همانیست که توانایی ارائه چشمانداز و رؤیا به جهان را داشته باشد. اما به نظر شما، برای ارائهی رؤیای روشن، امیدبخش، سعادتآفرین، الهامبخش و زیبای #ایرانی_اسلامی به جهان چقدر کوشیدیم؟
⚜️ @iran1444_ir
⚜️ @taammolat74
🔰 موقعیت ویژه جامعه ایرانی
✍️ مهدی محمدی
🔸جامعه ایرانی در حال تمرین یک موقعیت ویژه است. فشار دشمن و کارنابلدی، خوش خیالی و اشراف زدگی دولت روحانی تلفیق شده و روزگار سختی را برای مردم رقم زده.
🔹پراید نود میلیونی بیش از آنکه یک پدیده اقتصادی باشد یک نماد است؛ نمادی از اینکه برخی طبقات دیگر حق ندارند هیچ رویایی داشته باشند: نه رویای خانه دار شدن، نه رویای رفاه و نه حتی رویای پرایدسواری!
🔸این ارمغان دولت روحانی است و نتیجه هفت سال امیدواری به اینکه ‘تعامل با جهان’ مشکلات ما را حل خواهد کرد بی آنکه لازم باشد دولت زحمتی به خود بدهد، رویایی که ترامپ و کرونا، هر یک به وجهی، آن را به باد دادند. حالا رهبری در ایران حرف از مواسات و به داد هم رسیدن می زند. این یعنی در واقع اصلا لازم نیست جامعه منتظر دولت بماند.
🔹کافی است وقتی کسی زمین خورد، نسبت به او بی تفاوت نباشیم و امکانات کوچک خود برای دستگیری از دیگران را بزرگ بشماریم. اگر ما به داد هم برسیم و بی تفاوتی را کنار بگذاریم خداوند هم به داد ما خواهد رسید و به زندگی و زیست اجتماعی ما برکت خواهد داد.
🔸اصلاح طلبان اگر واقعا به دنبال تقویت جامعه مدنی هستند وقتش همین حالاست، گرچه که آن هم شعار توخالی بیش نبوده است. مواسات و یاری رساندن به گرفتاران، اکنون یک امر اجباری است که به زودی ‘اختیار’های ما را توسعه خواهد داد.
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 فرار از دانشگاه چگونه علوم انسانی در جامعه مدنی به گردش افتاد؟ ✍️ محسن آزموده 🔸از نیمه دوم دهه
🔰 فرار از دانشگاه
چگونه علوم انسانی در جامعه مدنی به گردش افتاد؟
✍️ حسام سلامت
🔘 بخش نخست
🔸موضوع این رساله تجربه شخصی من و دوستانم است. البته کوشیدهام که فاصله خودم را با این تجارب حفظ کنم. پرسش اصلی رساله این است که چرا و چگونه علوم انسانی در ایران بعضا در بیرون از مرزهای دانشگاهی فعالانهتر و خلاقانهتر به گردش افتاده است؟ بر این اساس کوشیدم مسیر گردش گفتارها و دانشهای انسانی را در بیرونِ قلمرو رسمی دانشگاه دنبال کنم.
🔹 در چشماندازی تاریخی، قبل از تاسیس دانشگاه در ایران عموما چهرهها و محافل روشنفکری یا سازمانهای سیاسی به میانجی سایتها یا پایگاههایی مثل کتابها، نشریات و بولتنهای حزبی دستاندرکار به گردشانداختن گفتارهای علوم انسانی (humanities) بودهاند. در واقع آشنایی ما با علوم انسانی جدید پیش از تاسیس دانشگاه به میانجی همین محافل روشنفکری و سازمانهای سیاسی ممکن شد.
🔸بعد از تاسیس دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳ هم این رویه ادامه یافت و سازمانها و پایگاههای بروندانشگاهی به گونهای موازیکارانه در گردش humanities سهیم بودهاند. برای مثال در اوایل دهه ۱۳۲۰، تقریبا همزمان با اولین کتاب درسی در زمینه علوم اجتماعی که یحیی مهدوی ذیل عنوان «علمالاجتماع» نوشت، احمد قاسمی، از اعضای بلندپایه حزب توده، کتابی به نام «جامعهشناسی» مینویسد و احتمالا خود اوست و نه غلامحسین صدیقی که اولبار ترم «جامعهشناسی» را به عنوان معادلی برای سوسیولوژی جا میاندازد.
🔹همین نمونه کوچک نشان میدهد که سایتهای بروندانشگاهی در جامعه مدنی پا به پای دانشگاه در تولید گفتارهای انسانی نقشآفرینی میکنند. نمونه دیگر تجربه «حسینیه ارشاد» در اواخر دهه چهل و اوایل دهه پنجاه است که در مقام یک سازمان بروندانشگاهی بعضا موثرتر از جامعهشناسی رسمی دانشگاهی به ترویج و عمومیسازی جامعهشناسی دامن میزند. میتوان به تنوعی از نمونههای دیگر از موازیکاری یا آلترناتیوسازی جامعه مدنی نسبت با میدان دانشگاهی اشاره کرد. این ماجرا در همه سالهای بعد از انقلاب نیز به اشکال متفاوتی تداوم پیدا میکند، منتها با ساز وکاری کموبیش متفاوت. اجازه دهید بحثم را به دو دهه اخیر محدود کنم.
⚜️ @taammolat74
🔰سکولاریزاسیون کرونایی و انفعال حوزههای علمیه
✍️ دکتر حبیبالله بابایی
🔸بسیاری از نخبگان در حوزه و دانشگاه، هنوز عقلانیت پشتیبان در تعطیلی مساجد و نمازهای جمعه و اماکن متبرکه را نمیدانند و راز انفعال حوزه و تبعیت آن از تمامی دستورات دولتی و پزشکی را نیز درک نمیکنند. ای کاش بزرگواران تصمیمگیر در حوزههای علمیه، تاریخ سکولاریزاسیون در جهان غرب (و همینطور جهان اسلام) را این روزها بیشتر مرور کنند و ببینند سکولاریزاسیون نه یک فرایند فلسفی بلکه یک فرایند اجتماعی و مهمتر از آن یک فرایند روانی و احساسی بوده است (کتاب دین و نگرش نوین از استیس).
🔹آنجا که مزاج جامعه تغییر میکند و آنجا که عادتها دگرگون میشود، و آنجا که مناسک دینی و دینداری اجتماعی در اوج شلوغی بازار متوقف میشود، اصل دینداری به صورت طبیعی به محاق میرود. هستند برخی از روحانیانی که امروز با ژست همراهی با علم و نوگرایی و با تأکید بر قاعدۀ «لا ضرر» به دینداری خانگی و معنویتهای فردیِ درانزوا توصیه میکنند، لیکن نمیدانند که سکولاریزاسیون حداقلی (یا سکولاریزاسیون مهربان) به شکل طبیعی و ناخواسته راه را برای سکولاریزاسیون حداکثری (سکولاریزاسیون نامهربان و الحادی) هموار میکند.
🔸آنچه در این باب جالب است درک بهتر برخی از جریانات سکولار در ایران از جایگاه و اهمیت مسجد و حرم و نماز جمعه در جامعه ایران امروز است. این طیف هوشمندانه کرونا را فرصتی طلایی میدانند و برای تعلیق مناسک (و شاید حذف شریعت و ترویج طریقتهای نوظهور معنوی) از میان برخی تیشرتپوشان حوزه هم یارگیری میکنند و تأخیر و یا تعطیلی اماکن مذهبی را به زبان حوزه و دانشگاه تئوریزه میکنند.
🔹از این منظر، تبلیغات منفی علیه قم و عتبات مقدسه، تبلیغ علیه روحانیت، تبلیغ علیه تولیتهای امکان مقدسه، و حتی جوسازی علیه طب موسوم به «طب اسلامی» (با تمامی حواشیای که داشته) همه ذیل یک پروژه و برای ماموریتی واحد شکل گرفته و آن هدم و هتک دینداری اجتماعی (و حذف کارکردهای سیاسی و منطقهای و هویتی مناسک اسلامی) است.
🔸 انفعال حوزه که بخشی از آن به خاطر فقدان استقلال لازمِ حوزه علمیه در برابر دولت است موجب گشته که حوزه به راحتی تحقیرها، کنایهها، و طعنههای مقامات سخنگو در دولت را تحمل کند و آنگاه به جای موضعهایی از سر قدرت و اعتبار، به سمت تیم کارشناسی دولت غش کند و با ضعفی آشکار و آزاردهنده مایه سرگشتگی و سرگردانی طیف وسیعی از مومنان در زیست دینداری شان شود.
🔹امروز به جای اینکه حوزه و متولیانِ آن امر دینداری مردم را تمشیت کنند جا را به گونه ای خالی کرده اند که دینداران و گاه طلبه های جهادی مجبورند دینداری شان را از دولت و نهادهای مربوطه گدایی کنند. حوزه اگر نتواند مسائل داخلیِ مربوط به دینداری در ایران را تدبیر کند، بیشک از نقشآفرینی در تحولات دینیِ جهان اسلام مثل حج و اربعین نیز بازخواهد ماند. آنگاه ادعای تمدنگرایی برای چنین حوزهای بیشتر یک ادعای لوکس و فیک خواهد بود تا ادعایی واقعی و اثرگذار.
#کرونا_و_دین
⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار
♨️ #اختصاصی
🔶 انسانشناسی دینی
🔸 استاد حسین سوزنچی
🔹جلسه پنجم
🔹🔹نظریه های انسان شناسی غربی ؛ کلاسیک و معاصر
🔺آنتروپولوژی غربیها با اغلب بحثهایی که با عنوان انسان شناسی اسلامی نوشته شده بسیار تفاوت دارند و در این درسها سعی شده با پرهیز از گرتهبرداری و تقلید، نسبتی بین این دو حوزه برقرار شود و از متنهای اسلامی، از کتاب هستی و هبوط (آقای پارسانیا) و رسالههای انسان علامه طباطبایی بهرهبرداری گردد.
🔻پ.ن: این درسگفتار هر شب در کانال تاملات بارگذاری میشود.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
5. نظریههای انسانشناسی غربی.mp3
48.34M
🔉 درسگفتار
🔶 #انسان_شناسی_اسلامی
🕰 جلسه پنجم
🔸 استاد #حسین_سوزنچی
🔹مکاتب کلاسیک نظریات انسان شناسی:
تطور گرایی، اشاعه گرایی، کارکرد گرایی، ساختارگرایی، فرهنگ گرایی
🔹مکاتب کلاسیک نظریات انسان شناسی:
محیط شناسی فرهنگی(نو تطورگرایی) ، ماتریالیسم فرهنگی، انسان شناسی فمنیسم، انسان شناسی شناختی، انسان شناسی نمادین، انسان شناسی اقتصادی(مارکسیستی)، انسان شناسی سیاسی، پسامدرنیسم یا پسا ساختارگرایی
🔗 جلسه قبل را در اینجا بشنوید.
⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❁﷽❁
🎥 #رضوان_رمضان
🌷 مناجاتخوانی #حاج_مهدی_رسولی
▶️ (یا علی یا عظیم یا غفور یا رحیم...)
🔸حرم حضرت معصومه (سلاماللهعلیها)
⚜️ @taammolat74
❇️#صبوحانه
(ایده یابی قرآنی برای زیست اخلاقی در فضای مجازی)
🔘 شماره ۶
🌙 سوره بقره
🌅 في قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً وَ لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ بِما كانُوا يَكْذِبُون. وَ إِذا قيلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قالُوا إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ. أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَ لكِنْ لا يَشْعُرُون.(بقره/10-12)
🔸۱. این آیات و آیه های قبل و بعد آنها ویژگی های انسان های مریضی را توصیف می کند که کارهای ناشایست انجام می دهند ولی گمان میکنند کارشان درست است. اینها نه تنها نقد دیگران را نمی پذیرند بلکه خود را حق به جانب دانسته و به خاطر فقدان شعور و آگاهی کافی، بر این باورند که گفتار و رفتارشان به نفع دیگران است. به قول مولوی:
«خواجه پندارد که طاعت میکند / بی خبر کز معصیت جان می کَنَد»
🔸۲. از این دست انسان های مریض در #فضای_مجازی بسیارند. مقصود، کسانی هستند که یا به خاطر امکان مخفی کردن هویت واقعی خود ر این فضا احساس قدرت و آزادی بی حد و حصر می کنند و هر نوشته و عکس و فیلم نامناسبی را در آن منتشر می کنند و وقتی به آنها اعتراض می شود مدعی اند که این کار لازمه #آزادی_بیان است و اگر کسی به این گونه محتواها علاقه ندارد می تواند به آنها مراجعه نکند. یا کسانی که #شایعات و اخبار تایید نشده درباره دیگران را در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند و بعد که به آنها اعتراض می شود می گویند هدف این است که اگر کسی از صحت و سقم این اخبار مطلع است نظرش را بگوید.
🔸۳. نکته مهمی که در آیات فوق استفاده می شود این است که احساس «خود-حق پنداری»، غرور، و عدم احتمال خلاف درباره خود، و عدم نقدپذیری که ناشی از سفاهت و بی شعوری است، راه را برای اصلاح فرد می بندد. در فضای مجازی چنین فرد اصلاح ناپذیری به هراندازه مخاطبان بیشتری داشته باشد، پیامدهای رفتارهای غیراخلاقی اش نیز گسترده تر است. یک #سلبریتی که چندین میلیون فالوئر دارد و چند ده هزار نفر ویدیوهای او را مشاهده می کنند، اما به رغم هشدار افراد متخصص و کارشناس، نه تنها رفتارهای غیراخلاقی خود را اصلاح نمی کند بلکه با شدت بیشتری ادامه می دهد، پدری که به رغم هشدارهای متخصصان، هر روز تصویر فرزند خود را در شبکه های اجتماعی منتشر می کند و مانع از رشد طبیعی فرزند خود می شود و وقتی مورد اعتراض قرار می گیرد می گوید که می خواهد فرزندش را به دیگران معرفی و استعدادهایش را شکوفا کند، دختری که در اعتراض به عریان نمایی اندام خود در شبکه ها، مدعی می شود که هدفش بالا بردن آگاهی جنسی مخاطبان است، از مصادیق افراد مریض در فضای مجازی محسوب می شوند. این افراد افزون بر این که مانع اخلاقی شدن فضای مجازی می شوند، زمینه را برای #فیلتر کردن سایت ها و شبکه ها فراهم می کنند و به این ترتیب موجب ضرر و زیان کسانی می شوند که از این شبکه ها به طور صحیح استفاده می کنند.
⚜️ @taammolat74
🔰مولای آزادیها
✍️علامه محمدتقی جعفری
🔸نابودی بت های جامد از بتخانه ها، زمانی به ثمر می رسد که بت های جاندار از دل های آدمیان بیرون رود. امروزه کشورهای متمدن بت پرست نیستند؛ امّا از پرستش حقیقی – که هدف زندگی است – محرومند؛ زیرا به آن آزادی روحی که بدون آن به نعمت عظمای پرستش نمی توان نایل شد نرسیده اند.
🔹امروزه کسی نیست دختری را زنده به گور کند، امّا این احترام ناشی از ارزیابی دختر و صنف زن نیست؛ زیرا به خاطر محرومیت از آزادی روحی، هر دو صنف مرد و زن و دختر و پسر در نوبهار زندگی، بدون این که زحمت در گور کردن خود را به دیگران بدهند، با دست خودشان تیشه به ریشه نهال زندگی شان می زنند و خودکشی می نمایند و بزرگان شان هم جز تماشا چاره ای دیگر ندارند.
🔸همه این تیره بختی ها و تزلزل در حیات، بیش از یک علت ندارد و آن این است که: بشر امروزی “مولا” ندارد. او برای خود “مولا” های فراوانی تراشیده است و زندگی خود را در راه آن بت های بی زبان به پایان می رساند؛ کار می کند و می کوشد و هدفی جز وصول به لذایذ و ظواهر فریبنده ندارد….
⚜️ @taammolat74
🔰 فرصت تنهایی و رخصت ایمان
✍️ عظیم محمودآبادی
«یا أَیهَا الْإِنْسَانُ مَا غَرَّک بِرَبِّک الْکرِیمِ؛ ای انسان چه چیز تو را در باره پروردگار بزرگوارت مغرور ساخته»؟
🔸شاید هیچ زمان دیگری مثل امروز دستِ خالی بشر رو و مشتش باز نشده باشد؛ همان بشری که دیری است بر فراز قلههای غرور به افقهای دور و سرابهای کور خیره شده بود و سرمستانه وعده «انسانِ خداگونه» میداد. موجودی که تحت تأثیر خرافات مدرن، تمام جهان را زیر یوغِ خود میپنداشت و هر روز بیشتر در بوقِ غرور خود میدمید و بر باد دماغش میافزود.
🔹البته این عُجب و غرور، ابتکار انسان مدرن نیست بلکه رَدّ آن را میتوان تا بدویترین جوامع و جاهلترین مردمان گرفت. در واقع این جهل مدرن، تاریخی طولانی در میان بشر دارد. چنانکه توشیهیکو ایزوتسو (اسلام شناس و قرآن پژوه معروف ژاپنی) در توضیح خود ذیل مفهوم «حمیّه الجاهِلِیه» مینویسد: «از قرآن معلوم میشود که بعضی از مشرکان عرب چنان احساس میکردند که سر فرود آوردن در برابر قدرتِ مطلقِ خدا برای ایشان توهینی غیر قابل تحمل است. برای آنان تفاوت نمیکرد که آن کسی که در برابر او سرِ تعظیم فرود میآورند انسان باشد یا خدا. خودِ اندیشه تسلیم شدن به قدرتی برتر و فرمان چنین تسلیمی را پذیرفتن به نظر ایشان تحقیر و توهین بود. آنان به این معنای خاص جاهل بودند.»
💠
ویرانگری کرونا و توانگری انسان🔸هرچند جهانگیر شدنِ ویروسی ویرانگر، توانگریِ آدمی را نشانه رفت اما هنوز چشم همگان را چنانکه باید به روی عجز انسان نگشاده و جهانیان را از جهلِ خود خدا پنداری نرهانده است. با این وجود کرونا دست کم توانسته زبان عقلایی از نوع انسان را به اعترافی بزرگ باز کند؛ اعترافی که همین چند هفته پیش از جمله بر زبان یورگن هابرماس، بزرگترین فیلسوف زنده دنیا جاری شد: «هیچگاه تا به امروز ما چنین آگاهی نسبت به جهل و اجبارمان در شرایطِ زندگیِ تحتِ شرایطِ نامعلوم، نداشتهایم». 🔹آری! ما «ظلومان و جهولان» (سوره احزاب، آیه ۷۳) و «هلوعان و جزوعان» (سوره معارج، آیات ۱۹ و ۲۰)، فراموشکارانیم. ما حتی بزرگترین ضعفهای خود را فراموش کرده بودیم. مگر به یُمن قدوم نامبارک کرونا، به این درکِ مبارک رسیده باشیم که راستی چقدر «ستمگر و نادان» و «حریص و خسیس» هستیم. 🔸خودفراموشی، مهمترین عارضه جهان مدرن برای انسان است. در جهان ما سرعتِ زندگی آنقدر بالا رفته که انسان خودش را پاک از یاد برده است و به قول میلان کوندرا «سرعت، شکلی از سرخوشی است که انقلاب فنی به انسان بخشیده است.» و میتوانیم خود را در این سرعت از یاد ببریم و شاید اصلاً فراموش کنیم که زندگی میکردهایم؛ «چراکه میزان کندی با شدت خاطره ارتباط مستقیم دارد و میزان سرعت با شدت فراموشی.» ✔️ [ادامه دارد...] ⚜️ @taammolat74
📑 دوهفته نامه مجازی دیدهبان اندیشه
✴️ شماره سوم/ نیمه اردیبهشت ۱۳۹۹
💢 موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
🔸رصد روشنفکران، اندیشمندان و ژورنالیستهای علمی در فضای مجازی
🔹دیدهبان اندیشه سعی دارد تا با تبیین بازنماییهای اندیشههای جریانات فکری در فضای مجازی، به مهمترین رویدادهای #علوم_انسانی اشاره کند و تصویری کلان را برای مخاطبین خود به ارمغان آورد.
🖇 سومین شماره این دوهفتهنامه را در پست ذیل دانلود کنید👇👇👇
⚜️ @fekrat_net
⚜️ @taammolat74
دیده بان اندیشه شماره 3 کم حجم.pdf
4.83M
📑 دوهفته نامه مجازی #دیده_بان_اندیشه
✴️ شماره سوم/ نیمه اردیبهشت ۱۳۹۹
💢 موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
🔹در نشریه تخصصی رصد #دیدهبان_اندیشه چهار محور اندیشه علم وفلسفه، اندیشه اجتماعی، اندیشه دین و اندیشه سیاسی مورد توجه قرار گرفته است.
🔹برای چندمین بار متوالی است که بحث کرونا و حواشی آن به عنوان اصلیترین موضوعات اندیشهای مطرح بوده و در بخشهای مختلف، نویسندگان و سخنرانان درباره آن سخن میگویند.
🔹وضعیتی که کرونا در نظام جهانی ایجاد کرد به تعبیر برخی از اندیشمندان غرب به شکست لیبرالیسم انجامیده است، از اینرو جریانات روشنفکری مدافعان لیبرال و گفتمان توسعه در ایران به دنبال بازآفرینی حیثیت بر باد رفته خود به دنبال توجیه نمودن تفکرات التقاطی خود هستند و همچنان برای غرب سینه چاک میکنند.
🔗برای مطالعه شماره قبلی اینجا کلیک کنید.
⚜️ @fekrat_net
⚜️ @taammolat74
🔰زندگي؛ ليـلة القدري است تا مطلع الفجرِ قيامت
✍ علی اصغر طاهرزاده
🔸همانطور که انسان کامل - که قلب عالم هستی است- یک حقیقت جامع است و همهی اسماء الهی در قلب توحیدی او جمع شده و یکی است که حامل این همه کمال است و از این جهت توحید را نشان میدهد، شب قدر نیز چنین رتبهای دارد که ظرفیت جمع انوار روح را یک جا دارد - انواری از حقیقت را که هزار ماه امکان دریافت و ظهور آن را ندارند- در راستای تحقق تفصیلِ بعد از اجمال حتماً مهدی«عجل الله فرجه»ظهور میکند و شب قدر به مطلع فجر میرسد، شب قدر شب است چون حقایق در آن شب در عین نزول، به صورت اجمال هستند همانطور که قرآن در شب قدر به صورت اجمال نزول کرد و آن اجمال در عرض بیست و سه سال به تفصیل در آمد.
🔹شب قدر، شبي است كه بايد به فجر سالم برسد و توحید به معنی «وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت» تحقق یابد، كل زندگي يك شب است، برعکس قيامت که روز است؛ قرآن ميگويد: «يومُ القيامة» ولی در مورد دنيا ميگويند «وَ الَّيْلِ إذَا عَسْعَس» سوگند به شبی که ناپايدار و «عَسْعَس» است، دائماً ميرود. ولی در مورد صبح، حرفی از رفتن نزد، فرمود: «وَ الصُّبْحِ إذَا تَنَفَّس»يعني آنگاه كه صبح شروع ميشود. چون ديگر شب تمام است، فقط روز است.
🔸 كل زندگي يك شب است؛ اگر كسي توانست از اين شب با جمع حقایق به صورت اجمال به توحید برسد، در انتها که فجر محقق میشود با حقایق به شکل تفصیل روبهرو میگردد که همان بهشت است. بعضیها به هیچ صبحی نميرسند؛ دنيا آنها را ميربايد، در قيامت هم كه آنها را ميآورند با ظلمتِ زندگي در دنيا به قيامت ميآيند چون در شب قدر ملائکه و روحی بر آنها نازل نشد تا به توحید برسند، به توحید نظر نداشتند تا حقایق عالم غیب به صورت جامع در جان آنها تجلی کند.
🔹انسانی که در اين شب به حقیقتِ صبح ميرسد و آن شب برای او «سَلامٌ» است، امام زمان«عجل الله فرجه» میباشند، ایشان صاحب اصلی شب قدراند، چون حضرت در دنیا تحت تأثير دنيا نيستند، آمادهی تجلی انوار ملائکه و روح میباشند و همچنان خود را در حالت پاكي و عصمت نگه ميدارند.
🔸«حَتّي مَطْلَعِ الْفَجْرِ» تا وقتي كه فجر طلوع کند و حقيقت هر چيز ظاهر گردد و نیز هر کس که در مسیر امام زمان«عجل الله فرجه»قرار گرفت به توحیدی میرسد که منور به صبح ظهور حقایق است.
✔️[ادامه دارد...]
⚜ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 ولایت علی علیه السلام، حکومت سخت، حاکم پاسخگو
🔸 استاد رحیمپور ازغدی
🔹🔹چند دقیقه برای تفکر
🔻پ.ن: ویژه شبهای قدر، سخنرانیهای رحیمپور ازغدی با موضوع امیرالمومنین(ع) در این کانال منتشر خواهد شد.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇