eitaa logo
تاملات
761 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
347 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰بدون نظریه تمدنی نمی توان صاحب فکر بود! ✍️قاسم پورحسن 🔸از سده های پیش مهمترین مساله ای که ذهن متفکران اسلامی را به خود مشغول ساخته، نظریه بازسازی تمدن اسلامی است، دو برداشت کلان درباره این نظریه مطرح می شود؛ نخست دیدگاهی که به معنای خاص به بازسازی تمدنی براساس ظرف زمانی و دوران طلایی تمدن اسلامی توجه دارد. 🔹منحصر به فرد ترین شیوه در این دیدگاه توجه به عناصر و سازه های گذشته تمدنی است که به اعتقاد من این نوعی نظریه ارجاعی نامیده می‌شود که البته آسیب های خاص خود را دارا است. مهمترین ایراد نظریه نخست این است که ظرفیت زمانی خاص و معاصر را مورد توجه قرار نداده است به همین دلیل جهان اسلام هیچ گاه موفق نشده واکاوی دقیقی از علل شکل گیری تمدن اسلامی ارائه دهد. 🔸دیدگاه دوم بازسازی مولفه های نیرومند نظریه تمدنی اسلامی بدون بازگشت به ظرفیت های زمانی گذشته با تاکید بر عقلانیت است. حقیقت این است که در حوزه تمدنی اسلامی کمتر به چرایی و بنیان شکل گیری تمدن پرداخته شده است. 🔹در این دیدگاه، عقلانیت حاکم است مهمترین نکته مورد توجه عوامل درخشان شدن تمدن اسلامی، بنیادها، عوامل تکامل و شکل گیری مجموعه و الگوی تمدنی است که در محوریت آن عقل قرار دارد، شاید در دوره معاصر شهید مطهری بارزترین فردی است که نظریه عقلانیت را در کانون شکل گیری تمدن اسلامی مطرح کرد. ⚜️ @taammolat74
♨️
«ژورنالیسم و اندیشه»

[بخش ششم]📍بخش پنجم 🔰نقد و ژورنالیسم ✍️محمود اکسیری فرد 🔸در برهه‏ای زندگی می‏کنیم که زایش آگاهی، مهم‏ترین شاخصه سیاست‏های فرهنگی جهان شده‏ است.به ناچار ما نیز از این سیاست‏ها متاثر شده‏ایم و اندک‏اندک این هراس بر اندیشه سایه می‏اندازد که‏ بازنمودهای فرهنگی-به‏ویژه بازنمایی‏های دیداری‏ و شنیداری رسانه‏ها-ما را در گردابی از تن‏آسانی و رخوب فروبرند. 🔹این همه به زیرکی چنان طرح‏ریزی شده‏اند تا پرسش‏های سنتی از سیاست و حاکمیت را محو کرده و بستری برسازند تا سیاست، آن‏گونه که ما می‏شناختیم محو شود و خاطر سوژه آگاه(سوژه‏ای‏ که درون ذهنیت و سیاست را درهم ذوب می‏کند و آگاهی را به کنش سیاسی پیوند می‏زند)برای‏ همیشه به گورستان تاریخ بسپرند. 🔸این خط مشی فرهنگی در پی سیاست‏زدایی از انسان معاصر و سرگرم کردن او به دغدغه‏های پوچ‏ و رقت‏انگیز است تا از آن رهگذر دیگر کسی به آینده‏ خود و آینده نظام‏های سیاسی نیندیشد؛تا دیگر هیچ‏کس نپرسد ما برای که،برای چه و چرا کار می‏کنیم و چه افق‏های تیره‏ای امیدهای آینده را در خود فروبلعیده. 🔹در این میان ژورنالیسم(مطبوعات آزاد) شاید یگانه راه برون رفت و آخرین سنگر تخریب‏نشده‏ای‏ است که از رهگذر آن می‏توان سرکش‏ترین انتقادها و برنده‏ترین نقدها را به یاری منطق زبان و نیروی‏ سحرآسای کلمات (نیرویی که همچنان حامل‏ جادوی جهان باستان است و بی‏درنگ به کنش‏ تبدیل می‏شود) علیه نیروهای انسان‏ستیز جهان‏ معاصر روانه ساخت. 💢این مقاله می‏کوشد آخرین بازمانده‏های آگاهی‏ سیاسی را در ژورنالیسم بیابد و گامی برای احیای‏ نامتحمل آنچه هانا آرنت با نام«کنش سیاسی‏ مدرن»از آن یاد می‏کرد به پیش نهد. 🔗ادامه مطلب را در لینک ذیل بخوانید: 🌐 https://vrgl.ir/qMvk2 ⚜️ @taammolat74
🔰 پیوند مدرنیته غرب با اندیشه‌های یهودی ✍️ شهریار زرشناس 🔸اینک بی راه نیست اگر غرب مدرن را حاصل تغییر صورت میراث یونانی به نفع اومانیسم و پیوند آن با سوداگری یهودی بنامیم. جریان مدافع یهودیت سوداگر تدریجا به یک کانون نیرومند تاثیرگذار در تمدن مدرن بدل گردید، به گونه‌ای که صهیونیست‌ها و محافل مرتبط با آنها تلاش می‌کنند با گسترش دامنه نفوذ خود در کانون‌های اصلی قدرت جامعه جهانی، به عنصر هژمونیک بلامنازع غرب مدرن و در جهان امروز بدل گردند. 🔹بورژوازی به عنوان صورت مثالی بشر مدرن، بیشتر از صور مثالی انسان مسیحی قرون وسطی یا بشر مدینه‌سالار یونانی رومی ظرفیت فعلیت بخشیدن به انگیزه‌ها و محرک‌های سوداگرایانه یهودی را دارد و از این رو در تمدن جدید، بیش از هر زمان دیگر به ویژگی و عناصر یهودی و صهیونیستی امکان فعالیت داده می‌شود. 🔸پیوند‌های وثیق میان کانون‌های قدرت سرمایه‌دار با صهیونیست‌ها وجود دارد و صهیونیست‌ها از لابی‌ها و کانال‌های قدرت و نفوذ فوق العاده در سازمان‌ها حکومت‌های غرب و غربزده برخوردارند. این پیوندها به گونه‌ای است که یکی از سازمانهای اصلی و شاید نخستین تشکل بزرگ بورژوایی مدرن یعنی فراماسونری از بسیاری از جهات تحت تاثیر شدید گرایش‌ها و ادبیات و مواریث یهودی قرار داشته و دارد. ⚜️ @taammolat74
🔰استعمارزدایی از آکسفورد ✍️ محمد محبوبی 🔸جهان استعمار در تب و تاب خیزش ضد تبعیض نژادی بی‌ال‌ام است. تندیس‌های برده‌فروشان و غارتگران اروپایی و آمریکایی یک‌به‌یک سرنگون می‌شود و درگیری‌های خیابانی بین وارثان استعمارگری و استعماربری ادامه دارد. یک طرف تندیس‌ها را سمبل عینی امپریالیسم غرب می‌داند و طرف دیگر، آنها را قهرمانان ملی و تاریخی عصر امپراطوری. در دانشگاه اما اوضاع کمی ریشه‌دارتر است؛ منازعۀ دانشجویان در برابر مجسمۀ . 🔹، نخست‌وزیر مستعمرۀ کیپ و نمایندۀ استعمار بریتانیا در آفریقا جنوبی بود. نامش در جهان و خصوصاً آفریقا پرآوازه است ولی در ایران ناشناخته. کشور رودزیا در آفریقا وام‌دار نام سیسیل رودز است؛ همین‌طور دانشگاه رودز در آفریقای جنوبی و بورسیۀ رودز در آکسفورد. لیکن مهم‌تر از همۀ اینها در علوم سیاسی، سیسیل رودز به‌عنوان یکی از نظریه‌پردازان نژادپرستی آنگلوساکسون و معمار آپارتاید شناخته می‌شود. نژادپرستی در اندیشۀ رودز نه یک نژادپرسَتی بیولوژیک و طبعی، بلکه یک نژادپرستی فرهنگی بود. در این چارچوب می‌توان فهمید چرا او می‌گفت «هر جریبی که به سرزمین ما افزوده شود به معنای تولد نژاد انگلیسی بیشتر است...» 🔸رودز هیچ‌گاه ازدواج نکرد و فرزندی نداشت و به همین علت بود که انبوه سرمایۀ به‌جامانده از خود را به بورسیۀ رودز در دانشگاه آکسفورد اختصاص داد؛ بورسیه‌ای سراپا استعماری که در راستای تحکیم امپراطوری انگلستان و تقویت روابط انگلیس و آمریکا طراحی شده بود. بیل کلینتون، سوزان رایس و تونی ابوت از برندگان بورسیۀ رودز بودند. 🔹هرچه باشد سیسیل رودز نماد تئوریزه کردن نژادپرستی، استعمار و آپارتاید به شمار می‌رود و سرنگونی تندیس رودز در آکسفورد می‌تواند به معنای استعمارزدایی آکادمیک باشد؛ یا به تعبیر لیندا اسمیت، استعمارزدایی از دانش‌ها. این زنگ خطر را تونی ابوت، نخست‌وزیر سابق استرالیا، به‌خوبی به صدا درمی‌آورد: «اگر در آکسفورد بطالت اخلاقی جایگزین تحقیق منصفانه شود، جایگاهش به عنوان یک دانشگاه بزرگ آسیب می‌بیند. ⚜️ @taammolat74
20.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نادر طالب زاده: محل دقیق دفن حاج احمد متوسلیان مشخص است! 🔸چرا عده‌ای از بررسی و تفحص این محل خودداری می‌کنند!؟ 🔹مردم حق دارند بدانند چه بلایی بر سر حاج احمد آمد 🔸یکبار نمی‌روند آنجایی که کارشناسان و شاهدان می‌گویند را تفحص کنند تا حتی اگر این ادعا کذب است؛ دروغ آن مشخص شود. @taammolat74
🔰 بدون لکنت، بدون توقف 🔸اینکه اوضاع تلویزیون خوب نیست و بسیاری از برنامه‌هایش نه جذابیت دارند و نه مخاطب، درست. اینکه برای آزاداندیشی جایگاه خاصی قائل نیست و حتی گاهی بلد نیست ادای آزاداندیشان را هم در بیاورد، قبول. 🔹 اینکه صداوسیمای امروزِ ما راهِ درازی دارد و از ایده‌آل‌های انقلاب و نظراتِ امام و آقا دور است، صحیح. اما در میانِ این اوضاعِ قاراشمیشِ پر اشکال، گاهی اتفاق‌های خوبی هم دیده می‌شوند. اتفاق‌هایی مثل یک برنامه‌ی گفتگومحورِ خوش‌ریتمِ سرزنده که تلاش می‌کند در مرزهای گفتگوی آزادِ بی‌سانسورِ اخلاق‌مدار حرکت کند. اتفاقی شبیه . 🔸اگر وضع موجود صداوسیما را یک سرِ طیف و وضعِ مطلوبِ سازمان را سرِ دیگرِ طیف فرض کنیم، بدون توقف جایی در میانه‌های طیف و البته نزدیک‌تر به وضع مطلوب قرار می‌گیرد.پشت‌وروی صحنه‌اش چندان با هم تفاوت ندارد. 🔹عواملش واقعا به دنبال گفتگوی آزادانه‌اند و تلاش می‌کنند تا جایی که می‌توانند، خط قرمزهای سلیقه‌ای را دور بزنند و حرف‌های تازه‌ای روی آنتن بیاورند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد همین حد کلیشه‌شکنی و جسارتی که البته هنوز خیلی جای کار دارد، مخاطبین زیادی جذب کرده و بدون توقف، حالا یکی از برنامه‌های پربیننده‌ی تلویزیون است. 💢 فصل جدیدِ این برنامه، به‌زودی روی آنتن ۳ می‌رود. مهمان قسمت اولش هم آقای است. به این برنامه‌ی جوانانه‌ی امیدوارکننده‌ی تلویزیون، چشم بسپارید. ⚜ @taammolat74
🔰 دولت مدرن!! ✍ محمد کاظم انبارلویی 🔘 بخش ۱ از ۲ 🔸بیش از دو قرن از تاریخ می‌گذرد. امروز سه کشور ، و به علاوه عالی‌ترین نمونه شکل‌گیری «دولت مدرن» با مختصات علمی، فلسفی و حقوقی براساس مبانی اومانیسم است. 🔹با آن که امروز چهره دولت‌های مدرن در اروپا و آمریکا با فقر و فساد و تبعیض به‌ویژه ، زشت‌ترین چهره خود را با سرکوب مردم نشان می‌دهد، عده‌ای در تهران در حسرت رسیدن به «دولت مدرن» به عنوان یک آرزوی جدی لحظه‌شماری می‌کنند.(۱) 🔸رؤسای جمهور آمریکا و اروپا نماد پررنگ شهوت و غضب را این روزها بر چهره دارند. آن‌ها بر طبل نظام آنچنان می‌کوبند که حد یقفی برای «حرص» و «طمع» سرمایه‌داران و زراندوزان نمی‌دانند. تشت رسوایی لیبرالیسم از بام تاریخ بشر افتاده است، اما عده‌ای در داخل هنوز این حرف هابرماس را تکرار می‌کنند که؛ «مدرنیته هنوز همه ظرفیت‌های خود را به فعلیت نرسانده و آینده‌ای روشن در انتظار آن است.»(۲) 🔹این ظرفیت عظیمی که ارتش، گارد ملی و پلیس آمریکا در سرکوب مردم در ۵۰ ایالت آمریکا در نقض حقوق بشر و آزادی‌های فردی و اجتماعی از خود نشان می‌دهد،‌آیا نباید طرفداران هابرماس در ایران را ساکت کند؟ این خشونتی که پلیس فرانسه و انگلیس در سرکوب مردم به کار گرفتند، نباید مدعیان لیبرال دموکراسی را در ایران از رو ببرد؟ 🔸می‌گویند؛ «ای‌کاش سوسیال دموکراسی شدنی بود؛ دریغا که نیست لذا به لیبرال دموکراسی با همه اشکالاتش و با کوشش در رفع آن‌ها باید دلخوش و پایبند بود». (۳) نمی دانم از قبر سه گوشه مدرنیسم چه معجزه‌ای دیده‌اند که هنوز بر پنجره آرامگاه آن پارچه‌های فکری خود را دخیل می‌بندند. 🔸از تاریخ مدرنیسم چه افتخاری جز کشتار بیگناهان و بیرون آمدن دو جنگ جهانی که میلیون‌ها انسان را به کام خود کشید، بیرون آمده است. 💢امروز آن‌ها به مریدان خود هم رحم نمی‌کنند، آن‌ها را در خیابان با ضرب و شتم هر روز راهی خانه‌های خود می‌کنند. از چه مانده است جز مشتی تباهی و تبهکاری فکری و کوبیدن بر طبل مادی‌گری و به اسارت درآوردن روح انسان که می‌خواهد تا ابدیت و بی‌نهایت پرواز کند. 〰〰〰 پی‌نوشت‌ها: ۱- اظهارات اخیر حجاریان در نقد تئوری ولایت فقیه ۲- مصاحبه عبدالکریم سروش با روزنامه اعتماد، ۳۱ خرداد ۹۹ ۳- مصاحبه عبدالکریم سروش با روزنامه اعتماد، ۳۱ خرداد ۹۹ ⚜ @taammolat74
🔰 دولت مدرن!! ✍ محمد کاظم انبارلویی 🔘 بخش ۲ از ۲ 🔸از چه مانده است جز انگیزسیون عریان و تفتیش عقاید! چرا به جنگ باورهای مردم به شکلی جدید آمده‌ند و به باورپرسی و باورکاوی روی آورده‌اند و با خدا و اولوهیت اعلام جنگ داده‌اند. 🔹از وعده‌های حقوقی «دولت مدرن» جز زانو نهادن بر گردن مردم و تنگ کردن فضای تنفسی انسان‌ها اعم از سفید و رنگین‌پوست چه مانده است؟ 🔸می‌گویند غرب از این بحران عبور می‌کند، چون جنبش‌های اجتماعی در غرب فاقد رهبری و فاقد ایدئولوژی رهایی‌بخش است. بر فرض این حرف، درست باشد. مشکل بحران هویت، ظهور تهوع‌آور و فقر و ناشی از آن را چگونه حل می‌کنند. سازمان فکری که غرب را روی پا نگه داشته است، فروپاشیده. 🔹هیچ فیلسوف سیاسی، هیچ متفکری از آنچه در غرب می‌گذرد راضی نیست و دفاع نمی‌کند. نمی‌دانم رهبران این جماعتی که به فرمان جورج سوروس در فتنه تیرماه ۷۸ و آشوب‌های سال ۸۸ به خیابان‌ها ریختند، چرا هنوز از ریخت «دولت مدرن» و یا «لیبرال دموکراسی» دفاع می‌کنند. 🔸نظام سرمایه‌داری در ستیز مداوم با جوهره انسان و می‌باشد و در برابر آزادی‌های حقیقی انسانی ایستاده است. بوی عفونت شهوت، غضب، حرص، طمع و تجاوز به حقوق انسان‌ها از سر و روی حکام آنها می‌ریزد. شورای حکام آنها در آژانس در سازمان ملل و در سازمان‌های جهانی دست تجاوز و تعدی به دولت‌های مستقل و ملت‌های بی‌پناه گشوده‌اند. دموکراسی،‌ آزادی و حقوق بشر را به سخره می‌گیرند. 🔹چه چیز قابل دفاعی در این جماعت وجود دارد که عده‌ای در داخل با هزینه رسوایی بی‌حد و حصر با آن همراهی می‌کنند؟ دفاع از «دولت مدرن» و «لیبرال دموکراسی» غرب بدون حتی اشاره‌ای به اینکه در آن بلاد چه می‌گذرد و بر مردم کتک‌خورده آن سامان در قاب دوربین‌های جهان چه آمده است. 💢 توهین به شعور فکری و سیاسی مردم ما از یک طرف پررویی این جماعت است که آفتاب انقلاب اسلامی را در روز روشن انکار می‌کنند! 🔻پ.ن: پاسخ عالمانه آقای انبارلویی به مصاحبه اخیر عبدالکریم سروش با روزنامه اعتماد ⚜ @taammolat74
🔰اينترنت و سلطه فرهنگى ✍️ محمدصادق شجاعى 🔸در روان‌شناسى اينترنت و در بررسى كاركردهاى منفى آن، پيش از همه در نظر گرفتن انگيزه‌هاى پليد نهفته در پشت صحنه اينترنت و هدف‌هايى كه گردانندگان آن دنبال مى‌كنند، اهميت ويژه‌اى دارد. يكى از حوزه‌هاى پژوهشى در اين زمينه، رويكردى است كه با عنوان «» يا «» شهرت دارد. 🔹بر اساس اين رويكرد، يكى از كاركردهاى منفى رسانه‌ها، سلطه فرهنگى است. سلطه فرهنگى عبارت است از مبادله يك جانبه عناصر و پديده‌هاى فرهنگي. بر اساس اين نظريه، رسانه‌هاى گروهى از جمله ، از سياست دقيقى پيروى مى‌كنند كه قدرت‌هاى سياسى و اقتصادى تدوين كرده‌اند. 🔸 در ميان پژوهش‌گران علوم ارتباطى كه به پژوهش در زمينه رسانه‌هاى گروهى و سلطه فرهنگى توجه خاصى داشته‌اند، مقام برجسته‌اى دارد. به باور وى از سال‌هاى جنگ جهانى دوم، سياست‌هايى را براى استيلاى فرهنگى و ارتباطى بر جهان تدارك مى‌ديد. در اين زمينه، استفاده از نظريه «جريان آزاد اطلاعات» به منظور گسترش نفوذ فرهنگى و آسان‌سازى سلطه‌جويى بر جهان و به كار گرفتن نظريه «توسعه اقتصادى و اجتماعى از طريق رسانه‌هاى گروهي»، براى جلوگيرى از رشد غيرسرمايه‌دارى كشورهاى جهان سوم اهميت فراوانى داشت. حتى مى‌توان گفت اين دو نظريه، پايه‌هاى اساسى ايدئولوژى امپرياليسم فرهنگى و ارتباطى را تشكيل مى‌دهد. 💢قدرت‌هاى مهم سياسى و اقتصادى به‌ويژه امريكا، برنامه‌هاى حساب شده‌اى را در بهره‌گيرى از اينترنت براى نفوذ و سلطه سياسى ـ فرهنگى بر كشورهاى ديگر دارند. ⚜️ @taammolat74
🔰 چرا رسانه‌های داخلی وابسته به جریان اصلاح‌طلب، در پی بازنمایی فضای «بازگشت» روشنفکران دینی هستند؟ 🔸پاسخ این است که سران نیز به این دو اتخابات نظر دارند؛ خاصه با توجه به ویران شدن پایگاه اجتماعی ایشان -یعنی طبقۀ متوسط شهری- در چند سال اخیر آن هم با سیاست‌های دولت مورد حمایت خود، به نظر می‌رسد ایشان در پی تجدید و نوسازی بنای گفتمان نظری خود هستند. 🔹تحلیل فضای فکری و سیاسی ایشان حاکی از این بازیابی و است. به عنوان نمونه می‌توان به نشریه «» و مقالات «» و دیگران با محوریت «ضرورت بازگشت به رادیکالیسم» در آن اشاره کرد، که از یک سو، دلالت بر تسویه حساب «اصلاحات» با گفتمان «» دارد و از سوی دیگر، متضمن تنقیح، تدقیق و تجدید بنیان‌های نظری اصلاحات است. 🔸از جهت سیاسی هم به نامۀ اخیر «» به رهبر انقلاب نیز می‌توان از همین نظرگاه نگریست و با توجه به عقبۀ سیاسی-امنیتی وی، می‌توان فعال‌تر و رادیکال‌تر شدن رهبران اصلاحات را هم از همین وجه، ملاحظه و تحلیل کرد. 💢در کل می‌توان نتیجه گرفت که از یک سو، جریان روشنفکری دینی که رابطۀ علّی متقابل با جریان داخلی اصلاحات دارد، در حال نزدیک شدن به گفتمان‌های منطبق‌تر با استاندارد‌های جمهوری اسلامی است و از سوی دیگر، جریان اصلاحات و رسانه‌های وابسته نیز در حال رادیکال‌تر شدن هستند و به نظر می‌رسد تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری، به یکدیگر نزدیک‌تر شده تا بتوانند به نقطۀ تلاقی واحدی برسند. ⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 چرا رسانه‌های داخلی وابسته به جریان اصلاح‌طلب، در پی بازنمایی فضای «بازگشت» روشنفکران دینی هستند؟
🔰پرسۀ عبدالکریم سروش و جریان روشنفکری دینی پیرامون رسانه‌ها! 🔸در پی انتشار مصاحبۀ روزنامۀ «» با «»، برخی رسانه‌ها خبر از «بازگشت سروش به فضای عمومی و رسانه‌ای» کشور دادند. البته محمل‌های دیگری را هم می‌توان قبل از این مصاحبه و بعد از آن برای القای «بازگشت» وی و به تعبیر دیگر، زمینه‌سازی برای مشروعیت‌بخشی حضور او در رسانه‌های داخلی برشمرد. 🔹شیوع ویروس کرونا و مصاحبه‌های متعدد سروش با سایت‌ها و خبرگزاری‌های همسو با جریان ، و پخش چند کلیپ سخنرانی جنجالی مواردی هستند که می‌توان گفت: زمینۀ برجسته شدن او را پس از مدتی، دوباره تا حدی فراهم کردند. اما آنچه که به خود این مصاحبه، جنبۀ محوری بخشید، یکی، نفس مصاحبه با یک روزنامۀ داخلی پس از چند سال بود و دیگری، محتوای مصاحبه و طرح گزاره‌هایی انتقادی علیه که روزی قبلۀ آمال او بود که مقتضی است به صورت مستقل و مبسوط مورد مداقه و تحقیق انتقادی قرار بگیرد. 🔸کنش اخیر جریان روشنفکری دینی به طور کلی، و عبدالکریم سروش به طور خاص، از یک سو، و بازنمایی رسانه‌های داخلی وابسته به جریان اصلاحات از سوی دیگر، باید از دو منظر تحلیل شود؛ نخست، میل جریان روشنفکری دینی به بازگشت و سپس میل رسانه‌های داخلی به جذب و بازگرداندن اعضای منتسب به این جریان به فضای رسانه‌ای داخل. 🔹با وجود میل جریان روشنفکری به بازگشت به عرصه عمومی، اما آمریکا فعلا برنامه جدی برای به کارگیری جریان روشنفکری و روشنفکری دینی علیه جمهوری اسلامی ندارد. احتمالاً یکی از وجوهی که مفهوم بازگشت جریان روشنفکری دینی -لااقل در کوتاه مدت- را توجیه نمی‌کند، این نکته است که دولت ایالات متحده که منبع و منشأ اصلی تغذیۀ مالی و سیاسی این جریان‌ها است، پس از روی‌کار آمدن ترامپ، توجه ویژه‌ای به جریان‌های ضد انقلاب رادیکال‌تر مانند ، ، و و... کرده و از این حیث، جریان روشنفکری دینی و جریان‌های نزدیک به و منتقد ترامپ، عملاً تا حدی به حاشیه رانده شده‌اند. به همین منظور بازگشت روشنفکران به مرکز توجه اپوزسیون فعلا در دستور کار آمریکا نیست. مگر این که این جریان حاضر باشد مواضعش را علیه جمهوری اسلامی تا آنجا به پیش ببرد که ضربه به کلیت ایران نیز برای این جریان در دستور کار قرار گیرد. 🔸در حقیقت، سران جریان روشنفکری دینی، با اتخاذ رویکردی معتدل‌تر نسبت به گروه‌ها و جریان‌های رادیکال اپوزیسیون، به دو انتخابات نظر دارند؛ از یک طرف منتظر جابه‌جایی با بایدن و از طرف دیگر، نیازمند بازسازی و تقویت جایگاه اجتماعی خود در ایران هستند و واضح است که این بازسازی گفتمانی بدون پیوند با کانون‌های قدرت در داخل و یا خارج، برای ایشان میسر نیست. 📚 گروه راهبرد «سدید» ⚜️ @taammolat74
♨️روزنامۀ «هفت صبح» در یادداشتی با عنوان «مجادلۀ محترمانۀ واعظ و فیلسوف» (در تاریخ ۳ تیر ۹۹) که دربارۀ اتهام‌زنی‌ اخیر سروش به حجت‌الاسلام شیخ حسین انصاریان و پاسخ‌ محترمانۀ ایشان به سروش نگاشته شده، صریحاً به موضوع بازگشت او پرداخته شده است. نویسندۀ این یادداشت، بدون اشاره به هتاکی و طرح اتهامات کاذب و بدون سند توسط سروش، در انتهای یادداشتش می‌نویسد: 📮«سروش... دوباره در حال مطرح شدن در فضای عمومی و رسانه‌ای ایران است. از سویی روزنامۀ «اعتماد» اخیراً با او مصاحبه کرده و از سوی دیگر و بعد از جنجال‌های سال ۱۳۸۵ دربارۀ نظریۀ نبوت و وحی او و نیز جنجال‌های سیاسی سال ۱۳۸۸، حالا باز هم فضای رسانه‌ای ایران از سروش می‌گوید و می‌شنود و نفس این ماجرا می‌تواند مورد استقبال اهالی اندیشه قرار بگیرد هرچند که مطالب تند و گزنده و گاهی غیرمنصفانه‌اش با هجوم پاسخ‌ها از حوزه روبرو می‌شود.». ⚜️ @taammolat74