eitaa logo
تاملات
729 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
339 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |نقدی بر جایگاه ایتومولوژی در روش شناسی احمد فردید 🎙دکتر مهدی فدایی طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی پرونده ویژه «ما و سید احمد فردید» ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |نقدی بر جایگاه در روش شناسی احمد 🎙دکتر مهدی پرونده ویژه « » 🔹 تبیین ایتیمولوژی(ریشه‌شناسی) 🔹ایتیمولوژی از منظر فردید 🔹نقدی مختصر بر نگاه فردید بر ایتیمولوژی 📍«فردید وقتی از تغییر معان سخن می گوید معتقد است ما چیزی به عنوان انتقال معنا در طول تاریخ نداریم بلکه از تحریف و استحاله درونی واژه سخن میگوید لذا هیچ انتقال تاریخی از منظر فردید وجود ندارد بلکه انحراف تاریخی داریم.» ⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر 🎙حجت الاسلام محمدحسین عبدی درسگفتارهای مدرسه عالی روزگار نو جلسه سوم ⏰ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |جستاری در در حل مسائل معاصر 🎙حجت الاسلام جلسه سوم 🔹 مبادی فقه نیز استعدادی خاص به فقه برای ورود به حل مسائل معاصر می دهد. سید علی قزوینی (ره) تکامل در مبادی فقه را عمده اسباب اقواییت ملکه استنباط می داند و در میان این مبادی، اصول فقه را مقدم بر بقیه می شمارند. استعداد بحث های لفظی در علوم عربیّت و الفاظ منطق و مباحث لفظیه اصول فقه، بُعد دیگری از استعداد زبان شناسی عمومی فقه امامیه و زبان شناسی روانی و زبان شناسی حقوقی است. 🔹در کنار استعداد علوم استظهاری، بحث بررسی اَسناد روایی نیز برای گسترش قلمرو فقه در مواجهه با مسائل معاصر در پرتو انجذاب معرفتی مهم است. حوزه فقاهت در جبهه مواجهه مسائل معاصر، با میمنه ای عقلی و میسره ای نقلی و عقبه ای ادبی و قلبی که در آن صاحب ملکه قرار دارد به مصاف حل مسائل معاصر می رود. 🔗 جلسه دوم را در اینجا بشنوید. 🔻 پ.ن: هر سه‌شنبه به این درسگفتار خواهیم پرداخت. ⚜️ @taammolat74
به دریا دل بزن تا بگذری از موج رسوایی نمی‌رنجد غریق عشق از طوفان تنهایی به‌جز آیینه وقتی همدمی پیدا نخواهی کرد چه رنجی می‌بری از دیدن تکرار زیبایی🌹 ⚜️ @taammolat74
🔰چگونه به تفکر فلسفی بپردازیم؟ ✍️سید یحیی یثربی 🔸فلسفه، اندیشیدن است. اندیشیدن یک خاصیت دارد و آن اینکه مدام برای ما پرسش ایجاد می‌کند و برای پرسش‌هایش جواب می‌خواهد. بکوشید هرچه می‌شنوید و هرچه مطالعه می‌کنید را نخست خوب بفهمید، چون تا چیزی را نفهمید، نمی‌توانید درباره‌اش فکر کنید! آنگاه به سراغ علل و عوامل آن بروید و درباره‌اش فکر کنید: من باید درس بخوانم! چرا؟ این سؤالی است که آن را تفکر ایجاد می‌کند و پاسخ این چرا را باید خودتان با تفکر پیدا کنید. 🔹تفکر فلسفی دو کار می‌کند؛ یکی اینکه، حوزه آگاهی انسان را توسعه می‌دهد و دیگر اینکه، گزاره‌هایی را که می‌دانید با توجیه عقلی همراه می‌سازد، یعنی چراهای شما پاسخ پیدا می‌کنند. در نتیجه، تفکر فلسفی علم را توسعه می‌دهد. از اینجاست که فلسفه پیشگام علم است. 1️⃣جرئت اندیشه داشته باشید. یعنی فقط چشم به راه دیدگاه دیگران نباشید. بکوشید تا خودتان دیدگاهی داشته باشید. 2️⃣در همه تلاش خود، فهمیدن را اساس کارتان قرار دهید. ببینید آنچه را که قصد اندیشیدن درباره‌اش دارید، می‌فهمید یا نه؟ بیشتر مردم چیزهایی را می‌خوانند، اما آنها را نمی‌فهمند. حتی گاهی یک جمله یا یک بیت معروف را یک عمر تکرار می‌کنند، بی‌آنکه هرگز معنی‌اش را بفهمند! 3️⃣ وقت بگذارید. کار و زندگی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که در هر شبانه روز چند ساعتی به مطالعه و بحث و گوش دادن بپردازید. ⚜️ @taammolat74
🔰 فیلسوف‌ها و گلادیاتورها ✍️ محسن آزموده 🔸 یکی از آفات فضای روشنفکری و فرهنگی ما ساختن آدمک‌ها و بتواره‌های سیاه و سفید از متفکران و اندیشمندان و سپس تاختن به آنها یا ستایش و مدح آنهاست، بدون این که احتمالا خود آن متفکران، روح‌شان از این موضوع خبردار باشد. متاسفانه این بار باید پذیرفت این مشکل از فضای مطبوعاتی ما به طور خاص و الزامات «ژورنالیسم» به طور عام ناشی می‌شود. 🔹فضای «ژورنالیسم»، به دنبال «ساده‌سازی» افکار و اندیشه‌هاست و از هر متفکری یک یا دو ایده مشهور را به صورت ساده‌شده(simplified) و احتمالا غلط‌انداز، برجسته می‌کند و بر اساس آن یک چهره یا «فیگور» می‌سازد. مثال بارز و آشکار این امر در فضای فکری و روشنفکری ایران در دهه‌های شصت و نیمه نخست هفتاد رخ داد، در مورد مارتین هایدگر و کارل پوپر، یعنی یکی به نماد تجددستیزی بدل شد و دیگری نشانه و نماد تمام قد دفاع از تجدد. 🔸آن‌گاه این دو بت‌واره رویاروی یکدیگر قرار گرفتند و این طور وانمود شد که انگار دو دشمن خونی هستند. در سایه این «انگ»ها که البته ریشه در برخی اندیشه‌هایشان داشت، دیگر وجوه فکری آنها مورد غفلت قرار گرفت، تا این که تازه از اواخر دهه هفتاد به تدریج با ترجمه و انتشار آثار خود این فیلسوفان، مشخص شد که این تقلیل‌گرایی و بت‌واره ساختن از متفکران، تا چه اندازه رهزن فکر و اندیشه است. 🔹در فضای فکری-روشنفکری ما، فیلسوفان و اندیشمندان به گلادیاتورهایی تخیلی بدل می‌شوند که با مفاهیم و عبارات، با یکدیگر می‌جنگند، منتها نه جنگی خودخواسته و مختارانه، بلکه دقیقا چنان که شرایط گلادیاتوری اقتضا می‌کند، در این ستیز ناگزیرند و برای خوشایند و بدآیند اربابان و در این جا خالقان‌شان به جان هم افتاده‌اند، یک جنگ مصنوعی که البته به قتل و خونریزی واقعی اندیشه‌ها، یعنی پایمال شدن آنها به دلیل فهم ناشدن می انجامد. 🔸 البته می توان استعاره جنگ و ستیز را برای تعاطی و تضاد و تعامل میان اندیشه‌ها و ایده‌ها حفظ کرد و متفکران را ستیزه‌جویانی بی‌رحم و شجاع و بدون تعارف خواند، به شرط آن که آنها را شوالیه‌هایی خودانگیخته و جنگجویانی خودآئین در نظر آورد که نه همچون گلادیاتورها دست‌وپایشان بسته به امیال و هوس‌های اربابان‌شان است، بلکه بر اساس رانه خرد و نیروی استدلال مبارزه می‌کنند که اگر غیر از این باشد، دیگر عنوان اندیشمند و متفکر به آنها دادن، روا و جایز نیست. 💢به تعبیر دقیق‌تر، متفکر و اندیشمند نیز مثل همه انسان‌ها از شرایط سیاسی و اجتماعی و اقتصادی محیط پیرامون متاثر است، اما نهایتا به حکم تفکر و خرد، اگر فکری داشته باشد، باید او را بر اساس استدلال‎‌ها و مفاهیمی که خلق کرده سنجید، نه بر اساس بت‌واره‌های معوج و گمراه‌کننده. ⚜️ @taammolat74
🔰بسط اندیشه در طرح ادبیات ✍️ علی صفایی حائری 🔸مطالعه بیش از دویست هزار صفحه ادبیات، در مدت زمان کوتاهی، بیش‌تر از آن جهت برایم ضروری بود که احساس می‌کردم که دانشمندان وادیبان شرق و غرب، ذهن انسان گرفتار جنگ و سرگشته‌ی ماشین و سرعت را با ادبیات تغذیه می‌کنند و اساس نفی خدا و نفی مذهب و نفی رسالت و وحی و معاد، در میان طنزها و تمسخرها و یا تجزیه و تحلیل‌هایی از درد و رنج در انسان و ظلم و ستم در جامعه و تفاوت و تبعیض در آفرینش ریخته می‌شود. 🔹حرف‌های کافکا و هدایت و تحلیل‌های پوچ‌گرای غربی و آمریکای لاتینی و طرح‌های نواگزیستانسیالیسمی و مارکسیسمی و تلفیقی از این همه را باید از زبان ادبیات می‌شنیدی و جواب می‌گفتی. 💢پسرم! نمی‌بینی که چقدر کار در پیش رو داری، ولی هنوز بازی و سرگرمی قسمت زیادی از ذهن و وقت شما را در خود گرفته؟! 📚 نامه‌های بلوغ، ص 54 ⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |سیری در مبانی نظری اقتصاد اسلامی 🎙حجت‌الاسلام علی میثمی تهرانی مبتنی بر اقتصادنا شهید صدر(ره) جلسه دوم ⏰ 28 مرداد ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |سیری در 🎙حجت‌الاسلام تهرانی جلسه دوم 🔹 تبیین نگاه سیستمی به اقتصاد 🔗لینک جلسه قبل را در اینجا بشنوید. 🔻پ.ن: این درسگفتار را چهارشنبه‌ها در کانال تاملات دنبال کنید! ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @meisamee
| پیامبرﷺ فرموند ؛ | شهادٺ حسين(؏) حرارٺے در دلهاے مؤمنان افروخٺہ ڪہ ٺاابد خاموشے ناپذير اسٺ ..🖤 ⚜️ @taammolat74
🔰سلبریتی‌های آکادمیک ✍️میترا فردوسی (پژوهشگر مطالعات فرهنگی) 🔸روزنامه‌ها پر شده‌اند از سلبریتی های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و دانشگاهی! امکان دارد مقاله ای در روزنامه به موضوعات عمیق و پیچیده بپردازد، اما معمولا با تصویر یکی از ۱۰ سیاستمداری منتشر می شود که عکس شان می باید در هر گزارش خبری وجود داشته باشد، چون سلبریتی هستند!» این بخشی از یادداشت جورج مونبیو، نویسنده گاردین است. 🔹او در این مقاله داد سخنش را برای یک هشدار بزرگ از خلط مفهومی بزرگی که در مورد سلبریتی ها و روشنفکران به وجود آمده است بلند کرده است. جریانی که مانند سیل هم رسانه ها و رسالت شان را مخدوش می کند، هم مخاطبان را در بهترین حالت، به توده هایی بی خاصیت تبدیل می کند و هم سپهر مفهومی روشنفکری را بهم می ریزد. 🔹یکی از این ها گروهی از روشنفکران دانشگاهی هستند که با استفاده از ظرفیت های جهان رسانه های نوین و ابزارهای ارتباطی جدید، سلبریتی بودن را به فقط استاد دانشگاه بودن ترجیح داده اند و پست های اینستاگرامی و تلگرامی و توئیت‌هایشان از تعداد فعالیت‌های دانشگاهی بیشتر است. آنها با تسلط به مختصات ژانر سلبریتی، توانسته‌ طرفدارها و دنبال‌کنندگان زیادی پیدا کنند و در مورد هرچیزی اظهارنظر کنند. 💢اهمیت کار روشنفکران عمومی و مردم مدار در شرایط امروز جامعه چیست؟ به نظر شما وقت و زمانی که هر کدام از سلبریتی های آکادمیک صرف بارگذاری و به اشتراک گذاشتن و تولید محتوا در کانال تلگرامی یا شبکه‌های اجتماعی دیگر می‌کنند اگر صرف تولید یک کتاب، یا یک جریان فکری علمی شود، در درازمدت موثرتر نیست؟ ↙️ ⚜️ @taammolat74
🔰مروری بر کتاب «برگ‌های گمشده» ✍️ سعید مستغاثی 💠
 شیمی به عنوان یکی از علوم، از مبدعات مسلمین است!

🔸پرفسور (مدیر انستیتو و موزه علوم و تمدن اسلامی دانشگاه گوته فرانکفورت) درباره ابداع رشته شیمی می گوید: "...جابر ابن حیّان را می توانیم به عنوان کیمیاگر و دانشمند شیمی معرفی کنیم. جابر ابن حیّان به وسیله گردآوری رساله ها و کتابچه هایی که به دستش رسیده بود، تا آستانه ایجاد یک رشته علمی جدید پیش رفت. از وی، صدها کتاب پر از نظریه ها و استدلال های فیلسوفانه بجای مانده است.هنگامی که این کتابها را بررسی می کنیم، می بینیم که حیّان آغازگر روش آنالیز کمی و کیفی در علم شیمی بوده است. علم شیمی در جهان اسلام با جابر ابن حیّان، به اوج خود رسیده بود..." 🔹، مورخ و نویسنده کتاب "تمدن اسلام و عرب درباره مقام علمی جابر بن حیان می نویسد: "... رساله های جابرب در شیمی، دایره المعارف شیمی جدید است که بسیاری از فرمول ها، دستورالعمل ترکیبات شیمیایی و عملیاتی در آنها آمده است، در حقیقت در مفهوم آزمایشگاه را به جهان آموخت و...پدر شیمی جدید نه لاوازیه و نه هیچیک از هم عصران او نبودند، بلکه شیمیدانان بزرگ مسلمان بودند..." 🔸 مورخ و نویسنده معروفترین تاریخ تمدن، در جلد چهارم از کتاب "" خود درباره جابر بن حیان و علم شیمی می نویسد: "... در علم شیمی که بزرگترین ابزار و مایه تفاخر عقل نو به شمار می رود، (جابر بن حیان) روش علمی تجربی را نفوذ داد. راجر بیکن که پانصد سال پس از جابر بن حیان این روش را به اروپا شناسانید، آن را از مسلمین اسپانیا اقتباس کرده بود و ایشان نیز به نوبه خود از شرق اسلامی دریافت کرده بودند ...شیمی به عنوان یکی از علوم، تقریبا از مبدعات مسلمین است..." 🔗 بخش قبل |هر جا اسلام حاکم بود، علم و ادب پیشرفت کرد! ⚜️ @taammolat74
🔰حاشیه‌ای بر برشی از کلام آقای صفایی ✍️ دکتر روزبهانی 🔸اگر تنها و تنها این یک پاراگراف مبنای داوریمان درباره آرای عین صاد باشد این نظر نشان میدهد ایشان رمان و ادبیات را با مجلس درس و بحث علمی یکی گرفته اند. فهم ادبیات و هنر در چنین ساحتی سبب اشتباهات بعدی و نگارش کتابهایی همچون جریانشناسی داستان نویسان و ادیبان شده و در نهایت اصلا مواجهه ای با ادبیات بمثابه ادبیات نخواهد داشت. ادبیات و اثر هنری شانی سوای صدق و کذب منطقی دارند و راوی و توصیف ‌گرند، نه فلسفه، دین یا حتا علم. 🔹صحبت نفی نیست، صحبت تفکیک ساحتها و دانستن اینکه ممکن است دویست هزار صفحه ادبیات خواند و وارد ساحت ادبیات نشد. آنچه عین صاد می‌گوید درباره اثر ادبی نیست بلکه ناظر به اندیشه و اعتقادات یا کنش سیاسی است. میتوان از زاویه دیگری هم اثر را بررسی کرد و اما خود اثر رخ می نماید. 🔻 پ.ن بنده: به نظر میرسد محل کلام آقای صفایی بحث بر سر فهم ادبیات برای ادبیات نیست و اساسا چنین دغدغه‌ای برای او موضوعیت ندارد. استاد تربیتی در پی فهم چالش‌ها و موانع هدایت است. بحث اینجاست که آیا فهم ادبیات برای ادبیات نافی طرح ادبیات برای بسط اندیشه‌ها هست یا خیر؟! و از این منظر ادبیات ظرافتی در طرح امر ژورنالیسم اندیشه دارد. ⚜️ @taammolat74
🔰 عاشورا، فلسفه تاریخ و پراکسیس اجتماعی عاشوراشناسی شریعتی (پنجاه‌سال پس از حسین وارث آدم) ✍️ سید جواد میری 📍 واقع امر این است که عاشورا بسیار تفسیرپذیر است و قدرت درونی و بن‌مایه درونی آن رخداد به‌قدری غنی است که می‌تواند از مناظر مختلف و چشم‌اندازهای مختلف مورد تفسیرپذیری قرار گیرد و این -به‌نظر من- نقطه ضعف یا یک چیز منفی نیست. خود رخداد عاشورا بن‌مایه‌های قوی تفسیرپذیری دارد و چون [بزرگ است] شاخ و برگ‌هایی گرفته که جنبه‌های اساطیری هم پیدا کرده است. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
🔰 عاشورا، فلسفه تاریخ و پراکسیس اجتماعی عاشوراشناسی شریعتی (پنجاه‌سال پس از حسین وارث آدم) ✍️ سید جواد میری 🔹شریعتی 3 رویکرد یا 3 برداشت از عاشورا را مطرح می کند که 2 مورد را کنار می‌گذارد و آنها را قبول ندارد و آنها را نوعی تحریف و خوانش سوم را خوانش اصیل می‌داند. 1️⃣ در ایام سوگواری مصائب حسین(ع) را می‌گویند و به‌گونه‌ای عظمت حسین(ع) و کار او را آنقدر پایین می‌آورند و حرکت امام را چنان منقطع از بستر تاریخی خود و از بستر فلسفه تاریخی که حرکت عاشورا بر آن مبتنی است تهی می‌کنند که نمی‌توانم با این نوع نگاه خودم را همساز کنم. 2️⃣دومین نگاه، نگاه رایج یا غالب است .خوانش‌های رایج ازجمله خوانش‌های کلامی یا فقهی و... که سوالاتی از این قبیل دارد: آیا امام‌حسین برای امر به معروف قیام کرد؟ آیا امام از ترس جانش گریخت؟ آیا امام می‌دانست بناست شهید شود؟ آیا امام به واقعه عاشورا علم داشت؟ 3️⃣نگاه سومی که شریعتی به‌دنبال آن است نه با خوانش‌های رایج در جامعه مثل خوانش عرفانی، خوانش کلامی و... همخوانی دارد و نه با برداشت‌های فرهنگی که می‌گوید در روضه شرکت کنیم و اشکی بریزیم. شریعتی می‌گوید من نگاه سوم را از زیارت وارث الهام گرفته‌ام و اصلا اشتباه است که حرکت امام‌حسین(ع) را صرفا در محرم سال 61 ببینیم. ما باید بحث را در یک بستر وسیع‌تری طرح کنیم. 💢عاشورا به‌مثابه سمبلی است که جریانی را نمایندگی می‌کند. آن جریان از انسان‌ماندن دفاع می‌کند. در نگاه شریعتی «تاريخ همچون جامعه، همچون خود انسان، يك واقعيت متضاد است، جمع ضدين است و در طول اين جريان پليدي‌ها و جنايت‌ها و بهره‌كشي‌ها و جهالت‌ها كه بني‌آدم را به مسخ شدن و تجزيه مي‌كشاند، جرياني نيز هست، پا به‌پاي آن كه مي‌كوشد تا از انسان ماندن دفاع كند، تا توده‌هاي آدمي را نگذارد كه ميش شوند، تا با گرگ‌هاي درنده و روباه‌هاي فريبنده و موش‌هاي رباينده جهاد و اجتهاد كند، بشريت واحد، آدميت واحد، اينچنين دو شقه مي‌شود و اينچنين در بستر تاريخ جريان مي‌يابد.» جهاد و اجتهاد برای این لازم است که انسان از انسان‌شدن خودش دفاع کند. 🔗 برای خواندن کامل این مصاحبه اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 برنامه سوره؛ فصل سیدالشهدا (ع) "بررسی عاشورا در گفتمان های جریان های سیاسی اجتماعی معاصر" 🏴از شب اول محرم به مدت ۱۴ شب ⏰ساعت ۲۳ شبکه چهارم سیما 🔻پ.ن: صوت این برنامه را روز بعد می‌توانید در کانال تاملات دنبال کنید. ⚜️ @taammolat74
🔰 جهان فروبستگی و گره گشایی تاریخی نوشتاری درباره فردید ✍️سید مهدی ناظمی 📍جهان امروز ما، نه این که فقط چون به انتهای جوشش تفکر و تأمل رسیده است و معنای جدید انسان را به تجسد و تجسم آن تجربه می‌کند و دلیلی حتی برای حفظ ناموس خود نمی‌یابد و شرق و غرب عالم را با جنگ‌هایی به تاریخ شنیده نشده و دیده نشده و فساد و تباهی‌های سازمان یافته پیش و پس آن غرق کرده است و از هر غایت و معنایی تهی شده است، «جهان فروبستگی» است که این مفاد معادل معنای «جهان فروبسته» است؛ بلکه جهان ما اساساً «جهان فروبستگی» است از آنجا که اصلاً با فروبستگی و شأن حاضرساز وجود و مبصَرسازی موجود و با خشونت نسیان و گریز از قصص آسمانی شکل یافته است و نه با مصاحبت متلازم انس و نسیان، مبصر و مسموع، قهر و لطف، تفکر و تدبر، زمین و آسمان، قصص و حِکم. ⚜️ @taammolat74
🔰 جهان فروبستگی و گره گشایی تاریخی ✍️سید مهدی ناظمی 🔸زمانی که جان جهان، فروبستگی است، حتی آن زمان که جهان در حال قوام و قرار است هم انسانِ دارای سمع و بصر، بی‌قرار و ناآرام است. از همین روست که درست در اوج تحقق عقلانیت جدید است که رومانتیسیسم قدرت می‌گیرد و شور بر می‌انگیزاند و هنر غرب تا به امروز به ویژه در ادبیات کلاسیک و معاصر غرب، مجالی می‌شود برای پناه آوردن انسانی که رویی به آسمان دارد و گوشی سوی قصص. 🔹هر چه جهان راه بحران را بیشتر می‌رود و راه‌های تفکر بیشتر مسدود و امکانات بودن، بیشتر محدود می‌شود، تلاطم انسان هم افزون می‌شود و مخاطرات و فتنه‌های روزگار انبوه‌تر و قلب‌ها تیره و چشم‌ها تار و گوش‌ها سنگین می‌شوند. همچنان که زمان، افزون‌گر افسون‌های جهان فروبستگی و فروبسته است، مکان نیز به تبع آن، در ظواهر و بواطن این فروبستگی عامل است و به همین خاطر هر سرزمین تاریخی به شکلی متناسب با خود در تجربه این نیست انگاری مشارکت می‌جوید. 🔸اینک ایران تاریخی، سرزمینی که نه حدود جغرافیایی آن دقیقاً روشن است و نه حدود سیاسی و فرهنگی و قومی و غیره آن، و این قدرتی عمیق و خطراتی وسیع برای او آورده است، در تلاطم چنین هاویه‌ای از صعوبت‌ها و مخاطرات جهان فروبستگی، حسب آنچه که داشته است به جستجوی راهی می‌رود که آن راه، گشایشگر بن بست‌های جهان او شود و التیام بخش زخم‌های عمیق بر روح تاریخی او و چنین است که گویی انسان متفکر ایرانی چنین در گوش زمزمه می‌کند: چو غنچه گرچه فروبستگی است کار جهان تو همچو باد بهاری گره گشا می باش 🔹سید احمد فردید، از آن رو که استاد فلسفه دانشگاه تهران بوده است و علاقه مندانی داشته است و خطابه‌های تأثیرگذاری ایراد و شاگردانی فاضل تربیت کرده است، «جا» ندارد که تا به امروز چنین درباره او طوفانی از گفتگوها شکل گیرد. بسیاری از استادان اهل فضل و دانش معاصر فردید بوده‌اند که هم شاگردانی تربیت کرده‌اند و هم نقشی بی‌بدیل در دانش، ادب و هنر کشورمان داشته‌اند، فردید نه بخاطر تخصص اوست که اهمیت دارد. 🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا بخوانید. ⚜️ @taammolat74
📮جوانهای ما خیال نکنند که مساله، مساله «ملتِ گریه» است! این را دیگران القا کردند به شماها که بگویید «ملت گریه»! آنها از همین گریه‌ها می‌ترسند، برای اینکه گریه‌ای است که بر مظلوم است؛ فریاد مقابل ظالم است. اینها شعائر مذهبی ماست که باید حفظ بشود. اینها یک شعائر سیاسی است که باید حفظ بشود. ✍️ امام خمینی(ره) |۳۰ مهر ۱۳۵۸ ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |فلسفه و زمان 🎙حجت الاسلام احمد رهدار طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی پرونده ویژه «ما و سید احمد فردید» ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | و زمان 🎙حجت الاسلام احمد پرونده ویژه « » 🔹تبیین سه نوع نگاه به تاریخ 🔹تحلیل نسبت فلسفه با زمان و تاریخ ⚜️ @taammolat74
♨️ در غفلت جریان‌ فکری گفتمان انقلاب اسلامی، جریانات‌های مختلف روشنفکری و بعضا سکولار، در غیاب اندیشمندان حوزوی انقلابی، سخنرانی‌های خود را برای تبیین خوانش جدید از عاشورا شروع کرده‌اند و پر ازدحام فضای مجازی را دست گرفته‌اند. این ایام کرونایی، حضور بیش از پیش روشنفکران ژورنالیستی را به عرصه فضای مجازی کشیده است. چرا حضور اندیشمندان انقلاب اسلامی در میدان کمرنگ است؟! آیا نیازمند حضور جدی گفتمان انقلاب در عرصه ژورنالیسم اندیشه احساس نمیشود؟! ⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 شب اول عاشقی... ⚫️اولین محرم بدوم حاج قاسم، حال و‌هوایی دیگر خواهد داشت. امسال روضه عباس برای هیچ کس مانند سابق نخواهد بود و فهمیدن داغ دل زینب پس از آنکه دید امامش دست به کمر گرفته و به خود می پیچد، بسی شگفت تر و گرانبارتر خواهد بود. شیعه، داغی تازه در سینه دارد که تازه راز ‘لن تبرد ابدا’ را آشکار کرده است. بر حسین روز و شب خواهیم گریست و نخواهیم خواست که این داغ سرد شود چون با گرما و‌حرارت آن، زندگی مان معنایی دیگر پیدا کرده است. ⚜ @taammolat74
.... بیابان هم کھ باشے،‌ حسین آبادت میکند؛ مثل ڪربلا...🍃 ⚜ @taammolat74