eitaa logo
تاملات
762 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
347 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
F.m.3.mp3
15.2M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |جستاری در در حل مسائل معاصر 🎙حجت الاسلام جلسه سوم 🔹 مبادی فقه نیز استعدادی خاص به فقه برای ورود به حل مسائل معاصر می دهد. سید علی قزوینی (ره) تکامل در مبادی فقه را عمده اسباب اقواییت ملکه استنباط می داند و در میان این مبادی، اصول فقه را مقدم بر بقیه می شمارند. استعداد بحث های لفظی در علوم عربیّت و الفاظ منطق و مباحث لفظیه اصول فقه، بُعد دیگری از استعداد زبان شناسی عمومی فقه امامیه و زبان شناسی روانی و زبان شناسی حقوقی است. 🔹در کنار استعداد علوم استظهاری، بحث بررسی اَسناد روایی نیز برای گسترش قلمرو فقه در مواجهه با مسائل معاصر در پرتو انجذاب معرفتی مهم است. حوزه فقاهت در جبهه مواجهه مسائل معاصر، با میمنه ای عقلی و میسره ای نقلی و عقبه ای ادبی و قلبی که در آن صاحب ملکه قرار دارد به مصاف حل مسائل معاصر می رود. 🔗 جلسه دوم را در اینجا بشنوید. 🔻 پ.ن: هر سه‌شنبه به این درسگفتار خواهیم پرداخت. ⚜️ @taammolat74
به دریا دل بزن تا بگذری از موج رسوایی نمی‌رنجد غریق عشق از طوفان تنهایی به‌جز آیینه وقتی همدمی پیدا نخواهی کرد چه رنجی می‌بری از دیدن تکرار زیبایی🌹 ⚜️ @taammolat74
🔰چگونه به تفکر فلسفی بپردازیم؟ ✍️سید یحیی یثربی 🔸فلسفه، اندیشیدن است. اندیشیدن یک خاصیت دارد و آن اینکه مدام برای ما پرسش ایجاد می‌کند و برای پرسش‌هایش جواب می‌خواهد. بکوشید هرچه می‌شنوید و هرچه مطالعه می‌کنید را نخست خوب بفهمید، چون تا چیزی را نفهمید، نمی‌توانید درباره‌اش فکر کنید! آنگاه به سراغ علل و عوامل آن بروید و درباره‌اش فکر کنید: من باید درس بخوانم! چرا؟ این سؤالی است که آن را تفکر ایجاد می‌کند و پاسخ این چرا را باید خودتان با تفکر پیدا کنید. 🔹تفکر فلسفی دو کار می‌کند؛ یکی اینکه، حوزه آگاهی انسان را توسعه می‌دهد و دیگر اینکه، گزاره‌هایی را که می‌دانید با توجیه عقلی همراه می‌سازد، یعنی چراهای شما پاسخ پیدا می‌کنند. در نتیجه، تفکر فلسفی علم را توسعه می‌دهد. از اینجاست که فلسفه پیشگام علم است. 1️⃣جرئت اندیشه داشته باشید. یعنی فقط چشم به راه دیدگاه دیگران نباشید. بکوشید تا خودتان دیدگاهی داشته باشید. 2️⃣در همه تلاش خود، فهمیدن را اساس کارتان قرار دهید. ببینید آنچه را که قصد اندیشیدن درباره‌اش دارید، می‌فهمید یا نه؟ بیشتر مردم چیزهایی را می‌خوانند، اما آنها را نمی‌فهمند. حتی گاهی یک جمله یا یک بیت معروف را یک عمر تکرار می‌کنند، بی‌آنکه هرگز معنی‌اش را بفهمند! 3️⃣ وقت بگذارید. کار و زندگی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که در هر شبانه روز چند ساعتی به مطالعه و بحث و گوش دادن بپردازید. ⚜️ @taammolat74
🔰 فیلسوف‌ها و گلادیاتورها ✍️ محسن آزموده 🔸 یکی از آفات فضای روشنفکری و فرهنگی ما ساختن آدمک‌ها و بتواره‌های سیاه و سفید از متفکران و اندیشمندان و سپس تاختن به آنها یا ستایش و مدح آنهاست، بدون این که احتمالا خود آن متفکران، روح‌شان از این موضوع خبردار باشد. متاسفانه این بار باید پذیرفت این مشکل از فضای مطبوعاتی ما به طور خاص و الزامات «ژورنالیسم» به طور عام ناشی می‌شود. 🔹فضای «ژورنالیسم»، به دنبال «ساده‌سازی» افکار و اندیشه‌هاست و از هر متفکری یک یا دو ایده مشهور را به صورت ساده‌شده(simplified) و احتمالا غلط‌انداز، برجسته می‌کند و بر اساس آن یک چهره یا «فیگور» می‌سازد. مثال بارز و آشکار این امر در فضای فکری و روشنفکری ایران در دهه‌های شصت و نیمه نخست هفتاد رخ داد، در مورد مارتین هایدگر و کارل پوپر، یعنی یکی به نماد تجددستیزی بدل شد و دیگری نشانه و نماد تمام قد دفاع از تجدد. 🔸آن‌گاه این دو بت‌واره رویاروی یکدیگر قرار گرفتند و این طور وانمود شد که انگار دو دشمن خونی هستند. در سایه این «انگ»ها که البته ریشه در برخی اندیشه‌هایشان داشت، دیگر وجوه فکری آنها مورد غفلت قرار گرفت، تا این که تازه از اواخر دهه هفتاد به تدریج با ترجمه و انتشار آثار خود این فیلسوفان، مشخص شد که این تقلیل‌گرایی و بت‌واره ساختن از متفکران، تا چه اندازه رهزن فکر و اندیشه است. 🔹در فضای فکری-روشنفکری ما، فیلسوفان و اندیشمندان به گلادیاتورهایی تخیلی بدل می‌شوند که با مفاهیم و عبارات، با یکدیگر می‌جنگند، منتها نه جنگی خودخواسته و مختارانه، بلکه دقیقا چنان که شرایط گلادیاتوری اقتضا می‌کند، در این ستیز ناگزیرند و برای خوشایند و بدآیند اربابان و در این جا خالقان‌شان به جان هم افتاده‌اند، یک جنگ مصنوعی که البته به قتل و خونریزی واقعی اندیشه‌ها، یعنی پایمال شدن آنها به دلیل فهم ناشدن می انجامد. 🔸 البته می توان استعاره جنگ و ستیز را برای تعاطی و تضاد و تعامل میان اندیشه‌ها و ایده‌ها حفظ کرد و متفکران را ستیزه‌جویانی بی‌رحم و شجاع و بدون تعارف خواند، به شرط آن که آنها را شوالیه‌هایی خودانگیخته و جنگجویانی خودآئین در نظر آورد که نه همچون گلادیاتورها دست‌وپایشان بسته به امیال و هوس‌های اربابان‌شان است، بلکه بر اساس رانه خرد و نیروی استدلال مبارزه می‌کنند که اگر غیر از این باشد، دیگر عنوان اندیشمند و متفکر به آنها دادن، روا و جایز نیست. 💢به تعبیر دقیق‌تر، متفکر و اندیشمند نیز مثل همه انسان‌ها از شرایط سیاسی و اجتماعی و اقتصادی محیط پیرامون متاثر است، اما نهایتا به حکم تفکر و خرد، اگر فکری داشته باشد، باید او را بر اساس استدلال‎‌ها و مفاهیمی که خلق کرده سنجید، نه بر اساس بت‌واره‌های معوج و گمراه‌کننده. ⚜️ @taammolat74
🔰بسط اندیشه در طرح ادبیات ✍️ علی صفایی حائری 🔸مطالعه بیش از دویست هزار صفحه ادبیات، در مدت زمان کوتاهی، بیش‌تر از آن جهت برایم ضروری بود که احساس می‌کردم که دانشمندان وادیبان شرق و غرب، ذهن انسان گرفتار جنگ و سرگشته‌ی ماشین و سرعت را با ادبیات تغذیه می‌کنند و اساس نفی خدا و نفی مذهب و نفی رسالت و وحی و معاد، در میان طنزها و تمسخرها و یا تجزیه و تحلیل‌هایی از درد و رنج در انسان و ظلم و ستم در جامعه و تفاوت و تبعیض در آفرینش ریخته می‌شود. 🔹حرف‌های کافکا و هدایت و تحلیل‌های پوچ‌گرای غربی و آمریکای لاتینی و طرح‌های نواگزیستانسیالیسمی و مارکسیسمی و تلفیقی از این همه را باید از زبان ادبیات می‌شنیدی و جواب می‌گفتی. 💢پسرم! نمی‌بینی که چقدر کار در پیش رو داری، ولی هنوز بازی و سرگرمی قسمت زیادی از ذهن و وقت شما را در خود گرفته؟! 📚 نامه‌های بلوغ، ص 54 ⚜️ @taammolat74
تاملات
♨️ سیری در مبانی اقتصاد اسلامی 🔸حجت‌الاسلام علی میثمی تهرانی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم و پژوهشگ
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |سیری در مبانی نظری اقتصاد اسلامی 🎙حجت‌الاسلام علی میثمی تهرانی مبتنی بر اقتصادنا شهید صدر(ره) جلسه دوم ⏰ 28 مرداد ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
Imported_مبانی اقتصاد اسلامی.جلسه۲.mp3
13.2M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |سیری در 🎙حجت‌الاسلام تهرانی جلسه دوم 🔹 تبیین نگاه سیستمی به اقتصاد 🔗لینک جلسه قبل را در اینجا بشنوید. 🔻پ.ن: این درسگفتار را چهارشنبه‌ها در کانال تاملات دنبال کنید! ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @meisamee
| پیامبرﷺ فرموند ؛ | شهادٺ حسين(؏) حرارٺے در دلهاے مؤمنان افروخٺہ ڪہ ٺاابد خاموشے ناپذير اسٺ ..🖤 ⚜️ @taammolat74
🔰سلبریتی‌های آکادمیک ✍️میترا فردوسی (پژوهشگر مطالعات فرهنگی) 🔸روزنامه‌ها پر شده‌اند از سلبریتی های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و دانشگاهی! امکان دارد مقاله ای در روزنامه به موضوعات عمیق و پیچیده بپردازد، اما معمولا با تصویر یکی از ۱۰ سیاستمداری منتشر می شود که عکس شان می باید در هر گزارش خبری وجود داشته باشد، چون سلبریتی هستند!» این بخشی از یادداشت جورج مونبیو، نویسنده گاردین است. 🔹او در این مقاله داد سخنش را برای یک هشدار بزرگ از خلط مفهومی بزرگی که در مورد سلبریتی ها و روشنفکران به وجود آمده است بلند کرده است. جریانی که مانند سیل هم رسانه ها و رسالت شان را مخدوش می کند، هم مخاطبان را در بهترین حالت، به توده هایی بی خاصیت تبدیل می کند و هم سپهر مفهومی روشنفکری را بهم می ریزد. 🔹یکی از این ها گروهی از روشنفکران دانشگاهی هستند که با استفاده از ظرفیت های جهان رسانه های نوین و ابزارهای ارتباطی جدید، سلبریتی بودن را به فقط استاد دانشگاه بودن ترجیح داده اند و پست های اینستاگرامی و تلگرامی و توئیت‌هایشان از تعداد فعالیت‌های دانشگاهی بیشتر است. آنها با تسلط به مختصات ژانر سلبریتی، توانسته‌ طرفدارها و دنبال‌کنندگان زیادی پیدا کنند و در مورد هرچیزی اظهارنظر کنند. 💢اهمیت کار روشنفکران عمومی و مردم مدار در شرایط امروز جامعه چیست؟ به نظر شما وقت و زمانی که هر کدام از سلبریتی های آکادمیک صرف بارگذاری و به اشتراک گذاشتن و تولید محتوا در کانال تلگرامی یا شبکه‌های اجتماعی دیگر می‌کنند اگر صرف تولید یک کتاب، یا یک جریان فکری علمی شود، در درازمدت موثرتر نیست؟ ↙️ ⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 مروری بر کتاب «برگ‌های گمشده» 🔸کتاب "برگ های گمشده از تاریخ تمدن اسلامی" تازه ترین کتاب سعید مستغ
🔰مروری بر کتاب «برگ‌های گمشده» ✍️ سعید مستغاثی 💠
 شیمی به عنوان یکی از علوم، از مبدعات مسلمین است!

🔸پرفسور (مدیر انستیتو و موزه علوم و تمدن اسلامی دانشگاه گوته فرانکفورت) درباره ابداع رشته شیمی می گوید: "...جابر ابن حیّان را می توانیم به عنوان کیمیاگر و دانشمند شیمی معرفی کنیم. جابر ابن حیّان به وسیله گردآوری رساله ها و کتابچه هایی که به دستش رسیده بود، تا آستانه ایجاد یک رشته علمی جدید پیش رفت. از وی، صدها کتاب پر از نظریه ها و استدلال های فیلسوفانه بجای مانده است.هنگامی که این کتابها را بررسی می کنیم، می بینیم که حیّان آغازگر روش آنالیز کمی و کیفی در علم شیمی بوده است. علم شیمی در جهان اسلام با جابر ابن حیّان، به اوج خود رسیده بود..." 🔹، مورخ و نویسنده کتاب "تمدن اسلام و عرب درباره مقام علمی جابر بن حیان می نویسد: "... رساله های جابرب در شیمی، دایره المعارف شیمی جدید است که بسیاری از فرمول ها، دستورالعمل ترکیبات شیمیایی و عملیاتی در آنها آمده است، در حقیقت در مفهوم آزمایشگاه را به جهان آموخت و...پدر شیمی جدید نه لاوازیه و نه هیچیک از هم عصران او نبودند، بلکه شیمیدانان بزرگ مسلمان بودند..." 🔸 مورخ و نویسنده معروفترین تاریخ تمدن، در جلد چهارم از کتاب "" خود درباره جابر بن حیان و علم شیمی می نویسد: "... در علم شیمی که بزرگترین ابزار و مایه تفاخر عقل نو به شمار می رود، (جابر بن حیان) روش علمی تجربی را نفوذ داد. راجر بیکن که پانصد سال پس از جابر بن حیان این روش را به اروپا شناسانید، آن را از مسلمین اسپانیا اقتباس کرده بود و ایشان نیز به نوبه خود از شرق اسلامی دریافت کرده بودند ...شیمی به عنوان یکی از علوم، تقریبا از مبدعات مسلمین است..." 🔗 بخش قبل |هر جا اسلام حاکم بود، علم و ادب پیشرفت کرد! ⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰بسط اندیشه در طرح ادبیات ✍️ علی صفایی حائری 🔸مطالعه بیش از دویست هزار صفحه ادبیات، در مدت زمان کو
🔰حاشیه‌ای بر برشی از کلام آقای صفایی ✍️ دکتر روزبهانی 🔸اگر تنها و تنها این یک پاراگراف مبنای داوریمان درباره آرای عین صاد باشد این نظر نشان میدهد ایشان رمان و ادبیات را با مجلس درس و بحث علمی یکی گرفته اند. فهم ادبیات و هنر در چنین ساحتی سبب اشتباهات بعدی و نگارش کتابهایی همچون جریانشناسی داستان نویسان و ادیبان شده و در نهایت اصلا مواجهه ای با ادبیات بمثابه ادبیات نخواهد داشت. ادبیات و اثر هنری شانی سوای صدق و کذب منطقی دارند و راوی و توصیف ‌گرند، نه فلسفه، دین یا حتا علم. 🔹صحبت نفی نیست، صحبت تفکیک ساحتها و دانستن اینکه ممکن است دویست هزار صفحه ادبیات خواند و وارد ساحت ادبیات نشد. آنچه عین صاد می‌گوید درباره اثر ادبی نیست بلکه ناظر به اندیشه و اعتقادات یا کنش سیاسی است. میتوان از زاویه دیگری هم اثر را بررسی کرد و اما خود اثر رخ می نماید. 🔻 پ.ن بنده: به نظر میرسد محل کلام آقای صفایی بحث بر سر فهم ادبیات برای ادبیات نیست و اساسا چنین دغدغه‌ای برای او موضوعیت ندارد. استاد تربیتی در پی فهم چالش‌ها و موانع هدایت است. بحث اینجاست که آیا فهم ادبیات برای ادبیات نافی طرح ادبیات برای بسط اندیشه‌ها هست یا خیر؟! و از این منظر ادبیات ظرافتی در طرح امر ژورنالیسم اندیشه دارد. ⚜️ @taammolat74
🔰 عاشورا، فلسفه تاریخ و پراکسیس اجتماعی عاشوراشناسی شریعتی (پنجاه‌سال پس از حسین وارث آدم) ✍️ سید جواد میری 📍 واقع امر این است که عاشورا بسیار تفسیرپذیر است و قدرت درونی و بن‌مایه درونی آن رخداد به‌قدری غنی است که می‌تواند از مناظر مختلف و چشم‌اندازهای مختلف مورد تفسیرپذیری قرار گیرد و این -به‌نظر من- نقطه ضعف یا یک چیز منفی نیست. خود رخداد عاشورا بن‌مایه‌های قوی تفسیرپذیری دارد و چون [بزرگ است] شاخ و برگ‌هایی گرفته که جنبه‌های اساطیری هم پیدا کرده است. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇