سال_های_زندگی_امام_حسین_علیه_السلام.mp3
16.77M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | سال های زندگی #امام_حسین(ع)
🎙 دکتر #احمد_پاکتچی
.
🔹پاکتچی دینشناس و زبان شناس، متخصص علوم قرآن و حدیث، عضو شورای عالی علمی مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و سرپرست کنونی پژوهشکده دانشنامه نگاری در پژوهشگاه علوم انسانی است.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | فتنه اعتقادی؛ مشروطه اقتصادی
🎙حجت الاسلام محمدصادق حیدری
مجلس دوازدهم
حسینیه اندیشه
⏰ ۱۱ شهریور ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74
⚜️ @hoseiniyehandisheh👇👇👇
13990611-Moh1442-R12-01Menbar_Heydari_0.mp3
19.07M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | فتنه اعتقادی؛ مشروطه اقتصادی
🎙حجت الاسلام #محمدصادق_حیدری
مجلس دوازدهم
🔹محیط تنوع و تغییر دائمی در همه کالاها، به عنوان منشا انگیزش اجتماعی در برنامههای توسعه (رذیله حرص در مقابل ایثار)
🔹مدل و ماشین متداول اداره جوامع، برای تحریک و برانگیختن مردم و ایجاد انگیزش اجتماعی، نیازمند سوخت متناسب با هدف دنیاپرستی است که سوخت این ماشین و مدل توسعه، خلق «حرص» نام دارد. زیرا آنچه که باعث تحریک یک جامعه میشود این است که دائما دنبال مطامع و لذات دنیا بدوند و به هیچ سطحی از آن قانع نشوند!
🔹اشتباه است که علت این چالش، صرفا مسئولین نفوذی یا غربزده و لیبرال معرفی شوند زیرا این چالش (عدم بستر حضور انگیزههای الهی در فعالیتهای اقتصادی)، از لوازمات مدل اداره رایج در جهان است و نخبگان حوزوی و
دانشگاهی نسخه و مدل جایگزینی تولید نکردهاند، تا مسئولین طبق آن
عمل کنند.
🔗 جلسه قبل را در اینجا بشنوید.
⚜️ @taammolat74
🔰 بازاندیشی و آسیبشناسی درس خارج حوزه علمیه قم
🔸آقای احمد مبلغی از اساتید و پژوهشگران جدی حوزوی و صاحب نظر در باب فقه الاجتماع هستند. اخیرا کتابی از ایشان با عنوان (درس خارج و گامهای اجتهاد) منتشر شده است که واقعا کتاب مفید و مبسوطی است و بنا داشته توضیحات مفیدی نسبت به مقوله درس خارج در حوزه علمیه را ارائه بدهد.
🔹ایشان معتقد است عمقگرایی و کیفیاندیشی را دو ویژگی مهم درس خارج است و بیان دارد: برای اینکه حوزه علمیه بتواند عمق، دقت، توانایی و توانمندیهای خود را در عرصه علم فقه به نمایش بگذارد باید بازتعریف دقیقتری از درس خارج در جهت استحصال ظرفیتهای نهفته در تجارب گذشته در خصوص آن به انجام برساند.
🔸امروز کتاب جدید آقای مبلغی رو داشتم مطالعه میکردم، و به نظرم رسید که بخشی از این کتاب را که با عنوان آسیبشناسی درس خارج هست رو بازنشر بدم. نظرات خود را نسبت به تحلیل آقای مبلغی برای بنده بفرستید...
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 بازاندیشی و آسیبشناسی درس خارج حوزه علمیه قم 🔸آقای احمد مبلغی از اساتید و پژوهشگران جدی حوزوی و
🔰آسیبشناسی درس خارج
✍️ احمد مبلغی
🔸 #درس_خارج نیز بسان هر پدیده بشری، ممکن است دچار آفت و آسیبهایی شود و در نتیجه، کارکرد و روند حرکت آن به سوی اهداف مورد نظر، دچار خلل هایی شود. بدین جهت، بایسته و ضروری است که همواره به رصد و پایش دقیق و دلسوزانهای نسبت به آن پرداخته شود و از نقد درس خارج به مثابه فرصتی جهت تکمیل و ارتقاء آن استفاده گردد.
🔹فلسفه اولیه درس خارج آن است که به طور نوعی، سبب پیدایش توانایی #اجتهاد در شرکت کنندگان گردد، اما اگر خلاف این وضعیت رخ دهد، باید تمام مراحل این پدیده را مورد بازنگری قرار داد و به تصحیح و تکمیل آن پرداخت.
🔸در هر صورت باید با واقع نگری به آسیبشناسی این گونه مسائل پرداخت و به دنبال کشف تمامی عناصر دخیل در کاهش کارکرد درس خارج بود و سهم هر عامل، سرچشمه های پیدایش آن و نیز راه های پیشگیری ویا درمان هر کدام را مشخص کرد.
📚 درس خارج و گامهای اجتهاد ، ص 66 و 67
⚜️ @taammolat74
🔰مغز دعا، سکوتِ پس از خواندن است!
✍️ مسعود ریاعی
🌷دعا کردن حرف زدن نیست.. اگر فقط حرف بزنی، از کیفیت دعا خارج شدهای.
دعا کردن، فراخواندن #خداوند است و آنگاه سکوت...
درست است که ابتدایش با خواندن است، اما آن فقط یک مقدمه است.
اصل #دعا با خاموشیِ تو آغاز میشود. این یعنی: پس از فراخوانی خداوند، تو باید سکوت کنی، باید ساکن و خاموش شوی، تا او بر تو ببارد و برخوردارت کند.
زیرا تو، تنها در سکوتی #سالکانه میتوانی او را دریافت کنی.
برخی چند جمله به عنوان #دعا میخوانند و بعد الفرار! این دعا کردن نیست.
بِاِیست، خاموش شو و اجابتش را دریافت کن.
دعا، خود یک #مراقبهی تمام است...💐
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
#اختصاصی
🔶 موضوع | بازخوانی واقعه عاشورا و فهم انسان ایرانی معاصر
🎙 سیدعلی میرفتاح
دیار حبیب
مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو
⏰ روز تاسوعا محرم 1399
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
mirfattah. tasooaa99.MP3
42.63M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | بازخوانی واقعه #عاشورا و فهم #انسان_ایرانی_معاصر
🎙 سیدعلی #میرفتاح
مدرسه عالی علوم انسانی #روزگار نو
🔹این نشست در دو جلسه به بازخوانی واقعه عاشورا و نسبت انسان ایرانی معاصر با این واقعه خواهد پرداخت. اینکه حادثه عاشورا چه نسبتی با فکر و فرهنگ و هنر ما دارد و ما چه فهمی از این حادثه بزرگ داریم؟ چه معنایی برای ما یافته است و ما چگونه آن را درمییابیم؟ چگونه بازخوانی شده و چه پیامدهایی داشته است؟ نگاه به عاشورا چه امکانهایی را برای ما میگشاید و این حادثه سترگ چگونه برای ما راهگشاست؟ ما همواره چگونه از آن بهره گرفتهایم و امروز چگونه بهره میگیریم؟
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | فتنه اعتقادی؛ مشروطه اقتصادی
🎙حجت الاسلام محمدصادق حیدری
مجلس سیزدهم
حسینیه اندیشه
⏰ ۱۲ شهریور ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74
⚜️ @hoseiniyehandisheh👇👇👇
13990612-Moh1442-R13-01Menbar_Heydari_0.mp3
16.9M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | فتنه اعتقادی؛ مشروطه اقتصادی
🎙حجت الاسلام #محمدصادق_حیدری
مجلس سیزدهم
🔹ضرورت تغییر در بافت صادرات و واردات بر مبنای انگیزش ایثارمحور و ظلم ستیز
🔹 مبارزه با اقامه خلق حرص و حفظ هویت دینی و انقلابیِ جامعه و نظام
🔹سوخت ماشینها و مدلهای اداره دنیاپرستان صفت حرص است که آثاری چون اضطراب، احساسفقر همیشگی، همّ و غم و... را در پی دارد اما در مقابل آن اخلاق ایثار و درگیری با مظالم داخلی و خارجی قرار دارد که سوخت ماشین و مدل اداره الهی است.
🔗 جلسه قبل را در اینجا بشنوید.
⚜️ @taammolat74
💠 نکاتی در باب #اندیشههای_سهروردی
منزلت شهابالدین سهروردی در تاریخ فلسفه اسلامی بسیار با اهمیت است. تمامی اندیشه اسلامی متأثر از یونان نیست. بررسی ارسطو و الهیات شفای ابنسینا، نشان میدهد نوآوریهای زیادی در اندیشههای ابنسینا درباره اصول فلسفی وجود دارند که در فلسفه یونان وجود نداشتند. این جریان بدیع ادامه داشت تا به سهروردی رسید. شهابالدین سهروردی به عنوان دومین مؤسس حوزه فلسفی در تاریخ فلسفه اسلامی، اصول فلسفی خودش را در بررسی حمکت مشاء بهدست آورد. نمیتوان بدون سیر در سنت تاریخ فلسفه، به تأسیس حوزهای جدید دست یافت. به همین دلیل سهروردی بررسی وسیعی در اندیشههای فارابی و ابنسینا انجام داد و ضمن تحلیل مسائل متداول در این فلسفه، توانست به فلسفه اشراق دست پیدا کند.
✍️ حسین سیدعرب
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰دخانچی، پسااسلامیسم، استیت ایرانی ✍️ محمدجواد نجارزاده 🔘 بخش 1 از 3 🔸چند وقتی هست که ذهنم با مس
🔰دخانچی، پسااسلامیسم، استیت ایرانی
✍️ محمدجواد نجارزاده
🔘 بخش 2 از 3
🔸به نظرم مهم ترین سؤالی که می توان از دخانچی پرسید این است که چرا پروژه اش در نهایت ما را از استیت عبور نمی دهد؟! دخانچی به خوبی می داند که ما در باتلاق گیر افتاده ایم و داریم فرو می رویم اما نهایت پروژه اش هرگز این نیست که ما از باتلاق در بیاییم بلکه میخواهد چوبی برایمان پیدا کند تا به آن چنگ بزنیم و در این باتلاق غرق نشویم.
🔹من البته نمی گویم چرا دخانچی ما را از باتلاق در نمی آورد چون طبیعتا کار دشواری است و این توان او نیست اما او حتی مسئله اش عبور از باتلاق نیست و این چیزی است که ناراحت کننده است.
🔸انقلاب اسلامی تا زمانی ارزش مند است که بتوان آن را تمدنی نگاه کرد و ذیل آن بتوان دنیای جدیدی خلق کرد و به نظر می آید پروژه انقلاب اسلامی همین بوده. عبور ما از عالم مدرن یا به عبارت بهتر عبور از سوژه خود بنیاد. لکن امروز این انقلاب گرفتار استیت با تمام وجوه آن شده است. گمان من این است که امام راحل و یاران پاکش از ابتدا تا همین حال تلاش هایی کرده اند که معضلات استیت دامن ما را نگیرد و ما از استیت عبور کنیم.
🔹نشانه هایی از این تلاش ها را می توان در تاریخ انقلاب مشاهده کرد. جنگ هشت ساله ما جایی است که در آن به رزمندگانی از خود عراق، لبنان،سوریه و افغانستان گره خوردیم و این جنگ با معادلات استیت مدرن جلو نرفت و آن چیز که موتور محرک جنگ بود رزمندگان داوطلب بودند. از آغاز انقلاب اسلامی میتوان بر هم خوردن معادلات دولت_ملت رایج را مشاهد کرد و البته به نظر می آید ج.ا در روابط خارجی نیز با قواعد معمول عمل نکرده است. در ادامه پدیده هایی مثل اربعین با معادلات رایج استیت قابل فهم نیستند.
⁉️گذشته از این موارد شواهد دیگری را نیز میتوان پیدا کرد اما مسئله اصلی اینجاست که چرا دخانچی گامی برای ایجاد قبیله فرم در ایران بر نمی دارد؟!
⁉️چرا دخانچی قبیله فرم را به عصر پسا ظهور حواله می دهد و دوباره نسخه ایجابی اش را ذیل چهار دپارتمان اصلی استیت(لویاتان، لیبرالیسم، مارکسیسم، آنارشیسم) می پیچد؟!
💢 البته به نظر می آید این مسئله در اندیشه دخانچی نتیجه آن است که او مذهب را فقط در جایگاه امر واقع می بیند که ان شاء الله در روز های آینده در این باره می نویسم و این مسئله را مورد پرسش قرار می دهم.
⚜️ @taammolat74