eitaa logo
تاملات
729 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
339 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | علل و عوامل خوانشهای متعدد از حادثه عاشورا 🎙دکتر احمدحسین شریفی جلسه سوم مسجد چهارده معصوم سال ۱۳۹۷ ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @ahmadhoseinsharifi👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | علل و عوامل خوانشهای متعدد از حادثه 🎙دکتر جلسه سوم 🔹 قرائت‌های حماسی و ظلم‌ستیزانه از حادثه عاشورا علیه السلام 🔗 برای شنیدن قسمت قبل، اینجا رو کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
♨️ برنامه مناظرات دو کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا را از دست ندهید تا با واقعیت این کشور بحران زده از زبان خودشان بیشتر و دقیقتر آشنا شوید. 🔹 پیشنهاد می شود، صدا و سیما به جای هزینه برای ساخت برنامه های مختلف علیه آمریکا، همین چند مناظره بین بایدن و ترامپ را به صورت زنده و با ترجمه همزمان برای مردم پخش کند تا آمریکا را بدون روتوش ببینند. ⚜ @taammolat74
🔰مهاجر سیار و انسان جهش‌یافته 🔸شایگان با ارائه دو مدل انسانی متفاوت نوسان بین ارزش‌های غربی و شرقی را به نمایش می‌گذارد. انسان مهاجر میان فرهنگ‌ها در نوسان است و به این وضع آگاه، ولی انسان جهش‌یافته التقاطی است. دلمشغولی اصلی‌اش زنده ماندن به هر قیمتی است. او هرهری‌مذهب است، انسانی است شبیه به آن که جلال آل‌احمد در غرب‌زدگی ترسیم می‌کند که نه سنت را خوب می‌شناسد و نه مدرنیته را. 🔹مهاجر سیار اما انسانی ”به‌کلی متفاوت“ است. از یک اقلیم تفکر به اقلیم تفکر دیگر در سفر است. او نیز همچون روشنفکر متعهد به شکاف و ناهمانندی میان اسطوره و عقل واقف است، لیکن برخلاف انسان جهش‌یافته که درگیر دوپارگی روحی است، مهاجر سیار به این وضع (به وضع خود) کاملاً آگاه است. این نگاه او را نسبت به سنت و جهش‌های فرهنگی در فاصله نگاه می‌دارد. قادر است چندپارگی و نگاه مضاعف خود را در اختیار و تسلط خویش بگیرد. 🔸در واقع، برای مهاجر سیار عرصۀ بینابینی [میان سنت و مدرنیته] زمینۀ پربار تجربه است،چنان‌که هرگز در دام هیچ‌کدام از گرایشات نمی‌افتد، نه در دام سنت و نه در دام مدرنیته. همچون بندبازی از حالتی به حالت دیگر گذر می‌کند . . . هرچند در اینجا غریب و در آنجا تبعیدی است، اما مأیوس نیست. مهاجر سیار به دلیل حفظ فاصله با این جهان‌ها ”افسون‌زدوده “ و انسان جهش‌یافته ”افسون‌زده “ است. 💢شایگان بر این باور است که انسان فرامدرن امروزی، از افسون قدیم رها شده و در این روزگار انقلاب ارتباطات و فرامدرن دچار افسون دیگری شده است! ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | بازخوانی واقعه عاشورا و فهم انسان ایرانی معاصر 🎙 سیدعلی میرفتاح دیار حبیب مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو ⏰ روز عاشورا محرم 1399 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | بازخوانی واقعه و فهم 🎙 سیدعلی مدرسه عالی علوم انسانی نو 🔹این نشست در دو جلسه به بازخوانی واقعه عاشورا و نسبت انسان ایرانی معاصر با این واقعه خواهد پرداخت. اینکه حادثه عاشورا چه نسبتی با فکر و فرهنگ و هنر ما دارد و ما چه فهمی از این حادثه بزرگ داریم؟ چه معنایی برای ما یافته است و ما چگونه آن را درمی‌یابیم؟ چگونه بازخوانی شده و چه پیامدهایی داشته است؟ نگاه به عاشورا چه امکان‌هایی را برای ما می‌گشاید و این حادثه سترگ چگونه برای ما راهگشاست؟ ما همواره چگونه از آن بهره گرفته‌ایم و امروز چگونه بهره می‌گیریم؟ 🔹 در این جلسه بخش‌هایی از مقتل ابومخنف کهن‌ترین منبع تاریخی حادثۀ عاشورا از کتاب تاریخ طبری خوانده شد. 🔗برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | فتنه اعتقادی؛ مشروطه اقتصادی 🎙حجت الاسلام محمدصادق حیدری مجلس چهاردهم حسینیه اندیشه ⏰ ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @hoseiniyehandisheh👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | فتنه اعتقادی؛ مشروطه اقتصادی 🎙حجت الاسلام مجلس چهاردهم 🔹اقامه خلق حسد در جامعه توسط مدل اداره مادی، از طریق طبقاتیکردن الگوی درآمد و مصرف وضرورت مقابله با آن از طریق تصرف در نظام هماهنگ پرداخت حقوق به دلیل درگیری آن با فرهنگ دین مبنی بر «تعیین طبقات بر اساس زهد انقلابی» 🔹طبقاتی کردن الگوی درآمد و الگوی مصرف، یکی از قواعد مدل اداره استکه منشأ جریان فرمان و دستور می‌شود و انگیزه افراد را برای کارِ با کیفیت‌تر شکل میدهد تا از این طریق، به طبقه درآمدی بالاتر ارتقا پیدا کرده و محدوده‌ی مصرف خود را بیشتر کند! 🔹یکی از عوامل مهمی که باعث شده چنین مفاسدی در جامعه اسلامی پیدا شود، تصورهای غلط از عقلائی بودن الگوی درآمد طبقاتی و افزایش حقوق برای مسئولیتهای بالاتر است؛ در حالی که به نظر می‌رسد خدای متعال و شارع مقدس در این زمینه احکامی برخلاف روند متداول در دنیا جعل کرده است! 🔗 جلسه قبل را در اینجا بشنوید. ⚜️ @taammolat74
💠 نکاتی در باب من از استعاره یا ایده کتاب شیخ اشراق شهاب‌الدین سهروردی، «عقل سرخ»، استفاده می‌کنم. به نظر می‌رسد در ادامه مسیر حکمت اسلامی بعد از ابن‌سینا، سهروردی در «عقل سرخ» تلاش می‌کند به‌طور واقعی طرح معرفت و انسانی را که تحقق وجودی دارد، دنبال کند. اگر با نگاه تطبیقی بنگریم، این موضوع با پروژه ایده‌آلیسم آلمانی بسیار مشابهت دارد. با این تفاوت که مشکل ایده‌آلیسم آلمانی -که آن هم تعالی‌گرایی و تحول‌پذیری و تحقق وجودی را دنبال می‌کرد- این بود که «خودآگاهی انسان» را به مثابه «غایت تاریخ» در نظر می‌گرفت اما نهایتا آن را در «فرد» می‌دید و نمی‌توانست با «جامعه»، «امت» و «تمدن»، رابطه رئالیستی برقرار کند. بنابراین معتقدم در پدیدارشناسی انسان و معرفت در کتاب «عقل سرخ» سهروردی، که مثال‌واره‌ای از حکمت اسلامی است، انسان و معرفتی است که تحقق وجودی پیدا می‌کند و تحقق وجودی در معنای اتّمش خودش را در مفهوم «شهادت» پیدا می‌کند. شهادت، یک مرتبه بسیار حقیقی از تحقق وجودی است که متاسفانه آن وجه ناسوت‌گرایانه‌ فرداندیشانه‌اش، در برخی رهیافت‌های ایده‌آلیستی به خودکشی تبدیل می‌شود. این فراتر از جامعه‌شناسی خودکشی است، در واقع پدیدارشناسی خودکشی هم شرایطی است که به دنبال تحقق وجودی بود اما ما در حکمت اسلامی نقطه اوج تحقق وجودی را در شرایطی می‌دانیم که انسان کامل به این تحقق وجودی و «فنا» می‌رسد و مفهوم «فنای اجتماعی» رخ می‌دهد. ✍️ سید مجید امامی ⚜️ @taammolat74
🔰 اهمیت ژورنالیسم اندیشه ✍️ رسول لطفی 🔸از اوصافِ بشرِ معاصر این است که زندگی‌اش چنان با ژورنالیسم پیوند خورده است که به‌سختی می‌تواند بدون آن زندگی کند. ژورنالیست‌ها شیوه زیستن و نگرش ما را تغییر می‌دهند. تصرف و تسخیر اذهان هدفی است که یک ژورنالیست دنبال می‌کند. امروزه با ظهور و بسط شبکه‌های اجتماعی در سراسر زندگی بشر، شاهد اهمیت روزافزون امر ژورنالیسم هستیم. 🔹ژورنالیست‌های علوم انسانی نیز با بهره‌مندی از شبکه‌های‌ اجتماعی در تلاش برای برساخت اندیشه‌های گفتمان نظری خود هستند. در این روزگاران، نویسندگان تحصیل کرده در علوم انسانی را شاهدیم که با بهره‌گیری از اصول و تکنیک‌های ژورنالیستی، نسبت به دغدغه‌های اجتماعی اظهار نظر کرده و سعی می‌کنند روایت خود را با ادبیات علمی ترویج دهند. 🔸سابق بر این، آنچه از ایده «دانشگاه» در ذهن خطور می‌کرد، محفلی برای تبادل دانش و مباحثات بین اساتید و دانشجویان و هدایت فکری برای جامعه بود. اینک با وجود شبکه‌های اجتماعی و برچیده شدن محدودیت‌های حقیقی و اعتباری، همان مباحثات و نزاع‌ها میان اساتید و دانشجویان با ادبیات ژورنالیستی شکل گرفته است. فارغ از گروه‌های مختلف فکری و علمی با هر گرایش خاص سیاسی و فرهنگی، امروزه دیگر اساتید و روشنفکران و اندیشمندان دست به قلم، فعالانه وارد میدان شده‌اند و مستقیم با بدنه جامعه نخبگانی در ارتباط هستند. 🔹حضور جدی و فعالانه اساتید، روشنفکران و اندیشمندان علوم انسانی در شبکه‌های اجتماعی را می‌توان در لایوهای بیشمار اینستاگرام، یادداشت‌های تلگرامی و وبینارهای متعدد اینترنتی مشاهده کرد. اگر در گذشته، افراد باید برای خواندن و شنیدن مباحثات فکری بین روشنفکران، انتظار می‌کشیدند و هزینه می‌کردند؛ در حال حاضر با سهولت دسترسی اساتید و روشنفکران مواجهه هستیم. اساتیدی که دغدغه‌های اجتماعی را اولویت خود قرار داده، با پردازش مفاهیم و استنطاق متون، به حل مسائل و پرسش‌های جامعه نخبگانی می‌پردازند. 💢اما به راستی دلیل اقبال نخبگان جامعه به این دست مباحث ژورنالیسم اندیشه‌ای چیست؟ به چه میزان این مباحثات و گفت‌‌وشنودها می‌تواند گره‌های علمی در حوزه علوم انسانی را از میان بردارد و به چه میزان در رشد سطح علمی جامعه مؤثر است؟ ژورنالیست‌های اندیشه تکثر یافته‌ در عصر مجازی، چه میزان در تغییر اذهان نخبگان نسبت به موضوعات و مسائل جامعه تأثیر داشته‌اند؟! مضاف بر این تا چه حد می‌توان به تأثیر و تأثر نخبگان از این فضاها امیدوار بود؟ این دست پرسش‌ها، دغدغه‌هایی است که دیده‌‌بان اندیشه در تلاش است، در شماره‌های آتی پاسخ‌هایی برای آنها بیابد. 📚 سرمقاله دیده‌بان اندیشه شماره 7 ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | شرحی بر کتاب فتح خون (شهید آوینی) 🎙وحید یامین پور جلسه چهارم هیئت خدام الرضا علیه السلام ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @yaminpour👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | شرحی بر کتاب (شهید آوینی) 🎙وحید جلسه چهارم 🔹فتح خون، فتنه خواص ساکت 🔗 برای شنیدن قسمت قبل، اینجا رو کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | علل و عوامل خوانشهای متعدد از حادثه عاشورا 🎙دکتر احمدحسین شریفی جلسه چهارم مسجد چهارده معصوم سال ۱۳۹۷ ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @ahmadhoseinsharifi👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | علل و عوامل خوانشهای متعدد از حادثه 🎙دکتر جلسه چهارم 🔹 بررسی تفسیر شهید جاوید از حادثه عاشورا علیه السلام 🔗 برای شنیدن قسمت قبل، اینجا رو کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
📮 با گذشت 11 دوره از فعالیت مجلس، هنوز شاهد هستیم که اکثر نمایندگان مجلس جایگاه خود را با دیار، عضو شورای روستا و مدیران اجرایی اشتباه گرفته‌اند. نماینده به جای اینکه بنشیند و برای بهبود وضعیت کشور قانون گذاری کند، دغدغه از دست دادن محبوبیت خود بین شهروندان حوزه انتخابیه را دارد و دوست دارد در جلوی چشم باشد! بازدید و سرکشی، پیگیری آسفالت روستا، نصب و تیربرق و... وظیفه ذاتی نماینده مجلس نیست! ✍️ مهدی جمشیدی ⚜️ @taammolat74
✍️ سیدجواد نقوی 🔸سه متفکر در دو سال اخیر فوت شده اند اما برخوردها با آنها مثل آدم‌های معمولی بوده و‌گویی اصلا اندیشه ای در کار نبوده است. در بین انقلابی‌ها که فقط کمی ارادت به جناب آشتیانی بود! آنهم برای جملات دفاع از بسیج و ... 🔹در بین چپ های وطنی هم منوچهر اشتیانی برای همان جملاتش کاملا سانسور بوده و قانعی راد و مرادی هم که قطعا نگاه های خوبی ندارند و کاملا بایکوت . در بین دوستان دست راستی هم فقط مرحوم قانعی راد برای مخالفت با اسلامی سازی کمی مورد تایید بوده و برخی مواقع هم گلایه های مرحوم مرادی به نطام اکادمیک کشور در بقیه موارد نکته ای از این سه متفکر خارج نشده و برایشان بی اهمیت بوده است. 💢این برخورد ما با متفکرانمان هست کاملا سیاسی و جناحی و ... !! سال ها طول خواهد کشید که متوجه شویم این اساتید چقدر زحمت کشیدن و با دو مصاحبه و یاداشت و‌چند پست هم احیا نخواهند شد ... ما متخصص ذبح کردن متفکران و سیاسی کردن انها هستیم و همه هم‌درگیر هستیم امروز داوری اردکانی را تبدیل کردیم به صریح القلم و اقایانی که یک هزارم مطهری هم نیستن تبدیل شدن به مطهری زمانه! ⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دکتر منوچهر آشتیانی درگذشت... 🔸دکتر آشتیانی از بزرگ‌ترین جامعه‌شناسان چپ‌گرای ایران، نظریه‌پرداز نئومارکسیست، از شاگردان برجسته گادامر و خواهرزاده نیما یوشیج بود که کتاب‌های کارل مارکس و جامعه‌شناسی شناخت، جامعه‌شناسی شناخت کارل مانهایم، گفتارهایی پیرامون شناخت مناسبات اجتماعی، درآمدی به بحران جامعه‌شناسی جهانی معاصر و... از او به یادگار مانده است. 🔹او مرداد ۱۳۹۷ میهمان برنامه در شبکه چهار سیما بود که این برنامه آخرین گفتگوی تلویزیونی او به شمار می‌رود. ⚜️ @Taammolat74
🔰 تاریخ به مسیر کسانی می رود که می دانند چه میخواهد! ✍️ میثم مهدیار 🔸دکتر منوچهر آشتیانی اگرچه از اون مارکسیست های ارتدوکسه ولی یه تفاوت اساسی با بقیه چپ های ایرانی داره: چپهای تقلبی و تخیلی ای که راهنمای چپ می زنند ولی سر بزنگاه به راست می پیچند. ( نوع کنش گری های سیاسی و اجتماعی شون در برابر دولت احمدی نژاد را با نوع مواجهه شون با دولت روحانی به عنوان نماینده تام و تمام راست سرمایه سالار رانتی ایرانی مقایسه کنید) 🔹تفاوت آشتیانی با بقیه چپ ها در این مصاحبه خبرگزاری مهر ازش گرفته مشخص میشه که در آخر میگه: «کشوری که مستقل نباشد نمی‌تواند آزادی‌های اجتماعی هم ایجاد کند چون او را مجبور می‌کنند آزادی ودموکراسی را هم دیگران برای او تعریف کنند. کشوری که مستقل نباشد آزادی و عدالت اجتماعی هم نخواهد داشت.» 🔻سوال:شما با مبانی فکری خودتان، جریان انقلاب اسلامی ایران را چطور تحلیل می‌کنید؟ 🔸ملت‌ها درمقاطع مختلف تاریخی عکس‌العمل نشان می‌دهند. نوع عکس‌العمل بستگی به این دارد که در آن مقطع تاریخی کدام مسیر گشوده باشد؟ بقول وبر رهبران انقلاب‌ها، سوزنبانان تاریخ هستند. نوع عکس‌العمل ملت‌ها بستگی به این دارد که کدام ریل به روی تاریخ گشوده باشد که لوکوموتیو تاریخ بر روی آن حرکت کند. اگر ریل دینی باز شود در مسیر دینی حرکت می‌کند، اگر ریل سوسیالیستی باز شود در آن مسیر حرکت می‌کند مانند انقلاب اکتبر روسیه. این خیلی پیچیده است و تابع دستور کسی نیست. این را خود تاریخ مشخص می‌کند. تاریخ که نمی‌ایستد. 📍کشور ما هم جزو استقلال طلب ها است که می‌خواهد مستقل باشد و نوکر نباشد و برای همین روی استقلال تأکید می‌کنیم 🔹اگر روشنفکر نداند چه می‌خواهد، ولی روحانی بداند که جمهوری اسلامی ‌می‌خواهد، تاریخ می‌گوید من که نمی‌ایستم و به مرگ خودم حکم نمی‌کنم. آن روشنفکر نمی‌داند که چه می‌خواهد پس من (تاریخ) به مسیر کسانی می‌روم که می‌دانند چه می‌خواهند. 🔸همین را درجنگ هم می‌بینیم. می‌خواستند جمهوری اسلامی را از هم فروبپاشند. تاریخ می‌پرسد چه کسی حاضر است برود بجنگد، آقایان حزب توده و کمونیست‌ها! حاضرید به جنگ بروید؟ وقتی تاریخ می‌بیند از بچه‌های چهارده پانزده‌ساله تا پیرمرد هفتاد ساله می‌گویند «حسین» و می‌روند خودشان را پرت می‌کنند جلوی گلوله، به این جریان‌ها می‌گوید بروید که من پشت شما هستم. من آدمی‌ می‌خواهم که برود بجنگد. وقتی دشمن آمده داخل کشور، آدمی‌ که بنشیند خانه وشعار بدهد،به چه درد تاریخ می‌خورد؟! ⚜️ @Taammolat74
🔰 توسعه فلسفه اسلامی و عصری شدن آن ✍️ محمد فنایی‌اشکوری 🔸فلسفه در تلقی ما رویکرد عقلی به دغدغه‌های بشر و بسط عقلانیت در همۀ ساحت‌های حیات آدمی است. فلسفه در این کاربرد در همۀ حوزه‌هایی که برای بشر اهمیت دارد جریان پیدا می‌کند. فلسفه بودن فلسفه به روش عقلی است که بطور عمده شامل تحلیل عقلی و استدلال عقلی است. فلسفه‌ای که این نقش را دارد فلسفۀ عام است. 🔹فلسفه در این معنا بکارگیری روش عقلی در بررسی مسائل مرتبط با هستی، حیات و زندگی بشر است. تفکر فلسفی پا به پای این تغییرات باید پیش رود. امروزه ما شعبی از فلسفه داریم که در گذشته مطرح نبودند و زمینه‌ای برای طرحشان نبود، مانند فلسفۀ صنعت، فلسفۀ علوم، محیط زیست، رسانه، هوش مصنوعی، سینما و فضای مجازی. فلسفۀ اسلامی هنوز به طور جدی وارد این فضاها نشده است. 🔸همچنین مکتب‌های فلسفی جدیدی و فیلسوفانی با اندیشه‌هایی نو ظهور می‌کنند که فلسفۀ اسلامی باید موضعش را دربارۀ آنها روشن کند. اینها امور متغیر و گاه بی‌سابقه‌اند. با تحولات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، علمی، صنعتی، و هنری دغدغه‌ها و پرسش‌های جدیدی برای بشر مطرح می‌شود که مسبوق به سابقه نیست و تفکر فلسفی می‌طلبد. مرادم از توسعۀ قلمرو فلسفه و فلسفۀ عصری و روزآمد چنین فلسفه‌ای است. 🔹انقلاب اسلامی مدعی نوع بدیعی از زیست اجتماعی است که بر فلسفۀ و عقلانیت خاصی استوار است. فیلسوفانی که به انقلاب اسلامی تعلق خاطر دارند تنها هنگامی می‌توانند دین خود را به انقلاب ادا کنند که عقلانیت فلسفی متناسب با انقلاب را در عرصه‌های گوناگون مورد نیاز آن تولید کنند و بسط دهند. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | بررسی چارچوب های مفهومی در تحلیل قیام حسینی 🎙 بهمن اکبری استاد فقه و حقوق بین الملل در سازمان فرهنگ و تبلیغات اسلامی سمینار "حسین وارث آدم" پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ⏰ ۹ شهریور ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | بررسی چارچوب های مفهومی در تحلیل 🎙 استاد فقه و حقوق بین الملل در سازمان فرهنگ و تبلیغات اسلامی سمینار "" پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی . ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | فتنه اعتقادی؛ مشروطه اقتصادی 🎙حجت الاسلام محمدصادق حیدری مجلس پانزدهم(نهایی) حسینیه اندیشه ⏰ ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @hoseiniyehandisheh👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | فتنه اعتقادی؛ مشروطه اقتصادی 🎙حجت الاسلام مجلس پانزدهم 🔹اقامه خُلق رذیله‌ی «جمع‌المال» از طریق محوریت بخش خصوصی در اقتصاد و درگیری آن با فرهنگ وحی و وجدان انقلابیِ ملت و رهبری ایران 🔹عدم توجه به این انگیزه‌های مجاهدانه و فراهم نکردن جایگاه برای آن در مدل اداره و فقدان تدبیر علمی برای سپردن اختیارات کلان کشور به آنها، مورد مؤاخذه الهی قرار نخواهد گرفت؟! اگر هیئات و سخنرانان به آسیب شناسی علت هدر رفتن این انگیزه های بزرگ و این شور حسینی نپردازند و زمینه برای طراحی بسترهای اجتماعیِ جایگزین ایجاد نکنند و فقط به توبیخ افراد جناح مخالف بپردازند، چرا خدای متعال نعمت این هیئات و عزاداریها را از ما سلب نکند؟! چرا بلایی از قبیل کرونا باعث نشود عزاداریها محدود شود؟! پس چگونه مؤمنین باید نسبت به ضعفهای خود هشیار شوند؟! 🔹آسیبشناسی صحیح از وضعیت اقتصادی کشور، حلقه مفقودهای است که فقدان آن، موجب ارائه راهکارهای ناکارآمدِ متداول شده و در واقع «صورت مساله» در اقتصاد کشور هنوز به صورت صحیح، تصویر و ترسیم نشده است. 🔗 جلسه قبل را در اینجا بشنوید. ⚜️ @taammolat74
🔰عدم توجه کافی به هدف اصلی درس خارج 🔸از جمله آسیب‌های وارد بر دسته ای از دروس خارج امروزی آن است که به تحقق هدف اصلی و اصیل درس خارج، یعنی نیل به توانایی اجتهاد، توجه درخور مبذول نمی شود. 🔹در دروس رایج، به این مساله کلیدی که استاد باید شیوه استنباط پرداخته و در خلال دروس، راه و رسم روش استنباط از منابع دینی را نیز به شاگردان تعلیم دهد، چندان اهمیتی داده نمی‌شود. بدین جهت، هدف‌های میانی و حاشیه‌ای اصل قرار داده شده‌اند و هدف اصلی، یعنی ایجاد ملکه استنباط و انتقال و تعلیم روش‌های وصول بدان، حاشیه و فرعی تلقی شده است. 🔸گاه، فرهنگ و فضای حاکم بر ذهنیت‌ها نیز سبب می‌شود که اهداف حاشیه غیرضرور بزرگ جلوه داده شده و اصل قرار گیرند. در پاره‌ای از درس‌ها آنچه که باید در دوره سطح خوانده می‌شد بار دیگر آموزش داده می‌شود. در برخی دیگر نیز به بسط مطالب فرعی تطویل مباحث غیردخیل در حکم، توضیح مسائل پیچیده بی ثمر در استنباط و مانند آن پرداخته می‌شود. 📚 درس خارج و گام‌های اجتهاد ، ص 67 و 68 🔗 برای خواندن بخش قبل اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
💠 نکاتی در باب سهروردی راه دانش حقیقی را در ۱۵ نور با ویژگی‌های خاص آن، تشریح می‌کند که این انوار شهودی از عالم عقل، فیضان می‌شوند و اکسیر علم و قدرت و حیات‌اند. شرط لازم برای چنین تجربه‌ای، تجرید از کالبدهای جسمانی است. او برای ریاضت و تهذیب نفس، دستوراتی دارد. از جمله: گرسنگی و روزه‌داری. زیرا هر آفتی از سیری و پرخوری است. کم‌خوابی و بیداری شب. عبادت پیوسته و ذکر نام‌های خدا که از ذکر زبانی آغاز می‌شود تا بدان جا که جان به ذکر آید. بریدن از جاذبه‌های دنیوی. پیروی از پیر و مرشدی که طی طریقت نموده باشد و راهنمایی و تلقین ورد کند و بر اعمال او نظارت و مراتب باشد. تضرع و دعا و اتصاف به فضایل و خصائل نیکوی اخلاقی همچون صدق، تواضع، شفقت و اخلاص و... با رعایت این امور، درهای ملکوت گشوده می‌شود و حقایق مشاهده می‌گردد. البته عرفان سهروردی، صبغه قرآنی و وحیانی دارد. سعادت، معرفت و فضیلت انسان در گرو سیر و سلوک معنوی و ستایش و پرستش خدا و تطهیر دل از آلودگی‌هاست. از این راه است که بارقه‌های الهی بر او اشراق می‌شود و درجات قرب الهی را طی می‌کند و به معرفت حقیقی و یقینی نائل می‌گردد. ✍️ حسن سعیدی 📚 عرفان در حکمت اشراق ⚜️ @taammolat74