eitaa logo
تاملات
729 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
339 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | 🎙 آیت الله جلسه دوم 🔹 تبیین عنوان اضطرار به حجت 🔹اضطرار در چه ساحتی؟! امورات معنویت یا حتی در مادیات و زندگی دنیوی!؟ . . 🔗 برای شنیدن جلسه قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
📮جوانان فرانسه ! از رئیس جمهور خود بپرسید: چرا از خدا حمایت می‌کند و آن را آزادی بیان می‌شمارد؟ آیا معنی بیان این است: دشنام و اهانت، آن هم به چهره‌های درخشان و مقدس؟ آیا این کار احمقانه، توهین به شعور ملتی نیست که او را به ریاست خود انتخاب کرده است؟ سوال بعدی این است که چرا تردید در جرم است؟ و اگر کسی چیزی در این‌باره نوشت باید به زندان برود، اما اهانت به پیامبر آزاد است؟ ✍️آیت‌الله خامنه‌ای ⚜️ @taammolat74
🔰 الاهیات لیبرال ✍️ حمید پارسانیا 🔹دموکراسی باحیت و آزادانگاری انسان در زمینه سیاسی، به مطلوبیت و مقبولیت نظام دموکراسی که خواجه نصیرالدین طوسی از آن به مدینه ی جماعت یاد می‌کند، منجر می‌شود. تا وقتی هستی مطلق الهی محیط بر آغاز و انجام حیات انسانی است، خداوند مبداء همه ی حقوق است و حاکمیت الهی تئوکراسی حاکمیت آرمانی بشر و شرط تشکیل مدینه ی فاضله شمرده می‌شود.با انکار غیب و ظهور عریان تفرعن انسان، بدون آن که نیاز به پوشش و نقابی باشد، آدمی در مرکز حق و قانون قرار می گیرد و اراده ی او منشاء تمام حقوق می شود. 🔹 فیلسوفان علوم سیاسی هرگاه قصد تحدید آزادی انسان را می‌کنند، چاره ای جز تامل در نفس آزادی و تعیین تکالیف از جانب او نمی‌یابند؛ زیرا اباحیت، خداوندی است که تنها از ناحیه خود می‌تواند محدود شود؛خواست و اراده بشر، حقی است که از ناحیه ی ذات خود تحقق می‌پذیرد و این امر به حاکمیت مردم و دموکراسی یاد می‌شود. 🔹 انتقال حق حاکمیت از خداوند به مردم موجب شد حاکمیت‌های بشری که تاکنون چهره الهی به خود می‌گرفتند، در قالب مدینه جماعت و نظام دموکراتیک خود را توجیه کنند. 💢نظام سرمایه داری به دلیل این که امکانات سیاسی، تبلیغاتی و اقتصادی در آن به اقلیتی خاص منحصر می‌باشد و آنها با استفاده از این امکانات، ذهنیت، خواسته و رای اکثریت را هدایت و کنترل می‌کنند، دیکتاتوری و استبداد اقلیت می‌نامند. مدافعان نظام امپریالیستی نیز از همین حربه برای دفاع از خود استفاده می کنند. ⚜️ @Taammolat74
🔰فرانسه و روشنفکری ذاتا الحادی ✍️ سید محمد هاشمی 🔸برخلاف تصور رایج، فلسفه و اندیشه مدرن در تمام تعینات خود لزوما نافی وجود خدا نیست. بیشترین تعارض الهیاتی در دوران مدرن با توحید تشریعی است. بر این اساس انسان، جایگزین خداوند یا جایگزین نماینده خداوند در تنظیم و استقرار قوانین مدنی می شود. اما این لزوما به معنای نفی هرگونه جلوه ایمانی و الهی نبود. خصوصا در فیلسوفان انگلستان و آلمان که حتی در میان بزرگترین ایشان مانند، دکارت، بارکلی، اسپینوزا، کانت و ... مساله دین و الهیات و خداوند و تجربه های معنوی همواره نقش مهمی داشته است. اما فرانسه از همان ابتدا، مدرنیته را با رنگی الحادی تر پذیرفت و انسان جدید فرانسوی نه تنها تشریع ربوبی را نمی پذیرفت بلکه در اصل وجود خدا نیز تشکیک داشت. 🔹 روسو، منتسکیو، دیدِرو، آگوست کنت و بسیاری از فیلسوفان مشهورِ دوران روشنگری و برخی فیلسوفان معاصر مانند سارتر در فرانسه چنین ایده ای داشتند. به همین دلیل اساسا مساله آزادی و در این کشور نه یک ارزش مطلق بلکه یک شعار به شدت مهاجم علیه نهاد دین و ارزش های دینی است. 🔸شاید به همین دلیل است که در این کشورِ آزادی بیان! حجاب در اماکن دولتی و دانشگاهی و مطلقِ حجابِ «برقع» (پوشیه) در تمام محافل عمومی ممنوع و از طرفی دیگر فعالیت نشریاتی مانند به شدت پر رونق و مشمول حمایت از دولت مرکزی است. 🔹این کشور از معدود مناطقی در دنیاست که درصد ملحدین (آتئیست یا آگنوستیک) در آن بیش از 50 درصد است. تجارب مسلمانان مقیم اروپا نیز نشان می دهد که زندگی به عنوان مسلمان در کشوری مثلا مانند انگلستان بسیار سهل تر از زندگی در فرانسه است. 🔸 از مصائب روشنفکری ایرانی همین است که آشنایی اولیه اش با مدرنیته و تجدد در دوران قاجار از همین فرانسه آغاز شد و این بعدها به شدت در سیاست، فرهنگ، هنر و علوم انسانی کشور ما موثر افتاد. 🔹با توجه به حمایت اخیر اولین شخصیت سیاسی فرانسه () از ادامه توهین ها به رسول اکرم (ص) اسلام و فضای عمومی این کشور، پیش بینی می شود در آینده حجم این توهین ها بیشتر شود لذا جا دارد که کشور ما و همه علاقه مندان به پیامبر مکرم اسلام موضع محکمی در مقابل این افراد بگیرند. ⚜️ @ofoqemobin ⚜️ @taammolat74
🔰 پروفسور رابرت فوریسون کیست و آزادی بیان غرب با او چه کرد؟! در روزهای اخیر، اقدام رئیس جمهور فرانسه در توهین به پیامبر اسلام به بهانه آزادی بیان، با واکنش ملت‌های مسلمان در سراسر جهان روبرو شده است. رهبر انقلاب در واکنش به این اقدام تحریک‌آمیز و توهین آشکار، جوانان فرانسه را خطاب پیام خود قراردادند و پرسش‌های مهمی از جمله رابطه آزادی بیان با اهانت به عقائد مذهبی و نیز جرم‌انگاری تردید در هولوکاست در غرب را طرح کردند. 💢 رفتار دولت‌های غربی با کوچکترین سوال و تردید درباره هولوکاست چه بوده است که مورد اشاره رهبر انقلاب قرار گرفت؟ 🔸در چند دهه اخیر و داستان‌های پیرامون آن دستمایه مظلوم‌نمایی صهیونیست‌ها بوده است. آنها با حربه این داستان تاریخی توانسته‌اند به مدت بیش از نیم قرن از جهانیان باج بگیرند، هرگاه به دلیل جنایت‌هایشان مورد بازخواست قرار گرفتند پشت آن پنهان شوند و اگرچه خود یکی از بزرگترین جنایتکاران تاریخ معاصر به شمار می‌روند اما همیشه خود را به عنوان قربانی معرفی نمایند. 🔹 امروزه هولوکاست به مثابه یک دین جدید در غرب مطرح گشته و چنان تقدسی یافته که کوچکترین مخالفت و حتی تردید در واقعیت آن می‌تواند بدنامی ابدی و پیگرد قضایی در پی داشته باشد. (Robert Faurisson) استاد سابق دانشگاه‌های فرانسه است که زندگی حرفه‌ای، آزای و رفاه خود را در راه افشای حقایق مرتبط با هولوکاست قربانی نمود. در پرونده ویژه مشرق، میتوانید از در غرب بخوانید و پشت صحنه بیشتر آشنا شوید. 🔗برای خواندن این مطلب ویژه اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
🔉 مناظره 🔶 موضوع |شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و توییت‌های اخیر ▪️ حسین دهباشی ▪️حامد کاشانی یادمان شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه ⏰ پنجشنبه ۸ آبان ۹۹ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مناظره 🔶 موضوع | سلام الله علیها و توییت‌های اخیر ▪️ ▪️ 🔹انتشار اظهار نظر حسین در خصوص شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، با واکنش‌های انتقادی از سوی عده‌ای از کارشناسان مذهبی روبرو شد. چندی پیش حسین دهباشی طی توییتی با اشاره نحوه شهادت حضرت زهرا (س) نوشت: خانه‌های حجاز در صدر اسلام جز پارچه‌ای حائل اساساً در نداشتند، چه رسد به درِ چوبی که آتش بگیرد و مسمار داشته باشد و شکسته شود و این‌ها. وی پس از اعتراض کاربران توییت خود را حذف کرد اما در توییتی دیگر نوشت نظرم همان بود که نوشتم. 🔹در این مناظره او در نهایت پذیرفت که اشتباه کرده است و گفت:«من می‌پذیرم به جهت محدودیت توییتر و کم سوادی؛ مقدمه‌ام برای رسیدن به مقصود کامل و صحیح نبود و بسیاری را به اشتباه انداخت و شاید من هم اشتباه کرده باشم. اگر توئیت نوشتم به خاطر این بود که به صورت زیرپوستی محافلی داریم که حتی مقام معظم رهبری و مراجع نیز آن را نهی می‌کنند و در آن اعمالی صورت می‌گیرد کهخلاف سیره امیرالمومنین است. این توئیت نگرانی از این مباحث بود.» ⚜️ @taammolat74
📮 دروغ مي گويند. اينده تو نيست ! اين عدد و رقم رتبه ، نشانه شخصيت تو نيست ! اين رشته و شهر نوشته شده و نشده در سايت هيچ چيز نيست ، جز اينكه : آنكس كه به دنبال قدرت و حقيقت استعداد خودش برود، آنكس كه براي هم سرنوشتي براي همه بجنگد، انكس كه اينده را در پول نبيند، رستگار است ! الباقي همه ارزومندان روياهاي پول ، طعمه درامد مافياي كنكور و مدارس غير انتفاعي خواهند بود تا ابد! كنكور نابرابر را رها كنيد، بچسبيد به آينده واقعي تان ، به مهارت، به استعداد، به جنگ براي عدالت. ✍️ مجید حسینی ⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |مبانی نظری غرب مدرن 🎙 محسن بهرامی جلسه چهارم کانال تلگرامی اشراق ⏰ 5 اردیبهشت 1399 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |مبانی نظری 🎙 جلسه چهارم 🔹پارادایم مدرن؛ تمدن مدرن 🔹معنای غرب وشرق: غرب وشرق عرفانی غرب وشرق سیاسی غرب وشرق تمدنی 🔹اطلاقات وادوار تاریخی غرب 💢عصر کاسموسانتریسم 🔗 برای شنیدن جلسه نخست، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
📘دانلود pdf |غالیان و مقوله فاطمیه ✍️ میلاد دخانچی 🔸در امتداد اظهارات حسین دهباشی در خصوص شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، اینبار اما میلاد دخانچی پژوهشگر مطالعات فرهنگی و از چهره‌های شاخص جریان در اظهاراتی عجیب‌تر سعی داشت به این مقوله نگاهی داشته باشد. او سعی کرد با تمایز بین غالی‌گری، تقصیر در جریان تشیع، خود را عقلانیت‌گرا نشان داده و با اسم عقلانیت‌گرایی، تشیع را به روان‌پریشی متهم کند!! برگرفته از کانال شخصی ایشان ⏰ 8 آبان 1399 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
غالیان و مقوله فاطمیه.pdf
368.6K
📘دانلود pdf |غالیان و مقوله ✍️ 🔹او در یادداشت اخیر خود که در اینجا بازتاب می‌شود در مورد تحلیل (س) معتقد است کلیت این واقعه تاریخی مسلم است اما آنچه اختلاف است در جزئیات است و سعی دارد با استناد به کلام کاشف الغطاء و شیخ مفید در مورد برخی جزئیات این قضیه تشکیک کند. او معتقد است یورش به خانه حضرت و خوی استیت‌گرایی از جانب عمال خلافت، هیچ تردیدی وجود ندارد اما کیفیت یورش و جزئیات آنچه رخ داده محل مناقشه است. گرایش‌های عقل‌گرا مثل شیخ مفید ماجرای سیلی و مسمار را برنتافته‌اند! 🔹او در ادامه با بررسی جریان غلو بیان می‌دارد که ما یک جریان غلو واحد نداریم اما یک رفتار کم و بیش واحد از سمت آنان سراغ داریم و آن اصرار به باطنی‌گری، حمل باورهایی غیر عقلانی و روان‌پریشانه درباره جایگاه ائمه است! در ادامه سعی دارد با تحلیل روانکاوانه جریان غلو را در نسبت با جزئیات واقعه شهادت حضرت زهرا(س) بررسی کند و آنرا حوالت به نوعی روان‌پریشی می‌دهد که زمینه غلو و ایدئال‌سازی همان خشم نسبت به قدرت حاکم است! ⚜️ @taammolat74
📘دانلود pdf |چند نکته درباره مدعیات میلاد دخانچی ✍️ محمد خندان 🔸خندان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و نویسنده کتاب فرهنگ اتصال: تاریخ انتقادی رسانه‌های اجتماعی است که سعی کرده با نگاهی انتقادی و مبتنی بر دستگاه مفهومی دخانچی، از حیث روشمندی انتقاداتی را به میلاد دخانچی وارد سازد. ⏰ 10 آبان 1399 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
چند نکته درباره مدعیات میلاد دخانچی.pdf
172.9K
📘دانلود pdf |چند نکته درباره مدعیات ✍️ محمد خندان 🔹آنچه در اینجا به اختصار بیان می‌کنم بیشتر ناظر به تناسب «هدف» ادعایی دخانچی و «ابزار»ی است که برای رسیدن به آن برگزیده است. آنچه از نوشته دخانچی مستفاد می‌شود این است که هدف از نگارش یادداشت اخیرش«ایجاد بستری برای گفتگو» بوده است. او از آنها که «غالیان متعصب» می‌نامدشان شکوه کرده که «هیچ علاقه‌ای به گفتگو ندارند.» و «موقعیت روانشناختی»‌شان امکان گفتگو را از آنان سلب کرده است. 🔹قبل از هر چیز باید بگویم که دخانچی برخلاف ادعایش صرفا به نقد «غالیان متعصب» نپرداخته است. بلکه در مواضعی کلیت تشیع «روان‌پریشانه» می‌داند و تصریح می‌کند که می‌خواهد از نیروی انقلابی این روان‌پریشی استفاده کند و آنرا از کنج خانقاه به کف خیابان بیاورد. 🔹 دخانچی درد عقلانیت ندارد؛ دردش تبدیل عقلانیت نهان روشانه تشیغ سنتی به خشونت خیابانی تشیع مارکسیستی است. او میخواهد روانکاوی تشیع را به ابزاری برای انقلاب چپ‌گرایانه تبدیل کند. ⚜️ @taammolat74
🔰جنگ روانی تاریخی و توقعات اضافی ✍️ محمدصادق کوشکی 1️⃣ حسين دهباشی از نیروهای قدیمی «آشنا» و سازنده اولین فیلم تبلیغاتی روحانی در انتخابات سال ٩٢، در ادامه پروژه‌های جنگ روانی دولت روحانی، با طرح برخی شبهات تاریخی درباره شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تلاش کرده تا حواس و ذهن نیروهای انقلاب را به سمت و سوی این شبهات و پاسخگویی به آنها منحرف نموده و برای مدتی فشار رسانه‌ای را از روی دولت روحانی کم کند. 🔹 این قبیل حرکات بارها از جانب روحانی، آشنا و سایر اعضای حلقه روحانی انجام شده و متاسفانه هربار به نتیجه رسیده و برای مدتی حواس نیروهای انقلابی را از موضوعات اساسی منحرف کرده است. ان‌شاءالله این بار هوشمندانه با این حقه تکراری برخورد کنیم. 2️⃣ این روزها و پس از نقش آفرینی مکرون در مرحله جدید اسلام ستیزی، برخی نیروهای انقلاب این توقع را مطرح کردند که روحانی، ظریف و ... باید به واسطه جایگاهشان، مواضع جدی و قاطعانه‌ای اتخاذ کنند و پاسخ گستاخی و شرارت مکرون را به گونه‌ای بدهند که شایسته نظام و انقلاب اسلامی و ادعاهای آن باشد. 🔸 از این دوستان عزیز عذر خواهی می‌کنیم اما ظاهرا پس از ٧ سال هنوز روحانی و اطرافیانش را نشناخته‌اند! این توقع شبیه توقع میوه دادن درخت چنار است! اگر روحانی یا ظریف بلافاصله پس از گستاخی‌های مکرون، پاسخی در خور به آن می‌دادند دیگر «دیپلمات» نبودند، بلکه «انقلابیونی» بودند که به وجودشان افتخار می‌کردیم و از ثمرات جهادشان بهره‌مند بودیم! 3️⃣ طرح دولت برای انتقال معاملات دام زنده به بورس کالا، حرکت دیگری است برای جارو کردن ته مانده جیب مردم و سرازیر کردن درآمد ناشی از افزایش قیمت گوشت به جیب حامیان روحانی. همان طور که طرح گشایش اقتصادی دولت، پول‌های مردم را از بورس جمع کرد و روانه حساب‌های حامیان روحانی نمود! ⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |شرح اصول کافی 🎙 آیت الله میرباقری کتاب الحجة جلسه سوم ⏰7 آبان 1399 ⚜️ @mirbaqeri_ir ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | 🎙 آیت الله جلسه سوم 🔹 اضطرار به حجت سطوح و دامنه و استمرار آن 🔹نیاز به حجت الهی در جمیع لحظات 🔹نسبت بین اضطرار به خدا در فطرت و اختیار انسان 🔹بررسی دلالت ابتدایی روایت هشام بن حکم . . 🔗 برای شنیدن جلسه قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔰وقت خداحافظی با مدرک‌های دانشگاهی است 🔸 گودهارت دغدغه‌اش این است که شکاف تحصیل‌کرده/تحصیل‌نکرده در لیبرال‌دموکراسی‌ها چگونه به بنیان اساسیِ نابرابری تبدیل شده است، و عرصۀ سیاست هم به بازیچه‌ای بدل شده که درخدمت و به چنگ نخبگانِ علمی درآمده است. از سوی دیگر، گودهارت، مثل دیوید گریبر، دل‌مشغول این است که اتکای بیش‌ازحد بر مدارک دانشگاهی و بوروکراسی جوامع را دچار «کار غیرضروری» کرده است. 🔹گودهارت معتقد است معضل جوامعی همچون بریتانیا این است که اسیر و بردۀ معیاری ساده برای موفقیت شده‌اند: امتحانات دانشگاهی. موفقیت اقتصادی، عزت‌نفس، ظهور و بروز سیاسی، و خوشبختی همه و همه گره خورده است به اینکه یک نفر، در فضای بسیطِ به‌دور از فرآیندهای علم و استدلال‌ورزی، چه عملکردی در این امتحانات داشته باشد. 🔸دیگر توانایی‌های انسانی (که می‌توان عنوان «دست» و «قلب» را برایشان به کار برد) تبدیل شده‌اند به چاره‌های بعدیِ افراد: یا به کسانی واگذار می‌شوند که در تحصیلات دانشگاه شکست خورده‌اند، یا اینکه در حاشیۀ کارهای علمی جا می‌گیرند... این همان معضلی است که از زمان پیدایش استخدام‌های شایستگی‌محور و ظهور دانشگاه‌های مدرن در قرن نوزدهم سراغ ما آمده است. 🔹مدرک‌ها روزگاری «نشانه‌ای» بودند از توانایی‌های خارق‌العادۀ شناختی یا دست‌کم خبر از امتیازی فرهنگی می‌دادند. اما حالا که به چیزی عادی تبدیل شده‌اند، کارکرد تمایزبخش خود را از دست داده‌اند. 💢دورۀ رفاه فزاینده و شکوفایی همه‌جانبه ازطریق آموزش عالی بود، دیگر به سر رسیده است. 📚 کتاب (سر، دست، قلب) ⚜️ @taammolat74
🔰به مناسبت اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری ✍️ پوریا آبیار 🔸کنکور کارشناسی سال 99 به دلیل فراگیری کرونا و به هم ریختگی اوضاع، سرانجام پس از فراز و نشیب های فراوان برگزار گردید. البته با تاخیر چند ماهه و تغییر چندباره ی زمان برگزاری، و سرگردانی و آشفتگی داوطلبان. نتایج نهایی آن نیز دیرتر از سال های گذشته، بالاخره جمعه،9آبان 99 اعلام شد. 🔹سعدی، این پدرِ پیرِ اندیشمندِ سرد و گرم چشیده ی آفاق گشته ی همه ی ما، حدود 787 سال قبل، در پایان یکی از حکایت های بوستان، توصیه های جالبی به پدران همیشه ی تاریخ دارد که وقتی امروز «حال و احوال غم انگیزِ» کنکور داده های نتیجه نگرفته را می بینی، متوجه می شوی که برای «مشکل امروزت»، پاسخی 800 ساله داری. اما خب، کو گوش شنوا؟! 🔸منظورم از مشکل امروز و حال و احوال غم انگیز، وضعیت آن دسته از جوانانی است که در 12 سال گذشته، فقط دانش آموز بوده اند و هیچ «پیشه» ای نیاموخته اند. حالا که کنکور برایشان نان و آب نشده، تازه خودشان و خانوادشان یاد این مسئله افتاده اند که ای کاش در این سالها، فرزندشان فقط دانش آموز نبود و «پیشه وری» هم می آموخت. 🔹البته گروه دیگری هم که به امید درآمد و «پیشه» به دانشگاه می روند، این وضعیت را 4 سال به تعلیق می اندازند و اوضاع برایشان وخیم تر می شود چرا که در این سن و وضعیت، راحت تر تن به یادگیری و شاگردی می دهند تا زمانی که 25 ساله اند و برای کاغذ لیسانس و فوق لیسانس شان دنبال درب کوزه می گردند. 🔖خوب است بدانیم که از جمله معانی کلمه ی «پیشه»، «صنعت، هنر و حرفه» است. بالتبع کلمه ی «پیشه ور» نیز به معنای «صنعتگر، صاحب هنر و اهل حرفه» در ادبیات ما به کار رفته است. 🌱اما پیشنهاد و توصیه سعدی: بسا روزگارا که سختی بَرَد پسر، چون پدر نازُکش پَروَرَد* بیاموز فرزند را «دسترنج» وگر دست داری چو قارون به گنج* مکن تکیه بر دستگاهی که هست که باشد که نعمت نمانَد به دست* به پایان رسد کیسه ی سیم و زر نگردد تهی کیسه ی «پیشه ور»* چو بر «پیشه»ای باشدش دسترس کجا دست حاجت بَرَد پیش کس؟* ⚜️ @taammolat74
🔰حواشیِ مهمتر از متنِ گفتگوی آقایان کاشانی و دهباشی ✍️ محمدمهدی سلامی 🔹گفتگوی آقایان حامد کاشانی و حسین دهباشی پیرامون توئیت اخیر آقای دهباشی و ادعای حاشیه‌ساز وی در باب مباحث تاریخ اسلام و تشیع تجربه‌ای شیرین از یک گفتگوی آرام، سازنده، چالشی و در عین حال به دور از جنجال و توهین بود و نشان داد که چنین تجربیاتی، حکایت از آن دارد که هنوز هم در این وانفسای رسانه‌ای پرتنش، باب چنین گفتگوهای شیرینی بسته نیست. 🔸می‌توان پاسخ ادعاهایی از جنس حسین دهباشی را نه با فحش و ناسزا و عقده‌گشایی، که در قالبی معقول، مخاطب‌پسند و اقناع‌کننده داد. مطمئناً آنقدری که پاسخ‌های حجت‌الاسلام کاشانی، مخاطب دوستدار اهل‌بیت را قانع کرد، فحاشی‌های عده‌ای در کامنت‌های توئیتر، حظ و بهره‌ای به دست نداد. ✅ این گفتگو نشان داد که بهتر است اگر کسی در حوزه‌ای تخصصی، سررشته ندارد، به هنگام انجام مناظره با یک متخصص، لااقل از مبانی نظریِ اولیه و نیز الفبای روش‌شناختیِ آن حوزه مطلع باشد، وگرنه تا حد امکان اقدام به مناظره نکند. 🔹 یکی از الزامات مهم چنین مناظراتی، سعه صدر طرفین است که موجب پرهیز از کشانده شدن مسیر مناظره به سمت رادیکالیسم می‌شود. به عنوان نمونه و به نظر نگارنده، صبوریِ کم‌نظیر جناب آقای کاشانی در پاسخ به شبهات آقای دهباشی، ستودنی بود 🔸 این ماجرا نشان داد که نخبگان جامعه، حتی برای بیان برخی ادعاها و طرح شبهات، می‌بایست از قالب‌های رسانه‌ایِ متناسب با چارچوب بحث استفاده کنند. برگزاری چنین گفتگوهایی، زنگ هشداری برای بچه‌های انقلابی و حزب‌اللهی است تا بدانند که جایگاه برخی مباحث اندیشه‌ای، بسیار والاتر از مباحث سیاسیِ مرسوم است. 💢 چه بسیارند جوانان متعهد انقلابی که اهتمام جدی به مباحث سیاسی و بصیرت‌افزایی سیاسی دارند، غافل از آنکه مباحث بنیادین اندیشه‌ای، قطعاً پیشینی‌تر از مباحث سیاسی است. ⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |مبانی نظری غرب مدرن 🎙 محسن بهرامی جلسه پنجم کانال تلگرامی اشراق ⏰ 10 اردیبهشت 1399 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |مبانی نظری 🎙 جلسه پنجم ⏪ویژگیهای عالم مدرن 1- اومانیسم 🔹فرق بنیادینی بین مفاهیم انسانی در معنای مدرن با معنای غیرمدرن وجود دارد. الحاد ودینداری مدرن متفاوت با الحاد ودینداری غیرمدرن است! 🔹اومانیسم بیانگر نسبت مابین آدم وعالم برپایه این تصور است که بشر شان مخلوقیت خود را آگاهانه یاناآگاهانه کمتر مورد توجه قرار داده وخود را مالک الرقاب عالم وفرامانروای طبیعت ودائرمدار فرض نماید 🔹اومانیسم یابشرانگاری به معنای در مرکز قرار گرفتن بشر است 💢حقیقت تاریخ، پارادایم آن دوره است! 🔗 برای شنیدن جلسه نخست، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
📑 فصلنامه مجازی ✴️ شماره سوم مدیر مسئول و سردبیر: علی مومنی 🔸همه از فرهنگ شهرت آگاهند اما هیچ‌کس نمی‌داند چه‌وقت،کجا و چرا این فرهنگ پدید آمده و حفظ این تناقض بزرگترین پیروزی فرهنگ شهرت است.🔸 🖇 این شماره فصلنامه را در پست ذیل دانلود کنید👇👇👇 ⚜️ @taammolat74
CelebrityCulture_3.pdf
2.29M
📑 فصلنامه مجازی فرهنگ شهرت ✴️ شماره سوم: 🔻🔻شکاف اینستاگرام؛ ضامن بقای سلبریتی‌ها ✍🏻علی مؤمنی 🔻کژکارکردهای سلبریتی‌سازی(۱) ✍🏻دکتر عبدالله بیچرانلو 🔻چگونه یک هوادار شدم؟ چرا اغلب هواداران سلبریتی‌ها نوجوان هستند؟ ✍🏻 سجاد سامانی 🔻مرجعیت سلبریتی‌ها در ایران ✍🏻دکتر سیداحسان شاه‌قاسمی 🔻بر بام مرجعیت، در دام شهرت ✍🏻معصومه شمس 🔻دفتر مرجع‌ عالی‌قدر نیکی میناژ: علیه مرجعیت فکری سلبریتی‌ها در اینستاگرام ✍🏻 داوود طالقانی و... 🔗 شماره قبلی این نشریه رو در اینجا بخوانید. ⚜️ @taammolat74
🔰 دعوت به فلسفه 📚 (عشق به حکمت و جستجوی راه های نو در فلسفه) اثر ویل دورانت 🔸ویل دورانت در «دعوت به فلسفه» می‌گوید: «جسم پیر می‌شود اما با ایده‌های نو می‌توان جوان ماند.» حالا با گذشت چند دهه از مرگ ویل دورانت، با انتشار چاپ اول یا بازچاپ برخی دیگر از آثار چاپ‌نشده یا تجدیدچاپ‌نشدهٔ او، بیشتر معلوم می‌شود که این محقق و نویسندهٔ بزرگ چقدر سرشار از نیروی زندگی و شور جوانی بود. 🔹 دورانت در «دعوت به فلسفه» توضیح می‌دهد که چرا انسان به فلسفه نیازمند است و اگر فلسفه به حاشیه رفته به این علت است که روح ماجراجویی‌اش را از دست داده و خیرخواه علوم دیگر شده است. او در این کتاب می‌گوید ماجرای فلسفه مهم‌تر از دانستن مشتی معما و چیستان ذهنی است. 🔸«فلسفه، معمایی کم‌اهمیت و غوطه‌ور در میان ابرها نیست که ربطی به زندگی بشر یا تأثیری در آن نداشته باشد. بلکه مسئله‌ای عظیم و مهم است. فلسفه در پی فهم این مسئلهٔ مهم و اساسی است که زندگی انسان چه معنی و ارزشی دارد و امکانات بشر در این عالم بی‌انتها چیست.». او شرح می‌دهد که فلسفه نگرشی کلی است که می‌تواند همه‌چیز را دربر گیرد. اما فلسفه با این قلمرو وسیع، چرا به این روز افتاده است؟ 🔹دورانت به وضع فلسفه در زمان خود نظر می‌کند و جواب را ازدست‌دادن «روح ماجراجویی» می‌داند. او کناره‌گیری فلسفه از امور انسانی و سرگرم‌شدن به مباحث صرف معرفت‌شناسی را خطرناک می‌داند و می‌نویسد فلسفه بدون علم ناتوان است. و علم هم بدون فلسفه نه‌تنها عاجز و تنهاست بلکه مخرّب و ویرانگر هم می‌شود... ⚜️ @taammolat74