eitaa logo
تاملات
743 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
341 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
تاملات
🔰 بدتر از آمریکا، آمریکاست ✍️ رحیم پورازغدی 📍 ترامپ نجاستی بود که آمریکا را با خودش به روی آب آورد
✔️ [ادامه...] 🔸هنوز عصر مقاومت و شرافت نرسیده بود. انتقاد از سرزمین مقدس ممنوع بود. در مدرسه باید زندگی‌نامه کندی و نیکسون را حفظ می‌کردیم. به نسل ما چون میت در قبر، تلقین می‌شد که ارباب خوبی دارید، تعظیم کنید، اربابی که: ۱. پلیسش قانونمند و مودب است. در فیلم‌ها از متهم می‌خواهد چیزی نگوید که علیه خودش استفاده شود. ۲. مدینۀ فاضله «برابری شهروندی» است و نمی‌دانند تبعیض چیست؛ به‌ویژه تبعیض نژادی! ۳. سیستم انتخابات لیبرال، حساب‌شده و پاسخگو است و دموکراسی‌اش، تقلب‌ناپذیر. ۴. مقر نهادهای بین‌الملل و سازمان‌های جهانی است و پای تعهدات بین‌المللی‌اش می‌ایستد. ۵. کشور رویاها و مهد رفاه عمومی است. شهروند فقیر و غنی ندارد. ۶. قانون اساسی‌اش، الگوی حقوق بشر و در منازعات سیاسی، دقیق، شفاف و حساب‌شده است. ۷. در نظام دموکراتیک لیبرال، خشونت‌ها و شکاف‌های اجتماعی مهار شده‌اند. جامعۀ مدنی و رفتار متمدنانه، نهادینه شده و در عقلانیت سرمایه‌داری، معضلات به بحران تبدیل نمی‌شود. ۸. رسانه‌های آزاد و بی‌طرف، بدون سانسور و مستقل از مافیاهای سرمایه‌داری، هیچ نقطۀ کور سیاسی و اجتماعی باقی نمی‌گذارند. ۹. مدیریت علمی و دموکراتیک در یک نظام سکولار، مثل اسید، چالش‌ها و نابرابری‌ها را در خود حل می‌کند. ۱۰. چیز پنهان و ناگفته‌ای در امور پابلیک ندارند و همه چیز شفاف است. ۱۱. نظام پزشکی و بهداشت و سلامت بی نقص و پیشرفته که برای جان انسان، بی توجه به پول، ارزش قائل است..... اما در این چهل سال و در این چهل روز، چه چیزها که ندیدیم! و در چلۀ دوم انقلاب خمینی، چه چیزها که نخواهیم دید. درگیری‌های خیابانی در اکثر ایالت‌ها، به جان هم افتادن مردم مسلح، دو مدعی همزمان ریاست جمهوری و هر دو مدعی تقلب و شهروندی که پرچم آمریکا را آتش می‌زد و می‌گفت: بدتراز آمریکا، آمریکاست! 💢به هر که می‌گوید خبری نیست، بگویید: آری، یک خبر نیست، خبرهاست. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |تحلیل طبقاتی و نئولیبرالیسم امیر خراسانی دوره «علیه وضعیت» خانه فرهنگی عدالت ⏰۱۵ آبان 1399 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
amir khorasani.mp3
37.15M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |تحلیل طبقاتی و دوره « » . . ⚜️ @taammolat74
🌷«من هر وقت طراوت پوست درخت چنار را زیر دستم احساس می‌کنم همان اندازه سربلندم که ملت‌ها به داشتن شاهکارهای هنری... گاوی که در یونجه‌زار می‌چرید، چنان در گردش هستی رها بود که با رهایی خود بستگی‌های خانوادگی مرا سست می‌کرد... گیاهی دیدم که سراپا آبی بود و چون چندتای آن را از دور می‌دیدی، می‌پنداشتی تکه‌ای از صبح را روی زمین انداخته‌اند. به هنگام بامداد، گل‌های کاسنی چنان جلوه‌ای داشتند که نهانی‌ترین آینه‌های احساس را پر می‌کردند. گاه زیبایی چنان به ما نزدیک می‌شود که از تار و پود هستی نیز می‌گذرد و در ما سرازیر می‌شود. باید همیشه چنین باشد. سال‌ها پیش در بیابان‌های شهر خودمان زیر درختی ایستاده بودم، ناگهان خدا چنان نزدیک آمد که من قدری به عقب رفتم. مردمان پیوسته چنین‌اند تماشای بی‌واسطه و رو در رو را تاب نمی‌آورند، تنها به نیم رخ اشیاء چشم دارند.» 📚 هنوز در سفرم، به کوشش سهراب سپهری، ص ۹۳، نشر فرزان روز ⚜️ @taammolat74
🔰چگونه تغییر سران مستکبر می تواند مهم باشد؟ ✍️ موسی نجفی 🔸در زندگی امامان معصوم و دشمن شناسی آنان یک نکته قابل توجه است و آن این است که در زمان امامت یک امام ، گاهی چندین خلیفه در اثر قتل و یا مرگ و یا توطئه جا به جا شده ولی اصل خلافت و جریان باطل سر جایش می ماند. نکته اینجاست که هر چند ظلم و فشار با تعویض یک خلیفه همچنان باقی می ماند، اما نفس این تغییر اشخاص ، خودش می توانست تا مدتی ولو کوتاه فضای مناسبی برای جبهه حق ایجاد نماید و ائمه علیهم السلام و شیعیان در این مواقع می توانستند برخی انسدادهای فرهنگی و سیاسی و اجتماعی را کم و یا بی اثر نمایند؛ 🔹شاهد مثال این سخن مرگ هارون و اختلاف امین و مامون عباسی است که یک دوره کوتاه و موثری برای بسط ید شیعیان ایجاد نمود ۰ نمونه تاریخی دیگر تغییر نظام اموی به دولت عباسی است که حضرت امام جعفر صادق علیه السلام از خلاء قدرت و تغییر مردان سیاست، بهره و استفاده زیادی به نفع اسلام و تشیع بردند . 🔸 این صورت مسئله در تاریخ معاصر هم دیده می شود ؛ چنانکه در رفتن رضاخان و آمدن پسرش،محمدرضا هر چند اساس پادشاهی فاسد پهلوی تغییر ننمود ولی تا مدتها جریان مذهبی و حتی مخالفین سیاسی پهلوی ها توانستند از این تغییر اشخاص غالبا ناصالح استفاده و به بازسازی خود بپردازند. شاید رمز این فضاسازی و اثر بخشی تغییر اشخاص (ولو کوتاه و موقت) این باشد که گاهی در بزنگاه تغییر سران ، افراد و سلیقه ها ، منافع شان تعارض و تداخل و تلاقی پیدا می کند و این مسئله تا مدتها آنها را به خودشان مشغول نموده و برنامه های فشار و آزار تا مدتی به تاخیر می افتد 💢 این صورت مسئله و قاعده حکومتی می تواند در تغییراتی از جنس تغییر روسای جمهوری در امریکا و هر جای دیگری قابل بررسی باشد و چنانچه برنامه ریزان استرتژیک و اجرایی کشور افرادی مستقل و عمیق و بصیر باشند ، می توانند از این رهگذر ، رخنه ( و نه وابستگی و دلخوش نمودن ) در سیاست های شیطانی دشمن ایجاد نمایند. ⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |مبانی نظری غرب مدرن 🎙 محسن بهرامی جلسه هشتم کانال تلگرامی اشراق ⏰ 6 خرداد 1399 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
مبانی نظری غرب مدرن 8.mp3
16.99M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |مبانی نظری 🎙 جلسه هشتم ⬅️مبانی نظری غرب مدرن 3- اندیشه ترقی(سیرخطی تاریخ) 💢قبل از عصر مدرن، انسانها قائل به سیر ادواری تاریخ بودند.این تاریخ از وضعیت مطلوب و طلایی شروع شده وهرچه قدر پیش میرود روال انحطاطی بشر شدت یافته وبه اوج انحطاط میرسد، سپس باظهور موعود یا رخ دادن حادثه ای، تاریخ بشر به دوره طلایی اولیه بازمیگردد. 🔗 برای شنیدن جلسه قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
🔰 انتخابات آمریکا، ظهور ذهن‌های استعمارزده و نیلوفریابی در لجن‌زار! ✍️ پرویز امینی 📍پدیده استعمار، پدیده ای مدرن است که در چند قرن اخیر، بسیاری از کشورها و ملت های جهان از آن رنج برده اند و نهایتا با انقلاب های استقلال طلبانه و بعضا خونبار قرن بیستم در آسیا و افریقا و امریکای لاتین عمدتا به ظاهر ور افتادند و این کشورها و ملت ها صاحب حاکمیت مستقل سیاسی شدند. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 انتخابات آمریکا، ظهور ذهن‌های استعمارزده و نیلوفریابی در لجن‌زار! ✍️ پرویز امینی 📍پدیده استعمار،
🔰 انتخابات آمریکا، ظهور ذهن‌های استعمارزده و نیلوفریابی در لجن‌زار! ✍️ پرویز امینی 🔘 بخش 1 از 2 🔸پدیده استعمار، پدیده ای مدرن است که در چند قرن اخیر، بسیاری از کشورها و ملت های جهان از آن رنج برده اند و نهایتا با انقلاب های استقلال طلبانه و بعضا خونبار قرن بیستم در آسیا و افریقا و امریکای لاتین عمدتا به ظاهر ور افتادند و این کشورها و ملت ها صاحب حاکمیت مستقل سیاسی شدند. اما درباره زدوده شدن میراث استعمار در بافت فرهنگی و ذهنی و سازمان عقلانیت این جوامع، می توان تردید کرد. در واقع و در ظاهر استعمار سیاسی و سرزمینی رفته است، اما استعمار فکری و فرهنگی همچنان راسخ است و نظرگاه بخش هایی از افراد این جوامع را تشکیل می دهد. 🔹از نظرگاه استعمار زده، آنچه خوبان همه دارند، او(غرب و آمریکا) یکجا دارد و آنچه خود داریم باید از او تمنا کنیم. ماییت ما در گرو این همانی با اوست و قضاوت از خود، با معیار ارزش های او و وابسته به داوری های اوست. ما در آیینه او شناخته و تعریف و ارزیابی می شویم. آنها در همه چیز جهان اولی و ما در همه چیز جهان سومی و چهارمی هستیم. "ما" بدون "آنها" چیزی نیستیم و اساسا نباید چیزی باشیم و آن روز که فکر کنیم که می خواهیم و می توانیم چیزی جز آنها باشیم، فاتحه خود را خوانده ایم. 🔸این فرهنگ و نظرگاه استعماری سابقه ای بیش از صد ساله در ایران دارد و انقلاب اسلامی که خیزشی علیه وابستگی دستگاه پهلوی بود، بیش از بعد سیاسی استعمار، دل نگران این ذهن ها و جان های استعمار زده بود. امام می فرمود آنهایی که خواب امریکا را می بینند، خدا بیدارشان کند مصداق این وضعیت بود. 🔹این ذهن های استعمار زده، در چالش ها و تهدیدهایی که غرب و خصوصا امریکا در این چهل سال بر سر ملت ما آوار کرده اند، همواره ما را متهم و آنها را حق به جانب می داند. انها جنگ هشت ساله را بر ما تحمیل کردند، ولی اینها ما را جنگ طلب می دانند. انها جنگ هشت ساله را بر ما تحمیل کردند، ولی اینها ما را جنگ طلب می دانند! ⚜️ @taammolat74
🔰 انتخابات آمریکا، ظهور ذهن‌های استعمارزده و نیلوفریابی در لجن‌زار! ✍️ پرویز امینی 🔘 بخش 2 از 2 🔸آنها در جنگ همه هنجارها و رویه های بین المللی را نقض کردند، اینها ما را بی مبالات و هنجار شکن در نظام بین الملل می دانند. آنها برخلاف تعهد بین المللی خود، از برجام خارج شده اند و تعهد خود را کان لم یکن کرده اند، اما این ماییم که مقصریم. آنها در حالیکه فعالیت های هسته ای ایران صلح امیز و انحراف نظامی نداشته است و بارها و بارها نظارت های حداکثری آژانس و دیگران این را اثبات کرده اند، بالاترین و غیرانسانی ترین تحریم ها را به ما تحمیل کرده اند، اما باز ما مقصریم که می خواهیم قوی شویم. 🔹 کشوری که در طول تاریخ در معرض تهدید نظامی از جمله دفاع مقدس هشت ساله بوده است، خود را از لحاظ توانایی دفاعی و نظامی قوی کرده است، مورد اعتراض اینهاست که چرا دشمن خود را حساس کرده اید؟ شهید سلیمانی به عنوان میهمان کشور همسایه مستقیما با دستور رییس جمهور آمریکا ترور می شود، حدود ۱۷ هزار شهید ترور در ایران از مقامات و مردم داریم، فرانسه پایگاه حمایت کننده گروه جهنمی منافقین است اما اینها فلش خشونت و ترور را به سمت داخل گرفته اند. این ذهن های استعمار زده با ادعای حقوق بشر، مخالفت با اپارتاید رژیم صهیونیستی و دفاع از حق طبیعی فلسطینی ها را نیز در زمره دشمن تراشی دانسته و مردود میداند. 🔸در نمونه اخیر یعنی در انتخابات اخیر امریکا و وسط لجن زار کرداری و گفتاری درآن که بایدن آن را بهم ریختگی و اختلال دموکراسی میداند، ترامپ رییس جمهور کنونی از فساد و تقلب گسترده در ان صحبت می کند و رسانه های بزرگ و مهم آمریکایی و غربی از عمل به ادعای آزادی بیان بازمانده اند و صریحا علیه گفتارها و مواضع یکی از کاندیداها موضع می گیرند و برنامه او را قطع می کنند و بر ادعاهای او برچسب می زنند، عده ای در ایران با منطق انچه ان "خسرو کند شیرین بود"، دنبال پیدا کردن نیلوفر در این لنجزارند. این ها البته مصادیق حاد ذهن های استعمار زده اند. 💢همین ها کاری کرده اند که انتخابات آمریکا در ینگه دنیا با آب و نان زندگی روزمره مردم مرتبط شده است و به این تحلیل دامن زده اند که کلید حل مسایل دیگر در ایران نیست. مادامی که این ذهن های استعمار زده هستند، استعمار تمام نشده است. ⚜️ @Taammolat74
🔰روشنفکری؛ پایی در حیرت و پایی در غیریت ✍️ داود مهدوی‌زادگان 📍 علی‌رضا شجاعی‌زند در برنامه زاویه به درستی دفاع مکرون از هتک مقدسات را نشانه پارادوکس مدرنیته می‌دانست ولی دکتر تقی آزاد ارمکی این نسبت را قبول نداشت و کار او را سیاسی می‌دانست. در این صورت، باید پذیرفت که دولت‌های غربی بدون پشتوانه عقلانیت فلسفی‌اند و مدرنیته در وضع بی‌دولتی قرار دارد. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰روشنفکری؛ پایی در حیرت و پایی در غیریت ✍️ داود مهدوی‌زادگان 📍 علی‌رضا شجاعی‌زند در برنامه زاویه
✔️ [ادامه...] 🔹‏مکرون، دلیل جواز هتک مقدسات را به اصول دموکراسی ارجاع می‌دهد. اما روشنفکر وطنی این نسبت را قبول ندارد؛ یعنی دولت‌های غربی نماد مدرنیته نیستند! و از مدرنیته استفاده ابزاری می‌کنند! پس، نزاع جمهوری اسلامی ایران با دولت‌های غربی به سود مدرنیته هم هست و نباید روشنفکری ایران و جهان با آن مخالفت کنند. 🔸‏وقتی نزاع جمهوری اسلامی ایران با دولت‌های غربی برای مدرنیته سودمند است، چون نجات‌بخش مدرنیته از استفاده ابزاری شدن است، نزاع و مخالفت روشنفکری با جمهوری اسلامی ایران چه معنایی دارد؟ مسئله اساسی ما با روشنفکری ایران در اینجا است. چرا اینان تعارض با دولت مدرن غربی را برنمی‌تابند و سریع به خود می‌گیرند؟! 🔹 یک پاسخ این است که باید بازسازی و احیای مدرنیته سیاسی، درونی باشد و جمهوری اسلامی ایران درونی نیست. اما این توجیه، فریبنده و غیرعقلانی است و تمام گفته‌های روشنفکری درباره "دیگری" و "دیگردوستی" و "گفت‌وگو با دیگری" را کنار می‌گذارد. یاسپرس برای حل مشکل، می‌پرسد ما چه چیز شرق را منتقل نکردیم؟ 🔸‏پاسخ دیگر آن است که اساساً روشنفکری موجود بیش از آنکه مدرن باشد، دولتی است. چون علی‌القاعده نباید در کنار دولت‌های غربی دیده شوند و دغدغه اینکه چه کسی رئیس‌جمهور می‌شود را داشته باشد. پس، ما با روشنفکری مدرن مواجه نیستیم بلکه با ماشین فرهنگی دولت‌های غربی درگیر هستیم. 🔹‏پاسخ دیگر آن است که بی‌تفاوتی روشنفکری برابر استفاده ابزاری دولت‌های غربی از مدرنیته نشانه ورود به حیرت است. در این صورت، نباید با جمهوری اسلامی ایران درگیر شود. این دوگانگی به معنای آن است که روشنفکری پایی در حیرت دارد و پایی در غیریت! این تناقض رنج‌آور و کشنده، گریزی از پوچی یا پرخاشگری ندارد. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |صف‌آرایی روشنفکران در باب امید اجتماعی 🎙 رسول لطفی بخشی از ارائه مقاله بنده ⏰ 18 آبان 1399 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
صف آرایی روشنفکران در حوزه امید اجتماعی.mp3
3.9M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |صف‌آرایی در باب 🎙 رسول 🔹 در این صوت کوتاه به دسته‌بندی آراء روشنفکران ایرانی در باب امید اجتماعی می‌پردازم. متأسفانه در قریب به ده سال است که در حال پژوهش و نظر در این مسأله مهم هستند اما اسلامی نسبت به این مسأله حساس که مورد تأکید بیانیه انقلاب نیز بود، غفلت ورزیده است. این روشنفکران به نحو تئوریک و نظری به پمپاژ ناامیدی در جامعه دامن می‌زنند. . . ⚜️ @taammolat74
📮 ‏تحلیل‌های فلج کننده خطرناکتر از تحریمهای فلج کننده است. تحلیل فلج کننده یعنی آنچه اعتماد به نفس ملی را تضعیف و توانمندی داخلی را تحقیر و موجب دلبستن به سراب وعده‌های دشمن شود. ✍️ سعید جلیلی ⚜️ @taammolat74
📮عزیزان من! این را بدانید که امروز - البته نه این‌که مخصوص امروز هم باشد؛ از مدتها پیش - در این زمینه یک جریان و یک حرکت فرهنگی و سیاسی تندتر و پُرشتابتری از طرف مخالفان نظام جمهوری اسلامی - که در واقع مخالف اسلامند - وجود دارد که متوجّه ذهنیّت در جامعه ماست. هدف، ذهنها هستند. ذهن، به معنای آنچه که شامل فکر است، شامل اخلاق است، شامل خصوصیات روانی و روحی است - من مجموعه اینها را مورد نظر دارم - مورد هدف است. به‌خاطر این‌که میدانند نظام جمهوری اسلامی - که رمز استقامت و ایستادگی یک ملت در مقابل سلطه جهانی بود و بحمدالله هست - و این کشور و این دولت و این مجموعه انسانی و جغرافیایی، با هیچ روش توأم با زور، قابل شکست دادن نیست؛ حقیقتش هم همین است. قدم اوّل چیست؟ . ذهن مردم، ایمان مردم، دل مردم، عواطف مردم و عشق مردم است که هدف دشمنان قرار دارد و نفوذ در اینها از طرق فرهنگی است. ✍️ مقام معظم رهبری 22/7/1378 ⚜️ @taammolat74
🔉 مناظره 🔶 موضوع |تشیع در کشاکش دیروز و امروز ▪️ میلاد دخانچی ▪️حسین شهرستانی روش‌شناسی مطالعات تشیع بخش سوم ⏰ پنجشنبه 11 آبان 1399 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تشیع_در_کشاکش_دیروز_و_امروز_دخانچی_و_شهرستانی 3.mp3
27.94M
🔉 مناظره 🔶 موضوع | در کشاکش دیروز و امروز ▪️ ▪️ بخش سوم 🔹 امکان‌های علوم انسانی برای شناخت مذهب 🔹 نسبت روانکاوی با دین 🔹بازخوانی فاطمیه در دوران معاصر 🔹 ما و مسأله تقریب و.... 🔗 برای شنیدن بخش قبل اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
🔰 ناتوانی علم مادی برای برقراری صلح و آرامش در جهان ✍️ شهید محمدباقر صدر 🔸 از نظر اسلام نظام دموكراسى سرمايه‌‏دارى محكوم به نابودى و شكست قطعى است؛ اما نه به‌دلیل تضادهايى كه سرشت سرمايه دارد و عوامل نابودى‏‌اى كه مالكيت خصوصى در درون خود دارد، چنان‌كه اقتصاد كمونيستى چنين مى‏‌پندارد. بلكه به اعتقاد اسلام منشأ شكست و وضعيت اسف‌بارى كه نظام دموكراسى سرمايه‌‏دارى از آن برخوردار است، برداشت‌هاى مادى محض اين نظام است كه نمى‌‏تواند بشر را با نظامى كه جوهره‏‌اش الهام گرفته از اين برداشت‌هاست و خطوط كلى خود را از روح و جهت‏‌دهى آنها مى‌‏گيرد، به سعادت برساند. 🔹 بنابراين بايستى سرچشمۀ ديگرى- غير از نگرش مادى از هستي- وجود داشته باشد كه نظام اجتماعى از آن سيراب شود. بايستى بينش سياسى صحيحى وجود داشته باشد كه از نگرشى حقيقى برآمده باشد و مسئلۀ بزرگ انسانيت را عهده‌دار گشته و تلاش كند كه آن را بر پايه آن نگرش برپا كند و به بررسى مسائل جهان از اين زاويه بپردازد. 🔸وقتى اين بينش سياسى در جهان تكميل شد و ديگر نگرش‌‏ها را به حاشيه راند و با هر نگرشى از زندگى كه با پايه و اساس آن ناسازگار است مبارزه كرد، در اين صورت اين امكان وجود خواهد داشت كه جهان وارد زندگى جديدى شود كه فروزان به نور و سرشار از سعادت باشد. 💢اين بينش عميق سياسى، رسالت صلح حقيقى در جهان است و اين رسالت‏ رهايى‌‏بخش، همان رسالت اسلام جاودان است كه نظام اجتماعی‌اش را- كه با تمامى نظام‌هاى گذشته متفاوت است- از طرز فكرى جديد از حيات و هستى گرفته است. 📚 اسلام راهبر زندگی، ص٣٣٢ ⚜️ @taammolat74
🔰 شما نه تنها حاشیه‌ساز، که خودِ حاشیه‌اید! سخنی با «مشهورانِ بی دلیل» شبکه های اجتماعی ✍️ حسینعلی رحمتی 🔻1. وقتی برای افزایش فالوئر، در لایوهای خود هر روز دختر یا پسری را هدف گفتار و رفتار سخیف جنسی قرار می دهید و پرده حیا و عفت را در برابر چندین هزار کاربر جوان و نوجوان پاره می کنید، یعنی حاشیه ساخته اید. 🔻2. وقتی برای افزایش مشتریان سایت های قمار و شرط بندی خود، به هیچ حد و مرز اخلاقی و عرفی پابند نیستید و شخصی ترین رفتارهای تهوع آور خود و همسرتان را در معرض دید دیگران قرار می دهید، یعنی حاشیه ساخته اید. 🔻3. وقتی لباس جدیدی که خریده اید، ماشین جدیدی که سوار شده اید، رستوران تازه ای که رفته اید، و جلسات خصوصی خود با رفقای تان را با طول و تفصیل در پیج تان به اشتراک می گذارید، یعنی حاشیه ساخته اید. 🔻4. وقتی بدون داشتن صلاحیت لازم، درباره عالَم و آدم نظر می دهید و درباره هر موضوع بی ربط و باربط رهنمون ارایه می کنید، یعنی قضاوت کرده اید و حاشیه ساخته اید. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 شما نه تنها حاشیه‌ساز، که خودِ حاشیه‌اید! سخنی با «مشهورانِ بی دلیل» شبکه های اجتماعی ✍️ حسینعلی
🔰 شما نه تنها حاشیه‌ساز، که خودِ حاشیه‌اید! ✍️ حسینعلی رحمتی 🔸 شما نه تنها حاشیه‌سازید، بلکه خود حاشیه‌نشین شهرهای هستید که میلیون ها شهروندش به طور اخلاقی از این شبکه ها استفاده می کنند، اما باید تاوان حاشیه‌سازی‌های غیراخلاقی شما را بپردازند. 🔹بنابراین، وقتی در دامِ فریبنده ای که خود ساخته اید گرفتار می شوید و تشت رسوایی روابط غیراخلاقی و کارهای بی حساب و کتاب تان در برابر دیدگان دیگران فرو می افتد و مورد انتقاد قرار می گیرید، به جای سرزنش دیگران، خود را توبیخ کنید که هیزم چنین آتشی را فراهم کرده اید. به تعبیر قرآن، این پیامد مصیبتی است که به دست خود ایجاد کرده اید («وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ»؛ سوره شوری، آیه30). 🔸مشهور شدن توسط دیگران یا مشهور کردن خود در یک شمشیر دولبه است که همیشه لزوما به نفع شخص مشهورشونده نیست، به ویژه اگر شخص جزو «مشهورانِ بی دلیل» فجازی باشد؛ یعنی کسانی که نه هنر خاصی دارند، نه علم وفن و مهارتی، نه نقشی مهم در عرصه سیاست و اجتماع؛ اما به خاطر برخی کارهای بی ارزش یا کم ارزش در شبکه های اجتماعی برای خود اسم و رسمی به دست آورده و شاخ شده اند. 🔹این افراد وقتی دچار تبعات غیراخلاقی گفتار و رفتار خود می شوند به دیگران انتقاد می کنند که چرا برایشان حاشیه ساخته اند یا چرا آنها را قضاوت کرده اند. در حالی که توجه ندارند، یا نمی خواهند بپذیرند، که خودشان با نادیده گرفتن ، زمینه چنین کاری را فراهم کرده اند. از این رو باید خود را سرزنش کنند نه دیگران را. 🔸اینان مهار رفتار خود را به دست شیطان سپرده اند ‌ولی توجه ندارند که در قیامت حتی هم از آنان دفاع نمی کند و می گوید من فقط شما را به بدی ها فراخواندم اما این شما بودید که دعوتم را اجابت کردید. پس اینک نیز فقط خود را سرزنش کنید نه مرا («وَ ما كانَ لِيَ عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاَّ أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لي.‏ فَلا تَلُومُوني‏ وَ لُومُوا أَنْفُسَكُم‏»؛ سوره ابراهیم، آیه 22). به عبارت دیگر، از شماست که بر شماست: چون نیک نظر کرد پرِ خویش بر آن دید / گفتا زکه نالیم که از ماست که بر ماست(ناصرخسرو قبادیانی) ⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |مبانی نظری غرب مدرن 🎙 محسن بهرامی جلسه نهم کانال تلگرامی اشراق ⏰ 6 خرداد 1399 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
مبانی نظری غرب مدرن 9.mp3
13.82M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |مبانی نظری 🎙 جلسه نهم ⬅️مبانی نظری غرب مدرن 3- اندیشه ترقی(سیرخطی تاریخ) 💢(پیتیریم‌سوروکین) جامعه‌شناس آمریکایی روسی‌تبار وبنیان‌گذار تئوری تقارب در جامعه‌شناسی. وی به تباین ذاتی میان ادوار تاریخی قائل بود.ودر جامعه شناسی فرهنگی خویش به نقد تئوری اندیشه ترقی پرداخت. 🔗 برای شنیدن جلسه قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
🔰دگردیسی انگاره اهریمن از اسطوره «شیطان بزرگ» به سازه مدرن «دولت امریکا» ✍️ محمدعلی روزبهانی 📍 «اهریمن» مفهومی اسطوره ای و یکپارچه است که بنیاد و ذات آن شیطانی و نحس است. با اهریمن تنها می بایست مبارزه کرد، گفتگو با اهریمن، فارغ از متن و محتوای سخن، درآمدن در سپاه اهریمن است. مبارزه با اهریمن ازلی و ابدی است، آنچنان که دشمنی شیطان با انسان از هبوط بشر آغاز و تا پایان جهان همچنان برپاست. انقلاب اسلامی با نفی اهریمنی به نام «شیطان بزرگ» ممکن شد‌. سربرآوردن موجودیتی با هویت یگانه که مرزهایش به ناگزیر دیگری خویش را مشخص کرده بود. ⚜️ @taammolat74👇👇👇
تاملات
🔰دگردیسی انگاره اهریمن از اسطوره «شیطان بزرگ» به سازه مدرن «دولت امریکا» ✍️ محمدعلی روزبهانی 📍 «اه
🔘 بخش نخست 🔸وقتی فوکو انقلاب اسلامی را « انقلاب به نام خدا» نامید، بدیهی بود اهریمن «شیطان بزرگ» باشد. آمریکا شیطان بزرگ بود تمامیت یافته تمام غرب تمدنی، آمریکا تمامیت غرب بود از یونان تا یونایتد استیت، از چین و شوروی تا آفریقای جنوبی و ژاپن و منطقه اسکاندیناوی. 🔹چهل سال قطع رابطه و عدم «گفتگو» با شیطان بزرگ، تا زمانی که شمایل اسطوره ای اهریمن بر پا بود، ممکن شد. فرصتی یگانه برای ملت و مردمی یگانه در جهان که بعید است بدینسان دیگر تکرار گردد. ‌ 🔸هر فرصتی در دل خود تهدیدی را حامل است و هر تهدیدی نیز حامل فرصتی است. فرصت نفی وجود اهریمنی دیگری انقلاب اسلامی، فرصتی بود برای تبلور و برافراشتگی هویت ممتاز امری غریب و هماوردطلب برای تمدن جهانگیر غرب. 🔹اما هر اسطوره ای وقتی خاکی می شود و به زمین میرسد، ناگزیر از رویارویی با ایده ی محاسبه است. ایده ی محاسبه هر اسطوره ای را، چه اهورایی، چه اهریمنی- چه رحمانی، چه شیطانی را به زعم خویش محاسبه پذیر و قابل پیش بینی می سازد. 💢ایده ی محاسبه، مبارزه را به محاسبه دو سوی یک معادله و در نهایت به یک معامله بدل می سازد. با شیطان بزرگ نمی شود مذاکره کرد، اما وقتی اسطوره ی اهریمنی به زیر می آید و در جهانی تخت و افقی و بدون اسطوره، به مثابه دشمن یا رقیب مقابلت و هم قد و شانه به شانه می ایستد، جهان مذاکره پرده می گشاید. اگرچه جهان دینی هرگز افقی شدن عالم را نخواهد پذیرفت و البته این به نحو هستی شناختی نیز نه هرگز ممکن خواهد بود. ✔️ این یادداشت ادامه دارد... ⚜️ @taammolat74