eitaa logo
تاملات
769 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
348 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |معرفت دینی و معرفت علمی و نسبت آنها با یکدیگر در خوانش علامه جعفری چیست؟ 🎙 دکتر حمید پارسانیا سمینار معرفت دینی در نگاه علامه جعفری (ره) سخنرانی چهارم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ⏰ ۲۵ آبان ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
معرفت دینی و معرفت علمی.mp3
18.56M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |معرفت دینی و معرفت علمی و نسبت آنها با یکدیگر در خوانش علامه جعفری چیست؟ 🎙 دکتر حمید پارسانیا در نگاه علامه جعفری (ره) 🔹سخنرانی چهارم . . . 🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل این سمینار مجازی، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
انسانِ امروز مدعی است كه كوره راه‌های مريخ را شناخته است ، درحالی كه هنوز با كوچه پس كوچه‌های دلش بيگانه است !🍂 👤 سلمان هراتی 🍁 ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |اندیشه اجتماعی علامه طباطبایی (ره) 🎙 حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی سلسله جلسات مجازی بزرگداشت علامه طباطبایی کانال المرسلات ⏰ ۲۱ آبان ۱۳۹۹ ⚜️ @almorsalaat ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
اندیشه اجتماعی علامه طباطبایی - المرسلات.mp3
15.44M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |اندیشه اجتماعی (ره) 🎙 حجت‌الاسلام - اندیشمندان اصلاح گر اسلامی در 150 سال گذشته - شکل گیری اندیشه اجتماعی در دوران معاصر دنیای اسلام - علامه طباطبایی و اندیشه اجتماعی - ویژگی های اندیشه اجتماعی علامه طباطبایی (اصالت، استقلال، عدم منتهی شدن به سلفی گری، تبیین فلسفی کامل، قابل بسط در زمان ما، ظرفیت تمدنی و نظریه پایان تاریخ) - سیری در اندیشه اجتماعی علامه - نظریه اعتباریات سنگ بنای اندیشه اجتماعی - اعتبار استخدام و اعتبار اجتماع - عاقبت قهری اختلافات اجتماعی - فلسفه اجتماعی نبوت - اندیشه علامه طباطبایی در تقابل تمام عیار با سکولاریسم - معنویت و اجتماع - توحید، ضامن بقای اجتماع و نافرجام بودن اجتماعات غیر توحیدی - نظریه پایان تاریخِ اجتماع از منظر علامه - امتداد اندیشه علامه طباطبایی 🔗 سخنرانی قبلی این نشست را اینجا بشنوید. ⚜️ @Taammolat74
🔰زیباییِ یک حیات معقول ✍️ حسن بلخاری 🔸زیبایی به‌عنوان یکی از محوری‌ترین و بنیادی‌ترین مفهوم از مفاهیم انسانی، جایگاهی ویژه و منحصر در میان ایده‌ها و آرای فلسفی دارد. مرحوم علامه محمدتقی جعفری که آثار متعدد و محققانه‌اش بخشی از هویت فلسفی و فکری ایران معاصر محسوب شده و تأملات فلسفی عمیقش در آثار به‌جامانده او از یک سو و نیز نامه‌نگاری‌هایش با برجسته‌ترین فلاسفه روزگار از جمله برتراند راسل، روژه گارودی، پروفسور عبدالسلام و پروفسور روزنتال از دیگرسو نشان از ذهنی پوینده و خلاق دارد، «حیات معقول» (از اصطلاحاتی که مرحوم علامه بسیار دوست می‌داشت و در اکثر بیانات و نوشته‌های خود به کار می‌برد) خود را بر بنیاد موشکافی‌های بسیار عمیق در متن نهج‌البلاغه و سپس مثنوی شریف قرار داده بود. 🔹اما برای من به‌عنوان دانش‌جوی زیبایی‌شناسی، کتاب زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام مرحوم علامه حلاوت دیگری دارد. تصور ابتدایی من این بود که ایشان از منظری کلامی و در حد یک موعظه از هنر و زیبایی سخن گفته‌اند اما مطالعه عمیق این کتاب نشان داد حقیقتاً جناب ایشان با عمیق‌ترین مسائل زیبایی‌شناسی به‌ویژه مسائل فلسفی معاصر آشنایی کامل داشته است. 💢البته مبنای سخن من بر بنیاد آنچه از زیبایی‌شناسی می‌دانم نوع مواجهه ایشان با زیبایی و زیبایی‌شناسی است. به عبارتی ایشان در ورود به بحث زیبایی تمامی جهد و سعی خود را به کار برده تا جدیدترین ایده‌های زیبایی‌شناسی (که غرب و تمدن غربی محمل و منزل ظهور آن بود) را در تحقیق و پژوهش خود مورد توجه قرار دهد. ⚜️ @Taammolat74
🔰‏استاد عزیز فاین تذهبون؟ ✍️ محمدصادق شهبازی 📍مدتی است دکتر ‎ مواضع عجیب می‌گیرند: بی‌سابقگی ولایت‌فقیه در مبارزات انقلابی و نارصایتی از شعار مرگ بر صد ولایت‌فقیه، پیاده کردن بنی‌صدر از قطار انقلاب، تمجید از بازرگانِ مخالف حضور مردم به‌عنوان چهره مهذب خودساخته تراز جمهوریت، ضرورت وداع با ‏مفاهیم قدسی در حکمرانی، مقایسه نهادهای نظام با دربار، اضمحلال و ضد انقلاب شدن نظام، ملت فريب‌خورده و دوزخی ایران و... استاد مدام با نامه‌‌نگاری و موضعگیری از تیرگی شرایط می‌گویند بی‌آنکه تصویری از امکان اصلاح و ایجاد تغییر پیش بگذارند. تحذیرهایی ‌که بیش از رنگ‌وبوی به‌صدادرآوردن‏ ناقوس بیداری و بسیج برای تغییر و اصلاح، رنگ‌وبوی روضه‌خوانی گرفته و علی‌رغم ادبیات رادیکال، جای مسئولیت‌سازی و حضور در صحنه، به رکود، ناامیدی و حفظ وضع موجود می‌انجامد... ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰‏استاد عزیز فاین تذهبون؟ ✍️ محمدصادق شهبازی 📍مدتی است دکتر ‎#سعید_زیباکلام مواضع عجیب می‌گیرند: ب
✔️ [ادامه...] 🔸البته هرکس با ایشان تعامل داشته معترف به نیت خیر، آزادگی، دغدغه‌های معنوی و انقلابی‌ ، نقش‌آفرینی‌های‌ ايشان در ‏مواردی مثل اعتراض به مذاکرات هسته‌ای، مفاسد اقتصادی و...همپای دانشجویان، آغوش باز ایشان برای جوانان انقلابی و هزینه دادن در زمانه سکوت محافظه‌کاران است.اما مواضع‌ غیرقابل قبول متاخر ایشان بعضا تا مرز تجدیدنظرطلبی پیش رفته است. 🔹استاد به‌درستی دغدغه مقابله با کسانی دارند که به‌اسم ‏ولایت و حفظ نظام و... مانع اصلاح در کشور شده و وضع موجود را حفظ می‌کنند، اما در برابر آن افراط به تفریط دچار شده‌ و در برابر آنها که همه‌‌چیز را به به ولایت فرومی‌کاهند تا بگویند همه‌چیز خوب است، خود به همان رویه در جهت عکس دچار شده‌اند و بالاتر به‌سبک مهندس بازرگان که می‌گفت‏مبارزه ضداستبداد بود، و استکبارستیزی و ولایت‌فقیه در شعارهای مبارزه نبود و روحانیت مبارزه را تصاحب و استکبار را اضافه کرده، ایشان در مسئله بودن ولایت در مبارزات انقلابی تشکیک می‌کنند و دربرابر آنانکه هر نقد را به‌واسطه دینی بودن نظام نفی می‌کنند، ایشان شأن دینی و معنوی و ابراز‏ارادت به ولایت‌فقیه را نفی کرده‌اند. . 🔸البته مشکل بازرگان از جدایی از جامعه و نگاه به شعارهای خویش بود که صرفاً دنبال محدودیت استبداد و سلطنت در چارچوب قانون اساسی بود و توده‌های مردم که نه به خاطر گروههایی مثل ایشان که به‌خاطر امام به صحنه می‌آمدند را نمی‌دید و از ارادت جوانان به‏ ‏امام راحل که این ایده محوری را طرح می‌کردند؟ غیر از این بود که شعار مرگ بر ضد ولایت‌فقیه هم در برابر غربگرایان به‌دنبال قبضه کردن مبارزه و متحجران مخالف دخالت دین در سیاست طراحی شد؟ مشکل از ولایت‌فقیه است یا ‏افراط ان افراد به‌اسم ولایتمداری؟ 🔹استاد عزیز اخیرا در مصاحبه‌ای چنان‏ ‏که از ایشان انتظار می‌رود فرمودند که معتقد به اصلاح تدریجی نظام هستند، اما چرا این نگاه واقع‌بینانه در مدل موضع‌گیری ایشان و تصاویر صفر و یکی نسبت به وضع موجود کشور و مواضع عجیب تجدیدنظرطلبانه دیده نمی‌شود؟ تصاویر نفی‌محورکه نگارنده معتقد است ریشه نه در نگاه دینی که در رویکردپست‌مدرن و عاطفی استاد عزیز دارد و به نوسان از مطالبه‌گر و منتقد درون‌گفتمانی تا نقد برون‌گفتمانی و تجدیدنظرطلبی انجامیده. 💢امیدست ایشان به رویکردی که خود گفته‌اند باز گردند و از اتخاذ مواضع عجیب و هم‌صدایی با غربگرایان و اتخاذ رویکردی با نتیجه‌ای مشابه حافظان وضع موجود، بپرهیزند. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ #ویژه 🔸امروز بیست و پنج آبان مصادف با بیست و سومین سالگرد #علامه_جعفری تبریزی هست. هفته آخر آبان
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |تحلیلی روانشناسانه از معرفت شناسی دینی علامه جعفری 🎙 دکتر سیدمحمد رضا لواسانی سمینار معرفت دینی در نگاه علامه جعفری (ره) سخنرانی پنجم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ⏰ ۲۵ آبان ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تحلیلی روانشناسانه از معرفت شناسی دینی.mp3
40M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |تحلیلی روانشناسانه از معرفت شناسی دینی علامه جعفری 🎙 دکتر سیدمحمد رضا لواسانی متخصص در حوزه روانشناسی ادیان در نگاه علامه جعفری (ره) 🔹انسان کامل در شکل حقیقی و باقی خود، تجسد خرد است 🔹نگاه علامه در مواجهه با چالش‌ها عقلانی بود! 🔹معرفت‌شناسی علامه از روش مرکب از عقلی و نقلی تبعیت می‌کند و اگر نیازمند بهره از ابعاد عقلانی است، از آن سود می‌جوید و اگر نیازمند استناد از قرآن و روایات است، به آنها تمسک می‌کند و این در آثار به‌جا مانده از ایشان مشهود است. ایشان به باورهای دینی از دریچه فلسفه و عرفان می‌نگرد و معرفتی که ارائه می‌کند، رنگ‌وبوی عرفان و فلسفه دارد. 🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل این سمینار مجازی، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
تاملات
♨️ #ویژه 🔸امروز بیست و پنج آبان مصادف با بیست و سومین سالگرد #علامه_جعفری تبریزی هست. هفته آخر آبان
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |"معرفت دینی" در خوانش علامه جعفری چیست؟ 🎙 دکتر سیدجواد میری سمینار معرفت دینی در نگاه علامه جعفری (ره) سخنرانی ششم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ⏰ ۲۵ آبان ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
معرفت دینی در خوانش علامه جعفری.mp3
19.93M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |"" در خوانش چیست؟ 🎙 دکتر سید در نگاه علامه جعفری (ره) 🔹حیات معقول؛ کلیدی‌ترین مفهوم در آثار علامه جعفری 🔹در این نوع خوانش بحث از معرفت سکولار، غربی، فلسفه، فلسفه اسلامی و ... به میان نمی‌آید. بلکه معرفت بر اساس دال‌های بنیادین هر کدام از صورت‌ها و آن اقالیم تعریف می‌شود، نه بر این اساس که شرقی هستند و یا غربی. 💢 کپرنیکوس در حوزه علم کهکشان‌ها و کیهان‌شناسی، انقلابی ایجاد کرد و باعث شد که نوع نگاه بطلمیوسی که به مدت دو هزار سال بر روی تفکر بشر چمبره زده بود، تحت تأثیر قرار بگیرد. با حرکتی که کپرنیکوس در حوزه علم انجام داد، افق دید بشر در حوزه معرفت و جهان‌شناسی به سوی بی‌نهایت گشوده شد. به نظر بنده کاری که علامه در حوزه معرفت‌شناسی انجام داده، افقی را پیش‌روی متفکران ایرانی گشوده است که اگر به این نکته توجه شود که فکر می‌کنم تا امروز توجه هم نشده، وارد یک چرخش کپرنیکوسی در حوزه شناخت و معرفت با رویکرد علامه جعفری خواهیم بود. 🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل این سمینار مجازی، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74