eitaa logo
تاملات
723 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
340 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰محرم و ژورنالیسم اندیشه (1) ✍️ رسول لطفی 🔘 بخش 1 از 2 🔸عاشورا، رمز و راز هویت شیعی است و چنان در نهاد جامعة شیعی پیوند خورده و عجین گشته است که امروزه بسیاری از بنیان‌ها و بنیادهای تشیع را نهضت عاشورا می‌سازد. گویی هر ساله در محرم، جامعه شیعی احیا می‌شود. شیعه در همین عزاداری‌هاست که اصول، مرام و مکتب حسینی(ع) را بازخوانی می‌کند و حیات خود را سامان می‌بخشد. 🔹لذا محرم، حیات‌بخش جامعه شیعی است و برپایة نهضت عاشوراست که او را از سایر مکاتب و مذاهب و اندیشه‌ها متمایز کرده است. از همینجاست که در تاریخ شیعه، به‌خصوص حیات سیاسی آن، رنگ‌وبوی نهضت و آرمان حسینی(ع) خودنمایی می‌کند. 🔸شیعه در سنت تاریخی خود، از همان ابتدا، در تلاش برای تفسیر و تحلیل نهضت پرعظمت اباعبدالله الحسین(ع) بود تا هم از سویی با تبیین ابعاد وسیع و پیچیده، اهداف این نهضت را در جامعه امتداد دهد و نیز از سوی دیگر، با بدعت‌ها و تحریف‌ها به مقابله بپردازد. 🔹ماهیت اسلام‌خواهی، عدالت‌طلبی و ظلم‌ستیزیِ نهضت عاشورا، همواره الهام‌بخش حرکت‌ها و جنبش‌های اجتماعی بوده است. روح‌الله کبیر(ره) بر اساس همین قرائت اصیل از نهضت عاشورا بود که طرح اسلام سیاسی را ارائه داد و با همراهی بدنه اجتماعی مردمیِ انقلاب اسلامی ایران، به عنوان تداوم نهضت عاشورا، کارکرد «احیای اسلام» را بعد از چهارده قرن به بهترین شکل، به منصة ظهور رساند. 🔸با این حال، به موازات قرائت اصیل نهضت عاشورا، قرائت‌های مختلف و متعددی از این رخداد عظیم، شکل یافت. هر قوم، هر گروه و هر فرهنگی در هر مقطع تاریخی و در هر موطن جغرافیایی، با قرائت و تفسیری که از عاشورا ارائه می‌دهد، افق نگاه و نحوه زیست و زندگی خود را به تصویر می‌کشاند و به همین دلیل، تحولات تاریخی و فرهنگی در جهان اسلام، با تغییر روایات و قرائات عاشورا همواره قرین و همراه بوده است. 📚سرمقاله دیده‌بان اندیشه شماره 11 ⚜️ @Taammolat74
🔰محرم و ژورنالیسم اندیشه (1) ✍️ رسول لطفی 🔘 بخش 2 از 2 🔸با ظهور عصر جدید و جریانات فکری نوظهور، رفته‌رفته، خوانش‌های مدرن راست و چپ نیز تحت لوای ادبیات دینی ایجاد و بسط یافت. از تفسیر‌هایی که اساساً حرکت حسینی(ع) را صرفاً نوعی نزاعی بر سر تصاحب قدرت و نوعی تقابل عشیره‌ای درون اسلام تفسیر می‌کند... 🔹 تا خوانش‌های مارکسیستی که قیام امام حسین(ع) را یک نهضت انقلابی برای براندازی جامعة سرمایه‌دار آن عصر و ایجاد حکومت بی‌طبقه می‌دانستند تا قرائت‌های تساهل‌گرایانة لیبرالیستی که منکر قیام حسینی(ع) شدند و آن را در حد یک نوع اعتراض به وضعیت موجود تقلیل دادند. 💢 ویژگی مشترک قرائت‌های مدرن، حذف ابعاد قدسی و معنوی متعالی و آسمانی عاشورا و فرو کاستن عاشورا به ابعاد تاریخی فرهنگیِ آن، به‌عنوان برساختی صرفاً بین‌الاذهانی است. 🔸امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های بهداشتی، بسیاری از مراسمات و مناسک ماه محرم تحت‌الشعاع قرار گرفت و تجربه‌ای جدید رقم خورد. به همین دلیل، به‌نوعی شاهد مناسک رسانه‌ای بودیم. بنابراین تولید رسانه‌ای و به‌خصوص ژورنالیسم اندیشه، جهت نشر معارف عاشورایی، از اهمیت بیشتری برخوردار شد. 🔹در این بین، اندیشمندان، صاحب‌نظران و به‌ویژه روشنفکران، با کمک فضای مجازی تلاش کردند به‌نحوی به این رخداد عظیم بپردازند. از این‌رو خط ژورنالیسمِ اندیشه با محوریت نهضت امام حسین(ع) در ایام محرم شکل گرفت و شاهد حجم بالایی از سخنرانی‌‌های مجازی در این ایام بودیم. 📚سرمقاله دیده‌بان اندیشه شماره 11 ⚜️ @Taammolat74
هر کجا هستم، باشم آسمان مال من است پنجره،فکر،هوا،عشق،زمین مال من است چه اهمیت دارد گاه اگر می رویند قارچ های غربت...🍂 👤سهراب سپهری 🍁 ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |جامعه‌شناسی سیاسی آمریکای لاتین 🎙 احمد سبحانی و سیدداوود صالحی سلسله نشست‌های عصر علوم انسانی نشست دوم ⏰ ۱۴ آذر ٩٥ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
عصر علوم انسانی2.mp3
34.57M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | آمریکای لاتین 🎙 و سلسله نشست‌های 🔹 سرزمین آمریکا به ملت هایی تعلق داشته که دارای تمدن بودند. یک زمانی شهرهایی در آمریکای لاتین بوده که جمعیتش از پاریس بیشتر بوده است. 🔹اینها را کشف نکردند، بلکه مستعمرین اشغال کردند. پس قیام، یک نتیجه ی طبیعی برای آن اوضاع، در آن جاست. 🔹مردمان آمریکای لاتین به فاصله طبقاتی عادت کرده اند. آنجا دارای چندین فرهنگ است. از همین رو زاغه نشینان و پولداران در کنار هم زندگی میکنند. 🔹به گفته ی فیدل کاسترو: ما کمونیست نبودیم، ما میخواستیم مبارزه کنیم و در زمان ما سمبل مبارزه، کمونیسم بود. رهبران آمریکای لاتین کمونیست نبودند، بلکه عدالتخواه بودند. 🔗 برای شنیدن نشست قبلی عصر علوم انسانی، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔰 گمشده‌مان، ما بودن است شرحی بر کتاب «نا» از زبان نویسنده ✍️ مریم برادران 🔸در طول این روایت، احساس می‌کردم اگر آدم‌ها «ما» بودند، محمدباقر صدر شهید نمی‌شد. شهید صدر برای «ما بودن» خیلی زحمت کشید و در تجربه‌های زندگی ایشان هم مشهود است که هر وقت مشکلی پیش می‌آمد، ما بودن راه‌حل خارج شدن از بن‌بست می‌شد. اتفاق بد وقتی افتاد که آن شکاف ایجاد شد و ما دیگر ما نشد. خود شهید صدر هم روی همین تأکید می‌کند، خود امت با همین ما شدن شکل می‌گیرد و حریم امام با همین ما شدن حفظ می‌شود. هنوز و همیشه، ضربه‌هایمان را از همین ما نبودن می‌خوریم و خورده‌ایم. 🔹آدم‌هایی مثل شهید صدر سعی کردند انسان باشند. برای زندگی من و امثال من، الگو شدن شهید صدر به این معنی است که بزرگ‌منشی را از او یاد بگیرم، اگر یک معلم هستم، از ویژگی‌های پدرانه او در عین نقدپذیری و ارج نهادن به اندیشه در زیست معلمی الهام بگیرم و با این الهامات مأنوس باشم، ضعف‌های خودم را اصلاح کنم و امیدوار باشم به اینکه یک انسان معمولی هم می‌تواند رشد کند. امید انسان را رشد می‌دهد. 🔸دوست دارم آدم‌هایی که این کتاب را می‌خوانند،به‌سراغ آثار شهید صدر بروند. آثار هم فقط کتاب نیست، یک قسمتش همان خلق‌وخوی ایشان و زنده و جاری شدن آن در جامعه است. فقدان چشم‌پوشی از خطاها، نقدپذیری و تفکر به‌جای تقلید، از صفات ضعف ما هستند. همین نقادی عالمانه و با اخلاق را در ایشان بسیار دوست داشتم چون نقطه‌ی مهم در علم‌ورزی است. ما در جامعه‌ی علمی خودمان این‌گونه نقادی را کم داریم و برای همین جلو نمی‌رویم و احساس خوشایند باهم رشد کردن را نمی‌چشیم. ⚜️ @Taammolat74
🔰دگردیسی انگاره اهریمن از اسطوره «شیطان بزرگ» به سازه مدرن «دولت امریکا» ✍️ محمدعلی روزبهانی 📍علوم انسانی، با جادوی محاسبه و پیش بینی جان اسطوره ها را می گیرد و هر امر خلاف آمدی را در دایره ولایت انسان به چنگ می آورد. خدا نیز یا باید آواره آسمانها شود و کلیسا و معبد و مسجد از ورود او به خانه و شهر جلوگیری کنند و یا در کتابهای دین شناسی و تاریخ ادیان و فلسفه دین، اهلی و انسانی شود. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
✔️ [ادامه...] 🔘 بخش سوم 🔸دین اما برای مومنان امری مقدس و فراایستاده نسبت به علم و تمدن است‌. مومن در لحظه فائوستی معامله ی روح برای دریافت علم محاسبه گر، تسلیم شیطان نمی شود. مقدس نزد مومنان نه آسمانی و نه زمینیست‌. مقدس امری پروبلماتیک و لاینحل برای علوم انسانی و هیومنیتیس است. نزدیکی به بنیاد امر مقدس از وادی عمل و زندگی می گذرد. برای مومنان امر مقدس زیسته می شود، خوانده نمی شود. 🔹انگاره اهریمنی شیطان بزرگ برای مومنان هرگز به سازه مدرن آمریکا فروکاسته نمی شود، پس حکومت داری مومنانه نیز نسبتی دیگر با عقل محاسبه گر می یابد. نه آن را نفی می‌کند که غریزه و معاش جز از رهگذر آن ممکن نیست، نه آن را قبله میسازد که سروریش بر معنا و روح را به رسمیت بشناسد. 🔸اینکه مومنان تکلیف خود را با عقل محاسبه گر و معاش اندیش مشخص نکنند و مواجهه با آن را هر بار به تاخیر اندازند، هرگز بدان معنا نیست که لحظه تاریخی رویارویی رخ ندهد. 🔹وقتی کودکان دبستانی هم از نتیجه هماوردی ترامپ و بایدن پرسش می کنند، چه چیزی را می توان زیر تخت پنهان کرد؟ چهل سال فرصت اکنون به لحظه خطیر معامله و تهدید نفس گیر تعیین تکلیف با عقل محاسبه گر رسیده است‌. اصحاب علوم انسانی بر تخت نشسته و «دولتهای» متخاصم آمریکا را رتبه بندی می کنند. روی تخته نام خوب‌ها و بدها نوشته می شود. سرداران دکترشده و حتی برخی روحانیان علوم انسانی خوانده در لفافه ای از تعارف، به تفکیک هویتی اهریمن خطبه می خوانند. 💢شیطان بزرگ اما نزد مومنان همچنان شیطان است و البته این بار زبان قوم، زبان علوم انسانی است. بعد از چهل سال باید بتوان به لسان قوم شیطان را «تیوریزه» کرد. باید ادب و آداب مذاکره با شیطان را به دور از سانتیمانتالیسم، با جزییات نوشت و روشن کرد، البته این کار نه از دست انقلابیون معیشت زده، نه از دست سرداران و حجت الاسلام های دکتر زده و افت خورده و نه از امثال دانشگاه های مدرک فروش مقامات موجه و مسيول بر می آید. کاریست مرد افکن، جانکاه و محتاج پاکبازانی پابرهنه، لخت از مقام و رتبه و سکه و دکترا، پابرهنگانی از تبار روح الله... 🔗 برای مطالعه بخش قبلی اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
شناختی۱.mp3
23.24M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | 🎙دکتر 🔹 جلسه نخست . . . 🔻پ.ن: این درسگفتار را شنبه تا چهارشنبه در کانال تأملات دنبال کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |مردم‌شناسی شناختی 🎙دکتر ابراهیم فیاض درس کارشناسی ارشد جلسه اول ⏰ 13 اسفند 1397 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
🔰اگر مردم صد بار اشتباه کنند؟ ✍️ مرتضی مطهری 🔹بسياری از مسائل اجتماعی است که اگر سرپرست‌های اجتماع افراد بشر را هدايت و سرپرستی نکنند گمراه می‌شوند، اگر هم بخواهند ولو با حسن نيت (تا چه رسد به اين که سوء نيت داشته باشند) به بهانه اين که مردم قابل و لايق نيستند و خودشان نمی‌فهمند و لياقت ندارند آزادی را از آن‌ها بگيرند اين مردم تا ابد بی‌لياقت باقی می‌مانند. ♨️مثلا انتخابی مانند "انتخاب وکيل مجلس" می‌خواهد صورت بگيرد... 🔸ممکن است شما که در فوق اين جمعيت قرار گرفته‌‌‌‌‌ايد حسن نيت هم داشته باشيد و واقعاً تشخيص شما اين باشد که خوب است اين ملت فلان فرد را انتخاب کند و فرض می‌کنيم واقعا هم آن فرد شايسته‌‌‌‌‌تر است. 🔹اما اگر شما بخواهيد اين را به مردم تحميل کنيد و بگوييد شما نمی‌فهميد و بايد حتماً فلان شخص را انتخاب کنيد، اين‌ها تا دامنه قيامت مردمی نخواهند شد که اين رشد اجتماعی را پيدا کنند. 🔸بايد آزادشان گذاشت تا فکر کنند، تلاش کنند، آن که می‌خواهد وکيل شود تبليغات کند، آن کسی هم که می‌خواهد انتخاب کند مدتی مردّد باشد که او را انتخاب کنم يا ديگری را، او فلان خوبی را دارد، ديگری فلان بدی را دارد. يک دفعه انتخاب کند، به اشتباه خودش پی ببرد، باز دفعه دوم و سوم تا تجربياتش کامل شود و بعد آن ملت به صورت ملتی در بيايد که رشد اجتماعی دارد. 🔹والّا اگر به بهانه اين که اين ملت رشد ندارد و بايد به او تحميل کرد، آزادی را برای هميشه از او بگيرند، اين ملت تا ابد غير رشيد باقی می‌ماند. رشدش به اين است که آزادش بگذاريم ولو در آن آزادی اشتباه هم بکند. صد بار هم اگر اشتباه کند، باز بايد آزاد باشد. 📚 آینده انقلاب اسلامی ص۳۱۶ ⚜️ @Taammolat74
باران معشوقه ی پاییز است وقتی این همه زیباست نغمه ی رسیدنش… دلبری کردنش… جانا من پاییز باشم تو باران می شوی؟!☔️ 🍁 ⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |شرح اصول کافی 🎙 آیت الله میرباقری کتاب الحجة جلسه چهارم ⏰12 آبان 1399 ⚜️ @mirbaqeri_ir ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
شرح اصول کافی ۴ .mp3
43.45M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | 🎙 آیت الله جلسه چهارم 🔹 بررسی کلام علامه مجلسی در مرآة العقول ذیل حدیث هشام بن حکم 🔹توجه به ساحت بشری حجت الهی در کلام مرحوم مجلسی 🔹تقریب استدلال روایت در بیان صدرالمتالهین . . 🔗 برای شنیدن جلسه قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔰فلسفه‌گریزی؛ راه کسب شهرت ✍️دکتر سید یحیی یثربی 🔸اگر اشعریت و تصوف غزالی را یک روی سکه شهرت او بدانیم، روی دیگر آن مبارزه با فلسفه خواهد بود و همین امر نابخشودنی‌ترین خطای غزالی است. ممکن است که ما تحت‌تأثیر مکاتب عقل‌گریزی چون اشعریت و تصوف، به فلسفه بدبین بوده یا به دلیل امکانات لازم برای تفکر فلسفی، از آن غفلت داشته باشیم، اما هیچ‌کدام از این‌ها از شأن «فلسفه» نمی‌کاهد. 🔹البته منظور از «فلسفه»، نتایج خاص تفکر فلسفیِ مربوط به شخص یا دوره یا کشور معینی نیست، بلکه منظور اصلی همان تفکر فلسفی است. به‌عبارت دیگر، خود اندیشیدن و تأمل کردن مهم و ارجمند است، اما ممکن است که نتیجه و محصول این اندیشه و تأمل نادرست و باطل، و یا حداقل ناقص و نارسا بوده باشد. 💢اشکال کار غزالی در این نیست که با محصول اندیشه و تفکر ارسطو و ابن‌سینا مخالفت می‌کند؛ این حقّ هر انسان است که نظر و فهم دیگران را (اگر توجیه لازم نداشته باشد)، نپذیرد؛ بلکه اشکال کار او در این است که او اصل تفکر و اندیشیدن را خطا و خطرناک قلمداد می‌کند. درگیری با فلسفه و حکمت در آن روزگار، یعنی درگیری با هرگونه تلاش تجربی و عقلی بشر در جهت فهم و تسخیر جهان. 📖کتاب تحلیلی از خردورزی و دین‌داری امام محمد غزالی ⚜️ @Taammolat74
🔰 ایده پارادایم شبکه‌ای ✍️ عبدالحمید واسطی 📍شکل‌گیریِ علم دینی و علوم انسانی اسلامی نیازمند تعریف یک دستگاه معرفتی استنتاجی است تا با دریافت داده‌های توصیفی و تجویزی از منابع دینی، بتواند «نظریه‌ها» را که بیانگر رابطه معنادار میان مؤلفه‌های مختلف هستند، با روش موجّه تولید کند. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
🔘 بخش 1 از 2 🔸از چنین طرح‌واره و الگوی معرفتی، با عنوان «پارادایم» یاد می‌شود و از سه «پارادایم تجربه‌گرا، معناگرا، و ساختارگرا» به‌عنوان سه سرشاخه پارادایمی در محافل علمی نام برده می‌شود (با عنوان پارادایم پوزیتویستی، تفسیری، و انتقادی). 🔹مؤلفه‌های عمده یک دستگاه معرفتی (پارادایمی)، بسته گزاره‌های منسجم هستی‌شناختی، روش‌شناختی، معرفت‌شناختی انسان‌شناختی، جامعه‌شناختی، ارزش‌شناختی و دین‌شناختی است که انباشت محتواهای مختلف از این گزاره‌های زیرساختی در برهه‌های متعددی از بستر علم، سبب بروز و ظهور پارادایم‌ها شده است. 🔸بررسی محتوایی «حکمت متعالیه» با رویکرد استنطاق پارادایمی، در دو دههٔ اخیر، توسط ایده‌پردازانِ «علم دینی و علوم انسانی اسلامی» سبب شد تا بسته‌های معرفتی فوق‌الذکر، در فضای علم دینی ظهور و بروز یابند. 🔹ارائه نظام‌مند این بسته‌های معرفتی زمینه‌ساز طرح یک پارادایم برای علم دینی است. متفکران مدافع علم دینی و علوم انسانی اسلامی تقریرهای مختلفی از این بسته‌ها را در کتاب‌ها، مقالات و نشست‌های تخصصی بیان کرده‌اند که به دلیل ابتناء اکثر آنها بر تفکر حکمت متعالیه، معمولاً تعابیر متفاوت برای یک واقعیت است. 💢این قلم تلاش کرده است تا هستهٔ مرکزی تفکر حکمت متعالیه را که «شبکه‌ای بودن هستی» است به عنوان شناسه‌ای برای مجموعه منسجم از این بسته‌های معرفتی، ارائه دهد. ⚜️ @Taammolat74
🔘 بخش 2 از 2 🔸مقصود از «شبکه»، مجموعه به‌هم مرتبط از عناصری است که به صورت برآیندی (جمع بُرداری) برای تحقق هدفی فعالیت دارند. 🔹«شبکه» در پارادایم شبکه‌ای، اشاره به کل «عالَم وجود» به‌صورت یک نظام ذومراتب و به‌هم پیوسته است که موجودات در آن ارتباط دوطرفه تعاملی با یکدیگر دارند و هر حرکتی در هستی، برآیند تمام این تعاملات است و حکمت متعالیه مختصات این موجودات و کیفیت ارتباط آنها با یکدیگر را توصیف و مدلّل کرده است. بر این اساس ایدهٔ «پارادایم شبکه‌ای» با توصیف زیر پیشنهاد می‌گردد: 🔸«پارادایم شبکه‌ای، به‌عنوان پارادایم علم دینی و علوم انسانی اسلامی قابل طرح است، و طرح‌وارهٔ معرفتی‌ای است که مبانی و روش لازم برای توصیف، تبیین و تفسیر هر موضوع یا مسئله‌ای را در مقیاس کل شبکه هستی فراهم می‌کند و ناظر به کشف معادلات حرکت و تغییر در این شبکه است». 🔹در این پارادایم، می‌توان «انسان شبکه‌ای»، «علم و معرفت شبکه‌ای»، «روش شبکه‌ای»، «ارزش شبکه‌ای»، «جامعه شبکه‌ای»، «حرکت و رشد شبکه‌ای»، «اهداف و نیازهای شبکه‌ای»، «حق شبکه‌ای»، «عدل شبکه‌ای»، «دین شبکه‌ای»، «توسعه شبکه‌ای» تعریف کرد و شاخص برای آنها تعیین نمود و ترکیب آنها را به‌صورت یک بسته معرفتی زیرساختی که توان حل مسئله و تولید نظریه دارد ارائه کرد. 💢این پارادایم، به‌عنوان رقیب پارادایم‌های سه‌گانه (اثبات‌گرایی، تفسیری و انتقادی) رایج در علوم انسانی خواهد بود. ⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |مردم‌شناسی شناختی 🎙دکتر ابراهیم فیاض درس کارشناسی ارشد جلسه دوم ⏰ 20 اسفند 1397 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
شناختی۲.mp3
30.06M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | 🎙دکتر 🔹 جلسه دوم . . . 🔗 لینک جلسه قبل را در اینجا بشنوید. ⚜️ @Taammolat74
🔰 توجه به عرصه روشنفکری عمومی ✍️ عماد افروغ 🔸شخصاً معتقدم صرفاً نبایستی اندیشه و اندیشه‌ورزان را در قالب نهاد‌های رسمی تعریف کرد. ما باید توجه به عرصه عمومی هم داشته باشیم، یعنی عرصه نخبگی ما در دانشگاه‌ها، وقتی شکل می‌گیرد که ما شاهد یک روشن‌فکری عمومی پر رنگ در ساحت عمومی باشیم. ازعرصه عمومی روشن فکری غافل نشویم و نگاه منفی به آن نداشته باشیم. 🔹متاسفانه واقعیت تاریخی روشنفکری ما در واقع چون کارنامه خوبی از خودش بروز نداده. همه نسبت به روشنفکری عمومی حساس می‌شوند اما در عرصه روشنفکری عمومی است که سوال ها مطرح می‌شود و انگیزه‌ای می‌شود برای عرصه رسمی اندیشه‌ای ما که پاسخ بدهد. این یک واقعیت است. 🔸به تعبیر استاد مطهری بیشترین تجلیات اسلامی ما در طول تاریخ مربوط به زمانی بوده که آزادی و فرصت طرح آزادانه پرسش ها مطرح بوده است. وقتی این بسته می‌شود و فضای مصلحتی حاکم می‌شود با هر جهت و نیتی، دیگر ما نباید توقع داشته باشیم این قابلیت‌ها بروز کند. 💢به هر حال اگر قرار است که عدالتخواهی ما یک سمت و سوی الهی اسلامی داشته باشد؛ برداشت من این است که اسلام یک قابلیت است و با سوال و چالش به فعلیت می‌رسد.کسی نمی‌تواند بگوید یک‌بار و برای همیشه من می‌نشینم تمام قابلیت‌های اسلام را به فعلیت می‌رسانم. این امکان ندارد. یک قابلیت گران‌سنگ با سوال به فعلیت می‌رسد. و هرچه سوال دقیق‌تر و قوی تر این فعلیت‌ها شکوفاتر است. ⚜️ @Taammolat74
🔰 لحظه‌های مولد، لحظه‌های مصرفی ✍️نعمت الله فاضلی 📍چه چیزی زندگی آدمی را شگفت انگیز می کند؟ هرکس پاسخی برای این پرسش دارد. برخی سفر و ماجراجویی؛ برخی دیگر داشتن چیزها، برخی کشف تازه، و حتی برخی نیز لذت بردن و هیجان را شگفتی زندگی می دانند. همه اینها «چیزهای جالب» هستند، اما شگفتی زندگی نیستند. شگفتی که همه با آن درگیر باشند و همه زندگی را هم دربر بگیرد. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
✔️ [ادامه...] 🔸برای من شگفتناکی زندگی در«تناقض میان رنج و خوشبختی» است. بودن و شدن آدمی از درون تجربه های سخت و دردناک بیرون می آید. وقتی به زندگی ام نگاه می کنم، می بینم تقریبا همه بودن ها و شدن هایم حاصل درگیری ها و لحظه های دشوار زندگی هستند و لحظه های هیجانی و لذت بخش، اگرچه لازمه زندگی اند اما «لحظه های مصرفی » اند. چیزی شبیه کالای مصرفی. این لحظه های مصرفی، پاسخ به نیازهای زندگی اند اما فقط زیستن و بقا را ممکن می سازند. 🔹جورج زیمل، جامعه شناسی که بیش از همه کلاسیک ها دوستش دارم، «زندگی» (life) و «بیش تر از زندگی» (more than life) را از هم جدا می کند. نوشیدن، خوردن، بهداشت، سکس، تنفس کردن، امنیت و سکونت، همه و همه، «زندگی» هستند. اما انسان ها برای بودن و شدن انسانی شان به «بیش تر از زندگی» نیاز دارند. 🔸کیفیت زندگی، تقلا و جستجوی چیزی «بیش تر از زندگی» است. عشق، صلح، زیباشناسی، دگردوستی، اندیشیدن، خلاقیت، بزرگ منشی و خودتحقق بخشی، اینها و بسیاری دیگر از کیفیت ها، «بیش تر از زندگی» هستند. این کیفیت ها، بودن و شدن ما را می سازند. اما قسمت سخت ماجرا در این است که این کیفیت ها، خریدنی و جعل کردنی نیستند و در نتیجه رنج کشیدن و ملالت ها ساخته و پرداخته می شوند. از این رو، هر کس به اندازه رنج هایش، «بیش تر از زندگی» را تجربه می کند. 🔹 رنج ها و مرارت ها، «لحظه های مولد» زندگی اند. در این لحظه ها، کیفیت ها ساخته و پرداخته می شوند. در لحظه های رنج، ما ناگزیر می شویم از اندیشیدن، آفریدن، و درک کردن و لمسیدن هستی و زندگی. لحظه های رنج ما را عارف می کند و آگاه و هشیار می سازد. لحظه های رنج، تنها می شویم و لایه ها پنهان و سطوح ناخودآگاه تر خویش را کمی آگاه تر لمس می کنیم. لحظه های رنج ما را از نو می آفرینند. 💢ما ساخته دست رنج ها هستیم، همان طور که رنج ها هم ساخته دست ما هستند. خوشبختی را اگر حس پایدار و ماندگار رضایت از زندگی معنا کنیم، و نه هیجان ها و لذت های گذرا، رنج ها ما را خوشبخت می کنند. ⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |مردم‌شناسی شناختی 🎙دکتر ابراهیم فیاض درس کارشناسی ارشد جلسه سوم ⏰ 19 فروردین 98 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
شناختی۳.mp3
28.01M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | 🎙دکتر 🔹 جلسه سوم . . . 🔗 لینک جلسه قبل را در اینجا بشنوید. ⚜️ @Taammolat74