eitaa logo
تاملات
724 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
340 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥انتقاد شدید وحید جلیلی از سانسور در سینمای ایران 🔹 چرا حاج قاسم سلیمانی، محسن حججی و مدافعان حرم در سینمای ایران سانسور و انکار می شوند؟ 🔹 قاچاقچی ها، معتادها و دزدها در سینمای ایران سهم دارند اما ده ها هزار دانشمند متخصص ایرانی حتی یک قاب در سینمای ایران ندارند! 🔹 همان جریانی که دیگران را به سانسور متهم می کند، خودش بزرگترین سانسورچی است. ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |گفتاری در باب وحدت حوزه و دانشگاه 🎙حجت الاسلام ناصر قیلاوی زاده به مناسب سالروز وحدت حوزه و دانشگاه ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |گفتاری در باب وحدت حوزه و دانشگاه 🎙حجت الاسلام ناصر قیلاوی زاده 🔹 جایگاه بحث وحدت در نظام اندیشه حضرت امام خمینی (ره) 🔹جایگاه بحث وحدت حوزه و دانشگاه علت طرح این مساله در ابتدای انقلاب 🔹بررسی معنای وحدت حوزه و دانشگاه در زمانه کنونی و دخالت آن در علوم انسانی 📝بخشی از جلسات تدریس نظام حقوق زن و مرد ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @shmotahari
🔰 علم مستبد است! ✍️ رضا داوری اردکانی 🔸از حدود ٣٠٠ سال پيش به عبارات مختلف گفته شده است كه علم مستبد است و مراد اين بوده است كه به علم فرمان نمي توان داد و علم از هيچ چيز و هيچكس فرمان نمي برد. البته مي توان با علم همراه و همداستان شد. اگر مي گوييد تعبير مستبد چندان مناسب نيست، حق داريد زيرا علم اگر فرمان نمي برد به كسي هم فرمان نمي دهد. 🔹شايد بهتر باشد كه بگوييم علم سركش است. امر مهم اين است كه جهان كنوني به اين علم سركش نياز دارد ولي شايد همه، اين نياز را كه در مناطق مختلف جهان كم و بيش متفاوت است نشناسند. با درك اين نياز و شناخت شان و مقام علم و اوصاف خاص آن است كه مي توان از همراهي و ياري اش بهره مند شد. 🔸اولين نكته اي را كه در اين خصوص بايد بدانيم اين است كه علم مقوم جهان كنوني است و حكم خون در رگ هاي آن دارد. ديگر اينكه علم جديد، علم تغيير جهان است و البته اين تغيير صرفا در جهت بهبود زندگي نيست. اما بعضي مشكلات زندگي نيز با آن رفع مي شود. سوم اينكه علم جديد گرچه وسيله نيست اما كارساز كار اين جهان است بي آنكه شرف ذاتي داشته باشد و آن را براي كسب فضايل اخلاقي بياموزند. 🔹مع هذا هيچ كشوري بدون علم نمي تواند جايي در اين جهان داشته باشد. هر كشور برحسب مقامي كه در علم دارد در قدرت جهاني سهيم است ( به شرط آنكه مقام علم را با مقاله شماري تعيين نكنيم، زيرا علم با توسعه مناسبت دارد و در همراهي با آن است كه مي توان راه توسعه را پيمود). و بالاخره علم با سياست مي تواند همراهي و هماهنگي كند، اما وسيله آن نمي شود و به استخدامش در نمي آيد. ⚜️ @Taammolat74
47.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🧠 💠سالی که گذشت گویی یک قرن گذشت...! . . ⚜️ @Taammolat74
🔰 در خدمت و خیانت روشنفکران ✍️ روح الامین سعیدی 📍اگر بخواهم مبتنی بر تجربیات شخصی‌ام اقدامات روشنفکران سرزمینم در محافل فکری و نخبگانی را دسته‌بندی کنم، می‌توانم از چهار دسته یاد کنم. حال قضاوت درباره این‌که چنین اقداماتی خدمت به ایران و ایرانی است یا خیانت، طبیعتاً نیاز به منظر دارد و چه‌بسا منظر خواننده این سطور با منظر من همسو نباشد. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
✔️ [ادامه...] 🔘 بخش 1 از 2 🔸الف. از جمله خدمات / خیانت‌های روشنفکران وطنی، ترویج این باور در جامعه است که نظام سیاسی حاکم بر جهان با محوریت آمریکا ویژگی تثبیت­شده، غیرقابل تغییر و بلامعارض دارد و لذا چاره­ای جز پذیرش واقعیت آن، پرهیز از هرگونه مخالفت، و تمکین در برابر ارادة ابرقدرت­های غربی نیست. به زعم ایشان در شرایطی که منظومة اقتصاد و سیاست جهانی برمدار قدرت­های بزرگ غربی می­گردد و نظم و نظام جهان کنونی ماهیتاً غرب­محور است، هیچ راهی جز قبول سیادت غرب وجود ندارد زیرا سامان دنیایی ما با غرب گره خورده است و لذا در این منظومه به­طور طبیعی اعتراض و تعارض هزینه­های سیاسی و اقتصادی برای معترضین به همراه خواهد داشت. 🔹از این منظر وقتی هدف غایی ما کسب قدرت و ثروت مادی و نیل به توسعة اقتصادی است، کشورها باید با تبعیت کامل از رهبری سیاسی قدرت­های بزرگ غربی در نظام جهانی، از هرگونه ورودِ بی­مورد و هزینه­آفرین به عرصة سیاست جهانی بپرهیزند و حتی پذیرای حقیقتِ لزومِ مداخلة غیرمستقیم و اعمال­نظر ابرقدرت­ها در امور داخلی و تصمیمات سیاسی کشور خود باشند. 🔸ب. یکی دیگر از اقدامات روشنفکران سرزمین من ترویج گفتمان لیبرالیسم و به تبع آن اعتبارزدایی از مفاهیم و گزاره­های گفتمان ملی و رسمی حاکم بر جامعه است. بی­تردید چنین اقدامی به شیوع احساس بی­اعتمادی و ظن نسبت به کارایی گفتمان ملی و فاصله گرفتن مردم از داشته­های فرهنگی و هویتی خود و رغبت آن­ها به فرهنگ و هویت غربی منجر خواهد شد. برای مثال امروز در جامعة ایرانی گفتمان انقلاب اسلامی در جایگاه مسلط قرار دارد و مفاهیمی مانند استقلال، آزادی، عدالت، استکبارستیزی، مقاومت و حمایت از مستضعفان جهان را به پیروان خود عرضه می­کند. اما جریان روشنفکری غرب­گرا با زیر سؤال بردن این مفاهیم محوری و تبلیغ مفاهیم گفتمان لیبرالیسم مانند فردگرایی، سکولاریسم، غرب­محوری، مادی­گرایی، رفاه­طلبی، فایده­باوری و لذت­جویی، چیرگیِ گفتمان انقلاب اسلامی را مورد هدف قرار می­دهند. 💢به عبارت دیگر روشنفکران غربگرا از منظر گفتمان لیبرالی به جهان می­نگرند و تنها کشوری را قدرتمند می­دانند که مانند آمریکا حجم بیش­تری از منابع مادیِ مولّد قدرت مانند تسلیحات نظامی و سرمایة اقتصادی را نسبت به سایرین در اختیار داشته باشد. لذا مشتاقانه حاضرند رهبری و سیادت این کشور را با وجود آگاهی از ماهیت ظالمانه و استکباری­اش بپذیرند و برای بهره­مندی از امکاناتِ در اختیار آن حتی از استقلال سیاسی و ارزش­های بومی­­شان چشم بپوشند. ⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه...] 🔘 بخش 2 از 2 🔸ج. روشنفکران غربگرا معمولاً بر اثر مرعوب و مسحور شدن در برابر پیشرفت­های مادی و تکنیکی غرب دچار حالت خودکم­بینی، خودباختگی و ضعف اعتماد به نفس می­شوند و لاجرم این روحیه را به مردم نیز تزریق می­کنند. آن­ها همواره زبان به ستایش دستاوردهای فرهنگ و تمدن غربی گشوده اما داشته­های ملت خود را نادیده می­انگارند و هویت ملی و فرهنگ و تمدن سرزمین مادری­شان را به چشم تحقیر می­نگرند. 🔹برای مثال دو روشنفکر ایرانی(نراقی و فراستخواه) جالب این جاست که این قبیل روشنفکران در کنار تحقیر ملت خود و ستایش غرب هیچ­گاه اشاره­ای به فجایع اخلاقی جوامع غربی مانند قتل، غارت، نژادپرستی، بزه­کاری، خشونت علیه زنان، کودک­آزاری، تجاوز به عنف، همجنس­گرایی، ناهنجاری­های جنسی، خیانت، کشتار در دانشگاه­ها و مدارس، ازهم­پاشیدگی کانون خانواده، پوچ­گرایی و یا روی آوردن جوانان به فرقه­های انحرافی شیطانی و دین­ستیز چیزی نمی­گوید. اصولاً این روشنفکران ارگانیک به واسطة عینک عقلانیت ابزاری که بر چشم دارند، قادر به دیدن نازیبایی­ها و آلام جهان غرب نیستند. 🔸د. روشنفکران وطنی را می­توان از جمله مهمترین موانع تولید دانش و نظریات بومی در کشور قلمداد کرد که به تداوم وضعیت وابستگی علمی ایران به دانشگاه­ها و محافل فکری غرب دامن می­زنند. اصول و مبانی نظری و فرانظری جریان مسلط دانش غربی آن­چنان در ذهن این روشنفکران رسوب کرده است که آن­ها را ابدی و خدشه­ناپذیر می­پندارند و هرگونه تخطی از این اصول و مبانی را خارج شدن از دایرة علم و افتادن به ورطة وهم و خیال می­دانند. به­عنوان نمونه دیدگاه غالب آکادمیک در ایران این است که نظریه­هایی که در غرب در این حوزه تولید شده همگی علم است و بدون تغییر و دخل و تصرف باید به داخل ایران منتقل شود. 🔹غلبة این دیدگاه سبب شده است هیچ­گونه تلاشی برای تعدیل نظریه­های غربی و اقدامی برای بومی­سازی صورت نگیرد زیرا هر نظریه یا گزارة معرفتی ـ از جمله معارف دینی و متافیزیکی ـ که با ملاک­های علم غربی سازگار نباشد، بلافاصله با دریافت برچسب «غیرعلمی» کنار گذاشته می­شود.که به جامعه­شناسی ایران پرداخته­اند، در کتب خود خلقیات و روحیات ایرانیان را شدیداً مورد نقد و توهین قرار داده و انبوهی از صفات ناپسند مانند حقیقت­گریزی، پنهان­کاری، ظاهرسازی، قهرمان­پروری، استبدادزدگی، خودمحوری، برتری­جویی، بی­برنامگی، ریاکاری، فرصت­طلبی، شعارزدگی، مسئولیت­ناپذیری، قانون­گریزی، حسادت، میل به تجاوز، ضعف فرهنگ کار جمعی، انتقادناپذیری، عدم شفافیت، دروغ­گویی و غلبة احساسات بر خردورزی را به ملت ایران نسبت می­دهند. ⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |گستره دین 🎙آیت الله مصباح یزدی جلسه دوازدهم (نهایی) ⏰ 18 آذر 1380 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | 🎙آیت الله جلسه دوازدهم 🔹بحث قلمرو و گستره دین (این بحث مبنا بسیاری از مسائل دین پژوهی، فلسفه دین و کلام جدید است. امروز تلاش هایی که در جهت دین زدایی از کشورهای دیندار به خصوص در جمهوری اسلامی صورت می گیرد در چند مرجله است که مبنا و مبدا آن همین مساله تشکیل میدهد. 🔹جایگاه دین با خدا، معنویت و آخرت و دنیا 🔹نقد و بررسی شبهات سکولاریسم، پلورالیسم و زبان دین 🔹 مفاهیم دینی آیا یکسری اعتباریات نسبی هست؟ معرفت تا کجا می‌تواند یقینی باشد؟ 🔗 برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
📮همانطور که گفتیم، تعریف فقهی اصطیادی ما از عبارت است از: «خودتنظیمی فرد در حوزه‌های سیزده‌گانه روابط انسانی». دولت اسلامی باید این قدرت را داشته باشد که مردم را به خودتنظیمی در روابط انسانی سیزده گانه وا دارد. هرگاه در جامعه‌ای، این سیزده حوزه در وضعیت تعادل قرار گیرند رفاه ایجاد می‌شود. این سیزده حوزه عبارتند از: «امام»، «معلم»، «خانواده»، «همسایه»، «دوست»، «شریک شغلی»، «طرف معامله»، «دشمن»، «همسفر»، «فقیر»،«یتیم»، «ابن سبیل» و «مهمان». اگر در هر جامعه‌ای این رابطه دچار اختلال شود، معضل ایجاد می‌شود؛ مثلا فرض کنید جامعه‌ای نتواند امام خود را درست انتخاب کنند، در این صورت اعتماد حاکمیت با مردم بر اثر انتخاب غلط از دست می‌رود و باعث ایجاد نافرمانی مدنی و اصطکاک اجتماعی می‌شود. دولت باید بتواند برای مردم این درک را ایجاد کند که خودشان بتوانند خود را درست انتخاب کنند. ✍️ علی کشوری ⚜️ @Taammolat74
🔰گسترۀ مفهوم ، بسته به سطح معیشت مردم ✍️ شهید محمدباقر صدر 🔸فقیر کسی است که در سطحی از معیشت قرار ندارد که بتواند نیازهای ضروری و کمالی خود را در سطح متناسب با حجم ثروت در سرزمینش برآورده سازد. یا به دیگر سخن، فقیر کسی است که در سطحی از معیشت زندگی می‌کند که میان سطح زندگی او با توانگران جامعه اسلامی فاصله‌ای عمیق وجود دارد. 🔹... اسلام برای فقر مفهومی مطلق و معنایی ثابت در همه اوضاع و احوال در نظر نگرفته است؛ مثلاً نگفته است: فقر یعنی عدم توانایی در تأمین ساده [و حداقلی] نیارهای اساسی، بلکه همانطور که در احادیث آمده است، اسلام فقر را به‌معنای قرار نداشتن [فرد] در سطح معیشت [عمومی] مردم شمرده است و بنابراین، هر اندازه که سطح معیشت [در جامعه] بالا برود، مضمون واقعی فقر نیز گسترش می‌یابد. 🔸این انعطاف در مفهوم فقر، به اندیشۀ توازن اجتماعی وابسته است؛ زیرا اگر اسلام به‌جای این مفهوم، به فقر مفهومی ثابت و مطلق می‌بخشید - که عبارت است از ناتوانی از تأمین ساده نیازهای اصلی - و مسئولیت زکات و اموالی از این دست را درمان این مفهوم ثابت از فقر می‌دانست، هرگز نمی‌توانست با استفاده از زکات برای ایجاد توازن اجتماعی در سطح معیشت، اقدام کند و بی‌شک شکاف میان سطح معیشت خانواده‌های مستحق زکات و مانند آن با سطح عمومی معیشت توانگران که همواره در حال رشد و پیش‌روی است، بیشتر و بیشتر می‌شد. 📚بارقه‌ها، ص١۶٨ ⚜️ @Taammolat74
12.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پشت پرده‌های سایت شفقنا 🔹 با آدرس موسسه «آل البیت» به ثبت رسیده. شاید یکی از دلایلی که این موسسه نام شفقنا را در لیست خدمات خودش درج نکرده، پدر معنوی این خبرگزاری باشد. 🔹 ، مسئول رسانه ای در انتخابات 88 و کسی که رنگ سبز را به عنوان نماد تبلیغاتی این ستاد اعلام کرد. او پس از اخراج از ، با مساعدت ، شفقنا را تاسیس کرد. 🔻 پ.ن: ژورنالیسم اندیشه در حوزه علمیه بعد از سال 1388 به صورت ویژه‌ای برای سکولاریزه کردن حوزه علمیه و برجسته‌سازی جریان فقه سنتی یا خوانشهای مدرن‌گونه از انقلاب جهت‌دهی شده است. ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @Tanwir
🔉 نشست علمی 🔶 موضوع |از علامه مصباح چه چیزهایی در فلسفه اخلاق بیاموزیم؟ 🎙حجت‌الاسلام مجتبی مصباح هفتمین کارگاه فلسفه اخلاق خانه اخلاق پژوهان جوان ⏰ 26 بهمن ماه 1393 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 نشست علمی 🔶 موضوع |از چه چیزهایی در بیاموزیم؟ 🎙حجت‌الاسلام هفتمین کارگاه فلسفه اخلاق 🔹به نظر مي‌رسد فلسفة اخلاق، عنوان ديگري براي «فرا‌اخلاق» است و شامل مباحث اخلاق توصيفي و هنجاري نمي‌شود؛ زيرا فلسفة اخلاق درواقع به بحث و بررسي درباره مبادي تصوري و تصديقي علم اخلاق و گزاره‌هاي اخلاقي مي‌پردازد؛ يعني هم به تعريف و تبيين تصورات و مفاهيم و گزاره‌هاي اخلاقي مي‌پردازد و هم مسائلي را مورد توجه قرار مي‌دهد كه پرداختن به تصديقات و احكام اخلاقي متوقف بر آنهاست. 🔹به‌عبارت‌ديگر، چون موضوع فلسفه اخلاق، علم اخلاق و مسائل مورد بحث در اخلاق هنجاري است، بنابراين نمي‌توان بررسي مسائل اخلاق هنجاري را نيز از جمله مسائل فلسفة اخلاق به‌حساب آورد. 💢به‌هر‌حال منظور از فلسفة اخلاق، علمي است كه به تبيين اصول و مباني و مبادي علم اخلاق مي‌پردازد و بعضا مطالبي از قبيل تاريخچه، بنيان‌گذار، هدف، روش تحقيق و سير تحول آن را نيز متذكر مي‌شود ⚜️ @Taammolat74
🔰 پارادایم غرب مدرن ✍️دکتر منوچهر صانعی 🔸معمولاً تفکرات فلسفی یک چهارچوب‌های فکری را به وجود می‌آورند که به عنوان یک پارادایم مطرح می‌شود و متناسب با ظرفیتی که این چهارچوب‌ها برای جواب‌گویی به سؤالات انسان‌ها دارند، شرایط فکری و فرهنگی و اجتماعی مردم را برنامه‌ریزی می‌کنند. شاید مناسب‌ترین نمونه، نمونه‌ی فلسفه‌ی ارسطو باشد که با توجه به ساختاری که قرون وسطی پیدا کرد، موجب عبور جوامع از فلسفه‌ی افلاطونی شد و بعد کم‌کم همه‌گیر شد. 🔹به دلیل تحولاتی که در عصر جدید یعنی از قرن هفدهم به بعد پیش آمد، این جریان، جای خود را به جریان دیگری داد که اسمش را گذاشته‌اند «مدرنیته». کم‌کم آن فضای ارسطویی به تدریج به نفع فضای مدرنیته عقب‌نشینی کرد. خود غربی‌ها برای آن تحولات، چند عامل ذکر می‌کنند: 1️⃣ آشنایی غربی‌ها با مشرق زمین، به خصوص آشنایی با فرهنگ اسلامی بوده است. همین نوشته‌هایی که در قرون وسطی از امثال ابن‌سینا به زبان لاتین ترجمه شد و این‌ها در مدارسشان تدریس می‌شد. این‌ها از منابعی که از فرهنگ اسلامی گرفتند، خیلی خوب استفاده کردند و می‌گویند که یکی از منابع مدرنیته، فرهنگ اسلامی است. 2️⃣کشف قاره‌ی آمریکاست. خود قاره‌ی آمریکا و ثروت این قاره، معادن طلا و هوای چهارفصلش در مقایسه‌ی با اروپا، زمین‌های حاصل‌خیز و آن نیروی مهاجر پر انرژی و مواردی از این قبیل، و همچنین امکاناتی که در اختیار مغرب زمین و فرهنگ غربی گذاشت، از هر جهت یکی از محرکات و انگیزه‌ها و جان‌مایه‌های مدرنیته است. 3️⃣چرخش فلسفی، کلیسا و روش عملکرد آن است. ⚜️ @Taammolat74
🔰 اندکی از اندیشه و شخصیت استاد حائری ✍️ محمدرضا کائینی 🔸این قلم اگر بنا باشد که از میان متفکران حوزوی، چند شخصیت را نام ببرد که از سر ژرف اندیشی و تسلط، به نظریه پردازی در ساحت های گوناگون زیست دینی پرداخته اند، قطعا یکی از آنها، زنده یاد آیت الله حاج شیخ محمد صادق (محی الدین) حائری شیرازی است. برجستگی او در این حوزه، بیشتر در دهه پایانی حیاتش عیان شد، آنگاه که پس از بیست و هشت سال، از امامت جمعه شیراز کناره گرفت و رحل اقامت را به قم بُرد! 🔹پیش از آن نیز اما، کسانی که در قلمرو تلاش مداوم وی قرار داشتند، او را با همگنانش کاملا متفاوت می دیدند! ایت الله حائری به رغم اینکه در اردوگاه حامیان جدی نظام اسلامی و سویه اصولگرایان تعریف می شد، گفتمانی داشت کاملا ابداعی، غیر کلیشه ای و مبتنی بر فهم و یافته های شخصی. نحوه ورود وی به مباحث و پرداخت آن نیز، کاملا بدیع و خودبنیاد می نمود. به سهولت و‌سرعت، می توانست در باره بسا مشکلات، راه حل هایی متنوع عرضه کند. 🔸در این آوردگاه، مسافت های بعید فکری و سیاسی را، به آسانی پشت سر می گُذارد و به منزلگاههای جدید می رسید. به طور مشخص، برخورداری از منظر عرفانی، به فکر و آورده های او، طراوت و جذابیت بخشیده بود. در جنبه عملی نیز، او چه در دوران مسئولیت در شیراز و چه در دوره اقامت و تدریس در قم، یک "جهان وطن" بود و پر همت و با نشاط، در طریق واگویه اندیشه های خویش، تقریبا تمامی ایران و جهان را زیر پا داشت! همین سیر آفاق و انفس نیز، منظر وی را غنی تر و پرمایه تر ساخته بود. 🔹با نحله های دیگر، با زبان فطرت و مهر سخن می گفت و جذبشان می کرد. او در روزآمد کردن مفاهیم دینی و عرضه دلنشین آن، توفیقی شگرف یافت و‌ میراث اش در این فقره، در خور اقتباس و حتی تقلید است. چند سالی است که در حوالی خویش، می بینم که برخی دیدگاههای وی، در حوزه علوم انسانی، به ویژه نظریه پردازی های اقتصادی اش، مورد توجه و خوانش جوانان جویایِ طلبه و دانشجو قرار می گیرد. این شاهدی است بر آنکه عالمان ربانی در پسِ مرگ خویش، فضای بیشتری می یابند و دستگیری های افزون تری می کنند. روحش شاد ⚜️ @Taammolat74
🔰 مهم است اما مهم تر! ✍️ داود مدرسیان 📍از اواخر صفویه تا قبل از انقلاب 57، ترویج دین فردی و بی تفاوت نسبت به اجتماع در حوزه ها و مراکز دینی بیش از ترویج اسلام سیاسی بود. دینی که صرفاً رعایت ظواهر و اعمال فردی برایش مهم بود و نسبت به مدیریت جامعه، مبارزه با ظلم، سلوک اجتماعی و امر و نهی اصحاب قدرت و ثروت بی تفاوت بود. هنر امام بزرگوار (ره) این بود که توانست با حلقه یاران و شاگردان جوان خود همچون آقایان بهشتی، طالقانی، خامنه ای، مطهری، باهنر، مفتح، هاشمی و سایرین، اسلام ناب را در مقابل اسلام بی تفاوت به حقوق مردم(اسلام آمریکایی) عَلَم کند. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
✔️ [ادامه...] 🔘بخش 1 از 2 🔸در حالیکه جوانان و دانشگاهیان، اسلام را مکتب مبارزه با ظلم نمی دیدند و به مارکسیسم می پیوستند یاران امام، در اقصا نقاط کشور به بازتعریف مفاهیم و معارف اسلام پرداختند. آیت الله خامنه ای در مسجد امام حسن(علیه السلام) مشهد جلسات مهم «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» را برگزار کردند تا معارف اسلام ناب را بازتعریف کنند معارفی که اسلام را به عنوان یک مکتب مبارزه اجتماعی معرفی می کرد. شهیدان بهشتی و مطهری و مفتح و باهنر هر کدام به یک شکل. 🔹نهضت امام خمینی(ره) و حواریون ایشان به «انقلاب اسلامی 57» منجر شد. انقلاب اسلامی ای که آرمان هایی داشت من جمله: اعتلای توحید، عدالت، مبارزه با تبعیض و فساد، ساده زیستی مدیران، مبارزه با استکبار، سبک زندگی اسلامی و غیره. از دل انقلاب اسلامی، «نظام جمهوری اسلامی» بیرون آمد که بنا شد این نظام، ساختار و وسیله ای باشد برای رسیدن به اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی. 🔸حضرت آیت الله خامنه ای(حفظه الله) در 19/4/1368 در اوایل رهبری خویش می فرماید: «خدا نکند سرنوشت کشور ما به آنجا برسد که جمهورى اسلامى از انقلاب جدا بشود و آرمان برایش مطرح نباشد». ایشان در سال های گذشته می فرماید: «دشمنان به این نتیجه رسیده اند که انقلاب را از محتوای خود، از مضمون اسلامی و دینی خود، از روح انقلابی خود تهی کنند و جدا کنند... جمهوری اسلامی، اسمش جمهوری اسلامی باشد، اسمش نظام انقلابی باشد، اما از محتوای اسلام، از محتوای انقلاب در آن خبری نباشد. 28/11/87 حتی «از اینکه یک عمامه‌به‌سری در رأس جمهوری اسلامی باشد هم [باکی ندارند]. 19/11/94» 🔹از این نکات متوجه می شویم که باطن و محتوا بسیار مهم تر از پوسته و ظاهر و ساختار است. بلی؛ برای رسیدن به اهداف و آرمان ها باید با این نظام و ساختار جلو برویم و این ساختار را حفظ کنیم اما باید بدانیم این ساختار و این مسئولین وحی منزل نبوده و به اصلاح دائمی نیاز دارند. ما باید کژی ها را راست و کج دست ها را قطع یَد کنیم. ⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه...] 🔘بخش 2 از 2 🔸 🔸جمهوری اسلامی با انقلاب اسلامی متفاوت است. اگر تفاوت نداشته چرا رهبر انقلاب دعا می کند که هیچ روزی جمهوری اسلامی مقابل انقلاب اسلامی قرار نگیرد! دشمنان انقلاب اسلامی به دنبال فروپاشی این ساختار و یا خالی کردن آن از محتوا هستند؛ در داخل هم برخی با محافظه کاری و برخی با شیادی بدنبال تهی کردن جمهوری اسلامی از آرمان های انقلابی و مکتبی هستند؛ باید با هر دو مبارزه کرد. 🔹امام خمینی حفظ مکتب و آرمان ها را مهم تر از حفظ ساختار و نظم می دانستند: «ما و شما دو مسئولیت داریم؛ یک مسئولیت کوچک و یک مسئولیت بزرگ. مسئولیت کوچک حفظ کشور، حفظ نظام و پیشبرد و رعایت جهات نظمی و تربیتی افراد [است] که این مهم است، لکن کوچکتر از آن دومی است. دوم، حفظ مکتب و چهرۀ اسلام.» (صحیفه امام، ج10، ص106) 🔸امام عزیز ما فرمود: «اگر اسلام عزیز و جمهوری اسلامی نوپا به انحراف کشیده شود و سیلی بخورد و به شکست منتهی شود، خدای نخواسته اسلام برای قرن‌ها به طاق نسیان سپرده می‌شود». منظور امام از اسلام، کدام اسلام است؟ اسلام فردی و بی تفاوت به حقوق مردم؟ معلوم است که منظور امام آن اسلامی است که قبل از انقلاب بازتعریف شده؛ آن اسلامی است که ادعای مدیریت جامعه را دارد؛ آن اسلامی است که مدعی مکتب مبارزه اجتماعی است نه اسلام فردی و بی تفاوت به جامعه و ظلم ظالمان و مظلومیت مستضعفان! 🔹عزیزانی که دغدغه نظام و حفظ نظام را دارند ولی چشم خود را بر کژی ها، انحرافات، ظلم و تعدی به حقوق مردم بسته اند و توجیه می کنند و هر نقدی به ساختار جمهوری اسلامی را بر نمی تابند اینها در شکست اسلام سهم دارند! 🔸ما باید بدانیم هم «اسلام سیاسی» برای ادامه حیات به ساختار جمهوری اسلامی نیازمند است هم جمهوری اسلامی باید روز بروز ترمیم و اصلاح شود تا ظرفیت تحقق آرمان های انقلاب اسلامی را داشته باشد. ⚜️ @Taammolat74
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧠 💠برخلاف آنچیزی که به نظر می‌آید زندگی خیلی کوتاه است...! خبری نیست! ... کجا می‌رویم؟ 🎙 داریوش کاردان . . . ⚜️ @Taammolat74
🔉 نشست علمی 🔶 موضوع |تاثیر علوم عقلی بر سبک زندگی طلاب 🎙حجت‌الاسلام محمدحسن وکیلی مدرسه علمیه عباس‌قلی‌خان شاملو مشهد ⏰ 27 آذرماه 1393 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 نشست علمی 🔶 موضوع |تاثیر بر سبک زندگی 🎙حجت‌الاسلام 1. تأثیر مهارت تفکر در تصمیم‌گیری صحیح و آرامش زندگی فردی و اجتماعی 2. تأثیر علوم عقلی بر آزاداندیشی و تحمّل مخالفان 3. تأثیر حکمت متعالیه بر تعبّد کامل به شریعت 4. تأثیر حکمت بر استحکام عقائد و توان گفتگو با مکاتب مخالف 5. تأثیر حکمت در فهم عمیق دین 6. تأثیر فهم عمیق توحید و معاد و ولایت در اخلاق و سبک زندگی ⚜️ @Taammolat74
🔰 ضرورت گفتگو و نقد فرهنگی ✍️ علی‌اصغر مصلح 🔸افرادی که دعوت به گفت‌وگو می‌کنند، معتقدند گفت‌وگو ضرورت این عالم است. فرهنگ مدرن اگرچه غالب است، اما دچار بحران است و نیازمند به این گفت‌وگوست. یعنی فرهنگ اروپایی برای ادامه‌ی قوام خودش نیاز به گفت‌وگو با سایر فرهنگ‌ها دارد. 🔹نکته‌ی دیگر این است که فرهنگ اروپایی الان به لحاظ سخت‌افزار غالب است، مانند نظام قدرت، رسانه‌ها، تکنیک، اقتصاد و... اما، در عرصه‌ی نرم این‌طور نیست و همه‌ی فرهنگ‌های پیرامونی در همین قالب‌ها هویت خودشان را حفظ می‌کنند و راه‌هایی برای تأثیرگذاری بیشتر جست‌وجو می‌کنند. بنابراین این امکان فراهم است. حالا اینکه این کوشش‌ها به جایی می‌رسد یا نه، مسئله‌ای است که آینده باید جواب بدهد. 🔸 به یک معنا کوشش برای استفاده از تجارب گذشته برای استفاده از آن‌ها در آینده است. فرهنگ‌‌هایی در دویست سال اخیر دوام داشته‌اند، که خودشان را دایم نقد کرده‌اند. نقد نشانه‌ی قدرت تفکر در جامعه است. 💢فرهنگی که در آن نقادی رواج داشته باشد، به وضع موجود دلخوش نیست و کوشش می‌کند که در وضع موجود آسیب‌ها و نقاط ضعف را ببیند و راه‌های بهتر را برای آینده باز کند. بنابراین نقد فرهنگی ضرورت است. 🔹نقد در زمان ما اهمیت بیشتری پیدا کرده است چون فرهنگ‌ها مراودات وسیعی با هم دارند. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که به راحتی با شیوه‌های مختلف زندگی در دنیا آشنا می‌شویم و دیگران را با خودمان مقایسه می‌کنیم. این مقایسه کردن خود زمینه‌ی نگاه نقادانه را فراهم می‌کند. ⚜️ @Taammolat74
🔰خطا جامعه ما کجاست؟ ✍️ علی صفایی حائری 🔘 بخش دوم 🔸بیرون آمدم و حالت سختی داشتم. خشم و عصیان، هراس و اشتیاق در من طوفانی به راه انداخته بود. من می‌دیدم آنها که مدعی هستند باید اسلام را از سرچشمه‌ی اصلی‌اش گرفت، این اسلام را از راه اصلی‌اش، از راه خودش به مقصد نمی‌رسانند و هنگام بیان کردن این اسلام از طرح‌هایی غیر اسلامی مدد می‌گیرند و بر قدرتی خارجی تکیه می‌کنند و فقط به کمک می‌خواهند اسلام را قالب بزنند و پیاده کنند. 🔹در حالی که جز با پای خودش به مقصد نخواهد رسید و نه تنها هدف بلکه راه هم باید راه خودش باشد. چه فرق می‌کند در قسمت و تهیه افراد و جمع‌آوری اینها و یا در قسمت تبدیل به قدرت و بستن افراد به حزب و به . و چه فرق می‌کند در قسمت تربیتی‌اش یا اعتقاداتش یا در نظام‌های اقتصادی و قضایی و جزایی و حقوقی‌اش. 💢در تمامی اینها و جز اینها نمی‌توان جز از و راه‌حل‌های قرآن به سوی راه حل دیگری رفت و اگر رفتیم دیگر این و حقیقت اسلام نیست، چون همین که هدف حکومتی اسلام و معیارهای انتخاباتی آن و روش سازندگی و جمع‌آوری و وابستگی افراد آن و یا تهیه نیرو و قدرت آن از جای دیگر آمد، اسلام طعمه‌ای خواهد شد و دستاویز محکمی و به همان جایی برمی‌گردد که از آن آغاز شده و بر آن دامانی می‌خوابد که در آن تربیت گردیده است. 📚 مقدمه کتاب اندیشه من 🔗 برای مطالعه بخش نخست اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74