eitaa logo
تاملات
724 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
340 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |گستره دین 🎙آیت الله مصباح یزدی جلسه پنجم ⏰ 29 مهر 1380 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | 🎙آیت الله جلسه پنجم 🔹اشکالات استاد به تعریف جامعه‌شناسان از دین: جامعه‌شناسان به عنوان اینکه دین یک پدیده اجتماعی، تلاش کردند تعریفی از دین ارائه بدهند که معنای مشترکی بین ادیان بیابند و آنرا تعریف دین قرار دهند. اکثریت آنها دین را عبارت از اعتقاد به امر مقدس قرار داده‌اند که بر اساس آن رفتارهایی را انجام بدهند. 🔹اساسا روش این افراد غلط است! مفهوم دین و مذهب و سایر مفاهیمی که در علوم انسانی و اجتماعی به کار می ‌رود، مفاهیم انتزاعی است و اینگونه نیست که بخواهیم با معیار علمی و ساینتفیک آنرا سنجش کنیم! بلکه باید به عرف و اهل آن مراجعه کرد. 🔹به فرض اینکه اعتقاد به امر قدسی را بپذیریم که جنس برای حقیقت تمام ادیان است، با این حال جنس تمام ماهیت شیء نیست! ماهیت زمانی تمام می شود که فصل آن روشن شود. در نتیجه باید به تبیین فصل آن نیز بپردازیم. دین آنگاه دین است که علاوه بر امر قدسی، اعتقاد به الاه واحد(توحید) نیز اضافه شود. این موجب مغالطه بسیاری شده است. 🔗 برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔰 آیت‌الله مصباح‌یزدی و بحران عقلانیت در نیروهای جبهه انقلاب ✍️سیدعلی لطیفی 📍 خبر تاسف‌بار بیماری آیت‌الله مصباح‌یزدی و شرایط نامساعدجسمانی ایشان، اندکی باید ما را به آینده اندیشه و عقلانیت درون جبهه‌ انقلاب حساس کند. هرچند امید می‌رود ایشان سلامتی خود را با دعای مردم به‌دست آورند اما این مانع از آینده بحرانی برای دستگاه معرفتی جبهه انقلاب نخواهد شد و نباید از کنار چنین اتفاق ناگوار به‌راحتی عبور کرد. فقدان این فیلسوف و عالم انقلابی، می‌تواند آینده عقلانیت در اسلام سیاسی را با بحران مواجه سازد. درواقع، فقدان ایشان آغازی بر بحران عقلانیت نظری و تئوریک در سازمان دانش اسلام سیاسی یعنی حوزه علمیه قم خواهد بود. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
✔️ [ادامه ...] 🔘 بخش 1 از 3 🔸در حقیقت با تقسیم‌بندی تاثیرگذاری سه‌گانه(نظری، عملی و ابزاری) در 40 سال از عرصه عملی اسلام سیاسی، می‌توان عقلانیت حوزه علمیه قم را در عقلانیت نظری، عقلانیت قوای مقننه و مجریه را در عقلانیت ابزاری و عقلانیت نظام را در عقلانیت عملی تقسیم‌بندی کرد. بنابراین، حوزه علمیه قم و شخص ، متولی عقلانیت تئوریک اسلام سیاسی به‌شمار می‌رود. این عقلانیت طی این 40 سال توانست با ذات‌انگاری حاکم بر عرصه تفکر فلسفی و فقهی بر برخی از بحران‌های نظری دوران اصلاحات فائق آید. 🔹امروزه، آیت‌الله مصباح‌یزدی در مقام یکی از آخرین شاگردان و پیش‌قراولان انقلاب جایگاهی مهم در این عرصه دارد. به‌ویژه آنکه دیگر گزینه‌های این عرصه از 88 به بعد مسیری متفاوت برای خود هدف‌گذاری کرده و این عرصه را برای جولان اندیشه‌های جدید رها کردند. بنابراین، فقدان این متفکر و اندیشمند می‌تواند ثلمه‌ای اساسی و بنیادین بر عقلانیت ذات‌انگارانه حوزه علمیه قم باشد و عرصه را برای ظهور عقلانیت‌‌های غیرذات‌انگار همچون عقلانیت ابزاری فراهم آورد. 🔸 نمونه چنین جریانی را می‌توان تحت عنوان «» در قم مشاهده کرد که قصد دارد مبتنی‌بر نظریه اسلام اجتماعی و تقلیل اسلام به خدمات اجتماعی، آینده جریان اسلام سیاسی را با بحران مواجه سازد و عملا حوزه علمیه قم را از یک سازمان محتوایی برای جمهوری اسلامی ایران و ایده جدا سازد. هرچند این جریان در خلأ نبود سازماندهی درست و جذب نیروهای جوان و خوش‌فکر انقلابی توسط جامعه مدرسین صورت پذیرفته است اما می‌تواند نقش مهمی در تغییر ریل‌گذاری‌ علمای انقلابی داشته باشد و تمام زحمات آنها را طی این 40 سال بی‌ثمر بگذارد. 🔹 نتیجه آنکه با سازماندهی رقیب، حوزه به شرایط پیش از انقلاب و حاکمیت تفکر و فارغ از دغدغه در عرصه قدرت بازخواهد گشت. طبیعتا در نبود شبکه و سازمان منسجم به همراه محوریت عقلانیت واحد، عرصه برای سایر عقلانیت‌ها و ایده‌های آن همچون ایده ، و فراهم خواهد شد و هسته نرم ایده اسلام سیاسی را با تشتت و بحران روبه‌رو می‌کند. ⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه ...] 🔘 بخش 2 از 3 🔹به عبارت دیگر، ناکارآمدی به‌وجود آمده طی این سال‌ها به‌وسیله حاکمیت عقلانیت ابزاری و ایجاد بحران‌های اخلاقی منتج از آن، بیش از آنکه به پای این نوع نوشته شود، به پای عقلانیت ذات‌انگارانه حاکم بر نیز نوشته خواهد شد و فضا برای عرض‌اندام عقلانیت ابزاری و نافضلیت‌مند که در سه ساحت ایده اسلام اجتماعی، اسلام رحمانی و اسلامی ایرانی متجلی است، فراهم خواهد شد. 🔸 به نظر می‎رسد سیر جدایی روحانیت از جامعه از اول انقلاب، تضعیف حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها و تاکید بر تمرکزگرایی در قم، جدایی روحانیت و طلاب از بدنه اجتماعی شهر قم تحت عنوان شهرک پردیسان و ضدیت با جایگاه عرف و سنت‌های مردمی در فقه همگی ناشی از حاکمیت عقلانیت ذات‌انگارانه‌ای که فارغ از تحولات اجتماعی جامعه، مبادرت به تفکر و می‌کند. در چنین شرایطی طبیعی است که این عقلانیت نتواند در عرصه کنش سیاسی، ظهور و بروز کارآمدی داشته باشد و در تدبیر سیاسی تاثیرات مخربی برجا بگذارد. 🔹به نظر می‌رسد به این نتیجه رسید که ایده با بحران ریزش جوانان مواجه است و سعی کرد با جدایی از مشی جامعه مدرسین بر جذب جوانان و ارتباط با آنها متمرکز شود. اما نسبت به عقلانیتی که منجر به جدایی و عدم درک زبان مردم شد، حساسیت نورزید و نگاه انتقادی نداشت. نتیجه آنکه نیروهای جوان با مشی فکری ایشان نیز بر همان سبیل در عرصه سیاسی با کنش‌های ناکارآمد ظاهر شدند. شاید این نگاه انتقادی می‌توانست تاثیر بسزایی در کارآمدی بخش نظری حوزه بگذارد و به‌جای آنکه از طریق اعلامیه و بیانیه از جولان ایده اسلام اجتماعی ممانعت ورزند، با امید به کادرسازی کارآمد، آینده نویدبخشی را برای و رقم می‌زدند. ⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه ...] 🔘 بخش 3 از 3 🔸بنابراین به نظر می‎رسد، ایده اسلام ایرانی ، اسلام اجتماعی و و اسلام رحمانی خاتمی را باید ناشی از نارآکارمدی عقلانیت ذات‌انگارانه تحلیل کرد و معتقدم فقدان آیت‌الله مصباح‌یزدی، را با بحران جایگزینی و معضل تشتت عقلانیت مواجه خواهد کرد. نتیجه آنکه چنین فضای متشت، آینده انقلاب را با جولان بیش از پیش عقلانیت ابزاری روبه‌رو خواهد کرد. چراکه با فقدان مهم‌ترین متفکر این عرصه و تنها گزینه منسجم‌بخش نظری که هم می‌توانست در بدنه جوانان تاثیر بگذارد و هم اینکه همچنان از عقلانیت توجیه‌گر قدرتمندی برخوردار است از دست خواهد داد. 🔹چیزی که رقیب، از قدرت و توانایی بالایی برای سازماندهی و به خط کردن نیروهای فکری و سیاسی برخوردار است و می‌تواند متناسب با شرایط روز، سخنان قابل خریدار واگویه کند. هرچند به شخصه معتقدم که قالبیاف نیز این بحران را به صورت پراگماتیک متوجه شد و سعی کرد با ارائه ایده بر این مشکل فائق آید اما باز هم به ریشه عقلانی این بحران پی نبرد و دقیقا در سیر عقلانیت ابزاری به کنش سیاسی پرداخت. 🔸باید شرایطی فراهم شود تا جبهه انقلاب از عقلانیت ابزاری به عقلانیت عملی یا فرونتیکال سوق یابد و بتواند ضمن توجه به ابزار کارآمد، اهداف فضیلت‌مند و مبتنی‌بر شعارهای انقلاب را محقق سازد و جامعه طعم شیرین انقلاب را بچشد. 💢و الا ما نیز در آینده، به‌دلیل ضعف در عقلانیت نظری و جولان عقلانیت ابزاری دچار بحران‌های اجتماعی همچون بحران بنزین خواهیم شد. چراکه این بحران‌ها بیش از سیاستگذاری درست ناشی از عقلانیتی است که در سیاستگذاری و تصمیم‌گیری نقش برجسته‌ای ایفا کرده و متاسفانه بحران‌های اجتماعی و امنیتی از این جنبه مورد بررسی و تحلیل قرار نمی‌گیرد. 📚 روزنامه فرهیختگان ⚜️ @Taammolat74
🗨 دوستان نظر خودتون رو درباره این یادداشت با ما در میان بگذارید.... ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | درآمدی بر روانشناسی انیمیشن با محوریت خیال 🎙رسول لطفی جلسه نخست کارگروه روانشناسی دانشگاه اقلید استان فارس به مناسبت هفته پژوهش ⏰ 20 آذر 1399 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |درآمدی بر با محوریت خیال 🎙 بخش نخست 🔹 نقدی بر روانشناسی مدرن و لزوم عبور از پارادایم‌های پوزیتویستی، نروسایسنسی و اگزیستانسیالیستی به پارادایم فطری، معنوی و علم‌النفسی 🔹 چیستی روانشناسی رسانه و اجمالی از نظریات آن 🔹 روانشناسی انیمیشن چیست ؟ و چه ابعادی دارد؟ تبیین رویکرد اثرگذاری و رویکرد تأثیرپذیری دانش روانشناسی در فهم رسانه‌ها و به خصوص انیمیشن 🔹 خصوصیات انیمیشن‌ها و کودکان و نوجوانان از منظر روانشناسی و اهمیت و ضرورت پرداختن به این موضوع ⚜️ @Taammolat74
من اناری را می کنم دانه به دل می گویم خوب بود این مردم دانه های دلشان پیدا بود... 👤 سهراب سپهری 🍃 ⚜️ @Taammolat74
🔰 ضرورت گذر از فقه اصغر ✍️ احمد رهدار 🔸گذاشتن تمامی تخم مرغ‌های دین و حوزه در ظرف و سبد فقه یکی از خطاهای راهبردی حوزه است و نظام ارزش حوزه هم به همین سمت رفته است. ما دو نظام ارزشی غلط داریم؛ یکی اینکه تمام دین را در فقه خلاصه کردیم و اگر یک شخصیتی مثل آقای قرائتی تمام عمرش را در قرآن سرمایه‌گذاری کند که برای گفت‌وگوهایی بین‌الادیانی به شدت کارآمدتر از فقه است، باز جایگاه ممتازی نخواهد داشت. 🔹شما جایگاه ایشان را با جایگاه یک مدرس معمولی فقه و اصول در حوزه مقایسه کنید. اشتباه دیگر این است که فقه را به حوزه فقه فردی منحصر کردیم و همین امر، ارزش شده است. اگر یک فقیهی در همان دایره فقه، کلان‌تر از ابواب فقهی متعلق به چند قرن قبل حرف بزند فقیه تلقی نمی‌شود. 🔸مسئله بعدی در بحث تغییرات کلان حوزه در بحث کنشی است و آن ضرورت گذر از قم به جامعه شیعه و از جامعه شیعه به دارالاسلام و از دارالاسلام به جهان است. الزامات کنش در جامعه غیر از الزامات کنش در قم است. 🔹الزامات کنش در جهان غیر از الزامات کنش در دارالاسلام است. فقط یک دست فرمان تولید کردیم و آن دست فرمانی است که به ما قدرت حرکت در کوچه‌ و پس‌کوچه‌های قم را می‌دهد، آن هم کوچه‌هایی که به مراکز حوزوی منتهی می‌شود. نتیجه اینکه ما به ندرت روحانی داریم که توان ارتباط با جامعه را داشته باشد. ⚜️ @Taammolat74
🧠 برای ساختن فرزندان. باید نخست خویشتن را بسازی. در غیر این صورت فرزندان را برای نیازهای حیوانی. فرار از تنهایی یا پر کردن چاله های وجودت پدید آورده ای وظیفه تو به عنوان والد. تنها ساختن خودی دیگر نیست، بلکه چیزی برتر است. چیزی همانند آفریدن یک آفریننده. 📚 وقتی نیچه گریست، اثر اروین دیوید یالوم . . . ⚜️ @Taammolat74
🔰خطا جامعه ما کجاست؟ ✍️ علی صفایی حائری 🔘 بخش نخست 🔸من می‌دیدم از زمان تا به امروز که به اصطلاح ما بوده، ما همیشه هدف داشته‌ایم اما راه و طرح و پایش از دیگران بوده و در نتیجه برداشت و منافعش هم از همان‌ها، ما به راه، طرح و به پا فکر نکرده بودیم. به هدف بسیار، اما به نقشه‌ای که ما را برساند، هیچگاه. این نقشه همیشه از دیگران بوده و طرح‌ریزی آنها. 🔹ما حداکثر با آنها ائتلاف کرده‌ایم و بر آنها تکیه کرده‌ایم. درست همان کاری که قرآن نهی کرده است: «لا ترکنوا الی الذین ظلموا فتمسکم النار» و من این آتش گرفتن و سوختن را بارها میتوانستم ببینم. در عرض یک قرن از چندین بار سوختن، از سوختن حکومت عثمانی و تجزیه آن، سوختن و از دست رفتن آن، سوختن در و سوختن در تمام سرزمین‌های به اصطلاح اسلامی و سوختن در جنگ خاورمیانه و.... 🔸من می‌دیدم برای ساختن مبارز، ما بر تکیه داریم و از همان راهی می رویم که آنها می‌روند، در حالی که راه آنها به درد ما نمی خورد و بار ما را به مقصد نمی رساند. آنها میتوانند برای ساختن یک کمونیست و یک فدایی، از دردها و رنج ها، از فقرها و تبعیض ها شروع کنند و با شعارها حرکت کنند و تا سر حد رفاه پیش بتازند، اما ما نمیتوانیم؛ چون حتی در زمینه رفاه هم باید مبارزه کنیم و باید تا سر حد شکوفایی استعدادها و تشکیل جامعه انسانی پیش بتازیم، در حالی که این زندگی مرفه و ایده‌آل و جامعه راحت، بیش از جامعه حیوانی نیست و از استعدادهای عالی انسان در آن نشانه‌ای نیست. 💢این زندگی که در چین یا در سوئد به دست آمده، بدون و ، تنها با غریزه در کندو به دست می‌آید، حتی غیر از عالی‌تر و مرفه‌تر و عادلانه‌تر و کم حرف‌تر. و این است که این جامعه‌ها را من بیش از یک جامعه حیوانی نمی‌شناسم که فقط استعدادهای انسان را به کار گرفته و فکر و عقل و انتخاب و اختیار انسان را به کار گل گماشته است. 🔹من می‌دیدم برای تهیه نیرو هم بر دشمن تکیه داریم و از آنها حرف می‌شنویم، در حالی که به تعبیر قرآن این اطاعت و حرف شنوی چیزی جز عقب گرد نیست و چیزی جز سوختن و از دست رفتن نیست. 📚 مقدمه کتاب اندیشه من ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 یک پرسش اساسی درباره کرونا کرونا چقدر صحت دارد؟ 🎙 حجت الاسلام پناهیان 🔹 فارغ از فرضیه توطئه‌آمیز بودن یا نبودن ویروس ؛ بی‌توجهی به این فرضیه خوب نیست. اینکه انسان به جزئیات ویروس شدیدا بپردازد و کلیات را رها کند، مضرر است! 🔹ما در هر مسأله‌ای به خصوص در تصمیمات اجتماعی باید یک نگاه کلان‌نگر داشته باشیم. ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @Panahian_ir
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |گستره دین 🎙آیت الله مصباح یزدی جلسه ششم ⏰ 6 آبان 1380 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | 🎙آیت الله جلسه ششم 🔹چرا در تعریف این همه اختلاف دارد؟ چرا برخی از اسلام شناسان میخواهند تعریف خاصی از اسلام را به کرسی بنشنانند؟ 🔹نظر جامعه‌شناسان و روانشناسان درباره دین چیست؟ + انتقادات استاد به نگاه و منظر آنها. 🔹احتمالا کسانی‌اند که اتکایی به دین ندارند ولی از آنجهت که دنبال اغراضی(به خصوص اغراض سیاسی) می‌گردند و می‌خواهند برخی را جذب کنند، اینها سعی دارند افرادی را تحت تاثیر قرار دهند و تلاش دارند با حفظ ظواهر ماهیت دین را تغییر بدهند. امثال ، و... ؛ جا دارد که احتمال بدهیم همچنین کسانی در جامعه امروز ما نیز وجود داشته باشد! اینها عمدتا می‌کوشند دین را از صحنه اجتماع کنار بزنند و احکام عبادی یا اجتماعی دین را نپذیرند، لذا تعریفی از دین ارائه می‌دهند که شامل اینها نباشد. مثل اینکه دین را به عنوان یک تجربه شخصی مطرح می‌کنند! 🔗 برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
📣 اطلاعیه 🔶 سلسله نشست‌های اولین کنگره بین‌المللی| 💬 با حضور: 👤 دکتر حسن عباسی ⏰ پنجشنبه ۲۰ آذر، ساعت ۱۹ تا ۲۱ 👤 دکتر محمدصادق کوشکی ⏰ پنجشنبه ۲۷ آذر، ساعت ۱۹ تا ۲۱ 👤 دکتر حجت الله عبدالملکی ⏰ پنجشنبه ۴ دی، ساعت ۱۹ تا ۲۱ 👤 حجت الاسلام پناهیان پنجشنبه ۱۱ دی، ساعت ۱۹ تا ۲۱ 👤 دکتر فواد ایزدی ⏰ پنجشنبه ۱۸ دی، ساعت ۱۹ تا ۲۱ پخش از: 🌐 yun.ir/maktabehabib 📲 rubika.ir/maktabehabib 💻 aparat.com/maktabehabib/live ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @sardar_shahid_soleimani
🔰امر مقدس در غرب 📍در سالیان اخیر، در اروپا شاهد توهین به پیامبر(ص) بودیم که واکنش‌هایی را نیز در پی داشت. آنچه در مورد اخیر سطح واکنش‌ها و بحث‌ها را افزایش داد، حمایت مکرون رئیس جمهور فرانسه از انتشار کاریکاتورهای موهن علیه پیامبر اسلام (ص) به بهانه دفاع از آزادی بیان بود. سوال اصلی این است که به‌طور کلی آیا وهن به امر مقدس، ذاتیِ عالَمِ غربی و مدرنیته است یا صرفا امری عارضی، سیاسی و معطوف به اشتباه عملکرد دولتمداران آنها ست. ▪️ علیرضا شجاعی زند عضو هیات‌علمی دانشگاه تربیت مدرس ▪️بیژن عبدالکریمی عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد واحد تهران‌شمال ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
✔️ [ادامه...] 🔸باید توجه داشت که امروز خود به یک سنت متصلب تبدیل شده است و دیگر نمی‌توان مسائلی از این دست را مثل سابق ذیل منازعه میان و مدرنیته طرح و بررسی کرد. اگر چنین بحثی برای اوان شکل‌گیری مدرنیته موضوعیت داشت، اکنون دیگر موضوعیت ندارد، زیرا خود مدرنیته اینک به یک سنت متصلب و به‌شدت محافظه‌کار تبدیل شده است. مدرنیته امروزه به شعارها و آرمان‌هایش مثل باز بودن آینده، دیگر اعتنایی ندارد و به آنها پشت کرده و به انگاره پایان رسیده است. 🔹مدرنیته و غرب در ذات خودش است. غرب اسیر منطق یوروسنتریسم یا اروپامحوری است، یعنی خودش را محور عالم دانسته، تمام جهان را حول محور خود تفسیر می‌کند. غرب اسیر خودبنیادی است. غرب اسیر منطق شرق‌شناسی– در معنای ادوارد سعیدی- است. غرب وقتی از حرف می‌زند، فقط به یک معنا و مفهوم از عقل و عقلانیت قائل است و هیچ درک دیگری برای شیوه‌های دیگر عقلانیت قائل نیست. این عقلانیت صرفا عقلانیت منطق‌محور وگزاره‌محور متافیزیکی است و شیوه‌های دیگر عقلانیت را به رسمیت نمی‌شناسد. 🔸 علی‌رغم همه انتقاداتی که دکتر شجاعی‌زند به غرب دارند و من به این اعتبار در جبهه ایشان هستم، اما از اینجا راه خود را جدا می‌کنم که جهان اسلام امروز فاقد یک و یک است که بتواند در برابر غرب کنونی، با تمامی تعارض‌ها و پارادوکس‌هایش قدعلم کند. فقط در مقام نفی است و در مقام ایجاب هنوز افق تازه‌ای را خلق نکرده است، هنوز به فهم جدید و اُنتولوژی و نظام معرفت‌شناسانه‌ای جدید متناسب با جهان معاصر دست پیدا نکرده است. 🔹 تعریض بنده به غرب این نبود که چرا بر مدار ایدئولوژیک حرکت می‌کند. خیر؛ اعتقاد مبنایی‌ام این است که زندگی انسانی بدون ایدئولوژی اساسا ممکن نیست. انسان هیچ‌گاه بدون نبوده است و نخواهد بود. غرب را متهم کردم که چرا ایدئولوژی‌اش را پنهان می‌کند. مساله، پنهان کردن ایدئولوژی است. مساله، طرح ایده و نظریه پایان ایدئولوژی است و دلیل آن هم از میدان به‌در کردن رقباست. نگفتم که می‌توان دولت، و غیرایدئولوژیک داشت که شما می‌فرمایید اگر آنها ایدئولوژیکند ما هم ایدئولوژیک هستیم. ما ایدئولوژیک هستیم و آن را هم پنهان نمی‌کنیم و معتقدیم حیات انسانی بدون دین یا ایدئولوژی اساسا ناممکن است. 🔗 برای مطالعه این مناظره جنجالی و پر محتوا اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | درآمدی بر روانشناسی انیمیشن با محوریت خیال 🎙رسول لطفی بخش دوم (نهایی) کارگروه روانشناسی دانشگاه اقلید استان فارس به مناسبت هفته پژوهش ⏰ 20 آذر 1399 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |درآمدی بر با محوریت خیال 🎙 بخش دوم(نهایی) 🔹 ظرفیت‌شناسی انیمیشن برای تولید آثار فاخر و ارائه اثرگذار مفاهیم متعالی، معنوی و ارزشی 🔹مفهوم شناسی خیال از منظر روانشناسان (نظریه فروید و یانگ) و نگاه انتقادی به خیال مدرن 🔹 بررسی ده مولفه‌ جذابیت انیمیشن با محوریت خیال و رویا از منظر روانشناسی 🔹بررسی داستان‌وارگی نوین انیمیشن 🔹 نظری بر روش‌شناسی تحلیل فیلم و انیمیشن با نگاه روانشناسانه 🔗 برای شنیدن بخش نخست اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔰 ایرانشهری، اندیشه‌ای محافظه‌کارانه به بهانه سالگرد تولد جواد طباطبایی ✍️ یوسف اباذری 🔸 اباذری در جلسه دفاع پایان نامه‌ای که با عنوان «نقدی بر اندیشه در ایران، با تاکید بر اندیشه جواد طباطبایی» در دانشکده ی علوم اجتماعی تهران برگزار شد، به نقش محمد و نشریات او در هژمونیک کردن ایده بازار آزاد در ایران اشاره کرد و گسترش در سطح جامعه را نیز مرهون تریبونی دانست که نشریات قوچانی در اختیار سید قرار داده‌اند. 🔹او با تاکید بر تعارض بنیادین بازار آزاد و ایدئولوژی‌های شوونیستی از جمله ایده ایرانشهری، تبلیغ این دست ایدئولوژی‌ها در نشریات قوچانی را ناشی از ضعف نظری و تناقضات فکری این دو نحله در ایران دانست. اباذری هم‌چنین و رایج را تفکراتی اقتدارگرا و تداوم جریان ایران‌پرستی بعد از مشروطیت دانست که نمود سیاسی آن احزاب سومکا و پان‌ایرانیست بوده و تجلی آن در دوران شاه سابق تابلوی مشهور شاه-خدا-میهنی بود که سرکار استوارها بالای سر خود آویزان می‌کردند. 🔸به‌گفته اباذری این تفکر روایتی مخدوش و ناصحیح از به دست می‌دهد که با بسیاری واقعیات تاریخی ناخواناست و در بسیاری موارد از جمله «منشور حقوق بشر کوروش» مبتنی بر فرافکندن مفاهیم و تصورات مدرنی مثل فردگرایی و حقوق بشر به دوران باستان است که در آن چنین مفاهیمی معنایی نداشته‌اند. 🔹 استاد علوم اجتماعی دانشگاه تهران، هم‌چنین به تعاملات فرهنگی میان ایران و سایر کشورها و نیروهای قومی و منطقه‌ای در طول تاریخ اشاره کرد که روایات باستان‌گرایانه نسبت به آن‌ها بی‌اعتناست. به‌گفته اباذری، برای پایان دادن به چرخه و جلوگیری از شکل‌گیری تقابل‌های خونین در آینده، یگانه راه دوستی و به رسمیت شناختن حقوق متقابل و هم‌یاری و تعامل و تبادل فرهنگی نه فقط در میان اقوام مختلف ساکن ایران، که میان تمامی ملل و اقوام و گروه‌های زبانی و دینی و مذهبی نگون‌بخت است که چهل سال است در آتش جنگ و خشونت می‌سوزد. 💢اباذری با برجسته کردن مشکلات زیست‌محیطی خاورمیانه، بر ضرورت تعامل برای حل این مشکلات و فراهم کردن امکان تداوم حیات در این منطقه که یکی از مهم‌ترین مهدهای تمدن بشری است تاکید کرد و افزود: و مهم‌ترین موانع این راه‌حل عقلانی هستند. ⚜️ @Taammolat74
عقـل کل حیـران شـده در عــشق او❤️ خودچه شد این عقل سرگردان ما هر که آمد سوی ما با ما نشست غـرقـه شـد در بـــحر بـی پایان ما 👤 شاہ نعمت اللہ ولی 🍃 ⚜️ @Taammolat74
🔰لزوم نشر گفتمان انقلاب در جامعه ✍️ آیت‌الله میرباقری 🔸ما بايد گفتمان انقلاب اسلامي را در حضور فرهنگ عمومي و حتي فضاهاي نخبگاني و تخصصي مان نشر بدهيم تا آن گفتمان بر گفتمان توسعه غربی غالب بشود و الا گاهی راه انقلاب اسلامي به وسيله ي دوستان خود ما كه توجه به علم گفتمان انقلاب اسلامي ندارند سد مي شود و و جدي تر اين است كه اين گفتمان از طريق كارهاي تخصصي مثل توليد علم، الگوی پیشرفته اسلامي و سبك زندگي اسلامي پشتيباني بشود. 🔹انقلاب اسلامي در دنيايي [مطرح شد] كه تمدن مادي و پرچمداران آن تک صدایی در جهان راه انداخته بودند و يك راه يك طرفه اي را پيش روي جامعه ي جهاني گذاشته بودند که سعادت بشر امنيت بشر و رسيدن به پيشرفت و عدالت و اين آرمان هايي كه به نحو مجمل آرمان عمومي بشر هستند راهي جز جدا كردن مسير پيشرفت اجتماعي از مسير انبياء و دين و از مفاهيم ماورايي ندارد؛ و بين خودشان هم الگوهاي مختلف فکری داشتند ولی به تعبير مرحوم شهيد مطهري اينها دو لبه قيچي هستند كه هر دو ريشه درخت اسلام و معنويت و اديان الهي را قيچي مي كنند. 🔸در اين شرايط امام(ره) آمده يك راه جديدي باز كردند و يك معبر جديدي زدند و اين انسداد تاريخي كه آنها ايجاد كرده بودند را از بين بردند و راهی درست كردند و فرمودند كه مسير رسيدن به سعادت و پيشرفت از مسير پيروي از انبياء و اديان الهي و از مسير معنويت و اسلام عبور مي كند. اين حركتي كه امام آغاز كردند با برنامه ريزي ايشان به پيروزي رسيد و به تعبير حقير مفعوم قدرت و شاخصه ها و مؤلفه هاي قدرت را امام تغيير دادند. ⚜️ @Taammolat74
🧠 زندگی در چشم برخی آدمها خواب و خیالی بیش نیست. این گمان گاهی به من هم دست می دهد. وقتی آن مرز و محدودیتی را می‌بینم که پویایی و پژوهندگی آدمی اسیر حصار آن است، وقتی می‌بینم هدف همه سختی‌ها، تأمین نیاز زندگی است و هدف این تأمین باز به سهم خود افزودن بر روزهای همین زندگی سخت، یا وقتی می‌بینم دلخوشی آدمی به آن اندک دستاوردهای دانش و پژوهش، بر توهم و تسلیم پایه دارد و از این حیث آدمی صرفا اسیری است که دیوارهای سیاه چال خود را با تصویرهایی رنگین و چشم اندازهایی زیبا می‌آراید...همه این چیزها مرا به بهت می‌اندازد! همهٔ بزرگان و آموزگاران و مربیان معتقدند بچه خودش نمی‌داند برای چه این یا آن چیز را می‌خواهد. ولی اینکه بزرگ‌ترها هم مثل بچه در دامان زمین تاتی می‌کنند و مثل بچه نمی‌دانند از کجا آمده‌اند و به کجا می‌روند، و در کار و کردارشان حتی آن هدف راستین و روشنِ بچه هم نیست و مثل بچه هم به حکومت با ابزار نان‌قندی و توسری تن درمی‌دهند، واقعیتی‌ست که بسا بسیاری نپذیرند، حالی که به‌گمان من این واقعیت روشنی روز را دارد! 📚 رنج‌های ورتر جوان، یوهان فون گوته، ص 21--22 ⚜️ @Taammolat74