eitaa logo
تاملات
764 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
346 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰مصباح، چراغی که خاموش نمی‌شود! ✍️سیدعلی موسوی 📍یکی از علائم عدم فرهیختگی یک ملت عدم شناخت نخبگان خود و تجلیل از آنهاست. اگر چنین مشکلی در ملتی پدیدار شود این مسئله نه یک مشکل ساده بلکه یک نارسایی هویتی است. 👈 شاید بتوان آیت الله مصباح یزدی(ره) را طلایی ترین عنصر حوزه در ده های اخیر انقلاب دانست. ایشان مجمع کمالات متراکم بودند. این شخصیت بزرگ بیش از آنکه به تجلیل نیاز داشته باشد به تحلیل نیاز دارد. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰مصباح، چراغی که خاموش نمی‌شود! ✍️سیدعلی موسوی 📍یکی از علائم عدم فرهیختگی یک ملت عدم شناخت نخبگان
✔️ [ادامه...] 🔘 بخش 1 از 2 🔸 عظمت ایشان را می توان در صف مخالفان درجه اول ایشان شناخت. ایشان با درجه عمیق جریان لیبرال کشور درگیری اندیشه ای نمود و الحق و الانصاف که به عنوان نماینده ای از جریان حوزه های علمیه، سربلند بیرون آمد. 🔸مواجه های گفتمانی ایشان با افرادی مانند دکتر سروش و شاگردانش بویژه در ایام اصلاحات از مهمترین برهه های تاریخ علمی ایشان محسوب می شود. ◽️اگر بگوییم با وفات آن استاد والا، حوزه علمیه، تمدنی ترین عنصر خود را از دست داد سخن گزافی نگفته ایم. او پیش از همه حوزویان به تشکیل زمینه های تخصصی علوم انسانی پرداخت و دست به تربیت شاگردانی زد که امروز هرکدام در گرایش های مختلف علوم انسانی از سرآمدان محسوب می شوند. 🔸 هرچند ایشان در فلسفه، کلام، معرفت شناسی، جامعه شناسی، عرفان اسلامی، حکومت اسلامی، اخلاق و فلسفه اخلاق و همچنین در فهم های فقهی سرآمد و صاحب نظریه بود ولی به همین سطح اکتفا نکردند و دست به شاگرد پروری گسترده زدند. توجه کنیم که شاگرد پروری با تدریس حوزوی تفاوت جدی دارد و به صبر و حوصله و زمان گذاری به مراتب بیشتری نیازمند است. شاگرد پروری ایشان نیز با شاگردپروری های مرسوم تفاوت جدی داشت و شکلی تشکیلاتی و سازماندهی شده به خود گرفته بود. به راستی در بین علمای حوزه امروز چند نفر سراغ داریم که اینگونه علاوه بر کار علمی، به صورت کاملا نظام مند دست به شاگرد پروری زده باشد؟ ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰مصباح، چراغی که خاموش نمی‌شود! ✍️سیدعلی موسوی 📍یکی از علائم عدم فرهیختگی یک ملت عدم شناخت نخبگان
✔️ [ادامه...] 🔘 بخش 2 از 2 🔸حضور ایشان در زمینه روشنفکری و تبیین نگاه اسلام از جمله کارهای کم نظیر ایشان بود. ایشان با روشنفکران بزرگ دنیا آشنایی داشت و غرب را به خوبی مطالعه کرده بود و تحلیل می کرد. بسیارند کسانی که با فضای روشنفکری آشنایی دارند ولی کسانی که این جرأت را به خود بدهند که در این فضا به هماورد طلبی و درگیری اندیشه ای بپردازند بسیار محدودند. چه بسا حوزویانی که در این فضا وارد شدند و نه تنها توفیقی نیافتند که خود نیز هضم این فضا گشتند. 🔸 درباره حضور تبلیغی ایشان نیز باید گفت: در شرایطی که معمولا علمای تراز اول، فرصتی برای حضور تبلیغی نمی یابند، آیت الله مصباح از منبری های ثابت برنامه مهم و مختلف بود. حضور دائم ایشان در جلسات هفتگی اخلاق، انواع محافل طلبگی و دانشجویی و حتی حضور گسترده تبلیغی بین الملل از ایشان شخصیتی کم نظیر ساخته بود. طرح ولایت ایشان طرحی منسجم و تشکیلاتی است که تا به امروز هیچی بدیلی در حوزه های علمیه برای ارتباط با خواص و نخبگان کشور ندارد. 🔸تمام این خدمات جدای از حضور سیاسی و با بصیرت ایشان در عرصه های مختلف ملی بود. سخنرانی های پیش از خطبه ایشان در ایام اصلاحات بود که بنیان اندیشه های غربی تهاجمی آن ایام را بر می افکند و کار را به جایی رساند که یکی از سران سازمان اطلاعاتی آمریکا، محمد تقی مصباح یزدی را تنها مانع بسط دموکراسی (بخوانید آمریکایی سازی) در ایران دانست و کار را به جایی رساندند که برای اولین بار در تاریخ رسانه ای ایران، به رسم کاریکاتور موهن در روزنامه های خود حقد و کینه خود را از ایشان بروز دادند. ✅ براستی اگر مدافعان حرم برای این اسلام و انقلاب جان دادند، می توان گفت آیت الله مصباح یزدی(ره) از کسانی است که برای این انقلاب آبرو داد و هرچه داشت فدای این ملت نمود. ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |شخصیت علامه مصباح یزدی (ره) 🎙حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه به مناسبت رحلت آیت الله مصباح یزدی در جمع استادان دانشگاه علامه طباطبایی ⏰ 13 دی ماه 99 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
درباره شخصیت علامه مصباح.mp3
27.57M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |شخصیت یزدی (ره) 🎙حجت الاسلام و المسلمین به مناسبت رحلت . . . ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @khosropanah_ir
🔰 دغدغه‌ها و اهداف تحولی آیت الله مصباح یزدی ✍️ محمد حق‌پرست 🔸 حضرت آیت الله مصباح، از دغدغه‌مندان تحول در حوزه بودند. ایشان در سه زمینه کلی برای تحول فعالیت کردند: 1️⃣ یکی از هدفهای تحول در حوزه، تولید علوم انسانی اسلامی بود. ایشان از قبل انقلاب دغدغه علوم انسانی اسلامی داشتند و فتح باب گفتگو و نظریه‌پردازی در بسیاری از رشته‌های مختلف این علوم، از فعالیت‌های شاخص ایشان بود. 2️⃣ از دلایل اصلی تأسیس مؤسسه امام خمینی(ره)، نگاه‌های تحولی ایشان نسبت به برنامه حوزه، رشد نسبتا جامع طلاب و تحول در علوم انسانی بود. مؤسسه امام درختی است که هرچه از عمر پربرکت آن گذشته است، ثمره‌اش برای انقلاب بیشتر شده و تمام توفیقات و تأثیرات آن، مدیون ایده‌ها و تلاش‌های ایشان است. 3️⃣ فعالیت دیگر ایشان کادرسازی و نیروسازی بود؛ در قالب تربیت شاگردانی که امروز در رشته‌های علوم انسانی و عرصه‌های مختلف، صاحب نظریه هستند و خط فکری ایشان را ادامه می‌دهند. 🔻 هرچند رحلت مصباح حوزه و انقلاب ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر است، اما اندیشه‌های ایشان، چشمه‌ای همیشه جاری است. ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @Manahejj
🔰حاج قاسم علوم اجتماعی کیست؟ ✍️ علی‌اصغر اسلامی تنها 📍سرداربزرگ اسلام حاج قاسم سلیمانی مجاهد «شهید مقاومت امت اسلامی» درمیدان عمل تجدّد استکباری و تحجّراستسلافی است. حاج قاسم علوم اجتماعی نیز آموزگاربزرگ و مجتهد «شهید مقاومت امت اسلامی» درمیدان نظر تجدّد استکمالی و تمدّن استخلافی است. کسی است که صورت بندی نظری «شهادت»، «مقاومت» و «امت» را در ساحت هستی شناختی، انسان شناختی و جامعه شناختی انجام دهد. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰حاج قاسم علوم اجتماعی کیست؟ ✍️ علی‌اصغر اسلامی تنها 📍سرداربزرگ اسلام حاج قاسم سلیمانی مجاهد «شهید
✔️ [ادامه...] 🔘 بخش 1 از 2 🔸حاج قاسم علوم اجتماعی کسی است که صورت بندی نظری «شهادت»، «مقاومت» و «امت» را در ساحت هستی شناختی، انسان شناختی و جامعه شناختی انجام دهد. کسی که در میدان نبرد نظری با روشنگری تجددگرا و روشنفکری تقلیدی، نظریه پردازی چگونگی «مقاومت امت در عالم شهادت» را هدف و وظیفه خود بداند. روشن است که دستیابی به این هدف جز با روشنگری اجتهادی و روشن فقهی نوآورانه از فقه الانوار و المعارف تا فقه الاحکام و الشرایع ممکن نیست. 🔹کار نظریه پرداز و مجتهد نظر کردن به حقیقت و آزاد کردن آن از بند جزمیت و جهالت است. امروز در امت اسلامی هر منتقد روشنگری برای این کار خود را در دوراهی «تسلیم و تقلید» یا «مقاومت و اجتهاد» می یابد چراکه او در زمینه و زمانهای اندیشه ورزی میکند که در یک سو جریان دین فهمی متحجر و متجمّد در کنار جریان ترجمه و مصرف اندیشه متجدد لیبرال غربی که با همان جزمیت اندیشه مارکسیسم شرقی در فضای آکادمیک سربرافراشته و ساحت تفکر انسان مسلمان را به «تعطیل، تسلیم و تقلید» فرا می خواند قرار دارد و در سوی دیگر نیازهای و مسائل امت اسلامی در کنار نهضت نرم افزاری و تولید علم، که با همان قطعّیت انقلاب شکوهمند اسلامی ظهور نموده و ساحت تفکر او را به اجتهاد و نوآوری فرا میخواند. 🔸حاج قاسم علوم اجتماعی کسی است که شهامت عبور از فضا وگفتمان «ترجمه، تکرار، تسلیم و تقلید» به فضا و گفتمان «تفکر، ابداع، مقاومت و اجتهاد» دارد. درگفتمان علمی «ترجمه» که در مواجه با مدرنیته غربی است؛ کسی متفکرتر دانسته می شود که مترجم تر باشد. چنین کسی جرئت و اجازه اجتهاد در برابر غرب را ندارد. او تنها مجاز است در طول فرهنگ ترجمه بیندیشد نه عرض آن. 💢 چراکه تالیفات فیلسوفان، جامعه شناسان، فرهنگ شناسان، ارتباط شناسان، روان شناسان، اقتصاد دانان، حقوق دانان و دانشمندان غربی متون علمی و البته مقدس شده اند که شیوه و چگونگی حرکت فرد و جامعه انسانی را در مسیر توسعه و رفاه به خوبی نشان داده و می دهند. این متون تنها نیازمند ترجمه و بومی سازی اند. برای چنین کسی در جامعه ما «قال الکانط و الهیجل» و «قال ماکس الفیبر و الدورکایم» در ردیف «قال الله و الرسول» و «قال الباقر و الصادق(ع)» نشسته و او را از زحمت تفکر و اجتهاد راحت نموده است. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰حاج قاسم علوم اجتماعی کیست؟ ✍️ علی‌اصغر اسلامی تنها 📍سرداربزرگ اسلام حاج قاسم سلیمانی مجاهد «شهید
✔️ [ادامه...] 🔘 بخش 2 از 2 🔸در گفتمان «تقلید» نیز که در مواجه با سنت بومی است کسی متفکرتر دانسته می شود که مقلدتر باشد. در این گفتمان در میانه سخنان اجتهادی «الاستاذ البشر» و «صدرالمحققین» و «العلامه المجتهدین» در فقه اکبر و اصغر جایی برای اندیشه ورزی و نوآوری «اصاغر الطلاب» نیست. گویی آنان چنان اجتهاد جامع و کاملی داشتهاند که به همه پرسش های و نیازهای امت اسلامی برای همه اعصار و امصار پاسخ داده اند. تراث و روش آنها فقط باید تدریس، تدرّس، تفسیر و تشریح شوند لذا از تکرار مکررات «قال الشیخ» و «قال الاخوند» ذره ای نباید تردید داشت و لو یقین داشته باشیم هیچ ثمره عملی و مفیدی نداشته باشد. 🔹روشن است که لبّ سخن هر دو گفتمان « تقلید» است. البته گفتمان نخست چشم به ظاهرحال بیگانه غربی دوخته و گفتمان دوم دل در گرو گذشته خودی دارد. اولی وضع ظاهری و فعلی انسان غربی یا همان مدرنیته غربی را همان وضع معهود دانسته و تراث موجود را مانع رسیدن به آن می داند دومی تراث موجود را وضع معهود تلقی کرده و ذهن دانشور و دانشجوینده را تنها به تکرار، شرح و تفصیل تراث نه نقد، بسط و نوآوری فرا می خواند. راهبرد هر دو نیز یکی است یعنی تسلیم و تقلید با این تفاوت که اولی ذهن اندیشه ورز امت را به تسلیم به اندیشه مدرن و تقلید بومی شده از غول های سکولار مدرنیته غربی فرا می خواند. و دومی به رکود و تسلیم در برابر اندیشه ناکارآمد سنتی خودی و تقلید مطلق از بزرگان سنت بومی دعوت می کند 🔸« حاج قاسم علوم اجتماعی» در مقابل این دو گفتمان باور دارد که انقلاب اسلامی آغاز عصر روشنگری اسلامی و احیای تفکر دینی برای ساخت تمدن نوین اسلامی است. عصری که صدای بلبلان نوخواسته امت اسلامی در لابلای پژواک سهمگین صدای خفاشان پیر تمدن جدید غرب و طوطیان مقلد غربزده آن باید شنیده شود و نظریه های منجمد شده گلادیاتورهای نظری کلاسیک و جدید غرب در کنار اندیشه های راکد و ناکارآمد سنت تاریخی خود به میدان نقد و تفکر اجتهادی سربازان و مجاهدان جوان اندیشه مقاوم و محکم اسلامی فراخوانده شوند. 💢ویژگی اساسی روش شناسیِ انتقادیِ تعالی بخش او و مکتب اش « پاسخ گویی به خدا»، « پاسخ گویی به امت» و« پرسشگری مسئولانه و نقد ملتزم، متعهد و سازنده » و یا به عبارت دیگر«نظریه شهادت»، «نظریه امت» « نظریه مقاومت» است. مقاومت در کاربردشناسی دیدمان و شنیدمان اسلامی با چهار معنای اساسی « قیام(ایستادن)، قوم(گروه ایستاده)، قومَة (بیداری)و قِیم(ارزشها)» پیوند مستحکم دارد مقاومت نه رسیستنس(resistance) رهایی بخش گفتمان مدرن انتقادی و نه آرام بخش پست مدرنیسم فوکوی یا پست کلونیالیسم(Postcolonialism) ادوارد سعید یا استورات هالی است و نه انتظار تعطیل بخش اخباری و تفکیکی بلکه مقاومت در معنای حکمی تعالی یافته و تعالی بخش آن «قیام» نظری و عملی «قومِ» «قومت» و صحوت یافته است برای دفع شروری که امت در زمان غیبت «قائم(عج)» در جهان شهادت بدان مبتلی شده اند البته مبتنی بر «قیم» فطری و ارزشهای انسانی که دین «قیّم» خاتم تکمیل اش کرده است. 🔹حاج قاسم علوم اجتماعی، معلم شهیر، فقیه شهید و حکیم مجاهدی است که گفتمان تحجر و تجمّد قدرت نقد اندیشه اجتماعی مطهراش را ندارد و گفتمان ترجمه و تقلید توان مناظره با مصباح اندیشه فرهنگی اش را ؛ لذا اقدام به ترور شخص یا شخصیت اش می کند. حاج قاسم علوم اجتماعی ، استاد شهید علامه حاج مرتضی مطهری( و بخوانیم استاد شهیرعلامه حاج محمد تقی مصباح) است. ⚜️ @Taammolat74
🔰وجوه تمایز علمی علامه مصباح یزدی با دیگران چه بود؟! ✍️ کانال حجره 1️⃣ امتداد علمی ریشه‌دار در بین طلاب و دانشجویان انقلابی 🔸علامه مصباح یزدی(ره) علاوه بر فقیه، مفسر، فیلسوف و نظریه‌پرداز سیاسی بودن، اشتغال جدی به تربیت شاگردان علمی، کار تشکیلاتی و آینده‌نگرانه داشتند. ایشان هرگز به برپایی مجلس درس اکتفا نکردند و از تا مؤسسه و (ره) به دنبال تعمیق مبانی معرفتی شاگردانشان بودند. کم پیش می‌آید عالمی در تراز ایشان با دانشجویان اینگونه وقت بگذراند و حتی طرح‌هایی سراسری برای تحکیم مبانی معرفتی طلاب و دانشجویان تدارک ببیند. (طرح‌های ولایت) 2️⃣ برخورد زیربنایی و معرفتی با مسائل علمی و اجتماعی و سیاسی ایشان مطلقاً تحت تأثیر هیاهوهای "برساخته" نبودند و سعی می‌کردند مخاطبانشان را به برخورد معرفتی با مسائل تشویق کنند و حاصل این رویکرد نزدیک شدن سطح نخبگانی حوزه و دانشگاه به ایشان بود و نظراتشان همیشه معرکه آرای مخالفان و موافقان بوده است. همین روش علمی منجر به رد دموکراسی و اعلام عدم سازگاری و می‌شود و محبوبیت جهانی دموکراسی نمی‌تواند منجر به خودسانسوری ایشان شود. 3️⃣ نقد صریح مبانی تمدنی غرب و لیبرال دموکراسی این عالم برجسته هیچ‌گاه در برابر نظریات جاده صاف کن مانند تساهل و تسامح دینی، نفی علم دینی، قبض و بسط شریعت و یا تاریخ‌مندی دین و... کوتاه نیامدند و از آنجایی که ورود علمی و صریح ایشان به این نوع مباحث منجر به جریان‌سازی علمی در میان طلاب و دانشجویان می‌شد، گاهی حمله‌های ناجوانمردانه رسانه‌ای علیه ایشان به راه می‌افتاد و حتی این روزها نیز به مناسبت ارتحال این عالم ربانی، جریان تحریف دست به کار شده و همصدا با هجمه سنگین رسانه‌های بیگانه و معاند، سعی می‌کنند ایشان را عالمی صرفاً سیاسی، حکومتی و بانفوذ معرفی کنند. حقیقت این است که چه بسا در طول تاریخ روحانیت با دشواری بتوان نمونه دیگری همچون این عالم ربانی یافت که علیرغم وزن بالای فقهی، صدها ساعت تدریس، مناظره و میزگرد در موضوعات معرفت‌شناسی، علم‌دینی، قلمرو دین و...، نسبت به شبهات روز نیز واکنشی علمی و جریان‌ساز داشته باشد. 4️⃣ بیان آسان در عین عمق معنایی از دیگر وجوه خاص علامه مصباح یزدی بیان آسان مبانی نظری پیچیده برای مخاطبانشان بود که منجر به همه‌گیری آن در بین طلاب، دانشجویان و مردم عادی می‌شد و حتی ایشان برای رد نظریه تساهل دینی هفته‌های متمادی در سخنرانی‌های پیش از خطبه‌های جمعه تهران به رد همه‌فهم مبانی غربگراهای ایرانی می‌پردازند و به دلیل دارا بودن تیم پشتیبانی و تشکیلاتی، مطالب ایشان، به سرعت تبدیل به کتاب و نرم افزار شده و تا عمق حجره‌های طلبگی و اتاق‌های دانشجویی نفوذ می‌کرد. رحمت و رضوان الهی بر او که عالمانه سخن گفت و زاهدانه زندگی کرد و آموزگار راستین ولایت‌پذیری بود... ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @hojreh14
هدایت شده از تاملات
🔉 نشست علمی 🔶 موضوع |از علامه مصباح چه چیزهایی در فلسفه اخلاق بیاموزیم؟ 🎙حجت‌الاسلام مجتبی مصباح هفتمین کارگاه فلسفه اخلاق خانه اخلاق پژوهان جوان ⏰ 26 بهمن ماه 1393 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
هدایت شده از تاملات
کارگاه_فلسفه_اخلاق7_مجتبی_مصباح_کم_حجم.mp3
23.34M
🔉 نشست علمی 🔶 موضوع |از چه چیزهایی در بیاموزیم؟ 🎙حجت‌الاسلام هفتمین کارگاه فلسفه اخلاق 🔹به نظر مي‌رسد فلسفة اخلاق، عنوان ديگري براي «فرا‌اخلاق» است و شامل مباحث اخلاق توصيفي و هنجاري نمي‌شود؛ زيرا فلسفة اخلاق درواقع به بحث و بررسي درباره مبادي تصوري و تصديقي علم اخلاق و گزاره‌هاي اخلاقي مي‌پردازد؛ يعني هم به تعريف و تبيين تصورات و مفاهيم و گزاره‌هاي اخلاقي مي‌پردازد و هم مسائلي را مورد توجه قرار مي‌دهد كه پرداختن به تصديقات و احكام اخلاقي متوقف بر آنهاست. 🔹به‌عبارت‌ديگر، چون موضوع فلسفه اخلاق، علم اخلاق و مسائل مورد بحث در اخلاق هنجاري است، بنابراين نمي‌توان بررسي مسائل اخلاق هنجاري را نيز از جمله مسائل فلسفة اخلاق به‌حساب آورد. 💢به‌هر‌حال منظور از فلسفة اخلاق، علمي است كه به تبيين اصول و مباني و مبادي علم اخلاق مي‌پردازد و بعضا مطالبي از قبيل تاريخچه، بنيان‌گذار، هدف، روش تحقيق و سير تحول آن را نيز متذكر مي‌شود ⚜️ @Taammolat74