eitaa logo
تاملات
731 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
340 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
کم حجم2.mp3
52.11M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |نسبت با در بستر تمدنی 🎙حجت‌الاسلام دکتر سلسله نشست‌های 🔹بررسی سیر تطورات ایده غرب‌شناسی در انسان ایرانی ناظر به تحولات سیاسی و اجتماعی 🔹بازشناسی ایده غرب‌شناسی و غرب‌پژوهی در نسبت با شرایط کنونی صورت‌بندی انواع تلاش‌ها برای فهم غرب‌شناسی (انتقادی، تاریخی، توصیفی، تجربی، اجتماعی و ...) ناظر به آثار مکتوب (پژوهش‌ها، تالیفات و ترجمه‌های صورت گرفته از غرب) و اثار غیر مکتوب (شکل‌گیری ساختارها و محتواهای شفاهی) 🔹فهم نسب غرب‌شناسی و نوع مواجهه با غرب در کنش‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اصحاب علم، دین، سیاست و فرهنگ 🔹نسبت غرب‌شناسی با انقلاب اسلامی و جهان اسلام ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @roozegareno_ac
🧠 🔸آنچه بشر را تهدیدمی‌کنددر وهله نخست ماشین آلات و دستگاه‌های بالقوه مهلک تکنولوژیک نیست. تهدید واقعی دیگر اثر خود را بر ماهیت بشر گذاشته است. فرمانروایی گشتل بشر را مورد تهدیدی قرار داده است که به سبب آن امکان دارد او نتواند در مسیر انکشاف اصیل‌تری قرار گیرد و در نتیجه فراخوان آغازین‌تری را تجربه کند. ✍️ مارتین هایدگر 📚 پرسش از تکنولوژی، ص33 ⚜️ @Taammolat74
📺 ویژه برنامه گفت‌وگویی با حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم ♨️با موضوع | گونه شناسی روحانیت در پرتو قسمت دوم 🔗دانلود کامل برنامه از طریق لینک زیر👇 🌐 https://aparat.com/v/3gYU1 🔗 برای دیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @redaaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌🎥‌ تیزر گفت‌وگو با محمد جواد ظریف 🔹سیاست خارجی موضوع کف خیابان نیست! ‌ 🔹گفت‌وگوی اختصاصی عصراندیشه ویژه نوروز1400 با سکان‌دار دستگاه دیپلماسی را در شماره ۲۵ عصر اندیشه بخوانید. ⚜️ @Taammolat74
🔉 گفتگو 🔶 موضوع |انقلابِ اجتماعی: سیاست و دولتِ رفاه در ایران ◾️ گفتگو کورش علیانی با محمدرضا وفایی ⭕️ مترجم کتاب برنامه چراغ مطالعه ـ فصل انقلاب اسلامی قسمت پنجم ⏰ ۱۵ بهمن ۹۹ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
05. Mohammadreza Fadaei.mp3
25.08M
🔉 گفتگو 🔶 موضوع | : سیاست و در ایران ◾️ گفتگو کورش علیانی با برنامه ـ فصل قسمت پنجم 🔹 سیاست گذاری در عرصه اجتماعی به چه کار دولت‌ها و حاکمیت‌ها می‌آید؟ اگر سیاست‌های موفقی را طراحی و اجرا کنند گروه‌هایی از اجتماع را به هواداری از خود ترغیب می‌کنند و از تبدیل گروه‌های دیگر به مخالف جلوگیری می‌کنند. اما این کار بی‌هزینه نیست. هزینه‌های سیاسی و اجتماعی در کار است که یا پنهان می‌مانند یا معمولا کمتر کسی به آن‌ها توجه می‌کند. بنابراین حاکمیت و دولت می‌کوشد با سیاست‌گذاری به ثبات در چارچوب نظام سیاسی برسد اما گاه موفق می‌شود و گاه نه. گاه گروه‌های هدف با او همسو می‌شوند و گاه نه. گاه موافقان را کاهش و مخالفان را افزایش می‌دهد و گــــــــــــــاه نه... 🔗 برای شنیدن قسمت قبلی، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
📣 اطلاعیه آیینه سکندر... 🔶موضوع | حوزه علمیه قم و تجدد در ایران معاصر 🎙دکتر عبدالوهاب فراتی 🔹بررسی سیر تطورات ایده غرب‌شناسی در انسان ایرانی ناظر به تحولات سیاسی و اجتماعی 🔹بازشناسی ایده غرب‌شناسی و غرب‌پژوهی در نسبت با شرایط کنونی صورت‌بندی انواع تلاش‌ها برای فهم غرب‌شناسی (انتقادی، تاریخی، توصیفی، تجربی، اجتماعی و ...) ناظر به آثار مکتوب (پژوهش‌ها، تالیفات و ترجمه‌های صورت گرفته از غرب) و اثار غیر مکتوب (شکل‌گیری ساختارها و محتواهای شفاهی) 🔹فهم نسب غرب‌شناسی و نوع مواجهه با غرب در کنش‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اصحاب علم، دین، سیاست و فرهنگ 🔹نسبت غرب‌شناسی با انقلاب اسلامی و جهان اسلام ⏰ یکشنبه، ۱۷ اسفند ماه، ساعت ۱۰ ✔️ امکان شرکت آنلاین در جلسه از طریق لینک زیر مقدور است؛ 🌐 https://www.skyroom.online/ch/mahdi.kabir/ide-western-studies ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @roozegareno_ac
🔰
فقه و فلسفه : تضاد یا تضایف؟ ✍️استاد موالی زاده 📍 نسبت میان فقه و فلسفه به عنوان دو علم اصالی در حوزه علوم اسلامی ، پس از چشم پوشی از نگاه برون دینی به فلسفه و اتهام تکفیری به فلاسفه ، از مباحث چالشی حال حاضر مجامع علمی است که در صورت تعیین سرنوشت آن می تواند به تحول در هر دو حوزه دانشی کمک شایانی کند. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
✔️ [ادامه...] 🔘 بخش اول 💠
مقدمه

🔸
بی‌شک انتقال از فقه مساله محور به فقه منظومه ای ، و همچنین تولید علوم انسانی اسلامی ، بدون تعیین تکلیف نحوه ارتباط منطقی میان فقه و فلسفه(حکمت) به عنوان نخستین گام انجام این پویش ، امکان پذیر نیست. به جرات می توان گفت ، یکی از عوامل اصلی کند بودن حرکت تولید علم در عرصه علوم اسلامی ، مبهم ماندن ارتباط میان فلسفه و فقه است . پرسشهای زیر بستر مناسبی برای تحلیل دقیق تر این موضوع ارزشمند خواهد بود : 1️⃣ آیا فقیه باید از فلسفه دوری کند تا ذوق فقهی تعبدی خود را از دست ندهد و به استفاده از قیاس و سد ذرایع و استحسان در امر استنباط احکام شرعی گرایش نیابد، یا آنکه فلسفه ، می تواند فقه را پویا کند و بدان تحرک بخشد و از انجماد و ایستائی خارج نماید بدون آنکه هویت جواهری آن به خطر افتد ؟ 2️⃣ در مقابل ،آیا فقه می تواند برای فلسفه فایده داشته باشد و آن را از انتزاعی بودن و حصر ذهن خارج کند و بدان امتداد عملیاتی دهد ، و یا آنکه فیلسوف باید از فقه که از سویی نماد امور تعبدی ، و از سوی دیگر نماد عرفیات و نگاه تسامحی است ، دوری گزیند تا دچار ضعف در قوّه عاقله خود نگردد و ملکه پرسشگری و کنجکاوی خود را از دست ندهد ؟ 3️⃣کسانی که به نزدیک کردن و تقریب این دو علم باور دارند ، چه فرآیندی را تعریف کرده اند ؟ آیا به دنبال جمع مکسر این دو علم و درهم آمیختن فلسفه در فقه هستند به گونه ای که قوانین تکوینی را در میان مقولات اعتباری حاکم کنند و یا فقه را امتداد عملی فلسفه و حکمت می‌دانند بدون آنکه امتزاج ظاهری رخ دهد؟ تلاش می کنند از وحدت وجود و قاعده بسیط الحقیقه و بسیاری دیگر از مبانی حکمت متعالیه ، یک دستگاه فلسفی اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی درست شود تا بر پایه آن وضع حکومت ، روابط اجتماعی مردم با همدیگر ، نظام اقتصادی و دیگر مسائل روشن گردد. ⚜️ @Taammolat74
🔰باز‌زایی الهیات در عصر پساکرونا ✍️ احمد پاکتچی 🔸در دوره معاصر، به دلیل وجود شبکه‌های اجتماعی و امکاناتی که برای به اشتراک گذاشتن تجربه‌ها فراهم می‌کنند، با یک سرعت و قدرت زیادی می‌بینیم که تجربه‌های دینی به اشتراک گذاشته می‌شوند و نمونه آن در مورد کرونا دیده می‌شود. پرسش جدی برای ما این است که تجربه‌های دینی در حوزه جهان اسلام در عصر کرونا و بازتاب آن چیست؟ 🔹می‌توانم با یک اطمینان نسبی از منظر مطالعات سنتی ادیان و جامعه‌شناسی دین بگویم به اعتقاد بنده، تجربه‌های دینی رخ داده در دوره کرونا، یک واکاوی جدی برای سنت‌های دینی است و می‌توانیم بگوییم، سنت‌های دینی از جانب کرونا، یک واکاوی برای خود ایجاد کردند. 🔸ما در تمدن غرب، در اثر کرونا با یک رفورماسیون جدید مواجه هستیم. واکاوی‌هایی که در مورد عملکرد کلیسا در مورد کرونا وجود دارد را می‌توان زمینه‌ای برای پیش‌بینی یک رفورماسیون جدید در غرب قرار داد. غرب آماده به وجود آمدن نوع جدیدی از دین‌ورزی مبتنی بر رفورماسیون است که از سنت کاتولیک و پروتستان عبور می‌کند و نئوپروتستانتیسم یا موج اعتراضی نو را در غرب می‌بینیم. 🔹در جوامع اسلامی و کشوری مانند ایران، با وضعیت پیچیده‌ای روبه‌رو هستیم. در ایران به دلیل اینکه در لایه حاکمیتی، دین نقش مهمی دارد و هویت‌ها و سنت‌های دینی اهمیت زیادی در سطوح سیاسی و اجتماعی دارند، با شرایطی مشابه با شرایط جوامع نوع دوم مواجه هستیم و بعید است تجربه‌های دینی تأثیر مستقیمی بر روی نمود و بروز رسمی دین داشته باشند و دین را در ساخت‌های رسمی خود با نوعی تغییر مواجه کنند. 🔸این باعث می‌شود لایه‌های زیرین و رویین دین‌ورزی، دچار شکاف شود، اما به دلیل اینکه برخی از جوامع اسلامی از جمله ایران یک روند اصلاح دینی را از ۱۵۰ سال قبل آغاز کردند و این روند در حال شدن است، رخدادهایی مانند پدیده کرونا، می‌تواند این روند اصلاح دینی را در کشورهای اسلامیِ پیشرو از جمله ایران شدت بدهد و بر اهمیت آن اضافه کند. به همین دلیل است که ما در جوامع اسلامی پیشرو مانند ایران و برخی کشورها مانند ترکیه و مصر، با وضعیت پیچیده مُرکب مواجه هستیم. ⚜️ @Taammolat74
🔰ارزشمندی آموزه فقاهت ✍️ رسول لطفی 🌷امام کاظم(ع) فرمودند: (تَفَقَّهُوا فِي دِينِ اَللَّهِ فَإِنَّ اَلْفِقْهَ مِفْتَاحُ اَلْبَصِيرَةِ وَ تَمَامُ اَلْعِبَادَةِ وَ اَلسَّبَبُ إِلَى اَلْمَنَازِلِ اَلرَّفِيعَةِ وَ اَلرُّتَبِ اَلْجَلِيلَةِ فِي اَلدِّينِ وَ اَلدُّنْيَا وَ فَضْلُ اَلْفَقِيهِ عَلَى اَلْعَابِدِ كَفَضْلِ اَلشَّمْسِ عَلَى اَلْكَوَاكِبِ وَ مَنْ لَمْ يَتَفَقَّهْ فِي دِينِهِ لَمْ يَرْضَ اَللَّهُ لَهُ عَمَلاً). 🔸در امتداد نهضت علمی مبتنی بر آموزه فقاهت، امام کاظم(ع) در سخنانی از ارزشمندی تفقه در دین سخن می‌گویند. دستگاه فقاهت شیعی، سیستم راهبری جمعی شیعی است در مسیر نظام امامت. رشد و بالندگی دستگاه فقاهت شیعی، مبتنی بر همین تکیه بنیادی ائمه معصومین به عقلانیت و توجه ویژه به فهم عمیق در آموزه‌های معرفتی از سوی مومنین است. 🔹در این مکتب، ارزش‌مداری فقیه بر عابد به منزله خورشید بر ستاره‌هاست، چراکه ارزشمندی عمل در این نظام مبتنی بر فهم عمیق از آموزه‌هایی دینی است. لطافت در تعبیر و تشبیه فقیه و عابد به شمس و کوکب بسیار است و انسان را به تأنی وا می‌دارد و می‌توان چنین برداشت کرد همان‌گونه که خورشید مظهر نورانیت است و پرورنده جانداران در عرصه زندگانی است، فضلیت فقیه نیز به مانند خورشید است اما ستاره فقط خود می‌درخشد. 🔸دستور به تفقه در دین، یک آموزه راهبردی برای نهضت علمی است. نهضت علمی که باید در عصر جدید شکل گیرد، از طریق احیاء عقلانیت مبتنی بر دین ممکن است. زمینه‌سازی جهت ترویج آموزه‌ها در چارچوب رشد فهم عمیق قرار گیرد. در نتیجه باید گفت معیار و شاخص جامعه دینی مبتنی بر فهم عمیق دینداران است نه میزان تعبد آنها به آموزه‌های دینی! جامعه‌ای دینی‌تر است که افراد آن از فهم عمیق‌تری نسبت به آموزه‌های دینی بهره داشته باشند، اصل و اساس آموزه‌ها را فهم کرده باشند و با آن متعالی شده باشند. 🔹ارزشمندی این فهم عمیق که از تأمل در آموزه‌های دین شکل می‌گیرد: 1-کلید بصیرت 2-تمام عبادت 3-راه رسیدن به منازل رفیع و مراتب جلیل در دین و دنیاست. 4-رضایت الهی از عمل او بسته به آن است. 💢اما آنچه باید مورد تفکر قرار گیرد، تفقه در دین از چه مسیری و به چه وجهی صورت می‌گیرد؟ راه‌ها و روش‌های زمینه‌سازی برای نهضت علمی مبتنی بر آموزه فقاهت چیست؟ ⚜️ @Taammolat74
🔉 میزگرد علمی 🔶 موضوع |میزگرد علمی داغ انتقادی در موضوع معرفت شناسی 🎙اساتید: آیت‌الله مصباح یزدی | غلامرضا فیاضی | محمد لگنهاوزن | مصطفی ملکیان جلسه هفتم ـ بخش دوم 🔻 پ.ن: آنچه از منظر مخاطبان فرهیخته می‌گذرد، بخشی از سلسله نشست‌های پژوهشی -آموزشی است که در مؤسسه امام خمینی قم به منظور تبیین تاریخی و تطبیقی مباحث معرفت‌شناسی در دهه 70 برای طلاب حوزه علمیه قم تشکیل یافته است. این جلسات به صورت روزانه در کانال تأملات بارگزاری می‌شود. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
07-2 - میزگرد معرفت شناسی.mp3
13.2M
🔉 میزگرد علمی 🔶 موضوع |میزگرد علمی داغ انتقادی در موضوع 🎙اساتید: آیت‌الله | | محمد لگنهاوزن | مصطفی ملکیان جلسه هفتم ـ بخش دوم 🔹علم حصولی و حضوری چیست؟! تمایز و ارتباط آنها به چه شکل است؟ 🔹اقسام تعریف چیست؟ در تبیین و حدود علم، باید از چه تعریفی بهره برد؟ ارائه دکتر ملکیان و علامه مصباح 🔗 برای شنیدن جلسه قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🧠 اگر فقط لباس کسی را عوض کردیم و چادر بر سرش انداختیم و نماز خوانش کردیم و با شعارها و تلقین­ ها و یا تشویق ها و تهدیدها داغش کردیم بدون این که از درون روشنش کرده باشیم و عشقی را در نهادش گذاشته باشیم ناچار در محیط دیگر سرد می شود. همان طور که آهن تفدیده در محیط دیگر سرد وسخت می شود. ✍️ علی صفایی 📚 از مسئولیت و سازندگی، صفحه 40 ⚜️ @Taammolat74
🎥 کلیپ تصویری 🔶 موضوع | انقلاب یا فراتر از آن؟ 🎙دکتر حسین کچویان سیمافکر بزرگ‌ترین تهدید برای یک انقلاب چیست؟ یک انقلاب چگونه از آرمان‌هایش جا می‌ماند؟ انقلاب زمانی که صرفا درون مرز های خودش باقی بماند و راهی به بیرون باز نکند آینده‌ای نخواهد داشت. ⏰ 18 بهمن 1399 ⚜️ @Taammolat74
🎥 کلیپ تصویری 🔶 موضوع | یا فراتر از آن؟ 🎙دکتر 🔸 باز شدن پای انقلاب به بیرون از مرزهایش مستلزم ایجاد جغرافیا و فضاست. انقلابی که نتواند در جغرافیای پیرامونش نفوذ کند توسط نیروهای اطرافش هضم می‌شود؛ انقلاب اتفاقی غیر عادی در جغرافیای اینک موجود است و بدواً از سوی همین جغرافیا تهدید می شود. اگر انقلاب بایستد و نسبت به جغرافیا بی‌توجه باشد، می‌میرد یا با انحلال در جغرافیا یا با مصادره توسط جغرافیا. 🔹اگر انقلاب نتواند جغرافیای اطراف را جهت بدهد و در این جهت‌دهی، خود را به مثابه نیرویی رسمی و همیشگی و نه اتفاقی و اضطراری طرح کند، توسط نیروهای اطرافش که نمایندگان جغرافیای عادی هستند منحل می‌شود. انقلاب ایران را به ماجراجویی و حضور در منطقه متهم می‌کنند. البته این حضور و ماجراجویی برای ایران یک انتخاب تفننی و غیرضروری نیست. 🔸این موقعیتی است که ایران به عنوان شرط ضروری بقای انقلاب و تداومش انتخاب کرده. در واقع ایران به دنبال منحل نشدن در میان نیروهای معارض و غیرانقلابی اطرافش است. 🔗 برای تماشا کامل این سخنرانی اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
📺 ویژه برنامه گفت‌وگویی با حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم ♨️با موضوع | الگوی مجتهد جامع از دیدگاه امام خمینی (در پرتو ) قسمت سوم 🔗دانلود کامل برنامه از طریق لینک زیر👇 🌐 https://aparat.com/v/6Wn5H 🔗 برای دیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @redaaa
🔉 گفتگو 🔶 موضوع |پرونده مسکوت: بررسی اسناد و اسرار انفجار ۸ شهریور ۱۳۶۰ در نخست وزیری ◾️ گفتگو کورش علیانی با محمدمهدی اسلامی ⭕️ روزنامه‌نگار و تاریخ پژوه برنامه چراغ مطالعه ـ فصل انقلاب اسلامی قسمت ششم ⏰ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
06. Mohammad mahdi Eslami.mp3
19.38M
🔉 گفتگو 🔶 موضوع |پرونده مسکوت: بررسی اسناد و اسرار انفجار ۸ شهریور ۱۳۶۰ در نخست وزیری ◾️ گفتگو کورش علیانی با برنامه ـ فصل قسمت ششم 🔹 دو ماه بعد از انفجار هفتم تیر در ساختمان حزب جمهوری‌اسلامی که در آن آیت‌الله بهشتی و بیش از هفتاد نفر دیگر شهید شدند انفجار دفتر نخست وزیری اتفاق افتاد که در آن محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر به شهادت رسیدند. در آغاز گمان می‌شد مسعود کشمیری که در آن زمان جانشین دبیر شورای عالی امنیت ملی بود در این انفجار کشته شده است و قطعاتی از اجساد دیگران را به عنوان بازمانده جسد وی دفن کردند. پس از مدتی معلوم شد که او مرتبط با سازمان مجاهدین و عامل اصلی انفجار بوده و به خارج از ایران گریخته است. 🔗 برای شنیدن قسمت قبلی، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔰بازآفرینی پدیده‌ای سنتی ـ تاریخی در عصر جدید ✍️ امیر ابیلی 📍 کاری که علی جلیجو (مدیر و مربی گروه جوانمردان) با تشکیل این گروه و اجراهای درخشان در عصرجدید برای احیای ورزش باستانی ایران انجام داد، سالها برنامه‌های تخصصی و تحلیلی انجام نداده بودند و پس از این هم نمی‌توانستند انجام دهند. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
✔️ [ادامه...] 🔸اجرای گروه «جوانمردان ایران زمین» یک نمونه درجه یک از انطباق و بازآفرینی یک پدیده تاریخی-سنتی ایرانی (ورزش باستانی) در مدیوم‌ نمایشی-سرگرمی تلویزیون برای جلب نظر مخاطب عام است. یک نمایش سرگرم‌کننده کاملا ایرانی و یک پرفورمنس بومی کم‌نظیر که می‌تواند یک ورزش ظاهرا کم‌طرفدار و دِمُده شده-در منظر مخاطب جوان و نوجوان- را به سطح اول مهمترین شوی تلویزیونی ایران بیاورد و طرفدارانی میلیونی کسب کند. 🔹پیش از این نوشتم که تنها راه عبور از بحران «ساسی»‌ها و «تتلو»ها ورود جدی به عرصه سرگرمی‌سازی است و یکی از مهمترین مسیرها، بازآفرینی و انطباق پدیده‌های بومی-سنتی (هنرها، ورزش‌ها، رسوم و ...) در مدیوم‌ و قالب‌های نمایشی- سرگرمی پرمخاطب است. مادامی که نتوان در عرصه «جذابیت» با انبوه محتواهای در دسترس مخاطب در شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون‌ها و VODها رقابت کرد هیچ قدمی برای احیای هیچ پدیده‌ی مهمی نمی‌توان برداشت. هر پدیده‌ای وقتی می‌تواند مخاطب انبوه جذب کند که بتواند خود را در قالب «Show»(نمایش) و برای سرگرمی مخاطب ارائه دهد. 🔸کاری که علی جلیجو (مدیر و مربی گروه جوانمردان) با تشکیل این گروه و اجراهای درخشان در عصرجدید برای احیای ورزش باستانی ایران انجام داد، سالها برنامه‌های تخصصی و تحلیلی انجام نداده بودند و پس از این هم نمی‌توانستند انجام دهند. درست مانند کاری که فصل گذشته پارسا خائف برای تبلیغ و احیای دوباره موسیقی سنتی ایرانی در میان نوجوانان و تینیجرهای ایرانی انجام داد. 🔹مسئله این است که اجرای گروه علی جلیجو (جوانمردان) با پایبندی به ظرائف ورزش باستانی از ضرب‌ِ نفس‌گیر مرشدها تا توجه به محتوای پهلوانی، با یک اجرای بی‌نقص قابل رقابت با هر گروه و هر قالب اجرای گروهی داخلی و خارجی برای جلب نظر مخاطب عام است و به همین دلیل می‌تواند یک الگو باشد. الگوی اجرای تمیز، تطبیق درست با مدیوم تصویری و نمایشی و رقابت برابر، به جای غر زدن درباره اینکه مثلا مخاطب دهه هشتادی دیگر نسبتی با پدیده‌های سنتی-بومی ایرانی ندارد. به هرحال، بهترین راه تبلیغ، یک اجرای لذت‌بخش است و نه یک تحلیل عمیق. ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @teribon_ir
✔️ [ادامه...] 🔘 بخش دوم 💠
 تقریر اول : تباین بر پایه ملکات نفسانی 

🔸همواره در نگاه بسیاری از دانشمندان از زمان های گذشته ، میان علم فقه و علم فلسفه ، تقابلی شبه تضاد حاکم است . تقابلی که ناشی از رویارویی عقل با نقل و یا تعبد با تعقل می باشد. 🔹تعبد به معنای روحیه اطاعت پذیری بی چون و چرا ، و تعقل به معنای روحیه پذیرش با برهان ، دو ملکه از ملکات نفسانی انسان می باشند که در تضاد با همدیگرند . لذا در نگاه این گروه از علما ، با توجه به شکل گیری فقه بر پایه تعبد محض، و پدیداری فلسفه بر تعقل محض ، فقه و فلسفه مثار آن کثرتی خواهند بود که همچون جنس الاجناس ها ، تباین به تمام ذات خواهند داشت بلکه بالاتر از آن ، سبب آسیب دیگری خواهند شد . روحیه لمّی و علت جوی فیلسوف اگر چه برای نیل به یقین برهانی ، قابل ستایش است اما در فقه ، خط قرمز فقیه می باشد . تعبد در فقه به معنای حرمت تلاش برای فهم مناطات احکام است در حالی که ابزار کار فیلسوف ، برهان لم است که از علت به معلول می رسد . 🔹این نگرش در میان هر دو گروه از فلاسفه و فقهاء ، طرفدارانی فراوان در طول تاریخ اسلام دارد ، و همانگونه که فلاسفه از پژوهش فقهی دوری می کنند ، فقهاء هم ، از گرایش به فلسفه و قواعد آن نهی کرده اند. این نگرش ناشی از عداوت فقها با فلسفه یا فلاسفه با فقه نیست بلکه ریشه در باور ایشان به ناسازگاری دو ملکه تعقل محض و تعبد محض در انسان دارد که در هر یک از دانش فقه و فلسفه نمود یافته است . 🔸با توجه به این دیدگاه ، نمی توان فیلسوف بود و هم زمان به کار فقهی پرداخت ، و یا فقیه بود و هم زمان از گرایش فلسفی بهره داشت . فیلسوف با عقل و برهان ، سر و کار دارد که پای آن در فقه و استنباط احکام شرعی ، چوبین بُود ، و فقیه هم پیرو تعبد بی چون و چرا در احکام و تسامحات عرفی در موضوعات است که امری بیگانه با فضای فلسفه و سبب لنگ شدن پای فیلسوف خواهد شد . در نتیجه ، فقیه توانمند کسی است که بویی از فلسفه نشنیده باشد ، و فیلسوف نمونه هم باید خود را از انس با مقوله تعبد و تسامحات عرفی برهاند. ادامه دارد... ⚜️ @Taammolat74
🔰دو اشکالی اساسی رویکرد «سیدجمال» در مواجهه با مدرنیته ✍️ سیدجواد حسینی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) سخنرانی در نشست | در آستانه تجدد 📍 سیدجمال یک ویژگی جدی داشت و اینکه مسئله تجدد را خوب درک کرد. وقتی سیدجمال ظهور کرد، ما در انحطاط تمدنی بودیم؛ یعنی اگر تمدن ما قرن دو و سه شکل گرفته باشد، از قرن هفتم افول داشت و دامنه نمودار در دوره سیدجمال اتفاق افتاد. مسئله او تغییر وضعیت در جامعه ایران بود، اما دو نکته وجود دارد؛ یکی اینکه سیدجمال تجربه زیسته در غرب داشت. نکته دوم اینکه سیدجمال به جای اینکه توده جامعه را برای خودش در نظر بگیرد، به سمت دستگاه حاکمه رفت. خب دستگاه ناصری به هیچ وجه اجازه اصلاحات نمی‌دهد. نکته دیگر اینکه او از اندیشه ناب تشیع لبریز نبود، هرچند گفته می‌شود شاگرد میرزای شیرازی بوده است. در عین حال به نظر من سیدجمال به اندازه اندیشمندانی مثل امام موسی صدر، امام خمینی و شهید صدر نسبت به اجزای تفکر تشیع و قابلیت‌های تفکر تشیع، اشراف نداشته است. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
✔️ [ادامه...] 🔸به راهی که شروع کرد، انتقادات جدی وارد است. سیدجمال دارای فکر نابی و اصیلی نبود، اما دغدغه‌ او اصیل بود. مسیری که رفته بود، مبنی بر اینکه از طریق دستگاه سیاسی می‌خواست اصلاحات انجام دهد، درست نبود، ولی دغدغه‌اش درست بود. آن دغدغه را و و و به دست گرفتند و راه پرچالش را با نظام‌های ارزشی اسلامی پیش بردند. در حقیقت هر چه در آستانه تشیع پیش آمدیم، وضعیت با خیلی بهتر شد، والا نتیجه تفکر تجدد در اهل سنت محمد عبده و اخوان المسلیمن و رشید رضا شد، ولی در تفکر تشیع مسیری کم‌خطرتر و پر‌بهره‌تری ایجاد شد. 💢درک سیدجمال از درک خامی بود. البته ما به عنوان انسانی که در انتهای قرن چهاردهم ایستادیم نمی‌توانیم انسانی که در میانه قرن سیزدهم ایستاده را نقد کنیم چون فکر ما و زیست ما متفاوت از آن زمان است، ولی تفکر اولیه آستانه تجدد این بود که ما تکنولوژی را می‌گیریم و برای خودمان می‌کنیم. این فکر خام بود چون ابزار و تکنولوژی با خودش فرهنگ و نظام ارزشی می‌آورد و سبک زندگی ما را تغییر می‌دهد 🔹آنهایی که تجدد را به تمامه قبول کردند و گفتند از فرق سر تا نوک پا باید متجدد شویم و آنهایی که مثل تجدد را به شدت رد کردند، در یک نقطه به نام به هم می‌رسند. چه افرادی مثل که می‌گفتند تجدد را رد کنیم و چه امثال که می‌گفتند تجدد را کامل بپذیریم، در یک نقطه به هم می‌رسند. آن نقطه چیست؟ بار بستن دین از ساحت اجتماع و حکمرانی است. اتفاقاً تفکر تشیع اصرار دارد باید در مقابل سکولاریسم ایستاد. 🔸مسئله دوم که در آن زمان اتفاق افتاد، ساخت در فضای تفکر ایران بود که با مشروطه اتفاق افتاد؛ یعنی به این سمت رفتند که مفاهیم مدرن متجدد حوزه غربی را اخذ کنند. اتفاقاً اولین علمی که در دارالفنون ایجاد شد، علوم سیاسی بود. فارغ‌التحصیلان علوم سیاسی برای تشکیل دولت مدرن پیش‌قدم شدند. اینجا دو اتفاق روی داد؛ یکی اینکه جامعه سنتی تغییر وضعیت نداد و مدرن نشد و دوم اینکه فرهنگ سیاسی سنتی قاجار در زمان مشروطه جابجا شد. مشروطه برای مقابله با استبداد بود، اما خروجی آن رضاخان شد. 🔹بنابراین دو مسئله جدی برای روشنفکران اتفاق افتاد و آن اینکه جامعه مثل دولت تغییر فاز نداد، دوم اینکه فرهنگ سیاسی محفلی قاجار به زمان مشروطه منتقل شد. این باعث شد چالش‌ها ادامه پیدا کند. در نهایت در سال ۵۷، نقطه اتصال برقرار شد و تلاش شد جامعه مدرن، دولت مدرن و امر اجتماعی و سیاسی مدرن با هم انطباق پیدا کنند و در قالب ظهور و بروز پیدا کند. ⚜️ @Taammolat74
🔉 میزگرد علمی 🔶 موضوع |میزگرد علمی داغ انتقادی در موضوع معرفت شناسی 🎙اساتید: آیت‌الله مصباح یزدی | غلامرضا فیاضی | محمد لگنهاوزن | مصطفی ملکیان جلسه هشتم 🔻 پ.ن: آنچه از منظر مخاطبان فرهیخته می‌گذرد، بخشی از سلسله نشست‌های پژوهشی -آموزشی است که در مؤسسه امام خمینی قم به منظور تبیین تاریخی و تطبیقی مباحث معرفت‌شناسی در دهه 70 برای طلاب حوزه علمیه قم تشکیل یافته است. این جلسات به صورت روزانه در کانال تأملات بارگزاری می‌شود. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇