eitaa logo
تاملات
742 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
341 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
08 - میزگرد معرفت شناسی.mp3
22.47M
🔉 میزگرد علمی 🔶 موضوع |میزگرد علمی داغ انتقادی در موضوع 🎙اساتید: آیت‌الله | | محمد لگنهاوزن | مصطفی ملکیان جلسه هشتم 🔹 تاریخچه تقسیم علم حضوری و حصولی 🔹تعریف علم حضوری و ملاک تمایز آن با علم حصولی 🔹ما در فلسفه غربی چنین تقسیمی که در فلسفه اسلامی مطرح هست و توجه خاصی که به ان بوده، نیست! 🔗 برای شنیدن جلسه قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🧠 🔸🔸‍ تمام کائنات با همه لایه ها و با همه بغرنجی اش در درون انسان پنهان است. شیطان مخلوقی ترسناک نیست که بیرون از ما در پی فریب دادنمان باشد، بلکه صدایی است درون خودمان. در خودت به دنبال شیطان بگرد، نه در بیرون و نه در دیگران. و فراموش نکن که هر که نفسش را بشناسد، پروردگارش را شناخته است. انسانی که نه به دیگران، بلکه به خود بپردازد، سرانجام پاداشش شناخت آفریدگار است. ✍️الیف شافاک 📚 رمان ملت عشق ⚜️ @Taammolat74
تاملات
📣 اطلاعیه آیینه سکندر... 🔶موضوع | حوزه علمیه قم و تجدد در ایران معاصر 🎙دکتر عبدالوهاب فراتی 🔹ب
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |حوزه علمیه قم و تجدد در ایران معاصر 🎙دکتر عبدالوهاب فراتی بازخوانی ایده غرب شناسی و غرب پژوهی در ایران سلسله نشست‌های آیینه سکندر ⏰ 17 اسفند 1399 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
neshast2.mp3
25.23M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | و در ایران معاصر 🎙دکتر سلسله نشست‌های . . . 🔗 برای شنیدن جلسه گذشته، سخنرانی علیرضا پیروزمند، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @roozegareno_ac
🔰علوم انسانی و مهندسی اجتماعی (4) ✍️رضا داوری اردکانی 📍 علوم اجتماعی نیز در بحران تجدد به وجود آمدند. این علوم که عهده‌دار تحلیل وضع جامعه و شئون زندگی جدید بودند بنحو خودآگاه و ناخودآگاه تحلیل خود را با نظر به یک طرح کلی بهنجار و متعادل صورت می‌دادند. از زمره علوم اجتماعی، اقتصاد و تعلیم و تربیت و تاریخ و سیاست سابقه بیشتری دارند. از سیاست و تاریخ و تعلیم و تربیت در اینجا چیزی نمی گویم زیرا این سه از قدیم وجود داشته‌اند و بیان اینکه در عصر جدید چه صورتی پیدا کردند مجال وسیع می‌خواهد. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰علوم انسانی و مهندسی اجتماعی (4) ✍️رضا داوری اردکانی 📍 علوم اجتماعی نیز در بحران تجدد به وجود آم
✔️ [ادامه...] 💠
بخش چهارم


🔸با تصدیق این معنی که در زمان تجدد بشر با اراده و علم خود جهان را دگرگون کرده است نمی‌توان نتیجه گرفت که دگرگونی دوران تجدد از ابتدا بر طبق برنامه تدوین شده صورت می‌گرفته است. اروپای جدید در آغاز راه خود بی نیاز از ‌برنامه و به نحو طبیعی پیشرفت کرده و در یکصدسال اخیر بر اثر بروز بحران، کشورهای جهان و حتی اروپا ناگزیر به درجات به برنامه‌ریزی روکرده‌اند. 🔹اگر مراد از مهندسی اجتماعی تدوین برنامه و اجرای آنست، مطلب جای بحث ندارد. زیرا برنامه‌ریزی هست و اجرا هم می‌شود. اما معمولاً مهندسی اجتماعی چه جزئی و چه کلی در گوش ما طنین و فحوایی دارد که گویی اشخاص در هر کشور یا احزاب و گروه‌ها در کشورها می‌توانند هر طور که پسندیدند و آرزو داشتند به زندگی و جامعه صورت بدهند. به عبارت دیگر مهندسی اجتماعی برنامه ریزی نیست بلکه در آن جهان و جامعه و زندگی زمینه‌ای انگاشته می‌شود که می‌توان با رأی و ذوق و میل خود در آن هر گیاهی را که دوست دارند بکارند و هر حاصلی که می‌خواهند بردارند و هر بنایی که می‌خواهند بسازند. 🔸این مهندسی اجتماعی خواه جزئی باشد و خواه کلی به علم ربطی ندارد و در هیچ جا عملی نمی‌شود و اگر به آن بپردازند (چنانکه در روسیه پرداختند) حاصلش آسیب و درد و مصیبت است. هر دوران تاریخی امکان‌هایی دارد و در حدود آن امکان‌هاست که آدمیان می‌توانند تصمیم بگیرند و طرح در اندازند و عمل کنند. جامعه و تاریخ جدید هم اقتضاهایی دارد که علوم انسانی باید به این اقتضاها توجه کنند و آنها را دریابند. توجه به این نکته مهم است که علوم اجتماعی و بخصوص جامعه‌شناسی در همان زمان به وجود آمد که اندیشه تغییر آگاهانه در نظم جامعه و بنای نظم تازه پدید می‌آمد. مارکس طرح انقلاب را درانداخت ولی طرح او بی‌توجه به شرایط و امکان‌های تاریخی نبود. 🔹پس از مارکس علوم اجتماعی بیشتر به شناخت نظم اجتماع و روابط و مناسبات مردمان و شرایط تغییر و تحول امور توجه کرد. ولی این بدان معنی نیست که علوم اجتماعی نسبت به آنچه روی می‌دهد بی‌طرف و بی‌تفاوت باشند و صرفاً به گزارش دادن اکتفا ‌کنند. علوم اجتماعی از دهه‌های پایان قرن نوزدهم صورت انتقادی پیدا کرده و این وضع بخصوص در زمان پست مدرن شدت یافته است. این علوم از وضع زمان و آنچه می‌گذرد جدا نیستند. 🔗 برای مطالعه قسمت قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammloat74
♨️ دوره مجازی مسأله شناسی فعالان عرصه فرهنگ و رسانه 🔶 موضوع |مسئله چیست؟! 🎙با سخنرانی‌های اساتید: مجید حسینی، سینا کلهر، پیام فضلی‌نژاد، میلاد دخانچی، بشیر حسینی، امیر خراسانی، صابری تولایی، کمیل قیدرلو، مجید امامی یازدهمین مدرسه تابستانه دعوت ⏰ از 1 فروردین 1400 🔻 در ایام نوروز با کانال تأملات همراه باشید... ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |کل تاریخ ایران در خیابان انقلاب حاضر است! 🎙حجت‌الاسلام مجتبی نامخواه نشست رونمایی از کتاب «انقلاب ۵۷ و انکشاف فلسفه تاریخ ایران» پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی ⏰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
مجتبی نامخواه.mp3
7.72M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |کل در خیابان انقلاب حاضر است! 🎙حجت‌الاسلام نشست رونمایی از کتاب «۵۷ و انکشاف » 🔹 اگر یک دهه پیش علائق ایدئولوژیک در حوزه مطالعات انقلاب، گفتارهای رتوریک تولید می کرد و بیش از آن چیزی نداشت، امروز علناً و عملاً میان مایگی چنان بسط پیدا کرده است که ما در حوزه انقلاب اسلامی فقط گفتارهای توپولوژیک می فهمیم. حرف هایی که نهایتاً نتیجه موثری ندارد. از این جهت من فکر می کنم که پروژه آقای طاهایی اهمیت دارد و اهمیت آن برای حوزه مطالعات انقلاب مضاعف است. 🔹تا پیش از این تلاش ایشان برای شناخت انسان انقلاب در پرتو امکانی بود که انقلاب بوجود آورده بود ولی در این کتاب بر شناخت ایران در پرتو این امکان سعی شده است. اگر تا پیش از این آقای طاهایی تلاش می کرد تا به مخاطب نشان بدهد که انسانی که در جریان انقلاب به خیابان آمد، سپس به جبهه و نهادهای انقلابی رفت یک انسان عمیقاً قدسی است که در عین حال فلسفی است و ارزش فلسفیدن و اندیشیدن دارد؛ در این کتاب ایشان تلاش می کند که نشان بدهد که در جریان انقلاب فقط جامعه به خیابان نمی آید بلکه تاریخ نیز به خیابان می آید و کل تاریخ ایران در خیابان انقلاب حاضر است. 🔹 آقای طاهایی یک اگزیستانسیالیسم ایجابی داردمخصوصاً در این دوره که فکر می کنم نسل دوم و سوم اگزیستانسیالیسم منتقد غرب با بحث های مذهبی پیوند خورده است و یک نوع بنیادگرایی را دارد تولید می کند. در این فضا به نظر چارچوب نظری که جناب آقای طاهایی دارند اهمیت دارد که این چارچوب خودش از یک جهت دارای نوآوری است. ⚜️ @Taammolat74
📺 ویژه برنامه گفت‌وگویی با حجت الاسلام و المسلمین عبدالله محمدی ♨️با موضوع |آسیب شناسی فهم دین در پرتو قسمت چهارم 🔗دانلود کامل برنامه از طریق لینک زیر👇 🌐 https://aparat.com/v/EPfa2 🔗 برای دیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @redaaa
📺 ویژه برنامه گفت‌وگویی با حجت الاسلام و المسلمین محمود رجبی ♨️با موضوع |دشمن‌شناسی در پرتو قسمت پنجم 🔗دانلود کامل برنامه از طریق لینک زیر👇 🌐 https://aparat.com/v/ORbYH 🔗 برای دیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @redaaa
🎉 پیشنهاد ویژه ➰➰➰ کانال تأملات سال گذشته در ایام نوروز که مقارن شده بود با گسترش اپیدمی کرونا، پیشنهاد رمان‌خوانی رو برگزار کرد که مورد استقبال هم قرار گرفت، امسال پیشنهاد کتاب رو در ایام نوروز نیز ادامه میدهیم. دوستان متناسب با هر تخصص و حوزه مورد علاقه‌ای که دارند، لیستی از بهترین کتاب ها رو با توضیحات مختصر برای ما بفرستند➰➰➰ 🔵 این‌ها لیست کتاب‌هایی هست که ایام نوروز امسال، معرفی کردیم: 📚 کتاب رهش / رضا امیرخانی 📚 کتاب احضاریه / علی موذنی 📚 کتاب قصه دلبری / محمدعلی جعفری 📚 کتاب روی ماه خداوند را ببوس / مصطفی مستور 📚 کتاب درخت ابریشم بی‌حاصل / محمدرضا بایرامی 📚 کتاب ارتداد / وحید یامین پور 📚 کتاب قربانی طهران / حامد اشتری 📚 کتاب قطاری از کلمات / احمد اکبرپور 📚 کتاب برج ناز / هادی حکیمیان 📚 کتاب لبه تاریکی / طیبه نجیب 📚 کتاب خادم ارباب کیست؟! / سیدعلی اصغر علوی 📚 کتاب سقای آب و ادب / سیدمهدی شجاعی 📚 کتاب رویای یک دیدار / سیدناصر هاشم زاده 📚 کتاب برج سکوت / حمیدرضا منایی پیشاپیش عیدتون مبارک🌸🌸🌸 ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰رسانه به مثابه توپ جنگی ✍️ باشگاه استراتژیست جوان 🔸#جنگ_شناختی [cognitive war] منازعه‌ای است که ب
🔰تفاوت جنگ شناختی با جنگ رسانه‌ای ✍️ محمد بحرینی 📍 اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که در جنگ شناختی، رسانه تنها ابزار جنگ نیست بلکه یکی از ابزارهاست. درحالی‌که جنگ رسانه‌ای تقریباً فقط از ابزار رسانه برای پیشبرد اهداف خود بهره می‌برد، در جنگ شناختی ‌این ابزار در کنار ابزارهای متعدد دیگر نقش ایفا می‌کند و مجموعه این ابزارها، مقاصدی متنوع‌تر و کارآمدتر را به همراه می‌آورند. شاید بتوان گفت در جنگ رسانه‌ای مهم‌ترین هدف، کنترل جریان اطلاعات است اما هدف از جنگ شناختی و به عبارت بهتر هدف از هر عملیات شناختی بسیار متنوع‌تر است. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰تفاوت جنگ شناختی با جنگ رسانه‌ای ✍️ محمد بحرینی 📍 اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است ک
✔️ [ادامه...] 🔸هدف از ایجاد رسانه‌ها انتشار اخبار نیست بلکه هدف، مدیریت افکار عمومی است. به‌عبارت‌دیگر رسانه‌ها برای انتشار اخبار به وجود نمی‌آیند بلکه برای مدیریت افکار عمومی به وجود می‌آیند. لذا در دهه‌های اخیر شاهد این بوده‌ایم که جریان‌هایی که به دنبال اثرگذاری بیشتر هستند، حتماً در راستای راه‌اندازی یک یا چند رسانه قدم برمی‌دارند. 🔹در شرایط کنونی که انحصار رسانه از بین رفته و هیچ‌کس نمی‌تواند جریان اطلاعات را در کنترل خود داشته باشد، چه راهبردی باید اتخاذ کرد؟ این‌جاست که مزیت‌های جنگ شناختی خود را نمایان می‌کند و جنگ رسانه‌ای را به‌عنوان شیوه‌ای منسوخ به حاشیه می‌راند. 🔸نفوذ به ذهن تک‌تک افراد برای دست‌کاری‌های ذهنی، تغییر نگرش، تغییر و تسلط بر مدل تحلیل اطلاعات در افراد، اثرگذاری بر تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات افراد، پیش‌بینی کنش‌های رقیب، مدیریت هیجانات و احساسات و حب و بغض‌ها، مدل‌سازی ریاضی فرایندهای ذهنی، استفاده حداکثری از هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین و سایر اقداماتی از این ‌دست و فراتر از آن، اهدافی است که در جنگ شناختی مورد توجه قرار می‌گیرد. 💢با این اقدامات صرف‌نظر از این‌که چه کسی کنترل جریان اطلاعات را در اختیار دارد، می‌توان پس از ورود جریان اطلاعات به ذهن‌ها، بر افکار و رفتارهای افراد تأثیر گذاشت و نقشی تعیین‌کننده ایفا نمود. 🔹تصور غالب این است که مرکز فرماندهی هر انسان مغز اوست. مغز است که برای سایر اعضای بدن فرمان صادر می‌کند و اعمال و رفتارهای ما را شکل می‌دهد. اما دانیل کانمن، روانشناس برنده جایزه نوبل اقتصاد اثبات می‌کند اغلب انسان‌ها بیش از آن‌که بر اساس فکر تصمیم بگیرند بر اساس هیجانات و احساسات تصمیم گرفته و اقدام می‌کنند. 🔸از این ‌جهت در جنگ شناختی فقط ذهن به‌عنوان مرکز فرماندهی اعمال هر انسان مورد توجه قرار نمی‌گیرد بلکه حوزه احساسات، علایق و هیجانات نیز به‌عنوان بخشی تأثیرگذار و غیر قابل چشم‌پوشی مورد توجه جدی است. به همین دلیل است که در کتاب «نبردی برای تسخیر ذهن‌ها و قلب‌ها» (The Battle for Hearts and Minds) که سال‌ها پیش توسط پنتاگون منتشر شد، می‌بینیم که تسخیر هر دو حوزه ذهن و قلب مورد توجه است. ⚜️ @Taammolat74
🔰
فقه و فلسفه : تضاد یا تضایف؟ ✍️استاد موالی زاده بخش سوم 📍 نسبت میان فقه و فلسفه به عنوان دو علم اصالی در حوزه علوم اسلامی ، پس از چشم پوشی از نگاه برون دینی به فلسفه و اتهام تکفیری به فلاسفه ، از مباحث چالشی حال حاضر مجامع علمی است که در صورت تعیین سرنوشت آن می تواند به تحول در هر دو حوزه دانشی کمک شایانی کند. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 فقه و فلسفه : تضاد یا تضایف؟ ✍️استاد موالی زاده بخش سوم 📍 نسبت میان فقه و فلسفه به عنوان دو عل
✔️ [ادامه...] 🔘 بخش سوم 💠
 ادامه تقریر اول : تباین بر پایه ملکات نفسانی 

🔸به یاد دارم در چند سال پیش از این در یکی از نشست های تربیتی ، یکی از اساتید حاضر در جلسه ، اصرار داشت که باید عموم جوانان را از مباحث فلسفی دور نگه داشت تا روحیه تعبد آن ها به احکام شرعی تضعیف نگردد و در امر تقلید از مجتهد دچار سستی نشوند. 🔹برخی از فقهاء با استناد به آیه شریفه «وَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِ » بر این باورند که احکام شرعی و فقهی با زبان عرفی و همه فهم ابلاغ شده است که فیلسوف از فهم آن زبان ناتوان است و فلسفه سبب اعوجاج و کج فهمی در برداشت از متون دینی و شرعی می گردد. 🔸بر این اساس، مصالحه‌ای نانوشته میان فقها و فلاسفه از گذشته دور تا عصر حاضر شکل گرفته که بر پایه آن هر کس در حوزه علمی و پژوهشی خود بدون تعرض به دیگری پیش رود و پژوهش کند. 🔹بنابراین در طول تاریخ علمی جهان تشیع ، شاهد دو گرایش و دو جریان علمی در میان دانشمندان اسلامی هستیم . یکی جریان علمی حکمت که دانش مادر آن فلسفه است ، و دیگری جریان علمی منقول که سردسته آن علم فقه می باشد . دانشمندانی همانند شیخ طوسی و شیخ مفید و سید مرتضی متخصص علوم فقه ، اصول ، تفسیر و کلام بوده اند و در برابر آنها ، فرهیختگانی همچون فارابی و بوعلی سینا و سهروردی که در حکمت نظری و عملی غرق بوده اند و علاوه بر فلسفه ، علوم ریاضی و طبیعی و اخلاق در زمینه های فردی و تدبیر منزل و سیاست مدن را هم فرا می گرفتند. 💢البته اگر چه بزرگانی در طول تاریخ علمی جهان تشیع همچون علامه حلی و محقق و فاضل نراقی در هر دو فضای علمی تحقیق و پژوهش داشته اند ولی بر تباین فقه و فلسفه و عدم تاثیرگذاری بر هم اصرار داشته اند ، و خود هم تلاش می کردند مرز هر یک را نگه دارند.. 🔴ان شاالله ، ادامه بحث و شرح تقریر دوم دیدگاه تباین در بخش های آینده خواهد آمد ... ادامه دارد... 🔗 بخش قبل را در اینجا مطالعه کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔰 سیدجمال و راه سوم ✍️محمد صدرا عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان سخنرانی در نشست | در آستانه تجدد 📍سیدجمال سعی داشت راه میانه و سومی را در بین دو راه سلفی‌گرایی و نوگرایی و تجددگرایی باز کند. عنوان این راه سوم، تجددخواهی با محوریت دین است. به نوعی بعد از انقلاب اسلامی ما در حوزه سیاست این مفهوم و مقصود را با مسئله ولایت فقیه دنبال می‌کنیم... از نظر من کار بزرگی که سیدجمال انجام داده و برای ما قابل استفاده است، همین سعی در بازگشایی راه سوم به سوی زندگی و شیوه جدید در عصر جدید است. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 سیدجمال و راه سوم ✍️محمد صدرا عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان سخنرانی در نشست | در آستانه تجدد 📍سید
✔️ [ادامه...] 🔸 اولین دفاع جهان اسلام از هویت خودش توسط روشنفکران این بود که گفتند مشکل از ما مسلمانان است و نه از اسلام و تلاش کردند نشان دهند اسلام مشکلی ندارد و ما مسلمانان است که آموزه‌های اسلام را درست نفهمیدیم و عقب ماندیم. اینجا مفهوم اصلاح به وجود آمد. مسلمانان گفتند دینی که شما می‌گویید نجات‌بخش است، چه شکلی است؟ 🔹روشنفکران در پاسخ گفتند ما در حوزه دین اصلاح انجام می‌دهیم و دین اصیل را به شما نشان می‌دهیم. اینجا بحث سلفی‌گری و بازگشت به دین خالص پیدا شد. در این مواجهه دو مفهوم انحطاط و اصلاح پیدا شدند و اندیشمندان اسلامی در چهارچوب این مفاهیم تلاش کردند به یک سوال اساسی که هنوز هم برای ما حل نشده است، پاسخ دهند. 🔸 آن سوال اساسی که خیلی مهم است این است چگونه می‌توان به عصر جدید راه پیدا کرد و در عصر جدید زندگی کرد بدون آنکه هویت مسلمانی و اسلام را از دست بدهیم؛ یعنی اینجا یک سوال ایجاد شد که جنبه هویتی داشت. مسلمان‌ها می‌خواستند با حفظ هویت و فرهنگی اسلامیشان شیوه زندگی که غرب به آنها ارائه می‌داد را بپذیرند. 🔹طبیعتا چون این شیوه زندگی در غرب شکل گرفته بود با فرهنگ غربی آمیخته بود و با آموزه‌های اسلام نمی‌ساخت؛ لذا مسلمانان تلاش کردند ببینند آیا می‌شود این شیوه زندگی را از آموزه‌های فرهنگ غربی جدا کرد یا خیر. سیدجمال هم راه سوم را برای همین مطرح کرد؛ چون دو پاسخ عمده که داده بودند، هر دو به درد جهان اسلام نمی‌خورد. 🔸ما دو تصویر از سیدجمال داریم. یک تصویر، تصویر یک جاسوس، فراماسون و حتی ملحد و شارلاتان علمی و سیاسی است. مثلا دکتر طباطبایی در جلد هجدهم دایرةالمعارف ذیل مدخل سیدجمال از او به عنوان شارلاتان سیاسی یاد می‌کند و معلومات او را زیر سوال می‌برد و معتقد است او فرصت‌طلب سیاسی بود که درصدد دستیابی به قدرت بود. 🔹 در مقابل کسانی مثل مرحوم خسروشاهی معتقدند سیدجمال جزء افرادی است که مجدد دین است و ممکن است هر هزار سال یکبار ظهور کنند. یکی از دلایل این کژتابی‌ها مطالعه سیدجمال خارج از کانتکستی است که در آن قرار داشت. وقتی سیدجمال را داخل کانتکست بگذاریم می‌بینم علی رغم اینکه سیاستمدار بود و اطلاعات علمی‌اش کم بود ولی آدم تیزهوشی بود و ایده بزرگی داشت. نسل اول روشنفکران ما مثل الآن نبودند و امکانات نداشتد، با این حال سیدجمال اینها را پیش‌بینی کرده بود. 💢به هر حال نکته اساسی این است که باید جمال را در کانتکست و زمینه خودشان مطالعه کنیم. در ضمن باید متن‌هایشان را هم بخوانیم و به گزارشات تاریخی افراد اکتفا نکنیم. ⚜️ @Taammolat74
🔉 میزگرد علمی 🔶 موضوع |میزگرد علمی داغ انتقادی در موضوع معرفت شناسی 🎙اساتید: آیت‌الله مصباح یزدی | غلامرضا فیاضی | محمد لگنهاوزن | مصطفی ملکیان جلسه نهم 🔻 پ.ن: آنچه از منظر مخاطبان فرهیخته می‌گذرد، بخشی از سلسله نشست‌های پژوهشی -آموزشی است که در مؤسسه امام خمینی قم به منظور تبیین تاریخی و تطبیقی مباحث معرفت‌شناسی در دهه 70 برای طلاب حوزه علمیه قم تشکیل یافته است. این جلسات به صورت روزانه در کانال تأملات بارگزاری می‌شود. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
09 - میزگرد معرفت شناسی.mp3
15.36M
🔉 میزگرد علمی 🔶 موضوع |میزگرد علمی داغ انتقادی در موضوع 🎙اساتید: آیت‌الله | | محمد لگنهاوزن | مصطفی ملکیان جلسه نهم 🔹برای تتمیم بحث درباره اینکه فیلسوفان غربی تا چه اندازه به علم حضوری توجه داشته‌اند، نکاتی می‌توان یافت. 🔹در فلسفه اسلامی، ذهن جایگاه علم حصولی است فقط! (البته مسامحتا) ولی در زبان اروپایی احساسات حضوری را به ذهن نسبت می‌دهند. 🔹تعریف علم حضوری و حصولی و تمایز آنها ارائه آقای لگنهاوزن و آقای فیاضی 🔗 برای شنیدن جلسه قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🧠 🔸🔸جهان هرگز باور نداشت كه اینچنین روزهایی را ببیند. سال‌ها بود كه راه و یاد انبیاء فراموش شده بود تا ناگاه خورشیدی دیگر متولد شد و انفجار عظیمی از نور، شب را شكســت و آخریــن عصـر جاهلیت نیز با انقلاب اسلامی ایران سپری شد. خفتگان هنوز از بی‌خبرند و نمی دانند كه تاریخ در انتظار چه فردایی است... اما ای من! تو كه نخفته‌ای؟ ✍️ شهید آوینی ⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |مبانی نظری غرب مدرن 🎙 محسن بهرامی جلسه سیزدهم کانال تلگرامی اشراق ⏰ 10 بهمن 1399 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
درسگفتار مبانی نظری غرب مدرن 13.mp3
14.48M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |مبانی نظری 🎙 جلسه سیزدهم ⬅️مبانی نظری غرب مدرن 3- اصالت علم 🔹 راز زدایی از عالم علم مدرن هرنوع تلقی معنوی از عالم رانفی میکند. این ویژگی علوم جدید تلازم منطقی باماتریالیسم دارد. 🔹جداکردن اخلاق ازتاروپود عالم درتفکر مدرن احکام اخلاقی فاقد معنای نفس‌الامری بوده ویکسره اعتباری وانشایی فرض می‌گردد. 4- تکنولوژی و تکنوکراسی 🔹تکنولوژی جدید یک ابزار نیست.بلکه تجسم یک تفکر است. تکنولوژی مدرن بیانگر نسبت استیلاجویانه بشر مدرن باعالم هستی است. 🔗 برای شنیدن جلسه قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔰علوم انسانی و مهندسی اجتماعی (5) ✍️رضا داوری اردکانی 📍 علوم اجتماعی، علم دوران تحول سریع اجتماعی و فرهنگی است و هم‌عنان با این تحول که غالباً هم پر کشاکش بوده سیر کرده است. از آنجا که لفظ و مفهوم علم در فهم همه ما ‌حرمت بسیار دارد. طبیعی است که مردمان آن را به عنوان کارساز زندگی و حل کننده مسائل تلقی کنند و علوم اجتماعی را نیز راهبر اصلاحات یا لااقل ناظر تعدیل‌کننده افراط‌ها و تفریط‌ها و رفع‌کننده نواقص و نقائص و روشن‌کننده راه عمل اخلاقی و سیاسی بدانند این قبیل تلقی‌ها و توقع‌ها از علم گرچه کاملاً بی‌وجه نیست شاید ساده‌انگارانه باشد. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰علوم انسانی و مهندسی اجتماعی (5) ✍️رضا داوری اردکانی 📍 علوم اجتماعی، علم دوران تحول سریع اجتماعی
✔️ [ادامه...] 💠
بخش پنجم


🔸هم اکنون در همه‌جا و بخصوص در میان ما تلقی و توقع از علم این است که همه مسائل را حل کند و مشکلات را از میان بردارد. علم از عهده حل همه مسائل بر نمی‌آید اما بی‌مدد و راهنمایی آن هم راه بجایی نمی توان برد به این جهت سیاستمداران باید جانب علم را نگاه دارند هرچند که علم متضمن هیچ دستورالعمل سیاسی و اخلاقی نیست. 🔹راستی علم با سیاست و اخلاق و با مدیریت زندگی و جامعه چه نسبت دارد؟ علوم دقیقه امکان‌های ساختن و بسط تکنیک را نشان می‌دهند و علوم انسانی و علوم اجتماعی بیشتر نظم‌ها و بی‌نظمی‌ها، تعادل‌ها و عدم تعادل‌ها، قرارها و بی‌قراری‌ها را آشکار می‌کنند. در این آشکارگی است که تکلیف عمل هم تا حدودی روشن می‌شود. 🔸علم به سیاستمدار نمی‌گوید که چه بکند بلکه سیاستمدار با نظر به آنچه علم روشن کرده است در می‌یابد که مشکل کجاست و چه امکان‌هایی برای رفع آن وجود دارد و بر این اساس است که تصمیم می‌گیرد ولی کار سیاستمدار مهندسی اجتماعی نیست زیرا سیاست و تدبیر استنباط و تصمیم است اما مهندسی طرحی است که با نظر ریاضی درانداخته و بیشتر توسط تکنسین‌ها اجرا و محقق می‌شود. 🔹برنامه مهندسی را از آن جهت به آسانی می‌توان اجرا کرد که ماده‌اش خام و سخت است و مقاومتش را می‌توان پیش‌بینی و محاسبه کرد صورتش هم صورت ریاضی است اما طرح سیاسی و برنامه توسعه اجتماعی – اقتصادی دامنه‌ای وسیع دارد و با موانع و مقاومت‌های غیر قابل پیش‌بینی مواجه می‌شود که اجرای دقیق آن را دشوار می‌کند بخصوص که رفتار مردم صورت ریاضی نمی‌پذیرد و حتی کمتر برنامه‌ای وجود دارد که دانشمندان علوم اجتماعی و کارشناسان مسائل توسعه درباره آن توافق داشته باشد. اگر در تهیه وتدوین طرح‌های علمی علائق دانشمندان ضامن پیشرفت کاراست در مرحله اجرای برنامه‌های توسعه نیز اراده‌ای باید وجود داشته باشد که موانع را از سر راه بردارد. 💢 مهندسی اجتماعی مکانیکی بودن جامعه و زندگی و سیاست را به ذهن متبادر می‌کند و صرفاً بر اساس تلقی مکانیکی که از جامعه پدید آمده است، توجیه می‌شود این تلقی چندان بی اساس و سست است که حتی بنیانگذاران پوزیتیویست جامعه‌شناسی هم آن را تبیین عالی با دانی تعبیر کرده و مردود دانسته‌اند ولی وقتی سیاست در همه جای جهان و مخصوصاً در وضع توسعه‌نیافتگی بی‌بنیاد و مستعد منحل شدن در سوداها و بلهوسی‌ها و خودرایی‌ها می‌شود و نظام غالب مصرف بدشواری به سیاست اجازه دخالت می‌دهد، احتمال تبدیل سیاست به مهندسی اجتماعی کم نیست. 🔗 برای مطالعه قسمت قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammloat74