eitaa logo
تاملات
734 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
340 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
Mahmoud Karimi - Shabe 20 Ramazan 1397 (03) [GisooMusic].mp3
18.2M
🎼 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔶🔶🔶 🏴 داره میلرزه دست و پام از شوق دیدن زهرا(س) زینب یتیم گشته و حالا تمام شهر آرام، بی علی به نماز ایستاده است... :)🖤 یا امیرالمومنین✨ شب بیستم ماه مبارک رمضان 1397 🔷🔷🔷 🎙 محمود کریمی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜️ @Taammolat74
🔰 رمز مظلومیت علی؟ ✍️ سیدمهدی شجاعی 🔸شهادت امام علی(ع) اگرچه مظلومانه است و فرق شکافته او اگر چه جگرسوز، اما اساس مظلومیت علی، نه در شهادت علی است و نه در فرق شکافته او. 🔹مظلومیت علی نه بر پایه سکوت علی استوار است و نه بر مبنای صبر علی که صبر و سکوت تنها دو شاخه‌ هستند، از راز درخت ستبر و تنومند مظلومیت علی. 🔸مظلومیت علی تنها در خانه‌نشینی و غصب خلافت علی نیست که غصب خلافت جلوه‌ای از تجلیات ظاهری مظلومیت علی است. 🔹اگر سر مظلومیت علی منحصر به دوران «صبرت و فی العین قذی و فی الحلق شجی اری تراثی نهبا» بود، بی‌شک در زمانه «مجتمعین حولی کربیضه الغنم» از حصار مظلومیت در می‌آمد. 🔸اگر دوران مظلومیت علی محدود به آن بیست و سه سال دردآلود بود، در آن پنج سال دیگر قاعدتاً علی مظلوم نمی‌بود و اگر تنها حیات علی، حیات مظلومانه بود، بی‌تردید علی هنگام شهادت با مظلومیت وداع کرده بود .پس چیست، رمز مظلومیت جاودانه علی؟!» 📚 مقدمه کتاب «متقین» ⚜️ @Taammolat74
🔰علی در میان پیروان عاشقش نیز تنهاست ! ✍️ علی شریعتی 📌 «... دردناک تر اینکه، علی در میان پیروان عاشقش نیز تنهاست! در میان امتش، که همه ی عشق و احساس و همه فرهنگ و تاریخش را به علی سپرده است، تنهاست. او را همچون یک قهرمان بزرگ، یک معبود و یک اله می پرستند، اما نمی شناسندش و نمی دانند که کیست، دردش چیست، حرفش چیست، رنجش چیست و سکوتش چراست؟... این است که علی در میان پیروانش هم تنهاست; این است که علی در اوج ستایش هایی که از او می شود، مجهول مانده است.» . 📚 برگرفته از مجموعه آثار 26، بخش علی تنهاست ، ص ۹۰ ⚜️ @Taammolat74
📑 ماهنامه مجازی دیده‌بان اندیشه ✴️کودتای تحریف موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه 🏷( شماره 25؛ شماره 1 از سال دوم ) 🔸ماهنامه تخصصی رصد روشنفکران، اندیشمندان و ژورنالیست‌های علوم انسانی در فضای مجازی 🔹دیده‌بان اندیشه عرصه‌ای است تا بازتاب و پژواک اندیشه‌های اصحاب علوم انسانی باشد. بازتاب اندیشه‌هایی که در فضای مجازی به صورت پراکنده وجود دارد. اینجا فرصتی است تا بیشتر با اندیشمندان و روشنفکران و ژورنالیست‌های اندیشه، آشنا شده و پای گفتارها و یادداشت‌های تحلیلی‌شان باشیم و عالمانه و منصفانه برخی نکات آنها را تحلیل و ارزیابی علمی کنیم. 🖇 این نشریه الکترونیکی را در پست ذیل دانلود کنید👇👇👇 ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @fekrat_net
دیده بان اندیشه 25 - ویراست 2.pdf
9.85M
📑 ماهنامه مجازی ✴️ 🏷( شماره 25؛ شماره 1 از سال دوم) 🔹در این شماره از دیده‌بان اندیشه، به بررسی مقوله تحلیل تئوریک جریانات مختلف رسانه‌ای درباره تفسیر و بازنمایی کودتا پهلوی می‌پردازیم و چهار جریان تنویر، تخریب، تلطیف و تطهیر را بررسی می‌کنیم: 🔻مواجهه جریانات مختلف با روایت کودتای سوم اسفند 1299 چگونه است؟ 🔻رضاشاه؛ گماشته انگلستان یا معمار ایران امروز؟ 🔻رسانه های تطهیرکننده رژیم پهلوی به دنبال چه اهدافی هستند؟ 🔻در مقابل جریانات بزک کننده پهلوی باید چه کرد؟ 📍 به همراه متن مناظره خسرو معتضد و صادق زیباکلام و یادداشت‌هایی از عبدالله شهبازی، مهدی تدینی، مجید تفرشی، موسی نجفی، عباس سلیمی نمین، سعید حجاریان، موسی حقانی، مصطفی تاج‌زاده و رسول جعفریان و... ⚜️ @Taammolat74
🔰 مهمترین عمل در شب قدر، فکر کردن است نه عبادت! مهم ترین عمل در شب قدر، شنیدن، فکر کردن، نقشه ریختن و تصمیم گیری است. باید در این شبها، ساعتهایی را برای خود خلوت داشته باشیم و تا صبح نقشه بریزیم و بالاخره تحویل امام زمان (علیه‌السلام) بدهیم، بگوییم: آقا! ما برای سال آینده مان این چیزها را میخواهیم که شما امضاء کنید. پس داده‌های ما در این شب‌ها فوق العاده مهم است. بهتر است، بیندیشیم چه داده‌هایی را به حضرت تقدیم کنیم، تا امضاء بفرمایند! ⚜️ @Taammolat74
🔰 قدر و نظم اجتماعی ✍️حبیب‌الله بابایی (قسمت دوم و سوم) 🔸نگاه «قدرمحور» صرفا بر حدود و مرزهای فردی و اجتماعی تأکید نمی‌کند. چنین نیست که هر فردی در خود فرو رود و دامن خود را برچیند می‌تواند نظمی بوجود آورد. اساسا در آگاهی به اندازه‌ها و پرورش اندازه‌های خود، هر فردی می‌تواند مسیر رشد و توسعه خود را بهتر بشناسد، در ایجاد ارتباط و مرابطه (یا ایها الذین آمنوا اصبروا، و صابروا و رابطوا و اتقوا الله) با دیگران نیز می‌تواند موثرتر عمل کند. 🔹به بیان دیگر، تحفظ بر اندازه‌ها (قدرها)، صرفا ایجاد محدودیت نیست، بلکه علاوه بر جنبه های سلبیِ حدود و اندازه‌های خود، با شناخت اندازه ها، تربیت و توسعۀ اندازه‌ها نیز رخ می‌دهد. در چنین رویکرد سلبی، با تحفظ (یا تقوی) بر مرزها و خط‌ها (قدر به مثابه حدّ) امکان تضاد و تصادم از بین می‌رود؛ و در رویکرد ایجابی با تأکید بر داشته‌ها (قدر به مثابه ظرفیت) امکان وحدت و اتصال و انسجام فراهم می شود. در واقع، نظم به مثابه قدر، صرفا در حل اختلافات و کنترل خشونت نیست، بلکه در یکی شدن، بزرگ شدن، و توسعه یافتگی انسانی نیز هست. 🔸در توسعه گنجایش قدر‌ها و اندازه‌های خود، توجه به اندازه‌های دیگران، تعارف و شناخت اندازه‌ها (لتعارفوا)، و استفاده از اندازه‌های دیگران برای توسعه اندازه خود (تعاون در اندازه‌ها) اهمیت زیادی دارد. قدرها در کنار یکدیگر ظرفیت های بیشتری ایجاد می‌کنند و هر میزان ظرفیت‌ها فزونی می‌گیرد، هماهنگی‌ها و هم افزایی‌ها بیشتر شده و نظم قوی‌تر و متقن‌تری بوجود می‌آید. بدین‌سان در ایجاد نظم اجتماعی از یک سو تقوی لازم است تا از حد و اندازه‌ها تجاوزی صورت نگیرد، و از سوی دیگر، تعارف و تعاون در اندازه‌ها لازم است تا قدرها و حدها از محدودیت درآید و هر کسی در مسیر خود، نامحدود شود. 🔹هر چند «قدر» متضمن نوعی از «عدل» هست و حفظ اندازه‌ها به نظام عادلانه منتهی می‌شود، لیکن، مفهوم قدر از مفهوم عدل متفاوت است. قدر به معنای اندازه داشتن و به اندازه بودن است در حالی که عدل به معنای قراردادن چیزی در محل مناسب خود می‌باشد. روشن است تا زمانی که چیزی به اندازه نباشد، در موضع خود قرار نخواهد گرفت. 🔸ازاین جهت، درست است که در جامعه عادلانه نیز نظم اجتماعی بوجود خواهد آمد، نظم برآمده از عدل، منوط بر نظم برآمده از قدر و اندازه‌هاست. به بیان دیگر، قدر و اندازه داشتن مسبوق بر عدل است و عدل بدون حدود و اندازه‌ها هم بوجود نخواهد آمد. ازاین رو، هرچند بیان علامه جعفری در مورد نظم درست است که «نظم عبارت است از قرار گرفتن یا قرار دادن هریک از اجزاء و پدیده های یک مجموعه در جایگاه قانونی یا قراردادی خود»، لیکن زمانی اجزاء و عناصر در جایگاه قانونی خود خواهند ایستاد که اندازه‌های انسانی و جایگاه هر یک معلوم گردد، تا بتوان اندازه‌های انسانی را در جایگاه‌های خود نشانید. 💢از این رو شناخت اندازه‌های خود، تحفظ بر اندازه‌های خود، و بلکه توسعه قدر و اندازه‌های وجودی خود در شکل‌گیری جامعه عادلانه و صورت‌بندی نظم اجتماعی و بلکه نظم تمدنی نقشی اساسی و تعیین‌کننده دارد. ⚜️ @Taammolat74
♨️ پرونده ویژه «استاد شهید مرتضی مطهری» در شبکه اجتهاد 🔘 بخش 1 از 2 🔹تفاوت دیدگاه‌های علامه طباطبایی و شهید مطهری درباره حقوق فردی و اجتماعی زنان/ گفتگو با محمدرضا زیبایی‌نژاد: https://b2n.ir/m02307 🔹شهید مطهری؛ طراح خطوط بنیادینِ اندیشه اقتصادِ اسلامی/ گفتگو با عادل پیغامی: https://b2n.ir/j28868 📝فقه در چشم‌انداز شهید مطهری/ محمدحسن نجفی: https://b2n.ir/448312 📝استاد مطهری؛ یک مصلح اجتماعی با خاستگاهی دینی/ محسن اسماعیلی: https://b2n.ir/390437 📝دیدگاه‌های شهید مطهری درباره «عقد بیمه»/ محمدهادی کمالی: https://b2n.ir/b71576 📝روایات مشهوری که شهید مطهری آنها را جعلی می‌دانست/ مهدی مهریزی: https://b2n.ir/q93726 📝نسبت بین ایمان و دموکراسی در اندیشه شهید مطهری/ نجف لک‌زایی: https://b2n.ir/b97401 📝مطهری و اندیشه معاصر اسلامی و شیعی/ سید محمد عیسی‌نژاد: https://b2n.ir/r29750 📝استاد مطهری و بازخوانی هویت ملی محذوف/ داود مهدوی‌زادگان: https://b2n.ir/k43519 📝بازخوانی اندیشه‌های شهید مطهری در حوزه «زنان»/ داود مهدوی‌زادگان: https://b2n.ir/u07461 ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @ijtihadnetwork
♨️ پرونده ویژه «استاد شهید مرتضی مطهری» در شبکه اجتهاد 🔘 بخش 2 از 2 📝پیشنهادهایی برای «تحول در فقه» از منظر شهید مطهری/ حسین سوزنچی: https://b2n.ir/t33120 🔸جمهوری اسلامی از نگاه استاد شهید مطهری: https://b2n.ir/n46265 🔸اقتصاد اسلامی و سؤالات اساسی آن؛ از منظر استاد شهید مطهری: https://b2n.ir/e34470 🔸جمهوری اسلامی، عدالت‌گرایی و پاسخگویی حاکمان، از منظر استاد شهید مرتضی مطهری: https://b2n.ir/w96201 🔸حفظ سلامتی، سلیقه‌ای نیست؛ مروری بر سخنان شهید مطهری درباره‌ی «بهداشت اجباری»: https://b2n.ir/g73452 📚«مطهری و عدالت»؛ بازخوانی شهید مطهری پس از چهل سال/ احمد واعظی: https://b2n.ir/378358 📚مبانی و نوآوری‌های فقهی استاد شهید مرتضی مطهری/ سید امرالله حسینی مومن‌زاده: https://b2n.ir/u43992 📚جمهوری اسلامی و کارآمدی آن در اندیشه شهید مطهری/ شعبان رمضانی سارویی: https://b2n.ir/a15209 📚تبیین «ولایت حاکم یا وکالت حاکم؟» در کتاب حکومت اسلامی، اثر استاد شهید مطهری: https://b2n.ir/w06054 📚خانواده و اخلاف جنسی» (مبانی حقوق زن از نظر اسلام)، اثر استاد شهید مطهری: https://b2n.ir/m90886 📚«نظام خانوادگی اسلام»، اثر استاد شهید مطهری: https://b2n.ir/576765 ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @ijtihadnetwork
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع نشست |نسبت معرفت‌شناسی با هستی‌شناسی و پیامد آن بر مخاطب معرفت‌شناس و زندگی در نقد و رثای مظلومیت علم 🎙دکتر عماد افروغ مراسم گرامی‌داشت مقام معلم و شهید مطهری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ⏰ 12 اردیبهشت 1400 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
عماد افروغ.mp3
6.95M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع نشست |نسبت با و پیامد آن بر مخاطب معرفت‌شناس و زندگی در نقد و رثای مظلومیت 🎙دکتر مراسم گرامی‌داشت مقام و 🔹علم در کشور ما، هم نور نیست و هم مظلوم است. نکته مهم این است که نحوه زیست ما با معرفت‌شناسی و هستی‌شناسی ما نمی‌تواند نسبتی نداشته باشد. 🔹در رئالیسم انتقادی، این سوال مطرح است که جهان چطور باید باشد که امکان شناخت آن برای ما وجود داشته باشد؛ یعنی تا یک درکی از هستی نداشته باشیم که نمی‌توانیم وارد معرفت‌شناسی شویم. بنابراین این تفوق هستی‌شناسی بر معرفت‌شناسی است و همچنین بین هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی و ارزش، ارتباط وجود دارد. 🔹اگر ما هستی‌شناسی ناثنوی و منظومه‌ای را قبول کنیم، باید به دنبال یک معرفت‌شناسی متناظر با هستی‌شناسی نادوگانه‌نگر شویم و باید به سمت یک رویکرد میان‌رشته‌ای، حسب موضوع برویم و بنابراین یک معرفت‌شناس خاص می‌خواهیم. ⚜️ @Taammolat74
🔽 یادداشت‌هایی در اندیشه فلسفی ـ اجتماعی شهید مطهری 🔖در دیدگاه شهید مطهری، چرا تغذیه یک تمدن از تمدن دیگر، ضرورتاً باعث التقاط آن نمی گردد؟ (قسمت دوم) ✍️علی محمدی 🔸شهید مطهری برای پاسخ به پرسش، از مبنای خود در خصوص حقیقی بودن شخصیت و اصیل بودن روح یک فرهنگ و تمدن بهره گرفته است. توضیح این که شهید مطهری از اندیشمندانی است که به صراحت قائل به اصالت داشتن جامعه و برخورداری آن از وحدتی حقیقی است. ایشان در ابتدا چهار ایده زیر را رد می کند: 1ـ ، 2ـ به مثابه مانند آب به نسبت هیدروژن و اکسیژن، 3ـ به مثابه مانند ماشین به نسبت اجزاء و قطعات، 4ـ و یا به عبارت دیگر اصالت الاجتماعی بودن محض و اعتباری دانستن افراد، و سپس ایشان در نهایت نظریه به معنای «تركيب روحها و انديشه‏ها و عاطفه‏ها و خواستها و اراده‏ها» را می پذیرد و برای جامعه، وحدتی حقیقی از جنس قائل می شود. (ر.ک مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جامعه و تاريخ)، ج‏2، ص: 337) 🔹 ایشان به مانند و همچنین ، این نظریه را نیز معرفی می کند و آیات زیر را دال بر آن برمی شمرد: ✔️ ندْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ‏ (إسرا/71) ✔️فقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْر (توبه/12) ✔️فإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ لا يَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا يَسْتَقْدِمُونَ‏ (اعراف، آيه 34) ✔️كلُّ أُمَّةٍ تُدْعى‏ إِلى‏ كِتابِهَا (جاثيه، آيه 28) ✔️زيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ‏ (انعام، آيه 108) ✔️منْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ (سوره مائده/ 66) ✔️ أمَّةٌ قائِمَةٌ يَتْلُونَ آياتِ اللَّهِ آناءَ اللَّيْلِ‏ (آل عمران/113) ✔️و هَمَّتْ كُلُّ أُمَّةٍ بِرَسُولِهِمْ لِيَأْخُذُوهُ وَ جادَلُوا بِالْباطِلِ لِيُدْحِضُوا بِهِ الْحَقَّ فَأَخَذْتُهُمْ فَكَيْفَ كانَ عِقابِ‏ (غافر/5) ✔️و لِكُلِّ أُمَّةٍ رَسُولٌ فَإِذا جاءَ رَسُولُهُمْ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ (یونس/47) (مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (فلسفه تاريخ(1 - 4))، ج‏15، ص: 775) 💢نکته مهم این است که ایشان این اصیل بودن شخصیت و فرهنگ یک جامعه را این نکته می‌داند که یک جامعه یا تمدن می تواند در عین تغذیه از تمدنی دیگر، دچار التقاط نشود و مانند هر ، امکان هضم و تغذی (جذب و دفع) از دیگران را داشته باشد، بدون اینکه این تغذی، موجب از دست رفتن آن شود؛ به عبارت دیگر، اصالت داشتن جامعه این را فراهم می کند که یک جامعه و تمدن بتواند بدون اینکه دچار التقاط و آسیب شود، بتواند از تمدنی دیگر تغذیه کند: 🔹 "ملاك اينكه ما يك تمدن‏ را التقاطى بدانيم- يعنى ماهيت جداگانه برايش قائل نباشيم- يا اصيل بدانيم چيست؟ هيچ تمدنى نيست كه از تمدنهاى ديگر استفاده نكرده باشد ولى استفاده كردن‏ها دو جور است. يك تمدن‏ كه استفاده مى‏كند مثل بعضى از طلبه‏هاست كه همه معلوماتش محفوظاتى است كه از اين و آن گرفته است، ولى يك تمدن ديگر خودش مثل يك موجود زنده‏اى است كه از مواد موجود تغذيه‏ مى‏كند، ممكن است از هزار ماده تغذيه‏ كند ولى بالاخره خودش حيات مستقل دارد و از مواد بيرونى به عنوان ماده غذايى استفاده مى‏كند؛ نه اينكه مجموع آنها را كنار هم گذاشته و اسمش شده تمدن؛ و اين اختلاف در كيفيت استفاده، بستگى دارد به روح تمدنها." (مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج‏13 ؛ ص804) ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @alimohammadi1389
🔸🔸معنی احیاء شب قدر؟ زمان را زنده نگه داریم یعنی زمان خودمان را زنده نگه داریم، هر کداممان آن زمانی را که در درون ماست زنده نگه داریم. آن زمانی که در درون ماست چیست؟ آن همان خود ما هستیم، از حقیقتِ ما جدا نیست. پس زمان خودمان را، شب خودمان را زنده نگه داریم یعنی خودمان یک شب واقعاً زنده باشیم، واقعاً زنده زندگی کنیم نه اینکه مرده زندگی کنیم. ✍️ شهید مرتضی مطهری 📚 آزادی معنوی ⚜️ @Taammolat74
🔰روز همهٔ مستضعفان جهان 🔸جمعه آخر ماه مبارک رمضان روز قدس است و در دهه آخر ماه رمضان به احتمال زیاد شب قدر است. شبی است که احیای آن سنت الهی است و قدر و منزلت آن از هزار ماه منافقان والاتر است. شبی است که مقدرات خلق در آن شب پایه‌ریزی می‌شود. 🔹روز قدس که همجوار شب قدر است لازم است که در بین مسلمانان احیا شود و مبدا بیداری و هوشیاری آنان باشد، و از غفلتهایی که در طول تاریخ خصوصاً سده‌های اخیر شده است بیرون آیند تا آن روز هوشیاری و بیداری از دهها سال ابرقدرتها و منافقان جهان والاتر باشد، و مسلمانان جهان مقدرات خود را خود به دست قدرت خود پی‌ریزی و پایه گذاری کنند. 🔸در شب قدر، مسلمانان با شب زنده‌داری و مناجات خود از قید بندگی غیر خدای تعالی که شیاطین جن و انس‌اند، رها شده و به عبودیت خداوند در می‌آیند، و در روز قدس که آخرین روزهای شهر الله اعظم است، سزاوار است که مسلمانان جهان از قید اسارت و بردگی شیاطین بزرگ و ابرقدرتها رها شده و به قدرت لایزال الله بپیوندند و دست جنایتکاران تاریخ را از کشورهای مستضعفان قطع و رشته طمع آنان را بگسلانند. 🔹مسلمانان جهان باید روز قدس را روز همه مسلمین، بلکه مستضعفین بدانند و از آن نقطه حساس در مقابل مستکبرین و جهانخواران بایستند، و تا رهایی مظلومان از زیر ستم قدرتمندان از پای ننشینند. و مستضعفان که اکثریت قاطع جهان را تشکیل می‌دهند مطمئن باشند که وعده حق تعالی نزدیک است و ستاره نحس مستکبران رو به زوال و افول است. • حضرت امام خمینی | ۱۰ مرداد ۱۳۶۰ ⚜️ @Taammolat74
🔰اسناد محرمانه از رابطه امام خمینی و روز قدس! 📍بگذارید با این سوال شروع کنیم؟ چرا امام بر مساله فلسطین و آزادی قدس تا این حد تاکید داشت؟ همانطور که عرض شد تاسیس رژیم تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی و تاسیس اسرائیل در یکسال اتفاق افتاد و امام هیچ وقت این دو کشور را به رسمیت نشناخت اما نوع مواجه امام با مساله قدس متفاوت و با تاکید بسیار بیشتری است. مثلا امام روز مبارزه با تبعیض نژادی راه نینداخت اما روز قدس را به عنوان یک روز جهانی معرفی کرد. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰اسناد محرمانه از رابطه امام خمینی و روز قدس! 📍بگذارید با این سوال شروع کنیم؟ چرا امام بر مساله فلس
✔️ ادامه... 🔸مساله از آنجایی جدی‌تر می‌شود که خود امام روز قدس را یک انگشت اشاره به سوی مساله مستضعفین جهان می‌دید. روز قدس یک روز جهانی است .... روز مقابله مستضعفين با مستكبرين است. روز قدس روزى است كه بايد سرنوشت ملتهاى مستضعف معلوم شود، بايد ملتهاى مستضعف اعلام وجود بكنند در مقابل مستكبرين. این سخنان یک روز قبل از اولین روز قدس انقلاب اسلامی در 25 مرداد 1358 است. 🔹امام از روز قدس را می‌خواست. روز قدس يك روز اسلامى است، و يك بسيج عمومى اسلامى بود. و من اميدوارم كه اين امر مقدمه باشد از براى يك «حزب مستضعفين» در تمام دنيا. حزبی که در آن تمام مستضعفین جهان مسلمان و غیر مسلمان جای می‌گرفتند من يك پيشنهادى در چند روز پيش از اين كردم ..... او ايجاد يك «حزب مستضعفين‏»، تمام مستضعفين‏ دنيا، اعم از مُسْلم‏ و غير مُسْلم‏. 💢اما چرا این روز مثلا روز مستضعفین نام نگرفت و با تاکید بر روز قدس پیش رفت. امام نیمه شعبان را روز جهانی مستضعفین نامگذاری کردند. پس تاکید بر روز قدس از چه باب است؟ 🔹فهم دقیق ابعاد این مساله، تفاوت یک مسلمان اسلام ناب و مسلمان اسلام آمریکایی را در فعالیتهایش رقم می‌زند. 🔻پ.ن۱: این سالهایی که هر بار روز قدس راهپیمایی رفتیم چقدر مطلع بودیم که این مقدمه حزب جهانی مستضعفین است و اگر مطلع بودیم چه کردیم؟ اصلا چه قدر فکر کردیم این حزب جهانی مستضعفین چیست و چگونه شکل می‌گیرد؟ این یک سوزن به خودمان قبل از جوالدوز‌هایی که به دیگران بزنیم! 🔻پ.ن۲: جوری به صحیفه امام دست نمی‌زنیم که گویی از اسناد محرمانه‌ای است که هرگز نباید افشا شود. گاهی جملات امام را نه برای جوان هجده ساله بلکه مردان چهل‌ساله حزب اللهی که می‌خوانی، جدید است! گاهی نظرسنجی می‌کنم که این جملات از کیست؟ تلخ است اما گاهی مارکس، ماندلا و شریعتی بیشتر رای می‌آورند. این قدر جملات امام به اسلام نمی‌خورد که ذهن می‌رود که این جمله مارکسیستی است؟! به قول عزیزی، خوانندگان محترم به گیرنده‌هایتان دست نزنید اشکال از فرستنده هم نیست ایراد در خود واقعیت است! ⚜️ @Taammolat74
♨️ | شهر خدا 🔸🔸نزدیک به هفت دهه از اعلام موجودیت رژیم اشغالگر قدس گذشته است، اما همچنان بحث بر سر ماهیت این رژیم و نسل‌کشی گسترده فلسطینی‌ها مثل همان روزهای اول داغ داغ است. اگرچه، روزی نیست که از اوضاع نابسامان نوار غزه، درگیری در مناطق اشغالی یا تصمیم اسرائیل برای ساخت شهرک‌های جدید چیزی نشنویم، اما روز قدس بهانه‌ای است که این تاریخ مصیبت‌بار را یکجا پیش چشممان حاضر می‌کند. ویژه‌نامۀ پیش رو روایت‌هایی کمتر شنیده‌شده از ابعاد تاریک این چالش را منعکس می‌کند. 🔗پرونده را در لینک زیر بخوانید: http://tarjomaan.com/vdcj.xeofuqeit13z.qfus,2uv2k.html ⚜️ @Taammolat74
📣 اطلاعیه 🔰 باید آمریکا تحریم‌ها را کلاً لغو کند؛ آن هم نه به زبان و روی کاغذ که بگوید لغو کردیم؛ نه، بایستی در عمل تحریم‌ها را لغو کنند و ما راستی‌آزمایی کنیم. 💠 ویـن نـان نـمی‌شـود 💠 🗣 با حضور: • حجت‌الاسلام پژمانفر • دکتر روح‌الله متفکر آزاد • علی خضریان • دکتر روح‌الله نجابت • حسینعلی حاجی دلیگانی • دکتر محمدصادق کوشکی • دکتر اصغر عیوضی • دکتر مالک شریعتی • دکتر بیژن پیروز • امین شفیعی 📆 شنبه ۱۸ اردیبهشت 🕓 ساعت ۱۶ ◀️ پخش زنده از: 🔗 b2n.ir/w39793 ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تا کی غفلت؟! 🔹 اگر این ماه رمضان به حساب نفسمان نرسیم پس کی می خواهیم برسیم! ✍️ شهید مطهری ⚜️ @Taammolat74
🔰 قدر و نظم اجتماعی ✍️حبیب‌الله بابایی (قسمت چهارم و پنجم) 🔸نظم معنوی نه نظم قانونی و نه نظم اخلاقی (در اصطلاح دورکیمی) بین انسان و انسان است، بلکه نظمی است برآمده از معنویت بین انسان و خدا که در روابط انسانی بازتاب پیدا می‌کند و روابط اجتماعی را سامان می‌دهد. 🔹علاوه بر تأثیر رابطه انسان با خدا در روابط انسان با انسان، یکی از ریشه‌های نظم‌بخشی در وضعیت معنوی، وجود نوعی از زهد در دنیاست. تجربه معنوی و حس معنوی موجب رهایی انسان از محدودیت‌های دنیا (وتوسعۀ قدرها و اندازه‌های انسانی) می‌شود و همین نیز از تنش‌های اجتماعی می‌کاهد. نمونه این زهد برخاسته از معنویت را می‌توان در نظم اجتماعی (و لو موقت) در ماه مبارک رمضان و کاهش جرائم اجتماعی در وضعیت معنوی و زاهدانه این ایام مشاهده کرد. 🔸علاوه بر زهد در وضعیت معنوی، باید به وجود نظم هنری در نظم معنوی اشاره کرد. وضعیت معنوی موجب نوعی از لطافت وجودی نفوس انسانی شده و همین تلطیف‌های وجودی موجب دیگرگرایی و تحقق نظم معنویِ عمیق‌تری می‌شود. در وضعیت انسانی‌ای که بر ظرافت و لطافت استوار می‌شود (وضعیت هنری)، بی‌نظمی رخ نمی‌دهد. 💢و نکته سوم در تأثیر معنویت در ایجاد نظم اجتماعی، تحفظ بر حق الله در وضعیت معنوی است. در اندیشه اسلامی حق الله پایۀ نظم اجتماعی است. از همین‌رو برخی از محققان، حق الله را حق الاجتماع می‌دانند و اساسا تأکید بر حقوق الله و سخت‌گیری درمورد کسی مانند مرتد را، نه صرفا ام. اعتقادی بلکه امر اجتماعی دانسته‌ و آن را ناظر به پیوستگی امت اسلام می‌دانند. 🔹اقتضای تحقق نظم تمدنی توسعۀ اندازه‌ها و قَدَرهای انسانی در نظام پرورشی، و تربیت نسل امت‌گون (ان ابراهیم کان امه قانتا لله) است. تربیت نسل فرد ـ امت در واقع توسعه اندازه‌های فردفردهای مسلمان و ایجاد موجی از امم (فردـ‌ امت‌ها) در درون امت اسلام است. بدون چنین نسلی، امکانی برای توسعه قَدَرهای اجتماعی و ایجاد نظم تمدنی در عالم اسلام وجود نخواهد داشت. 🔸در این باره به نظر می‌رسد یکی از راه‌های تبدیل نسل عادی به نسل امت و تربیت انسان ـ امت در جامعه مسلمانان، نهادینه کردن فرهنگ مسارعه و مسابقه در خیر و نیکی در نظام پرورشی مسلمانان است. مسارعه و مسابقه، خیر خُردِ فردی را به خیر کلانِ جمعی تبدیل می‌کند و از آن رهگذر، نیکی‌ای در مقیاس تمدن و نسلی در مقیاس امت پدید می‌آید. ⚜️ @Taammolat74
📮 قانون طبیعت حیات انسانی، با وجود آن استعدادها و مختصات، «حیات معقول» بوده است، نه زندگی طبیعی محض. از اینرو حقیقت آن استکه غوطه وران در زندگی طبیعی محض، مخالف قانون حرکت می‌کنند، نه اینکه رشدیافتگان، انسان‌ها و مردمی استثنایی باشند. ✍️ علامه جعفری 🔵 ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع نشست | اوصاف اخلاقی قرآن از دریچهٔ فرا اخلاق 🎙دکتر محسن جوادی ویژه‌برنامۀ «آیه در آینه» سلسله گفت‌وگوهای اخلاقی با حضور اساتید حوزۀ اخلاق خانه اخلاق‌پژوهان جوان ⏰ پنج‌شنبه ۱۶ رمضان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۰) ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
کم حجم.mp3
23.52M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع نشست | اوصاف اخلاقی از دریچهٔ 🎙دکتر ویژه‌برنامۀ «» 🔹 جوادی با بیان اینکه حوزه اخلاق را چه از منظر نهج‌البلاغه و چه از منظر قرآن مورد بی‌توجهی قرار داده‌ایم، تصریح کرد: نظام اخلاقی قرآن کار نشده است و در مورد روایات هم این ضعف وجود دارد؛ البته قرآن در وجه سند مشکلی ندارد، ولی حتی سندهای آن هم در روایات بررسی نشده است. 🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل این نشست، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔰 در اوصاف روشنفکری ✍️محسن بهرامی 📍گفتگوی با نمونه‌ای از تقابل دو سنخ از میباشد. سنخ اول جریانی است که هنوز در رویاهای منورالفکری قرن هجدهم به سرمی‌برد.اینکه عقل خودبنیاد به زعمشان بدون استعانت از زعامت منبع فرا انسانی(وحی) میتواندملاک ومرجع امور قرارگیرد و شناخت طبیعت خارجی و سرشت انسان بوسیله آن میسور است. بدین طریق به تنهایی میتواند پیشوایی خودرادر عرصه تقریر حقیقت و تقلیل مرارت برعهده گیرد و این رسالت روشنفکری است. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 در اوصاف روشنفکری ✍️محسن بهرامی 📍گفتگوی #عبدااکریم_سروش با #مصطفی_ملکیان نمونه‌ای از تقابل دو سن
🔰 در اوصاف روشنفکری ✍️محسن بهرامی 🔘 بخش 1 از 2 🔸شایدبتوان گفت روشنفکری قرن هجدهمی،که نماینده آن هستند فانتزی ترین نوع تفکر انسان درطول تاریخ بوده.به گمان آنهاباکشف و تبیین طبیعت انسان ازطریق روش‌های علم‌تجربی می‌شد،تمام نیازهای واقعی او را شناخت و برای وصول به آن‌هابرنامه‌ریزی کرد. 🔹گمان براین بودکه ماراقادر میسازد که انسانی‌تر زندگی کنیم. باعلم وعقلانیت جدید میتوان ازدردوآلام بشرکاست، آزادی وعدالت رابرقرارکرد و تاجایی پیش رفت که بیماری ومرگ هم ریشه کن شود. اوج این تفکر در نقد دوم است.آنجاکه اوتلاش،می‌کند با ابطال هستی‌شناسی غیرمدرن وازسکه انداختن مرجعیت مذهب،اخلاق ومناسبات انسانی راکماکان زنده نگه دارد. 🔸کانت گمان میکردوجدان بشربه تنهایی میتواند او را از بی اخلاقی ونابهنجاری نجات دهد و معیارخوبی است برای زندگی اخلاقی انسان منقطع ازوحی. امااین نگاه خوش بینانه دراوایل قرن بیستم،آنگاه که بشرمدرن دوجنگ جهانی رابرپاکرده بودبربادرفت. زیراعلم بستر ظهور نژادپرستی و وحشی گری وجنگ افروزی شده بود. 💢اگر کانت وسایرفلاسفه روشنگری،که به انسان بسی خوش بین بودند در قیدحیات بودنددرمی‌یافتندکه وجدان بشرمدرن دربرابر بی اخلاقی عصرجدید ساکت‌تر از دیوار میباشد وقدرت راهبری اخلاقی راندارد. وعمده روشنفکران ایرانی هنوز دراین فانتزی‌های قرن هجدهمی به سرمیبرند.به راحتی برای انسان نسخه میپیچند. 🔹 وعمده روشنفکران ایرانی هنوزدراین فانتزی‌های قرن هجدهمی به سرمیبرند.به راحتی برای انسان نسخه میپیچند. گویافکر میکنند بحران‌های نظیر رشد ناموزون علم وتکنولوژی،بهره‌کشی بی رویه ازمحیط زیست ونابودی آن توسط تکنولوژی،بی‌هویتی و پوچ گرایی ،اصالت‌یافتن فردگرایی سودمحور وترویج حرص وآز بورژوازی، رسمیت یافتن پورن وهرزه‌گی وازبین رفتن بنیادخانواده، فزونی یافتن جنگ‌هاو توسعه سلاح‌های کشتارجمعی وسایرصعوبتهای زندگی مدرن همگی زیرسرتفکر دینی و انسان‌های غیرروشنفکراست!! 💥گرچه به سبب بسط سکولاریسم عنان‌گسیخته مطمح‌نظر اصحاب روشنگری بحران انسان مدرن به تعبیر خارج ازکنترل شده امااین جماعت کماکان طلبکار میباشندوهیچگاه پاسخگوی فجایع حاصل ازتحقق آرمانهای سکولاریسم نیستند. ⚜️ @Taammolat74