eitaa logo
تاملات
762 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
347 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 جریان انقلاب هم عقل دارد اما عقل جریان انقلاب در حاشیه است و ایدئولوژی ان در حال جدل با دیگری ✍️ سیدجواد نقوی 🔸برگردیم به سال نود و شش و ملاقات عجیب جناب رئیسی با تتلو بسیار از اهالی جبهه انقلاب در چهل و هشت ساعت اخر مانده به رای گیری ماله کشی را شروع کردند و در کمال تعجب به توبه تتلو و رای تتلو چی ها حساب هم باز کرده بودند از نظر من که دیدار با تتلو ابرو نظام را برد و تکلیف جناب رئیسی که دیگر مشخص است ،در این بین تنها دو نفر از اصحاب رسانه ای به این دیدار نقد تند انجام دادن و شکست در انتخابات را از همین دیدار پیش بینی کردند 🔹 و به شدت به این معرکه رقم خورده تاختند و از لمپنیسم و بی تدبیری صحبت کردند. در ان لحظه هرچند نماینده جبهه انقلابی شکست بدی خورده بود اما این اعتراض جرقه امیدی را نشان داد که در جبهه انقلاب افرادی از نسل جوان و تحول خواه برعلیه لمپنیسم معاصر فریاد می کنند و منافع حزبی و جناهی هم برایشان مهم نیست ان هم در لحظه مهم سرنوشت ساز انتخابات و تنها دو روز به رای گیری 🔸در جناح مقابل اما نئورمارکسیست و تا طرفدار لیبرالیسم اقتصادی از مکتب فرانکفورتی تا مکتب بیرمنگامی از محقق تا پژوهشگر از هاروارد درس خوانده تا نواندیش قم درس خوانده در مقابل حضور سلبریتی ها و حمایت انها از کاندیدا مورد نظرشان حتی یک اعتراض ساده هم نکردند حتی تئورسین انها حجاریان گفت باید حرف خود را از دهان سلبریتی بزنیم و هیچ فردی هم اعتراض نکرد این چه مدل رسیدن به قدرت است و اصلا ایا با لمپنیسم که توسط در حال رقم خوردن است این دولت می تواند به خواسته های ما رسیدگی کند و اصلا چطور ممکن است ما با چنین دولتی که دیدگاه های پوپولیستی اشکاری دارد و رسما به دنبال انباشت ثروت و قدرت است جمع شویم و هم افزایی کنیم !! 🔹این دو واکنش ان هم در لحظه ای حساس نشان می دهد جریان عاقل انقلاب چند برابر کل روشنفکران موجود در جامعه بیشتر از قدرت و حکمرانی درک دارد ولی متاسفانه گفتمان انقلاب به جهت جدل با دیگری خود به جای رجوع به عقلانیت خود با یک دگردیسی عجیب به سمت لمپنیسم فعال شده در قلب خودش که حاصل سیاسی کاری صرف است حرکت کرده است این حرکت حاصل شکست متمادی در انتخابات و باخت های نظری در حوزه فرهنگ است 💢اگر همان مسیر گذشته در انتخابات پیش رو طی شود حتی اگر به جهت عدم مشارکت با پیروزی جبهه انقلاب منتهی شود اغاز یک چاه عمیق است که مدام لمپنیسم موجود در جبهه انقلاب رئیس جمهور وقت را که از جبهه انقلاب است در درون ان پرت خواهند کرد مثل همان دیدار با تتلو ⚜️ @Taammolat74
🔰 گفتگو در باب دولت آینده ✍️ سیدجواد میری 📍 ممکن است لابه‌لای بحث‌های سیاسی که این روزها با توجه به انتخابات ریاست جمهوری پیش می‌آید، مباحثی مثل چیستی و چگونگی دولت آینده از منظر جامعه‌شناختی و نظری زائد به‌نظر بیاید. برای آنکه در این مقطع حساس تلنگری به این فضای صرفا سیاسی زده باشیم بد نیست اگر به سراغ اساتید این حوزه رفته و از آنها راجع به وضع دولت در ایران و چشم‌انداز آن بپرسیم. از این بابت گفت‌وگویی با دکتر سیدجواد میری عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی داشته‌ایم تا بتوانیم قدری مشکلات و مسائل جدی‌تر را پیش چشم مخاطب آوریم، گرچه باید دید تا چه میزان موفق بوده‌ایم. این گفت‌وگوها البته ادامه خواهد داشت. 🏷 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 گفتگو در باب دولت آینده ✍️ سیدجواد میری 📍 ممکن است لابه‌لای بحث‌های سیاسی که این روزها با توجه ب
✔️ ادامه... 🔘 بخش نخست 🔸اگر بر این باور باشیم که امکان تحولات غیرمنفعلانه وجود دارد و بتوانیم آگاهانه و مدبرانه کنش‌هایی را در ساحت دولت به‌معنای حاکمیت اتخاذ بکنیم تا بتوانیم از این وضعیت عبور کنیم- نیازمند چند مولفه بنیادین هستیم. یکی از آن مولفه‌ها این است که پایگاه دولت به‌مثابه قوه عاقله در جامعه مستحکم باشد و دارای مشروعیت باشد، و مشروعیت آن هم فقط تک‌ساحتی نباشد؛ یعنی مشروعیت را به‌مثابه یک امر جامع درنظر بگیرد و بتواند قاطبه اقشار جامعه و طیف‌های گوناگون جامعه را با خود همراه کرده باشد. 🔹ما نیازمند بازتعریف پایه‌های مشروعیت در ادبیات سیاسی هستیم تا بتوانیم از آن طریق ارتباطی سست‌شده میان ملت و دولت را ترمیم کنیم.دولتی می‌تواند در 1400 زمام امور را به‌دست بگیرد که بتواند تغییر و تحولات بنیادی در حوزه‌های گوناگون جهانی، منطقه‌ای و ملی انجام دهد. مقصود من از تحولات ملی رابطه بین ملت و دولت است. 🔸یکی از مولفه‌هایی که امروز به‌شدت جامعه ایران را تحت تاثیر خود قرار داده و جامعه را به‌صورت بنیادین دچار بهت و سردرگمی و افسردگی و خستگی کرده، عدم التفات بنیادین به مساله اقتصاد است. امروز گفتمان جامعه مدنی، گفتمان تدبیر و امید و گفتمان عدالت فقط در ساحت گفتاری و به‌صورت گفتاردرمانی نمی‌تواند هم مردم را پای صندوق‌های رای بیاورد و هم مشکلات بنیادین اقتصاد ایران را حل کند. به‌نظر می‌آید ما نیازمند تغییر و تحولات جدی در حوزه نسبت‌مان با ساختارهای جهانی به‌صورت اعم هستیم 🔹البته این به این معنا نیست که امروز اراده کنیم و فردا این اتفاق بیفتد، بلکه بدین معناست که اول مسیر باید مشخص شود. مسیر آن است که مشروعیت نظام سیاسی، شدیدا وابسته به کارآیی اقتصادی آن است 🔸من فکر می‌کنم دولت بعدی خیلی باید پراگماتیست و عملگرا باشد. اولین مساله فراگیری کرونا در جامعه است و باید بتواند فضای بین‌المللی را به‌گونه‌ای رقم بزند و موضوع واکسن و مسائل بهداشتی جامعه را مرتفع کند تا جامعه از این حالت تعلیق بیرون بیاید. امروز جامعه ما، مدارس، دانشگاه‌ها، بسیاری از نهادها و سازمان‌ها در یک وضعیت تعلیق قرار گرفته‌اند، لذا اولین گامی که دولت بعدی باید بردارد این است که جامعه را از حالت تعلیق بیرون بیاورد 💢 امروز اتفاقی که در جامعه رخ داده این است که با تعلیق جامعه، امر سیاسی چنان سیطره بر کلیت هستی اجتماعی ایرانیان پیدا کرده که چیزی به‌نام جامعه ایرانی در واقعیت محلی از اعراب ندارد، بلکه افرادی هستند که اینجا و آنجا به‌صورت پراکنده قرار گرفته‌اند و تبدیل به اتم‌های منفک از هم شده‌اند. با این وضع نمی‌توان تداوم داشت و ناگهان ممکن است اتفاقات سهمگینی رخ دهد. ⚜️ @Taammolat74
♨️ درآمدی بر جریان نوصدرایی 🔸امروزیکم خرداد است و روز صدرالمتالهین! جریان عقلانیت وحکمت اسلامی سابقه دیرینه و پایداری درکشور ما داشته و دارد و این جریان در ادوار مختلف دچار تحولات و تفکرات مختلفی شده و بنا داشته که با تکیه براصول مبانی اسلام، پاسخگو بسیاری از پرسش‌های بنیادین بشر باشد و درهر عصری متناسب با نیازهای عصری و نیازهایی که درجریان اجتماع وجود داشته است، خود را تطبیق بدهد و به‌روز کند. 🔹بنابراین جریان حکمت و عقلانیت اسلامی در سیر تطورات و گذر زمانی‌اش همواره خودش را بروز کرده است. ازحکمت مشاع، حکمت اشراق، حکمت یمانی و فلسفه میرداماد و بنیان حکمت صدرایی تا امروز هم جریانی به نام حکمت نوصدرایی شکل گرفته است و از مرحوم حکیم و مرحوم علامه طباطبایی تا به امروز، مرحوم آشتیانی و معاصرینی که امروز هستند و این جریان را پرچم‌داری می‌کنند. 💢 این هفته به تناسب مقارنتش با سالروز یادبود ملاصدرا حکیم متأله جهان تشیع، به بحث از تبیین و نظرات جریان نوصدرایی خواهیم داشت. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
♨️ درآمدی بر جریان نوصدرایی 🔸امروزیکم خرداد است و روز صدرالمتالهین! جریان عقلانیت وحکمت اسلامی سا
🔰 تنقیح حکمت صدرایی 🔸به موازات رویارویی سیاسی دنیای شرق و غرب در چند سده اخیر، مواجهه فرهنگی و اندیشه‌گی آن نیز نمود یافت و در این میان، شارحان فلسفه و حکمت صدرایی در صدد پاسخ به مسائلی برآمدند که فلسفه‌های جدید غربی مطرح کرده بودند. به هر حال این مواجهه سبب بالندگی و تکامل فلسفه صدرایی شد. 🔹برخی آقاعلی حکیم را آغازگر مکتب نوصدرایی می‌دانند و معتقدند او اولین کسی است که در اندیشه خود فلسفه صدرایی را با فلسفه غرب درگیر کرده و کوشیده است تا به پرسش‌های فلسفه‌های معاصر پاسخ دهد. اما بسیاری برآنند که آقاعلی مدرس تنها یک نقطه عطف بود و موسس حقیقی فلسفه نوصدرایی علامه طباطبایی است که فلسفه صدرا را با مکاتب ماتریالیستی، مارکسیستی و دیگر مکاتب نوظهور غربی درگیر کرد و شاگردانش این راه را ادامه دادند. 💢در هر حال امروز کمتر پژوهشگر حوزه فلسفه اسلامی است که فلسفه، مکتب یا حکمت «نوصدرایی» را نشنیده باشد. گرچه برخی دیگر بر آنند که شارحان صدرا در طول چند قرن گذشته هر یک به سهم خود سعی در تکامل فلسفه صدرایی و شرح و بسط آن داشته‌اند و آنقدر استقلال فکری ندارند که بتوان در توصیف ایشان از «نو»صدرایی استفاده کرد. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ درآمدی بر جریان نوصدرایی 🔸امروزیکم خرداد است و روز صدرالمتالهین! جریان عقلانیت وحکمت اسلامی سا
🔰 سرآغاز جنبش نوصدرایی ✍️ شهید مرتضی مطهری 🔸[علامه] در این‌ فکر هستند که‌ تألیف‌ یکدوره‌ فلسفه‌ بپردازند که‌ هم‌ مشتمل‌ بر تحقیقات‌ گرانمایه‌ی‌ هزار ساله‌ی‌ فلسفه‌ اسلامی‌ باشد و هم‌ آرأ و نظریات‌ فلسفی‌ جدید مورد توجه‌ قرار گیرد، و این‌ فاصله‌ی‌ زیاد که‌ بین‌ نظریات‌ فلسفی‌ قدیم‌ و جدید ابتدأ بنظر میرسد و این‌ دو را بصورت‌ دو فن‌ مختلف‌ و غیر مرتبط‌ بهم‌ جلوه‌گر می‌سازد مرتفع‌ شود و بالاخره‌ بصورتی‌ درآید که‌ با احتیاجات‌ فکری‌ عصری‌ بهتر تطبیق‌ شود، و مخصوصاً‌ ارزش‌ فلسفه‌ الهی‌ که‌ جلودار آن‌ دانشمندان‌ اسلامی‌ هستند و فلسفه‌ی‌ مادی‌ در تبلیغات‌ خود دوره‌ی‌ آنرا خاتمه‌ یافته‌ معرفی‌ میکند بخوبی‌ روشن‌ شود. 🔹نشریات‌ روزافزون‌ فلسفی‌ اخیر و توجه‌ جوانان‌ روشن‌ فکر ما به‌ آثار فلسفی‌ دانشمندان‌ اروپا که‌ هر روز به‌ صورت‌ ترجمه‌ یا مقاله‌ و رساله‌ در عالم‌ مطبوعات‌ ظاهر می‌شود و این‌ خود نماینده‌ی‌ روح‌ کنجکاو و حقیقت‌جوی‌ این‌ مردم‌ است‌ که‌ از هزار سال‌ پیش‌ سابقه‌ دارد، و از طرف‌ دیگر انتشارات‌ مجهز به‌ تبلیغات‌ سیاسی‌ و حزبی‌ فلسفه‌ی‌ مادی‌ جدید (ماتریالیسم‌ دیالکتیک)، بیش‌ از پیش‌ حضرت‌ معظم‌له‌ را مصمم‌ نمود که‌ در راه‌ مقصود خود گام‌ بردارند، لهذا از چند سال‌ پیش‌ ابتدأ به‌ تشکیل‌ یک‌ انجمن‌ بحث‌ و انتقاد فلسفی‌ مرکب‌ از عده‌ای‌ از فضلأ مبادرت‌ کردند... این‌ روشی‌ که‌ حضرت‌ معظم‌له‌ آغاز کرده‌اند یک‌ اقدام‌ اساسی‌ است‌ و فلسفه‌ را در ایران‌ وارد مرحله‌ جدیدی‌ می‌کند. 📚 اصول‌ فلسفه‌ و روش‌ رئالیسم، ج‌ 1، مقدمه ⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ درآمدی بر جریان نوصدرایی 🔸امروزیکم خرداد است و روز صدرالمتالهین! جریان عقلانیت وحکمت اسلامی سا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | نقش علامه‌ طباطبایی در تکوین جریان نوصدرایی 🎙دکتر محمد فنائی اشکوری همایش «علامه طباطبایی و فلسفه نوصدرایی» ⏰ آبان 1398 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
نقش_علامه_طباطبایی_در_تکون_حکمت.mp3
22.9M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | نقش در تکوین جریان 🎙دکتر 🔹 فلسفه صدرایی ویژگی‌هایی دارد، مثل اینکه فلسفه وجودی محض است، قرآن و برهان و عرفان در آن هماهنگ است، از حیث نتیجه نیز دغدغه دین دارد و نتایجی از فلسفه می‌گیرد که به مطابقت با دین لطمه نزند. 🔹وی با اشاره به اینکه علامه به این معنا فیلسوف صدرایی است، گفت: اما نوبودن یک تفکر فلسفی، تحول در ساختمان نظام فلسفی در کنار مواد اولیه و اجزای آن است که علامه آن را انجام دادند، مثل واردکردن مباحث معرفت‌شناسی در فلسفه و بحث ادراکات اعتباری. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ درآمدی بر جریان نوصدرایی 🔸امروزیکم خرداد است و روز صدرالمتالهین! جریان عقلانیت وحکمت اسلامی سا
🔰ملاّصدرا عرفان محی‌الدین را به زبان عقل فلسفی مدون کرد ✍️ مقام معظم رهبری 🔸«فلسفه‌ی صدرایی - که خودِ او به حق آن را حکمت متعالیه نامیده- در هنگام پیدایشِ خود نقطه‌ی اوج فلسفه‌ی اسلامی تا زمان او، و ضربه‌ای قاطع بر حملات تخریبی‌مسلکان و فلسفه‌ستیزانِ دوران‌های میانه اسلامی بوده است، … در فلسفه او از فاخرترین عناصر معرفت یعنی عقل منطقی و شهود عرفانی و وَحی قرآنی در کنار هم بهره گرفته شده و در ترکیب شخصیت او تحقیق و تأمل برهانی و ذوق و مکاشفه عرفانی و تعبد و تدین و زهد و اُنس با کتاب و سنت با هم دخیل گشته... امام «رضوان‌الله‌تعالی‌علیه» چکیده و زبده مکتب ملاصدرا است، نه فقط در زمینه‌ی فلسفی‌اش، در زمینه‌ی عرفانی هم همین‌جور است». 🔹مکتب فلسفی صدرالمتالهین هم چون همه فلسفه‌ها در محدوده ملیت و جغرافیا نمی‌گنجد و متعلق به همه انسان‌ها و جامعه‌ها است، همواره همه بشریت به یک چارچوب و استخوان بندی متقن عقلانی برای فهم و تفسیر هستی نیازمندند هیچ فرهنگ و تمدنی بدون چنین پایه مستحکمی و قابل قبولی نمی‌تواند بشریت را به فلاح و استقامت و طمانینه روحی برساند و زندگی او را از هدفی متعالی برخوردار سازد و چنین است که به گمان ما فلسفه اسلامی به ویژه در اسلوب و محتوای حکمت صدرایی جای خالی خویش را در اندیشه انسان این روزگار می‌جوید و سرانجام آن را خواهد یافت و در آنجا برپا خواهد گشت. ⚜️ @Taammolat74
🔰 عاشقانه‌ای برای قدس ما الان باید اینجا باشیم. وسط این فستیوالِ طلایی و سبز و سفید. توی یکی از همین خانه‌هایی که پنجره‌شان رو به باز می‌شود. ما باید نفری یک باغ زیتون داشته‌باشیم اینجا. باید تمام نماز جمعه‌هایمان را توی بخوانیم. باید لا‌به‌لای سنگ‌های درخشان عاشق شویم. ما الان باید اینجا باشیم. کنار برادران و خواهران عزیزمان. باید اول می‌رفتیم دو رکعت نماز شکر می‌خواندیم و بعد راه می‌افتادیم توی خیابان‌های شهر به جشن‌ گرفتن و کف‌زدن و خندیدن. ما باید به دبکه‌ی رفقایمان نگاه می‌کردیم و کم‌کم یاد می‌گرفتیمش. پرچم الان باید توی دست‌های ما باشد تا با ریتم دف‌زدنِ جوان‌های عرب تکانش بدهیم. توی این جشن، جای ما خالی است. جای من، جای تو، جای هر مسلمانی که با دیدن عکس‌هایی شبیه این دلش غنج می‌رود، جای هر انسانی که این یازده دوازده روز را بدون یاد مردان و زنان فلسطینی شب نکرده‌. جای خیلی‌ها خالی است اینجا. از سلیمان تا سلیمانی. زندگی یک فلسطینِ آرام به ما بدهکار است. رویای ما و چندنسل قبل‌ از ما انگار کم‌کم دارد تعبیر می‌شود‌. این خانه‌ی توحید هم دیر یا زود آزاد می‌شود. تا وقتی آدم‌های ساکنِ این شهر لبخند می‌زنند، رویای قدس زنده و گرم، در سراسر جهان جاری است. دیگر وقتش رسیده که کم‌کم به رفقای فلسطینی بگوییم جای ما را در جشن‌هایشان نگه‌دارند. راه زیادی باقی نمانده. ما با ترانه‌ها و تبریک‌هایمان در راهیم. امیدوار، و منتظر... ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 عاشقانه‌ای برای قدس ما الان باید اینجا باشیم. وسط این فستیوالِ طلایی و سبز و سفید. توی یکی از همی
🔰 ابابیل قدس ✍️ زهرا محسنی‌فر 🔸اسرائیل از یک باریکه شکست خورد و اعلام آتش‌بس یک‌طرفه کرد. وقتی رد دسته‌موشک‌های قسام آسمان تل‌آویو را خراش می‌داد، غده‌ی سرطانی بدخیم در حال پرتودرمانی بود. انتفاضه با سنگ شروع شد و بلاشک با موشک تمام می‌شود. امروز لانچر جای فلاخن را گرفته و پرتاب کور به نقطه‌‌زنی تبدیل شده. لایه‌ی اوزون هم دیگر می‌داند که گنبد آهنین از خانه‌ی عنکبوت سست‌تر است. 🔹داستان ابابیل را پهپادهای مقاومت شبیه‌سازی کرده‌اند تا به کودکان غزه بیاموزند که قبله‌ی اول مسلمین هم پروردگاری دارد. موریانه‌های عهدنامه‌ی قریش می‌دانند که اعتبار معامله‌ی قرن از یک خطبه‌ی عربی پانزده دقیقه‌ای کمتر است. 🔸میراث تهرانی‌مقدم مرز امنیتی ما را از نوار مرزی ایران تا نوار غزه جابجا کرد. امروز دیگر «هفت دقیقه تا تل‌آویو» فاصله نداریم، از رگ گردن به آنها نزدیک‌تریم. دنیای امروز دنیای تهدیدزدایی است، نه تنش‌زدایی. 💢تغییر پارادایم از دفاع به حمله، راز بزرگ پیروزی است که شهید سلیمانی به مردم منطقه آموخت. ارتقای جایگاه ایران از پیاده‌نظامی در جنگ‌ها به مباشرت راهبردی و تسلیحاتی، موازنه‌ی قدرت را به سمت ایران مقتدر سنگینی داده و کار غاصبان قدس را زودتر از آنچه تصور می‌شود، یکسره خواهد کرد؛ ان‌شاءالله... ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @lafzeghalam
تاملات
♨️ #ویژه 🔸قابل توجه علاقه‌مندان به مباحث علوم انسانی، از این هفته شب‌های پنجشنبه به بازتاب سلسله نش
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |فرزندان قرآن و قبله عصر انسان فلسطینی؛ تأمّلی بر آغاز انتفاضه‌ای نو در فلسطین 🎙 محمد اصغری سلسله نشست‌های عصر علوم انسانی نشست شصت و یکم ⏰ ۲۹ اردیبهشت ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇