eitaa logo
تاملات
725 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
340 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔉 فایل صوتی| اضطرار به حجت 🔶 سخنرانی| حجت الاسلام علی صفایی حائری(ره) 🔹قسمت دوم 🔹🔹انتظار از حجت موجب تحول در زندگی می شود ؛ سوال اینجاست که چگونه تحول صورت می گیرد و با چه وسیله‌ای می توان به تحول رسید؟! ...اضطرار به حجت، افتقار به خدا را در بر می آورد؛ به عبارت ساده تر امام شناسی فقر الی الله را می آورد. از آن طرف هم، خدا استغناء از انسان دارد و در عین استغناء، اشتیاق به ما»🔹🔹 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 فایل صوتی | اضطرار به حجت سلسله سخنرانی حجت الاسلام حائری (ره) 🔸مفهوم اضطرار و تاثیرگذاری آن 🔸 اضطرار چه تاثیری بر انتظار بر ولی دارد؟ 🔹در یک چنین زمانی که آدمی به خویش به قدرتش، به صنعتش، به روابط نزدیکش و نظام نوینی که میتواند پایه گذارش باشد تکیه کرده؛ مساله اثبات امامت که از آن به اضطرار به حجت تعبیر می شود چه جایگاهی دارد؟ 🔸واقعش حرف در این است که ما از اضطرار و ضرورت در دنیایی سخن می گوییم که اساس دین به عناویت مختلفی زیر سوال می رود در حالی که نهایت بحثی که مطرح می کنند معقول بودن دین است. 🔹چه درکی از اضطرار برای انسان باید پدید بیاید که احتمال ها هم او را به حرکت در بیاورد؟ 🔸اگر انسان را احتمالا مستمر بدانی و احتمالا ارتباطات عظیم تری بیشتر از این ۷۰ سال را باور کردی، این انسان محتمل الاستمرار و الارتباط، نوع دیگری از برنامه ریزی و مدیریت را می طلبد‌. اضطرار تو به وحی از نوعی نیست که بشود علم، قدرت و عرفان جایگزین آن شود. 🔗 برای شنیدن قسمت قبل اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
🎉 قابل توجه همه دوستان و همراهان عزیز کانال تاملات کانال تاملات با همراهی شما عزیزان استمرار دارد و با استقبال شما دوستان، ملاحظه شد که نوع محتواها و سبک کار جدی تر دنبال بشود. از سویی بنا شد که یکسری فایل‌های صوتی و تصویری اندیشه‌ای در کانال بارگزاری گردد، بنابراین جهت سهولت دسترسی به محتواهای صوتی و تصویری، بنا شد در کنار کانال تاملات، پلاس آن را اضافه کنیم.➕ همچنین اگر محتواهایی متنی، صوتی یا تصویری در حوزه اندیشه دارید برای ما ارسال کنید تا دیگران هم بهره‌مند گردند.💬 تشکر🌷 👇👇👇 ⚜️ @taammolat_plus
•••• [ إِإِلَهِی إِنْ أَنَامَتْنِی الْغَفْلَهُ عَنِ الاسْتِعْدَادِ لِلِقَائِکَ فَقَدْ نَبَّهَتْنِی الْمَعْرِفَهُ بِکَرَمِ آلائِکَ ] 💎خدایا! اگر غفلت از آماده شدن براى دیدارت به خوابم فرو برده، ولى معرفت به نعمت هاى کریمانه ‏ات مرا بیدار ساخته است...! ⚜️@taammolat74
📣 بررسی ابعاد فرهنگی و اجتماعی "پدیده‌ی کرونا" 🔸در گفتگو با اصحاب علوم انسانی 🎙گفتگوی اول با حضور: -دکتر وحید یامین‌پور -دکتر سجاد صفار‌هرندی - و اجرای دکتر میثم مهدیار 📱پخش زنده ازصفحه اینستاگرام: @rcica_ir @vahid_yaminpour 🕔دوشنبه ۲۵ فروردین‌ماه ساعت ۱۷ ⚜ @taammolat74
🔰مارکس پشت ماسک و صنعت خر فروشی ✍️ کیان عبداللهی 🔸 حکایت و ماجرای نسبتاً معروفی است که در قدیم‌الایّام کسانی که می‌خواستند خر خود را در بازار بفروشند، برای اینکه معامله شیرین‌تری نصیبشان شود، قبل از رفتن به بازار با دوستانی یا هم‌دهاتی‌هایی گاوبندی می‌کردند، به این نحو که به هنگام عرضه‌ی جناب خر در بازار یکی‌شان داد می‌زد که مثلاً این خر 40 تومان می‌ارزد و دیگری می‌ گفت 45 تومان. بدین نحو قیمت آن خر که ممکن بود در واقعیت بیشتر از 20 تومان هم نیارزد، عددی بین 40 تا 45 تومان تصور می‌شد. لذا اگر مشتری‌ای پیدا می‌شد که خر را 40 تومان بخرد، باز هم 20 تومان به نفع صاحب سابق جناب خر بود. لذا از این طریق خرفروش‌ها برای خر‌هایشان بازار گرمی می‌کردند و به قیمت بهتری می‌فروختند. هنری که بعدها صنعت خرفروشی نام گرفت. 🔹مولانا هم چندین جا در مثنوی به چنان حکایاتی اشاره و به تعابیری مثل «بازار خر فروشان» یا «صنعت خر فروشی» و حتی «جنگ خر فروشان» ارجاع می‌دهد. آنجا که به مخاطب هشدار می‌دهد که تصور اینکه فقط یا باید این را بگزینی یا آن یکی را، تصور باطل و گمراه‌کننده‌ای است که می‌خواهد تو از راه سوم که از قضا گنج هم همانجا پنهان است، غافل کند. 🔸 جنگ خرفروشان همان چیزی است که امروزه به آن دوقطبی جعلی هم می‌گویند که شاید از جنگ خرفروشان ظاهرش شیک‌تر باشد، اما انصافاً به اندازه قبلی مفهوم را نمی‌رساند! 🔹 ماجرای «مارکس پشت ماسک» و «مجسمه آزادی با ماسک» هم مشابه همان جنگ خرفروش‌هاست. روزنامه سازندگی که خود را وکیل مدافع یک قرائت تقریباً من‌درآوردی از لیبرالیسم می‌داند، در اولین روز انتشارش بعد از تعطیلات نوروز، با طرح جلدی که کپی یک مجله آلمانی است، به نوعی هشدار داده که پشت‌ سر یا مترصد و در کمین‌نشسته‌ی اصلی مخالفت‌ها با نمایش اسفناک لیبرالیسم در مواجهه با کرونا، مارکسیسم خوابیده است. 🔸 این همان مصداق گرانفروشی لیبرالیسم به روش قدماست. تبلیغ لیبرالیسم با ترساندن از مارکسیسم، اگر از آن گرانفروشی خرها در قدیم بدتر نباشد، قاعدتاً بهتر هم نیست. چه کسی گفته است که بیرون از این دوگانه‌ی غلط چیز دیگری نیست که آدمی بخواهد نه به لیبرالیسم پناه ببرد و نه به مارکسیم؟ ضمن آنکه لیبرالیسم و مارکسیسم نه تنها متضاد هم نیستند‌، بلکه در واقع دو روی یک سکه و هر دو محصول مدرنیته‌اند. که هر یک دیگری را با برچسب و انگ ایدئولوژی رجم کرده و این در حالی است که اگر هم ایدئولوژی را فحش بدانند، هر دو ایدئولوژی‌اند. ⚜ @taammolat74
🔰کرونا و جهانی که پایان دراماتیکی ندارد کرونا نوشت(۴) ✍️ محمدعلی روزبهانی 🔻«کرونا ویروس اما سبک ابزورد جهان است در نخستین دهه های فراگیری سایبرنتیک و نوید عصری جدید که به خودآگاهی دیدار تصویر پوچ و بی معنای خود در آینه تمدن نایل آمده است.» ✔️یادداشت کامل را در متن ذیل بخوانید👇👇👇
🔰کرونا و جهانی که پایان دراماتیکی ندارد! ✍️ محمدعلی روزبهانی 🔸تمام رمانها و فیلمهای اخرالزمانی و ویرانشهری، پایانبندی جهان را پرجلال و پرهیبت و در پی حادثه ای عظیم و تکان دهنده تصویر میکنند. حادثه ای پیچیده در نور و رنگ و انفجار و فروریختن اسمان خراش‌ها و به زیر آمدن خارق العاده ترین تکنولوژی‌ها، حادثه ای که انسان هر معجزه ای در آستین دارد برای مهار آن بر آفتاب می اندازد اما در پایانی تراژیک اراده اش به زیر کشیده میشود و یا در آخرین لحظات، ابرانسانی از راه می‌رسد و با قدرت و زیرکی اسطوره ای اش، چرخ حوادث را متوقف می کند. 🔹پایان دراماتیک جهان در هر دو وجه ان، تعظیم «انسان» و سجده آوردن بر این موجود ناشناخته و تمدن دست ساخته او است. جنگهای بین سیاره ای، شورش سایبورگها و سایبرپانکها، هوش مصنوعی از کنترل خارج شده، آدم فضایی ها و بشقاب پرنده ها و... همگی در تعظیم انسان و به زیر آمدن حماسی و پرشکوه این تندیس پر شکوه و زیبا در پی افسارگسیختگی تکنیک و قدرت لایزال انسانی است که جسم و بدنش بسیار بیشتر از ذهن و تدبیرش فربه شده است. 🔸کرونا ویروس اما سبک ابزورد جهان است در نخستین دهه های فراگیری سایبرنتیک و نوید عصری جدید که به خودآگاهی دیدار تصویر پوچ و بی معنای خود در آینه تمدن نایل آمده است. 🔹برای نابودی تمدن آسمانخراش ها و شرکتهای کهکشانی، تمدن بانکهای بین المللی و سازمان تجارت جهانی، جهان زرادخانه های سلاح های اتمی و هیدروژنی، عصر هالیوود، والت دیزنی و سلیکون ولی، هیچ اختلال یا حادثه ی معنادار و بزرگی به میان نیامده است. 🔸یک نانوپشه نادیدنی، تمام تمدن و تمام ابزارهای مقاومت و مراقبت آن را تعلیق کرده و تنها کاری که از همه این نامها و ابزارها بر می آید آن است که در غاری سر فرو برده، مات و مبهوت عبور این طوفان ویرانگر را تماشا کنند و بی معنایی و پوچی تحقیرکننده ی آن را تا مغز استخوان ایمان آورند. بشر همچنان اسم اعظم را از یاد برده است... @taammolat74
🔰بازگشت به خویشتن 🔹 با تبعيد و خروج رضاشاه از ايران در سال 1320 انديشه‌های چپ در ایران رسوخ پیدا کرد. پاسخ محمدرضاشاه، به اين رسوخ، حمایت از جامعه‌شناسی آکادمیک بود. افرادی مثل نراقی تصور مي‌کردند اگر در دانشگاه جامعه‌شناسی، علوم اجتماعی یا علوم انسانی تأسيس شود و در آن انديشه‌هاي پارسونز، وبر و ديگر بزرگان جامعه‌شناسی به شكل آكادميك تدریس شود، مردم در‌خواهند یافت که اینها چه مطالب عمیقی بيان كرده‌اند و در نتيجه از چپ‌بازی، که متأثر از مارکسیسم شوروی بود، دست برخواهند داشت. 🔸 به موازات اين انديشه در دوران محمدرضاشاه اتفاق دیگری افتاد؛ دو نیرو و جنبش خارج از این فضا فعالیت خود را آغاز كردند. يكي از اين جنبش‌ها، جنبش بازگشت به خویشتن از بالا بود که افرادی مثل نصر و نراقی مطرح كردند و با اتکا به خرد جاودان، از نوعی عرفان سخن گفتند. جنبش دوم بازگشت به خویشتن از پایین بود که شریعتی و آل‌احمد آن را نمایندگی می‌کردند. 🔷 آنچه نظر همگان به‌ويژه جوانان آن زمان را به آل‌احمد و شریعتی و دیدگاه آنها جلب کرد، همین جنبه نفی‌کننده جنبش آنها بود. دستگاه فکری آل احمد ايستادگي در برابر قدرت با اتکا به فرهنگ اسلامی و سنتی بود. راز شریعتی این بود که توانست از الهیات شیعی کمک بگیرد و ميان آن و نوعی افکار چپی که آن زمان در جهان رايج بود سازگاری پديد آورد تا به شكلي مؤثر و کارا به قدرت حمله كند. 🔶 جنبش دوم که نصر و نراقی آن را نمایندگی می‌کردند،‌ نوعي خرد جاودانی را مطرح می‌كرد كه درگیر جامعه نمی‌شد. در اين جنبش هدف تأثیر‌گذاری بر قدرت از طريق رواج نوعی عرفان، بازگشت به خویشتن یا معماری، لباس پوشیدن و ... بود تا در عمل قدرت را تا اندازه‌ای تعدیل کند و به جنبه‌های بومی یا اسلامی‌اش برگرداند. 📚ماهنامه زمانه، شماره 116 و 117، دی و بهمن 1391 @taammolat74
📮همین تفکر 《یک ویروس بدتر از داریم، آن هم ویروس است》همان ویروس(تفکری) است که سبب شد نه در مقابل تحریم خود را مصون کنیم و نه در برابر خسارت اقتصادی کرونا! این همان تفکری است که ۸ سال است کشور را زمین‌گیر کرده! واکسن این تفکر(ویروس) از واکسن کرونا ضروری‌تر است! ✍ حجت الله عبدالملکی ⚜ @taammolat74
📑 دو‌هفته نامه مجازی ✴️ شماره نخست/ ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ 💢 موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه 🔸رصد روشنفکران، اندیشمندان و ژورنالیست‌های علمی در فضای مجازی 🔹در این دوهفته‌ای که گذشت مسائل مختلفی پیرامون مساله کرونا مطرح شد و هرکس از زاویه‌ای به بررسی این بحران پرداخت. 🖇 اولین شماره این دوهفته‌نامه را در پست ذیل دانلود کنید👇👇👇 ⚜ @fekrat_net@taammolat74
نهایی 1.pdf
5.76M
📑 دوهفته نامه مجازی دیده‌بان اندیشه ✴️ شماره نخست/ ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ 💢موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه ♦️محورهای اصلی که در این مساله کرونا پرداخته شد به شرح ذیل است: 🔻 تحلیل پیامدهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کرونا و پساکرونا 🔻 تحلیل و بررسی مدیریت بحران کرونا از سوی حاکمیت 🔻شبهات الاهیاتی که بواسطه کرونا طرح شده است. 🔻مساله تقابل علم و دین، ارزشمندی علم و نقش علم در مدیریت این بحران 🔻 نقد وبررسی جنگ بیولوژیک بحران کرونا 🔻 نخبگان علوم انسانی چگونه با کرونا برخورد می کنند؟ 🔻کرونا و فرم های جدید مناسک ⚜ @fekrat_net@taammolat74
🔰درباره دستمزد آقای مجری ✍️ محسن مهدیان 🔸اخیرا پویشی علیه یک مجری مشهور راه افتاده است که وی برای اجرا در یک برنامه بیش از 20 میلیون تومان دریافت کرده است. امروز اسناد هزینه برنامه مذکور منتشر و مشخص شد که کل هزینه یک قسمت از این برنامه 22.5 میلیون تومان بوده است که برای 3 مجری و تصویربردار و صدابردار و تیم فنی و محتوایی و حداقل 50 نفر از عوامل است. 🔹ظاهرا پرونده این افشاگری نافرجام بسته شده است. اما غرض یادداشت این مصداق مشخص نیست. برای من ماجرا از جهت دیگری اهمیت دارد و آنهم نقد این روش دادخواهی دامنه دار و سابقه دار و مساله دار و متاسفانه در حال تکثیر است. 1️⃣یکم. با کدام مجوز شرعی و قانونی و حتا اخلاقی و انسانی وقتی هیچ سندی نداریم چنین اتهامی می زنیم؟ برای این اتهام حتا یک برگ سند منتشر نشده است. می گویند سوت زنی است. با کدام منطق پذیرفتیم برای سوت زنی هیچ دلیل و مدرکی جز صدای بلند نیاز نیست؟ 2️⃣دوم. می گویند متهم اثبات کند که این اتهام غلط است. با کدام حجت حق داریم اتهام بزنیم و بعد بگوییم اثبات کنید که نیست؟ این رفتار را با خودمان حاضریم بپذیریم؟ می پذیریم یکی به دیگری بگوید فاسد و دزد و جاسوس بعد هم بگوید حالا خلافش را اثبات کن؟ 3️⃣ سوم. می گویند چرا متهم، فیش حقوقی اش را منتشر نمی کند؟ چرا باید منتشر کند؟ مطابق کدام قانون یک آدم عادی مثل مجری باید حقوقش را علنی سازد؟ حریم شخصی این ادم کجاست؟ اگر ملاک قانون است که ماده 29 برنامه ششم برای شفاف سازی درامد مسوولین است نه مردم عادی و حتی سلبریتی ها. اگر ملاک شرعست که هیچ معیاری برای افشای زندگی مردم عادی نداریم. مگر شهرت باعث می شود حریم شخصی، حریم عمومی شود؟ 4️⃣چهارم. می گویند می خواهیم صدا و سیما شفاف شود. بسیار عالی. اما راه این شفافیت چیست؟ از کجاست؟ از تعرض به حریم شخصی افراد و بدتر از آن تهمت و افترا؟ چرا از مجلس مطالبه نمی کنیم که قانون نظارت بر رسانه ملی را ارزیابی و تدوین و اجرا کند؟ چرا این پویش و مطالبه را بجای اتهام زدن به این و آن، سمت مدیر شبکه و رسانه ملی نمی بریم؟ 5️⃣پنجم. دقت فرمائید که شفافیت هدف نیست. شفافیت مسیر است. در این باره حرف بسیار است که بماند. اما یکی از عوارض این تلقی نادرست اینست که تصور می کنیم هدف وسیله را توجیه میکند و می شود با دستمال کثیف شفافیت ساخت. 💠انشالله توجه داریم که این سبک افشاگری و اتهام زدن در همین نقطه متوقف نمی شود و مثل بومرنگ به خودمان برمی گردد. اگر خودمان را فراتر از یک فرد، یک جامعه در نظر بگیریم خواهیم دید که عوارض توسعه چنین فرهنگ غلطی چه بلای سهمگینی است. ⚜️ @taammolat74
🔰 کرونا و پیچ تاریخی برای ظهور تمدنی دیگر ✍ محمد جبارپور 🔘 بخش ۱ از ۲ 🔸تحلیل پیامدهای مسئله بسیار مهمی است که می بایست مورد توجه جدی قرار گیرد. این ویروس در حال شکل دهی و زمینه سازی دو جریان تمدنی است. جریان نخست با ایجاد فاصله اجتماعی و احاله به فضای مجازی در حال شکل دهی صورت تمدنی جدیدی برای غرب است؛ صورت تمدنی که حتی ارتباط اعضاء یک خانواده و تمام مناسبات اجتماعی آن جامعه نیز از طریق فضای مجازی برقرار می شود! 🔹باید دقت کرد که موضوع کوچک انگاشته نشود. این مساله کاملا ظرفیت ایجاد یک صورت تمدنی جذاب را برای کاروان تمدن غرب دارد. اگر فهم درستی از این حرکت شکل نگیرد احتمال دارد اقدام های ما ناخودگاه باعث گسترش و توسعه این صورت تمدنی شود. 🔸از سوی دیگر زمینه برای شکل گیری جریان دومی نیز وجود دارد. جریانی که با توجه به امور غیبی عالم می خواهد پاسخ نیازهای دنیای او را حل کند. دعا و نیایش های عمومی مردم جهان برای درمان این بیماری نشانه ای برای این بیداری همگانی است. اگر انقلاب اسلامی بتواند از این فرصت زمینه ای در کنار ناکارمدی تمدن غرب در پاسخ به عدم شیوع و درمان بیماری کرونا استفاده مناسب کند، قطعا می تواند ریل تمدن سازی دینی را با سرعت بیشتری به پیش برد. 🔹توجه به سیره و روش حکیمانه مقام معظم رهبری خود چراغ راهی برای چگونگی این حرکت تمدن سازانه است. ایشان در توصیه برای کسانی که توفیق حضور در اعتکاف را ندارند، اعتکاف مجازی را پیشنهاد نمی‌دهند بلکه نماز جعفر طیار را پیشنهاد می دهند. یا در توصیه دیگر قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه را پیشنهاد می دهند. یا توصیه به خلوت کردن در ماه مبارک رمضان و... این نوع توصیه ها و فرامین در حقیقت بیانگر نوعی استفاده آلی از رسانه و فضای مجازی است نه استفاده اصالی. 🔸تمدن غرب در دوره با وعده ایجاد بهشت زمینی، دین را از حوزه های اجتماعی و فردی به کناره راند. این تمدن با سخره گرفتن تمدن های قبلی که قدرت درمان بیماری های فراگیری چون وبا و طاعون را نداشت، وعده نظام سلامتی را داد که علاوه بر پاسخ به بیماری های فراگیر قدرت ایجاد طول عمر طولانی و شاید جاودانه را دارد! اکنون با گذشت بیش از 5 قرن از عمر این تمدن جا دارد تاملی در میزان موفقیت و دستیابی به آرمان های وعده داده شده اش داشت. 🔹امروزه با پیدایش بیمارهای فراگیری چون ایدز، سارس، کرونا و... نشان داد خود عامل ایجاد برخی بیماری ها است که متاسفانه نظام سلامت و درمانی مدرن نیز قدرت عدم شیوع و فراگیری آن را ندارد. ⚜ @taammolat74
🔉 فایل صوتی| اضطرار به حجت 🔶 سخنرانی| حجت الاسلام علی صفایی حائری(ره) 🔹قسمت سوم 🔹🔹انتظار از حجت موجب تحول در زندگی می شود ؛ سوال اینجاست که چگونه تحول صورت می گیرد و با چه وسیله‌ای می توان به تحول رسید؟! ...اضطرار به حجت، افتقار به خدا را در بر می آورد؛ به عبارت ساده تر امام شناسی فقر الی الله را می آورد. از آن طرف هم، خدا استغناء از انسان دارد و در عین استغناء، اشتیاق به ما»🔹🔹 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 فایل صوتی | اضطرار به حجت سلسله سخنرانی حجت الاسلام حائری (ره) 🔸دینی که وابسته به آباء و اجداد و احساسات است، نه قابل دفاع است و نه قابل انتقال است! و مبنای تبلیغ برای آن بی معناست. 🔹کسی که خود را در این هفتاد سال ببیند و نهایت هدف آن نان و مسکن و رفاه باشد چه اضطرار به حجت پیدا خواهد کرد؟! نهایت غریزه و تجربه و تفکر برای او کافی است. کسی که این مبلغ اوست احتیاجی به وحی و عقل ندارد.چرا باری سنگین بر دوش او بگذاریم؟! 🔸باید نگاه جدید به خود پیدا کنیم. مساله اضطرار به حجت و افتقار الی الله در اینجا پیدا می شود. 🔗 برای شنیدن قسمت قبل اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
•••• [ إِلَهِی إِنَّ مَنْ تَعَرَّفَ بِکَ غَیْرُ مَجْهُولٍ وَ مَنْ لاذَ بِکَ غَیْرُ مَخْذُولٍ وَ مَنْ أَقْبَلْتَ عَلَیْهِ غَیْرُ مَمْلُوکٍ ] 💎کسى که به تو شناخته شد، ناشناخته نیست و آن‏که به تو پناهنده شد خوار نیست، و هرکه را تو به او روى آورى برده نیست! ⚜️@taammolat74
🔰جوانان به جای موسیقی و ترانه، به غزل حافظ روی بیاورند. 🔸از آیت الله جوادی آملی پیرامون موسیقی و نقش آن در سوال می شود و اینکه آیا می‌توان با موسیقی به حقیقت عرفان رسید!؟ و اینکه تاثیر این موسیقی ها بر روح و روان آدمی چیست!؟ 🔹ایشان می فرمایند روح انسان لطیف است و باید در جهت لطافت هر چه بیشتر روح حرکت کرد، لذا برای تحقق این امر به جای موسیقی و ترانه، به و روی بیاورید. 💠ایشان در ادامه می فرمایند: گاه نیز یک غزل و یا یک قصیده کمبودهای روح آدمی را برطرف می‌کند ولی لذت این غزل در ترانه و یا موسیقی یافت نمیشود بلکه اینها لذتی کاذب ایجاد می‌کنند اما غزل شهدی است که لذت صادق را به همراه دارد و تا پایان عمر با انسان همراه است، غزل های حافظ نیز چنین است. به هر حال اگر کسی خود را با ترانه سرگرم کند در سنین بالاتر متوجه خواهد شد که ترانه و موسیقی با ذائقه و طبع او هماهنگ نبوده در حالی که انسان با مناجات و غزل انس دیگری دارد، غزل حافظ همیشه می‌ماند و هرچه سن بالاتر برود انس آدمی با او بیشتر می شود. 📚 نسیم اندیشه ، ج 1 - عمل عرفانی در پرتو علم وحیانی @taammolat74
🔰درباره جهان پساکرونا ✍ حسن جعفرخانی درباره جهان پساکرونا نظرات بسیاری طرح شده که می توان آن را به چهار دسته تقسیم کرد: 🔸یک. پرش تمدنی: برخی بر این باورند که کرونا وضع دیگری را برای تمدن بشری رقم خواهد زد. جهان قبل و بعد از آن ، تفاوت بنیادینی خواهد داشت. 🔹دوم. تحول: برخی دیگر از متفکران که تعدادشان از نوع نگاه اول بیشتر است ، به تحول گسترده در تمدن بشری فکر می کنند اما این تحولات را بنیادین نمی دانند. 🔸سوم. تغییر: تعداد بیشتری از اندیشمندان ، وضع بشر در قبل و بعد از کرونا را حائز تغییراتی درون تمدنی می دانند. 🔹چهارم. ارتجاع: بعضی دیگر از متفکران که تعدادشان کم نیست ، وضع کرونایی حاضر را چون فنر فشرده شده ای می دانند که بعد از کرونا به حالت قبل باز خواهد گشت و جهان قبل و بعد از آن تفاوت چندانی با هم نخواهند داشت. ♦️به نظر می رسد جهان پساکرونا شبیه جایی در میانه نگاه سوم و چهارم باشد. این جهان،برای نوع نگاه دوم و اول شاید یک نقطه آغاز باشد نه نقطه عطف. قرائن به ما می گوید تغییرات جهان بیش از همه احتمالا شامل این سه مورد باشد: 🔸اول. قوی تر شدن نهاد دولت و مداخلات بیش از پیش آن در حوزه عمومی . 🔹دوم .تضعیف «پروژه جهانی سازی» یا به قول دوستان روشنفکر «پروسه جهانی شدن» و تقویت واحد های دولت-ملت. جهانی شدن پیش کش؛ کرونا ، منطقه گرایی را هم به چالش کشیده . اتحادیه اروپا به عنوان نمونه موفق و قله منطقه گرایی ، در بحران کرونا به عنوان یک واحد کل عمل نکرد و اعضا با آغاز بحران به سرعت مبتنی بر واحدهای دولت-ملت ، رفتار خود را سازماندهی کردند. 🔸سوم . تردید بیش از پیش نسبت به عقلانیت مدرن. کرونا توان عقل مدرن را به چالش کشیده است. او که مدعی بود بهشت را این جهانی خواهد کرد در بحران کرونا علیل شده. البته با توجه به احتمال های پژوهشی که خبر از آزمایشگاهی بودن ویروس کرونا و انسان ساز بودن آن می دهد به نظر می رسد عقل مدرن نه تنها ناتوان از ساختن بهشت برین شده بلکه متهم به ساختن جهنم لعین است. جنگ های جهانی اول و دوم ، اولین بحرانهای جهانی بودند که عقلانیت مدرن برای بشریت به ارمغان آورد و پس از آن تردیدها نسبت به این عقلانیت شروع به رستن کرد و کرونا در جهان پس از خود این باور یعنی تردید نسبت به عقلانیت مدرن را بیش از پیش تقویت خواهد کرد. ⚜ @taammolat74
🔰خرمن نکاشته‌ها دنبال کردن سلبریتی‌های اینستاگرامی چگونه ما را از زندگی ناامید می‌سازد؟ ‌ ✍ صابر اکبری خضری(پژوهشگر علوم اجتماعی) ‌ 🔸دنیای مدرن مداوماً به ما القا می‌کند که بقیه دارند خوش می‌گذرانند ولی سهم ما کسالت و ناکامی است. اکثر ما می‌دانیم زندگی آدم‌ها به شادی و طراوتِ صفحه‌های اینستاگرامشان نیست. با این‌حال، مگر می‌شود جلوی آرزوها را گرفت؟ ما در معرض بمبارانِ مداومِ پیشنهادهایی هستیم دربارۀ کارهایی که خوب است انجام دهیم. ‌ 🔹وقتی ما دائماً در صفحات دیگران خبرهایی از سفر رفتن، دیدار با یک سلبریتی مشهور، رفتن‎ به یک رستوران یا طبیعتی بکر و کارهای عجیب و جالب دیگر می‌بینیم، کم کم زندگی خود را با همین معیارها مقایسه می‌کنیم. ‌ 🔸آلن دوباتن اندیشمند مشهور دراین باره تحلیل قابل توجّهی دارد. دوباتن ضمن مطالعه پیرامون عشق و نگاه انسان ها به زندگی عاشقانه، دو رهیافت اصلی را تشخیص می دهد؛ نگاه سنّتی و نگاهی که دوباتن آن را رمانتیک می‌نامد. ‌ 🔗 ادامه مطلب را در باشگاه اندیشه بخوانید: 🌐 http://bashgah.net/go/jh91j ‌ ⚜ @Bashgah_net ‌⚜ @taammolat74
🔰 پشت پرده مصاحبه سازندگی با مصطفی میرسلیم 💥 اختصاصی 🔸امروزه که در گام دوم انقلاب اسلامی به سر می‌بریم، تقابل جدی اندیشه گفتمان انقلاب اسلامی با است که در ساحت ، جریان حزب آنرا نمایندگی می‌کند . 🔹نشریات و مجلات این جریان از ها تا و روزنامه سازندگی به پمپاژ افکار و اندیشه‌های امثال ها و اندیشه‌های اقتصادی لیبرالی ها می پردازد. 🔸قوچانی به عنوان مغز متفکر رسانه‌ای حزب سازندگی، این بار تیتر یک شماره جدید روزنامه خود را به مصطفی میرسلیم اختصاص داده است. اما پشت پرده این تیتر چیست؟! 💠 نکته اینجاست که چندی پیش آقای میرسلیم در توییتی ضمن همدردی با «مردم مستضعف امریکا که در اثر کمبود امکانات گرفتار بحران کرونا شده‌اند» بیان داشته بود که «تحریم‌های ظالمانۀ دولت کینه‌توز مانع کمک‌رسانی ما می‌شود» این سخن به مذاق آقای طباطبایی خوش نیامده و ایشان در طی یادداشتی بلند بالا با عنوان «مفاهیم توخالی در ماه‌های کرونایی» به نقد آقای میرسلیم پرداخته است. ♦️به عبارتی دیگر این تیتر جدید سازندگی در امتداد حمایت و دفاع از افکار تئوریسن آنها یعنی جواد طباطبایی است. ⚜️ @taammolat74
🔰 درسی که قوچانی به ما می‌دهد ✍ سیدجواد نقوی 🔸اما برای ما درس هایی دارد برای تمام دوستان سردبیر و رسانه‌ای انقلابی‌ام آن هم اینکه باید مانیفست داشته باشید و برای کار خودتان واز پیش فرض هایی بهره ببرید آنچه قوچانی سال هاست دارد حاصل همین پیش فرض های اوست. 🔹 هرچند که او شاید مخالف امر ایدئولوژیک به ظاهر هم باشد اما او با خودش اندیشه را به همراه اقتصادان لیبرال پیوند داده و هرآنچه موافق و مخالف این مانیفست باشد را برایش طرح و نقشه دارد. 🔸 روزی را تیتر یک میکند و جواب طباطبایی به او را مهم قلمداد میکند دیگر روزی از دفاع میکند اما دوستان ما که هروز با یک تیتر فاتحه غرب و شرق را میخوانند پایگاه فکری و مانیفست آنها چیست؟ ✅چه عیبی دارد یک نفر بگوید مانیفست من دفاع از فلان نحله است یا فلان اندیشه متفکر! اما آنچه ما را عذاب میدهد بی پایگاه بودن است. ⚜ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پشت‌پرده یک اختلال ! 🔸 چه کسانی از تقویت پیام‌رسان‌های داخلی مانند ضرر می‌بینند که این‌گونه سنگ اندازی می‌کنند؟!🤔 🔴خبرگزاری حوزه در گزارشی به رمزگشایی از اختلال چندباره در برخی‌ شبکه‌های پیام‌رسان داخلی در دوران کرونایی پرداخت. ⚜ @HawzahNews@taammolat74
🔰 روزه‌داری تأثیری در ابتلا به "کرونا" ندارد! ✍حجت‌الاسلام محمدحسین فلاح‌زاده، عضو دفتر استفتائات رهبر معظّم انقلاب و رئیس مرکز موضوع‌شناسی احکام فقهی: 🔸در جلسات متعددی که با پزشکان فوق تخصص داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که روزه سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند و افراد سالم به بهانه ترس و بدون احتمال عقلائی نمی‌توانند روزه نگیرند. 🔹 در افرادی که سن بالا و یا بیماری‌های زمینه‌ای دارند، احتمال ابتلاء به کرونا وجود دارد که می‌توانند با مراجعه به پزشک متخصص از این امر اطمینان یابند. علاوه بر آن مؤمنان می‌توانند با کم کردن تردد و ماندن در منزل، احتمال ابتلای خود به این ویروس را تا حد قابل توجهی کاهش بدهند. 🔸 منظور از احتمال عقلائی یعنی احتمالی که عقلای جامعه به آن اذعان کنند که تا به اینجا، عقلای دانش پزشکی چنین احتمالی را در افراد سالم مقبول ندانسته‌اند. ⚜ @ijtihad@taammolat74
🔰 کرونا و پیچ تاریخی برای ظهور تمدنی دیگر ✍ محمد جبارپور 🔘 بخش ۲ از ۲ 🔸نکته دیگر آنکه لیبرال دموکراسی غرب با نگاه اومانیستی خود به انسان و سکولاریستی خود به جهان علاوه بر اینکه خود عامل طبیعی بروز چنین حوادثی است، در زمان بروز این اتفاقات نیز رفتار و مدیریت غیرانسانی دارد که مثال های متعدد آن در این جریان هر روزه از رسانه ها شنیده می شود: عدم پذیرش افراد بالای 80 سال، عدم پذیریش بیماران مبتلا به سندروم دان، فلج مغزی و اوتیسمی، سرقت ماسک ها و تجهیزات پزشکی و... 🔹اکنون جهان آماده و پذیرای شنیدن ایده جدیدی برای عالم است. ایده ای که نه تنها خود عامل بروز بیماری و مشکلات نیست بلکه اگر هم به دلایلی ابتلائی رخ داد مدیریت آن انسانی و ایثارگرایانه است؛ مانند ایثار و فداکارهای دفاع مقدس. ایده ای که ایمان به غیب و توجه به دیگر لایه های وجود انسان و هستی محور آن باشد. ایده ای که با ظهور انقلاب اسلامی تولد دوباره ای در لایه اجتماعی عالم پیدا کرد و توانست در عرصه نظامی و سیاست منطقه ای و بین المللی و علم مدرن جزو نقش آفرینان اصلی جهان معاصر باشد اما این ایده هنوز نتوانست در حوزه های فرهنگی، اقتصادی و علمی ظهور نماید. 🔸قوی شدن در این حوزه ها جدی ترین راهبرد برای نقش آفرینی در آینده جهان است. قوی شدن در این عرصه ها یعنی رقم زدن دنیای دیگر برای بشر؛ که این دنیای جدید با انقلاب 57 شروع به جوانه زدن کرد... 🔹از جمله اساسی ترین عرصه هایی که برای قوی شدن باید توجه ویژه به آن ها داشت: حکمرانی مبتنی بر قرآن و سیره اهل بیت علیهم السلام، تحول بنیادین در حوزه علوم انسانی، سبک زندگی اسلامی، هویت و اندیشه دینی تمدن ساز، اقتصادمقاومتی، رسانه و تصویرپردازی، فضای مجازی و حکمرانی مجازی، اصلاح اساسی در نهادهای رسمی تعلیم و تربیت شامل مهدهای کودک، مدارس و دانشگاه ها، توجه به نهاد اصیل و اجتماعی مسجد و هیات. ⚜ @taammolat74