eitaa logo
تاملات
722 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
340 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔖 تقریر جلسه دوم بحث فطرت 🔘 بخش دوم 🔸ایشان در ابتدا کتاب، سازمان ذهنی نسبت به مبحث فطرت برای ما ایجاد می کند. تا راحت تر بتوان مبحث فطرت را چارچوب بدهیم. سپس جایگاه فطرت را در نظام فلسفی ما مشخص می کند. شهید مطهری در مورد جایگاه فطرت در نظام فلسفی می فرماید:»این بحث بحثی است مربوط به انسان و می توان گفت از یک نظر و از یک شاخه مربوط به انسان و خداست.» بحث فطرت، فقط در انسان‌شناسی موثر نیست، حتی در الاهیات نیز موثر است. این دقت اولیه ایشان است. 🔸شهید مطهری مبحث فطرت را در سه قسمت طرح می نماید: قسم اول در مورد مفهوم فطرت است. از انجا که اصطلاح خاص قرآنی دارد باید دید این ریشه قرآنی به چه معناست. قسم دوم با نگاه انسان شناسی به فطرت بپردازیم که انسان فطری چیست و فطرت در نهاد انسان به چه معناست؟! قسم سوم نسبت به دین فطری می باشد. آیا دین فطری هست یا خیر؟! دین فطری به چه معناست؟! 💠نکته دیگر این است شهید مطهری در ادامه زوایای بحث فطرت در ساحت علوم انسانی را بررسی می کند و معتقد است این مبنا کلیدی است که ساحت های علوم انسانی را دستخوش تغییر قرار می دهد: ♻️بارزترین آن بحث از علوم تربیتی است. نکته ظریفی که دارد این است که اگر برای انسان فطرت را بپذیریم، نگاه ما به تربیت عمیق می شود. باید بین تربیت و صنعت تفاوت قائل شویم. ♦️ تربیت پرورش استعدادهای واقعی انسان است. اما در صنعت مهم این است که هدف صانع محقق شود، مهم نیست که مصنوع به کمال برسد یا نرسد حتی گاهی باید برای تحقق صانع در مصنوع نقص ایجاد شود.... 🆔 @lotfi74
🔖 تقریر جلسه دوم بحث فطرت 🔘 بخش سوم (نهایی) زاویه دیگر بحث فطرت در جامعه شناسی خود را نشان می دهد. فطرت در نظر ما نسبت به مساله اصالت فرد یا اجتماع، عمق ایجاد می کند. اگر بین کمال فرد و جامعه تضاد حاصل شد چه باید کرد؟! اگر قائل به فطرت برای انسان شدیم در این مساله چه نظری باید اتخاذ کرد؟ سومین بحثی که شهید مطهری به آن می پردازد و زاویه بحث فطرت را در ساحت علوم انسانی مشخص می کند، فلسفه تاریخ است. ایشان بحث تکامل تاریخ را پیش می کشد که اگر قائل به فطرت شدیم باید به نحو دیگری، برای تکامل تاریخ تصویر کنیم. نمی توان نظریه های تکامل تاریخ با نگاه های مارکس و اگوست کنت که یک نگاه جبری و خشک به روند تکاملی تاریخ دارد را پذیرفت. بحث فطرت می تواند علوم دیگر را دربر گیرد مثل روانشناسی، اخلاق و از جمله فقه! کسی که قائل به فطرت است در مباحث روانشناسی نمی تواند به مکاتب رفتارگرایی و... اعتنا کند. البته نه تنها فقط علوم انسانی بلکه به وسیله فطرت می توان با نگاه عمیق تری به مسائل اعتقادی مثل معاد، عدالت و... بپردازیم. اساسا بنده سخن دیگری دارم که یک درجه بالاتر است. آیا نمی توان با این نگاه به بحث فطرت پرداخت که فطرت به عنوان یک ابزار معرفتی شناخته بشود. از جمله ابزار معرفتی تجربه، عقل و وحی است. آیا فطرت به عنوان ابزار معرفتی لحاظ شود که یک حقیقتی برای ما کشف کند؟! مگر در کلام گفته نمی شود که بهترین برهان برای اثبات خداشناسی فطرت است؟! اگر بپذیریم که فطرت یک ابزار معرفتی است، آیا نباید در ادله علم اصول توسعه بدهیم و یک منبع جدیدی برای کشف حکم شرعی بهره برد؟! 🆔 @lotfi74
کارگاه تکنیک های رسانه ای با تمرکز براربعین حجت الاسلام اسماعیلی.mp3
22.93M
🔻کارگاه تکنیک های رسانه ای با تمرکز بر پیاده روی اربعین حسینی 🎤 حجت الاسلام و المسلمین مصطفی اسماعیلی (مدرس سواد رسانه و مبلغ فعال در فضای مجازی) 🔊 با موضوع الگوی بازنمایی اربعین در فضای مجازی 📆پنجشنبه11مهرماه98 🔹معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی #اربعین #رسانه #فضای_مجازی #هنر #انجمن_سواد_رسانه_طلاب ✅ @savad_rasaneh
🔴 آمدنیوز؛ خیانت به کلمه‌ها ✍️ #احسان_محمدی 🔹هاینریش بل نویسنده‌ی شهیر آلمانی در کتاب «آدم کجا بودی» می‌نویسد: «بعد از هیتلر همه‌ی آلمان درک کردند که او چه بلایی بر سر کشور و زیربناهای آن آورده است. اما یک چیز نابودشده هم بود که فقط ما روشنفکران آن را می‌فهمیدیم و آن خیانت هیتلر به "کلمات" بود. خیلی از کلمات شریف دیگر معانی خودشان را از دست داده بودند، پوچ شده بودند، مسخره شده بودند، عوض شده بودند، اشغال شده بودند. کلماتی مانند آزادی، آگاهی، پیشرفت، عدالت!» 🆔 @lotfi74
🔸در حالیکه افکار عمومی علاقمند به کشف رمزهای چگونگی دستگیری روح‌الله زم است و اخبار این موضوع کلیک می‌خورد و کانال آمدنیوز در اختیار سپاه پاسداران قرار گرفته و اعضای آن به شدت در حال ریزش هستند، توجه به این نکته هم ضروری است که «آمدنیوز» در حوزه‌ی خبر و اطلاع‌رسانی با باور بسیاری از ایرانیان همان کاری را کرد که هیتلر با کلمات کرد. 🔻این کانال خبری با آمیزه‌ای از اغراق، افسانه‌سرایی، ترکیب یک قطره حقیقت با یک اقیانوس دروغ، شایعه‌سازی، تخریب آبرو و حیثیت افراد، تشکیل دادگاه بدون اجازه حق دفاع به متهمین، انتشار عکس‌ها و ویدئوهای مخدوش‌کننده‌ی امید اجتماعی، حمله‌ی دمادم به صغیر و کبیر، ادعای آزادگی و... کاری کرد که ذائقه‌ی بسیاری از مخاطبان عام که شیفته‌ی قصه هستند تغییر کرد و آنها این افسانه‌ها را بیشتر از حقیقت باور می‌کنند. 🔹گردانندگان این کانال تلگرامی، برخلاف رسانه‌های رسمی و خبرنگاران داخل کشور هیچ خط قرمزی نداشتند، به همین دلیل با تاکید بر افشاگری و بیان حقیقت هر آنچه دوست داشتند را می‌نوشتند و در فضایی که کار برای رسانه‌ها در داخل کشور آسان نبود، آنها گوی سبقت را ربودند و بیش از یک میلیون نفر به صورت روزانه این کانال را دنبال می‌کردند. 🔸طبعاً در رخ دادن این اتفاق عوامل متعددی باید بررسی شود. از جمله اینکه چرا و چطور طیفی از مردم به سمت چنین اخباری گرایش پیدا می‌کنند. غیر از این است که احساس می‌کنند «تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها». 🔻می‌شود این کانال را بست و گردانندگان آن را به اشد مجازات رساند اما آیا بستر رشد کانال‌های مشابه خشک خواهد شد؟ آیا تا زمانی که مردم عطش دانستن اخبار _ به ویژه آن بخشی که در رسانه‌های رسمی مجال انتشار نمی‌یابد _ را دارند امکان رویش موارد مشابه میسر نیست؟ ✅ آمدنیوز با شعار «آگاهی، مبارزه و دموکراسی» کوشید طیفی از مخاطب تشنه‌ی خبر را با خود همراه سازد. حتی وقتی این کانال تلگرامی از سوی موسس تلگرام فیلتر شد در کمتر از یک روز کانال جدید آنها باز هم میلیونی شد. اما باید اذعان کرد این کانال به «خبر» هم خیانت کرد. 🔰 در ذهن بسیاری از مردم حالا موضوعاتی مثل دروازه‌بانی خبر، اسلوب خبرنویسی، اصالت خبر، راستی‌آزمایی منبع و ... معنایی ندارد، آنها یاد گرفتند که خبر هر چه داغ‌تر، افشاگری هر چه بزرگ‌تر و شعار هر چه تندتر باشد، احتمالاً به واقعیت نزدیک‌تر است و لابد آنها خبرنگاران آزادی‌خواه و شجاع‌تری هستند و اهل رسانه در داخل کشور جملگی شرف را به لقمه نانی فروخته‌اند! ◀️آمدنیوز همه‌ی مرزهای خبررسانی را به هم ریخت. در تنش‌های سال 96 با انتشار عکس چند هواپیما مدعی شد منابع خبری به آنها اطلاع داده‌اند «این سه فروند هواپیما در فرودگاه امام خمینی در حال بارگیری محوله‌های شمش طلا و پالت‌های دلار و یورو برای خروج از کشور هستند.» درحالی‌که عکس مربوط به فرودگاهی در تفلیس بود! 💢به همین سادگی ادعاهایی درشت را مطرح می‌کردند و لزومی به شفاف‌سازی، پاسخگویی در مقابل مخاطبان و پیگیری خبر هم نمی‌دیدند و کسان زیادی هم باور کردند. چرا؟ چون بستر این اتفاق را کسانی در ذهن مخاطب به‌واسطه‌ی اختلاس‌ها و غارتگری و خیانت آماده کرده بودند که اتفاقاً ساکن همین آب و خاکند! 🆔 @lotfi74
🔰جامعهء کپی کاری شده! ✍️ مازیار عارفانی 🔸روش آموزش و پرورش مبتنی بر پخمه پروری است. در این نظام هر چه سوال و کنکاش کمتر باشد، دانش آموز ارج و قرب بیشتری دارد. محصل خوب، کسی است که آنچه کتاب و معلم میگوید را بی کم و کاست، طوطی وار، تکرار کند. سیستم "مشق نویسی" هم مزید بر علت است که تکرار و تبعیت، رکن رکین سیستم آموزش و پرورش ایران باشد. . . 🆔 @lotfi74👇👇👇
🔸در واقع بیشترین چیزی که در این نظام، آموزش داده میشود، نسخهء جادویی کپی و پیست و عدم تفکر است، نتیجه مرگبارش هم این است که بی کنکاش و مداقه، هر آنچیزی که عنوان میشود را بپذیری، این است که تو فقط مصرف کننده ای و توان تولید نداری... و بیرون زدن از این حلقه بسته آه که چه دشوار است! نگاهی به تکرار و بسامد نام نویسندگان و شاعران تثبیت شده، ترجمه های رگباری از شاعرانی که بارها و بارها ترجمه شده اند، متنهای زنجیره ای که روزی صدبار در فیسبوک و تلگرام و اینستاگرام و... دست به دست میشوند، تمرکز مطبوعات بر شاعران دهه های پیشین و نادیده انگاشتن نسلهای نو، همه اثرات و ثمرات همین سیستم آموزشی است که اصولا نه تنها معترضی ندارد، بلکه معترضان را به مذبوحانه ترین شکل ممکن در خود میبلعد و چون تفاله ای بیرون میدهد. 🔸بنابراین آن چیزی که اصولا مورد مناقشه است، تبعیت از سیستم است، نه خروج و عدول از آن. یعنی روشنفکران، نویسندگان و شاعران این مملکت، به راحتی آب خوردن، پستهایی را به اشتراک میگذارند که حتی خود را مقید به دو خط توضیح و تشریح درباره آن نمیدانند و مخاطبین هم هیچ اعتراض یا سوالی ندارند. آن چیزهایی هم که خارج از این سیستم بوجود می آید، اصولا محکوم به فناست، مگر اینکه بتواند ثابت کند که قابلیت کپی وپیست شدن را دارد، از این رو متنها و تبعا مولفین چنین جامعه ای، بیش از آنکه افسارشان به دست تفکر باشد، چشمشان به دهان عوام است... 🆔 @lotfi74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰شهید مطهری: هر که عزت حقیقی بیابد هرگز شکست نخواهد خورد. 🆔 @lotfi74
🔰اینجا عدد از کار افتاده است... ✍ روایت اربعینی علی علیزاده نزدیک اربعین شیعیان عراق از هر جا که هستند پیاده راه می‌افتند سمت کربلا. که از بصره که طریقش پانصد کیلومتر است و اغلب در مناطق گرم و خشک و چه از حله، کوت، کاظمین، رمادی و نجف. هر مسیر را "طریق" میگویند و راه رفتن را "مشایه". و پناهگاه‌ها و استراحتگاه‌های طریق را "موکب". اصلی‌ترین ماده سازنده طریق اما مردم است. هم در مقام میزبان و هم در مقام زائر. میزبانانی عراقی که با خرج هر آنچه دارند، هر متر این مسیرهای بلادیده و جنگ کشیده و مرگ اندود را، سخاوتمندتر و پذیرنده‌تر از هتل‌های اعیان و اغنیای امروز می‌کنند. و زائرانی که دیگر فقط عراقی نیستند و این سالها بقیه هم به آنها پیوسته‌اند. زائرانی که با سرعتی عجیب راه می‌روند. انگار برای قراری مهم دیر کرده باشند. زائرانی از هر شکل. از هر رنگ. از هر پوشش. از هر طبقه اقتصادی. و بسیاری با دمپایی نیمه پاره‌ای زنبیلی که زنانشان بر سر میگذارند و یا روی چرخ فکستنی ارزانی پشت سر میکشند. مردم. مردم. و چقدر هم. و هر سال بیشتر. و باز بیشتر. و نه یکی دوتا یکی دو میلیون بیشتر. اولین چیزی که مبهوتت میکند همین بی پایانی تعدادشان است. همین شمرده نشدنی بودنشان. یاد ارکان افتادم. میزبانم در بطحه. وقتی پرسیدم از چند مهمان در روز پذیرایی میکند گفت که زائران را نمی‌شمارد. اینجا نه در سطح خرد و نه در سطح کلان عدد حکومت نمیکند. اینجا عدد از کار افتاده است... 🆔 @lotfi74
🔰پیاده‌روی اربعین؛ یک تقابل بزرگ 🔸چگونه جنبش پیاده‌روی اربعین جهان‌گستری سکولار را به چالش می‌کشد؟ ✍جواد صبوری کزج؛ پژوهشگر علوم اجتماعی 🔻به نظر می‌رسد، جهان‌گستری را می‌توان پروژه‌ای از آغاز عصر جدید و شروع مدرنیته و گره‌خورده با جهان‌بینی سکولار تفسیر کرد. جهان‌بینی‌ای که در تقابل با حاکمیت کلیسا در قرون وسطی به دنبال مسیر جدیدی برای بشریت بود. سکولاریسم با تمامیت‌خواهی سعی در حذف کلیسا از حاکمیت و از بین بردن نگاه دینی در عرصه اجتماع و تقلیل نگاه دینی در زندگی شخصی بود. ‌ محمد عابد الجابری؛ ضمن تعریفی از جهانگرایی فرهنگی و ادعای عدم وجود فرهنگ واحد جهانی، در خصوص جهانی‌گرایی می‌گوید: جهانی‌گرایی دارای یک نظام جهانی است، نظامی که زمینه‌های مختلفی همچون سرمایه، بازرگانی، مبادلات، ارتباطات، سیاست، اندیشه و ایدئولوژی را شامل می‌شود، به‌ویژه در مباحث کنونی منظور از جهانی‌گرایی، بسط و گسترش و انتقال تمدن و فرهنگ ایالات متحده آمریکا به سایر کشورهای جهان است. 📌ادامه این مطلب را در سایت باشگاه اندیشه بخوانید: 🔗 http://bashgah.net/go/lp39/ ‌ 🆔 @lotfi74
🔰لبیک به "هَل مِن ناصِرِ یَنصُرُنی" و شکستن محاصره تاریخی‌ ✍ وحید جلیلی ‌ 🔻یک عده در عاشورا کاروان امام حسین(ع) را "محاصره مکانی" کردند و گفتند حق ندارید پایتان را از این نقطه جلوتر بگذارید. امروز نیز یک عده که ادامه همان‌هایند، می‌گویند امام حسین(ع) را باید در "محاصره زمانی" نگه داریم و عَلَم امام حسین‌(ع) و کاروان سیدالشهداء حق ندارد از سال 61 هجری یک قدم این طرف‌تر بیاید.‌ ‌ 🔻حرف تشیع انگلیسی همان حرف شِمر است. می‌گوید امام حسین حق ندارد بعد ازعاشورای 61 هجری زنده باشد و پیام و آرمان و مکتب و حیاتش لرزه به اندام احدی از طواغیت و ظالمان عالم بیاندازد و باید کاروان سید‌الشهدا را محاصره کرد تا در تاریخ پیش نیاید و الهام‌بخش مستضعفان و تهدیدگر مستکبران نباشد. این محاصره تاریخی از آن محاصره جغرافیایی خطرناک‌تر است. شیعه انگلیسی خیلی مراقبت می‌کند که مبادا از عزاداری ما، از اشک ما بر امام حسین‌(ع) و از راهپیمایی عظیم اربعین، کوچکترین گردی بر دامان کبریای! مستکبران و یزیدیانِ امروزِ عالم ننشیند. این یعنی تلاش برای "محاصره‌تاریخی" امام حسین(ع) ‌ 🔻انقلاب اسلامی آغاز شکستن این محاصره در دنیای معاصر است و امروز برکات لبیک تاریخیِ شیعیان حقیقی، به ندای هَل مِن ناصِرِ یَنصُرُنی زنده‌ترین شهید تاریخ، در حال آشکارتر شدن است. باش تا صبح دولتش بدمد که این هنوز از نتایج سحر است‌ ‌ ◾شریک شویم در شادی ارواح همه عاشقانی که جان بر سر شکستن این محاصره گذاشتند، با صلواتی برسیدالشهدا و اَلَّذینَ بَذَلوُا مُهَجَهُم دُونَ‌الحُسَینِ(ع) 🆔 @lotfi74
🔰 گمشده دنیای مدرن 🔸خوشحالم در زمانه‌ای زندگی می‌کنم که این اتفاقات زیبا رو درک می کنم. بله وقتی به کشورهای توسعه یافته دنیا سفر می کنی آنجا هم زیباست، اما انگار این زیبایی جنسش متفاوت است، این زیبایی گمشده دنیای مدرن است!✅ گویا از جنس طلوع زیبایی‌های آخرالزمان است. چقدر خوب که فرزند قرن ۲۱ام هستم و اتفاقی رو‌ درک می کنم که در ۱۴۰۰ سالِ اسلام بی سابقه است. خوشحالم که این زمانه را با همه وجود می توانم درک کنم.🖤 🆔 @lotfi74
🔰راه پیمائی جاماندگان دیگه چه صیغه ایست؟ ✍ محسن مهدیان در خبرها آمد که جمعیت راه پیمایی جاماندگان اربعین در تهران 3 برابر شده است. یکی پرسید: "راه پیمائی جاماندگان دیگر چه صیغه ایست؟" ذهنم درگیر شد. مگر کسی برای غصه خوردن و متاثر شدن از جاماندگی هم راه پیمائی می کند؟ اصلا چرا این اسم؟ قرار است چه چیز را نشان دهند؟ دقیق تر شویم. ماجرا صرفا عزاداری نیست؛ چه آنکه مگر سالهای قبل از این مناسک داشتیم؟ بیائید حداقلی نباشیم. یک کشش وجود دارد. یک قدرت معنوی که نمایش جاماندگی را هم انگیزه می بخشد. راه پیمائی جاماندگی، پیامد اجتماعی یک رشک و غبطه قوی فردی است. این کشش عمیق چیست؟؟👇👇👇 🆔 @lotfi74
🔸کسانی که راه پیمائی اربعین را ذیل سرفصل های "عبادات فردی" تحلیل کنند اهل خسران اند. ماجرای راه پیمائی اربعین را نمی شود صرفا با روایتی شبیه روایت جابر و غیره تحلیل کرد. چه آنکه زیارت امام حسین همیشه هست. قدم برداشتن برای زیارت و ثواب فردی نیز متوقف به اربعین نیست و برای همه روزهای سال است. صرفا برای زیارت هم نیست؛ چه آنکه برای نماز جماعت و دیگر عبادات هم از ثواب قدم ها نوشته اند. "زیارت مخصوص" نیز تنها منحصر به اربعین نیست. 🔸پس چه بگوییم؟ برای دقیق تر شدن باید بدانیم که راه پیمائی اربعین، یک "رستاخیز عظیم شیعی" است که ذیل سرفصل های "دین اجتماعی" تعریف می شود نه دین فردی: "حرکت اجتماعی"، "خدمت رسانه خالصانه"، "محبت ورزی عاشقانه"، " مبارزه با ظلم"، "مانور قدرت شیعی"، "شجاعت و حماسه"، "قیام" و ...✅ حالا با عنایت به این سرفصل ها و ذیل دین اجتماعی یک بار دیگر آمار را مرور کنید. رشد 50 درصدی راه پیمائی اربعین در کنار رشد 300 درصدی راه پیمائی جاماندگی. ایندو یکی است و تنها آمار کسانی است که احساس درونی شان را به نمایش کشیدند...آنها که دل شان با این تظاهرات شیعی است بماند. این کشش خروشان از عزاداری سیاسی-اجتماعی است که جاماندگی را هم به نمایش می کشد. قدر بدانیم. این تنها رشد معنویت نیست؛ بلکه رشد معنویت انقلابی است. فرش تا عرش فاصله است بین معنویت فردی تا معنویت جمعیِ همراه با تولی و تبری. 🆔 @lotfi74
🔰از این واقعی‌تر هم داریم؟ ✍ روح الله رشیدی 🔸نهاد علم، چه واکنشی نسبت به پدیدۀ #اربعین نشان خواهد داد؟ تا اینجا که جز بی‌اعتنایی، کنش دیگری از این نهاد ندیده‌ایم. این بی‌محلی، البته دور از انتظار هم نیست‌. اگر علمای اجتماعی و فرهنگی ما، به‌جای تبختر، اندکی تواضع به خرج می‌دادند و کمی در این گرایش پربسامد انسانی تأمل می‌کردند، نخستین بهره را خودشان می‌بردند. آنها حتی اگر بواسطۀ _به‌قول خودشان_ ایدئولوژیک بودنِ (دینی بودن) این تجمع بزرگ، از تأمل عمیق جامعه‌شناختی در آن پرهیز می‌کنند، می‌توانند لااقل به‌عنوان یک موضوعِ روز، به آن بپردازند. #علوم‌_انسانی_مدرن، مدعی‌ست که سروکارش با واقعیاتِ ملموس و محسوس است و نه تخیلات ماوراءطبیعی! از این تجمع بزرگ انسانی، واقغی‌تر، ملموس‌تر و محسوس‌تر داریم در این زمانه؟! لزوماً هم نمی‌خواهد تحلیل همدلانه و محبانه داشته باشند؛ تحلیل انتقادی هم حتی آبرومندانه‌تر از این سکوت مغرورانه است. 🆔 @lotfi74
🔊 فایل صوتی بازخوانی کتاب فطرت شهید مطهری 🔷 واکاوی معنای فطرت 🔹 جلسه سوم ⏰ ۱۶ مهر ۱۳۹۸ 🆔 @lotfi74👇👇👇
4_5861749074700535474.mp3
9.31M
🔊 فایل صوتی بازخوانی کتاب فطرت شهید مطهری 🔷 سیر تحلیل و واکاوی جوهر معنایی واژگان از منظر شهید مطهری 💠 تحلیل معنایی مفهوم فطرت 🔹ادیان الهی تعبیر غلطی است! دین فقط اسلام است. 🔹 جلسه سوم ⏰ ۱۶ مهر ۱۳۹۸ 🆔 @lotfi74
🔖 تقریر جلسه سوم جلسات فطرت 🔘 بخش نخست 🔸مساله فطرت یکی از مهم ترین مسائل اندیشه اسلامی و به تعبیر شهید مطهری ام المسائل است. ما نیز براین شدیم پیرامون این مساله بتوانیم کمی تحقیق، تامل و تدبر کنیم. بنا شد از آثار علامه متفکر مطهری(ره) استفاده کنیم تا بتوانیم چارچوب ذهنی و طرح واره مفهومی نسبت به این مساله پیدا کنیم. 🔸قرار شد که در خدمت استاد مطهری به عنوان متفکر اندیشمند، تلمذ کنیم. که حقیقتا نسبت به مساله فطرت بسیار قوی کار کرده است. 🔹ایشان در ابتدا یک سازمان فکری نسبت به مساله فطرت به ما داد. در این جلسه نسبت به مفهوم فطرت می پردازیم. 🔸عرض شد که آثار شهید مطهری، یک امتیاز خاص و ویژه ای دارد. آن امتیاز این است که علاوه بر شناختی که از محصول فکر ایشان به دست می آید، تفکر را به ما می آموزد. 🔹ایشان برای ورود به بحث فطرت، در سیر خود، روش فکر کردن بر روی تحلیل و واکاوی جوهر معنایی واژگان را به ما می آموزد. اینجا از همان مصادیقی است که معتقدیم نحوه تفکر را می آموزد. ایشان با واژه ای به نام فطرت مواجه می شود. یک سیر خاصی برای تفهیم و واکاوی این معنا به کار برده است که این نه فقط در این مورد بلکه در جای جای آثار ایشان، یک روشی برای تحلیل و ارزیابی معنایی این مفهوم دارند. در این صفحات ابتدایی لازم است که روی این سیر تامل و دقت شود. 🆔 @lotfi74
🔖 تقریر جلسه سوم مبحث فطرت 🔘 بخش دوم 🔸از استفاده از کتب لغت و تدقیق لغوی ایشان تا روش خاصی که برای فهم معنای اصلی واژه استفاده می کند، از کنار هم گذاشتن استعمالات متعدد روایی و قرآنی برای پی بردن به فهم عمیق و جوهر معنا، استفاده از افراد شاخص دیگری که در تحلیل معنا به ما کمک می کنند مثل قول ابن اثیر و شیخ عباس قمی. فارغ از اینها در کنار این موارد به واژگان دیگری می پردازد که هر چند مفهومی از واژه فطرت دور هستند ولی به نحو مصداقی در همان معنا به کار می آیند. دقت ایشان در رصد الفاظ و مفاهیم دیگری که با آن مفهوم، از جهت مصداقی همپوشانی دارند، قابل تامل است. از سوی دیگر ایشان در آخر مفاهیم نزدیک و مرتبط به این مفهوم را اخذ کرده و تفاوت اساسی آنها را برای روشن شدن جوهر معنایی فطرت ذکر می کند. تفاوت فطرت با غریزه و طبیعت را روشن می کند. با این سیر می توان به عمق معنای فطرت رسید. 🔸این سیر برای ما قابل لمس و ارزشمند است. چگونه مواجه استاد با مفاهیم برای تحلیل معنایی آنها و روشی که به کار می گیرد، سیر مهمی است. ✅ایشان فطرت را به معنای ابداع و خلقت ابتدایی(آفرینش بدون سابقه) می گیرند. سپس با استفاده از ابزار صرفی، هیات فطرت را تبیین معنایی می کنند. فطرت نوع خاصی از آفرینش است. البته نکته ای فراتر از کتاب، نسبت به ابداع وجود دارد. ابداع چیست؟! آیا خلقت بی سابقه از نظر فلسفی امکان پذیر است؟! آیا ما خلق من العدم داریم؟! این مساله مهمی است. در ادامه ایشان دقت لغوی دارد. در دایره کتب لغت گشته و نکته فنی برای ما دارد. کتاب لغت ابن اثیر یک کتاب لغوی برای تفسیر حدیث است. مفردات راغب یک کتاب ارزشمند برای مفردات قرآن است. 🔹نکته مهمی که در بحث حنیف ذکر می کنند این مطلب است که طبق آیه قرآن نکته مهمی را متذکر می شوند که ما اساسا ادیان الهی نداریم و تعبیر غلطی است. ما یک دین بیشتر نداشته ایم و آن دین اسلام است. هر آنچه شارع مقدس بیان کرده است همان دین حنیفی بوده است که از کل سلسله تاریخ بشری این دین جریان داشته است. اینکه ما چیزی به نام یهودیت و مسیحیت می شناسیم در حقیقت تحریف شده دین حنیف و اسلام بوده است. 🆔 @lotfi74
🔸غیر از سبک معماری ایرانی اسلامی، آینه کاری ها ،کچ بری ها و نوع سنگهای بکار رفته که نشان میدهد حرم ائمه اطهار توسط ایرانی ها ساخته شده، اشعار فارسی نستعلیق موجود بر در و دیوار این اماکن ، حاوی مفاهیمی است که فقط ما میتوانیم بخوانیم شان و معانی اش را بفهمیم.🔸 تا نجف شد آفتاب دین و دولت را مقام خاک آن دارد شرف بر زمزم و بیت الحرام🔹🔹🔹 السلام علیک یا امیر المومنین 🆔 @lotfi74
🔰عدم محاسبه پذیری پیاده روی اربعین و ناکامی علوم انسانی ✍ محمدعلی روزبهانی 🔸از پیدایش جهان مدرن و طرح اندازی ریاضیاتی بر طبیعت/خلقت، جهان هرچه بیشتر و بیشتر کمی شد تا آنجا که کمیت و محاسبه پذیری به کیفیت مطلق اشیا و انسانها بدل گردید. این کمی شدن قدرت مدیریت، کنترل و محاسبه پذیری را به ارمغان آورد. از دل آن تکنوکراسی و بوروکراسی سر برآورد. کمی شدن اما پنهان و آشکار آدم و عالم را معنازدایی کرد. پیش از عصر جدید، آدمیان در شاعری و پاک آیینی بر هم برتری می جستند و هماورد میطلبیدند، اما اکنون برتری در استادیوم های فوتبال با شمارش عبور توپ از خط دروازه محاسبه پذیر میشود، میزان قدرت خرید و مصرف بیشتر در ازای کار کمتر و آسان تر ملاک سعادت و برتری می گردد... 🔵علوم طبیعی و علوم انسانی خدمتگزار این جهان محاسبه پذیرند، پرچمهایی که بر قله های فتح شده توسط عقل خود بنیاد/بی بنیاد سوژه مدرن به اهتزاز در می آیند. 🔵پیاده روی اربعین اما با همان سنجه های علوم انسانی گسستی در جهان مدرن پدید آورده است. درک آن برای تماشاگران متخصص در علوم انسانی به سان سیاه چاله ای فضایی است که عظمت و جاذبه بی کرانش را لمس میکنند اما هیچ فاکتور و متغیر محاسباتی و تحلیلی به دستشان نمی‌دهد. چونان پدیده ایست که از شدت حضور غایب است و برای تماشاگرانش عظمت فهم ناپذیریش حیرت زا و خشوع آفرین است. 🔵پیاده روی اربعین بازگرداندن کیفیت به جهان معنازدایی شده و جهان کمی شده متکاثر است که از شدت کثرت، پاره پاره شده و هر آن جزیی و جزیی تر و تنهاتر و بیگانه تر از کلیت خویش میشود. 🔵باز گرداندن کیفیت به جهان کمی شده برای عقل مدرن به سان هیولایی تصورناپذیر است اما شدت مشاهدات مشارکت کنندگان در این پیاده روی عظیم نسبت به حقیقت هستی و یقین متراکم ایشان به فلسفه تاریخی غوطه ور در معنا لمعات طلوع تمدنی دیگر و متمایز را به رصدخانه های جهان ساطع می‌کند. ۹۸ 🆔 @lotfi74
✍ فرید ابراهیمی در این شرایط و زمانه که مافیای ورزش و هنر جز به سلبریتی های سفله، مجال جولان نمی دهند؛ کار تو را فقط عملیات استشهادی میتوان نام گذاشت! #مهدی_ترابی شهادتت مبارک!❗️ 🆔 @lotfi74
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
⚽️ تبدیل تهدید به فرصت؛ از دوره پهلوی تا مهدی ترابی⚽️ 📌از نظر بسیاری از تحلیلگران، فوتبال نیز مانند برخی از دستاوردهای مدرنیته، ابزاری برای اغفال و تخدیر توده هاست. چیزی مانند صنعت سینما، صنعت سکس، صنعت دارو و ...؛ شاید نیز چنین تلقی ای داشت که ساخت ورزشگاه برای فوتبال را دنبال می کرد. 🆔 @darseenghelab ⚽️ به هرترتیب فوتبال توانست در ایران هم ریشه بدواند. حالا ماییم و یک فرهنگ عمیق فوتبالی که شاید از نظر خیلی ها تهدید باشد با این حال جالب است که همین فوتبال در مقاطع خاصی فرصت های درخشانی ایجاد کرده است💯 💎 فینال جام ۱۹۶۸ در ایران برگزار شد. آنهم بین ایران و رژیم صهیونیستی💥 بسیاری از همسایه‌های ایران به دلیل جنگ شش روزه، این مسابقات را بایکوت کرده بودند اما در این مسابقه فرصت های جالبی پیش آمد. تیم اسرائیل با سیلی از مردم ایرانی مواجه شد که شعارهای ضد یهود و ضد اسرائیلی سر می‌دادند❗️ 🔆 این تنها اعتراض به برگزاری مسابقه با اسرائیل نبود. در سه مسابقه ای که بین ایران و اسرائیل رخ داد هر بار اعتراضات چشمگیری به وقع می پیوست. اعتراضات شدیدی که گاه تا یک هفته پس از پایان مسابقه ادامه داشت و ارکان رژیم پهلوی و مزدوران اسرائیل را به لرزه در می آورد.💯 🌕 اقدام ارزشمند که شجاعت اظهار نظرش همچون تیری بر قلب ضدانقلاب فرونشسته و صدای زجه شان را بلند کرد، نمونه دیگری از تبدیل تهدید به فرصت است. ترابی هم فرصت جدیدی خلق کرده که در آن ورزشکاران و فوتبالیست ها می توانند آتش بیار شایعاتی مانند دخترآبی نشوند و به رنج واقعی مردم و درمان آن بیاندیشند. 🆔 @darseenghelab
🔰نمی دانم به چه زبانی باید گفت انقلاب سال پنجاه و هفت شروع راهی تازه بوده است نه پایان آن ! شروع راهی که می تواند با قدرت اندیشه، بخش زیادی از جهان را تغییر دهد اما چگونه ؟ ✍ سیدجواد نقوی 🆔 @lotfi74👇👇👇