🔰راه پیمائی جاماندگان دیگه چه صیغه ایست؟
✍ محسن مهدیان
در خبرها آمد که جمعیت راه پیمایی جاماندگان اربعین در تهران 3 برابر شده است. یکی پرسید: "راه پیمائی جاماندگان دیگر چه صیغه ایست؟"
ذهنم درگیر شد.
مگر کسی برای غصه خوردن و متاثر شدن از جاماندگی هم راه پیمائی می کند؟ اصلا چرا این اسم؟ قرار است چه چیز را نشان دهند؟
دقیق تر شویم.
ماجرا صرفا عزاداری نیست؛ چه آنکه مگر سالهای قبل از این مناسک داشتیم؟
بیائید حداقلی نباشیم.
یک کشش وجود دارد. یک قدرت معنوی که نمایش جاماندگی را هم انگیزه می بخشد. راه پیمائی جاماندگی، پیامد اجتماعی یک رشک و غبطه قوی فردی است.
این کشش عمیق چیست؟؟👇👇👇
🆔 @lotfi74
تاملات
🔰راه پیمائی جاماندگان دیگه چه صیغه ایست؟ ✍ محسن مهدیان در خبرها آمد که جمعیت راه پیمایی جاماندگان
🔸کسانی که راه پیمائی اربعین را ذیل سرفصل های "عبادات فردی" تحلیل کنند اهل خسران اند. ماجرای راه پیمائی اربعین را نمی شود صرفا با روایتی شبیه روایت جابر و غیره تحلیل کرد.
چه آنکه زیارت امام حسین همیشه هست. قدم برداشتن برای زیارت و ثواب فردی نیز متوقف به اربعین نیست و برای همه روزهای سال است. صرفا برای زیارت هم نیست؛ چه آنکه برای نماز جماعت و دیگر عبادات هم از ثواب قدم ها نوشته اند. "زیارت مخصوص" نیز تنها منحصر به اربعین نیست.
🔸پس چه بگوییم؟
برای دقیق تر شدن باید بدانیم که راه پیمائی اربعین، یک "رستاخیز عظیم شیعی" است که ذیل سرفصل های "دین اجتماعی" تعریف می شود نه دین فردی: "حرکت اجتماعی"، "خدمت رسانه خالصانه"، "محبت ورزی عاشقانه"، " مبارزه با ظلم"، "مانور قدرت شیعی"، "شجاعت و حماسه"، "قیام" و ...✅
حالا با عنایت به این سرفصل ها و ذیل دین اجتماعی یک بار دیگر آمار را مرور کنید. رشد 50 درصدی راه پیمائی اربعین در کنار رشد 300 درصدی راه پیمائی جاماندگی. ایندو یکی است و تنها آمار کسانی است که احساس درونی شان را به نمایش کشیدند...آنها که دل شان با این تظاهرات شیعی است بماند.
این کشش خروشان از عزاداری سیاسی-اجتماعی است که جاماندگی را هم به نمایش می کشد.
قدر بدانیم. این تنها رشد معنویت نیست؛ بلکه رشد معنویت انقلابی است.
فرش تا عرش فاصله است بین معنویت فردی تا معنویت جمعیِ همراه با تولی و تبری.
🆔 @lotfi74
🔰از این واقعیتر هم داریم؟
✍ روح الله رشیدی
🔸نهاد علم، چه واکنشی نسبت به پدیدۀ #اربعین نشان خواهد داد؟
تا اینجا که جز بیاعتنایی، کنش دیگری از این نهاد ندیدهایم.
این بیمحلی، البته دور از انتظار هم نیست. اگر علمای اجتماعی و فرهنگی ما، بهجای تبختر، اندکی تواضع به خرج میدادند و کمی در این گرایش پربسامد انسانی تأمل میکردند، نخستین بهره را خودشان میبردند.
آنها حتی اگر بواسطۀ _بهقول خودشان_ ایدئولوژیک بودنِ (دینی بودن) این تجمع بزرگ، از تأمل عمیق جامعهشناختی در آن پرهیز میکنند، میتوانند لااقل بهعنوان یک موضوعِ روز، به آن بپردازند.
#علوم_انسانی_مدرن، مدعیست که سروکارش با واقعیاتِ ملموس و محسوس است و نه تخیلات ماوراءطبیعی! از این تجمع بزرگ انسانی، واقغیتر، ملموستر و محسوستر داریم در این زمانه؟!
لزوماً هم نمیخواهد تحلیل همدلانه و محبانه داشته باشند؛ تحلیل انتقادی هم حتی آبرومندانهتر از این سکوت مغرورانه است.
🆔 @lotfi74
4_5861749074700535474.mp3
9.31M
🔊 فایل صوتی بازخوانی کتاب فطرت شهید مطهری
🔷 سیر تحلیل و واکاوی جوهر معنایی واژگان از منظر شهید مطهری
💠 تحلیل معنایی مفهوم فطرت
🔹ادیان الهی تعبیر غلطی است! دین فقط اسلام است.
🔹 جلسه سوم
⏰ ۱۶ مهر ۱۳۹۸
🆔 @lotfi74
تاملات
🔊 فایل صوتی بازخوانی کتاب فطرت شهید مطهری 🔷 سیر تحلیل و واکاوی جوهر معنایی واژگان از منظر شهید مطهر
🔖 تقریر جلسه سوم جلسات فطرت
🔘 بخش نخست
🔸مساله فطرت یکی از مهم ترین مسائل اندیشه اسلامی و به تعبیر شهید مطهری ام المسائل است. ما نیز براین شدیم پیرامون این مساله بتوانیم کمی تحقیق، تامل و تدبر کنیم. بنا شد از آثار علامه متفکر مطهری(ره) استفاده کنیم تا بتوانیم چارچوب ذهنی و طرح واره مفهومی نسبت به این مساله پیدا کنیم.
🔸قرار شد که در خدمت استاد مطهری به عنوان متفکر اندیشمند، تلمذ کنیم. که حقیقتا نسبت به مساله فطرت بسیار قوی کار کرده است.
🔹ایشان در ابتدا یک سازمان فکری نسبت به مساله فطرت به ما داد. در این جلسه نسبت به مفهوم فطرت می پردازیم.
🔸عرض شد که آثار شهید مطهری، یک امتیاز خاص و ویژه ای دارد. آن امتیاز این است که علاوه بر شناختی که از محصول فکر ایشان به دست می آید، تفکر را به ما می آموزد.
🔹ایشان برای ورود به بحث فطرت، در سیر خود، روش فکر کردن بر روی تحلیل و واکاوی جوهر معنایی واژگان را به ما می آموزد. اینجا از همان مصادیقی است که معتقدیم نحوه تفکر را می آموزد.
ایشان با واژه ای به نام فطرت مواجه می شود. یک سیر خاصی برای تفهیم و واکاوی این معنا به کار برده است که این نه فقط در این مورد بلکه در جای جای آثار ایشان، یک روشی برای تحلیل و ارزیابی معنایی این مفهوم دارند.
در این صفحات ابتدایی لازم است که روی این سیر تامل و دقت شود.
🆔 @lotfi74
تاملات
🔊 فایل صوتی بازخوانی کتاب فطرت شهید مطهری 🔷 سیر تحلیل و واکاوی جوهر معنایی واژگان از منظر شهید مطهر
🔖 تقریر جلسه سوم مبحث فطرت
🔘 بخش دوم
🔸از استفاده از کتب لغت و تدقیق لغوی ایشان تا روش خاصی که برای فهم معنای اصلی واژه استفاده می کند، از کنار هم گذاشتن استعمالات متعدد روایی و قرآنی برای پی بردن به فهم عمیق و جوهر معنا، استفاده از افراد شاخص دیگری که در تحلیل معنا به ما کمک می کنند مثل قول ابن اثیر و شیخ عباس قمی.
فارغ از اینها در کنار این موارد به واژگان دیگری می پردازد که هر چند مفهومی از واژه فطرت دور هستند ولی به نحو مصداقی در همان معنا به کار می آیند.
دقت ایشان در رصد الفاظ و مفاهیم دیگری که با آن مفهوم، از جهت مصداقی همپوشانی دارند، قابل تامل است. از سوی دیگر ایشان در آخر مفاهیم نزدیک و مرتبط به این مفهوم را اخذ کرده و تفاوت اساسی آنها را برای روشن شدن جوهر معنایی فطرت ذکر می کند. تفاوت فطرت با غریزه و طبیعت را روشن می کند. با این سیر می توان به عمق معنای فطرت رسید.
🔸این سیر برای ما قابل لمس و ارزشمند است. چگونه مواجه استاد با مفاهیم برای تحلیل معنایی آنها و روشی که به کار می گیرد، سیر مهمی است.
✅ایشان فطرت را به معنای ابداع و خلقت ابتدایی(آفرینش بدون سابقه) می گیرند. سپس با استفاده از ابزار صرفی، هیات فطرت را تبیین معنایی می کنند. فطرت نوع خاصی از آفرینش است.
البته نکته ای فراتر از کتاب، نسبت به ابداع وجود دارد. ابداع چیست؟! آیا خلقت بی سابقه از نظر فلسفی امکان پذیر است؟! آیا ما خلق من العدم داریم؟! این مساله مهمی است.
در ادامه ایشان دقت لغوی دارد. در دایره کتب لغت گشته و نکته فنی برای ما دارد. کتاب لغت ابن اثیر یک کتاب لغوی برای تفسیر حدیث است. مفردات راغب یک کتاب ارزشمند برای مفردات قرآن است.
🔹نکته مهمی که در بحث حنیف ذکر می کنند این مطلب است که طبق آیه قرآن نکته مهمی را متذکر می شوند که ما اساسا ادیان الهی نداریم و تعبیر غلطی است. ما یک دین بیشتر نداشته ایم و آن دین اسلام است. هر آنچه شارع مقدس بیان کرده است همان دین حنیفی بوده است که از کل سلسله تاریخ بشری این دین جریان داشته است. اینکه ما چیزی به نام یهودیت و مسیحیت می شناسیم در حقیقت تحریف شده دین حنیف و اسلام بوده است.
🆔 @lotfi74
🔸غیر از سبک معماری ایرانی اسلامی، آینه کاری ها ،کچ بری ها و نوع سنگهای بکار رفته که نشان میدهد حرم ائمه اطهار توسط ایرانی ها ساخته شده، اشعار فارسی نستعلیق موجود بر در و دیوار این اماکن ، حاوی مفاهیمی است که فقط ما میتوانیم بخوانیم شان و معانی اش را بفهمیم.🔸
تا نجف شد آفتاب دین و دولت را مقام
خاک آن دارد شرف بر زمزم و بیت الحرام🔹🔹🔹
السلام علیک یا امیر المومنین
#نجف
🆔 @lotfi74
🔰عدم محاسبه پذیری پیاده روی اربعین و ناکامی علوم انسانی
✍ محمدعلی روزبهانی
🔸از پیدایش جهان مدرن و طرح اندازی ریاضیاتی بر طبیعت/خلقت، جهان هرچه بیشتر و بیشتر کمی شد تا آنجا که کمیت و محاسبه پذیری به کیفیت مطلق اشیا و انسانها بدل گردید.
این کمی شدن قدرت مدیریت، کنترل و محاسبه پذیری را به ارمغان آورد. از دل آن تکنوکراسی و بوروکراسی سر برآورد. کمی شدن اما پنهان و آشکار آدم و عالم را معنازدایی کرد.
پیش از عصر جدید، آدمیان در شاعری و پاک آیینی بر هم برتری می جستند و هماورد میطلبیدند، اما اکنون برتری در استادیوم های فوتبال با شمارش عبور توپ از خط دروازه محاسبه پذیر میشود، میزان قدرت خرید و مصرف بیشتر در ازای کار کمتر و آسان تر ملاک سعادت و برتری می گردد...
🔵علوم طبیعی و علوم انسانی خدمتگزار این جهان محاسبه پذیرند، پرچمهایی که بر قله های فتح شده توسط عقل خود بنیاد/بی بنیاد سوژه مدرن به اهتزاز در می آیند.
🔵پیاده روی اربعین اما با همان سنجه های علوم انسانی گسستی در جهان مدرن پدید آورده است. درک آن برای تماشاگران متخصص در علوم انسانی به سان سیاه چاله ای فضایی است که عظمت و جاذبه بی کرانش را لمس میکنند اما هیچ فاکتور و متغیر محاسباتی و تحلیلی به دستشان نمیدهد. چونان پدیده ایست که از شدت حضور غایب است و برای تماشاگرانش عظمت فهم ناپذیریش حیرت زا و خشوع آفرین است.
🔵پیاده روی اربعین بازگرداندن کیفیت به جهان معنازدایی شده و جهان کمی شده متکاثر است که از شدت کثرت، پاره پاره شده و هر آن جزیی و جزیی تر و تنهاتر و بیگانه تر از کلیت خویش میشود.
🔵باز گرداندن کیفیت به جهان کمی شده برای عقل مدرن به سان هیولایی تصورناپذیر است اما شدت مشاهدات مشارکت کنندگان در این پیاده روی عظیم نسبت به حقیقت هستی و یقین متراکم ایشان به فلسفه تاریخی غوطه ور در معنا لمعات طلوع تمدنی دیگر و متمایز را به رصدخانه های جهان ساطع میکند.
#اربعین
#پیاده_روی_اربعین
#اربعین۹۸
#کربلا
#غربشناسی
#تمدن
#علوم_انسانی
🆔 @lotfi74
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
⚽️ تبدیل تهدید به فرصت؛ از دوره پهلوی تا مهدی ترابی⚽️
#اختصاصی
📌از نظر بسیاری از تحلیلگران، فوتبال نیز مانند برخی از دستاوردهای مدرنیته، ابزاری برای اغفال و تخدیر توده هاست. چیزی مانند صنعت سینما، صنعت سکس، صنعت دارو و ...؛ شاید #رضاشاه نیز چنین تلقی ای داشت که ساخت ورزشگاه برای فوتبال را دنبال می کرد.
🆔 @darseenghelab
⚽️ به هرترتیب فوتبال توانست در ایران هم ریشه بدواند. حالا ماییم و یک فرهنگ عمیق فوتبالی که شاید از نظر خیلی ها تهدید باشد با این حال جالب است که همین فوتبال در مقاطع خاصی فرصت های درخشانی ایجاد کرده است💯
💎 فینال جام ۱۹۶۸ در ایران برگزار شد. آنهم بین ایران و رژیم صهیونیستی💥 بسیاری از همسایههای ایران به دلیل جنگ شش روزه، این مسابقات را بایکوت کرده بودند اما در این مسابقه فرصت های جالبی پیش آمد. تیم اسرائیل با سیلی از مردم ایرانی مواجه شد که شعارهای ضد یهود و ضد اسرائیلی سر میدادند❗️
🔆 این تنها اعتراض به برگزاری مسابقه با اسرائیل نبود. در سه مسابقه ای که بین ایران و اسرائیل رخ داد هر بار اعتراضات چشمگیری به وقع می پیوست. اعتراضات شدیدی که گاه تا یک هفته پس از پایان مسابقه ادامه داشت و ارکان رژیم پهلوی و مزدوران اسرائیل را به لرزه در می آورد.💯
🌕 اقدام ارزشمند #مهدی_ترابی که شجاعت اظهار نظرش همچون تیری بر قلب ضدانقلاب فرونشسته و صدای زجه شان را بلند کرد، نمونه دیگری از تبدیل تهدید به فرصت است. ترابی هم فرصت جدیدی خلق کرده که در آن ورزشکاران و فوتبالیست ها می توانند آتش بیار شایعاتی مانند دخترآبی نشوند و به رنج واقعی مردم و درمان آن بیاندیشند.
🆔 @darseenghelab
#مهدی_ترابی
تاملات
🔰نمی دانم به چه زبانی باید گفت انقلاب سال پنجاه و هفت شروع راهی تازه بوده است نه پایان آن ! شروع را
🔸با این اندیشه دگمی که در حال حاضر وجود دارد و معتقد است ما بر حق هستیم و هرکه از این راه خارج شود یا خوارج زمان هستند یا سکولار هایی که قرار است نظام را استحاله کنند !
خیر ،:قطعا این اندیشه به سمت ترکستان است و حتی مصرف داخلی ان هم به سر امده است.
🔹 این دوره باید جنگ اندیشه ها را پیروز شد اما چگونه ؟
دقیقا مشابه همان روشی که اوینی در مجله خود ایجاد کرد ،فضایی برای بیان مخالف و منتقد و پاسخگویی در همان مجله برای مخاطبان خود...
دقیقا باید راه شهید مطهری را پیش گرفت، گفتگو با مارکسیست های دوران خود و نقد تئوریک انها از طریق چاپ کتاب و سخنرانی و...
دقیقا باید همان راه شهید بهشتی را طی کرد .
✅دعوت به مناظره در اوج انقلاب دقیقا همان مقطع که شاید خطرناک ترین زمان برای گفتگو بود و شکست روی انتن به منزله شکست تئوریک انقلاب اسلامی است اما ما چه کردیم ؟!
مجلات را دست کم گرفتیم و بی اهمیت جلوه دادیم و تمام فضای مجلات کشور دربست در اختیار طیف روشنفکر است. بدون گفتگو نخبگان و قشر تحصیل کرده جامعه هم از انجا خط می دهند و کادر سازی می کنند و طبقه متوسط شهری را به خود جذب کرده اند بدون ذره ای احساس خطر در فضای کتاب و پاسخ های تئوریک در موضوعات مهم هم یا دیر عمل کردیم یا به قدری پیوست رسانه ای ان ضعیف بوده که هیج وقت دیده نشده است.
ضمن انکه به زبان مردم و عموم سخنرانی نکردیم و یا کتاب ها را به زبان قابل قهم تبدیل نکردیم از رمان ها برای جوانان و نوجوانان گرفته تا مخاطب عمومی و خاص ‼️
صدا و سیما هم که رسما تن به هیچگونه
مناظره ی عمیقی نمی دهد و هر چهار سال یکبار صرفا جهت دعوا های سیاسی بحث می کند که انهم خروجی ای جزء نفرت به بار نیاورده است... #بهشتی
#مطهری
#اوینی
#انقلاب_اسلامی
#حرف_های_تکراری
#مخالف_اندیشه
🆔 @lotfi74
🔰صنعت اضطراب
🔺در سالهای اخیر وعده تسکین اضطراب به صنعتی چند میلیارددلاری بدل شده: از اسپینرهای انگشتی، خوشبوکنندههای هوا و محصولات مراقبت پوست گرفته تا دستگاههای مولد صدا [های آرامبخش از قبیل صدای آب و باد و…]، افشانههای آرامبخش و هزاران اپلیکیشن مراقبه که گوشیهایمان را پر کردهاند؛ اما نکته اینجاست که این «اقتصاد اضطراب» با تأکید بر راهکارهای مصرفمحور از جنس «خودت انجام بده»، بار درمان اضطراب را مستقیما بر دوش فرد مضطرب میگذارد.
🔺وقتی اضطراب را به صورت یک اپیدمی فراگیر اجتماعی- اقتصادی بررسی میکنیم، معلوم میشود که اضطراب نقیصهای عاطفی و شخصی نیست.. بنابراین این درک مشترک که «تو در این بنبست شغلی، در این بدهی تمامنشدنی، در این افسردگی طاقتفرسا تنها نیستی» میتواند راهی باز کند به طرح پیشنهادهای جدید درباره علل ریشهای اضطرابهای ما و افراد را در مقابله با این مشکل به همکاری برای یافتن روشهای جمعیتر و ماندگارتری ترغیب کند.
👇🏽در لینک ذیل بیشتر بخوانید:
🌐 http://medn.me/3x
🆔 @lotfi74
جلسه دوم.mp3
48.04M
♨️ #اختصاصی
🔊 فایل صوتی نظریات جامعه شناسی
🔷 استاد رضا ملایی
🔰 نقد و بررسی نظریات مارکس و جریان مارکسیست و نئومارکسیست
🔹 جلسه دوم
🔻پ.ن:
در کنار تحلیل، بیان خوب استاد و تسلط ایشان بر مباحث؛ نکات ارزشمندی نیز بیان میکنند که بسیار قابل استفاده است...
⏰ ۲۹ مهر ۱۳۹۸
🆔 @lotfi74
به نام خدا
🔸🔸🔸 کانال تاملات🔸🔸🔸
💠 🔹 در عصر پرشتاپ گذار و گذر زمین و زمان؛ کمی ‼️تامل‼️ باید کرد برای شناخت خود و جهانی که در آن زیست می کنیم تا💎 حقیقت 💎را جست و در راه هدف ثبات قدم پیدا کرد. 🔹💠
🔴🔴🔴 کانال تاملات؛ محفلی برای تبادل اندیشه ها
و تفکر برای بازگشت به خویشتن
و طرح نظر از یک طلبه دغدغه مند...
🔷🔷🔷
🔸 دین
🔹 فلسفه
🔸 فرهنگ
🔹 روانشناسی
🔸 رسانه و فضای مجازی و...
♦️♦️♦️ به جمع ما بپیوندید....👇👇👇
🆔 https://eitaa.com/lotfi74
👆👆👆 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
May 11
هدایت شده از مدرسه درسگفتار آفاق
سلسله نشستهای فلسفه و علوماجتماعی
دیلتای و علوماجتماعی
دکتر مالک شجاعی جشوقانی
گادامر و علوماجتماعی
دکتر مهدی معینزاده
مارکس و علوم اجتماعی
دکتر محمدتقی چاوشی
هایدگر و علوماجتماعی
دکتر احمد رجبی
هگل و علوماجتماعی
دکتر مصطفی زالی
ویتگنشتاین و علوماجتماعی
دکتر مهدی حسینزاده یزدی
مک اینتایر و علوم اجتماعی
دکتر محسن صبوریان
@utsaiss
@philosophyofss
➕ جهت کسب اطلاعات بیشتر به ادمین یکی از کانالهای بالا رجوع کنید.
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
🔰فضای مجازی و رشد علوم در تمدن اسلامی
✍ حسن انصاری
🔸برخلاف تصور عمومی يکی از علل اصلی رشد معجزه آسای علوم در دو سه قرن نخستين اسلامی کمبود کاغذ بود. به تدريج که توليد و دسترسی به کاغذ همگانی شد نه تنها از سرعت رشد علوم کاسته شد بلکه زمينه برای تقليد از گذشتگان و از رونق افتادن اجتهادات و ابداعات فکری روافزون شد..
🆔 @lotfi74👇👇👇
تاملات
🔰فضای مجازی و رشد علوم در تمدن اسلامی ✍ حسن انصاری 🔸برخلاف تصور عمومی يکی از علل اصلی رشد معجزه آس
🔸 با ظهور صنعت چاپ اين روند تنزلی به شکل بی سابقه ای تشدید شد. در دو قرن نخست به جای نوشتن می بايست مطالب را به ذهن می سپردند و بيش و پيش از نوشتن می بايست انواع دانش ها را فرا می گرفتند و در قلب و روح و جانشان به وديعت می گذاشتند. آنچه نوشته می شد به دليل کمبود و گرانی کاغذ می بايست خيلی اهميت می داشت و به بهایی که برای کاغذ و برای نوشتن لازم بود پرداخت شود می ارزيد.
نه هر چيز بی مايه ای نوشته می شد و نه هر چيز بی ارزشی خوانده می شد. علم و دانش گنجی بود که بايد در سر درس بزرگان می آموختند و آن را به "مذاکره" برای خود پايدار می کردند.
ابتکار و اجتهاد و نوآوری پايه و مايه نوشتن بود. بعدا که کاغذ ارزان شد و سهل الوصول داستان به تدريج فرق کرد و "علوم" ارزان شد. از صدها نوشته در يک فن به زحمت يکی به نوشتن و خواندنش می ارزيد. تعبيری از اوزاعی، فقيه معروف شام در قرن دوم در دست است بدين قرار: ما زال هذا العلم عزيزا يتلقاه الرجال حتى وقع في الصحف ، فحمله أو دخل فيه غير أهله. واقعيت اين است که هر دانشی را تخصص و اهلی بايد و شايد.
خواندن بر نوشتن مقدم است و برای هر صفحه که می نويسی بايد صد صفحه خوانده باشی. فضای مجازی در روزگار ما کاغذ و قلمی رايگان در اختيارمان قرار داده است. بايد از آن فرصت ساخت برای خواندن بيشتر و نه "هفتاد من کاغذ" نوشتن. فضای فارسی مجازی اين روزها پر شده است از اظهار نظرهای بی پشتوانه درباره دين و فرهنگ و سياست و تاريخ. کمی هم به فکر نسل های آينده باشيم.
زنده باد خواندن و فراگرفتن...
🆔 @lotfi74
🔰 نقد و بررسی فیلم رد خون
✍ امیررضا مافی
🔸رد خون یک فیلم قابل دیدن است که به لحاظ کارگردانی نقاط درخشانی دارد و گاهی دچار افت میشود.
مهدویان با همان دکوپاژ سابق و قاببندیهای داکیودرامهایش، سراغ داستان عملیات مرصاد و تغییر آدمها رفته و با ژست خارج از جریان بودن، هم انقلابیهای دوآتشه بیمغز مانند کمال را زده و نشان میدهد آنها بر خلاف روزهای اول انقلاب، فاقد خلوصاند و انتفاع شخصی را بر هر چیزی مقدم میشمارند!
🆔 @lotfi74👇👇👇
تاملات
🔰 نقد و بررسی فیلم رد خون ✍ امیررضا مافی 🔸رد خون یک فیلم قابل دیدن است که به لحاظ کارگردانی نقاط د
...هم تکنوکراتهای امنیتی مانند صادق را زده که همه چیز را در سازمان مهندسی میکنند، اما مسئولیت فاجعهای را که میآفرینند نمیپذیرند و آن را گردن ساختار میاندازند.
فیلم در واقع، هم تفکر احمدینژادی را میکوبد و هم تفکر اعتدالی روحانی را. و شاید در پی یافتن قالیباف و نو اصولگراییاش است.
اما جز این ژست نقادانه، فیلم نیمنگاهی محافظهکارانه به سازمان مجاهدین دارد. مشتی از اعضا را خونخوار و سفاک نشان میدهد و مشتی دیگر را فریبخورده و سادهاندیش که همدلی برانگیزند.
این قرائت از مجاهدین اتفاقا در سالهای ابتدایی انقلاب، که فضای فکری جامعه ملتهب و بیجهت بود معنادارتر است تا عملیات مرصاد در سال شصت و هفت. یعنی سمپادهای نوجوان و جوان سالهای ابتدایی انقلاب که گهگاه به اعدام محکوم شدند، قطعا بیش از سال شصت و هفت و عملیات نظامی علیه کشور دچار سادهاندیشیاند و رد خون میخواهد به هیچ کس باج ندهد و البته هیچکس را به خون خودش تشنه نکند و این یعنی محافظهکاری در بیان مقاطع تاریخی.
به لحاظ سینمایی نیز، همان طور که اشاره شد، مهدویان کارگردان کاربلدی است ، اما در قاببندی و انتخاب لنزها میتوانست خوشسلیقهتر باشد. آغاز فیلم بسیار طولانی و مقدمهی درام خستهکننده است، چون مهدویان میخواهد همهی بذرها را برای رسیدن به سکانس آخر دقیق بکارد، اما چون انتخاب بذرهایش دقیق و همراستا نیست، دچار اطناب میشود و این استراتژی باعث شده که فیلم در نیمهی نخست، برای مخاطب کمی حوصلهسربر به نظر آید.
با این همه، ما احتیاج داریم به ساخته شدن هر چه بیشتر فیلمها دربارهی تاریخ انقلاب از مناظر مختلف و ظهور بدیلهایی برای قرائت رسمی از این تاریخ.
🆔 @lotfi74