🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | علل و عوامل خوانشهای متعدد از حادثه عاشورا
🎙دکتر احمدحسین شریفی
جلسه پنجم
مسجد چهارده معصوم سال ۱۳۹۷
⚜️ @taammolat74
⚜️ @ahmadhoseinsharifi👇👇👇
1_443969782.mp3
4.49M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | علل و عوامل خوانشهای متعدد از حادثه #عاشورا
🎙دکتر #احمدحسین_شریفی
جلسه پنجم
🔹 نقد قرائت تفرقهافکنانه از قیام حسینی
#حادثه_عاشورا
#امام_حسین علیه السلام
🔗 برای شنیدن قسمت قبل، اینجا رو کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
📮کسی که استقلال فکری ندارد، #تنها نیست. استقلال فکری است که تنهایی میآورد. کسی که دارای استقلال فکری است، در هر کجا که باشد تنها است.
.
.
✍دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
⚜ @taammolat74
🔰 هیچ کار...
بزرگی را گفتند ؛
تو برای تربیت فرزندانت چه می کنی؟
گفت: هیچ کار...!
گفتند: مگر میشود؟
پس چرا فرزندان تو چنین خوبند؟
گفت: من در تربیت خود کوشیدم، تا الگوی خوبی برای آنان باشم.
فرزندان ؛ راستی گفتار و درستی رفتار پدر و مادر را می بینند،
نه امر و نهیهای بیهوده ای که خود عمل نمی کنند ...🌸🌸
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
#اختصاصی
🔶 موضوع |زیبایی شناسی عاشورا
🎙 دکتر مهدی امامی جمعه
پژوهشگاه قرآن و حدیث
⏰ 3 مهر 1396
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
81F6~1.mp3
18.96M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |زیبایی شناسی #عاشورا
🎙 دکتر مهدی #امامی_جمعه
🔹 امامی جمعه، دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان است. او دکتری خود را از دانشگاه تربیت مدرس تهران در سال 1378 اخذ کرده است.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
#اختصاصی
🔶 موضوع | کربلا باز جست سعه صدر گمشده
🎙استاد اصغر طاهرزاده
جلسه اول
لب المیزان
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
کربلا باز جست سعه صدر گمشده 1.mp3
9.84M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | #کربلا؛ باز جست سعه صدر گمشده
🎙استاد اصغر #طاهرزاده
جلسه اول
🔹در کربلا دو جبهه در مقابل یکدیگر ایستاده اند که هر دو خود را مسلمان میدانند با این تفاوت که یک جبهه تنها فهم خود از اسلام را حق میداند و هر فهم دیگری غیر از فهم خود از اسلام را به شدت نفی و تکفیر می کند، و آن جبهه ای است به فرماندهیِ عمر سعد، یعنی امام جماعت مردم کوفه. جبهه ی دیگر جبهه ای است که غم گمراهیِ مخالفان را می خورد و تلاش دارد آن ها را متذکر انحرافشان کند!
سخن در باب صمیمیت از دست رفته و بازجست سعه صدر گمشده...
⚜️ @taammolat74
به ترتیب از راست به چپ : مصطفی محقق داماد، رضا داوری، علی محمد کاردان، عبدالکریم سروش!
این تصویرِ محفلی است در فرهنگستان علوم...
و سرنوشت آدمها در گذر زمان، میتواند عبرتی برای آینده ما باشد...!
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
به ترتیب از راست به چپ : مصطفی محقق داماد، رضا داوری، علی محمد کاردان، عبدالکریم سروش! این تصویرِ م
🔰شرحی بر تصویر فوق...
🔸سیدمصطفی محقق داماد، سیدی است که در قامت روحانیت، صفحهای از قرآن در مقابل گشوده و به تفسیر آن مشغول است. گویی این رویّه غالب در آن سالها بوده و در ابتدای جلسات، به وعظ و ارشاد میپرداخته و یا تأملات دینی و قرآنی خود را با دگران در میان مینهادهاند. بعید است که این رویّه همچنان در جلسات کاری و اداری مرسوم باشد.
🔹محقق داماد فرزند سیدمحمد محقق است. سیدمحمد از اعاظم فقهی بود. از اساتید بنام حوزوی محسوب میشد؛ اما برای نسل امروزیان کمتر شناخته شده و کمتر نامش بر سر زبانها افتاده است. سیدمحمد، دامادِ شیخ عبدالکریم حائری -بنیانگذار حوزه علمیه قم- بود. از همین رو بود که او را ملقب به «داماد» کردند. فرزند او سیدمصطفی محقق داماد امروز از روشنفکران حوزوی نواندیش شناخته میشود. از جمله نظرات شاذ و به اصطلاح روشنفکرانه ایشان که اخیرا بیان کرده بودند این بود که امر به معروف، جهاد با کفار و تقسیم انسانها به مؤمن و کافر خشونتآور است!!
🔸در کنار او رضا داوری اردکانی نشسته، نظر بر قرآن میکند، نکند نکتهای از قلم بیفتد و نیازی به تذکاری باشد. رضا داوری اهل فلسفه است. از ابتدای تشکیل فرهنگستان علوم در آن حاضر بوده و از سال ۱۳۷۷ ریاست آن را بر عهده داشته است.علی محمد کاردان هم در کنار داوری نشسته، سر به زیر انداخته، در نکات محقق داماد تأمل میکند. اگر محقق داماد به نکات تربیتی قرآن اشارتی کند، باید که در مقابل کاردان با احتیاط سخن گوید. کاردان متخصص این عرصه است و در ذهن خود نکات بسیاری در این خصوص دارد. عبدالکریم سروش هم مستمع است. زمانهای است که ایده قبض و بسط را کلید زده و چالشهایی برانگیخته بود. گویا در این تصویر نیز با خود برآورد میکند که پیشدانستههای محقق داماد تا چه میزان در تفسیر او دخیل است.
💢این محفل اما مدتهاست که شکل نگرفته است و اعضاء بر گرد هم جمع نیامدهاند. علی محمد کاردان دی ماه ۱۳۸۶ رخ در نقاب خاک کشید. او بزرگترین فرد این محفل بود. محقق داماد و سروش اگر چه هم سن و سالند اما یکی در وطن است و دیگری جلای وطن کرده. نزاعی هم میان دو عضو این محفل در گرفته است. داوری و سروش یکی از بحثبرانگیزترین جدالهای فکری در ایران را رقم زدهاند. نزاعی هایدگری – پوپری که دامن بسیاری را گرفته است.
⚜️ @taammolat74
💠 نکاتی در باب #اندیشههای_سهروردی
🔸عقل سرخ، دنیایی از تأملات عاشقانه و عارفانه برای کشف روح گمگشتۀ بشر است؛ تلاشی در جهت رسیدن به رمزگشایی خویشتنِ خویش در عالم نور و معرفت است. ذکرشده که رسالۀ عقل سرخ، یکی از رمزیترین و معتبرترین رسائل تمثیلی سهروردی بوده و ظاهراً یکی از چند رسالهایاست که خلاصۀ نظریات شخصی و آراء واقعی شیخ اشراق را در بردارد.
🔹در رسالۀ عقل سرخ، قصۀ سرگذشت آدمی از نخستین منزل تا فرجامین منزلگه در دنیای دنی بیانمیشود. در این سرگذشت گذرا و تدریجی، توجه شیخ اشراق به نقطه نظرات الهی و دینی چشمگیر بوده و در سراسر رسالۀ مذکور بهآسانی قابل تمیز است. انسان سالک، در عقل سرخ در پی آن است که خضر شده و از کوه قاف بگذرد و سرانجام به سرچشمۀ زندگانی برسد.
🔸سهروردی با استفاده از رمزهای عرفانی، از آفریده شدن انسان و جستجوی پیرامون خویش (=طلب)، الفت در عالم الست و دانۀ ارادت (=عشق)، آشنایی با ولایت دیگر (=معرفت)، بینیازی از چشم ظاهری در ولایت دیگر (=استغناء)، احساس وحدت وجود علیرغم داشتن ده حس جدید و چهار طبع مختلف (=توحید)، رسیدن به عالم تحیر (=حیرت) و محو آدمی در ولایت تازه برای رسیدن به طیران (=فقر و فنا) در ابتدای رسالۀ عقل سرخ سخن گفته است.
میتوان به راحتی دانست که این سلوک عرفانی، بهترین سرآغاز برای ورود به بحث اصلی یعنی راز رهایی از عالم ماده و پرواز در ملکوت لایزالی بهشمار میرود؛ اگرچه میتوان آن را در سراسر این رساله و سایر رسالههای شیخ اشراق نیز دنبال کرد.
⚜️ @taammolat74
🔰ژورنالیسم اندیشه در جامعه شبکهای
✍️ رسول لطفی
🔸توسعه و بسط تکنولوژی در جهان مدرن، تحولات مهمی در عرصه زیست انسانی رقم زده و رسانه را به عنوان یک حاکم بلامنازع بدل کرده است. مانوئل کاستلز با طرح فرضیه بنیادی گذر از جامعه اطلاعاتی(Information society) به سوی جامعه شبکهای(Network Society)، معتقد است اطلاعاتگرایی به عنوان یک پارادایم مسلط در جوامع امروزی، به یک ریختشناسی و ساختار اجتماعی جدیدی منجر شده و در نتیجه صورت متفاوتی از جامعه را نمایان کرده است.
🔹 وی بر این اساس از لزوم بازنگری در نظریات رسانه و جامعه سخن میگوید. کاستلز با این فرضیه توانست توصیف و تبیین مناسبی از تغییرات تکنولوژیکی جهان معاصر و آثار آن بر جامعه، اقتصاد، فرهنگ، سیاست ارائه دهد و جایگاه مهمی را برای رسانهها تصویر سازد. بر اساس این ایده، میتوان از اهمیت امر ژورنالیستی در عصر حاضر سخن گفت. این ژورنالیستها هستند که واقعیت مشترکی برای جامعه میسازند؛ برساخت جدیدی از نظام معنایی در ذهن جامعه شکل میدهند و بنابراین بر عرصه فرهنگ و رکن اساسی آن یعنی هویت، تاثیرگذارند.
🔸در حوزه بسط اندیشه و علوم انسانی نیز، ژورنالیستهای اندیشه به عنوان میانجی بین ساحت علم و جامعه، نقش کلیدی دارند. ژورنالیست اندیشه ساحت علم را از برج عاج بیرون آورده و به زندگی روزمره مردم پیوند و به طور غیر مستقیم تفکر علمی را در جامعه توسعه میدهد. او نه تنها دست به ترویج علم میزند بلکه با توسعه تفکر علمی، موجبات پیشرفت جامعه را نیز فراهم میآورد. از سوی دیگر جهتگیری اصلی هر جامعه منوط به فهم و بینش مردم آن جامعه است؛ لذا ژورنالیسم اندیشه مسئولیت هدایت افکار توده مردم را برعهده دارد.
🔹تمام سخن آن است که جامعه شبکهای عصر جدید، که محصول روند تکاملی مدرنیته است، اقتضائاتی را رقم زده که از جمله آنها راهبری و مهندسی شناخت مردم بر اساس امر ژورنالیسم اندیشه است. گوشهای از آنرا میتوان به طور تطبیقی در شمارههای نشریه «دیدهبان اندیشه» ملاحظه کرد. برساخت مفاهیم و صورتبندی نظری از مسائل اجتماعی از طریق شبکههای اجتماعی و فضای مجازی بخشی از فرایندی است که ظهور و بروز آن در بین گفتمانهای فکری مختلف، روشنفکران و اندیشمندان و موسسات قابل مشاهده است. در شمارههای آتی به تبیین ماهیت و ظرفیت ژورنالیسم اندیشه، کارکردهای اصلی و گوشهای از سیر تاریخی ظهور آن در عصر جدید اشاره خواهیم داشت.
📚 سرمقاله دیدهبان اندیشه شماره 8
⚜️ @taammolat74