eitaa logo
تاملات
729 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
339 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
به ترتیب از راست به چپ : مصطفی محقق داماد، رضا داوری، علی محمد کاردان، عبدالکریم سروش! این تصویرِ محفلی است در فرهنگستان علوم... و سرنوشت‌ آدم‌ها در گذر زمان، می‌تواند عبرتی برای آینده ما باشد...! ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
🔰شرحی بر تصویر فوق... 🔸سیدمصطفی محقق داماد، سیدی است که در قامت روحانیت، صفحه‌ای از قرآن در مقابل گشوده و به تفسیر آن مشغول است. گویی این رویّه غالب در آن سال‌ها بوده و در ابتدای جلسات، به وعظ و ارشاد می‌پرداخته و یا تأملات دینی و قرآنی خود را با دگران در میان می‌نهاده‌اند. بعید است که این رویّه همچنان در جلسات کاری و اداری مرسوم باشد. 🔹محقق داماد فرزند سیدمحمد محقق است. سیدمحمد از اعاظم فقهی بود. از اساتید بنام حوزوی محسوب می‌شد؛ اما برای نسل امروزیان کمتر شناخته شده و کمتر نامش بر سر زبان‌ها افتاده است. سیدمحمد، دامادِ شیخ عبدالکریم حائری -بنیان‌گذار حوزه علمیه قم- بود. از همین رو بود که او را ملقب به «داماد» کردند. فرزند او سیدمصطفی محقق داماد امروز از روشنفکران حوزوی نواندیش شناخته میشود. از جمله نظرات شاذ و به اصطلاح روشنفکرانه ایشان که اخیرا بیان کرده بودند این بود که امر به معروف، جهاد با کفار و تقسیم انسان‌ها به مؤمن و کافر خشونت‌آور است!! 🔸در کنار او رضا داوری اردکانی نشسته، نظر بر قرآن می‌کند، نکند نکته‌ای از قلم بیفتد و نیازی به تذکاری باشد. رضا داوری اهل فلسفه است. از ابتدای تشکیل فرهنگستان علوم در آن حاضر بوده و از سال ۱۳۷۷ ریاست آن را بر عهده داشته است.علی محمد کاردان هم در کنار داوری نشسته، سر به زیر انداخته، در نکات محقق داماد تأمل می‌کند. اگر محقق داماد به نکات تربیتی قرآن اشارتی کند، باید که در مقابل کاردان با احتیاط سخن گوید. کاردان متخصص این عرصه است و در ذهن خود نکات بسیاری در این خصوص دارد. عبدالکریم سروش هم مستمع است. زمانه‌ای است که ایده قبض و بسط را کلید زده و چالش‌هایی برانگیخته بود. گویا در این تصویر نیز با خود برآورد می‌کند که پیش‌دانسته‌های محقق داماد تا چه میزان در تفسیر او دخیل است. 💢این محفل اما مدت‌هاست که شکل نگرفته است و اعضاء بر گرد هم جمع نیامده‌اند. علی محمد کاردان دی ماه ۱۳۸۶ رخ در نقاب خاک کشید. او بزرگترین فرد این محفل بود. محقق داماد و سروش اگر چه هم سن و سالند اما یکی در وطن است و دیگری جلای وطن کرده. نزاعی هم میان دو عضو این محفل در گرفته است. داوری و سروش یکی از بحث‌برانگیزترین جدال‌های فکری در ایران را رقم زده‌اند. نزاعی هایدگری – پوپری که دامن بسیاری را گرفته است. ⚜️ @taammolat74
💠 نکاتی در باب 🔸عقل سرخ،‌ دنیایی از تأملات عاشقانه و عارفانه برای کشف روح گم‌گشتۀ بشر است؛‌ تلاشی در جهت رسیدن به رمزگشایی خویشتنِ خویش در عالم نور و معرفت است. ذکرشده که رسالۀ عقل سرخ، یکی از رمزی‌ترین و معتبرترین رسائل تمثیلی سهروردی بوده و ظاهراً یکی از چند رساله‌ای‌است که خلاصۀ نظریات شخصی و آراء واقعی شیخ اشراق را در بردارد. 🔹در رسالۀ عقل سرخ، قصۀ سرگذشت آدمی از نخستین منزل تا فرجامین منزلگه در دنیای دنی بیان‌می‌شود. در این سرگذشت گذرا و تدریجی،‌ توجه شیخ اشراق به نقطه نظرات الهی و دینی چشمگیر بوده و در سراسر رسالۀ مذکور به‌آسانی قابل تمیز است. انسان سالک، در عقل سرخ در پی آن است که خضر شده و از کوه قاف بگذرد و سرانجام به سرچشمۀ زندگانی برسد. 🔸سهروردی با استفاده از رمزهای عرفانی، از آفریده شدن انسان و جستجوی پیرامون خویش (=طلب)، الفت در عالم الست و دانۀ ارادت (=عشق)، آشنایی با ولایت دیگر (=معرفت)، بی‌نیازی از چشم ظاهری در ولایت دیگر (=استغناء)، احساس وحدت وجود علی‌رغم داشتن ده حس جدید و چهار طبع مختلف (=توحید)، رسیدن به عالم تحیر (=حیرت) و محو آدمی در ولایت تازه برای رسیدن به طیران (=فقر و فنا) در ابتدای رسالۀ عقل سرخ سخن گفته است. می‌توان به راحتی دانست که این سلوک عرفانی، بهترین سرآغاز برای ورود به بحث اصلی یعنی راز رهایی از عالم ماده و پرواز در ملکوت لایزالی به‌شمار می‌رود؛ اگرچه می‌توان آن را در سراسر این رساله و سایر رساله‌های شیخ اشراق نیز دنبال کرد. ⚜️ @taammolat74
🔰ژورنالیسم اندیشه در جامعه شبکه‌ای ✍️ رسول لطفی 🔸توسعه و بسط تکنولوژی در جهان مدرن، تحولات مهمی در عرصه زیست انسانی رقم زده و رسانه‌ را به عنوان یک حاکم بلامنازع بدل کرده است. مانوئل کاستلز با طرح فرضیه بنیادی گذر از جامعه اطلاعاتی(Information society) به سوی جامعه شبکه‌ای(Network Society)، معتقد است اطلاعات‌گرایی به عنوان یک پارادایم مسلط در جوامع امروزی، به یک ریخت‌شناسی و ساختار اجتماعی جدیدی منجر شده و در نتیجه صورت متفاوتی از جامعه را نمایان کرده است. 🔹 وی بر این اساس از لزوم بازنگری در نظریات رسانه و جامعه سخن می‌گوید. کاستلز با این فرضیه توانست توصیف و تبیین مناسبی از تغییرات تکنولوژیکی جهان معاصر و آثار آن بر جامعه، اقتصاد، فرهنگ، سیاست ارائه دهد و جایگاه مهمی را برای رسانه‌ها تصویر سازد. بر اساس این ایده، می‌توان از اهمیت امر ژورنالیستی در عصر حاضر سخن گفت. این ژورنالیست‌ها هستند که واقعیت مشترکی برای جامعه می‌سازند؛ برساخت جدیدی از نظام معنایی در ذهن جامعه شکل می‌دهند و بنابراین بر عرصه فرهنگ و رکن اساسی آن یعنی هویت، تاثیرگذارند. 🔸در حوزه بسط اندیشه و علوم انسانی نیز، ژورنالیست‌های اندیشه به عنوان میانجی بین ساحت علم و جامعه، نقش کلیدی دارند. ژورنالیست اندیشه ساحت علم را از برج عاج بیرون آورده و به زندگی روزمره مردم پیوند و به طور غیر مستقیم تفکر علمی را در جامعه توسعه می‌دهد. او نه تنها دست به ترویج علم می‌زند بلکه با توسعه تفکر علمی، موجبات پیشرفت جامعه را نیز فراهم می‌آورد. از سوی دیگر جهت‌گیری اصلی هر جامعه منوط به فهم و بینش مردم آن جامعه است؛ لذا ژورنالیسم اندیشه مسئولیت هدایت افکار توده مردم را برعهده دارد. 🔹تمام سخن آن است که جامعه شبکه‌ای عصر جدید، که محصول روند تکاملی مدرنیته است، اقتضائاتی را رقم زده که از جمله آنها راهبری و مهندسی شناخت مردم بر اساس امر ژورنالیسم اندیشه است. گوشه‌ای از آنرا می‌توان به طور تطبیقی در شماره‌های نشریه «دیده‌بان اندیشه» ملاحظه کرد. برساخت مفاهیم و صورتبندی نظری از مسائل اجتماعی از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بخشی از فرایندی است که ظهور و بروز آن در بین گفتمان‌های فکری مختلف، روشنفکران و اندیشمندان و موسسات قابل مشاهده است. در شماره‌های آتی به تبیین ماهیت و ظرفیت ژورنالیسم اندیشه، کارکردهای اصلی و گوشه‌ای از سیر تاریخی ظهور آن در عصر جدید اشاره خواهیم داشت. 📚 سرمقاله دیده‌بان اندیشه شماره 8 ⚜️ @taammolat74
🔰 افتادن نقاب لیبرالیسم ✍️ سعید آجرلو مناظره ترامپ- بایدن را از چند جنبه می‌توان نمادی از برخی حقایق درباره لیبرالیسم به‌عنوان نماد تفکر و اندیشه غرب دانست: 1️⃣ این مناظره نشان داد که روند نزولی آمریکا و سقوط رویای آمریکایی فراتر از یک شعار سیاسی یک واقعیت عینی است. آمریکا آن تصویر منزه و پاکیزه‌ای که روشنفکران لیبرال در این سال‌ها برای مردم تصویر کردند، نیست. 2️⃣ این مناظره بازتاب واقعیت‌های اجتماعی آمریکاست. به تعبیری نیروهای سیاسی اصلی یعنی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بازتابی از شکاف میان نیروهای اجتماعی در این کشور هستند. تندی و خصومت این مناظره بازتابی از عمق شکاف در جامعه است. چنین شکافی که جنبه‌های اقتصادی، نژادی و ملیتی دارد اکنون در سیاست بازتاب پیدا کرده. 3️⃣مناظره بامداد چهارشنبه ضربه‌ای مهلک و گیج‌کننده به صورت لیبرال دموکراسی بود. اگر پس از به قدرت رسیدن ترامپ در‌2016 منتقدان دموکراسی با بازتولید اندیشه افلاطون به نقد دموکراسی پرداختند امروز با بیانی غلیظ‌تر و زبانی آتشین می‌توانند سطح نازل دموکراسی لیبرال که از پوپولیسم هم عبور کرده و به ابتذال رسیده را نقد کنند. 4️⃣ پولیارشی که صورت نخبه‌گرایانه دموکراسی است و بازتولید الیتیسم «پاره تو» و «موسکا»، نه تنها رویای دموکراسی اکثریتی «روسو» را بر باد داده که موجب تسلط سرمایه به سیاست شده و سیاست را به ابزاری برای کشمکش سرمایه‌داران تبدیل کرده است. همانگونه که «رابرت دال» و «شومپیتر» گفته بودند دموکراسی تبدیل به رقابت گروه‌های قدرتمند و ثروتمند شده. اینگونه است که سیاست زندانی سرمایه می‌شود و مردم گروگان دو حزب اصلی. 5️⃣ این مناظره یک پیغام جدی به کشورهای مختلف و به‌ویژه دولت و سیاسیون ایران دارد. آمریکا ضعیف‌تر از آن است که ظرفیت‌ها و توان اقتصادی و نیروی انسانی کشور را به بهای توافق با آن نادیده بگیریم. آمریکا ضعیف‌تر از آن است که لازم باشد چشم‌مان را به جای دوختن به واشنگتن دی‌سی به تهران ندوزیم. این مناظره نشان داد که راه برای قوی‌تر شدن ایران هموار است و کدخدا خود در چاله افتاده. امیدواریم دیدن قیافه نالان کدخدا کمی ما را متنبه کند. باور کنیم که کدخدا مشت خورده. ⚜️ @taammolat74
📮 این ضربه‌ای بزرگ به اصلاح‌طلبانی است که الگوی را می‌ستایند و به جمهوری اسلامی طعنه می‌زنند. هر چند به تازگی آقای که روزگاری تئوریسین دموکراسی‌سازی اصلاح‌طلبان لقب گرفته بود در دو کتاب «احیای علوم سیاسی» و از «اینجا تا ناکجا» به دموکراسی تاخته بود و خود منتقد لیبرال دموکراسی شد؛ اما اکنون به وضوح فرصت برجسته شدن نقدهای فضیلت‌گرایان و افلاطونی‌ها به دموکراسی فراهم شده است. دسته خود را برید و دموکراسی را به مسلخ برد، همانگونه که دموکرات‌های مدعی بوستونی را به سیاه چاله وقاحت کشاند. چنین است عاقبت لیبرال دموکراسی... انسان دوباره گرگ انسان شده است و فضیلت مغلوب رذیلت شده. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | علل و عوامل خوانشهای متعدد از حادثه عاشورا 🎙دکتر احمدحسین شریفی جلسه ششم مسجد چهارده معصوم سال ۱۳۹۷ ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @ahmadhoseinsharifi👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | علل و عوامل خوانشهای متعدد از حادثه 🎙دکتر جلسه ششم 🔹 قرائت جامع و اصیل و تمدن ساز از قیام حسینی علیه السلام 🔗 برای شنیدن قسمت قبل، اینجا رو کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
💠 سلسله سخنرانی معرفت حسینی آیت الله مصباح یزدی ⭕️
حسینیه مجازی کانال تاملات

جلسه نخست : مراتب زیارت جلسه دوم: تاثیر زیارت بر زندگی ما جلسه سوم: مراتب معرفت امام جلسه چهارم : جایگاه امام در عالم جلسه پنجم: راه‌های کسب‌معرفت به امام جلسه ششم: بهترین راه کسب‌معرفت به امام جلسه هفتم: رابطه بین محبت و معرفت جلسه هشتم: بهترین راه کسب محبت امام جلسه نهم: لزوم همراهی محبت با معرفت جلسه دهم: معرفت و محبت، مقدمه اطاعت 📩 نظرات و پیشنهادات و مطالب خود را برای ما ارسال کنید. 🔶🔸 با کانال ما همراه باشید🔸🔶 ⚜️ @taammolat74
🔉 گفتگو ♨️ 🔶 موضوع |گفتمان عاشورا در آثار علامه محمدرضا حکیمی 🎙امیرمهدی حکیمی برنامه سوره قسمت سوم ویژه «تاثیر گفتمان عاشورا در گفتمان‌های فکری_سیاسی معاصر» ⏰ ۱ شهریور ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 گفتگو ♨️ 🔶 موضوع |گفتمان عاشورا در آثار علامه 🎙امیرمهدی حکیمی قسمت سوم 🔹به تعبیر محمدرضا حکیمی عاشورا سرود جهش‌های آزادیبخش در طول تاریخ بوده است. او برای عاشورا رسالتی تاریخی قائل بوده و معتقد است پیام عاشورا پیامی آگاهی بخش به مردم بوده تا مانع تسلیم آنها در برابر طاغوت‌های سیاسی و اقتصادی شود‌. 🔹حکیمی عاشورا را پرچم اجرای عدالت می‌داند که بر قله خورشید نصب شده است. او با این تعبیر برای عاشورا رسالتی عدالتخواهانه نیز قائل است. در نگاه او عاشورا امری همیشه جاری در تاریخ و ویرانگر موانع رسیدن جامعه مظلوم به حقوق خود است. به نظر می رسد مواضع عدالتخواهانه‌ی حکیمی به حرکت درآورنده‌ی موج و مطالبه‌های عدالتخواهی در سال‌های اخیر بوده است. 🔹اگرچه برخی منتقدان ادبیات او را متاثر از ادبیات چپ و مارکسیست می‌دانند؛ او بر مفهوم محوری توحید نیز در بستر گفتمان عاشورایی خود تاکید دارد. 🔗 برای شنیدن قسمت قبل اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
🔰 بهشت لییبرالی! 🔸ما نیز روحمان را به سرمایه فروخته‌ایم و حق نداریم بگوییم بس است. مدام باید مصرف کنیم. از قضا جهان لیبرال با ایماژهایی که از راه پروپاگاندای رسانه‌ایش بر سر ما آوار کرده، بیشترین سهم را در خلق و انداختنِ “بهشت” به ما داشته است. بهشتی سرشار از مصرف، خوشباشی و لذت. تصویری که در آن محدویتهای خودمان و جهان را فراموش می‌کنیم و چنان اسبی به دنبال هویجی که بر سر چوب کرده‌اند می‌دویم. 🔹از این رو تصویرِ بهشتی را که جهان سرمایه به ما می‌فروشد، زندگی‌های ما را به جهنم بدل کرده، چراکه سرابیست که هیچگاه به آن نخواهیم رسید و تنها چیزی که نصیبمان می شود احساس گناه و عذابیست که از این نرسیدن به بهشت در ما به وجود می‌آید و آزارمان می‌دهد. 🔸امروزه ما از هر سو با فرمانِ «لذت ببر» بمباران می‌شویم. افراد در عذابند چراکه نمی‌توانند به لذتهایی که می‌بینند دست یابند. دیدنِ تصاویرِ بهشت که چون سرابی آنها را در برهوتِ واقعیت آزار می دهد. برای ما بهشتی ترسیم شده که به واسطه‌ی محدودیت‌هایِ این‌جهانی رسیدنِ به آن میسر نیست و ما با سودای آن جهنمی درونی و بیرونی برای خودمان خلق کرده‌ایم. 💢بهشتی که لیبرالیسم برای ما خواب دیده، تعبیرش را در جهنمِ واقعی موجود می‌توان به نظاره نشست. بهشتِ آنان جاییست که انسان باید مدام مصرف کند. آن‌ها خوشبختی را معادلِ مصرفِ هرچه بیشترِ همه چیز گرفته‌اند. سرمایه امیال مازادی را در وجود ما تعبیه کرده که ارضای آن در گروِ مصرفِ افراطی‌ست. و مصرفِ افراطی لاجرم کارِ مشدد می‌طلبد. و از خلالِ این فرایند زندگی و طبیعتمان را ویران می‌کنیم. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | روز عاشوری ۶۱ قمری چه گذشت؟ 🎙 حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه مسجد الله اکبر دزفول ⏰ روز عاشورا محرم۹۹ ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @khosropanah_ir 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | روز ۶۱ قمری چه گذشت؟ 🎙 حجت‌الاسلام عبدالحسین مسجد الله اکبر دزفول . . ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | کربلا باز جست سعه صدر گمشده 🎙استاد اصغر طاهرزاده جلسه دوم لب المیزان ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | ؛ باز جست سعه صدر گمشده 🎙استاد اصغر جلسه دوم 🔹در کربلا دو جبهه در مقابل یکدیگر ایستاده اند که هر دو خود را مسلمان می‌دانند با این تفاوت که یک جبهه تنها فهم خود از اسلام را حق می‌داند و هر فهم دیگری غیر از فهم خود از اسلام را به شدت نفی و تکفیر می کند، و آن جبهه ای است به فرماندهیِ عمر سعد، یعنی امام جماعت مردم کوفه. جبهه ی دیگر جبهه ای است که غم گمراهیِ مخالفان را می خورد و تلاش دارد آن ها را متذکر انحرافشان کند! سخن در باب صمیمیت از دست رفته و بازجست سعه صدر گمشده... 🔗 برای شنیدن قسمت قبل، اینجا رو کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
🔰 در نقد مکتب اگزیستانسیالیسم 🔸مکتب اگزیستانسیالیسم با نفی مکاتب فلسفی، ایدئولوژی ها و نظریه های مربوط به انسان و غیرواقعی قلمداد کردن یافته های علمی و فلسفی در باب وجود انسان، رهیافت نظری خود را زیر سئوال می برد. این مکتب زاییده شرایط خاص زمانی و مکانی سده بیستم و حوادث ناشی از جنگ جهانی دوم در اروپا است که با از میان رفتن آن شرایط، این مکتب نیز اهمیت خود را از دست داد. 🔹اگزیستانسیالیسم بازتاب بحران لیبرالیسم است، لیبرالیسمی که دیگر قدرت پاسخگویی به مسائل و بحران های اجتماعی و تاریخی جامعه را ندارد و چالش های زندگی در جامعه سرمایه داری، احساس درماندگی و نومیدی ذاتی را در مردمان خود دارد و فلسفه وجودگرایی تلاش دارد با طرح مسائل جدید، آرامش خاطر و رضایت از زندگی را به ساکنان نظام سرمایه داری ببخشد. 🔸اصول و مفاهیمی که اگزیستانسیالیسم آن را طرح و تحلیل می نماید، حول فرد انسانی دور می زند و حس بی معنایی و پوچی وجود انسان را به او تلقین می کند و نگرانی و دلهره ای مداوم در اذهان افراد جامعه سرمایه داری غرب رسوخ پیدا می کند. حس پوچ گرایی و یاس به طور ملموس در آثار اندیشمندان اگزیستانسیال وجود دارد که به برخی از آن اشاره می شود: 🔹رسالات کی یرکگور که یکی از پیشگامان این مکتب است، مملو از هراس و ترس و دلهره است، او در آثار خود بیان می دارد که بی معنایی هستی من، مرا از نومیدی و دلهره، احساس عجز و افسردگی عمیق پر کرده است. وی اعتراف می کند که زندگی انسان مدرن در نومیدی و هراس سپری می شود: «هستی بوی پوچی می دهد، چه کسی مرا به این دام انداخته و اکنون مرا وانهاده است؟ چگونه به جهان آمدم؟ چرا با من مشورت نشد؟» 🔸تصور اشتباهی که فلاسفه اگزیستانسیالیست از مسئله مرگ دارند، منجر گشته تا آنان تمامی طول حیات خود را در دلهره، هراس و یاس سپری کنند،؛ چرا که مرگ از دید آنان نیستی و پوچ شدن است و حیات آدمی با گذشت هر ثانیه به لحظه موعود یعنی نیستی جریان دارد، چنین حیاتی نوعی زوال است، در حالی که مرگ آغازی مجدد و حیاتی نوین و فارغ از قیود و قواعد حاکم بر این جهان است. 🔹با مرگ، جهانی فراخ تر و گسترده تر از دنیای محدود فراروی انسان قرار می گیرد. اگر انسان زندگی خود را در مسیر درستکاری و خوبی ها سپری کرده باشد، پس چه باک از مرگ دارد؟! اگر خطا و اشتباهی از او سر زده و اگر عمل خیری انجام داده، مرگ به تمامی این اعمال معنا و محتوا می بخشد و آن عدالت است. بنابراین دلهره و هراس جزای عملی است که انسان دانسته و از روی عمد مرتکب آن شده و امید و انگیزه به حیات، پاداش فردی که لحظات زندگی خود را با خوبی ها سپری می کند. ⚜️ @taammolat74
🔰 استعاره‌های مفهومی و فضاهای قرآن ✍️ علیرضا قائمی نیا 🔸امروزه، تحول چشم‌گیری را در شاخه‌های مختلف و زبان‌شناسی به بار آورده است. این علوم به سرعت در حال گسترش هستند و بسیاری از زمینه‌ها را تحت تأثیر می‌گذارند. یکی از این زمینه‌ها فهم متون دینی است. نظریه استعاره مفهومی و نیز نظریه تلفیق مفهومی از جمله نظریاتی هستند که در علوم شناختی مطرح شده‌اند. ‌ 🔹 نگارنده به کمک این دو نظریه تحلیل جدیدی از زبان استعاری قرآن و ارتباط آن با جهان‌بینی اسلامی را پیش کشیده که بنا به آن، استعاره‌های مفهومی قرآن بخش اجتناب‌ناپذیر هستند. از این رو، می‌توان از راه تحلیل آنها به نگرش اساسی؛ و یا به عبارت دیگر، جهان‌بینی قرآن دست یافت. ‌ 💢 استعاره‌های زبانی قرآن تجلیات استعاره‌های مفهومی آن هستند. این استعاره‌ها به ابعاد مختلف زندگی و تفکر اسلامی شکل می‌دهند. آنها صرفاً جهت زیبایی سخن به کار نرفته‌اند، بلکه با طرح آنها تفکر جاهلی را دگر‌گون می‌کند. ⚜️ @taammolat74
📮 گاه رنجها و محنت‌هایی بر انسانهای پاک و قدیس پیش می‌آید که بازتاب کار آنها نیست بلکه تجربه‌ای است برای ایشان و برای دیگران که ناظر احوال او هستند، آزمونی است در پایداری در راه حق و تعلیمی است مردمان را که در راه حق باید از هیچ رنج و محنتی نهراسند، مانند داستان حضرت ایوب. ✍️ حسین الهی قمشه ای 📚 "در صحبت قرآن" ⚜️ @taammolat74
💠 عشق خونین / سلسله سخنان آیت الله جوادی آملی ⭕️ حسینیه مجازی کانال تاملات جلسه اول جلسه دوم جلسه سوم جلسه چهارم جلسه پنجم جلسه ششم جلسه هفتم جلسه هشتم جلسه نهم جلسه دهم جلسه یازدهم 📩 نظرات و پیشنهادات و مطالب خود را برای ما ارسال کنید. 🔶🔸 با کانال ما همراه باشید🔸🔶 ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | علل و عوامل خوانشهای متعدد از حادثه عاشورا 🎙دکتر احمدحسین شریفی جلسه هفتم مسجد چهارده معصوم سال ۱۳۹۷ . ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @ahmadhoseinsharifi👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | علل و عوامل خوانشهای متعدد از حادثه 🎙دکتر جلسه هفتم 🔹 معرفی و نقد سه خوانش دیگر از قیام حسینی علیه السلام 🔗 برای شنیدن قسمت قبل، اینجا رو کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
🔉 گفتگو ♨️ 🔶 موضوع | سرمایه‌داری دینی و عاشورا 🎙مصطفی زالی برنامه سوره قسمت چهارم ویژه «تاثیر گفتمان عاشورا در گفتمان‌های فکری_سیاسی معاصر» ⏰ ۲ شهریور ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 گفتگو 🔶 موضوع | سرمایه‌داری دینی و 🎙 قسمت چهارم 🔹برخی با مرور سیرۀ پیامبر در صدر اسلام و احکام فقهی اسلام در حوزۀ اقتصاد، اسلام را دینی در تأیید و توسعۀ سرمایه‌داری معرفی می‌کنند. اگرچه نظریه پردازان به صراحت مدعی نمی‌شوند که سرمایه‌داری در اسلام ریشه دارد؛ بلکه به این ایده می‌پردازند که در صدر اسلام می‌توان برای اولین بار در تاریخ، جلوۀ سرمایه‌داری را مشاهده کرد. 🔹این نظریه و تفکرات مشابه آن در ایران نیز مدافعانی دارد که معمولاً از سمت منتقدان، به شناخت نادرست یا گزینشی از اسلام متهم و یا به عنوان ذینفعانی معرفی می‌شوند که سعی دارند سرمایه‌داری را با حجابی دینی بپوشانند. 💢از نگاه پژوهشگران در میان حامیان الگوی سرمایه‌داری دینی باید به نقش سرمایه‌داران مذهبی سنتی بازار نیز توجه کرد. 🔗 برای شنیدن قسمت قبل اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
🔰راهنمای فلسفی زیستن 📍به نظر من هر کسی، دست‌کم به دو دلیل ساده، باید کمی فلسفه بخواند: 🔸نخست این‌که بدون فسفه نمی‌توانیم معنای دنیایی را که در آن زندگی می‌کنیم بفهمیم. فلسفه بهترین آموزش زندگی است و حتی از تاریخ و نیز بهتر است. چرا؟ خیلی ساده است. 🔹چون همهٔ اندیشه‌ها و باورها و ارزش‌های ما، خواه بدانیم خواه ندانیم،‌ در درون الگوهایی از قرار گرفته و معنا یافته‌اند که در طول تاریخ فکری بشر ایجاد شده‌اند و بنابراین درک گستره و منطق و پیامدهای آن‌ها نیازمند درک این الگوهاست. 🔸دوم این‌که آشنایی با متون اصلی فلسفه، علاوه بر این که ما را به درک خویشتن و دیگران قادر می‌سازد، کمکمان می‌کند تا بهتر و آزادتر زندگی کنیم. همان‌طور که بسیاری از اندیشمندان معاصر گفته‌اند: فلسفه بازیچه نیست و هدف آن حتی درک بهتر دنیا و جایگاه ما در آن نیز نیست، بلکه گاهی فقط «جان به در بردن» است. 🔹فلسفه است که توان بر ترس‌هایی را به ما می‌دهد که می‌توانند ما را در زندگی فلج کنند. و اشتباه است که بپنداریم چیزهایی همچون روان‌شناسی مدرن می‌توانند جایگزین آن شوند. یعنی یادگیری زیستن، یادگیری نترسیدن از چهره‌های مختلف مرگ؛ یا به زبان ساده‌تر، یادگیری پیروزی بر ابتذال زندگی روزمره، یعنی ملال و حس گذر زمان این‌ها انگیزهای نخست مکاتب یونان باستان بودند. 💢پیام آن‌ها باید گوش شنوایی بیابد، چون برخلاف آن‌چه در و علوم انسانی رخ می‌دهد، فیلسوفان گذشته در زمان حال با ما سخن می‌گویند. و این چیزی است که سزاوار تأمل و تفکر است. 📚راهنمای فلسفی زیستن؛ لوک فری ⚜️ @taammolat74