eitaa logo
تاملات
728 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
339 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 تاریخ به مسیر کسانی می رود که می دانند چه میخواهد! ✍️ میثم مهدیار 🔸دکتر منوچهر آشتیانی اگرچه از اون مارکسیست های ارتدوکسه ولی یه تفاوت اساسی با بقیه چپ های ایرانی داره: چپهای تقلبی و تخیلی ای که راهنمای چپ می زنند ولی سر بزنگاه به راست می پیچند. ( نوع کنش گری های سیاسی و اجتماعی شون در برابر دولت احمدی نژاد را با نوع مواجهه شون با دولت روحانی به عنوان نماینده تام و تمام راست سرمایه سالار رانتی ایرانی مقایسه کنید) 🔹تفاوت آشتیانی با بقیه چپ ها در این مصاحبه خبرگزاری مهر ازش گرفته مشخص میشه که در آخر میگه: «کشوری که مستقل نباشد نمی‌تواند آزادی‌های اجتماعی هم ایجاد کند چون او را مجبور می‌کنند آزادی ودموکراسی را هم دیگران برای او تعریف کنند. کشوری که مستقل نباشد آزادی و عدالت اجتماعی هم نخواهد داشت.» 🔻سوال:شما با مبانی فکری خودتان، جریان انقلاب اسلامی ایران را چطور تحلیل می‌کنید؟ 🔸ملت‌ها درمقاطع مختلف تاریخی عکس‌العمل نشان می‌دهند. نوع عکس‌العمل بستگی به این دارد که در آن مقطع تاریخی کدام مسیر گشوده باشد؟ بقول وبر رهبران انقلاب‌ها، سوزنبانان تاریخ هستند. نوع عکس‌العمل ملت‌ها بستگی به این دارد که کدام ریل به روی تاریخ گشوده باشد که لوکوموتیو تاریخ بر روی آن حرکت کند. اگر ریل دینی باز شود در مسیر دینی حرکت می‌کند، اگر ریل سوسیالیستی باز شود در آن مسیر حرکت می‌کند مانند انقلاب اکتبر روسیه. این خیلی پیچیده است و تابع دستور کسی نیست. این را خود تاریخ مشخص می‌کند. تاریخ که نمی‌ایستد. 📍کشور ما هم جزو استقلال طلب ها است که می‌خواهد مستقل باشد و نوکر نباشد و برای همین روی استقلال تأکید می‌کنیم 🔹اگر روشنفکر نداند چه می‌خواهد، ولی روحانی بداند که جمهوری اسلامی ‌می‌خواهد، تاریخ می‌گوید من که نمی‌ایستم و به مرگ خودم حکم نمی‌کنم. آن روشنفکر نمی‌داند که چه می‌خواهد پس من (تاریخ) به مسیر کسانی می‌روم که می‌دانند چه می‌خواهند. 🔸همین را درجنگ هم می‌بینیم. می‌خواستند جمهوری اسلامی را از هم فروبپاشند. تاریخ می‌پرسد چه کسی حاضر است برود بجنگد، آقایان حزب توده و کمونیست‌ها! حاضرید به جنگ بروید؟ وقتی تاریخ می‌بیند از بچه‌های چهارده پانزده‌ساله تا پیرمرد هفتاد ساله می‌گویند «حسین» و می‌روند خودشان را پرت می‌کنند جلوی گلوله، به این جریان‌ها می‌گوید بروید که من پشت شما هستم. من آدمی‌ می‌خواهم که برود بجنگد. وقتی دشمن آمده داخل کشور، آدمی‌ که بنشیند خانه وشعار بدهد،به چه درد تاریخ می‌خورد؟! ⚜️ @Taammolat74
🔰 توسعه فلسفه اسلامی و عصری شدن آن ✍️ محمد فنایی‌اشکوری 🔸فلسفه در تلقی ما رویکرد عقلی به دغدغه‌های بشر و بسط عقلانیت در همۀ ساحت‌های حیات آدمی است. فلسفه در این کاربرد در همۀ حوزه‌هایی که برای بشر اهمیت دارد جریان پیدا می‌کند. فلسفه بودن فلسفه به روش عقلی است که بطور عمده شامل تحلیل عقلی و استدلال عقلی است. فلسفه‌ای که این نقش را دارد فلسفۀ عام است. 🔹فلسفه در این معنا بکارگیری روش عقلی در بررسی مسائل مرتبط با هستی، حیات و زندگی بشر است. تفکر فلسفی پا به پای این تغییرات باید پیش رود. امروزه ما شعبی از فلسفه داریم که در گذشته مطرح نبودند و زمینه‌ای برای طرحشان نبود، مانند فلسفۀ صنعت، فلسفۀ علوم، محیط زیست، رسانه، هوش مصنوعی، سینما و فضای مجازی. فلسفۀ اسلامی هنوز به طور جدی وارد این فضاها نشده است. 🔸همچنین مکتب‌های فلسفی جدیدی و فیلسوفانی با اندیشه‌هایی نو ظهور می‌کنند که فلسفۀ اسلامی باید موضعش را دربارۀ آنها روشن کند. اینها امور متغیر و گاه بی‌سابقه‌اند. با تحولات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، علمی، صنعتی، و هنری دغدغه‌ها و پرسش‌های جدیدی برای بشر مطرح می‌شود که مسبوق به سابقه نیست و تفکر فلسفی می‌طلبد. مرادم از توسعۀ قلمرو فلسفه و فلسفۀ عصری و روزآمد چنین فلسفه‌ای است. 🔹انقلاب اسلامی مدعی نوع بدیعی از زیست اجتماعی است که بر فلسفۀ و عقلانیت خاصی استوار است. فیلسوفانی که به انقلاب اسلامی تعلق خاطر دارند تنها هنگامی می‌توانند دین خود را به انقلاب ادا کنند که عقلانیت فلسفی متناسب با انقلاب را در عرصه‌های گوناگون مورد نیاز آن تولید کنند و بسط دهند. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | بررسی چارچوب های مفهومی در تحلیل قیام حسینی 🎙 بهمن اکبری استاد فقه و حقوق بین الملل در سازمان فرهنگ و تبلیغات اسلامی سمینار "حسین وارث آدم" پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ⏰ ۹ شهریور ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | بررسی چارچوب های مفهومی در تحلیل 🎙 استاد فقه و حقوق بین الملل در سازمان فرهنگ و تبلیغات اسلامی سمینار "" پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی . ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | فتنه اعتقادی؛ مشروطه اقتصادی 🎙حجت الاسلام محمدصادق حیدری مجلس پانزدهم(نهایی) حسینیه اندیشه ⏰ ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @hoseiniyehandisheh👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | فتنه اعتقادی؛ مشروطه اقتصادی 🎙حجت الاسلام مجلس پانزدهم 🔹اقامه خُلق رذیله‌ی «جمع‌المال» از طریق محوریت بخش خصوصی در اقتصاد و درگیری آن با فرهنگ وحی و وجدان انقلابیِ ملت و رهبری ایران 🔹عدم توجه به این انگیزه‌های مجاهدانه و فراهم نکردن جایگاه برای آن در مدل اداره و فقدان تدبیر علمی برای سپردن اختیارات کلان کشور به آنها، مورد مؤاخذه الهی قرار نخواهد گرفت؟! اگر هیئات و سخنرانان به آسیب شناسی علت هدر رفتن این انگیزه های بزرگ و این شور حسینی نپردازند و زمینه برای طراحی بسترهای اجتماعیِ جایگزین ایجاد نکنند و فقط به توبیخ افراد جناح مخالف بپردازند، چرا خدای متعال نعمت این هیئات و عزاداریها را از ما سلب نکند؟! چرا بلایی از قبیل کرونا باعث نشود عزاداریها محدود شود؟! پس چگونه مؤمنین باید نسبت به ضعفهای خود هشیار شوند؟! 🔹آسیبشناسی صحیح از وضعیت اقتصادی کشور، حلقه مفقودهای است که فقدان آن، موجب ارائه راهکارهای ناکارآمدِ متداول شده و در واقع «صورت مساله» در اقتصاد کشور هنوز به صورت صحیح، تصویر و ترسیم نشده است. 🔗 جلسه قبل را در اینجا بشنوید. ⚜️ @taammolat74
🔰عدم توجه کافی به هدف اصلی درس خارج 🔸از جمله آسیب‌های وارد بر دسته ای از دروس خارج امروزی آن است که به تحقق هدف اصلی و اصیل درس خارج، یعنی نیل به توانایی اجتهاد، توجه درخور مبذول نمی شود. 🔹در دروس رایج، به این مساله کلیدی که استاد باید شیوه استنباط پرداخته و در خلال دروس، راه و رسم روش استنباط از منابع دینی را نیز به شاگردان تعلیم دهد، چندان اهمیتی داده نمی‌شود. بدین جهت، هدف‌های میانی و حاشیه‌ای اصل قرار داده شده‌اند و هدف اصلی، یعنی ایجاد ملکه استنباط و انتقال و تعلیم روش‌های وصول بدان، حاشیه و فرعی تلقی شده است. 🔸گاه، فرهنگ و فضای حاکم بر ذهنیت‌ها نیز سبب می‌شود که اهداف حاشیه غیرضرور بزرگ جلوه داده شده و اصل قرار گیرند. در پاره‌ای از درس‌ها آنچه که باید در دوره سطح خوانده می‌شد بار دیگر آموزش داده می‌شود. در برخی دیگر نیز به بسط مطالب فرعی تطویل مباحث غیردخیل در حکم، توضیح مسائل پیچیده بی ثمر در استنباط و مانند آن پرداخته می‌شود. 📚 درس خارج و گام‌های اجتهاد ، ص 67 و 68 🔗 برای خواندن بخش قبل اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
💠 نکاتی در باب سهروردی راه دانش حقیقی را در ۱۵ نور با ویژگی‌های خاص آن، تشریح می‌کند که این انوار شهودی از عالم عقل، فیضان می‌شوند و اکسیر علم و قدرت و حیات‌اند. شرط لازم برای چنین تجربه‌ای، تجرید از کالبدهای جسمانی است. او برای ریاضت و تهذیب نفس، دستوراتی دارد. از جمله: گرسنگی و روزه‌داری. زیرا هر آفتی از سیری و پرخوری است. کم‌خوابی و بیداری شب. عبادت پیوسته و ذکر نام‌های خدا که از ذکر زبانی آغاز می‌شود تا بدان جا که جان به ذکر آید. بریدن از جاذبه‌های دنیوی. پیروی از پیر و مرشدی که طی طریقت نموده باشد و راهنمایی و تلقین ورد کند و بر اعمال او نظارت و مراتب باشد. تضرع و دعا و اتصاف به فضایل و خصائل نیکوی اخلاقی همچون صدق، تواضع، شفقت و اخلاص و... با رعایت این امور، درهای ملکوت گشوده می‌شود و حقایق مشاهده می‌گردد. البته عرفان سهروردی، صبغه قرآنی و وحیانی دارد. سعادت، معرفت و فضیلت انسان در گرو سیر و سلوک معنوی و ستایش و پرستش خدا و تطهیر دل از آلودگی‌هاست. از این راه است که بارقه‌های الهی بر او اشراق می‌شود و درجات قرب الهی را طی می‌کند و به معرفت حقیقی و یقینی نائل می‌گردد. ✍️ حسن سعیدی 📚 عرفان در حکمت اشراق ⚜️ @taammolat74
🔰 بودن به سوی مرگ 🔸 به‌رغم گستره پهناور اندیشه ، می‌توان پرسشی بنیادین را در تمامی آن‌ها ردیابی کرد: آیا می‌توان به پرسش هستی در افق زمان‌مندی اندیشید. این همان پرسشی است که هایدگر در «هستی و زمان» و همچنین «متافیزیک چیست؟» به سراغش می‌رود. هایدگر استدلال می‌کند که بشر با فراروی از جهان پیرامونی، هستی خویش را شکل می‌دهد. بر همین قرار است که وی مفاهیمی چون «پایان‌مندی/محدودیت» و «عزلت/تنهایی» را به‌عنوان اصول ساختاری و اولیه متافیزیک در نظر می‌گیرد. 🔹این‌ها پرسش‌هایی است که همچنان می‌توان در جهان امروز به سراغ‌شان رفت. رویارویی با جهان و محیط پیرامون و پرداختن به هستی در دنیای امروز اهمیت دارد خاصه در میان کرونا و ضرورت بازگشتن به مفاهیم اساسی زندگی. وضعیت فعلی جهان خوب نشان داد که آن‌چه هایدگر درباره حیات منحصربه‌فرد می‌گفت تا چه اندازه اهمیت دارد. بنابه نظر او، ذات اندیشنده بدون وجود جهان خارج و بودن در جهان خارج، دارای شخصیت نیست. 🔸هایدگر مرگ را شیوه‌ای از بودن می‌داند که دازاین به محض آنکه هستی یافت بار آن را بردوش می‌گیرد. وی مرگ را افق نهایی می‌داند. شاید بتوان دست به خطر زد و این‌گونه نتیجه گرفت که وضعیت فعلی جهان نوعی «بودن به سوی » را برای ما به ارمغان آورده است، نوعی آگاهی از بی‌واسطگی و حضور دائمی مرگ به‌مثابه بخشی از زندگی. وجه اصیل دازاین در نزد هایدگر نیز درست به چنین ساختاری اشاره دارد، چراکه اکنون دیگر کمابیش دریافته‌ایم که نابودی مسئله‌ای دوردست و بعید نیست، بلکه ساختاری بنیادی و جدایی‌ناپذیر از حیات هر روزه‌مان است. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | شرحی بر کتاب فتح خون (شهید آوینی) 🎙وحید یامین پور جلسه پنجم (نهایی) هیئت خدام الرضا علیه السلام ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @yaminpour👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | شرحی بر کتاب (شهید آوینی) 🎙وحید جلسه پنجم 🔹فتح خون، ابتلاء مومن، جامعه مومنین 🔗 برای شنیدن قسمت قبل، اینجا رو کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | علل و عوامل خوانشهای متعدد از حادثه عاشورا 🎙دکتر احمدحسین شریفی جلسه پنجم مسجد چهارده معصوم سال ۱۳۹۷ ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @ahmadhoseinsharifi👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | علل و عوامل خوانشهای متعدد از حادثه 🎙دکتر جلسه پنجم 🔹 نقد قرائت تفرقه‌افکنانه از قیام حسینی علیه السلام 🔗 برای شنیدن قسمت قبل، اینجا رو کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
📮کسی که استقلال فکری ندارد، نیست. استقلال فکری است که تنهایی می‌آورد. کسی که دارای استقلال فکری است، در هر کجا که باشد تنها است. . . ✍دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی ⚜ @taammolat74
🔰 هیچ کار... بزرگی را گفتند ؛ تو برای تربیت فرزندانت چه می کنی؟ گفت: هیچ کار...! گفتند: مگر میشود؟ پس چرا فرزندان تو چنین خوبند؟ گفت: من در تربیت خود کوشیدم، تا الگوی خوبی برای آنان باشم. فرزندان ؛ راستی گفتار و درستی رفتار پدر و مادر را می بینند، نه امر و نهی‌های بیهوده ای که خود عمل نمی کنند ...🌸🌸 ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |زیبایی شناسی عاشورا 🎙 دکتر مهدی امامی جمعه پژوهشگاه قرآن و حدیث ⏰ 3 مهر 1396 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |زیبایی شناسی 🎙 دکتر مهدی 🔹 امامی جمعه، دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان است. او دکتری خود را از دانشگاه تربیت مدرس تهران در سال 1378 اخذ کرده است. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | کربلا باز جست سعه صدر گمشده 🎙استاد اصغر طاهرزاده جلسه اول لب المیزان ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | ؛ باز جست سعه صدر گمشده 🎙استاد اصغر جلسه اول 🔹در کربلا دو جبهه در مقابل یکدیگر ایستاده اند که هر دو خود را مسلمان می‌دانند با این تفاوت که یک جبهه تنها فهم خود از اسلام را حق می‌داند و هر فهم دیگری غیر از فهم خود از اسلام را به شدت نفی و تکفیر می کند، و آن جبهه ای است به فرماندهیِ عمر سعد، یعنی امام جماعت مردم کوفه. جبهه ی دیگر جبهه ای است که غم گمراهیِ مخالفان را می خورد و تلاش دارد آن ها را متذکر انحرافشان کند! سخن در باب صمیمیت از دست رفته و بازجست سعه صدر گمشده... ⚜️ @taammolat74
به ترتیب از راست به چپ : مصطفی محقق داماد، رضا داوری، علی محمد کاردان، عبدالکریم سروش! این تصویرِ محفلی است در فرهنگستان علوم... و سرنوشت‌ آدم‌ها در گذر زمان، می‌تواند عبرتی برای آینده ما باشد...! ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
🔰شرحی بر تصویر فوق... 🔸سیدمصطفی محقق داماد، سیدی است که در قامت روحانیت، صفحه‌ای از قرآن در مقابل گشوده و به تفسیر آن مشغول است. گویی این رویّه غالب در آن سال‌ها بوده و در ابتدای جلسات، به وعظ و ارشاد می‌پرداخته و یا تأملات دینی و قرآنی خود را با دگران در میان می‌نهاده‌اند. بعید است که این رویّه همچنان در جلسات کاری و اداری مرسوم باشد. 🔹محقق داماد فرزند سیدمحمد محقق است. سیدمحمد از اعاظم فقهی بود. از اساتید بنام حوزوی محسوب می‌شد؛ اما برای نسل امروزیان کمتر شناخته شده و کمتر نامش بر سر زبان‌ها افتاده است. سیدمحمد، دامادِ شیخ عبدالکریم حائری -بنیان‌گذار حوزه علمیه قم- بود. از همین رو بود که او را ملقب به «داماد» کردند. فرزند او سیدمصطفی محقق داماد امروز از روشنفکران حوزوی نواندیش شناخته میشود. از جمله نظرات شاذ و به اصطلاح روشنفکرانه ایشان که اخیرا بیان کرده بودند این بود که امر به معروف، جهاد با کفار و تقسیم انسان‌ها به مؤمن و کافر خشونت‌آور است!! 🔸در کنار او رضا داوری اردکانی نشسته، نظر بر قرآن می‌کند، نکند نکته‌ای از قلم بیفتد و نیازی به تذکاری باشد. رضا داوری اهل فلسفه است. از ابتدای تشکیل فرهنگستان علوم در آن حاضر بوده و از سال ۱۳۷۷ ریاست آن را بر عهده داشته است.علی محمد کاردان هم در کنار داوری نشسته، سر به زیر انداخته، در نکات محقق داماد تأمل می‌کند. اگر محقق داماد به نکات تربیتی قرآن اشارتی کند، باید که در مقابل کاردان با احتیاط سخن گوید. کاردان متخصص این عرصه است و در ذهن خود نکات بسیاری در این خصوص دارد. عبدالکریم سروش هم مستمع است. زمانه‌ای است که ایده قبض و بسط را کلید زده و چالش‌هایی برانگیخته بود. گویا در این تصویر نیز با خود برآورد می‌کند که پیش‌دانسته‌های محقق داماد تا چه میزان در تفسیر او دخیل است. 💢این محفل اما مدت‌هاست که شکل نگرفته است و اعضاء بر گرد هم جمع نیامده‌اند. علی محمد کاردان دی ماه ۱۳۸۶ رخ در نقاب خاک کشید. او بزرگترین فرد این محفل بود. محقق داماد و سروش اگر چه هم سن و سالند اما یکی در وطن است و دیگری جلای وطن کرده. نزاعی هم میان دو عضو این محفل در گرفته است. داوری و سروش یکی از بحث‌برانگیزترین جدال‌های فکری در ایران را رقم زده‌اند. نزاعی هایدگری – پوپری که دامن بسیاری را گرفته است. ⚜️ @taammolat74
💠 نکاتی در باب 🔸عقل سرخ،‌ دنیایی از تأملات عاشقانه و عارفانه برای کشف روح گم‌گشتۀ بشر است؛‌ تلاشی در جهت رسیدن به رمزگشایی خویشتنِ خویش در عالم نور و معرفت است. ذکرشده که رسالۀ عقل سرخ، یکی از رمزی‌ترین و معتبرترین رسائل تمثیلی سهروردی بوده و ظاهراً یکی از چند رساله‌ای‌است که خلاصۀ نظریات شخصی و آراء واقعی شیخ اشراق را در بردارد. 🔹در رسالۀ عقل سرخ، قصۀ سرگذشت آدمی از نخستین منزل تا فرجامین منزلگه در دنیای دنی بیان‌می‌شود. در این سرگذشت گذرا و تدریجی،‌ توجه شیخ اشراق به نقطه نظرات الهی و دینی چشمگیر بوده و در سراسر رسالۀ مذکور به‌آسانی قابل تمیز است. انسان سالک، در عقل سرخ در پی آن است که خضر شده و از کوه قاف بگذرد و سرانجام به سرچشمۀ زندگانی برسد. 🔸سهروردی با استفاده از رمزهای عرفانی، از آفریده شدن انسان و جستجوی پیرامون خویش (=طلب)، الفت در عالم الست و دانۀ ارادت (=عشق)، آشنایی با ولایت دیگر (=معرفت)، بی‌نیازی از چشم ظاهری در ولایت دیگر (=استغناء)، احساس وحدت وجود علی‌رغم داشتن ده حس جدید و چهار طبع مختلف (=توحید)، رسیدن به عالم تحیر (=حیرت) و محو آدمی در ولایت تازه برای رسیدن به طیران (=فقر و فنا) در ابتدای رسالۀ عقل سرخ سخن گفته است. می‌توان به راحتی دانست که این سلوک عرفانی، بهترین سرآغاز برای ورود به بحث اصلی یعنی راز رهایی از عالم ماده و پرواز در ملکوت لایزالی به‌شمار می‌رود؛ اگرچه می‌توان آن را در سراسر این رساله و سایر رساله‌های شیخ اشراق نیز دنبال کرد. ⚜️ @taammolat74
🔰ژورنالیسم اندیشه در جامعه شبکه‌ای ✍️ رسول لطفی 🔸توسعه و بسط تکنولوژی در جهان مدرن، تحولات مهمی در عرصه زیست انسانی رقم زده و رسانه‌ را به عنوان یک حاکم بلامنازع بدل کرده است. مانوئل کاستلز با طرح فرضیه بنیادی گذر از جامعه اطلاعاتی(Information society) به سوی جامعه شبکه‌ای(Network Society)، معتقد است اطلاعات‌گرایی به عنوان یک پارادایم مسلط در جوامع امروزی، به یک ریخت‌شناسی و ساختار اجتماعی جدیدی منجر شده و در نتیجه صورت متفاوتی از جامعه را نمایان کرده است. 🔹 وی بر این اساس از لزوم بازنگری در نظریات رسانه و جامعه سخن می‌گوید. کاستلز با این فرضیه توانست توصیف و تبیین مناسبی از تغییرات تکنولوژیکی جهان معاصر و آثار آن بر جامعه، اقتصاد، فرهنگ، سیاست ارائه دهد و جایگاه مهمی را برای رسانه‌ها تصویر سازد. بر اساس این ایده، می‌توان از اهمیت امر ژورنالیستی در عصر حاضر سخن گفت. این ژورنالیست‌ها هستند که واقعیت مشترکی برای جامعه می‌سازند؛ برساخت جدیدی از نظام معنایی در ذهن جامعه شکل می‌دهند و بنابراین بر عرصه فرهنگ و رکن اساسی آن یعنی هویت، تاثیرگذارند. 🔸در حوزه بسط اندیشه و علوم انسانی نیز، ژورنالیست‌های اندیشه به عنوان میانجی بین ساحت علم و جامعه، نقش کلیدی دارند. ژورنالیست اندیشه ساحت علم را از برج عاج بیرون آورده و به زندگی روزمره مردم پیوند و به طور غیر مستقیم تفکر علمی را در جامعه توسعه می‌دهد. او نه تنها دست به ترویج علم می‌زند بلکه با توسعه تفکر علمی، موجبات پیشرفت جامعه را نیز فراهم می‌آورد. از سوی دیگر جهت‌گیری اصلی هر جامعه منوط به فهم و بینش مردم آن جامعه است؛ لذا ژورنالیسم اندیشه مسئولیت هدایت افکار توده مردم را برعهده دارد. 🔹تمام سخن آن است که جامعه شبکه‌ای عصر جدید، که محصول روند تکاملی مدرنیته است، اقتضائاتی را رقم زده که از جمله آنها راهبری و مهندسی شناخت مردم بر اساس امر ژورنالیسم اندیشه است. گوشه‌ای از آنرا می‌توان به طور تطبیقی در شماره‌های نشریه «دیده‌بان اندیشه» ملاحظه کرد. برساخت مفاهیم و صورتبندی نظری از مسائل اجتماعی از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بخشی از فرایندی است که ظهور و بروز آن در بین گفتمان‌های فکری مختلف، روشنفکران و اندیشمندان و موسسات قابل مشاهده است. در شماره‌های آتی به تبیین ماهیت و ظرفیت ژورنالیسم اندیشه، کارکردهای اصلی و گوشه‌ای از سیر تاریخی ظهور آن در عصر جدید اشاره خواهیم داشت. 📚 سرمقاله دیده‌بان اندیشه شماره 8 ⚜️ @taammolat74
🔰 افتادن نقاب لیبرالیسم ✍️ سعید آجرلو مناظره ترامپ- بایدن را از چند جنبه می‌توان نمادی از برخی حقایق درباره لیبرالیسم به‌عنوان نماد تفکر و اندیشه غرب دانست: 1️⃣ این مناظره نشان داد که روند نزولی آمریکا و سقوط رویای آمریکایی فراتر از یک شعار سیاسی یک واقعیت عینی است. آمریکا آن تصویر منزه و پاکیزه‌ای که روشنفکران لیبرال در این سال‌ها برای مردم تصویر کردند، نیست. 2️⃣ این مناظره بازتاب واقعیت‌های اجتماعی آمریکاست. به تعبیری نیروهای سیاسی اصلی یعنی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بازتابی از شکاف میان نیروهای اجتماعی در این کشور هستند. تندی و خصومت این مناظره بازتابی از عمق شکاف در جامعه است. چنین شکافی که جنبه‌های اقتصادی، نژادی و ملیتی دارد اکنون در سیاست بازتاب پیدا کرده. 3️⃣مناظره بامداد چهارشنبه ضربه‌ای مهلک و گیج‌کننده به صورت لیبرال دموکراسی بود. اگر پس از به قدرت رسیدن ترامپ در‌2016 منتقدان دموکراسی با بازتولید اندیشه افلاطون به نقد دموکراسی پرداختند امروز با بیانی غلیظ‌تر و زبانی آتشین می‌توانند سطح نازل دموکراسی لیبرال که از پوپولیسم هم عبور کرده و به ابتذال رسیده را نقد کنند. 4️⃣ پولیارشی که صورت نخبه‌گرایانه دموکراسی است و بازتولید الیتیسم «پاره تو» و «موسکا»، نه تنها رویای دموکراسی اکثریتی «روسو» را بر باد داده که موجب تسلط سرمایه به سیاست شده و سیاست را به ابزاری برای کشمکش سرمایه‌داران تبدیل کرده است. همانگونه که «رابرت دال» و «شومپیتر» گفته بودند دموکراسی تبدیل به رقابت گروه‌های قدرتمند و ثروتمند شده. اینگونه است که سیاست زندانی سرمایه می‌شود و مردم گروگان دو حزب اصلی. 5️⃣ این مناظره یک پیغام جدی به کشورهای مختلف و به‌ویژه دولت و سیاسیون ایران دارد. آمریکا ضعیف‌تر از آن است که ظرفیت‌ها و توان اقتصادی و نیروی انسانی کشور را به بهای توافق با آن نادیده بگیریم. آمریکا ضعیف‌تر از آن است که لازم باشد چشم‌مان را به جای دوختن به واشنگتن دی‌سی به تهران ندوزیم. این مناظره نشان داد که راه برای قوی‌تر شدن ایران هموار است و کدخدا خود در چاله افتاده. امیدواریم دیدن قیافه نالان کدخدا کمی ما را متنبه کند. باور کنیم که کدخدا مشت خورده. ⚜️ @taammolat74
📮 این ضربه‌ای بزرگ به اصلاح‌طلبانی است که الگوی را می‌ستایند و به جمهوری اسلامی طعنه می‌زنند. هر چند به تازگی آقای که روزگاری تئوریسین دموکراسی‌سازی اصلاح‌طلبان لقب گرفته بود در دو کتاب «احیای علوم سیاسی» و از «اینجا تا ناکجا» به دموکراسی تاخته بود و خود منتقد لیبرال دموکراسی شد؛ اما اکنون به وضوح فرصت برجسته شدن نقدهای فضیلت‌گرایان و افلاطونی‌ها به دموکراسی فراهم شده است. دسته خود را برید و دموکراسی را به مسلخ برد، همانگونه که دموکرات‌های مدعی بوستونی را به سیاه چاله وقاحت کشاند. چنین است عاقبت لیبرال دموکراسی... انسان دوباره گرگ انسان شده است و فضیلت مغلوب رذیلت شده. ⚜️ @taammolat74