📮 مایکل جونز پژوهشگر آمریکایی: کرونا یک سلاح بیولوژیک است. تا زمانی که منشا اصلی این ویروس روشن شود، ایران باید نسبت به هر پیشنهاد کمک از سوی آمریکا مظنون و مشکوک باشد.
این فهمید و اقرار کرد ولی امثال تاجزاده و زیباکلام هنوز نفهمیدن یا شایدم پول میگیرن که نفهمن!
✍️ علیرضا گرائی
⚜️ @taammolat74
39.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 چگونه در قرنطینه سکنی گزینیم؟!
🔶 دکتر نعمتالله فاضلی
🔘 قسمت ۱
🔸بحران کرونا هر روز پیچیدهتر میشود و جامعه بشری و جامعع ایران را به چگونگی زندگی در این «دنیای پیچیده» و «جامعه مخاطرهآمیز» حساستر و هوشیاتر میسازد. این روزها، مردم ایران مانند بسیاری از شهروندان در جوامع دیگر ناگزیر شدهاند در قرنطینهای خودخواسته در خانههای خود مستقر شوند. برای شهروند و انسان شهرنشین امروز ایران، شهروند با شخصیت برونگرا، دوران بسیار دشواری خواهد بود که واقعیت اهمیت، عملکرد و معنا خانه در شهر امروز و فردا را پذیرا شود.
♦️اکنون محصورشدن در چهاردیواری خانهها این پرسش را برای ما ایجاد کرده است که «چگونه میتوانیم در چهاردیواری خانه زندگی کنیم؟!
⚜️ @taammolat74
روش شناسی فقهای معاصر9.mp3
22.34M
🔉 درسگفتار
🔶 #روششناسی_فقهای_معاصر
🕰 جلسه دهم
🔸 استاد محمدحسین عبدی
🔹تاثیر پررنگ امام خمینی در مباحث و ابعاد فقهی و اصولی
ایشان یک فقیه پرکار در مباحث فقهی دارند.
🔹ایشان فقه را با یک جهش واقعی در یک نظام تفکری، بدون اینکه منافاتی با تعریف سنتی داشته باشد، به نحوی جامع و کاربردی و نافذ در موضوعات ارتقاء می دهند که کان تصور می شود، تعریف جدیدی از فقه شده است.
🔹فقه امام خمینی یعنی فقه مبتنی بر عالَم دین که شمس المعرفت در مرکز است و سماء الفقاهت را در محیط میبینید که آفاق جدید را در او در مییابید و حیات و تجدید را ملاحظه مینمایید. فقه ایشان منقطع از معرفت و عمل نیست.
🔹مساله حکومت، به عنوان ارزشمندی ترین مساله بعد از مباحث معرفتی، در دیدگاه امام خمینی مطرح است.تنها مقدمه جریان حداکثری دین در همه شئون از قضایی و اخلاقی و سیاسی و... مرهون تشکیل بعد حکومتی قوی است تا منافع حداکثری استیفاء گردد. حکومت فلسفه عملی تمام فقه در برابر تمام معضلات است.
🔹بررسی برخی اندیشههای فقهی امام خمینی(ره)
🔗 لینک جلسه قبل👇
🔺https://eitaa.com/taammolat74/1413
⚜️ @taammolat74
⚜️ @feghahat_3
💯 لینک مجموعه قسمتهای مستند #دکترین_شوک
🔸ظهور سرمایهداری فاجعه ؛ عیدانه کانال فکرت
🔻قسمت اول
https://eitaa.com/taammolat74/1315
🔻قسمت دوم
https://eitaa.com/taammolat74/1330
🔻قسمت سوم
https://eitaa.com/taammolat74/1346
🔻 قسمت چهارم
https://eitaa.com/taammolat74/1361
🔻 قسمت پنجم
https://eitaa.com/taammolat74/1373
🔻قسمت ششم
https://eitaa.com/taammolat74/1386
🔻قسمت هفتم
https://eitaa.com/taammolat74/1402
🔻قسمت هشتم
https://eitaa.com/taammolat74/1415
⚜️ @fekrat_net
⚜️ @taammolat74
💠 به روز سیزده امسال باید،
گره زد سبزه چشم انتظاری را
فقط و فقط،
بر جامه سبـز تو آقا💐
تا بیایی و سبـز شود
روزگار زردمان،
و شکوفه باران شود بهارمان
أللَّھُمَ عـجِـلْ لِوَلیک ألْفَرَج 🌼
⚜ @taammolat74
🔰 مردی از اهل قم ...
✍️ محمد استوار میمندی
🔸 یکی از نعمت های خدا به اهل ایمان بلکه به همه عدالت طلبان در طول تاریخ پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده است، نظامی که از یک سو آرمان حاکمیت توحید و ارزش های الهی را یک مأموریت برای خود دانسته و از یک سو حفظ کرامت انسان ها و شریک کردن مردم در تعیین سرنوشت خود را یک اصل مهم برای خود قرار داده است.
🔹اگر چه هر جا معنویت، طهارت و توحید با مدیریت حاکمانی الهی ساری و جاری باشد عدالت اجتماعی نیز به معنای واقعی خودش محقق می شود و مردم پیشرفت، رفاه و آرامش عملی را خواهند یافت اما توجه به جایگاه مردم با مشارکت دادن آنها در تعیین مدل سیاسی حکومت در مرحله اول و انتخاب مدیران و حاکمان جامعه در مرحله دوم، برای اولین بار در تاریخ ایران، توسط مردی فقیه از تبار مکتب اهل بیت علیهم السلام و برخاسته از حوزه های علمیه تحقق پیدا کرد.
🔸مردی که نماینده مکتب قم بود، همان مکتبی که پیشوایان معصوم علیهم السلام در روایات مختلف آن را زمینه ساز ظهور و پیروان آن را یاوران قائم آل محمد معرفی کرده بودند، مگر این حدیث امام صادق علیه السلام نیست که علت نامگذاری این شهر به قم را همراهی اهل آن در قیام امام زمان با او دانستند؟ همانانی که در این راه استقامت می ورزند و او را یاری می دهند؛
عفان بصری می گوید روزی امام صادق علیه السلام فرمود آیا می دانید چرا قم به این اسم نامگذاری شده است؟ عرض کردم خدا و پیامبرش و شما بهتر می دانید. حضرت فرمود: «اِنَّمَا سُمِّيَ قُمَّ لِأَنَّ أَهْلَهُ يَجْتَمِعُونَ مَعَ قَائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ يَقُومُونَ مَعَهُ وَ يَسْتَقِيمُونَ عَلَيْهِ وَ يَنْصُرُونَهُ».
🔹امروز اگر به دنبال بهانه های مختلف هستند که نام قم را کوچک کنند و به اهل آن بتازند علتش همین است که اهل قم در آخر الزمان شاهرگ های حیاتی دستگاه ابلیس را که امروز در نظام سلطه و همه منظومه های فکری وابسته به آن تجلی یافته را نشانه گرفته است و خود را آماده رهبری جریان بزرگ توحیدی جهت زمینه سازی انقلاب موعود امم نموده است و چهل سال پیش آن مرد بزرگ این مسیر را پیش پای مردم ایران قرار داد و امروز خلف صالح او با بصیرت و استقامتی مثال زدنی کشتی عزت و استقلال امت را به ساحل نجات نزدیک کرده است.
♦️و این حدیث امام موسی بن جعفر علیه السلام است که بیش از ۱۰۰۰ سال قبل وعده قیام مردی از قم را به مسلمانان داد و تا به امروز مصداقی جز حضرت روح الله و پیروان مکتب او پیدا نکرده است؛
♻️«رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَ يَدْعُو النَّاسَ إِلَى الْحَقِّ يَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ كَزُبَرِ الْحَدِيدِ لَا تُزِلُّهُمُ الرِّيَاحُ الْعَوَاصِفُ وَ لَا يَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا يَجْبُنُونَ وَ عَلَى اللَّهِ يَتَوَكَّلُونَ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ».
⚜️ @taammolat74
🔰سیزده بدر و گفتمان زیست سالاری و مساله کرونا
✍ علیرضا حسن زاده
🔸اکنون باید این پرسش مهم را مطرح کرد که با توجه به رابطه درهم تنیده آیینها و خرده آیینهای نوروزی با طبیعت و حفظ آن، ایرانیان تا چه حد گفتمان زیستسالارانه موجود در نوروز را حفظ کرده و آن را به الگوی زیست محیطی رفتارهای خود تبدیل کرده اند.
آیا آتش گرفتن جنگل های گیلان و مازندران و سایر نقاط ایران در ایام تعطیلات نوروزی و از جمله سیزده بهدر گسست از گفتمان زیستسالارانه آیین ها و جهان بینی ایرانی را نشان نمی دهد؟
🔹اکنون کرونا و ماندن در خانه می تواند فرصتی برای تامل درباره الگوهای رفتار زیستمحیطی ایرانیان و خردهآیین سیزده بهدر از آیین های نوروزی باشد.
🔸کرونا لزوم بازبینی جدی و تامل درباره رابطه انسان و طبیعت را موجب شده است. ایرانیان باید گفتمان زیستسالارانه موجود در آیین های خود را دوباره به یاد آورند و بحران کرونا را نتیجه رفتارهایی بدانند که در آن انسان، حقوق طبیعت را فراموش می کند و خود را در مرکز جهان قرار می دهد. ایرانیان چون سایر ملت های جهان به چنین بازاندیشی و تاملی نیاز حیاتی دارند.
⚜ @taammolat74
May 11
📮 جناب سورپرایز کننده اعظم! روزی که با یک تصمیم خطا ریشه پیام رسان داخلی را با تیشه پوسته های تلگرام زدید، فکرش را میکردید حریم خصوصی ۴۲ میلیون کاربر ایرانی به همین راحتی نقض شود؟
اگر از توئیت بازی فارغ شدید بفرمایید چه خبر از #شبکه_ملی_اطلاعات؟ وقت چیدن محصول عملکرد درخشانتان است.
✍️ معصومه نصیری
⚜ @taammolat74
🎉 پیشنهاد ویژه #رمان_خوانی
📚 کتاب برج سکوت
▪️مولف : حمیدرضا منایی
▪️ناشر کتاب : کتاب نیستان
▪️سال نشر : 1398
▪️تعداد صفحات : 798
🔸رمانی است که سیدمهدی شجاعی در وصفش گفت: «برج سکوت» ادبیات را به قبل و بعد از خود تقسیم میکند!!ا رمان روایت بکر و تکان دهندهای از ساختارهای زیستی بخشی از ضعیف ترین و در معرض آسیبترین طبقه اجتماع را روایت می کند که از چند منظر قابل توجه است:
🔹نخستین مسئله نوع مواجهه راوی با پدیده اعتیاد است. رمان در این زمینه همانند یک اثر مستند اما معتقد به قواعد درام داستانی به درون تمامی ساختارهای زیستی که یک عضو اجتماع را به پدیده اعتیاد سوق میدهد سرک می کشد. مخاطب به هیچ روی حس نمیکند که در حال نصیحت شدن و یا مواجهه با یک رخداد دراماتیک است بلکه او به عنوان یک شاهد متحیر در کناری ایستاده است که آنچه بر ذهن و ایده و روان بخش های مختلف اجتماع پیرامونش می رود چگونه منجر به خروج آنها از ساختار طبیعی زندگی می شود.
🔸این رمان از منظر زبان و شیوه روایت نیز اثری قابل توجه است. پیوند دقیق و حساب شده میان زبان محاوره با زبان معیار داستان نویسی در این میان، از مهم ترین نکاتی است که می تواند بسیار مورد توجه مخاطب قرار گیرد.
🔸جدای از اینها حرکت دقیق مخاطب بر لبه تیغ روایت از پدیده ای که درباره آن اظهار نظرهای زیادی شکل گرفته است نیز از هنرمندی های این رمان است. این داستان با شروع بسیار جذاب، فلاش بک های دقیق و صحنه های تکان دهنده متعدد خود، ساعت ها مخاطبش را در جای خود میخکوب کرده و به دنبال کردن شرح زندگی راوی تشویق می کند.
#برج_سکوت
#حمیدرضا_منایی
⚜️ @taammolat74
🔰 مشارکت اجتماعی در بحران کرونا
🔸وارد مرحله ای از زندگی اجتماعی شدیم که اعضای جامعه باید به بلوغ برسند و تنها خودشون رو نبینند.
🔹مشارکت اجتماعی برای کسانی که نظام رو قبول داشتن بارها تجربه شده و به این موضوع واقف بودن اما اینبار مشارکت برمحور نظام سیاسی نیست بلکه شعور انسانی است و همه باهم باید به فکر آینده باشند و از رفتار پر خطر خودداری کنند، خواستهای فردی دیگه اولویت نداره بلکه در یک تصمیم همگانی باید جوری رفتار کنند که کمترین خطر متوجه اجتماع بشود.
🔸در خانه ماندن کمترین کاری است که در این مشارکت نشانه بلوغ فکری جامعه است.
🔹آنان که بار سفر بستن و برای خوشی لحظه ای خودشون دیگران رو دچار خطر میکنند، لیاقت زندگی اجتماعی رو ندارند. شاید در این شرایط بهتر از هر لحظه دیگه این مفهوم اساسی رو بشود فهمید که زندگی در جامعه یک مفهوم اجتماعی است و نه یک مفهوم شخصی
رفتارهای ما با سرنوشت جامعه در هم تنیده است!
⚜ @taammolat74
40.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 چگونه در قرنطینه سکنی گزینیم؟!
🔶 دکتر نعمتالله فاضلی
🔘 قسمت ۲
🔸خانه برای انسان ایرانی و در فرهنگ ما همواره محیطی انباشته از معانی، ارزشها، باورها و بسیاری از ایدههای مفید بوده است که امروز ناگزیر باید با بازخوانی و ارزیابی مجدد این «ظرفیتهای فرهنگی»، خانة امروز و فردای خود را به صورت «محیط فرهنگی» متناسب با جهان مخاطره آمیز امروزی بازسازی کنیم.
🔸در این موقعیت بحرانی کرونایی که ما در قرنطینه زندگی میکنیم، ناگزیریم از تمام قابلیتها و ظرفیتهای وجودیمان مانند توان خلاقه، خاطره، خیالپردازی، توان گفتوگو و تعامل و هر ظرفیتی برای «زندگی فعال»و «کنشگری»، نهایت استفاده را ببریم.
♦️اکنون محصورشدن در چهاردیواری خانهها این پرسش را برای ما ایجاد کرده است که «چگونه میتوانیم در چهاردیواری خانه زندگی کنیم؟!
⚜️ @taammolat74
📮 سیزده بدر واقعی ما این است که از خودمان بیرون بیاییم، از خانههای تنگ و تاریک افکار خرافی خودمان به صحرای دانش و بینش خارج شویم.
✍️ متفکر شهید مرتضی مطهری/ یادداشتها ج6، ص131
⚜️ @taammolat74
🔰 کرونا در غرب و مساله غربزدگی
✍️ محمدرضا کائینی
🔸جماعتی که در سده اخیر، به بزک دوزک اومانیته بوده اند و این متاع مجهول را به هزار ترفند و فریب به خلق الله تپانده اند، این روزها حال و روز خوشی ندارند، عصبی اند و به بهانه ای اندک، پاچه می گیرند!
🔹 چرا؟ چون ابتدایی ترین انتظار از اومانیسم، حفظ جان انسان هایی است که امروز در غرب، در گوشه خیابان و راهروی بیمارستان، وَک و وِل شده اند و برای یک تست کرونا باید هزار دلار بپردازند! این همه، در صورتی است که جوان باشند و در غیر اینصورت، پیشاپیش خیالشان را تخت کرده اند که دندان طمع به زندگی را بکشند و برای جناب عزرائیل فدایت شوم بفرستند!
🔸پزشکانشان هفته ای یک ماسک بیشتر ندارند و کیسه زباله به تن کرده اند! پس از این خان نیز، تازه "مرگ پایان کبوتر نیست" و لاشه شان در ماشین های انتقال گوشت تلنبار و رهسپار گورستان می شود! در وهله بعد هم، عمله تدفین توی سرشانمی زنند که چطور می توان این همه را لایِ خاک کرد! (خبرش رسید که اسپانیا برای تدفین نعشِ جماعت، به گدایی از آلمان افتاده است!).
🔹این تنها چشمه ای از برون داد اومانیسم پس از یک سده عر و بوق است که جماعتی دلقک از مشروطه بدین سو، به تردستی آن را در چشم ما کرده اند! اما در این سو، ما در ذیل سقف تحریم های فلج کننده ایم، دولتی کارآمد نداریم، آماده سر شاخ شدن با این جانور موذی هم نبوده ایم، عده ای از مردمانمان هم زبان خوش به خرجشان نرفت و در آستانه تعطیلات، هوای ولایت و در و دهات به سرشان زد!
🔸 با این همه نه پیاده رو ها و نه راهروی بیمارستان هایمان جولانگاه کسانی است که نفس آخر را می کشند و نه فروشگاههایمان قحطی زده و خانه ارواح! آیا ما همچنان حق نداریم از چند و چون این دوگانه سوال کنیم و شاید در مواردی خودمان را تحسین که سربازان ترامپ در این سوی دنیا تخس شده اند برای کشتن مردمان، اما سربازان ما در همین کشورند و به کار ساختن بیمارستان صحراییِ هزار تختخوابی؟
🔹و نیز نگاه پرسشگرانه به غرب که از سربند عجز و ترس از ویروس به خود کثافت زده، که چطور برای ما نسخه می پیچد و فی المثل یک شازده کودن و مخنث را برای حکمرانی در آینده این کشور بَر می کشد؟...و این نوشته را تقدیم می کنم به جلال آل احمد که امروز از دنده حال و روحیه او برخاستم.روحش شاد.
#کرونا
#کرونا_را_شکست_میدهیم
#جلال_آل_احمد
⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار
♨️ #اختصاصی
🔶 روششناسی فقهای معاصر
🔸 استاد محمدحسین عبدی
🔹جلسه یازدهم
🔻پ.ن: این درسگفتار هر شب در کانال بارگذاری میشود.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
روش شناسی فقهای معاصر11.mp3
24.78M
🔉 درسگفتار
🔶 #روششناسی_فقهای_معاصر
🕰 جلسه یازدهم
🔸 استاد محمدحسین عبدی
🔹حکومت مرکز مهم در ذهن امام است که نقش قرینه عام متصله برای فقه ایشان دارد.
🔹روش و منهاج استنباطی فقهی و اصولی امام خمینی
🔹شبکه منظم و مترابط مساله عرفان و فلسفی با نظام فقهی و اصولی در اندیشه امام خمینی
🔹بررسی برخی از کتب، اثار و اندیشه های فقهی و اصولی امام خمینی
🔗 لینک جلسه قبل👇
🔺https://eitaa.com/taammolat74/1425
⚜️ @taammolat74
⚜️ @feghahat_3
🌸 #بهار_عاشقی
🌷🌷🌷
بامدادی که تفاوت نکند لیل و نهار
خوش بود دامن صحرا و تماشای بهار
صوفی از صومعه گو خیمه بزن بر گلزار
که نه وقتست که در خانه بخفتی بیکار
بلبلان وقت گل آمد که بنالند از شوق
نه کم از بلبل مستی تو، بنال ای هشیار
آفرینش همه تنبیه خداوند دلست
دل ندارد که ندارد به خداوند اقرار...
#حافظ
⚜️ @taammolat74
🔰 شکست بشر در علوم انسانی
✍️ آیت الله محیالدین حائری شیرازی
🔸انسان در علوم انسانی هر کاری که کرده با شکست مواجه شده، با این شکستها است که انسان در برابر دین خاضع میشود. زمان این امر آلان است، کمی مانده تا به این برسیم.
🔹بشر هر چه در علوم انسانی کشف کرده و هر راهی که رفته، نتیجهاش شکست بوده. شما یک مورد معرفی کنید که علوم انسانی مشکلی را حل کرده باشد! در اقتصاد، در سیاست، در مدیریت، در تربیت، در اخلاق و در مسائل خانه و خانواده! ؛ در کدام موفق بوده است!؟
🔸روشن ترین نمونه شکست بشر در علوم انسانی، مساله امنیت است. بشر برای امنیت بیشتر از آنچه که برای زندگی کردن و زنده ماندنش هزینه کرده، هزینه نظامی کرده است. با این هزینهها بشر به امنیت نزدیکتر شده است یا دور شده؟!
🔹چه مصیبتی می شود اگر بشر آنچه را که به دست آورده تجربه کند. می دانید چرا؟! بشر به شرق و غرب تقسیم شده. غرب پیروزیاش را در شکست شرق میداند و شرق پیروزیاش را در شکست غرب. چیزی که اصلا مطرح نیست، اصل انسان است. در این بین انسان است که ضرر میکند.
🔷 جلسه ششم درسگفتار در نگارستان اشراق سال 1395
⚜️ @taammolat74
🔰تحریف سردار سلیمانی در دستور کار جریانات اندیشهای معاند
🔸برنامه #پرگار بی بی سی فارسی یکی از مهمترین برنامههای اصلی این شبکه است، در موضوع هفته گذشته خود به بحث از #سردار_سلیمانی پرداخت. این برنامه که با اجرای داریوش کریمی (دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه تهران در سالهای دهه 1360 بوده) صورت میگیرد، از سال دوم آغاز به کار این شبکه به روی آنتن رفت و با دعوت از صاحبنظران، استادان، منتقدان و مخالفان نظام، یا به عبارتی اپوزسیون خارج از کشور، در راستای سیاست رسانهای خود، به تحلیل و بررسی مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و همچنین مسائل روز داخلی کشور به صورت اندیشهای میپردازد.
🔹این برنامه در هفته گذشته با موضوع «سلیمانی کی بود؟ می توان جای او را پر کرد؟» در مورد روایتهای مختلف آمریکایی و ایرانی از سردار سلیمانی به بحث پرداخته و در کنار آن به تحلیل وضعیت سیاست خارجی ایران بعد از سردار سلیمانی اشاره میکند.
♦️اما این تحریف از روایت شخصیت او و جایگاه ایشان و اندیشه سردار، از سوی بی بی سی چنان جای تعجب ندارد؛ بلکه آنچه که زنگ خطر است همراهی برخی از اصلاح طلبان در این راهبرد است. تحریفهای #حسام_الدین_آشنا در برنامه #زاویه شبکه چهار و یادداشتی هایی مثل یادداشت دکتر #کنعانی (دکتری حقوق دانشگاه تهران) با عنوان "سردار سلیمانی ما، سردار سلیمانی آنها" نمونهای از این تحریفهای آشکار است.
⚜️ @taammolat74
🔰ما کرانه نشینان تمدن تکنیک
کرونا نوشت(3)
✍️ محمدعلی روزبهانی
🔻«حالا ما ساکنان عصر تکنیک و سایبرنتیک، حیرتی جدید را در حال تجربه کردنیم. دیده بان از بالای عرشه بانگ برآورده که خشکی می بیند. ساحل تمدن مان از دور پدیدار شده، اگرچه هنوز تا ساحل فاصله داریم اما آرام آرام همگی باور کرده ایم تمدن مان دریاچه ای بوده که دور تا دورش را صخره های سترگ سرنوشت در بر داشته اند و ما چه سرخوش و غافل، تقدیر را از یاد برده بودیم.»
✔️یادداشت کامل را در متن ذیل بخوانید👇👇👇
🔰ما کرانه نشینان تمدن تکنیک
✍️ محمدعلی روزبهانی
🔸در چرخش های هر عصر و دوران، دو واکنش از سوی آدمیان برای تفسیر رخداد ارایه شده است. نخست تلاش آنهایی است که در دفاع از فرهنگ و دانش متعارف، رخداد را با خط کشهای مرسوم عصر اندازه کنند و عرض و طول آن را بر آفتاب اندازند. دوم آنهایی بوده اند که با حیرت به توصیف رخداد مشغول شده اند و بیرون ماندن رخداد از سایه تمدن معاصرشان را تاب نیاورده و خطر را خبر آورده اند.
🔹این هردو واکنش، دو تصویر از حقیقت واحد و پیچیده ای به نام انسان است که چرخ تمدن و فرهنگ را همواره از میانه علم و حیرت عبورداده است انسان در ابتدا متنبه است که هر تمدنی که بنا می نهد، نه چون آبهای ازاد، بلکه مانند دریاچه ای بزرگ محصور سرنوشت است، اما هرچه تمدن از روزهای پیدایش و تولدش فاصله میگیرد، ساحل سرنوشت کم رنگ تر و کم رنگ تر می شود و در میانه تمدن، آدمی خود را آزاد آزاد و رها از سرنوشت تصور می کند. او از این غفلت و فراموشی سرخوش می شود و آنچنان که ادیان توحیدی وصف حال کرده اند، ادعای خدایی و قدرقدرتی می کند.
🔸 آنچه ادیان توحیدی از آن به ادعای خدایی انسان و فرعونیت و سرکشی او درمقابل رب تعبیر می کنند در ادبیات علوم «انسانی» به ادعای «اخرالزمانی» بودن یک تمدن قابل ترجمه است. بی جهت نیست که چه در تاریخ شیعه و چه در قرون وسطای مسیحی و چه در عصر حاضر کم نبوده اند آنها که عصر خود را آخرین دوره تمدن بشری قلمداد کرده اند، به عبارت دیگر هستی هر نیرنگی که در آستین داشته، آشکار کرده و اکنون دیگر اگر نوبتی هم باشد، نوبت وعده و قرار ادمیست.
🔹حالا ما ساکنان عصر تکنیک و سایبرنتیک، حیرتی جدید را در حال تجربه کردنیم. دیده بان از بالای عرشه بانگ برآورده که خشکی می بیند. ساحل تمدن مان از دور پدیدار شده، اگرچه هنوز تا ساحل فاصله داریم اما آرام آرام همگی باور کرده ایم تمدن مان دریاچه ای بوده که دور تا دورش را صخره های سترگ سرنوشت در بر داشته اند و ما چه سرخوش و غافل، تقدیر را از یاد برده بودیم!
🔸همهمه های بسیاری برای دفاع از ناموس تمدن ما بر پا شده، رخداد آنقدر عظیم است که هرکس به نزدیکترین چیزی که در دسترسش است متوسل میشود تا بگوید ساحلی در کار نیست، این یک جزیره بی نام و نشان است که به زودی در نقشه ها ثبت و خطر آن از سینه تمدن برداشته خواهد شد. این همان واکنش تکرار شونده مدافعان تمدن و دانش متعارف است و صداهای آشنایی است که در پایان هر عصر کهن و در زایش هر تمدن جدید شنیده می شود. سوی دیگر اما حیرتی است که در لولای چرخش دو تمدن آغاز شده و تقدیر را حیرت زده به تماش نشسته است.
🔗لینک یادداشت قبلی:
https://eitaa.com/taammolat74/1407
⚜️ @taammolat74
50.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 چگونه در قرنطینه سکنی گزینیم؟!
🔶 دکتر نعمتالله فاضلی
🔘 قسمت ۳
🔸روزهای قرنطینه فرصتی است برای تمرین زیستن در خانهای که از طریق آن دورکاری میکنیم؛ یا به تمرین یادگیری الکترونیک عادت میکنیم؛ یا میآموزیم که چگونه از کتابخانههای الکترونیک برای دستیافتن به رمانها، متنها و کتابهای موردنیاز خود استفاده کنیم. ما میتوانیم از خانههایمان از طریق دنیای مجازی با شهرها، موزهها و فضاهای دیدنی و گردشگرانه سراسر جهان دیدار کنیم. در این دورة قرنطینه، تمرین میکنیم که چگونه «خانهای فعال»بسازیم؛ یعنی خانهای که محیط آن پر از تعامل، گفتوگو، خلاقیت، خیالپردازی و همراه با مجموعه وسیعی از لذتها، یادگیریها و ارتباطهای سازنده است.
🔸«اقامتکردن»چیزی متفاوت از «سکنیگزیدن» است. انسان برای اینکه بتواند «خانه فعال» داشته باشد باید امکان «سکنیگزیدن» پیدا کند. اقامت کردن، تنها حضورداشتن جسمهای ما در جایی است، در هتل یا در محیط کار یا در هر مکان دیگری؛ اما «سکنیگزیدن» به معنای ایجاد پیوندی وجودی با فضا است.
♦️اکنون محصورشدن در چهاردیواری خانهها این پرسش را برای ما ایجاد کرده است که «چگونه میتوانیم در چهاردیواری خانه زندگی کنیم؟!
⚜️ @taammolat74
♨️ لینک مجموعه صوت درسگفتار #روششناسی_فقهای_معاصر
🔸استاد محمدحسین عبدی (استاد سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم)
🔻قسمت اول (مقدمه عمومی و روششناسی آیت الله بروجردی)
https://eitaa.com/taammolat74/1245
🔻قسمت دوم (روششناسی آیت الله بروجردی)
https://eitaa.com/taammolat74/1264
🔻 قسمت سوم (روششناسی آیت الله بروجردی)
https://eitaa.com/taammolat74/1276
🔻قسمت چهارم (روششناسی آیت الله حکیم)
https://eitaa.com/taammolat74/1328
🔻قسمت پنجم (روششناسی آیت الله حکیم)
https://eitaa.com/taammolat74/1313
🔻قسمت ششم (روششناسی آیتالله شاهرودی)
https://eitaa.com/taammolat74/1344
🔻قسمت هفتم (روششناسی آیتالله شاهرودی)
https://eitaa.com/taammolat74/1371
🔻قسمت هشتم (روششناسی آیت الله احمد خوانساری)
https://eitaa.com/taammolat74/1384
🔻قسمت نهم (روششناسی آیت الله احمد خوانساری)
https://eitaa.com/taammolat74/1413
🔻قسمت دهم(روششناسی امام خمینی)
https://eitaa.com/taammolat74/1425
🔻قسمت یازدهم (روششناسی امام خمینی)
https://eitaa.com/taammolat74/1440
⚜️ @taammolat74
⚜ @feghahat_3