🔰 ویروس کرونا و نظم تمدنی جهان
✍ آیتالله سیدمهدی میرباقری
♦️《بیماریای که اخیراً فراگیر شده و به یک ابتلای بزرگ برای جامعه جهانی تبدیل شده، از نظرِ اجتماعی و تمدنی، یک پدیدۀ چندوجهی است نه یکوجهی. ما با یک امرِ میانرشتهای و بلکه #فرارشتهای مواجه هستیم که نباید یک وجهۀ آن غلبه پیدا کند و باید ابعاد مختلف این پدیده به شکلِ جدی موردِ تأمل قرار بگیرد. وجهی از این پدیده، جنبۀ بهداشتی است که مربوط به دانشهای وابسته به پزشکی است. وجه دیگر مربوط به حوزه علوم انسانی و علومِ شناختی و همچنین دانشهای تمدنی و فلسفه تاریخ و حوزۀ رسانه و امثال اینها است. حتی جنبۀ امنیتی و #جنگ_بیولوژیکی هم مورد توجه قرار گرفته و آمادگیهایی برای مقابله با این تهدید فراهم شده است.》
⚜ @taammolat74 👇👇👇
🔰 ویروس کرونا و نظم تمدنی جهان
✍️ آیتالله سیدمهدی میرباقری
🔘 بخش ۱ از ۲
🔹امروز این بیماری با تهدیدِ سلامت بشر و مخیر کردن بشر بین انتخاب سلامتی یا انتخاب پیوستارهای کنونی، فضای سیاست، فرهنگ و اقتصادِ جهانی را بهشدت تحتتأثیر قرار داده و نوعی گسست اجتماعی ایجاد کرده است، به طوری که بعضی از صاحبنظران جهانی دربارۀ دنیای #پساکرونا شروع به نظریهپردازی کردهاند. این حوادث نشان میدهد که این واقعه، جدیتر و فراتر از یک پدیدۀ یکبُعدیِ بهداشتی و پزشکی است.
🔸به نظر میرسد با در نظر گرفتنِ گستردگی و بزرگیِ این واقعه، و فرضِ پایداریِ این شرایط، این احتمال وجود دارد که در کنارِ همۀ جنبههایی که عرض شد، مقصد جدیتر و بزرگتری هم در پشتصحنه وجود داشته باشد و آن، عبور دادنِ جامعه جهانی از نظم کنونیِ زندگی به یک سامان و نظم جدید است.
🔹دربارۀ این جنبه، دو احتمال هست و ما باید این احتمالاتِ مختلف را در نظر بگیریم و طراحیهای خود را متناسب با آنها دنبال کنیم. #احتمال_اول این است که واقعاً در امتداد این واقعه، فضای عبور از نظم مادیِ مدرن، به نظم معنوی و نظمِ تحتتأثیرِ هدایتهای الهی و در جهتِ غلبۀ ولایت حقه به وجود بیاید؛ یعنی این پدیدهها یک امری تلقی شود که تحت تدبیر ولی الله الاعظم (عج) جامعه جهانی را بهتدریج از نظمِ مادی و سیطرۀ قدرتها بهسمتِ یک نظمِ معنوی و رهایی از تسلط مادی سیر دهد.
🔸اما در نقطۀ مقابل، این هم محتمل است که مهلت شیطان هنوز تمام نشده باشد و خدای متعال مهلتی به شیاطینِ جن و انس داده باشد و دستگاه ابلیس و شیاطین انس از این فرصت استفاده کنند و با طراحیهای بزرگ و پنهان در پشتِ صحنه، بهدنبالِ تغییر مفهوم و سازوکارهای حُکمرانی بر جهان و ایجاد یک نظم پیچیدهتر مادی، یعنی عبور از حاکمیت کنونیِ قدرتهای مادی بر جهان بهسمتِ حاکمیت مجازی و #حکمرانی_مجازی و سایبری باشند که فضایی مدیریتپذیرتر، خشکتر و سختتر است.
🔹این طراحیها ممکن است توسط دستهای پشتِ صحنۀ قدرت در جهان انجام شود؛ کمااینکه #دستهای_پشت_صحنه در بعد از جنگ جهانی، صحنه را به گونهای مدیریت کردند که جامعه بشری را به پذیرشِ یک حاکمیت جهانی، و محدود کردن اختیارات دولت_ملتها، واداشتند و تحت عنوانِ سازوکارهایی برای تحقق صلح پایدار، سازمانهای بینالمللی از جمله سازمان ملل و زیرمجموعههای آن را بر جهان حاکم کردند و فضایی از رعب و هراس و اضطراب و گریز از جنگ را در جامعه جهانی به وجود آوردند. آنها آسیب را به حدّی گسترده کردند که حتی کشورهایی که مستقیماً درگیر آن جنگها نبودند، به پذیرش این نظم جهانی و سیطره قدرتها از طریقِ شبکۀ سازمانهای بینالمللی تن بدهند.
🔸میدانید بیش از هفتاد میلیون کشتۀ رسمی در آن جنگها بوده که بسیاری از آنها مربوط به کشورهای درگیر است، ولی در ورای آن، کشورهایی که درگیر جنگ جهانی نبودند، شاید دهها میلیون کشتههای خاموش دادهاند و این هم طراحی همان کسانی بوده که این جنگها را هدایت میکردند تا بتوانند آن کشورها را هم به نقطۀ پذیرشِ این نظم نوین جهانی بر محور قدرتهای برندۀ جنگ برسانند و نیز آنها را در نقطۀ آسیبپذیری قرار بدهند که مسلط بر اوضاع نشوند.
🔹علیایّحال، همانطور که بحرانِ جنگ جهانی اول و دوم، بستر جامعه جهانی را برای پذیرش یک نظم جدید با ادعای صلح پایدار مهیا کرد، این فضای ناامنِ کنونی هم میتواند جامعه جهانی را برای پذیرش یک پیشنهاد جدید برای تحققِ یک نظم مادی و ایجاد #حکمرانی_مجازی مهیا کند.
⚜ @taammolat74
🔰 ویروس کرونا و نظم تمدنی جهان
✍️ آیتالله سیدمهدی میرباقری
🔘 بخش ۲ از ۲
🔸این دورکاریها و این تعطیل کردن تجمعات حقیقی و عبور از #جامعۀ_حقیقی به #جامعۀ_مجازی و ایجاد بستر برای پذیرشِ حلوفصل امور (تحصیل، اشتغال و سایر ارتباطات اجتماعی) در فضای مجازی، و قرائن فراوان دیگر بهویژه قرار گرفتن در شرایطِ یک رزمایش بزرگِ زیست در فضای مجازی، که آخرین مقاومتها در برابرِ آن در حال فروریختن است و...، مؤیداتی بر این احتمال است که شاید چنین پشتِ صحنهای وجود دارد تا بتوانند سیطره بلامنازع مجازی بر جهان پیدا کنند. گمان من این است که این بیانی که رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی در روز عید مبعث فرمودند و اشاره کردند که ما در فضای مجازی هم باید قوی بشویم، شاید با توجه به این نکته بوده باشد.
🔹این احتمال و فرضیه ممکن است معارضاتی داشته باشد، از جمله اینکه اگر چنین مقاصدی در کار باشد، پس چرا این بیماری دامن اروپا و آمریکا را هم گرفته است؟ در پاسخ باید گفت: منافاتی ندارد، چون در جنگ جهانی هم کل جامعۀ جهانی ناامن شد و جهان به سمتی کشیده شد که شعار نظم نوین و صلح پایدار را بپذیرند.
🔸به هر حال، ما باید احتمالات و فرضیهها، بهخصوص احتمالات و #فرضیههای_بزرگ و استراتژیک را در نظر بگیریم و صحت و سُقم آنها را دنبال کنیم و برنامهریزی و رزمایشِ متناسب برای مواجهۀ فعال و هوشمندانه با آن انجام دهیم و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. نباید فرضیههای بزرگ را صرفاً با چند قرینۀ خُردِ مخالف رد کرد. البته این فرض هم دور از نظر نیست که این ویروسِ منحوس اما هوشمند، از همان آغاز هم با هدفِ ایجاد گسست اجتماعی از یک طرف، و شکلدهی به پیوست و انسجامِ مجازی و کلبۀ الکترونیکی از طرف دیگر، مهندسی و مدیریت شده باشد.
🔹به نظر میرسد اگر آن نهادها و ساختارهایی که باید پشتیبانیِ فکری کنند، شکل گرفته بود و مسیر خودش را طی میکرد، امروز میتوانست دربارۀ این مسائل، نظر کارشناسی بدهد، ولی تلقی حقیر این است که اکنون، شبکۀ نیروهای جوان و فعال و بهخصوص نیروهای #آتش_به_اختیار، و نخبگان، فضاهای اندیشهورزی در این زمینهها را باید بهسرعت فراهم کنند و بستر #تأیید_یا_رد این فرضیهها را بررسی کنند و سپس بهدنبال یک طراحی همهجانبه و سازوکار جامعی در مقابلِ این پدیده، با ابعادی که برای آن مفروض است، داشته باشند و در برنامههای خود، علاوه بر حوزه بهداشت و حوزه جنگهای بیولوژیکی که بخشی از کار هستند، به این فرضیهها هم توجه کنند. اگر مقیاس این بحران، عبور دادنِ جامعه جهانی بهسمتِ یک حکمرانی بلامنازع جدید باشد و ظرفیت چنین تصرفاتی فراهم آمده باشد، باید تحرکات و اقدامات متناسب با آن طراحی و عملیاتی شود و این کار نیاز به فعالیتهایی در لایههای مختلفِ بنیادی، راهبردی و برنامهریزیهای عملیاتی دارد و بعد اقدام گسترده در صف بهصورت یک شبکه منسجم انجام بگیرد.
🔸شکی نیست که تابآوری جامعه دینی در برابر این ابتلا بسیار بیشتر از جامعه مادی و مدرن است. این ویروس میتواند برخلاف همۀ طراحیها، ضربههای مهلکی بر پیکرۀ مدرنیته وارد کند. این ویروس میتواند به ظهور شکافها و ضعفهای فراوانِ مستتر در نظم مدرن (از جمله اصالت منافع فردی) منتهی گردد. از طرف دیگر، امروز، تمدن غرب یک تمدنِ بیرقیب نیست. در رقابت تمدنی بین جبهۀ غرب و جبهۀ اسلام، اگر مقاومت کنیم و موضعگیری و برخورد آگاهانه و فعال در مقابلِ طراحیهای غیرانسانی غرب داشته باشیم، نتیجۀ متفاوتی رقم خواهد خورد و فروپاشی تمدن غرب تسریع خواهد شد.
🔹راه ما آماده شدن برای مواجهه با احتمالات است و این آمادگی چیزی نیست جز #قوی_شدن در عرصههای مختلف اقتصادی، مجازی، علمی و فرهنگی.
⚜ @taammolat74
📮امروز، بیستوهفتمین سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی است. حکیم هنرمندی که معلم اندیشهها و سلوک فکری و فرهنگی جوانان انقلابی است.
کتابهای او برای جوانانی چون ما که در اواخر دهه هفتاد پا به دانشگاه گذاشتند، در کوران سیطرهی لیبرالیسم و غربپرستی حاکم در آن سالها، نقطهی اتکا و افق امیدبخشی بود که اعتماد به نفس انقلابی ما را حفظ میکرد.
هنوز هم پس از سالها کتابهایی بهتر از آثار او که با زبانی ساده حقیقت انقلاب اسلامی و ماهیت غرب و غرب پرستی را آشکار کند، سراغ ندارم.
✍ وحید یامینپور
#شهید_آوینی
#روایت_فتح #غربشناسی #ماجرای_فکر_آوینی
⚜ @taammolat74
🔰 ابتذالِ بیپایان تلویزیون
✍ علیرضا آل یمین
💠دو سه روز پیش دوست نازنینی خواست برای جلسهای با مدیران ارشد تلویزیون با موضوع؛ طرح پیشنهاد و انتقاد در حوزه فیلم و سریالسازی مطلبی بنویسم. آنچه نوشتم را با اندکی تغییر به اشتراک میگذارم.
🔸دوست عزیزم! دو سه روزیست که فکر میکنم اینجا چه بگویم و چه بنویسم. اما از هر طرف که رفتم جز ناامیدی نیفزود.
🔹چشم امیدی به این جلسات ندارم که در آن سنگ بنای راهی نو در رسانه و فرهنگ گذاشته شود. یا اگر به فرض محال عقلای قوم بنشینند و عقلهایشان را یککاسه کنند و به این نتیجه برسند که راه را کج آمدهاند چنان همت و حمیتی در سازمان سنگین تلویزیون نیست که بخواهد خودش را به نقطه سرِ خط برساند و طرح نویی دراندازد.
🔸رفیق عزیز! نخبهترین انقلابی در حوزه فرهنگ و رسانه #مرتضی_آوینی بود. اما تلویزیون او را هم برنتافت، چنان که تا امروز هم برنمیتابد. حال آنکه آوینی برای تلویزیون چه در سر داشت غیر از اینکه تلویزیون رسانهی پیشانی بلند و پیشرویی باشد، بیخوف از ویدئو و ماهواره و الخ.
🔹در دورهای که اوج بگیر و ببندهای سیاسی و فرهنگی بود و انقلابیون تندرو در غیاب فرزانگانی همچون بهشتی و مطهری نه اعتقادی به دیالوگ داشتند و نه دلنگران زندگی انقلابی در دهکدهی مکلوهانی بودند تفکر و نگاه پستمدرن آوینی محکوم به سانسور و تحدید بود. همآن ساختار فکری که اتفاقا همچنان ضرورت این روزهای تلویزیون است. چهآنکه بر این باورم؛ آوینی اگر مانده بود، با آن ذهن سرکش و جانِ پویا در دههی نود میزیست، با تمام مختصات فکری و ضروریات زمانهاش.
🔸اندوه عمیقیست که حزباللهیها و مدیران ریشدار رسانه و فرهنگ از تمام آوینی، گنجینهی آسمانی را خواندهاند که مجموعه گفتار متن روایت فتح است و حلزونهای خانه به دوش، فردایی دیگر، توسعه و تمدن مبانی غرب هم صرفا زینت الکتابخانهها شدهاند.
🔹رفیق جان! تا وقتی تلویزیون، این رسانهی تکساحتی تن به گفتمان نخبگانی ندهد و این گفتمان را در تمام سطوح سازمان منتشر نکند همچنان شاهد تکثیر و جولان نفوذیهای ستون پنجم که زائیدهی بلاهت مدیرانند خواهیم بود.
♦️تلویزیون چون قدرت و شهامت مواجه با اندیشه را ندارد ناگزیر برای جذب مخاطب تن به ابتذال داده است.♦️
🔸 تا وقتی این تنها رسانهی فراگیر ملی با میل ملالتبار مدیران فسیلِ بیسواد و ترسو اداره شود؛ پرطرفدارترین ساختهاش، مبتذلترین آنها خواهد بود.
#صداوسیما
#پایتخت
⚜ @taammolat74
📮 آرمانخواهی انسان مستلزم صبر بر رنجهاست. پس برادر خوبم، برای جانبازی در راه آرمانها یاد بگیر که در این سیاره رنج صبورترین انسانها باشی.
✍ سید مرتضی آوینی
⚜ @taammolat74
💐وعده دیدار نزدیک است یاران مژده باد
💐روز وصلش میرسد، ایام هجران میرود
🌸با تبریک نیمه شعبان، کانال تاملات در نظر دارد مجموعهای از سخنرانیهای ناب را به مناسبت امشب و فردا، از اساتید اهل اندیشه نسبت به اندیشه مهدوی، پخش نماید. باشد که این لحظات، را قدر دانسته و در درک بینش خود بهره بریم. 🌸
🔸سخنانی از اساتیدی مانند:
علی صفایی حائری
سیدمهدی میرباقری
حسن رحیم پور ازغدی
اصغر طاهرزاده
علیرضا پناهیان
غلامحسین دینانی
حسن بلخاری
اسماعیل شفیعی اردستانی
#پرونده_اندیشه_مهدویت
💠 با ما همراه باشید...💠
⚜️ @taammolat74
🔰 خدا کند که بیایی...
✍ سید مهدی شجاعی
🔸از عمق ناپیدای مظلومیت ما، صدایی آمدنت را وعده میداد. صدا را، عدل خداوندی صلابت میبخشید و مهرِ ربانی گرما میداد. و ما هرچه استقامت؛ از این صدا گرفتیم و هرچه تحمل؛ از این نوا دریافتیم.
🔹 در زیر سهمگینترین پنجههای شکنجه تاب میآوردیم که شکنج زلف تو را میدیدیم. در کشاکش تازیانهها و چکاچک شمشیرها، برق نگاه تو تابمان میداد و صدای گامهای آمدنت توانمان میبخشید. رایحهات که مژده حضور تو را بر دوش میکشید، مرهمی بر زخمهای نو به نو مان بود و جبرهای جانهای شکستهمان. دردها همه از آن رو تاب آوردنی بود که آمدنی بودی.
🔸تحمل شدائد از آن رو شدنی بود که ظهورت شدنی بود و به تحقق پیوستنی. انگار تخم صبر بودیم که در خاک انتظار تاب می آوردیم تا در هرم خورشید تو به بال و پر بنشینیم. سنگینی بار انتظار بر پشت ما، یک سال و دو سال نیست سنگینی یک قرن و دو قرن نیست. حتی از زمان تودیع یازدهمین خورشید نیست.
🔹تاریخ انتظار و شکیبایی ما به آن ظلم که در عاشورا بر ما رفته است بر میگردد، به آن تیرها که از کمان قساوت برخاست و بر گلوی مظلومیت نشست، به آن سم اسبهای کفر که ابدان مطهر توحید را مشبک کرد. به آن جنایتی که دست و پای مردانگی را برید، از آن زمان تا کنون ما به آب حیات انتظار زندهایم، انتظار ظهور منتقم خون حسین. تاریخ استقامت ما از آن هم دورتر میرود، از عاشورا میگذرد و به بعثت پیامبر اکرم میرسد...
⚜@taammolat74
🔉 فایل صوتی | موانع بسط اندیشه انتظار
🔶 سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان
🔹تبیین انتظار فرج به عنوان امری ارزشمند و والا در فرهنگ اندیشه مهدوی 🔹ذکر عناصر انتظار
🔹موانع بسط اندیشه انتظار
#پرونده_اندیشه_مهدویت
🔸🔸 اندیشه مهدویت بنیان اساسی دستگاه عقیدتی شیعه، که در نظام امامت تبیین گشته است.
اندیشه مهدویت، عنصری است که موجب تحول بنیادین در تمام سطوح معرفتی است و از دل آن بنیان سکولاریسم نفی میگردد و اجتماعی بودن حوزه دین تثبیت میگردد.
این اندیشه فرهنگی میسازد که مردم آن جامعه با نور امید والا در انتظار اهداف عالیه فطری، رنگ الهی میگیرند و تمرین ولایت را در ذیل رهبری انجام میدهند.🔸🔸
⏰ سال ۱۳۹۶
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
960711-Panahian-MavaneBasteAndisheEntezar-BeyteRahbari-64k.mp3
25.72M
🔉 موانع بسط اندیشه انتظار
🔶 سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان
🔹انتظار فرج ، امری بسیار قیمتی و ارزشمند است به حدی که افضل عبادتها برشمرده شده است، اما متأسفانه در فرهنگ دینی موجود، جایگاه شایسته خود را در میان متدینین ندارد. برای تحلیل دقیقتر شرایط موجود در مورد انتظار فرج، ابتدا باید عناصر پنجگانه انتظار را شناخت. سپس میتوان به شناخت دقیقتر موانع بسط اندیشه انتظار پرداخت که دو متهم اصلی دارد: تحجر و غربزدگی.
#پرونده_اندیشه_مهدویت
⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای خدایی که به یوسف رساندی یعقوب
این زمان یوسف من نیز به من بازرسان...🍃
شهریار
💐 میلاد با سعادت قلب امکان بشریت مهدی صاحب الزمان(عج) مبارکباد💐
⚜ @taammolat74
🔰انتظار حقیقی چگونه شکل می گیرد؟!
✍️ علی صفایی حائری
🔸روح انتظار با دستيابى به امن و رفاه و رهايى كه آرمانهاى انسان معاصر و شايد خود ما هم باشد، آرام نخواهد گرفت و كسانى كه همراهى حجّت و معيّت محمّد و آل محمّد را مى خواهند، نمىتوانند تا اين سطح قرار بگيرند و تا اين حدّ آرام باشند، كه انسان معاصر چه بسا بتواند با تكيه بر علم و عقل و عرفان، بدون نياز به وحى و مذهب تا اين مرحله گام بردارد و با عقل جمعى و روح جمعى و غريزه جمعى به اين مهم نائل آيد.
🔹پس ما كه از ضرورت وحى و اضطرار به حجّت و انتظار حجّت دم مى زنيم، بايد از اول حساب را روشن كنيم و سنگمان را حق كنيم؛ چون ما مدعى هستيم كه آدم براى بيشتر از هفتاد سال برنامهريزى شده و معتقد هستيم كه بافت و ساخت انسان و جهان با اين سطح از رفاه و امن و رهايى، سازگار نيست. تحول نعمتها و محدوديتها و خودآگاهى و مرگآگاهى، آدمى را در متن رفاه، راحت نمىگذارد و در شب عروسى به فكر عزا و بارهاى سنگين فرداها مىاندازد.
🔸اگر ما مسأله قدر و استمرار و ارتباط هاى حتى محتمل و پيچيده با عوالم مشهود و غيب را در نظر بگيريم و اگر ما براى اين وسعت، طرح و تدبير و تربيت و تشكّل را دنبال كنيم، ناچار انتظار ما از حجّت و انتظار ما براى حجّت شكل ديگرى مىگيرد و انتظار ما در جايگاه خويش مىنشيند.
📚تو میآیی، ص13
⚜️ @taammolat74
🔉 فایل صوتی | پایان تاریخ - بشریت تماشاگر یا بازیگر؟ مهدویت وآخر الزمان - کجا یا ناکجا؟
🔶 سخنرانی استاد رحیمپور ازغدی
🔹جهان مادی و الهی درباره فلسفه تاریخ و پایان تاریخ چه استدلالهایی دارند؟
🔹درباره انسان کامل و ارتباط
🔹نقش اقتصاد و عدالت اقتصادی و عدالت جهانی در رابطه با ظهور حضرت حجت(عج)
#پرونده_اندیشه_مهدویت
⏰ نیمه شعبان سال ۱۳۹۴
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
713.mp3
15.1M
🔉 پایان تاریخ - بشریت تماشاگر یا بازیگر؟ مهدویت وآخر الزمان - کجا یا ناکجا؟
🔶 سخنرانی استاد رحیمپور ازغدی
#پرونده_اندیشه_مهدویت
🔸🔸 اندیشه مهدویت بنیان اساسی دستگاه عقیدتی شیعه، که در نظام امامت تبیین گشته است.
اندیشه مهدویت، عنصری است که موجب تحول بنیادین در تمام سطوح معرفتی است و از دل آن بنیان سکولاریسم نفی میگردد و اجتماعی بودن حوزه دین تثبیت میگردد.
این اندیشه فرهنگی میسازد که مردم آن جامعه با نور امید والا در انتظار اهداف عالیه فطری، رنگ الهی میگیرند و تمرین ولایت را در ذیل رهبری انجام میدهند.🔸🔸
⚜ @taammolat74
🔰 ناتوانی علم در عصر حاضر و نیاز به منجی
♦️بخشی از سخنان امروز رهبری:
🔸شاید در تاریخ بشر کمتر دورهای اتفاق افتاده باشد که آحاد بشری و جامعه بشری به قدر امروز احساس نیاز به منجی داشته باشد.
🔹احساس نیاز به یک منجی، به یک مهدی، احساس نیاز به یک دست قدرت الهی، امامت مظلوم، عصمت و هدایت الهی.
🔸بشر با این همه پیشرفتهای علمی حیرت آور، احساس خوشبختی نمیکند، بشریت دچار فقر، بیماری، فحشا و گناه است، دچار بی عدالتی، نابرابری و شکاف طبقاتی بسیار وسیع است.
🔹بشر دچار سوء استفاده از علم شده است و دولتها از علم سوء استفاده میکنند، اینها موجب شده انسانها در همه جای دنیا احساس خستگی و دست نیاز به یک نجات بخش کنند.
🔸البته خرد انسانی نعمت بزرگی است و میتواند بسیاری از مشکلات حیات را حل کند، عدالت به وسیله علم امروز فابل حل شدن نیست، گره آن قابل حل شدن نیست، امروز بی عدالتی در دنیا از علم تغذیه میکند.
⚜ @taammolat74
🔰 جایگاه انتظار فرج
♦️ بخشی از سخنان امروز رهبری:
🔸ماموریت بزرگ حضرت بقیه الله (عج)، عبارت از قسط و عدل است، در بسیاری از روایات و زیارتها به این موضوع اشاره شده است، عدلی هم که انتظار است که حضرت به وجود بیاورند، در بخش خاصی نیست و در همه وجوح است.
🔹برای اینکه این نیاز جهت پیدا کند و مفید فایده باشد، در اسلام خواسته شده از ما که انتظار داشته باشیم، انتظار فراتر از نیازمندی است، انتظار یعنی امید به اینکه آینده قطعی وجود دارد.
🔸انتظار فرج داشته باشید، انتظار فرج امید است.انتظار فرج، خود یک نوع فرج است، انسان را از حالت درماندگی نجات میدهد.
🔹انتظار به معنی نشستن و چشم به در دوختن نیست، انتظار به معنای آماده شدن و اقدام کردن است، به معنای این است که انسان احساس کند که عاقبتی وجود دارد.
🔸باید تلاش کنیم در راه ایجاد جامعه مهدوی، هم خودسازی کنیم و هم به قدر توانمان دگرسازی کنیم، و بتوانیم محیط پیرامونی خود را به حد توان به جامعه مهدوی نزدیک کنیم.
🔹آرامش روانی ناشی از انتظار فرج را میشود به وسیله دعا و مناجات با پروردگار افزایش داد.
⚜ @taammolat74
🔰 مقایسه فرهنگ اسلامی ایرانی با فرهنگ غرب وحشی
♦️بخشی از سخنان امروز رهبری:
🔸برخی تلاش کردند فرهنگ ایرانی و اسلامی را تحقیر کنند، اما برخلاف خواسته آنها این احساس تفکر اسلامی در مردم بسیار قوی و راسخ است.
🔹اینکه یک دولتی ماسک و دستکش متعلق به دولت دیگری را سر راه مصادره کند و به طرف خود ببرد، که این اتفاق در رابطه با چند دولت در اروپا آمریکا اتفاق افتاد.
🔸یا مردم هر روز در ظرف مدت کوتاهی فروشگاهها را تخلیه کنند و حرص بزنند برای خرید بیشتر که یخچالها و فریزهای خانه خود را پر کنند و دکانها خالی شود. یا کسانی برای چند دستمال توالت به جان هم بیافتند و یا برای خرید اسلحه صف بکشند، چون در این ایام احساس خطر میکنند.
🔹این البتّه نتیجهی منطقی و طبیعی فلسفهی حاکم بر تمدّن غربی است: فلسفهی فردگرایی، فلسفهی مادّیگری، فلسفههای غالباً بیخدایی؛ که اگر اعتقادی هم به خدا هست آن اعتقاد توحیدی صحیحِ عمیقِ معرفتزا نیست. این هم این مسئله است.
💠 وقتی میگوییم غرب یک روح وحشیگری درون خود دارد که با ظاهر آراسته شان منافاتی ندارد، برخی انکار میکردند، امروز خودشان اذعان میکنند غرب وحشی زنده شده است.
⚜ @taammolat74
🔉 فایل صوتی | روشنفکری دینی؛ مهدویت و انتظار
🔶 سخنرانی آیتالله مهدی میرباقری
🔹روشنفکری و آینده جهان / معنای روشنفکری و آرمان روشنفکر سکولار
🔹وظیفه روشنفکر دینی
🔹رویکرد روشنفکر دینی به مهدویت و انتظار
🔹جامعه آرمانی در اندیشه های سکولار
🔹ویژگی های آینده در آینه قرآن و روایات:
حیات/عدالت/نورانیت/ظهور نعمتها/امنیت
#پرونده_اندیشه_مهدویت
⏰ مردادماه ۱۳۹۳
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
5.mp3
9.35M
🔉 روشنفکری دینی؛ مهدویت و انتظار
🔶 سخنرانی آیتالله مهدی #میرباقری
#پرونده_اندیشه_مهدویت
🔸🔸 اندیشه مهدویت بنیان اساسی دستگاه عقیدتی شیعه، که در نظام امامت تبیین گشته است.
اندیشه مهدویت، عنصری است که موجب تحول بنیادین در تمام سطوح معرفتی است و از دل آن بنیان سکولاریسم نفی میگردد و اجتماعی بودن حوزه دین تثبیت میگردد.
این اندیشه فرهنگی میسازد که مردم آن جامعه با نور امید والا در انتظار اهداف عالیه فطری، رنگ الهی میگیرند و تمرین ولایت را در ذیل رهبری انجام میدهند.🔸🔸
🔗متن کامل این سخنرانی را در لینک ذیل بخوانید:
🌐 http://mirbaqeri.ir/articles/مهدویت-و-عصر-ظهور/646-گفتگو-با-جمعی-از-بسیج-دانشجویی-دانشگاه-ها-روشنفکر-دینی-و-انتظار-و-مهدویت-و-الزامات-آن.html
⚜ @taammolat74
📘 دانلود pdf کتاب | مهدویت در اندیشه شهیدمطهری (ره)
💠راسل در کتاب امیدهای نو می گوید: امروز دیگر غالب دانشمندان امیدشان را از بشریت قطع کرده و معتقدند که علم به جایی رسیده است که عن قریب بشر به دست علم نابود خواهد شد و می گوید: یکی از این افراد انیشتین است او معتقد است بشر با گوری که به دست خود کنده است یک گام بیشتر فاصله ندارد!
امّا ما مسلمین خوشوقتیم که بر خلاف این همه بدبینی ها که در دنیای غرب برای بشریت به وجود آمده ما به آینده بشریت خوشبین هستیم. که یک حکومت عادل جهانی بر مبنای ایمان، خداپرستی و خداشناسی و بر مبنای حکومت قران به وجود می آید.
✍ شهید مطهری(ره)
⚜ @taammolat74 👇👇👇
4515-fa-mahdaviat-dar-andishe-motofaker-shahid-morteza-motahari.pdf
475.6K
📘 دانلود pdf کتاب | مهدویت در اندیشه شهیدمطهری (ره)
نویسنده: محمود اباذری
ناشر انتظار
سال چاپ: ۱۳۸۳
🔹مشخصه ها و ويژگي هاي جامعه مهدوي
🔹وضعيت قبل از ظهور؛
🔹وضعيت بعد از ظهور؛
🔹ضرورت تحقق چنين جامعه اي ؛
🔹قانونمندي تاريخ ؛ تكامل تاريخ و جامعه واحد جهاني ؛
🔹انتظار؛ انتظار ويرانگر؛ انتظار حقيقي و وظيفه منتظران
⚜ @taammolat74
🔰 «ظهور منجی» ترند شد/ مردم در انتظار منجی جهان
🔸این هشتگ که برگرفته از دیدگاه "ظهور منجی" است توسط اکثر کاربران در کشورهای حاشیه خلیج فارس، اتحادیه اروپا و آمریکا مورد استقبال قرار گرفته است.
🔹منجی در اغلب فرهنگ و ادیان ملل وجود دارد و بسیاری بر این باورند که روزی یک منجی برای حفظ انسانها ظهور پیدا کرده و بر جهان مدیریت خواهد کرد.
🔸به نظر میرسد وقایع سالهای اخیر، از جنگهای خاورمیانه تا ظهور داعش و رویدادهای طبیعی نظیر آتش سوزیهای گسترده در جنگلهای استرالیا، سیل و زلزلههای مهیب و در آخر شیوع گسترده بیماری کرونا سبب شده تا وحشت عمومی نسبت به بقا و یا آینده بشریت در سطح جهان افزایش چشمگیری پیدا کند و بر همین اساس نیز ایده ظهور منجی توسط اکثر فعالین مجازی در گوشه و کنار دنیا مورد استقبال قرار گرفته است.
🌐 منبع: العالم
⚜ @taammolat74
🔉 فایل صوتی | فرهنگ انتظار و نجات از اکنون زدگی
🔶 سخنرانی اصغر طاهرزاده
🔹فرهنگ انتظار چیست؟
🔹فرهنگ غرب دارای اکنون زدگی است. راه حل خروج از سیطره ظلمانی این فرهنگ چگونه است؟!
🔹عناصر فرهنگ انتظار در عصر مدرن چیست؟
#پرونده_اندیشه_مهدویت
⏰ ۳۱ فروردین ۱۳۹۸
⚜️ @taammolat74 👇👇👇