eitaa logo
تاملات
769 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
346 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
44.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 میزگرد تحلیل فیلم خروج 🔸حالا که‌ در روزهای کرونایی، ابراهیم حاتمی‌کیا، برای نخستین بار در ایران، اکران آنلاین شده، بد نیست میز نقد این فیلم را در ایام جشنواره فیلم فجر برنامه نقدسینما دوباره مرور کنیم. 🔘 قسمت ۱ از ۲ ◾️سرکار خانم دکتر مینو خانی ◾️سرکار خانم دکتر آنتونیا شرکا ◾️آرش خوشخوی ◾️امیررضا مافی @taammolat74
33.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 میزگرد تحلیل فیلم خروج 🔸حالا که‌ در روزهای کرونایی، ابراهیم حاتمی‌کیا، برای نخستین بار در ایران، اکران آنلاین شده، بد نیست میز نقد این فیلم را در ایام جشنواره فیلم فجر برنامه نقدسینما دوباره مرور کنیم. 🔘 قسمت ۲ از ۲ ◾️سرکار خانم دکتر مینو خانی ◾️سرکار خانم دکتر آنتونیا شرکا ◾️آرش خوشخوی ◾️امیررضا مافی @taammolat74
‌🔰از دکتر آتشکار فیلم حاتمی‌کیا تا دکتر آشنای فیلم روحانی! ✍ سجاد بلوکات ‌ 🔸اسفند ماه سال ۹۲ بود که حاتمی‌کیا در مصاحبه‌ای گفت "من خودم به آقای رای داده‌ام اما این دلیل نمی‌شود که به شخص او نگویم اتفاقاتی که در حوزه فرهنگ رخ می‌دهد من را می‌ترساند" 🔹حرفهای او با این واکنش مشاور روحانی روبرو شد که "حاتمی‌کیا مراقب شان خودش باشد!" ۶ سال از آن روز می‌گذرد، و حاتمی‌کیا که خودش به روحانی رای داده بود، حالا فیلمی ساخته درباره اوضاع دولت در این سالها.‌ ‌ 🔸بی دلیل نیست که حاتمی‌کیا دوست دارد فیلم خروج در همین زمانه دیده شود، حتی وقتی بخاطر سینماها بلاتکلیف مانده او جسارت می‌کند و فیلمش را برای اولین بار اکران اینترنتی می‌کند؛ چون او تلاش کرده وضعیت مردم را در دوران ریاست جمهوری روحانی و دولتش به تصویر بکشد، و به همین خاطر باید در همین روزها هم مردم به تماشایش بنشینند. 🔹خروج قصه نگاه حاکم بر دولتی است که به حرف مردم و اعتراضاتشان بی اعتنایی می‌کند؛ نگاهی که خود را رئیسِ مردم می‌داند نه خادم مردم؛ زندگی مردم را با یک تصمیم اشتباه، بحرانی می‌کند و بعد با نگاهی امنیتی تلاش می‌کند اعتراض آنها را نشنیده بگیرد؛ خروج درباره مشاورهایی است که جلوی دوربین به منتقدان لبخند می‌زنند و پشت دوربین به آنها هزار جور برچسب می‌چسبانند!‌ ‌ 🔸فیلم خروج شخصیتی دارد به نام دکتر آتشکار مشاور رئیس جمهور! شخصیتی که در ایام جشنواره فیلم فجر پای حسام‌الدین آشنا مشاور روحانی را هم به اکران این فیلم باز کرد؛ او البته بعد از فیلم گفت "منظور حاتمی‌کیا از مشاور رئیس جمهوری که در فیلم نشان داد من نبودم بلکه منظورش همه مشاوران بوده‌."‌ ‌ 🔹می‌شود به سبک اسفند ماه ۹۲ صدای حاتمی‌کیا و فیلمش را نشنید و از کنار آن به روش مشاوران رئیس جمهور گذشت، اما همان مشاوران هم می‌دانند که فیلم خروج از این بابت فیلم ارزشمندی است که فاصله دولت از مردم و گوش بسته دولت در برابر مشکلات مردم را در دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی به تصویر کشیده است. تصویری که تا سالها بعد حال و هوای این روزها را به مخاطب یاداوری خواهد کرد.‌ ‌ @taammolat74
🔰 خروج؛ تلاشی برای رسمیت بخشیدن به اعتراضات مردمی در چارچوب های سیاسی نظام ✍️ تحلیل بسیار خوب کانال روزنه درباره فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا ♦️خروج حاتمی کیا، در آینده تبعات اجتماعی و سیاسی زیادی در پی خواهد داشت و اگر دقیق و درست تفسیر نشود، یک عده وطن فروش و گرگ های در لباس میش و دستان پنهان دشمن در آستین دوست، بدشان نمی آید آن را نسخه ای ایرانی و مذهب مالی شده از تفسیر کنند و به عنوان پشتوانه رسانه ای گفتمان ناجنبش های اجتماعی جا بزنند! ♦️این مهم، ضرورت تفسیرهای درست و دقیق از فیلم را صد چندان می کند و این یادداشت کوتاه و البته نارسا، تلاشی است در این جهت. آنچه در پی می آید نکاتی است که شاید در رمزگشایی از خروج حاتمی کیا مؤثر افتد اما حتمن کافی نیست و هزارها حرف نگفته و بعضا ناگفتنی باقی مانده است! ⚜️ @rozaneebefarda ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
🔰 خروج؛ تلاشی برای رسمیت بخشیدن به اعتراضات مردمی در چارچوب های سیاسی نظام 🔘 بخش ۱ از ۴ 🔸 مرد روزهای سخت و پدیده ای فراتر از سینمای کاسب کار و زمان زده ایرانی است. او در مقاطع مختلف تلاش کرده از پشت دوربین مردم به چالش های سیاسی و اجتماعی نظام بپردازد. 🔹او با فراز و فرود جامعه خویش، افتان و خیزان به پیش رفته است؛ روزگاری در جبهه گرم خوزستان، روزگاری دیگر بر فراز آسمان، روزگاری دیگر در حاشیه های راین، زمانی در باب مسئله جمعیت، زمانی همصدا با حنجره گرفته شیمیایی ها و بغض فروخورده حاج کاظم ها، وقتی دیگر به دنبال نقد صریح دستگاه امنیت و در تکاپوی ایجاد امنیت برای ارغوان های ایرانی، زمانی در چالش بادیگارد و محافظ، روزگاری در دمشق و همقدم با مدافعان حرم، و اکنون پرداختن به مسئله ! 🔸او همان ابراهیم حاتمی کیاست که می‌شناسیم؛ صریح و ساده و البته به غایت سیاسی! پرتکاپو و پردرد و به شدت وفادار. 🔹کارگردانی که همنشینی اش با اصلاح طلبان عاشق آمریکا کم نیست، اما عاشق آمریکا نیست بلکه عاشق امام و شهداست. 🔸کسی که گاه بر چارچوب ها می شورد اما تمایلی به خروج از چارچوب ها ندارد، کسی که در گسل واقعیت ها و آرمان ها خانه ساخته است؛ این است حکایتی مردمی ناآرام و پرهیاهو و هنرمند و البته ! 🔹خروج حاتمی کیا، در آینده تبعات اجتماعی و سیاسی زیادی در پی خواهد داشت و اگر دقیق و درست تفسیر نشود، یک عده وطن فروش و گرگ های در لباس میش و دستان پنهان دشمن در آستین دوست، بدشان نمی آید آن را نسخه ای ایرانی و مذهب مالی شده از تفسیر کنند و به عنوان پشتوانه رسانه ای گفتمان ناجنبش های اجتماعی جا بزنند! 💠این مهم، ضرورت تفسیرهای درست و دقیق از فیلم را صد چندان می کند و این یادداشت کوتاه و البته نارسا، تلاشی است در این جهت. آنچه در پی می آید نکاتی است که شاید در رمزگشایی از خروج حاتمی کیا مؤثر افتد اما حتمن کافی نیست و هزارها حرف نگفته و بعضا ناگفتنی باقی مانده است! ادامه⬇️ ⚜ @rozaneebefarda@taammolat74
🔰 خروج؛ تلاشی برای رسمیت بخشیدن به اعتراضات مردمی در چارچوب های سیاسی نظام 🔘 بخش ۲ از ۴ 1️⃣حاتمی کیا قهرمان بازی دادن نمادهاست برای پیشگیری از بازی با نمادها. عدل آباد سرزمین شهداست، اعتراض برای خاک شروع می شود، مقصد مرکز قدرت اجرائی است که بدون اجازه در زمین رحمت فرود آمده، محصول دسترنج روستا به دست بی کفایتی یک مأمور دولتی از بین رفته، جوانان گروگان گرفته شده اند برای بستن دهان بزرگترها، تراکتور همزمان نماد زحمت و خشونت است، رجال دولتی همزمان از و دروغ و تهدید استفاده می کنند. حرکت اعتراضی را از مزار شهیدان آغاز می کنند به نشانه پیوند با اصالتها و ارزشها و عدالت که پی رنگ پررنگ داستان است. 2️⃣ صداقت و پرهیز از سالوس بازی، شاخصه بارز معترضین است اما کسانی در دل همین حرکت هستند که تخم تردید می کارند یا برای کسب موقعیت، به دنبال معامله مطالبات با مقامات اجرایی هستند. 3️⃣ در 1400 گفتمان خروج، اهمیت فوق العاده می یابد؛ مردم اکنون بیش از هر زمان دیگری تشنه عدالت هستند، آنان بازگشت به آرمان های نسل اول انقلاب اسلامی را می خواهند و همان نسل اول دوباره برای نجات آرمان ها از زیر چرخ بروکراسی اعتدال، باید برخیزد و حتمن برخواهد خواست. 4️⃣ جریان اعتدال اکنون با این حجم از ناکارآمدی، ورشکستگی سیاسی اش را به عمق جان درک کرده و می داند که دوران و تمام شده و مردم آنان را پس زده اند و دنبال عدالت اند اما بدش نمی آید ریل سیاست را از اعتدال به عدالتخواهی عرفی شیفت کند و به جای پاسخگویی از ناکامی های غیرقابل انکار در عرصه اقتصادی و سیاسی، ژست مطالبه گری یا آزادی خواهی برای شنیدن صدای معترضان به خود بگیرد. تلاش برای مصادره گفتمان عدالتخواهی یا انحراف آن، تماماً در همین جهت سامان یافته است. حزب دولتی ، همان است که از یک سو تلاش دارد عدالتخواهی را به انحراف بکشاندف از دیگر سو مدام ایه یأس می خواند، از سوی دیگر نقش ایفا می کند، از طرفی ژست عقل کل به خود می گیرد و در نهایت تلاش دارد همه چیز را با مذاکره حل و فصل کند و در واقع آرمان عدالتخواهی را به بفروشد و تمام! ادامه⬇️ ⚜️ @rozaneebefarda ⚜️ @taammolat74
🔰 خروج؛ تلاشی برای رسمیت بخشیدن به اعتراضات مردمی در چارچوب های سیاسی نظام 🔘 بخش ۳ از ۴ 5️⃣خروج شورش نیست، هشدار است؛ پس دنبال آشوب و تخریب نیست، می خواهد زبان سخن گفتن با قدرت اجرایی باز باشد. می خواهد راهی باز کند که یک کشاورز عادی، بدون لکنت دادش را به بالاترین مقام اجرائی کشور برساند. همین. لذا آرمان حاتمی کیا فعال سازی ظرفیت های قانونی کشور برای مبارزه با مظالم احتمالی دستگاه اجرائی است و بس. 6️⃣ ترکیب خاص معترضین نشانه گستره اقلیمی و زبانی و قومی معترضین است اما در این میان تمرکز ویژه ای بر آذری زبانان و بختیاری ها صورت گرفته است. تعداد نیز نمادین است؛ ۱۲ نفر به خط می زنند و نهایتا تنها یک نفر به مقصد می رسد. 7️⃣حضور مهربانو در سفر اعتراضی، الهامی از قیام عاشوراست که در تمام صحنه های انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی نیز امتداد و انعکاس یافته است. حضور مردانه این همسر شهید، نماد زن سیاستمدار و متدین تربیت یافته در عصر انقلاب اسلامی است. خانم ها دباغ و خانم حسینی(قهرمان کتاب داء) نمونه های عینی مهربانو هستند. 8️⃣ورود مشاور رئیس جمهور به ماجرا که تلویحا به عملکرد کنایه می زند، نقطه اوج درگیری دولتمردان عمل گرای سیاست زده با قهرمانانی است که عمیقا سیاسی اند اما سیاست زده هرگز! آقای مشاور همزمان از دو ادبیات متفاوت برای مواجهه با معترضان استفاده می کند؛ نخست ادبیات حقوقی و امنیتی که رنگ و بی تهدید و ارعاب دارد و دوم ادبیات مذهبی و مردمگرایانه که از پوپولیسم نشئت می گیرد. تمسک توأمان به تزویر و تهدید، گرچه اغلب معترضان را قانع می کند اما رحمت بخشی، این تیپ را خوب می شناسد لذا تنها به خط می زند و دیگران را از مخاطره دور می سازد و همه تبعات تصمیمش را به جان می خرد. 9️⃣ نقش رسانه های مستقل مردمی در بازتاب صدای معترضان و همزمان اشاره به سوء استفاده رسانه های معاند از تولیدات رسانه ای داخلی و نگاه ابزاری دولتی ها به رسانه ها، به خوبی هرچه تمام تر نمایش داده شده است. 🔟 معترضان این فیلم، با اصل و نسب هستند؛ در پی خدمت اند، مردمی اند. اگر لازم باشد، برای پرهیز از حاشیه ها، راه فرعی در پیش می گیرند و جان شان را به خطر می اندازند. زمین مردم را شخم می زنند، تراکتور یک کشاورز درمانده را تعمیر می کنند، نامه های مردم را به مرکز قدرت اجرایی می رسانند. این ها نشانه عمق مردم باوری قهرمانانی است که حسن نیت شان را به همه اثبات می کنند. ادامه⬇️ ⚜️ @rozaneebefarda ⚜️ @taammolat74
🔰خروج؛ تلاشی برای رسمیت بخشیدن به اعتراضات مردمی در چارچوب های سیاسی نظام 🔘 بخش ۴ از ۴ 🔸قهرمان فیلم در واقع مردم هستند و بازیگران نمایندگان آنان. صدالبته سیل نامه ها نماد اعتراضات خاموش است و فوج تشویق ها و سلفی ها، نشانه همدلی و همراهی. اگرچه گاهی به جای گل، با گوجه گندیده از آنها استقبال می شود و این مسئله نشان از تشتت در بدنه مردمی نسبت به این سنخ اقدامات است اما آنان صدای مردم اند و همین کافی است برای ادامه دادن. حذف جریان اشرافی حاضر در سیاست و رسانه(احزاب و سلیبریتی ها)، از همراهی با این حرکت، نماد دیگری از مردمی بودن حداکثری آن است. پنجر شدن چرخ مردم معترض در و اشاره به پدیده ماشین کاری به جای گندم کاری و فاصله قیمت تراکتور با ماشین های لوکس، نشانه سرمنشأ اعتراضات، یعنی فاصله طبقاتی و است. 1️⃣1️⃣ رحمت بخشی تصمیمش را گرفته است و پای هزینه تصمیم خود ایستاده است. همراهان را نیز مجبور نمی کند، بارها اعلام می کند هرکه نمی خواهد برگردد. این یعنی حضور در این معرکه خطیر با اختیار محض صورت گرفته است. چون منطق دارد و با صبر و پشتکار همراه است، به نتیجه می رسد. 2️⃣1️⃣ کشاندن ماجرا به قم از نقاط عطف مهم فیلم است؛ اشاره تلویحی به نقش حوزه و مرجعیت در حل و فصل اعتراضات مردمی، و همزمان انتقاد به استفاده ابزاری دولت ها از قم پیام های مهمی برای مخاطب دارد. از قرق کردن حرم برای زیارت رئیس جمهور تا نگاه تسامح و تساهلی و سطحی یک پاسبان به مقوله زیارت، از پیشنهاد ملاآقا برای مذاکره با رئیس جمهور از باب اینکه «ملا زبان ملا را بهتر می فهمد!» تا مخالفت ملاآقا که می گوید اگر او برود تاثیرش کمتر است! همه و همه نکات نابی است که در سالهای اخیر نمونه اش را کمتر گفته ایم و شنیده ایم. اما حاتمی کیا با نشان دادن توسل رحمت بخشی به حضرت معصومه(س) پیش از حرکت به تهران، ضمن تقویت پیرنگ مذهبی این اعتراضات، حرف آخرش را می زند و اعلام می کند اگرچه این اعتراض ها از هزارکیلومتر دورتر از تهران بلند شده باشد، اما ابتدا به قم می رسد و لذا مبدأ حرکت برای اصلاح امور، قم است نه جای دیگر. ♦️فهم عمیق از وضع فعلی و تلاش او برای پیش بینی تحولات آینده و کوشش برای ارائه نسخه برای آسیب زدایی از ساختارها و گاه فریاد بر سر چارچوب های حقوقی و رسمی، ویژگی سینمای حاتمی کیاست که مدافعان و منتقدان زیادی داشته و دارد. او نیز مانند هر هنرمند دغدغه مند و متعهد دیگری، عاری از اشتباه و خطا نیست اما حرف هایش همیشه تکانه های فکری فراوانی را در پی دارد و قابل تأمل است. ⚜️ @rozaneebefarda ⚜️ @taammolat74
📮‏نمیدانم کشتن میلیونها جوجه برای تنظیم بازار در کشور ما مسبوق به سابقه است یا نه؟ اما اگر در نظام لیبرال-سرمایه داری برای حفظ منافع اقتصادی نه تنها کشتن جوجه که کشتن انسان هم مجاز است؛ در فرهنگ اسلامی و ایرانی به ما یاد داده اند که قطع بیدلیل یک درخت هم حرمت دارد و برکت را میبرد. ✍ سید نظام الدین موسوی ⚜ @taammolat74
🔉 فایل صوتی| اضطرار به حجت 🔶 سخنرانی| حجت الاسلام علی صفایی حائری(ره) 🔹قسمت ششم 🔹🔹انتظار از حجت موجب تحول در زندگی می شود ؛ سوال اینجاست که چگونه تحول صورت می گیرد و با چه وسیله‌ای می توان به تحول رسید؟! ...اضطرار به حجت، افتقار به خدا را در بر می آورد؛ به عبارت ساده تر امام شناسی فقر الی الله را می آورد. از آن طرف هم، خدا استغناء از انسان دارد و در عین استغناء، اشتیاق به ما»🔹🔹 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
4_5913549799084262933.mp3
9.32M
🔊 فایل صوتی | اضطرار به حجت سلسله سخنرانی حجت الاسلام حائری (ره) 🔸اگر ما اهدافی داریم که با مبانی محمد و آل محمد(ع) همراه است لازم است روش ها و شکل هایی پیدا کنیم که امر او را احیا کنیم.(احیاء مقوله پربار و تشکیلاتی است.) 🔸ما خود را نفی می کنیم تا حقیر و وابسته بمانیم و درگیر نشویم چون عافیت طلب هستیم و حال درگیری نداریم. 🔸تقوا مرحله ای بعد از معرفت و ایمان است.وقتی شناخت با احساس گره خورد، در عمل تو تبلور پیدا می کند.ربط شناخت و احساس و عمل ربط طبیعی است و نه منطقی. مباحث اعتباریات در اینجا راه پیدا نمی کند. 🔸نوع نگرش سیاسی و پیوند و ربط سیاست به مبانی فلسفی و ربط به آثار اخلاقی و حقوق و نتایج اقتصادی یک وضعیت جدیدی می گیرد و قدرت به شکل دیگری باید توجه شود. مصالح اجتماعی و قرارداد های اجتماعی یکی از مبانی حقوق اسلامی است. باید یک نگرش جدید اضافه کنیم. 🔗 برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید. ⚜ @taammolat74
•••• [ إِلَهِی انْظُرْ إِلَیَّ نَظَرَ مَنْ نَادَیْتَهُ فَأَجَابَکَ وَ اسْتَعْمَلْتَهُ بِمَعُونَتِکَ فَأَطَاعَکَ یَا قَرِیبا لا یَبْعُدُ عَنِ الْمُغْتَرِّ بِهِ وَ یَا جَوَادا لا یَبْخَلُ عَمَّنْ رَجَا ثَوَابَهُ ] 💎خدایا بر من نظر کن،نظر به کسى‏که صدایش‏ کردى و تو را اجابت کرد،و به یارى‏ات به کارش گماشتى و او از تو اطاعت کرد،اى نزدیکى که از فریفتگان دور نمى‏شود،و اى سخاوتمندى‏ که از امید بستگان به پاداشش دریغ نمى‏ورزد... 🍃 ⚜️@taammolat74