recording-20201114-111009.mp3
13.6M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |وحدت حقه حقیقیه از نگاه #علامه_طباطبایی و امتداد آن در #عرفان و #تمدنسازی
🎙 حجت الاسلام #احمد_فرحانی
#سلسله_جلسات_مجازی_بزرگداشت_علامه_طباطبایی
.
.
.
🔗 سخنرانی قبلی این نشست را اینجا بشنوید.
⚜️ @Taammolat74
🔰نقد نیرومندی بر اندیشههای فلسفی نداریم
✍️ قاسم پور حسن
🔸متأسفانه ما در دوره جدید آنچنان نقد نیرومندی بر اندیشههای فلسفیمان نداریم. ما غالباً به جای نقد انکار میکنیم که این انکار بهویژه در میان تفکیکیها و کسانی که فهم درستی از فلسفه و حیات عقلی ندارند، نمود پیدا کرده است که به نظرم این سبب انسداد نقد در حوزه فلسفه خواهد شد.
🔹تمام جریاناتی که مواجهه غیرفلسفی با فلسفه دارند، نه تنها هیچ نوع خدمتی به حیات عقلی نمیکنند بلکه معتقدم همه اینها ناآگاهانه است، چون هیچ فهم درستی از فلسفه ندارند. اینها در واقع به مثابه این است که مانعی در برابر نقد درست شکل میدهند، اما برعکس غرب از وضعیت بسیار قوی و مطلوبی در این زمینه برخوردار است، جریانهای نقد فلسفههای بزرگ از ابتدای دهه ۲۰ تاکنون آغاز شده بود و اکنون به سرانجام فوقالعاده نیرومندی رسید. حجم نقدهایی که به کانت، دکارت، افلاطون و ارسطو میشود، به هیچ وجه قابل مقایسه با نقدهایی که ما به فیلسوفان اسلامی داریم نیست.
🔸نکته مهم این است که در دوره جدید به توصیف و گردآوری بیشتر بسنده کردیم، ما نیازمند این هستیم که نقد صحیح را شکل دهیم و از مغرب زمینیان درباره روش نقد بهره ببریم. متأسفانه ما بسیار دلداده متفکرمان هستیم و جرأت نمیکنیم که اندیشه بزرگان خود را نقد کنیم، (مرادم انکار نیست که به جرأت نیاز ندارند، بلکه نداستن و عدم فهم است.) وقتی نقد صورت نگیرد تولید فکر بسیار اندک صورت میگیرد. مدتهاست که نقد به این معنا را کنار گذاشتیم.
⚜️ @Taammolat74
🔰 آیا میتوان از بن بست فلسفه اسلامی سخن گفت؟
📍 فرض کنید به شما بگویند سه مفهوم از ادبیات فلسفه اسلامی انتخاب کنید و سعی کنید، همین واقعه ی اخیر نژاد پرستی را با آن تحلیل کنید، چه مفاهیمی انتخاب می کنید؟ وجوب، امکان، عرض، وجود، اصالت، معقول، اتحاد و ...؟ به نظر می رسد که این مفاهیم چندان کارایی نداشته باشند، البته می توان با اغماض مفهوم عدالت و ادبیات نحیف اطراف آن را پیدا کرد ولی باز هم چندان نمی توان از مسئله گره گشود.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 آیا میتوان از بن بست فلسفه اسلامی سخن گفت؟ 📍 فرض کنید به شما بگویند سه مفهوم از ادبیات فلسفه اسل
✔️ [ادامه...]
🔸شاید در مقابل این سخن کسی بگوید، این چنین مسائلی مربوط به حوزه #فلسفه_اخلاق و #حقوق و #سیاست و ... است و عمده تلاش فیلسوفان مسلمان مباحث متافیزیکی است و اساسا سوال صحیح نیست. این پاسخ در حقیقت به ما می گوید هر سوالی را از فلسفه اسلامی نباید پرسید، اما مگر می شود پرسش های زندگی را به حالت تعلیق در آورد تا هرگاه مناسب حال #فلسفه_اسلامی بود، پرسیده شوند؟
🔹 شاید بتوان یک اشکال دیگر را هم بیان کرد. اصلا کار فلسفه این نیست که در مورد این موارد جزئی صحبت کند، بلکه #فلسفه مبادی کلی را طرح می کند که بر اساس آن می توان این موارد جزئی را هم تحلیلی کرد. فلسفه اسلامی هم نگاه کلانی به انسان دارد و انسان شناسی هم پایه ای برای طرح و بررسی این مسائل است. به نظر می رسد این صحبت قابل تامل است، اما بگذارید با یک مثال کاریکاتوری کمی این صحبت را به چالش بکشیم!
🔸فرض کنید که شما ماشین خود را برای تعویض روغن به آپاراتی برده اید، در حین کار استاد به شاگردش می گوید پیچ کارتل را ببند، شاگرد پیچ را آنقدر می پیچاند که پیچ هرز می شود! استاد بر سر شاگرد فریاد میزند که چرا پیچ را هرز کردی؟ شاگرد پاسخ می دهد مشکل از من نبود، مشکل از جنس چینی پیچ بود! بعد استاد می گوید، خیر مشکل از مبدا فاعلی بود نه مبداء قابلی! بعد شاگرد ضمن برشمردن انواع فاعل این اشکال را مطرح می کند که اصلا در عالم تحت قمر فاعلیت حقیقی شکل نمی گرد! بعد استاد با طرح جهان بینی ارسطویی، اصرار بر شان محرک بودن فاعل می کند و بعد شاگرد ... و در پایان نتیجه می گیرند اگر #ارسطویی به پیچ بستن نگاه می شد پیچ خراب نمی شد!
🔹 به نظر می رسد با این نگاه فلسفه اسلامی بتواند در مورد هر پدیده ای صحبت کرد و کوشش برای پایه گذاری #علوم_انسانی /تجربی اسلامی هم بر اساس همین نگاه باشد. اما آنچه که در این نگاه مغفول است، این است که، بازهم همچنان ما در مورد آن پدیده صحبت نکرده ایم بلکه، آن پدیده را "از آن حیث" که تحت یکی از مفاهیم آن فلسفه قرار گرفته است بررسی کرده ایم.
💢در اینجا می توان سوال جذاب اما دشواری را مطرح کرد که آیا هیچگاه ما با "خود پدیده" مواجه می شویم یا همواره پدیده را از دریچه ی "حیثیتی" می بینیم و " خود این "حیثیت ها" آیا "فی نفسه" هستند و یا نه و سوالهای بسیار دیگری را می توان طرح کرد. با تمام این صحبت ها باز مسئله حل نمی شود چرا که ما را دوباره به نقطه ی آغاز می رساند، به عبارت دیگر، حیثیت هایی که در فلسفه اسلامی حضور دارند و قرار است پدیده به قید آنها تبیین شود، همان مفاهیم آن هستند که برای تبیین پدیده های جهان امروز چندان کارآمد نیستند.
⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |سیری در مبانی نظری اقتصاد اسلامی
🎙حجتالاسلام علی میثمی تهرانی
مبتنی بر اقتصادنا شهید صدر(ره)
جلسه چهارم
⏰ ۱۱ مهر ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
اقتصاد_جلسه۴.mp3
10.8M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |سیری در #مبانی_نظری_اقتصاد_اسلامی
🎙حجتالاسلام #علی_میثمی تهرانی
جلسه چهارم
🔹 مبانی کتاب اقتصادنا شهید صدر
🔹بررسی هویت اجتماعی
🔗لینک جلسه قبل را در اینجا بشنوید.
🔻پ.ن:
این درسگفتار به صورت ماهانه برگزار میشود. میتوانید آنرا در کانال تاملات دنبال کنید!
⚜️ @taammolat74
⚜️ @meisamee
🔰محرم و ژورنالیسم اندیشه (1)
✍️ رسول لطفی
🔘 بخش 1 از 2
🔸عاشورا، رمز و راز هویت شیعی است و چنان در نهاد جامعة شیعی پیوند خورده و عجین گشته است که امروزه بسیاری از بنیانها و بنیادهای تشیع را نهضت عاشورا میسازد. گویی هر ساله در محرم، جامعه شیعی احیا میشود. شیعه در همین عزاداریهاست که اصول، مرام و مکتب حسینی(ع) را بازخوانی میکند و حیات خود را سامان میبخشد.
🔹لذا محرم، حیاتبخش جامعه شیعی است و برپایة نهضت عاشوراست که او را از سایر مکاتب و مذاهب و اندیشهها متمایز کرده است. از همینجاست که در تاریخ شیعه، بهخصوص حیات سیاسی آن، رنگوبوی نهضت و آرمان حسینی(ع) خودنمایی میکند.
🔸شیعه در سنت تاریخی خود، از همان ابتدا، در تلاش برای تفسیر و تحلیل نهضت پرعظمت اباعبدالله الحسین(ع) بود تا هم از سویی با تبیین ابعاد وسیع و پیچیده، اهداف این نهضت را در جامعه امتداد دهد و نیز از سوی دیگر، با بدعتها و تحریفها به مقابله بپردازد.
🔹ماهیت اسلامخواهی، عدالتطلبی و ظلمستیزیِ نهضت عاشورا، همواره الهامبخش حرکتها و جنبشهای اجتماعی بوده است. روحالله کبیر(ره) بر اساس همین قرائت اصیل از نهضت عاشورا بود که طرح اسلام سیاسی را ارائه داد و با همراهی بدنه اجتماعی مردمیِ انقلاب اسلامی ایران، به عنوان تداوم نهضت عاشورا، کارکرد «احیای اسلام» را بعد از چهارده قرن به بهترین شکل، به منصة ظهور رساند.
🔸با این حال، به موازات قرائت اصیل نهضت عاشورا، قرائتهای مختلف و متعددی از این رخداد عظیم، شکل یافت. هر قوم، هر گروه و هر فرهنگی در هر مقطع تاریخی و در هر موطن جغرافیایی، با قرائت و تفسیری که از عاشورا ارائه میدهد، افق نگاه و نحوه زیست و زندگی خود را به تصویر میکشاند و به همین دلیل، تحولات تاریخی و فرهنگی در جهان اسلام، با تغییر روایات و قرائات عاشورا همواره قرین و همراه بوده است.
📚سرمقاله دیدهبان اندیشه شماره 11
⚜️ @Taammolat74
🔰محرم و ژورنالیسم اندیشه (1)
✍️ رسول لطفی
🔘 بخش 2 از 2
🔸با ظهور عصر جدید و جریانات فکری نوظهور، رفتهرفته، خوانشهای مدرن راست و چپ نیز تحت لوای ادبیات دینی ایجاد و بسط یافت. از تفسیرهایی که اساساً حرکت حسینی(ع) را صرفاً نوعی نزاعی بر سر تصاحب قدرت و نوعی تقابل عشیرهای درون اسلام تفسیر میکند...
🔹 تا خوانشهای مارکسیستی که قیام امام حسین(ع) را یک نهضت انقلابی برای براندازی جامعة سرمایهدار آن عصر و ایجاد حکومت بیطبقه میدانستند تا قرائتهای تساهلگرایانة لیبرالیستی که منکر قیام حسینی(ع) شدند و آن را در حد یک نوع اعتراض به وضعیت موجود تقلیل دادند.
💢 ویژگی مشترک قرائتهای مدرن، حذف ابعاد قدسی و معنوی متعالی و آسمانی عاشورا و فرو کاستن عاشورا به ابعاد تاریخی فرهنگیِ آن، بهعنوان برساختی صرفاً بینالاذهانی است.
🔸امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیتهای بهداشتی، بسیاری از مراسمات و مناسک ماه محرم تحتالشعاع قرار گرفت و تجربهای جدید رقم خورد. به همین دلیل، بهنوعی شاهد مناسک رسانهای بودیم. بنابراین تولید رسانهای و بهخصوص ژورنالیسم اندیشه، جهت نشر معارف عاشورایی، از اهمیت بیشتری برخوردار شد.
🔹در این بین، اندیشمندان، صاحبنظران و بهویژه روشنفکران، با کمک فضای مجازی تلاش کردند بهنحوی به این رخداد عظیم بپردازند. از اینرو خط ژورنالیسمِ اندیشه با محوریت نهضت امام حسین(ع) در ایام محرم شکل گرفت و شاهد حجم بالایی از سخنرانیهای مجازی در این ایام بودیم.
📚سرمقاله دیدهبان اندیشه شماره 11
⚜️ @Taammolat74
هر کجا هستم، باشم
آسمان مال من است
پنجره،فکر،هوا،عشق،زمین مال من است
چه اهمیت دارد
گاه اگر می رویند
قارچ های غربت...🍂
👤سهراب سپهری
#شبهای_پاییزی🍁
⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ #ویژه 🔸قابل توجه علاقهمندان به مباحث علوم انسانی، از این هفته شبهای پنجشنبه به بازتاب سلسله نش
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |جامعهشناسی سیاسی آمریکای لاتین
🎙 احمد سبحانی و سیدداوود صالحی
سلسله نشستهای عصر علوم انسانی
نشست دوم
⏰ ۱۴ آذر ٩٥
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
عصر علوم انسانی2.mp3
34.57M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |#جامعهشناسی_سیاسی آمریکای لاتین
🎙 #احمد_سبحانی و #سیدداوود_صالحی
سلسله نشستهای #عصر_علوم_انسانی
🔹 سرزمین آمریکا به ملت هایی تعلق داشته که دارای تمدن بودند. یک زمانی شهرهایی در آمریکای لاتین بوده که جمعیتش از پاریس بیشتر بوده است.
🔹اینها را کشف نکردند، بلکه مستعمرین اشغال کردند. پس قیام، یک نتیجه ی طبیعی برای آن اوضاع، در آن جاست.
🔹مردمان آمریکای لاتین به فاصله طبقاتی عادت کرده اند. آنجا دارای چندین فرهنگ است. از همین رو زاغه نشینان و پولداران در کنار هم زندگی میکنند.
🔹به گفته ی فیدل کاسترو: ما کمونیست نبودیم، ما میخواستیم مبارزه کنیم و در زمان ما سمبل مبارزه، کمونیسم بود. رهبران آمریکای لاتین کمونیست نبودند، بلکه عدالتخواه بودند.
🔗 برای شنیدن نشست قبلی عصر علوم انسانی، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🔰 گمشدهمان، ما بودن است
شرحی بر کتاب «نا» از زبان نویسنده
✍️ مریم برادران
🔸در طول این روایت، احساس میکردم اگر آدمها «ما» بودند، محمدباقر صدر شهید نمیشد. شهید صدر برای «ما بودن» خیلی زحمت کشید و در تجربههای زندگی ایشان هم مشهود است که هر وقت مشکلی پیش میآمد، ما بودن راهحل خارج شدن از بنبست میشد. اتفاق بد وقتی افتاد که آن شکاف ایجاد شد و ما دیگر ما نشد. خود شهید صدر هم روی همین تأکید میکند، خود امت با همین ما شدن شکل میگیرد و حریم امام با همین ما شدن حفظ میشود. هنوز و همیشه، ضربههایمان را از همین ما نبودن میخوریم و خوردهایم.
🔹آدمهایی مثل شهید صدر سعی کردند انسان باشند. برای زندگی من و امثال من، الگو شدن شهید صدر به این معنی است که بزرگمنشی را از او یاد بگیرم، اگر یک معلم هستم، از ویژگیهای پدرانه او در عین نقدپذیری و ارج نهادن به اندیشه در زیست معلمی الهام بگیرم و با این الهامات مأنوس باشم، ضعفهای خودم را اصلاح کنم و امیدوار باشم به اینکه یک انسان معمولی هم میتواند رشد کند. امید انسان را رشد میدهد.
🔸دوست دارم آدمهایی که این کتاب را میخوانند،بهسراغ آثار شهید صدر بروند. آثار هم فقط کتاب نیست، یک قسمتش همان خلقوخوی ایشان و زنده و جاری شدن آن در جامعه است. فقدان چشمپوشی از خطاها، نقدپذیری و تفکر بهجای تقلید، از صفات ضعف ما هستند. همین نقادی عالمانه و با اخلاق را در ایشان بسیار دوست داشتم چون نقطهی مهم در علمورزی است. ما در جامعهی علمی خودمان اینگونه نقادی را کم داریم و برای همین جلو نمیرویم و احساس خوشایند باهم رشد کردن را نمیچشیم.
⚜️ @Taammolat74