موحدی 03.mp3
19.22M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |#اقتصاد؛ دانش توزیع بهره مندیها
دکتر #مهدی_موحدی بکنظر
بخش سوم
🔹اقدام #علیه_وضعیت به معنای شناخت قواعد ناعادلانه بازی و تعبیه قواعد عادلانه در ساختار حکمرانی است والا این بهرهمندان خواهند بود که به تدریج مسلح به ابزار زر و زور و تزویر، به تحکیم و تقویت هر چه بیشتر قواعد بازی به نفع خود دست خواهند زد.
.
🔹لازمهاش تجهیز به دانش اقتصاد سیاسی است؛ دانشی که بیشتر از هر چیز مستلزم درک عدالت و پیچیدگی فهم آن است!
🔗 برای شنیدن بخش نخست اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🔰 جایگاه دانش کلام در تمدن اسلامی
✍️ علیرضا شفاه
🔸بر خلاف رأی شایعی که فلسفه را بنیاد هر تمدنی از جمله بنیاد عالم اسلامی تصور نموده و گمان میدارد در تحلیل و تبیین عالم اسلامی و نیز در گشایش راه تمدن اسلامی میبایست اولا به فلسفهی اسلامی رجوع نمود، #رهدار بر این باور است که این مقام بهویژه در حیطه علوم در تمدن اسلامی، میبایست از آنِ علم کلام باشد.
🔹من با رهدار موافقم که راهگشایی در عالم اسلامی منحصرا و حتی احتمالا با رجوع به فلسفهی اسلامی صورت نمیپذیرد و آن را قاعده و پادشاه علوم دیگر نمیشمرم. اما نه به این جهت که بخواهم علمی را از مقام سلطنت عزل کنم تا دیگری را به پادشاهی برسانم. اصلا گمان نمیکنم که رابطهی علوم با تمدن در وهلهی نخست رابطهای هنجاری باشد، بلکه نقش علوم در یک تمدن بیشتر به وجه ثبوتی آن مربوط است تا وجه اثباتی.
🔸رهدار تفاوت ترتیب مبانی طبقهبندی علوم در عالم اسلامی در مقایسه با عالم غربی را دلیل این امر میداند: «در تفکر غرب طبقهبندی علوم بر مبنای بینش، روش، دانش، ارزش و کنش است و در تاریخ اسلام طبقهبندی علوم بر مبنای بینش، روش، ارزش، دانش و کنش است. نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که در تاریخ اسلام، علوم هنجاری بر علوم دانشی مقدم میشود.»
🔹او علم کلام را از آن رو که جهت بسط قیاسات علم را تعیین میکند و شکل هندسهی علم را معین مینماید، رأس علوم دیگر تلقی میکند. یعنی تقدم ارزش بر دانش موجب آن است که در عالَم دینی برخلاف عالَم غربی، علم نه بر اساس دانش بنیادین بلکه براساس ارزش بنیادین برساخته شود.
⚜️ @Taammolat74
♨️ شنیدهها حاکی است حال عمومی آیتالله مصباح یزدی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و عضو مجلس خبرگان رهبری مساعد نیست. بنابه گفته پایگاه اطلاعرسانی ایشان، مشکلشان ضعف مفرط جسمانی به دلیل ادامه و تشدید بیماری گوارشی است و در منزل تحت مراقبت پزشکی هستند.
▪️توصیه آیت الله جاودان:
تا می توانید برای سلامتی حاج آقا (آیت الله مصباح) قربانی کنید.
▪️توصیه استاد اخلاق شیخ جعفر ناصری:
برای سلامتی حاج آقا سوره نجم را تلاوت کنید.
🤲 باتوجه به شدت یافتن بیماری این یاور راستین انقلاب و رهبری، از جمیع علما، فضلا، شاگردان، دوستان و عموم ولایتمداران و علاقمندان به ایشان تقاضا داریم با توسل به ذیل عنایت ائمه اطهار علیهم السلام برای شفای عاجل و کامل ایشان دعا کنند.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ شنیدهها حاکی است حال عمومی آیتالله مصباح یزدی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و عضو م
📸 مصباح انقلاب در کلام رهبر انقلاب
💠 فقیه متفکر و صاحبنظر در مسائل اساسی اسلام
بنده نزدیک به چهل سال است که جناب آقای مصباح را میشناسم و به ایشان به عنوان یک فقیه، فیلسوف، متفکر و صاحب نظر در مسائل اساسی اسلام ارادت دارم.
✍️ مقام معظم رهبری
⚜️ @Taammolat74
🔰 «بوميسازي علم» به چه معناست؟
❓ آيا به معناي منطبقسازي نظريهها و پارادايمهاي همه علوم، اعم از تجربي و انساني و الهي با شرايط عيني جامعه است؟ آيا لحاظ ابعاد اسلامي و ملي در مسأله بوميسازي، درست است؟
✍️ پاسخ آیتالله مصباح یزدی
🔸منظور از بوميسازي و اسلامي كردن علوم، صرف تعويض اصطلاحات نيست، بلكه تغيير جهانبينيها و استفاده از منبع وحي در توليد علم است. گزارههايي كه به نام علوم انساني شناخته ميشود و در اطرافش كتابها نوشته شده، خاستگاهش مغرب زمين است و خواه ناخواه تأثير فرهنگ و ادبيات غرب در آنها تعبيه شده است.
🔹اصطلاحاتش با همان اصطلاحاتي كه موافق فرهنگ غربي است شكل گرفته است و سردمداران و صاحبان نظريههاي معروف آن، عمدتاً اهل مغرب زمين هستند. كتابهاي دانشگاهي ما نيز با اندكي تغيير، ترجمهاي است از كتابهايي كه در اروپا و آمريكا نوشته شده است. يك يا چند مثال اروپايي را برداشتهاند، مثال ايراني گذاشتهاند و به اصطلاح بوميسازي شده است.
💢به نظر ما، تا آنجا كه مربوط به اصطلاحات و ادبيات باشد، مشكلي ايجاد نميشود؛ ولي بحثهاي ديگري هست كه برميگردد به بينشها و جهانبينيها، به يك نظريات زيربنايي كه در مباني عمدتاً با فرهنگ غرب سازگاري دارد و بر آن اساس پايهريزي شده است. مسأله اينجاست كه يك اصطلاحي بار فرهنگي دارد.
📚 بازخواني سخنان آيت الله مصباح يزدي در مورد پالايش علوم انساني، خبرگزاري فارس، حوزه آئين و انديشه
⚜️ @Taammolat74
🔰تخریب آیت الله مصباح؛ نهایت هُنر ظلمت طلبان!
🔸وقتی کسی که به تعبیر زیبای مقام معظم رهبری، در زمانه پرهیاهوی ما، جای خالی بزرگانی چون علامه طباطبایی و شهید مطهری را پُر کرده و با بصیرت بالای دینی و انقلابی خود پرده از تغییر ماهیت انقلابیون سابق برمی دارد و از رفوزه شدن برخی بستگان امام(ره) در دوره کنونی به صراحت سخن می گوید، باید هم آماج شدیدترین توهینها از سوی رسانههای وابسته به آنان قرار گیرد.
🔹البته تخریب آیت الله مصباح یزدی مربوط به امروز و دیروز نیست چه آن که دست کم تاریخچه ای بیست ساله دارد. واقعیت امر را که جویا شویم باید گفت؛ ایشان از آن جا که تکلیف مداری حقطلبانه را محور فعالیت و گفتار خود قرار داده و میدهد، در هر دورهای به نوعی مورد تخریب اشخاص و گروههای سیاسی قرار می گیرد.
🔸زمان به اصطلاح اصلاحات که زحمت تخریب این استاد فرزانه بر دوش روزنامههای زنجیره ای آن ایام بود . در دوران دولت بعد که جریان انحرافی به انواع روشها ایشان را مینواخت و اینک نیز در دوران تدبیر و اعتدال به هر بهانهای – حالا چه اظهار نگرانی آیت الله مصباح در خصوص تحریف خط امام(ره) و چه حضور ایشان در سخنرانی یک نشست سیاسی و یا دینی- این یار دیرین امام و رهبری مورد هجمه شدیدی قرار میگیرد.
🔹ای کاش تخریب کنندگان که در بین آنها افراد به ظاهر ولایتمدار و مدعی کم هم نیست این جمله مقام معظم رهبری را همواره مد نظر قرار میدادند که فرمود: «یک نفر مثل آقای مصباح یزدی مورد هجوم تبلیغاتی قرار می گیرد.حرف رسا و منطق قوی و مستحکم هرجایی باشد آنجا را دشمن زود تشخیص می دهد.با مرحوم شهید مطهری هم همین جور برخورد کردند».
#فقیه_فرهیخته
#مصباح_انقلاب
⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |مردمشناسی شناختی
🎙دکتر ابراهیم فیاض
درس کارشناسی ارشد
جلسه نهم(نهایی)
⏰ 30 اردیبهشت 98
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
شناختی9.mp3
26.01M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |#مردمشناسی_شناختی
🎙دکتر #ابراهیم_فیاض
🔹 جلسه نهم
.
.
.
🔗 لینک جلسه قبل را در اینجا بشنوید.
⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 یک مناظره چالشی و فراموش نشدنی
🔹گفتگوی آیت الله مصباح "عافاه الله" با دو مارکسیست حرفهای:
#حسان_طبری و #فرخ_نگهدار
سال ۱۳۶۰ / بحث تضاد دیالکتیک
🔹معروف است که فرخ نگهدار، نماینده چریکهای فدایی خلق ایران، در بخشی از برنامه، در برابر انتقادات علمی آیت الله مصباح، تاب نیاورده و همانجا غش کرده بود.
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @monzer_ir
🔉 سخنرانی
#اختصاصی
🔶 موضوع |اقتصاد؛ دانش توزیع بهره مندیها
دکتر مهدی موحدی بکنظر
دوره «علیه وضعیت» /
بخش چهارمخانه فرهنگی عدالت ⏰ ۲۹ آبان 1399 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
موحدی 04.mp3
21.52M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |#اقتصاد؛ دانش توزیع بهره مندیها
دکتر #مهدی_موحدی بکنظر
بخش چهارم
🔹اقدام #علیه_وضعیت به معنای شناخت قواعد ناعادلانه بازی و تعبیه قواعد عادلانه در ساختار حکمرانی است والا این بهرهمندان خواهند بود که به تدریج مسلح به ابزار زر و زور و تزویر، به تحکیم و تقویت هر چه بیشتر قواعد بازی به نفع خود دست خواهند زد.
.
🔹لازمهاش تجهیز به دانش اقتصاد سیاسی است؛ دانشی که بیشتر از هر چیز مستلزم درک عدالت و پیچیدگی فهم آن است!
🔗 برای شنیدن بخش نخست اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🔰 نشانهشناسی یک سقوط
✍️ ثمانه اکوان
🔸اصلاً بحث احتضار یا فروپاشی آمریکا بحث کاملاً آمریکایی است. یعنی خود آنها در کشور خود دارند درباره این موضوع بحث میکنند. آمریکاییها از لحاظ تئوریک و تاریخی خود را با امپراطوری روم مقایسه میکنند و روم هم در اوج قرار داشت. آمریکاییها با توسل به همین نظریه که «روم یکشبه نابود نشد» میگویند اکنون قرن آمریکایی تمام شده که هیچ، قرن ضدآمریکایی هم در جهان بوجود آمده است و همینطور که روم یکشبه نابود نشد آمریکا هم در همین پروسه قرار گرفته است.
🔹 مساله افول چند تا مؤلفه دارد و آنها در کنار هم است که نشانههای اضمحلال را نشان میدهند. روم هم صرفاً مشکل بیرونی نداشت. روم از داخل فاسد بود. سیستم و ساختارش و سیاستمدارهایش فاسد بودند. از طرف دیگر مردمش را به چیزهایی سرگرم میکرد که خاستگاه فرهنگی و اجتماعیشان نبود. اکنون وضعیت آمریکا هم همینطور است. شکافهای اجتماعی آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری اخیر خود را به عینه نشان داد و باعث چند دستگی مردم شد.
🔸به باور فرانسیس رابرت شور، مساله مقاومت مردم دنیا مقابل امپراتوری آمریکا به دلیل این است که امپراتوری در قرن جدید دیگر معنا پیدا نمیکند. نه تنها امپراتوری که استعمارگری هم دیگر جواب نمیدهد. اکنون شبکههای اجتماعی باعث میشوند که آمریکا دیگر نتواند کارهایی را که پیشتر با توسل به قدرت خود انجام میداد، صورت دهد.
💢میتوان اینگونه هم گفت که مردم آمریکا دیگر نمیتوانند صدایشان را از طریق رسانهها به گوش اهالی سیاست برسانند و سعی دارند با حضور در خیابان حرفشان را بیان کنند.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ شنیدهها حاکی است حال عمومی آیتالله مصباح یزدی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و عضو م
🔰تئوریسین عقلانیت انقلابی
✍️ رسول لطفی
📍آیت الله مصباح یزدی(حفظهالله) از چهرههای طراز علمی، اندیشمند متعهد و مبتکری که نقش بینظیری در تولید، تبیین و ترویج اندیشههای اسلامی دارد. جامعیت شخصیت ایشان موجب شده تا منزلت کمنظیری پیدا کند. تلاشهای عالمانه و اندیشمندانه ایشان، تداعیگر راه و رسم شهید مطهری(ره)، وجهه تشکیلاتی و کار جمعی ایشان یادآور منش شهید بهشتی(ره)، وارستگری اخلاقی و تهذیب رفتاری ایشان تجلیگر استاد فرزانه ایشان علامه طباطبایی(ره) و شاخصه عرفان اجتماعی سیاسی و فعالیتهای سیاسی و انقلابی ایشان نیز نشانگر تأثیرپذیری ایشان از تعالیم امام خمینی(ره) است.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰تئوریسین عقلانیت انقلابی ✍️ رسول لطفی 📍آیت الله مصباح یزدی(حفظهالله) از چهرههای طراز علمی، اندی
✔️[ادامه...]
🔸ایشان از همان سالهای ابتدای انقلاب در نقد اندیشههای التقالی#مارکسیستی و بعدها در نقد اندیشههای #لیبرالیستی نقش مهم و قابل توجهی را ایفا کردند. بر همین اساس جناحهای فکری التقاطی به پشتوانه قدرت سیاسی، ایشان را مورد هجمههای بسیاری قرار دادند. همچنین آیت الله مصباح یزدی از جمله افراد پیشرو در #اسلامیسازی_علوم_انسانی بوده و در موضوعات مختلف صاحبنظر بوده است.
🔹اما مهمتر از این کادرسازی و ساختارمند کردن پروژه اسلامیسازی علوم انسانی در موسسه در راه حق و بعدها #موسسه_امام_خمینی(ره) بوده است. تشکیلاتی بسیار مهم که علاوه بر تئوریپردازی در ساحت علوم انسانی، به تربیت شاگردان بسیاری پرداخته و از سویی تأثیرگذاری اجتماعی و سیاسی خوبی در جامعه ایجاد کرده است.
🔸تربیت کارشناسان متخصص در بخشهای مختلف علوم انسانی از جامعهشناسی، روانشناسی، تاریخ و حقوق و... تا فلسفه و کلام از دستاوردهای بسیار خوب این جریان مؤثر در بدنه فکری و علمی جامعه بوده است. بیش از دهها نشریه تخصصی علمی ـ پژوهشی و شش نشریه علمی ـ ترویجی به همراه پنج نشریه عمومی از دستاوردهای این موسسه علمی بوده است.
🔹نشریه «#فرهنگ_پویا» از جمله نشریات عمومی با سردبیری حجتالاسلام و المسلمين دکتر# سيداحمد_رهنمايى است که سعی کرده در حوزه #ژورنالیسم_اندیشه نیز پویا باشد. یکی دیگر از امتیازات پربرکت این ساختار، ایجاد یک سازه قوی فرهنگی، در حوزه پشتیبانی و ترویج عقبه تئوریک انقلاب اسلامی میباشد که همان #طرح_بزرگ_ولایت است که خود آن داستان مفصلی دارد. این هوشمندی ایشان امتیاز بالایی است که بسیاری از علماء و اندیشمندان اسلامی از آن غافل شدند و همین شد که #شهیدمطهری(ره) با همه بزرگیاش قائم به شخص او بود و مسیر او امتداد نیافت.
💢به راستی میتوان آیتالله #مصباح_یزدی را از جمله شخصیتهای نمونهای دانست که با بازخوانی زندگی و فعالیتهای اجتماعی ایشان به درستی میتوان عنوان کرد که علاوه بر اینکه ایشان طراح و تئوریسن #عقلانیت_انقلابی هستند، در زیست عملی خود نیز آنرا پیاده کردند؛ هرچند به دلایل متعددی که در این یادداشت مجالش نیست، متأسفانه روایتها و تصویرهای ناصحیحی از این شخصیت بزرگ در رسانهها ترویج شده است. همین بس که متأسفانه چهره علمی ایشان در لابه لای بازیهای سیاسی زمانه به خفا رفته است و درک درستی از ایشان ارائه نمیشود.
#عمار_انقلاب
#فقیه_فرهیخته
#تئوریسین_عقلانیت_انقلابی
⚜️ @Taammolat74
🔰علی(ع) مصلحت ميداند که ابوذر به صراحت فریاد کشد!
🔸گاهی اوقات این سوال مطرح ميشود که چرا برخی موضع گیریها و افشاگریهاي آیت الله مصباح در زمینههایی است که رهبرانقلاب در آن موضع نميگیرند و یا موضع با شدت به نسبت کمتری میگیرند؟ به اعتقاد من پاسخ این پرسش در پرسشهاي دیگری نهفته است که؛ چرا امام خمینی در مورد بنی صدر مثل شهید بهشتی موضع نميگرفت؟ چرا امام خمینی در مورد شریعتی مثل شهید مطهری موضع نميگرفت؟ و چرا حضرت علی(ع) در مورد عثمان مثل ابوذر موضع نميگرفت؟
🔹بازخوانی تاریخ مواجهه جریان حق و جریان باطل ما را با شخصیتهايی آشنا ميکند که از علم و دانش خود در راه هدف مقدس شبهه زدایی و روشنگری جریان حق استفاده کرده و چه بسا تمام هستی و آبرو و جان خود را در این راه فدا کردهاند. در تاریخ معاصر ایران، روشنگریهاي شهید مطهری علیه مارکسیست ها، سکولارها، فرقانیها و طرفداران اسلام التقاطی و اسلام منهای روحانیت، بزرگترین مصداق از عالمانی است که در برابر انحرافات، سرمایه علمی خود را همچون سراجی روشنگر، در طبق اخلاص گذاشتند و ميگذارند.
🔸شاید به این دلیل ميتوان به این سبک از روشنگری عنوان «شهاب ثاقب» را اطلاق نمود که هم روشنگر است و سوزاننده و نافذ و هم رسوخ کننده. رسوخ افکار شهید مطهری چنان بود که در فتنه هجوم شبهات بهترین دستگاه معرفتی را برای طیف وسیعی از اقشار مردم ـ از دبستان تا اساتید دانشگاه ـ فراهم مینمود. و در سوزندگی مکتب شهید مطهری همین نکته بس که ملتقطان تحمل ننموده و ایشان را ترور کردند.
🔹تحلیل گران تاریخ صدر اسلام به نکته ای اشاره میکنند که معیاری کلیدی در درک نحوه مدیریتی ولی الهی است. در دوران غصب حکومت الهی و دورانی که انحرافات یکی پس از دیگری به اسلام ناب محمدی حمله ور شده بود،گرچه حضرت امیر المومنین به صرافت و تدبیر در صدد حفاظت از شالوده آموزههای دینی بودند اما بنا بر مصلحت جایگاه حساس و ویژه ایشان در میان مسلمانان و دلایل دیگری که به ذهن ميرسد و بسیاری دیگر که از دسترس افکار ما کوتاه است، وظیفه صراحت انتقاد از کجروی ها به جناب ابوذر واگذار شده بود.
💢هنگامی که ابوذر استخوان بر سر کعب الاحبارها ميکوبید و برسر خلیفه سوم فریاد میزد و در کاخ معاویه او را رسوا ميکرد، علی (ع) با تمجید و تکریمهاي صریح از ابوذر به طور ضمنی انتقادات و روشنگریهاي ایشان را تایید مينمود و خطاب به ابوذر ميفرمود: "انک غضبت لله فارج من غضبت له آن القوم خافوک علی دنیاهم و خفتهم علی دینک" (نهج البلاغه، خطبه 130)
📚 هفته نامه 9دی اسفند 89
⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |گستره دین
🎙آیت الله مصباح یزدی
جلسه نخست
⏰ 3 مهر 1380
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
001_80-07-03.mp3
11.8M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |#گستره_دین
🎙آیت الله #مصباح_یزدی
جلسه نخست
🔹زندگی اخروی انسان، دقیقاً محصول و نتیجه رفتار و اعمال دنیوی او است. انسان حقیقتی پویا و در حال شدن است که ساختار وجودی و شیوه زندگی آن جهاتیاش را خود و با اعمال و رفتار خویش رقم میزند و در مقام گزینش شیوههای رفتار، باید احکام الزامی دین را رعایت کند. این نگرش که همان تفکر اسلامی ناب است، نه دیدگاه افراطی «اکثری» را بر میتابد و نه نگرش تفریطی «اقلی» را میپذیرد. تمام اموری که اصل و یا کیفیّت انجام آنها مورد الزام دین نیست، در دایره برنامهریزی و تحقیق و مطالعهی انسان قرار میگیرد.
🔹تصمیمگیری درباره اصل و چگونگی انجام آنها، به عقل و نیروی فکر و اندیشهی انسانها وانهاده شده است، تا با کاوشهای خود و بهرهگیری از دستآوردهای علمی و تحقیقی دیگران، زمینه را برای هر چه بیشتر و بهتر به کمال رسیدن و تأمین مصالح خویش فراهم آورند.
🔻 پ.ن:
یکی از مهمترین و فوقالعادهترین درسگفتار استاد مصباح هست که انشالله به مرور به صورت روزانه بارگذاری میشود.
⚜️ @Taammolat74
📚 نظریه حضرت آیتالله مصباح یزدی در قلمرو ماهیت علم دینی
🔹 فصلنامه انتقادی ـ نظری کتاب نقد شماره ۷۶
این مجموعه ۲۶۲ صفحهای شامل شش مقاله با عناوین زیر میباشد:
ـ رابطه علم و دین از دیدگاه حضرت آیتالله محمدتقی مصباح یزدی/ علی مصباح یزدی
ـ سکولار نبودن گزارههای علوم توصیفی/ حسین عشاقی
ـ جایگاه نظریه علم دینی آیتالله مصبـاح یزدی در میان طبقه بندی جدید نظریه هـای علم دینی/ سیدمحمدتقی موحد ابطحی
ـ علوم انسانی اسلامی و علم دینی از دید آیتالله مصباح یزدی/ مهدی عبداللهی
ـ نقد و بررسی هویت علم دینی از دیدگاه آیتالله مصباح یزدی/ خسرو باقری
ـ تحلیل و ارزیابی مدل شناختی دیدگاه آیتالله مصباح یزدی در تولید علوم انسانی اسلامی/ مرضیه عبدلی
🔗 برای سفارش آنلاین این کتاب اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰مسأله ففط انتقام نیست! ✍️ مهدی محمدی ۱- مسئله پاسخدهی به ترور شهید فخری زاده فقط انتقام نیست.
🔰 مجاهد حقیقی و فخر علمی ایران
✍️ مهدی مولایی آرایی
🔘 بخش 1 از 2
مهمترین ویژگیهای ایشان به عنوان یک «مجاهد حقیقی و فخر علمی ایران» عبارت است از:
۱️ . هدفداری: زندگی ایشان «هدفمند» بود و «علم» را برای هدف والایی میخواست. گرچه علم فینفسه امری ارزشمند است اما هنگامی که با هدفی مقدس که برخاسته از «ایمان» است، پیوند بخورد، ارزش آن دوچندان میشود. «هدفِ» فخریزاده، کسب علم برای عزتمندی جهان اسلام و این هدف است که خار چشم دشمنان میشود. به واقع باید گفت وجه تمایز دانش هستهای و دفاعی از بسیاری از علوم دیگر در کشورمان این است که این دانشها با هدفی والا گره خوردهاند و به همین دلیل دشمنان وطن، تاب و تحمل پیشرفت این علوم را ندارند. در اینجا سوال جدی آن است که علوم انسانی که وظیفه ارتقای ایمان و باور و جهتمندی را بر عهده دارند، تا چه میزان در این مسیر نقش مؤثری داشتهاند؟
۲️ . استقامت: گرچه انسانهای بسیاری در زندگی و علم خود دارای هدف هستند اما اندکند افرادی که در مسیر تحقق هدف، استقامت میکنند. هر قدر مسیر سختتر و سنگلاخیتر و هدف، «تمدنیتر» باشد، پایداری و استقامت در آن مسیر سختتر است. فخریزاده در مسیر «تمدنسازی نوین اسلامی»، طریق «العلم سلطان» را انتخاب کرد و برای یادگیری دانشهای روز دنیا، استقامت و پایداری نشان داد و خود را به مرز دانش دنیا رساند.
۳️ . پیوند علم با زندگی: اثرگذاری دانش و علمِ فخریزاده در «زندگی عمومی مردم و پیشرفت واقعی کشور» وجه تمایز او با بسیاری از اندیشمندان و دانشمندان است. فخریزاده در کنار وجوه و ابعاد نظری دانش و معرفت، به وجه تکنیکی و ابزاری علم که ساخت ابزار و ملموس کردن آن در زندگی مردم است توجه داشت. این توجه ناشی از دو امر است: ۱) ارزشمند بودن شناخت دقیق مسالههای واقعی کشور و مردم و تلاش برای حل آنها ۲) باور به اینکه علم و دانش زمانی ارزش واقعی خود را پیدا میکند که در یک چارچوب معرفتی و شناختی والا به ابزار و تکنیک تبدیل شود و تأثیر آن برای عموم مردم قابل درک و یا مشاهده باشد.
⚜️ @Taammolat74
🔰 مجاهد حقیقی و فخر علمی ایران
✍️ مهدی مولایی آرایی
🔘 بخش 2 از 2
۳️ . پیوند علم با زندگی: اثرگذاری دانش و علمِ فخریزاده در «زندگی عمومی مردم و پیشرفت واقعی کشور» وجه تمایز او با بسیاری از اندیشمندان و دانشمندان است. فخریزاده در کنار وجوه و ابعاد نظری دانش و معرفت، به وجه تکنیکی و ابزاری علم که ساخت ابزار و ملموس کردن آن در زندگی مردم است توجه داشت. این توجه ناشی از دو امر است: ۱) ارزشمند بودن شناخت دقیق مسالههای واقعی کشور و مردم و تلاش برای حل آنها ۲) باور به اینکه علم و دانش زمانی ارزش واقعی خود را پیدا میکند که در یک چارچوب معرفتی و شناختی والا به ابزار و تکنیک تبدیل شود و تأثیر آن برای عموم مردم قابل درک و یا مشاهده باشد.
۴️ . گمنامی یا فخرفروشی: دانشمندبودن خصوصاً در عرصههای علمی حساس و مهم، به سرعت زمینه شهرت و حتی فخرفروشی را برای یک فرد ایجاد میکند. «فخریزاده» اگر میخواست «مشهور» شود یا «فخر بفروشد»، به سادگی و به آسانی امکانپذیر بود و هزاران نفر برای تبلیغ او هزینه میکردند. اما او به عنوان یک «مجاهد علمی»، گمنامی را انتخاب کرد و شهرت و فخرفروشی را دون شأن خود دانست. این معاملهای است که انسان مجاهد با خدای تبارک و تعالی میکند تا «شهادت» را نصیب او کند و عنوان «فخر ایران» به او تعلق میگیرد.
۵ . فخریزادهها؛ میزانی برای شناخت فطرت انسانی و تحقق تمدن نوین اسلامی: نتیجهی دیگر این معامله آن میشود که در غم فقدان او، «آزادیخواهان حقیقی» ناراحت شده و خونخواه او میشوند. به عبارت دیگر میتوان گفت «فخریزادهها» میزانی برای شناخت فطرت پاک انسانها هستند. به هر میزان یک انسان در غم او نگران باشد و به او نزدیک شود، متعلق به فرهنگ «فخریزاده» خواهد بود و به هر میزان یک انسان نسبت به آن بیتوجه بوده و یا در جهت عکس حرکت کند، از فطرت انسانی خود فاصله گرفته است. به نظر میرسد شکلگیری «تمدن نوین اسلامی» از مسیر تکثیر و تجمیع فرهنگ فخریزادهها در حوزههای مختلف که نتیجهی فرهنگ «فطره الله التی فطر الناس علیها» میباشد، تحقق پیدا خواهد کرد.
۶. از سراب تا مسیر واقعی پیشرفت: آن چیزی که جامعه امروز ایران از آن خسته شده است، «حرف بدون عمل» است و آن چیزی که فخریزاده انجام داد «عملِ بدون شوی تبلیغاتی و رسانهای» بود. امروزه میبینیم که برخی انسانها و سازمانها برای کوچکترین کار خود یا برای اثبات ولایتمداربودن خود به تکرار سخنان «ولی» روی آوردهاند یا به دنبال انتشار «عکس با ولی» هستند. اما فخریزاده مسیر دیگری را انتخاب کرد، او سخن «ولی» را شنید و برای تحقق آن شب و روز عمل کرد. ایران امروز برای پیشرفت، نیازمند حضور این روحیهی جهادی در بخشهای مختلف بهویژه در حوزه اقتصاد و فرهنگ است و هر راهی جز این، «سرابی» بیش نخواهد بود.
⚜️ @Taammolat74
📮«اگر ما ترتيبي اصولي در دانشگاه ها داشتيم، هرگز طبقه #روشنفكر دانشگاهي نداشتيم كه در بحراني ترين اوضاع ايران در نزاع و چند دستگي با خودشان باشند و از مردم بريده باشند و از آنچه كه بر مردم مي گذرد چنان آسان گذرند كه گويي در ايران نيستند! تمام عقب ماندگي هاي ما به خاطر عدم شناخت صحيح اكثر روشنفكران دانشگاهي از #جامعه_اسلامي_ايران بود و متأسفانه هم اكنون هم هست!»
✍️ امام خمینی (ره)
📚(صحيفه نور، جلد12، ص 207)
⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار
#اختصاصی
🔶 موضوع |روشنفکری انقلاب، آری یا خیر؟!
🎙استاد رحیمپور ازغدی
بخش نخست
همایش "روشنفکر مطهر، سه روز با روشنفکری انقلاب اسلامی"
بسیج دانشجویی دانشکده الهیات دانشگاه تهران
⏰ 14 اردیبهشت 98
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
روشنفکری مطهر 1.mp3
35.18M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |#روشنفکری_انقلاب ، آری یا خیر؟!
🎙استاد #رحیمپور_ازغدی
بخش نخست
🔹مدعیان نوعی روشنفکری دینی در عرصه فرهنگ سرهنگ وار عمل کردند و مطهری را آنگونه به شهادت رساندند. مطهری با انواع التقاط مبارزه کرد از تحجر و نفی اجتهاد تا روشنفکریهای سکولار و هر کدام از این جریانها اتهامهایی را به او وارد کردند.
🔹شهید مطهری با اصل ضرورت روشنفکری دینی کاملاً موافق است و تعریف میکند که قشری به وجود آمد که به طور حرفهای درس حوزه نخوانده است اما علایق اسلامی و مطالعات اسلامی دارد، اطلاعات عمومی و خارجی به روزی دارد، با مکاتب رقیب آشناست اما از طرفی هم تحت تأثیر آنها قرار گرفته است، نگاه عمیق ندارد و افکارشان متناقض است ضمن آنکه زبانشان مؤثر است و بهتر میتوانند با جامعه ارتباط برقرار کنند.
⚜️ @Taammolat74
🎉 #روز_دانشجو را به تو تبریک نمیگویم
تو را به این روز تبریک میگویم
که این روز بی تو، و بی حس “آرمان خواهی”
و “ایمانت به حق طلبی”، وجودی بی معناست...
روز دانشجو مبارک🌸🌸🌸
❇️امام صادق عليهالسلام:
لَستُ اُحِبُّ أن أرَى الشّابَّ مِنكُم إلاّ غادِيا في حالَينِ : إمّا عالِما أومُتَعَلِّما
دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم:
دانشمند يا دانشجو.
📚 الأمالى، طوسى، ص ۳۰۴
🔻پ.ن:
پوستر (راه علم)، طراح: مهدی زارع-میبد
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @nasra_yazd
🔰 ساختار آموزشی شکست خورده است!
✍️ محمدحسین بادامچی
🔸به نظر من ساختار آموزش عالی ما بی سر و صدا شکست خورده و این شکست را حدود سالهای 1390 عده2ای درک کرده بودند. مهمترین نماد این شکست، بی معنایی رشتههای مهندسی است. ما بیشترین تعداد مهندس را در جهان داریم و این وحشتناک است. از طرفی به هیچ وجه کشوری صنعتی نیستیم.
🔹دانشجویان علوم انسانی عمدتا خیلی نظری و بیرون از مرکز به مسائل نگاه میکنند و در حاشیه هستند. هم در حاشیه قرار داده شده اند و هم خودشان به این عادت کرده اند و با امور انتزاعی بیشتر مشغولند. بچههای علوم انسانی از همان دوره مدارس، این حس بیرون از گود بودن و جدی گرفته نشدن، به آنها القا شده.
🔸به وضوح مشخص است که ساختار آموزش عالی (وقتی میگویم آموزش عالی منظورم کلا آموزش است) شکست خورده. در حالی که هنوز ساختار سابق ما در بخش عمده ای از آموزش عالی و آموزش و پرورش ما کارش را ادامه میدهد و مهمترین شاخصش، مفهوم «پیشرفت علم» است. پیشرفت علمی، یعنی تعداد مقالات، ثمره کل این نوع آموزش است.
💢الان مثل ما مثل یک کشتی است که در حال غرق است اما بالای آن هنوز عده ای مشغول کنکور و صرف انرژی هستند. این جریان خیلی آگاهانه به سمت فضای کسب و کار هم هدایت میشود. این هم حاصل توهم تکنوکراتهاست. الان شرکتها وارد دانشگاهها شده اند و حریمها را رد کردهاند . استاد دانشگاه رسما در اتاقش شرکتداری میکند!
🔸 این نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی اوایل دهه 90 شکست خورد و این صدای شکستن را عده ای شنیدند و این شنیدن به #جنبش_ناراضیان مربوط است.
⚜️ @Taammolat74