eitaa logo
تاملات
743 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
341 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 اطلاعیه 🔶 نشست علمی |بررسی و نقد سریال های گاندو ، خانه‌امن ، آقازاده 🔹حجت الاسلام اسداوغلی کارشناس و مدرس و کارگردان سینما اندیشکده ذکر . 🌐 https://www.instagram.com/andishkadeh_zekr/ ⏰ پنجشنبه ۲۰ آذر ، ساعت 21 ⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |نظام سازی مبتنی بر اسلام؛ وظیفه روشنفکری انقلاب 🎙حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسمی همایش "روشنفکر مطهر، سه روز با روشنفکری انقلاب اسلامی" بسیج دانشجویی دانشکده الهیات دانشگاه تهران ⏰ 15 اردیبهشت 98 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
روشنفکری مطهر 4.mp3
31.85M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | مبتنی بر اسلام؛ وظیفه 🎙حجت‌الاسلام 🔹روشنفکری در ذاتش چیز بدی نیست. روشنفکری اگر به معنای حرکت رو به جلو و مقابله با ارتجاع باشد، بسیار هم امر پسندیده‌ای است. یک وقت هست که انسان در تفکر خود هر پیشرفت و هر امر نوئی را محکوم می‌کند. چنین شخصی در نقطه مقابل روشنفکری قرار دارد که قطعاً ناپسند است. 🔹ما با جریانی که من نام آن را روشنفکری بیمار در عرصه ساخت نظام اجتماعی می‌گذارم مواجه هستیم. در نقطه مقابل جای شهید مطهری‌ها خالی است. ما امروز در عرصه‌های نظامی اجتماعی به صدها شهید مطهری نیاز داریم که اینها بیایند و با یک حرکت رو به جلو، یعنی حرکتی به سمت حاکمیت دستورات اسلام در ایران و در جهان اقدام کنند. 🔹قانون تجارت قانون زمان شاه است. ما هنوز وقت نکرده‌ا یم. ما که می‌گویم یعنی مجتهدین، حقوق‌دان‌ها، متفکرین ما هنوز وقت نکرده‌اند قانون تجارت اسلامی را بنویسند. کجا اقتصاد ما اسلامی است؟ من به جرئت عرض می‌کنم که اقتصاد ما حتی ده درصدش هم اسلامی نیست. 🔗 برای شنیدن سخنرانی قبلی این نشست اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |عقلانیت در اندیشه آیت‌الله خامنه‌ای 🎙رسول لطفی جلسه چهارم بحث و گفتگو کانال گام دوم ⏰ 21 آذر 1399 ⚜️ @gamedovomenghelab ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
هدایت شده از R lotfi
عقلانیت در اندیشه آیت الله خامنه ای1.mp3
8.13M
🔸بیان مختصری از عقلانیت در منظومه فکری آیت الله خامنه ای 🔹عقلانیت اسلامی، گوهر تمدن نوین اسلامی است و تا زمانی که این عقلانیت مترقی و پیشرو خلق نشده و عینیت پیدا نکرده باشد، صحبت کردن از امکان تمدن نوین اسلامی دشوار است 🔸ویژ‌گی های عقلانیت اسلامی 💢 موضوع جلسه امشب: انواع عقلانیت های درون گفتمان اسلام و نقد عقلانیت نومعتزله ⚜️ @Taammolat74
هدایت شده از R lotfi
عقلانیت در اندیشه آیت الله خامنه ای2.mp3
21.68M
🔸مدل‌های مختلف عقلانیت در سنت تاریخی جهان اسلام 🔹معرفی و نقد جریان نومعتزله (متقدم و متاخر) 🔸جریان فکری نومعتزله و نسبت آن با روشنفکری دینی 🔹 نقد عقلانیت معتزله و آسیب شناسی آن از منظر عقلانیت شیعی ⚜️ @Taammolat74
هدایت شده از R lotfi
عقلانیت در اندیشه آیت الله خامنه ای3.mp3
9.3M
پاسخ به پرسش‌ها 🔹 آیا عقلانیت اسلامی منجر به محافظه کاری می شود؟ چرا عقلانیت اسلامی مخالف با مذاکره است؟ 🔸 چرا انقلاب اسلامی مخالف با عقلانیت مدرن است؟ آیا عقلانیت اسلامی مخالف پیشرفت و تکنیک است؟ ⚜️ @Taammolat74
🔰 چرا ما دچار بن‌بست شدیم؟ ✍️ حسین کچوئیان 🔸اداره بر اساس اصول و قواعدی که دارد، عمل می‌کند. این فقط ساختمان نیست. اما وقتی شما صرفاً یک ساختمانی درست کردید و یک ظواهری از این چیزها را گذاشتید، در ایران می‌شود چیزی که هیچیک از کارکردهای بروکراسی را نمی‌تواند انجام دهد و تبدیل به معضل می‌شود.در مورد در اینجا هم همینطور است. 🔹یعنی ما یک شیر بی یال و دم و اشکمی درست کردیم. همه چیزهای تجدد وقتی آمده، چون اساس آن بر مبنای انتقال تمدنی درست، انجام نگرفته و فقط یک ظواهری بوده است، صرفاً یک اسمی با بعضی از خصوصیات به اینجا آمده، یک گرته برداری ناقص صورت گرفته است. 💢لذا می‌بینیم روشنفکران ایران و اصولاً روشنفکران جهان سوم، مصیبت‌اند و عامل غرب و هستند. مرحوم شریعتی بر اساس تیپ ایده‌آل روشنفکری، نقد می‌کند و می‌گوید شما مادامی که روشنفکر می‌شوید، ارزش‌های جامعه خود و دین را طرد می‌کنید و در تعارض کامل با جامعه خود قرار می‌گیرید، پس روشنفکر نیستید. 🔸البته ایشان فرض کرده که روشنفکری هست و نقد کرده است. ما می‌گوئیم اصلاً روشنفکری وجود ندارد. آنچه در اینجا اتفاق افتاده یک شیر بی‌یال و دم و اشکمی است که فقط یک عنوانی از آن مقوله دارد و نسبتی با جامعه خود ندارد. اگر کسی بخواهد کارکرد تمدنی روشنفکر را در جامعه خودش داشته باشد باید به عالم دینی یا کسی مثل خیابانی، میرزاکوچک خان،حضرت امام و… تبدیل شود. اینها و هستند که در ربط با جامعه خودشان بعضی از کارکردهای روشنفکری را به تناسب جامعه خودشان اجرا می‌کنند. ⚜️ @Taammolat74
🧠 🔸با دیدن این تصویر که ساعتی شنی را بر پهنه ی وسیعی از شنهای بیابان نمایش میدهد، به یاد کتابی از افتادم. عامری، که فیلسوفی ایرانی و از اهالی نیشابور است و از نظر زمانی در حد فاصل و ست، کتابی دارد با عنوان الأمَدُ عَلَی الأبَد. او در عنوان درخشان این کتاب، همزمان به نقاط اشتراک و افتراق انسان و ابدیت اشاره میکند. 🔹منظور از واژه ی أمَد، که به معنای مقدار متناهی و محدودی از زمان است، انسانی است که از طرفی در ماهیت زمانی خود با ابدیت مشترک است (چراکه هر دو از سنخ زمانند) و از سویی به لحاظ حدود وجودی خود با او تفاوت دارد. این زمان محدود (الأمد)، در عین حال بر مرکب ابدیت سوار است (علی الأبد). زیرا خود او نیز تکه ای از همان زمان بی کرانه و بی مرز است. به عبارت دیگر زمانمندی انسان، دلالتی پارادوکسیکال دارد: هم فناپذیری او را آشکار میسازد و هم بر پیوند او با جاودانگی تاکید میورزد. ⚜️ @Taammolat74
🔰 فقه مضاف، صحیح نیست! ✍️ حجت‌الاسلام اعرافی 🔸بنده با تعبیر «» موافق نیستم زیرا عنوان دقیق نیست. این عنوان فقه مضاف از عنوان فلسفه مضاف وام گرفته شده است. این عنوان «مضاف» در فقه رهزن است، گویا و رسا نیست زیرا کلمه مضاف مشترک لفظی است بین دو معنی: 1ـ مضاف به این معنا که در باب اضافه بیان شده است یعنی چیزی از شئون چیز دیگر باشد و اضافه به آن بشود مانند «غلام زید». این معنای اضافه نشانگر وابستگی است. عنصر اول وابستگی دارد به عنصر دوم. این معنی در ادبیات به کار رفته است که به معنای لغوی نزدیک است. 2ـ معنای دوم مضاف که بیشتر در فلسفه به کار رفته است، مضاف در مقابل مطلق است. نظیر فلسفه مضاف در فقه نیز فقه مضاف و مقید داشته باشیم. اصطلاح آب مضاف و آب مطلق داریم. 🔹گاهی مضاف در مقابل وصف علمی قرار می‌گیرد یعنی علم محدود در مقابل علم کلی. این در جایی است که در واقع علم به یک قلمرو خاصی بپردازد و موضوع آن چیز مقیدی باشد. موضوع علم مطلق مانند فلسفه که کلی است، در مقابل آن علم مضاف است که موضوعش مقید است مانند فلسفه‌های مضاف. موضوع فلسفه کلی، موجود بما هو موجود است و فلسفه مضاف خاص است همانند فلسفه جامعه، سیاست، اقتصاد و آموزش و پرورش، فلسفه اخلاق و ... این یکی به موجود خاص و مقید پرداخته است. 🔸معنای دوم مضاف، مضاف قید علم قرار می‌گیرد و محدوده‌ی علم را مشخص می‌کند. برخی معتقدند که «فقه مضاف» داریم؛ این اضافه اشراقی است و از فلسفه مضاف الهام گرفته شده است. پس واژه مضاف از فلسفه گرفته شده است و گاهی در فقه نیز به کار می‌رود. 💢به نظر ما در فقه این اصطلاح وجه ندارد زیرا فقه کلی نداریم تا در مقابلش فقه محدود داشته باشیم، تمام فقه مربوط به افعال مکلفین است. موضوع فقه در همه‌جا و همیشه خاص است. مراد طرح کنندگان این تعبیر از «فقه مضاف»، است، موضوعاتی مانند پزشکی، بانک، بیمه و ... این موضوعات همانند اجاره، صلات و ... معین و محدود است. گرچه تعبیر مضاف در فلسفه، نوعی جدید بودن را می‌رساند اما موضوع ، موجود خاص است در مقابل موجود بما هو موجود قرار دارد. اما در فقه دو نوع موضوع (کلی و جزیی) نداریم. برش جدید است، برش‌های جدید در مقابل برش‌های قدیم است. 📚 درس خارج فقه تربیتی، 27 مهر 1395 ⚜️ @Taammolat74
📣 اطلاعیه 🔶 برنامه تلویزیونی | چراغ مطالعه فصل چهارم چراغ مطالعه از امرز یعنی ۲۲ آذر آغاز خواهد شد و تا پایان سال ادامه خواهد داشت.‌ چراغ مطالعه در این فصل در ۱۳ قسمت با نویسندگان و مترجمان آثار حوزه علوم اجتماعی به گفتگو خواهد نشست. . . ⏰شبکه 4 سیما، شنبه‌ها ساعت 21 ⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |گستره دین 🎙آیت الله مصباح یزدی جلسه پنجم ⏰ 29 مهر 1380 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
گستره دین 5.mp3
7.46M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | 🎙آیت الله جلسه پنجم 🔹اشکالات استاد به تعریف جامعه‌شناسان از دین: جامعه‌شناسان به عنوان اینکه دین یک پدیده اجتماعی، تلاش کردند تعریفی از دین ارائه بدهند که معنای مشترکی بین ادیان بیابند و آنرا تعریف دین قرار دهند. اکثریت آنها دین را عبارت از اعتقاد به امر مقدس قرار داده‌اند که بر اساس آن رفتارهایی را انجام بدهند. 🔹اساسا روش این افراد غلط است! مفهوم دین و مذهب و سایر مفاهیمی که در علوم انسانی و اجتماعی به کار می ‌رود، مفاهیم انتزاعی است و اینگونه نیست که بخواهیم با معیار علمی و ساینتفیک آنرا سنجش کنیم! بلکه باید به عرف و اهل آن مراجعه کرد. 🔹به فرض اینکه اعتقاد به امر قدسی را بپذیریم که جنس برای حقیقت تمام ادیان است، با این حال جنس تمام ماهیت شیء نیست! ماهیت زمانی تمام می شود که فصل آن روشن شود. در نتیجه باید به تبیین فصل آن نیز بپردازیم. دین آنگاه دین است که علاوه بر امر قدسی، اعتقاد به الاه واحد(توحید) نیز اضافه شود. این موجب مغالطه بسیاری شده است. 🔗 برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰تئوریسین عقلانیت انقلابی ✍️ رسول لطفی 📍آیت الله مصباح یزدی(حفظه‌الله) از چهره‌های طراز علمی، اندی
🔰 آیت‌الله مصباح‌یزدی و بحران عقلانیت در نیروهای جبهه انقلاب ✍️سیدعلی لطیفی 📍 خبر تاسف‌بار بیماری آیت‌الله مصباح‌یزدی و شرایط نامساعدجسمانی ایشان، اندکی باید ما را به آینده اندیشه و عقلانیت درون جبهه‌ انقلاب حساس کند. هرچند امید می‌رود ایشان سلامتی خود را با دعای مردم به‌دست آورند اما این مانع از آینده بحرانی برای دستگاه معرفتی جبهه انقلاب نخواهد شد و نباید از کنار چنین اتفاق ناگوار به‌راحتی عبور کرد. فقدان این فیلسوف و عالم انقلابی، می‌تواند آینده عقلانیت در اسلام سیاسی را با بحران مواجه سازد. درواقع، فقدان ایشان آغازی بر بحران عقلانیت نظری و تئوریک در سازمان دانش اسلام سیاسی یعنی حوزه علمیه قم خواهد بود. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 آیت‌الله مصباح‌یزدی و بحران عقلانیت در نیروهای جبهه انقلاب ✍️سیدعلی لطیفی 📍 خبر تاسف‌بار بیماری
✔️ [ادامه ...] 🔘 بخش 1 از 3 🔸در حقیقت با تقسیم‌بندی تاثیرگذاری سه‌گانه(نظری، عملی و ابزاری) در 40 سال از عرصه عملی اسلام سیاسی، می‌توان عقلانیت حوزه علمیه قم را در عقلانیت نظری، عقلانیت قوای مقننه و مجریه را در عقلانیت ابزاری و عقلانیت نظام را در عقلانیت عملی تقسیم‌بندی کرد. بنابراین، حوزه علمیه قم و شخص ، متولی عقلانیت تئوریک اسلام سیاسی به‌شمار می‌رود. این عقلانیت طی این 40 سال توانست با ذات‌انگاری حاکم بر عرصه تفکر فلسفی و فقهی بر برخی از بحران‌های نظری دوران اصلاحات فائق آید. 🔹امروزه، آیت‌الله مصباح‌یزدی در مقام یکی از آخرین شاگردان و پیش‌قراولان انقلاب جایگاهی مهم در این عرصه دارد. به‌ویژه آنکه دیگر گزینه‌های این عرصه از 88 به بعد مسیری متفاوت برای خود هدف‌گذاری کرده و این عرصه را برای جولان اندیشه‌های جدید رها کردند. بنابراین، فقدان این متفکر و اندیشمند می‌تواند ثلمه‌ای اساسی و بنیادین بر عقلانیت ذات‌انگارانه حوزه علمیه قم باشد و عرصه را برای ظهور عقلانیت‌‌های غیرذات‌انگار همچون عقلانیت ابزاری فراهم آورد. 🔸 نمونه چنین جریانی را می‌توان تحت عنوان «» در قم مشاهده کرد که قصد دارد مبتنی‌بر نظریه اسلام اجتماعی و تقلیل اسلام به خدمات اجتماعی، آینده جریان اسلام سیاسی را با بحران مواجه سازد و عملا حوزه علمیه قم را از یک سازمان محتوایی برای جمهوری اسلامی ایران و ایده جدا سازد. هرچند این جریان در خلأ نبود سازماندهی درست و جذب نیروهای جوان و خوش‌فکر انقلابی توسط جامعه مدرسین صورت پذیرفته است اما می‌تواند نقش مهمی در تغییر ریل‌گذاری‌ علمای انقلابی داشته باشد و تمام زحمات آنها را طی این 40 سال بی‌ثمر بگذارد. 🔹 نتیجه آنکه با سازماندهی رقیب، حوزه به شرایط پیش از انقلاب و حاکمیت تفکر و فارغ از دغدغه در عرصه قدرت بازخواهد گشت. طبیعتا در نبود شبکه و سازمان منسجم به همراه محوریت عقلانیت واحد، عرصه برای سایر عقلانیت‌ها و ایده‌های آن همچون ایده ، و فراهم خواهد شد و هسته نرم ایده اسلام سیاسی را با تشتت و بحران روبه‌رو می‌کند. ⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه ...] 🔘 بخش 2 از 3 🔹به عبارت دیگر، ناکارآمدی به‌وجود آمده طی این سال‌ها به‌وسیله حاکمیت عقلانیت ابزاری و ایجاد بحران‌های اخلاقی منتج از آن، بیش از آنکه به پای این نوع نوشته شود، به پای عقلانیت ذات‌انگارانه حاکم بر نیز نوشته خواهد شد و فضا برای عرض‌اندام عقلانیت ابزاری و نافضلیت‌مند که در سه ساحت ایده اسلام اجتماعی، اسلام رحمانی و اسلامی ایرانی متجلی است، فراهم خواهد شد. 🔸 به نظر می‎رسد سیر جدایی روحانیت از جامعه از اول انقلاب، تضعیف حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها و تاکید بر تمرکزگرایی در قم، جدایی روحانیت و طلاب از بدنه اجتماعی شهر قم تحت عنوان شهرک پردیسان و ضدیت با جایگاه عرف و سنت‌های مردمی در فقه همگی ناشی از حاکمیت عقلانیت ذات‌انگارانه‌ای که فارغ از تحولات اجتماعی جامعه، مبادرت به تفکر و می‌کند. در چنین شرایطی طبیعی است که این عقلانیت نتواند در عرصه کنش سیاسی، ظهور و بروز کارآمدی داشته باشد و در تدبیر سیاسی تاثیرات مخربی برجا بگذارد. 🔹به نظر می‌رسد به این نتیجه رسید که ایده با بحران ریزش جوانان مواجه است و سعی کرد با جدایی از مشی جامعه مدرسین بر جذب جوانان و ارتباط با آنها متمرکز شود. اما نسبت به عقلانیتی که منجر به جدایی و عدم درک زبان مردم شد، حساسیت نورزید و نگاه انتقادی نداشت. نتیجه آنکه نیروهای جوان با مشی فکری ایشان نیز بر همان سبیل در عرصه سیاسی با کنش‌های ناکارآمد ظاهر شدند. شاید این نگاه انتقادی می‌توانست تاثیر بسزایی در کارآمدی بخش نظری حوزه بگذارد و به‌جای آنکه از طریق اعلامیه و بیانیه از جولان ایده اسلام اجتماعی ممانعت ورزند، با امید به کادرسازی کارآمد، آینده نویدبخشی را برای و رقم می‌زدند. ⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه ...] 🔘 بخش 3 از 3 🔸بنابراین به نظر می‎رسد، ایده اسلام ایرانی ، اسلام اجتماعی و و اسلام رحمانی خاتمی را باید ناشی از نارآکارمدی عقلانیت ذات‌انگارانه تحلیل کرد و معتقدم فقدان آیت‌الله مصباح‌یزدی، را با بحران جایگزینی و معضل تشتت عقلانیت مواجه خواهد کرد. نتیجه آنکه چنین فضای متشت، آینده انقلاب را با جولان بیش از پیش عقلانیت ابزاری روبه‌رو خواهد کرد. چراکه با فقدان مهم‌ترین متفکر این عرصه و تنها گزینه منسجم‌بخش نظری که هم می‌توانست در بدنه جوانان تاثیر بگذارد و هم اینکه همچنان از عقلانیت توجیه‌گر قدرتمندی برخوردار است از دست خواهد داد. 🔹چیزی که رقیب، از قدرت و توانایی بالایی برای سازماندهی و به خط کردن نیروهای فکری و سیاسی برخوردار است و می‌تواند متناسب با شرایط روز، سخنان قابل خریدار واگویه کند. هرچند به شخصه معتقدم که قالبیاف نیز این بحران را به صورت پراگماتیک متوجه شد و سعی کرد با ارائه ایده بر این مشکل فائق آید اما باز هم به ریشه عقلانی این بحران پی نبرد و دقیقا در سیر عقلانیت ابزاری به کنش سیاسی پرداخت. 🔸باید شرایطی فراهم شود تا جبهه انقلاب از عقلانیت ابزاری به عقلانیت عملی یا فرونتیکال سوق یابد و بتواند ضمن توجه به ابزار کارآمد، اهداف فضیلت‌مند و مبتنی‌بر شعارهای انقلاب را محقق سازد و جامعه طعم شیرین انقلاب را بچشد. 💢و الا ما نیز در آینده، به‌دلیل ضعف در عقلانیت نظری و جولان عقلانیت ابزاری دچار بحران‌های اجتماعی همچون بحران بنزین خواهیم شد. چراکه این بحران‌ها بیش از سیاستگذاری درست ناشی از عقلانیتی است که در سیاستگذاری و تصمیم‌گیری نقش برجسته‌ای ایفا کرده و متاسفانه بحران‌های اجتماعی و امنیتی از این جنبه مورد بررسی و تحلیل قرار نمی‌گیرد. 📚 روزنامه فرهیختگان ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | درآمدی بر روانشناسی انیمیشن با محوریت خیال 🎙رسول لطفی جلسه نخست کارگروه روانشناسی دانشگاه اقلید استان فارس به مناسبت هفته پژوهش ⏰ 20 آذر 1399 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
روانشناسی انیمیشن 1.mp3
47.24M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |درآمدی بر با محوریت خیال 🎙 بخش نخست 🔹 نقدی بر روانشناسی مدرن و لزوم عبور از پارادایم‌های پوزیتویستی، نروسایسنسی و اگزیستانسیالیستی به پارادایم فطری، معنوی و علم‌النفسی 🔹 چیستی روانشناسی رسانه و اجمالی از نظریات آن 🔹 روانشناسی انیمیشن چیست ؟ و چه ابعادی دارد؟ تبیین رویکرد اثرگذاری و رویکرد تأثیرپذیری دانش روانشناسی در فهم رسانه‌ها و به خصوص انیمیشن 🔹 خصوصیات انیمیشن‌ها و کودکان و نوجوانان از منظر روانشناسی و اهمیت و ضرورت پرداختن به این موضوع ⚜️ @Taammolat74
من اناری را می کنم دانه به دل می گویم خوب بود این مردم دانه های دلشان پیدا بود... 👤 سهراب سپهری 🍃 ⚜️ @Taammolat74
🔰 ضرورت گذر از فقه اصغر ✍️ احمد رهدار 🔸گذاشتن تمامی تخم مرغ‌های دین و حوزه در ظرف و سبد فقه یکی از خطاهای راهبردی حوزه است و نظام ارزش حوزه هم به همین سمت رفته است. ما دو نظام ارزشی غلط داریم؛ یکی اینکه تمام دین را در فقه خلاصه کردیم و اگر یک شخصیتی مثل آقای قرائتی تمام عمرش را در قرآن سرمایه‌گذاری کند که برای گفت‌وگوهایی بین‌الادیانی به شدت کارآمدتر از فقه است، باز جایگاه ممتازی نخواهد داشت. 🔹شما جایگاه ایشان را با جایگاه یک مدرس معمولی فقه و اصول در حوزه مقایسه کنید. اشتباه دیگر این است که فقه را به حوزه فقه فردی منحصر کردیم و همین امر، ارزش شده است. اگر یک فقیهی در همان دایره فقه، کلان‌تر از ابواب فقهی متعلق به چند قرن قبل حرف بزند فقیه تلقی نمی‌شود. 🔸مسئله بعدی در بحث تغییرات کلان حوزه در بحث کنشی است و آن ضرورت گذر از قم به جامعه شیعه و از جامعه شیعه به دارالاسلام و از دارالاسلام به جهان است. الزامات کنش در جامعه غیر از الزامات کنش در قم است. 🔹الزامات کنش در جهان غیر از الزامات کنش در دارالاسلام است. فقط یک دست فرمان تولید کردیم و آن دست فرمانی است که به ما قدرت حرکت در کوچه‌ و پس‌کوچه‌های قم را می‌دهد، آن هم کوچه‌هایی که به مراکز حوزوی منتهی می‌شود. نتیجه اینکه ما به ندرت روحانی داریم که توان ارتباط با جامعه را داشته باشد. ⚜️ @Taammolat74
🧠 برای ساختن فرزندان. باید نخست خویشتن را بسازی. در غیر این صورت فرزندان را برای نیازهای حیوانی. فرار از تنهایی یا پر کردن چاله های وجودت پدید آورده ای وظیفه تو به عنوان والد. تنها ساختن خودی دیگر نیست، بلکه چیزی برتر است. چیزی همانند آفریدن یک آفریننده. 📚 وقتی نیچه گریست، اثر اروین دیوید یالوم . . . ⚜️ @Taammolat74
🔰خطا جامعه ما کجاست؟ ✍️ علی صفایی حائری 🔘 بخش نخست 🔸من می‌دیدم از زمان تا به امروز که به اصطلاح ما بوده، ما همیشه هدف داشته‌ایم اما راه و طرح و پایش از دیگران بوده و در نتیجه برداشت و منافعش هم از همان‌ها، ما به راه، طرح و به پا فکر نکرده بودیم. به هدف بسیار، اما به نقشه‌ای که ما را برساند، هیچگاه. این نقشه همیشه از دیگران بوده و طرح‌ریزی آنها. 🔹ما حداکثر با آنها ائتلاف کرده‌ایم و بر آنها تکیه کرده‌ایم. درست همان کاری که قرآن نهی کرده است: «لا ترکنوا الی الذین ظلموا فتمسکم النار» و من این آتش گرفتن و سوختن را بارها میتوانستم ببینم. در عرض یک قرن از چندین بار سوختن، از سوختن حکومت عثمانی و تجزیه آن، سوختن و از دست رفتن آن، سوختن در و سوختن در تمام سرزمین‌های به اصطلاح اسلامی و سوختن در جنگ خاورمیانه و.... 🔸من می‌دیدم برای ساختن مبارز، ما بر تکیه داریم و از همان راهی می رویم که آنها می‌روند، در حالی که راه آنها به درد ما نمی خورد و بار ما را به مقصد نمی رساند. آنها میتوانند برای ساختن یک کمونیست و یک فدایی، از دردها و رنج ها، از فقرها و تبعیض ها شروع کنند و با شعارها حرکت کنند و تا سر حد رفاه پیش بتازند، اما ما نمیتوانیم؛ چون حتی در زمینه رفاه هم باید مبارزه کنیم و باید تا سر حد شکوفایی استعدادها و تشکیل جامعه انسانی پیش بتازیم، در حالی که این زندگی مرفه و ایده‌آل و جامعه راحت، بیش از جامعه حیوانی نیست و از استعدادهای عالی انسان در آن نشانه‌ای نیست. 💢این زندگی که در چین یا در سوئد به دست آمده، بدون و ، تنها با غریزه در کندو به دست می‌آید، حتی غیر از عالی‌تر و مرفه‌تر و عادلانه‌تر و کم حرف‌تر. و این است که این جامعه‌ها را من بیش از یک جامعه حیوانی نمی‌شناسم که فقط استعدادهای انسان را به کار گرفته و فکر و عقل و انتخاب و اختیار انسان را به کار گل گماشته است. 🔹من می‌دیدم برای تهیه نیرو هم بر دشمن تکیه داریم و از آنها حرف می‌شنویم، در حالی که به تعبیر قرآن این اطاعت و حرف شنوی چیزی جز عقب گرد نیست و چیزی جز سوختن و از دست رفتن نیست. 📚 مقدمه کتاب اندیشه من ⚜️ @Taammolat74