🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | درآمدی بر روانشناسی انیمیشن با محوریت خیال
🎙رسول لطفی
بخش دوم (نهایی)
کارگروه روانشناسی دانشگاه اقلید استان فارس
به مناسبت هفته پژوهش
⏰ 20 آذر 1399
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
روانشناسی انیمیشن 2.mp3
35.31M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |درآمدی بر #روانشناسی_انیمیشن با محوریت خیال
🎙#رسول_لطفی
بخش دوم(نهایی)
🔹 ظرفیتشناسی انیمیشن برای تولید آثار فاخر و ارائه اثرگذار مفاهیم متعالی، معنوی و ارزشی
🔹مفهوم شناسی خیال از منظر روانشناسان (نظریه فروید و یانگ) و نگاه انتقادی به خیال مدرن
🔹 بررسی ده مولفه جذابیت انیمیشن با محوریت خیال و رویا از منظر روانشناسی
🔹بررسی داستانوارگی نوین انیمیشن
🔹 نظری بر روششناسی تحلیل فیلم و انیمیشن با نگاه روانشناسانه
🔗 برای شنیدن بخش نخست اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🔰 ایرانشهری، اندیشهای محافظهکارانه
به بهانه سالگرد تولد جواد طباطبایی
✍️ یوسف اباذری
🔸 اباذری در جلسه دفاع پایان نامهای که با عنوان «نقدی بر اندیشه #محافظه_کاری در ایران، با تاکید بر اندیشه جواد طباطبایی» در دانشکده ی علوم اجتماعی تهران برگزار شد، به نقش محمد #قوچانی و نشریات او در هژمونیک کردن ایده بازار آزاد در ایران اشاره کرد و گسترش #ایده_ایرانشهری در سطح جامعه را نیز مرهون تریبونی دانست که نشریات قوچانی در اختیار سید #جواد_طباطبایی قرار دادهاند.
🔹او با تاکید بر تعارض بنیادین بازار آزاد و ایدئولوژیهای شوونیستی از جمله ایده ایرانشهری، تبلیغ این دست ایدئولوژیها در نشریات قوچانی را ناشی از ضعف نظری و تناقضات فکری این دو نحله در ایران دانست. اباذری همچنین #ایرانشهری و #باستانگرایی رایج را تفکراتی اقتدارگرا و تداوم جریان ایرانپرستی بعد از مشروطیت دانست که نمود سیاسی آن احزاب سومکا و پانایرانیست بوده و تجلی آن در دوران شاه سابق تابلوی مشهور شاه-خدا-میهنی بود که سرکار استوارها بالای سر خود آویزان میکردند.
🔸بهگفته اباذری این تفکر روایتی مخدوش و ناصحیح از #تاریخ_ایران به دست میدهد که با بسیاری واقعیات تاریخی ناخواناست و در بسیاری موارد از جمله «منشور حقوق بشر کوروش» مبتنی بر فرافکندن مفاهیم و تصورات مدرنی مثل فردگرایی و حقوق بشر به دوران باستان است که در آن چنین مفاهیمی معنایی نداشتهاند.
🔹 استاد علوم اجتماعی دانشگاه تهران، همچنین به تعاملات فرهنگی میان ایران و سایر کشورها و نیروهای قومی و منطقهای در طول تاریخ اشاره کرد که روایات باستانگرایانه نسبت به آنها بیاعتناست. بهگفته اباذری، برای پایان دادن به چرخه #خشونت و جلوگیری از شکلگیری تقابلهای خونین در آینده، یگانه راه دوستی و به رسمیت شناختن حقوق متقابل و همیاری و تعامل و تبادل فرهنگی نه فقط در میان اقوام مختلف ساکن ایران، که میان تمامی ملل و اقوام و گروههای زبانی و دینی و مذهبی #خاورمیانه نگونبخت است که چهل سال است در آتش جنگ و خشونت میسوزد.
💢اباذری با برجسته کردن مشکلات زیستمحیطی خاورمیانه، بر ضرورت تعامل برای حل این مشکلات و فراهم کردن امکان تداوم حیات در این منطقه که یکی از مهمترین مهدهای تمدن بشری است تاکید کرد و افزود: #شوونیسم و #بازار_آزاد مهمترین موانع این راهحل عقلانی هستند.
⚜️ @Taammolat74
عقـل کل حیـران شـده در عــشق او❤️
خودچه شد این عقل سرگردان ما
هر که آمد سوی ما با ما نشست
غـرقـه شـد در بـــحر بـی پایان ما
👤 شاہ نعمت اللہ ولی
#شاعرانه🍃
⚜️ @Taammolat74
🔰لزوم نشر گفتمان انقلاب در جامعه
✍️ آیتالله میرباقری
🔸ما بايد گفتمان انقلاب اسلامي را در حضور فرهنگ عمومي و حتي فضاهاي نخبگاني و تخصصي مان نشر بدهيم تا آن گفتمان بر گفتمان توسعه غربی غالب بشود و الا گاهی راه انقلاب اسلامي به وسيله ي دوستان خود ما كه توجه به علم گفتمان انقلاب اسلامي ندارند سد مي شود و و جدي تر اين است كه اين گفتمان از طريق كارهاي تخصصي مثل توليد علم، الگوی پیشرفته اسلامي و سبك زندگي اسلامي پشتيباني بشود.
🔹انقلاب اسلامي در دنيايي [مطرح شد] كه تمدن مادي و پرچمداران آن تک صدایی در جهان راه انداخته بودند و يك راه يك طرفه اي را پيش روي جامعه ي جهاني گذاشته بودند که سعادت بشر امنيت بشر و رسيدن به پيشرفت و عدالت و اين آرمان هايي كه به نحو مجمل آرمان عمومي بشر هستند راهي جز جدا كردن مسير پيشرفت اجتماعي از مسير انبياء و دين و از مفاهيم ماورايي ندارد؛ و بين خودشان هم الگوهاي مختلف فکری داشتند ولی به تعبير مرحوم شهيد مطهري اينها دو لبه قيچي هستند كه هر دو ريشه درخت اسلام و معنويت و اديان الهي را قيچي مي كنند.
🔸در اين شرايط امام(ره) آمده يك راه جديدي باز كردند و يك معبر جديدي زدند و اين انسداد تاريخي كه آنها ايجاد كرده بودند را از بين بردند و راهی درست كردند و فرمودند كه مسير رسيدن به سعادت و پيشرفت از مسير پيروي از انبياء و اديان الهي و از مسير معنويت و اسلام عبور مي كند. اين حركتي كه امام آغاز كردند با برنامه ريزي ايشان به پيروزي رسيد و به تعبير حقير مفعوم قدرت و شاخصه ها و مؤلفه هاي قدرت را امام تغيير دادند.
⚜️ @Taammolat74
🧠 #فلسفیدن
زندگی در چشم برخی آدمها خواب و خیالی بیش نیست. این گمان گاهی به من هم دست می دهد. وقتی آن مرز و محدودیتی را میبینم که پویایی و پژوهندگی آدمی اسیر حصار آن است، وقتی میبینم هدف همه سختیها، تأمین نیاز زندگی است و هدف این تأمین باز به سهم خود افزودن بر روزهای همین زندگی سخت، یا وقتی میبینم دلخوشی آدمی به آن اندک دستاوردهای دانش و پژوهش، بر توهم و تسلیم پایه دارد و از این حیث آدمی صرفا اسیری است که دیوارهای سیاه چال خود را با تصویرهایی رنگین و چشم اندازهایی زیبا میآراید...همه این چیزها مرا به بهت میاندازد!
همهٔ بزرگان و آموزگاران و مربیان معتقدند بچه خودش نمیداند برای چه این یا آن چیز را میخواهد. ولی اینکه بزرگترها هم مثل بچه در دامان زمین تاتی میکنند و مثل بچه نمیدانند از کجا آمدهاند و به کجا میروند، و در کار و کردارشان حتی آن هدف راستین و روشنِ بچه هم نیست و مثل بچه هم به حکومت با ابزار نانقندی و توسری تن درمیدهند، واقعیتیست که بسا بسیاری نپذیرند، حالی که بهگمان من این واقعیت روشنی روز را دارد!
📚 رنجهای ورتر جوان، یوهان فون گوته، ص 21--22
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 ایرانشهری، اندیشهای محافظهکارانه به بهانه سالگرد تولد جواد طباطبایی ✍️ یوسف اباذری 🔸 اباذری در
🔰 نقدی بر بازنگری طباطبایی درمورد ولایت فقیه
✍️ سیدجواد میری
🔸از مجموع سخنان و نوشتههای مختلف #طباطبایی مخصوصا کتاب #خواجه_نظام_الملک، این نکته به دست میآید که اگر هر حکومتی در تمدن ایرانی بخواهد خود را ذیل مفهوم خلافت تعریف کند و درصدد بقاء نیز باشد، محکوم به شکست است. تداوم نهاد #سلطنت در زمان پس از اسلام نیز به همین دلیل است که خود را ذیل مفهوم خلافت تعریف نکرده است و در بهترین حالت، در کنار نهاد سلطنت نهاد دیانت ایجاد میشود. طباطبایی مدعی است که اگر جمهوری اسلامی در قالب ولایت فقیه درصدد تداوم و بقاء است باید خود را از مدار خلافت خارج کند! بدین معنا که نباید ایران را ذیل امت اسلامی تعریف کند و بگوید ولایت فقیه رابط خدا و مردم است بلکه باید درمورد مفهوم #ولایت_فقیه بازنگری شود.
🔹یکی از مختصات این بازنگری این است که #ولی_فقیه نباید امور حکومت را ذیل #شریعت تعریف کند و به صورت فرضی اگر در جایی میان امر حکومتی و امر شرعی تضادی شد آنگاه امر شرعی باید خود را ذیل امر حاکمیتی بازتعریف کند. اساس حکومت و حاکمیت نباید إعمال و اجرای احکام شریعت باشد و اگر حکومتی به این سمت برود به دلیل وجود آرایش خاص و مستحکم فرهنگی در #تمدن_ایرانی، آن حکومت محکوم به شکست و نابودی است.
🔸از نظر او تداوم یک حکومت در تمدن ایرانی منوط به اتصال به سلطنت است. تداوم ایده ولایت فقیه هم نیازمند بازسازی آن، ذیل ایده سلطنت است نه ذیل ایده خلافت. در اندیشه طباطبایی، منافع ملیِ صرف اصالت پیدا میکند. این اندیشه به یک معنا شبیه همان گفتوگویی است که میان #امام_خمینی(ره) و بازرگان هم وجود داشت که بازرگان می گفت:« تفاوت من و آقای خمینی در این است که ایشان، ایران را برای اسلام می خواهد اما من اسلام را برای ایران می خواهم.»
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 بازاندیشی و آسیبشناسی درس خارج حوزه علمیه قم 🔸آقای احمد مبلغی از اساتید و پژوهشگران جدی حوزوی و
🔰بیتوجهی به جنبه آموزشی
✍️ احمد مبلغی
🔸تعداد زیادی از دروس خارج رایج، بیشتر دارای جنبه آموزشی هستند و بعد پژوهشی در آنها بسیار کمرنگ و ضعیفتر از میزان موردنیاز میباشد. گاهی اوقات، استاد و شاگرد در این امر شریکند و در بسیاری از موارد نیز بار انجام پژوهشها تنها بر دوش استاد نهاده شده است و شاگردان، آنگونه که باید به انجام پژوهشهای ضروری ویژه خود نمیپردازند.
🔹 در حاشیه قرار گرفتن پژوهش در درس خارج، سبب می شود که بسیاری از این دروس، نه تنها سبب پیشرفت علم نشده، بلکه گاهی چندگام با موقف و وضعیت مطلوب کنونی نیز فاصله داشته باشند. از اینرو با تأسف، مشاهده می شود که گاهی در برخی از عرصهها، علم مکتوب بسیار قوی تر و جلوتر از علم شفاهی است که در دروس خارج جریان دارد.
📚 درس خارج و گامهای اجتهاد ، ص67
🔗 برای خواندن بخش قبل اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |از ترور شهید فخریزاده تا ترور روحانی؛ ابهام و هنر پیشبینی ناپذیری
🎙استاد دکتر حسن عباسی
گفتوگو با خبر فوری
⏰ ۲۰ آذر ۹۹
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @Hasanabbasi_ir 👇👇👇
KhabareFori.mp3
30.86M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |از ترور #شهید_فخریزاده تا ترور روحانی؛ ابهام و هنر پیشبینی ناپذیری
🎙استاد دکتر #حسن_عباسی
گفتوگو با خبر فوری
🔹تحلیل بسیار خوب از ترور شهیدفخری زاده و وضعیت جنگ اطلاعاتی و بازتولید جنگ سرد در قرن جدید
🔹در جنگ سخت شفافیت، تولید قدرت میکنه، مثل ماجرای عین الاسد یا حمله به مواضع داعش و... که ابهامی نداره، اما در #جنگ_اطلاعاتی ابهام در روایتها دست ما رو برای پاسخ به دشمن باز میگذاره! تو این جنگ صبر نقش کلیدی داره!
.
.
⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |گستره دین
🎙آیت الله مصباح یزدی
جلسه هفتم
⏰ 13 آبان 1380
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
گستره دین 7.mp3
10.82M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |#گستره_دین
🎙آیت الله #مصباح_یزدی
جلسه هفتم
🔹برای فهم دین باید به اهل عرف خودش مراجعه کرد. لذا برای فهم دین اسلام باید به سراغ قرآن و سنت برویم.
🔹بررسی معانی دین در قرآن کریم:
1- دین به معنای جزاء
2- دین به معنای قوانین و مقررات عملی (ارزشها و باید ونبایدها)
3- دین به معنای اعتقادات و قوانین و مقررات (هستها و نیستها، ارزشها و باید ها و نبایدها)
🔗 برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🔰چهار دلیل برای توضیح اینکه چرا فضای مجازی خشمآلودهتر از فضای حقیقی است!
✍️ محمد معماریان
📍«به این فکر میکنم که حساب توییترم را پاک کنم. کسی که مرا بشناسد میداند که این حرف سنگینی است. چند سال قبل با شوق فراوان به توییتر آمدم. چیزهایی کشف کردم که هیچوقت خوب به آنها فکر نکرده بودم و طنز سوررئال آنجا در ساعتهای طولانی اتوبوسسواری سرم را گرم میکرد. با دوستان جدیدی آشنا شدم و کار پیدا کردم؛ اما الآن همینکه به توییتر میروم احساس اضطراب، رنجش و ملالت را تجربه میکنم و فقط هم من نیستم. شماره دوستانی از دستم در رفته است که میگویند: هرچه بیشتر به توییتر سر نمیزنم، خوشحالترم.» این حرفها به گوشتان آشنا میآید و با آن حداقل قدری همدلی میکنید؟ این جملات را تانیا گلاید، رماننویس و روزنامهنگار بریتانیایی، اکتبر ۲۰۱۴ در بخش روانپزشکی ژورنال لنست نوشته است. عنوان یادداشتش هم این است: «رسانههای اجتماعی: مسموم به خشم.»
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰چهار دلیل برای توضیح اینکه چرا فضای مجازی خشمآلودهتر از فضای حقیقی است! ✍️ محمد معماریان 📍«به
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 1 از 2
🔸خشم جاری و ساری در فضای مجازی چنان پدیده آشکاری است که کمتر کاربری از تجربه آن در امان مانده است؛ خواه ابراز خشم خودش یا مواجهه با ابراز خشم دیگران. ولی تحقیقات تجربی متعددی نشان دادهاند که جامعه پیرامونیمان، تقریباً هرجا که باشیم، به اندازه نسخه مجازیاش به صورت عریان خشمآلوده نیست. شاید گاهی وسوسه شویم که با یک خطای روششناختی روشن، این دو نسخه را متناظر بدانیم و خشم مجازی را یک پارامتر پیشبینیکننده خشم واقعی در جامعه حساب کنیم؛ اما عوامل متعددی در کارند که فضای مجازی را برای خشمآلودگی مستعدتر از فضای واقعی میکنند.
1️⃣ یک دلیل پایهای ماجرا، غیرفیزیکی بودن تعاملات مجازی است. این نکته «بیبدن بودن» را هربرت درایفوس با قدرت پیشگویی کمنظیرش در سال ۲۰۰۱ در کتاب «درباره اینترنت» هشدار داده بود و پس از او هم متفکران سرشناسی روی آن انگشت گذاشتهاند. شری تورکل در سال ۲۰۱۱ در کتاب «تنها کنار هم» مینویسد: «این روزها در شبکههای اجتماعی شاهد مشاجرههایی هستیم که تنها دلیل اوجگیریشان، فقدان حضور فیزیکی برای تعدیل ماجراست.» وجود بدن در تعاملات فینفسه محدودیتآفرین است و همین محدودیت میتواند خشمها را کنترل کند.
2️⃣ یک عامل دیگر که در این راستا نقشی پارادوکسوار بازی میکند، سهولت ارتباط است. ارتباطگیری هرچه سهلتر شود، تأمل پیرامون هزینه-فایده انتقال پیام کمتر میشود. این تأملات هزینهفایدهای، این سبکسنگین کردنها، در ارتباطات غیرسهلتر نقش پررنگتری در کنترل تعاملهای ناخوشایند و منفی بازی میکنند و حذفشان موجب افزایش بروز چنین تعاملهایی میشود. بهعلاوه، این تصور وجود دارد که آنچه در چنین فضاهای مجازیای میگوییم هزینهای برای خود یا جامعهمان به دنبال ندارد، بویژه اگر تحت نقاب و پوشش حرفهایمان را بزنیم.
⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 2 از 2
🔸 این تصور البته مخدوش است چون تأثیر این فضا بر نگرشهای مردم قطعاً تبعات ملموسی برای کل جامعه دارد که هیچیک از ما را مصون نمیگذارد، ولی وجود این تصور موجب میشود بیپرواتر عمل کنیم. همین سهولت، چه سهولت ارتباطگیری و چه سهولت قطع ارتباط با کاربران مشخص، حتی میتواند انگیزه بیشتری برای فرافکنی خشمها شود: وقتی از جای دیگری خشمگین هستیم، گاهی اوقات عصبانیتمان را به طریقی دیگر، به بهانه سوژهای دیگر، بر سر فردی دیگر خالی میکنیم. فضای مجازی با امکانات خود میتواند تشدیدکننده این رفتار شود.
3️⃣ یک عامل ظریف دیگر، تحتنظارت دائمی بودن در فضای رسانهای نوین است که استرسآفرین میشود تا زمینهساز بروز خشم شود. منطق تجاری جلبتوجه در اقتصاد توجهمحور فضای مجازی هم عامل دیگری است که هم ابراز خشم را جذاب میکند و هم پوشش دادن اتفاقات ناخوشایند و منفی و خشمآلوده جامعه واقعی در فضای مجازی را جذابتر از اتفاقات خوشایندش میکند؛ که این میل ذاتی رسانه به سیاهنمایی، خودش شایان یک بحث مجزا در تحلیل این فضاهای رسانهای
است.
4️⃣ عامل مهم دیگر هم آن است که فقدان زمینه غنی و مایهدار در ارتباطات میانفردی، چندین تأثیر مهم در حوزه خشم دارد: میتواند محرّک بروز خشم ناشی از سوءتفاهم شود، میتواند باعث شود آنچه را خشم نیست خشم بپنداریم و واکنشی نشان بدهیم که سلسله واکنشهای خشمآلود هم معمولاً یک حلقه بازخورد مثبت شکل میدهد که حالت افزایشی دارد و میتواند چشم ما را بر جزییاتی ببندد که وجهه انسانی پدیده خشم را شکل میدهند یعنی خشم را مجزای از فرد خشمگین ببینیم که این هم فینفسه تجربه حادتری از خشم را رقم میزند. با این اوصاف، که عموماً مختص یک فرهنگ و مکان و زمان خاص در تجربه فضای مجازی هم نیستند، بهتر میشود فهمید چرا آن کلمات تانیا گلاید برایمان آشناست.
⚜️ @Taammolat74
📮این روزها خیلی صحبت از کلیدواژه "#از_مدار_خارج_شده" میشود. اما در حقیقت سالها است خود #تلویزیون از مدار خارج شده، به این معنا که با فاصله گرفتن از نظر، سلیقه و دیدگاههای مردم و محدود شدن به یکسری دیدگاههای سلیقهای مدیران، صداوسیما مسیری را در پیش گرفته که این مسیر نمیتواند در جهت فرهنگسازی جامعه نقشآفرین باشد.
⚜️ @Taammolat74
💠 کارکردهای بالقوه رسانهها برای #سلبریتی ها
▫️متعدد سازی سلبریتی؛ دیده شدن و شهرت بخشی به انواع سلبریتی ها در حوزه های مختلف.
▫️خلق سلبریتی؛ فرصت بخشی به عموم افراد عادی برای سلبریتی شدن.
▫️تداوم بخشی؛ پوشش رسانه ای مستمر زندگی و دستاوردهای یک سلبریتی.
▫️پرورش مورد توجه عموم؛ توجه به جنبه های خصوصی زندگی سلبریتی.
▫️تولید تصاویر سلبریتی و واردکردن آنها به زندگی روزمره مخاطبان
▫️ایجاد صمیمیت؛ آشناسازی چهره سلبریتی در عین دوری او از مخاطب.
💠 همچنین میتوان مواردی را به عنوان کارکردهای بالقوه سلبریتیها برای #رسانه ها عنوان کرد:
▫️سودآوری برای رسانه ها بخصوص از مسیر جذب آگهی های بازرگانی.
▫️افزایش مخاطبان ( با واسطه که این نیز موجب سودآوری میشود)
▫️اعتباربخشی؛ احساس افزایش اعتبار و محبوبیت رسانه نزد عموم.
▫️فراگیر شدن رسانه ها و حس عبور از مرزهای زبانی و ناحیه ای با کمک سلبریتی ها
⚜️ @Taammolat74
🔰 رسانههای نوین سطحیترین درگیری ذهنی را با مخاطب دارد!
✍️ سید مهدی ناظمی
🔸رسانههای نوین میتوانند معانی و مفاهیم را انتقال دهند. اما این امکان را ندارند که آن معانی و مفهوم شکل جمعی به خود بگیرند. شما در تلویزیون و رادیو این امکان را دارید که ایدئولوژی را بسط بدهید. شورش و بلوا ایجاد کنید. اما در رسانههای جدید به تنهایی امکان ایجاد یک حرکت ایدئولوژیک وجود ندارد.
🔹اگر در مقاطعی هم در کشور ما شاهد بودهایم که شبکههای اجتماعی پشت این کار قرار میگیرند، برای زمانی ست که یک پشتوانه عینی دیگری ایجاد شدهاست که شبکههای اجتماعی در کنار آن قرار گرفتهاند. در شبکه اجتماعی رویداد اتفاق میافتد اما این رویداد، معنازا نیست. به طور مثال شما در دنیای قدیم وقتی یک کتاب را میخواندید ممکن بود یک معنا در ذهن شما اتفاق میافتد.
💢 بعد که روزنامهها وارد میشوند می بینید که معانی رقیق میشوند. تلویزیون که میآید میخواهد حالا مفاهیم را نمایش دهد. در رسانههای نوین حتی نمایش دادن آن معانی هم دشوار است. برای آنکه در رسانههای نوین شما فی الجمله سطحیترین درگیری ذهنی را با مخاطب دارید. مثل علاقمندان جدول که میدانند ادیسون کی به دنیا آمده و کی فوت کرده است. اما چیز علمی و معنایی از او نمیدانند. در واقع جهان معنایی از بین رفته است، هر چند بتوان چیزکی از معنا را به طور منفرد برداشت کرد.
⚜️ @Taammolat74
🧠 #فلسفیدن
مهمترین چیز در زندگی چیست؟
اگر این سوال را از کسی بکنیم که سخت گرسنه است، خواهد گفت غذا. اگر از کسی بپرسیم که از سرما دارد می میرد، خواهد گفت گرما. و اگر از آدمی تک و تنها همین سوال را بکنیم، لابد خواهد گفت مصاحبت آدم ها. ولی هنگامی که این نیازهای اولیه برآورده شد، آیا چیزی می ماند که انسان بدان نیازمند باشد؟ فیلسوفان می گویند بلی. به عقیده آن ها آدم نمی تواند فقط دربند شکم باشد. البته همه خورد و خوراک لازم دارند. البته که همه محتاج محبت و مواظبت اند. ولی از اینها که بگذریم، یک چیز دیگر هم هست که همه لازم دارند و آن این است که بدانیم ما کیستیم و در اینجا چه می کنیم!
📚 کتاب دنیای سوفی، اثر یوستین گردر، ص 14
⚜️ @Taammolat74
🔰لزوم ارتقاء اندیشه در نیروهای انقلابی
✍️ سیدجواد نقوی
🔸این نگاه من به #انقلاب_اسلامی است ، معتقدم انقلابی که توانسته از کلان شهر مدرن مثل تهران تا روستاهای جنوب خراسان را تحت تاثیر گفتمان خود قرار دهد ، قطعا واقعه عظیم و فوق العاده ای بوده و حتما در ظرف زمانی خودش کار عجیب و مهمی را رقم زده چرا که در مقایسه با انقلاب های دیگر هم شعاع جذبش بالاتر بوده هم در ادبیات توده های اگاه به خوبی نفوذ کرده
🔹در واقع مهم فرای سویه #ترنس فیزیکی خودش ، از یک عقبه تئوریک و تلاش شبانه روزی متفکرانی همچون ال احمد گرفته تا بهشتی و #مطهری و#امام خمینی نشات گرفته است ، این تلاش شبانه روزی که فقط هم در ظرف دین و فرهنگ بوده است ، و توانسته خالق انسان جدیدی شود که در وجه کوچک ان پدیده دفاع مقدس را خلق کند ، در وجه دیگر انسان هایی چون #آوینی و #چمران و ادروارد آنیلی و قاسم سلیمانی را تربیت کند.
🔸اما امروز بعد از گذشته چهل و دو سال از این واقعه ، فرای بحث #روشنفکران که قصد دارند انقلاب را با روش #پست_ مدرن بخوانند و ان را یک کنش مقطعی جلو دهند و ان را محدود به همان مقطع کنند در سر دیگر ماجرا این نیروهای انقلابی موجود در صحنه ام هم متاسفانه به قدری اوضاع اندیشه و تفکرشان ضعیف است که نه قادر به تربیت انسانی در تراز انقلاب هستند و نه حتی خودشان #هویتی دقیق و منسجم دارند ، این نیروهای انقلابی در تمام سطوح ارگان های وابسته به جبهه انقلاب نفوذ کردهاند و با سادهسازی واقعه انقلاب و با وقت تلف کردن در تولید اندیشه، دست رنج تمام متفکرانی که از دهه چهل تلاش کردن را به عکس ان تبدیل کردن ....
🔹راه حل فعلی را من خیلی رک میگویم، دست از رفیق بازی برداریم و #رودربایستی را کنار بگذاریم و خودمان را در مقابل این میراث و این عقبه غنی فکری مسئول بدانیم و نگذاریم که فردا با حسرت نگاه کنیم و بگوییم کاش چنین راهی را طی نمیکردیم!
🔸من مخالف کادرسازی و تربیت نیرو نیستم اما باید افرادی که قصد تربیت نیرو دارند ،خودشان سوادی داشته باشند حداقل یا فردی که مسئول یا مدیر یک مجموعه هست به جز تعلقات#ایدئولوژیک باید سواد و تخصص لازم را هم داشته باشد.
اگر همین الانهم دست از کارهای #کلیشه ای و تکراری برنداریم قطعا اینده کل جبهه انقلاب،ضربه خواهد خورد!
⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |گستره دین
🎙آیت الله مصباح یزدی
جلسه هشتم
⏰ 20 آبان 1380
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
گستره دین 8.mp3
10.92M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |#گستره_دین
🎙آیت الله #مصباح_یزدی
جلسه هشتم
🔹دین در قرآن کریم لا اقل به دو معنا متباین به کار رفته است. یکی به معنای جزا و پاداش است که مورد بحث ما در اینجا نیست. آن چیزی که مورد بحث است دین به معنای اعتقادات و رفتارهای خاص مبتنی بر آن عقائد است. به عبارت دیگر در دین دو مفهوم (هستها و نیستها) و (بایدها و نبایدها) در دین ملحوظ است.
🔹دین حق چیست؟ ویژگی آن تسلیم مطلق به الله است. (وجهت وجهی لله)
🔹پاسخ استاد به شبهه هرمنوتیک و قرائتهای متعدد از دین
🔗 برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰در موسسه حکمت و فلسفه چه میگذرد؟ 💠«مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران» وابسته به وزارت علوم، به ریاس
📮در #پژوهشگاه_علوم_انسانی و مطالعات فرهنگی چه میگذرد؟ نویسنده دگراندیش را معاون پژوهشی میکنند و به فاصله چند ماه از انتشار کتابش که در تقابل با گفتمان جمهوری اسلامی است، به عنوان پژوهشگر سال معرفی میکنند. اینگونه آزادانه در جمهوری اسلامی #شخصیتسازی میکنند و گستاخانه از فقدان #آزادی شکوه میکنند!
✍️ داود مهدویزادگان
⚜️ @Taammolat74
🔰تاملی در نسبت فقه و پویایی
✍️ محمدوحید سهیلی
📍فقه به عنوان دانشی که بخشی از حقیقت دین را حکایت می نماید به معنی مجموعۀ احکام عملی و وظایف شرعی و یا علم استنباط احکام شرعی فرعی از ادلۀ تفصیلی است. فقه در مفهوم اخیر مترادف با اجتهاد در اصطلاح فقها و اصولیان است. قرآن، سنت و سیره رسول گرامی اسلام (ص) در کنار عقل مهم ترین منابع این فقه و اجتهاد هستند.
توجه به عقل و قواعدی که در سنت عظیم فقه و اصول شیعی تدارک دیده شده، فقه همیشه متصف به پویایی است و این وصف، قیدی توضیحی است. اما جریان روشنفکری دینی و متجدد، معنای دیگری از این اصطلاح را قصد نموده است. به عنوان مثال نویسندۀ کتاب قبض و بسط تئوریک شریعت، پویایی فقیه را در گرو آشنایی فقه با شناخت های برون دینی می داند.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰تاملی در نسبت فقه و پویایی ✍️ محمدوحید سهیلی 📍فقه به عنوان دانشی که بخشی از حقیقت دین را حکایت می
✔️ [ادامه...]
🔸این آشنایی با شناخت های برون دینی، در معنایی عام امری نیست که در تاریخ دانش #فقه مورد غفلت واقع شده باشد. پس باید دقت نمود که در اینجا معنای خاصی مورد نظر است که با توجه به مبانی اندیشه ای این جریان ناظر به #عقلانیت و #علم_مدرن است. پس در اینجا پویایی، قیدی احترازی است که به دوگانه #فقه_سنتی/ پویا را منتهی می شود.
🔹در این نگاه فقه موسوم به سنتی به دلیل عدم اعتنا به اقتضائات #جهان_مدرن در بنیان های روش شناخی خویش فاقد کارآمدی در حل و فصل مسائل انسان معاصر است و راه آن تغییر بنیان های معرفت شناختی، انسان شناختی و هستی شناختی فقیه متناسب با منطق مدرنیته می باشد.
🔸این تفاوت در توضیح پویایی به دلیل دلالتی که بر تغییر و تطور دارد مبتنی بر تفاوت برداشت از نسبت فقه و تاریخ است. جریان متجدد و روشنفکری، فقه را متآثر از فرهنگ و تاریخ دانسته و طبعاً زمانی آن را کارآمد می داند که بیشترین هماهنگی را با اقتضائات تاریخی داشته باشد، به تعبیری دیگر فقه را به حیث تقییدی تاریخ-در معنای مدرن- پویا می داند.
🔹بنابراین حقوق بشر را یکی از منابع اصلی استنباط معرفی می کند. اما در دیدگاه مبتنی بر میراث فقه شیعی، هر چند فقه در تاریخ هست اما این در تاریخ بودن به معنای هویت تاریخی فقه نیست بلکه فقه به حیث حیینیة در تاریخ محقق است.
🔸در این دیدگاه فقه از آن جهت که:
الف- آینه و محکی بخشی از دین است.
ب- دین زبان انسان کامل است.
ج- انسان کامل بر فراز تاریخ ایستاده و زبانش تاریخ ساز است و ادوار تاریخی را رقم می زند.
در نتیجه بایسته و شایسته است که فقه نیز به دنبال تطابق انسان با حقیقت هر عهد تاریخی و انسان کامل است. بنابراین به دنبال تأثیر بر تاریخ است و می خواهد حقوق بشر خود را ارائه کند نه آنکه حقوق بشر مدرن را ملاک و معیار قضاوت خود قرار دهد. البته بدیهی است که انسان کامل متناسب با مخاطب خود عمل می کند و لذا میان زبان و نحوه ی عمل انبیاء اولوالعزم در تاریخ تفاوت است.
💢بنابراین فقیهی که نظام فقه خود را متناسب با نظام اجتماعی و علم چهان مدرن تطبیق می دهد نه تنها فقهی پویا ندارد بلکه به دلیل عدم توجه به نسبت فقه، #دین و #تاریخ دچار انفعال است. و برعکس فقیهی که با التفات به مسئله پیش گفته عمل می کند از آن جهت که با در نظر گرفتن اقتضائات فرهنگی و تاریخی به بسط زبان انسان کامل در تاریخ همت می گمارد.
⚜️ @Taammolat74