هدایت شده از تاملات
🔉 مناظره
🔶 موضوع |شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و توییتهای اخیر
▪️ حسین دهباشی
▪️حامد کاشانی
یادمان شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه
⏰ پنجشنبه ۸ آبان ۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
هدایت شده از تاملات
Kashani-Goftogoo-Dehbashi-13990808~1.mp3
30.06M
🔉 مناظره
🔶 موضوع |#شهادت_حضرت_زهرا سلام الله علیها و توییتهای اخیر
▪️ #حسین_دهباشی
▪️#حامد_کاشانی
🔹انتشار اظهار نظر حسین #دهباشی در خصوص شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، با واکنشهای انتقادی از سوی عدهای از کارشناسان مذهبی روبرو شد. چندی پیش حسین دهباشی طی توییتی با اشاره نحوه شهادت حضرت زهرا (س) نوشت: خانههای حجاز در صدر اسلام جز پارچهای حائل اساساً در نداشتند، چه رسد به درِ چوبی که آتش بگیرد و مسمار داشته باشد و شکسته شود و اینها. وی پس از اعتراض کاربران توییت خود را حذف کرد اما در توییتی دیگر نوشت نظرم همان بود که نوشتم.
🔹در این مناظره او در نهایت پذیرفت که اشتباه کرده است و گفت:«من میپذیرم به جهت محدودیت توییتر و کم سوادی؛ مقدمهام برای رسیدن به مقصود کامل و صحیح نبود و بسیاری را به اشتباه انداخت و شاید من هم اشتباه کرده باشم. اگر توئیت نوشتم به خاطر این بود که به صورت زیرپوستی محافلی داریم که حتی مقام معظم رهبری و مراجع نیز آن را نهی میکنند و در آن اعمالی صورت میگیرد کهخلاف سیره امیرالمومنین است. این توئیت نگرانی از این مباحث بود.»
⚜️ @taammolat74
🔰عهدی برای هدایت مردم
✍️ حجتالاسلام میرباقری
🔸اتفاقي كه افتاده از نظر قرآن اين است «وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشى» شب تاريك حجاب ظهور حقيقت ولايت اميرالمومنين در عالم شده است. بنابراين يك واقعه عادي و معمولي نيست واقعه اي در اين مقياس است، به تعبير ديگر درگيري تاريخي بين وجود مقدس نبي اكرم و ابليس و شياطين انسي بوده است.
🔹 درگيري يك درگيري كوچك در مدينه و سال يازدهم هجري نيست، يك درگيري عظيمي است بين حقيقت عقل و جهل و بين جريان نور و ظلمت که در عالم اتفاق افتاده و در نقطه اوج هم است. يك شبكه پيچيده اي كنار حضرت شكل گرفته كه با اصل دعوت حضرت مخالف است، با توحيد و رسالت حضرت مخالف است، دعوا سر چيز ديگري نيست، دعوا سر دين خداست. در مرحله بعد دعوا سر امكانات است اما امكانات موضوع جدي نيست.
💢وجود مقدس فاطمه زهرا براي اين كه نگذارند شيطان رابطه مردم را با وجود مقدس نبي اكرم و امير المومنين قطع كند، برای این که نگذارند اين مسير بسته شود و اين انسدادي كه در تاريخ ايجاد بشود بشكنند و اين قفل را باز كنند، عهدی را با خداي متعال از ازل بسته اند «يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ». یکی از عهدهاي حضرت همين جايي است كه خودشان به ميدان آمدند و مستقيم درگير شدند و تا پاي جان ايستادند و این خيلي حادثه عظيمي است. وجود مقدس فاطمه زهرا (س) در اين ميدان آمدند كه امر را به مدار خودش برگردانند و نگذارند مومنين لااقل در جهنم بسوزند، نگذارند آنهايي كه ميخواهند با امامشان باشند در اين حجاب تاريك قرار بگيرد.
⚜️ @Taammolat74
🔰 مروری بر کتاب «فدک در تاریخ»
📍این کتاب اگرچه در نوجوانی صدر (١٣سالگی) تألیف شده، یکی از عمیقترین و دقیقترین کتابهایی است که در تحلیل بخشی از زندگانی حضرت زهرا(س) به نگارش درآمده است. فدک در این کتاب نقش تنهای تنومند از پژوهشی پر شاخه را ایفا میکند؛ پژوهشی که در ۵ فصل سامان مییابد و با نظمی خاص افزون بر نقل و نقد دقیق ماجرای فدک، به موضوعاتی عمیقتر در اندیشه دینی نیز میپردازد. تاآنجاکه شاید بتوان گفت که اساساً صدر فدک را بهمثابه دستمایهای برای بررسی نوع برداشت مسلمانان صدر اسلام از معنای دین، برگزیده است و از اینرو همانقدر که این کتاب ماهیتی تحلیلی-تاریخی دارد، میتواند پژوهشی در حوزه فلسفه دین نیز قلمداد شود.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 مروری بر کتاب «فدک در تاریخ» 📍این کتاب اگرچه در نوجوانی صدر (١٣سالگی) تألیف شده، یکی از عمیقتری
✔️ [ادامه...]
🔸علامه شهید سید محمدباقر صدر در فصل اول کتاب با نگارشی خیالانگیز و تصویرپرداز، چکیدهوار اشارهای به شرححال حضرت فاطمه(س) پس از پیامبر(ص) میکند و حرکت او برای ستیز درباره فدک را به نمایش میکشد. در فصل دوم گزارشی دقیق و تفصیلی از آنچه بر فدک در طول تاریخ گذشته به دست میدهد و با دلایلی انکارناشدنی اهمیت و جایگاه مادی و معنوی فدک را تبیین میکند. پس در فصل سوم به گزارش ماجرای فدک پس از پیامبر(ص) میپردازد. او در این فصل از پی نقد بر نوشته استاد عباس محمود عقاد درباره ماجرای فدک، شیوه علمی شایسته و رویکرد خود در این پژوهش را مشخص میکند و بهشکل ضمنی مغفولنگهداشتن این بخش از تاریخ و بیاهمیت جلوه دادن آن را در نوشتههای شماری از پژوهشگران تاریخی، به پرسش و چالش میکشد. او در این فصل ریشههای تاریخی و زمینههای عاطفی مخالفت حضرت زهرا(س) با خلیفه اول را برمیشمرد. افزون بر این، به جنبههای سیاسی این حرکت که آن را انقلابی بر ضد قدرت حاکم میداند، میپردازد
🔹صدر در فصل چهارم، بخشهایی از سخنان حضرت زهرا(س) در خطبه مشهور فدکیه را گزینش میکند و آنها را به شرح میگذارد. این فصل که با وصف فاطمه(س) از رسول خدا(ص) آغاز میشود، سخنان آن حضرت را بهمثابه منشوری اعتقادی-فقهی و سپس درسنامهای سیاسی-اجتماعی تبیین میکند و بهرغم آنکه بخشی اندک از آن خطبه را نقل میکند، روح حاکم بر همۀ آن را بهخوبی روشن میسازد. صدر با فصل پنجم کتاب، دادگاهی برپا میکند و شکایت حضرت فاطمه(س) از خلیفه اول را طرح و پاسخها و ادعاهای خلیفه اول را در بوته نقد میگذارد. او در این فصل که مجموعهای از بحثهای فلسفی، زبانی، حدیثی، اصولی و فقهی را در خود دارد، قدرت علمیاش را بهرخ میکشد. مبانی مختلف علمای شیعه و سنی در موضوعات گوناگون را نقل و نقد میکند.
💢قابل فهم بودن کتاب برای مخاطب عمومی، بهرغم وجود مباحث تخصصی مختلف در آن، تا حدی زیادی محقق شده است و بیشک همه علاقهمندان به مباحث تاریخ اسلام از این کتاب سود میبرند، اما کتاب بهگونهای عمیق نوشته شده است که هر کس بهاندازه بهرهای که از علوم اسلامی دارد، میتواند تا عمق بیشتری از این کتاب پیش رفته و بهرهبرداری کند. گذشته از محتوای کتاب، ادبیات و نوع استدلال آن نیز بخشی دیگر از اهمیت و نمونه نوآوری آن است. صدر درباره موضوعی که در قلمرو مسائل اختلافبرانگیز مذهبی قرار میگیرد، بهگونهای قلم زده است که درعین حفظ رویکردهای مذهبی، ادبیات آن ویژه شیعه نیست و میتوان آن را بهراحتی در اختیار اهلسنت قرارداد تا بدون تحریک حساسیتهای مذهبی، بهشکلی دقیق با نظر شیعیان درباره ماجرای فدک آشنا شوند.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
✔️ [ادامه...] 🔸علامه شهید سید محمدباقر صدر در فصل اول کتاب با نگارشی خیالانگیز و تصویرپرداز، چک
💠 بخشی از کتاب فدک در تاریخ #شهید_صدر:
«اگر کسی ماجرای #فدک و تحولات و گونههای مبارزاتی آن را به دقت بررسی کند، رویدادی از قبیل مطالبۀ یک زمین را در آن نمیبیند؛ بلکه مفهومی گستردهتر در ذهنش تجلی مییابد؛ مفهومی که خواستهای بلندهمتانه را در دل خود دارد که برانگیزانندۀ انقلاب است و در پی بازپس گرفتن قدرت غصبشده و حاکمیت از دست رفته و شکوه بزرگ و به راه آوردن امتی است که به قهقرا بازگشته بودند. بر این اساس، فدک مفهومی نمادین دارد که به معنایی بزرگ اشاره میکند و مقصود از آن، فقط همان قطعهزمین غصبشده در حجاز نیست. و همین معنای نمادین فدک بود که آن مبارزه را از یک دادخواهی عادی با افقی محدود و دایرهای تنگ، به انقلابی با قلمروی وسیع و آفاقی گسترده تبدیل نمود.»
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |شخصيت حضرت زهرا (س)
🎙دکتر ابراهیم فیاض
دانشگاه علم و فرهنگ تهران
به مناسبت شهادت صدیقه طاهره
⏰ 29 بهمن 98
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
سخنرانی دکتر فیاض.mp3
29.59M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |شخصيت #حضرت_زهرا (س)
🎙دکتر #ابراهیم_فیاض
دانشگاه علم و فرهنگ تهران
🔹 چرا حضرت صدیقه طاهره این چنین محجور هستند؟دو جریان اصلی در پس از پیامبر(ص) چه بودند؟
🔹 تحلیل اجتماعی بر وقایع پس از پیامبر(ص)
🔹 بررسی شخصیت حضرت زهرا (س)
⚜️ @Taammolat74
💠 در امام خمینی ذوب شوید
به مناسبت روز بصیرت و میثاق امت با ولایت🔻 شیخ محمدرضا نعمانی در شرحصدر مینویسد: 🔹 شهید صدر در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ایران با دستخط خود نامهای به شاگردانش در ایران نوشت و در آن علناً اعلام کرد که از مرجعیت خود کناره گرفته و در مرجعیت امام خمینی ذوب شده است. ایشان بهروشنی تأکید میکند که مرجعیت، وسیله است، نه هدف، و بر همین اساس هرگاه یکی از مرجعیتهای صالح بتواند به اهداف [مرجعیت صالح]، جامۀ عمل بپوشاند سایر مراجع میبایست در او ذوب شوند. شهید صدر در این نامه چنین آورده است: بر هریک از شما و هر كسی كه بخت با او یار شده و سعادت یافته تا در سایۀ این تجربۀ اسلامیِ پیشگام زندگی كند، واجب است كه هرچه توان و ظرفیت و استعداد دارد برای این تجربه هزینه نماید و در این راه از هیچچیز دریغ نکند؛ زیرا وقتی بنایی برای اسلام بهپا میشود، هزینه كردن برای آن پایانی ندارد و آنگاه كه نهضتی با قدرت اسلام، پرچم میافرازد، بذل و فداكاری حدواندازه نمیشناسد؛ زیرا عملیات ساخت بنای جدید به ظرفیتهای هرچند ناچیزِ همه نیاز دارد. همچنین لازم است روشن باشد كه همگی باید گِرد مرجعیت امام خمینی كه آرزوهای اسلام را امروز در ایران محقق كرده است، جمع شوید و برای آن، فداكاری و از مصالح آن دفاع كنید و به همان اندازه كه آن مرجعیت، خود، در هدف بزرگش ذوب شده است، شما نیز در آن ذوب شوید؛ كه مرجعیت صالح یک شخص نیست، بلكه یک هدف و راه است و هر مرجعیتی كه این هدف و راه را محقق كند، همان مرجعیت صالح است كه باید با اخلاص كامل، برای آن كار كرد…. 🔹 من بارها از شهید صدر شنیدم که در پاسخ عدهای که به او اعتراض میکردند چرا از امام خمینی و انقلاب اسلامی حمایت میکند، میگفت: اگر آقای خمینی به من بگوید که در یکی از روستاهای ایران ساکن شوم و در آنجا به اسلام خدمت کنم، لحظهای تردید نمیکنم. امروز آقای خمینی همان چیزی را محقق کرده است که من سعی داشتم محقق کنم… 📚 شرح صدر، ص٢٠۵-٢٠۶ ⚜️ @Taammolat74
📣 اطلاعیه
🔶 لایو مجازی |شهید تاریخ ساز!
🔸 دکتر حسن محمدی
👈پژوهشگر تاریخ معاصر
⏱سه شنبه 9 دی ماه ساعت 18
🌐 https://www.instagram.com/fekratnet/
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @fekrat_net
🔰برون رفتن از سلطه رسانهها
✍️ سیدرضا صائمی
🔸اینک با جهانی رسانهای روبه رو هستیم که صاحبان فناوری و دانش به وسیله قدرت عظیم رسانه ای، فرهنگ و ارزشهای خویش را به جهانی انسانی تسلط میدهند و هویتهای قوی و ملی کشورهای دیگر را به چالش میکشانند. این مساله بویژه برای کشوری مثل ما که صاحب تمدن و فرهنگ و اندیشه در تاریخ بوده، حیاتیتر و جدیتر است.
🔹روشن است واکنشهای قهرآمیز و اتخاذ راهکارهای سلبی و راهبرد نفی پاسخگو نخواهد بود. برای برونرفت و رهایی از سلطه رسانهها و این قفس آهنین هویت رسانهای:
اول این که هویت یک مفهوم ثابت نیست و شکلی قطعی و نهایی ندارد، لذا به عقیده نیچه انسان مدام باید کسی بشود که هنوز نیست یا به عقیده فوکو انسان امروزی باید علیه نیروی ویرانگری که می کوشد او را در همه جنبه های زندگی اندیشه و خلاقیتش با دیگران همسان و یکسان کند، مبارزه نماید.
دوم این که همین جهان ارتباطات فضایی را ایجاد کرده است تا آدمی با گزینش آزادانه شیوه های مختلف زندگی هویت خود را انتخاب کند و بسازد و این مهم در جهان مدرن آسانتر است. در نهایت این که در جهان جدید با تنوع زیستی اجتماعی جامعه آدمی حق انتخاب بیشتری دارد و می تواند با گزینش راه خود تا حدود زیادی استقلال فردی خود را حفظ کند و در جمع فراموش نشود.
💢حالاکه قرار است دنیا به سوی جهانی شدن حرکت کند، ما می توانیم با توانمند کردن فرهنگ و مبانی فکری خود و تبدیل هویت منفعل به هویت فعال سهم بیشتری در شکل گیری و تکوین هویت جدید داشته باشیم. هویت مجازی نباید حریت انسانی ما را بگیرد همین برای رهایی از این سلطه کافیست.
⚜️ @Taammolat74
🔰تحلیل امنیت در مکتب شهید سلیمانی
✍️ نجفعلی غلامی
📍برخی انسانها وقتی در دنیا پایان میپذیرند تازه آغاز میشوند و تأثیرات ابدی بر پیرامون خود دارند. حضرت سیدالشهدا(ع) نمونه اتم و اکمل چنین انسانهای است. تاریخ مطالب زیادی در مورد زندگی قبل از شهادت امام حسین(ع) ندارد، اما بعد شهادت حضرت، تاریخ تحت تأثیر این شخصیت قرار گرفت. انسانهای غیرمعصوم اگر چه قابل قیاس و مقایسه با انسان کامل و امام معصوم نمیباشند، اما برخی از انسانهای غیرمعصوم نیز شباهتهای به انسان کامل خواهند داشت. از جمله شخصیتهای که میتوان گفت در این زمینه نوعی قرابت و نزدیکی به حضرت سیدالشهدا دارد، شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی است.
این شهید تا قبل از شهادت حتی در میان مردم ایران آنچنان شناخته شده نبود و اگر چه در این چند سال اخیر به یک چهره کاریزما تبدیل گردید، اما بودند افراد زیادی که ایشان را نمیشناختند و در سطح منطقهای و جهانی اگر چه شهرت خاصی داشت، لکن فراگیر نبود. اما بعد از شهادت، ایشان تبدیل به یک چهره شناخته شده ملی و بینالمللی گردید که بسیاری از جوامع را تحت تأثیر خود قرار داد. لذا تأثیر حاج قاسم بعد از شهادت در پیرامون خود، اصلا قابل مقایسه با قبل شهادت نیست. بر همین اساس مقام معظم رهبری تأکید نمودند که شخصیت حاج قاسم باید در قالب «مکتب شهید سلیمانی» مورد تحلیل، تحقیق و بررسی قرار گیرد.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
HM_Volume 1_Issue 1_Pages 33-48.pdf
844.9K
📘دانلود pdf |#تحلیل_امنیت در مکتب شهید سلیمانی
✍️ نجفعلی غلامی
فصلنامه #حکمرانی_متعالی نشریه تخصصیِ مدرسه حکمرانی شهید بهشتی
🔸اهمیت و ضرورت امنیت در مکتب شهید سلیمانی
🔹#امنیت همانند بسیاری از مقولههای اجتماعی دارای گونهها و اقسام مختلف و متفاوتی است. از آنجایی که امنیت رابطه مستقیمی با تهدید و خطر دارد بدین معنا که فقدان امنیت محصول وجود تهدید و خطر
میباشد، گونههای امنیت هم با توجه به نوع تهدیدات و خطرات، تقسیم بندی میگردد. بنابراین میتوان با توجه به وجود تهدیدات نرم افزاری و سخت افزاری، امنیت را هم به دو گونه کلی نرم افزاری و سخت
افزاری تقسیم نمود.
🔸مبانی دینی امنیت از منظر شهید سلیمانی:
تکلیفگرایی و اخلاص
نگاه ارزشی به تولید امنیت
اخلاق گرایی در تولید امنیت
اقتدار و استحکام نظامی در تولید امنیت
#مکتب_قاسم_سلیمانی
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🗨#نقد_و_نظر بررسی تحلیلها و حواشی پیرامون مستند #غیر_رسمی ▪️همه چیز از یک زمان آزاد کوتاه در روز
🔰 دربارهی تحجر، به بهانه #غیر_رسمی
✍️ روح الله رشیدی
♦️مواجههی متحجرانه با امام(ره) و رهبر انقلاب، از موانع اصلی پویایی در جبههی انقلاب است.
👈یکی از نشانههای این تحجر، بیاعتنایی به فهم منطقِ اندیشهی امام و رهبری و توقف در تجلیلهای ظاهری از ایشان است.
♦️فهم منطقِ اندیشهی رهبری در حوزههای فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی، افراد را از گرفتار شدن در دام #جمود و رکود و انفعال در امان نگه میدارد و نمیگذارد سیاهیلشگرِ قبایل سیاسی و عملهی واپسگرایان شوند.
♦️این منطق چیست که اینقدر مهم است؟ شاید برخی عناصرِ این منطق، از این قرار باشد:
- فهمِ فرهنگی
- ارزشِ گفتگو
- وسعت نظر
- سعهی صدر
- قدرِ هنر و هنرمند
- ارزشِ دانش
و...
♦️نتیجهی انتشارِ محصولاتی مانند #غیر_رسمی، باید اصلاحِ فهمِ متحجرانه از منظومهی نظری و عملی رهبری باشد. اما اغلب واکنشهای پس از انتشار مستند، همچنان مبتنی بر تمجید از فضائل رهبریست تا فهم منطقِ مواضع رهبری. و این وضعیت، مطلوبِ جریان قدرتمندِ تحجر است.
♦️اقرار به فضیلتهای دیرین و مشهود رهبری و امتناع از همراهی با منطق اندیشهی ایشان، تداوم و تقویت رویکرد متحجرانه است.
مسئله این نیست که عدهای، با فضائل فردی و اجتماعی رهبر انقلاب آشنا نیستند؛ مسئله این است که منصوبان و منسوبان انقلاب، حلول این فضیلتها در خود را، #تکلیف نمیدانند و ترجیح میدهند به تمجید از رهبری، بسنده کنند.
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی مجازی
#اختصاصی
🔶 موضوع |نقش قاسم سلیمانی در شکست طرح خاورمیانه جدید
🎙علیرضا کمیلی
دبیر اتحادیه بینالمللی امت واحده
سلسله جلسات بررسی شخصیت و نگرش قاسم سلیمانی
جامعه اسلامی شریف
⏰ 3 دی 1399
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
علیرضا کمیلی.mp3
32.69M
🔉 سخنرانی مجازی
🔶 موضوع |نقش #قاسم_سلیمانی در شکست طرح خاورمیانه جدید
🎙#علیرضا_کمیلی
دبیر اتحادیه بینالمللی امت واحده
سلسله جلسات بررسی #شخصیت_و_نگرش_قاسم_سلیمانی
.
.
.
⚜️ @Taammolat74
📣 اطلاعیه
🔶 لایو مجازی |مسأله هویت و مکتب سلیمانی
🔸 رسول لطفی
👈پژوهشگر مدیریت راهبردی فرهنگ
⏱پنجشنبه 11 دی ماه ساعت 11
🌐 https://www.instagram.com/fekratnet/
🌐 https://www.aparat.com/Fekratnet/live
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @fekrat_net
تاملات
🔰تئوریسین عقلانیت انقلابی ✍️ رسول لطفی 📍آیت الله مصباح یزدی(حفظهالله) از چهرههای طراز علمی، اندی
♨️ پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیتالله محمدتقی مصباح یزدی
🏴 بسم الله الرّحمن الرّحیم
با تأسف و تأثر فراوان خبر درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیةالله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی را دریافت کردم. این، خسارتی برای حوزهی علمیه و حوزهی معارف اسلامی است. ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. خدمات ایشان در تولید اندیشهی دینی و نگارش کتب راهگشا، و در تربيت شاگردان ممتاز اثرگذار، و در حضور انقلابي در همهی میدانهائی که احساس نیاز به حضور ایشان میشد، حقاً و انصافاً کمنظیر است. پارسائی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهد بلند مدت است.
اینجانب که خود سوگوار این برادر قدیمی و عزیز میباشم، به خاندان گرامی و فرزندان صالح و دیگر بازماندگان ایشان و نیز به شاگردان و ارادتمندان این معلّم بزرگ و به حوزهی علمیه تسلیت عرض میکنم و علّو درجات ایشان و مغفرت و رحمت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
۱۳ دی ماه ۱۳۹۹
⚜️ @Taammolat74
هدایت شده از تاملات
📸 مصباح انقلاب در کلام رهبر انقلاب
💠 فقیه متفکر و صاحبنظر در مسائل اساسی اسلام
بنده نزدیک به چهل سال است که جناب آقای مصباح را میشناسم و به ایشان به عنوان یک فقیه، فیلسوف، متفکر و صاحب نظر در مسائل اساسی اسلام ارادت دارم.
✍️ مقام معظم رهبری
⚜️ @Taammolat74
📘دانلود pdf |معناشناسی و روش شناسی تحریف اندیشههای امام(ره)
نشریه عصر اندیشه / شماره 8
گفتگو اختصاصی پیام فضلینژاد با فیلسوف الهی معاصر آیت الله مصباح یزدی
🔸بر سر یک دو راهی هستیم:
یا باید حرف قرآن را بپذیریم که ا گر همه علیه شما باشند، خداوند میتواند شما را پیروز کند و نصرت دهد، یا بگوییم اینها تعارفات است و واقعیت امر چیزی جز «سازش» نیست.
⏰ شهریور 1394
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
4_6016916304550693547.pdf
1.31M
📘دانلود pdf |معناشناسی و روش شناسی #تحریف_اندیشههای_امام(ره)
نشریه #عصر_اندیشه / شماره 8
گفتگو اختصاصی پیام #فضلینژاد با فیلسوف الهی معاصر #آیت_الله_مصباح_یزدی
🔹آیتالله مصباح یزدی:
«با زور و افسار و زنجیر و شکنجه و کشتن، چیزی عوض نمیشود؛ گاهی نتیجه معکوس هم میدهد.
ما نمیخواهیم با دیگران، با دشمنان و مخالفینمان یا با افراد جاهل، یک برخورد متعصبانه، زورمدارانه و برتریطلبانه داشته باشیم.
خدا میگوید دشمنان و مخالفین خود را احسان کنید و برخورد عادلانه با آنها داشته باشید.
خدا خواسته که انسان با فکر خودش بفهمد و انتخاب کند. ما باید کاری کنیم این زمینه بهتر فراهم شود. اگر بخواهیم کار انسانی کنیم، تنها یک راه دارد و آن تاثیر در فکر است.
دولت اسلامی باید سعی کند با دادن زکات، کفار و جاهلین را جذب کند. باید با مدارا و مهربانی جذب کرد و جهل را برطرف کرد. حتی کمک مالی بهشان کرد تا توجهشان جلب بشود. مُولفةُ قلوبهم. تا بفهمند دلسوزشان هستیم، تا راهی برای هدایتشان باز شود. حالا پذیرفتن یا نپذیرفتنش، مسأله دیگری است.
خشونتطلب نبودهام و این اتهام یک افتراست که مخالفان برای ترور شخصیت میزنند.»
⚜️ @Taammolat74
♨️ #ویژه
لینک مجموعه صوت درسگفتار «گستره دین»
🔸آیت الله مصباح یزدی (ره)
🔻جلسه نخست
🔻جلسه دوم
🔻جلسه سوم
🔻جلسه چهارم
🔻جلسه پنجم
🔻جلسه ششم
🔻جلسه هفتم
🔻جلسه هشتم
🔻جلسه نهم
🔻جلسه دهم
🔻جلسه یازدهم
🔻جلسه دوازدهم
📩 نظرات و پیشنهادات و مطالب خود را برای ما ارسال کنید.
🔶🔸 با کانال ما همراه باشید🔸🔶
⚜️ https://eitaa.com/joinchat/2648178709C2169abb994
🔰 همیشه استاد
📍آیتالله #محمدتقی_مصباحیزدی از اعضای مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عصر روز گذشته و پس از تحمل یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت. وی که سابقه سالها مجاهدت و مبارزه با رژیم طاغوت را پیش از انقلاب اسلامی در کارنامه داشت، رسالت خود در سالهای متمادی در نهضت امام خمینی(ره) و همچنین سالهای پس از انقلاب اسلامی را در کادرسازی و تربیت نیرو برای کشور دید، چنانکه بسیاری از فعالان جریان انقلاب تربیتشده در مجامع و محافلی هستند که آیتالله مصباح مدرس، موسس و مسئول آنها بود.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 همیشه استاد 📍آیتالله #محمدتقی_مصباحیزدی از اعضای مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علم
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 1 از 2
💠
ایام مبارزه با طاغوت🔸برخلاف تبلیغاتی که برخی رسانههای ضدانقلاب میکنند، در ابتدای دهه ۴۰ و همزمان با آغاز نهضت امام خمینی، آیتالله مصباحیزدی نیز فعالیتهای سیاسی خود را بهصورت جدی و با فعالیت و انتشار نشریاتی چون بعثت بهعنوان ارگان داخلی حوزه علمیه قم در آذرماه ۱۳۴۲ و انتقام بهعنوان یک نشریه مخفی برای فعالیتهای سیاسی طلاب از مهرماه ۱۳۴۴ آغاز میکند. 🔹آیتالله مسعودیخمینی درباره تاثیر این نشریه بر مبارزات انقلابی میگوید: «مطالب نشریه انتقام بهقدری انقلابی و تند بود كه الان نیز وقتی كه انسان آنها را مطالعه میكند لرزه بر اندامش میافتد.» در همین سالها آیتالله مصباح بهصورت تشکیلاتی نیز مبارزات علیه رژیم پهلوی را پی میگیرد. جمعی از علما و مدرسین حوزه علمیه قم در سال ۱۳۴۳ گروهی مخفی و سری با نام یازده نفر را تشکیل میدهند که آیتالله مصباح ضمن عضویت، مسئولیت تبلیغات گروه را برعهده میگیرد، ازجمله اعضای این گروه میتوان حضرت آیتالله خامنهای، علی مشكینی، ابراهیم امینی، احمد آذریقمی، علیاكبر هاشمیرفسنجانی و حسینعلی منتظری را نام برد. 🔹یکی از اقدامات جالب توجه آیتالله مصباح در این جمع، اختراع نوعی خط شبیه خط میخی برای نوشتن دستور جلسات بهصورت رمزنگاری شده بود، بهطوریکه ماموران ساواک درصورت کشف دستور جلسات نتوانند از آنها استفاده کنند. همین فعالیتها نهایتا باعث میشود که در سال 45 دستور دستگیری و بازداشت آیتالله مصباح در ساواک صادر و تعقیب و گریز طولانیمدت در اصفهان، یزد و بعدا تهران آغاز شود، فرآیندی که نهایتا باعث دستگیری وی در سال 47 میشود. بعد از این ایام فعالیتهای آیتالله مصباح با شدت بیشتری و در جبهههای مختلف پیگیری میشود و تا پیروزی انقلاب ادامه مییابد. 💠
کادرسازی برای انقلاب، از مدرسه حقانی تا طرح ولایت🔸در این سالها البته آیتالله مصباح همچنان که در سطور بالا گفتیم یک رسالت ویژه برای خود تعریف میکند و آن تربیت نیرو است. مدرسه علمیه حقانی در سال ۱۳۴۳ با همکاری شهیدبهشتی، آیتالله ربانی، شهید قدوسی و آیتالله مصباحیزدی آغاز به کار میکند و محفلی ممتاز و قابل توجه برای تربیت نیرو برای نهضت امام خمینی و مبارزه علیه رژیم پهلوی میشود. آیتالله مصباح در ابتدا تدریس درسهایی چون فلسفه، تفسیر و اخلاق را برعهده دارد و چندی بعد نیز عضو هیاتمدیره این مدرسه میشود. وی همچنین در همین سالها مسئولیت بخش آموزش موسسه در راه حق که آن هم در سال 1343 و با هدف اثبات حقانیت اسلام و مبارزه با شبهات تاسیس شده بود را برعهده میگیرد. ⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 2 از 2
🔸 پس از انقلاب اسلامی فعالیتهای علمی و سیاسی آیتالله مصباح رنگوبوی جدید میگیرد. مناظرات بزرگ و مواجههها علمی با فعالان التقاطی، تودهای و... ازجمله تلاشهای برجسته وی در سالهای ابتدای انقلاب اسلامی است. در این سالها و ایام بعدی آیتالله مصباح تصمیم به گسترش تشکیلاتی این مجموعه فعالیتهای خود گرفت، ابتدا توانست مرکزی بهنام «دفتر همکاری حوزه و دانشگاه» به تصویب ستاد انقلاب فرهنگی برساند، سپس با توسعه موسسه در راه حق و بنیاد باقرالعلوم، نهایتا در دهه 70 «موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی» را تاسیس کرد.
🔹 این موسسه که یکی از بزرگترین مراکز مطالعاتی و پژوهشی ایران است در سالهای متمادی مسئولیت پرورش و تعمیق دانشجویان و طلاب برای موضوعات مذهبی، فقهی، حقوقی و فلسفی را برعهده داشته است. این مجموعه در کنار جذب تعداد زیادی از دانشجویان، مسئولیت علمی دورههای آموزشی با نام طرح ولایت در دانشگاههای کشور را نیز برعهده داشته است. این دورهها معروفترین دورههای تربیتی جریان انقلاب در دانشگاههای کشور است که هرساله در ایام تابستان برگزار شده و میشود.
💠
ترور شخصیت یا آزادی اجتماعی؟🔸یکی از برجستهترین دوران فعالیتهای سیاسی و فقهی آیتالله مصباحیزدی مربوط به ایام دولت اصلاحات است، همان زمانی که نزدیکان دولت و مجلس ششم فضا را مناسب دیدند تا با تمام توان به اسلام، انقلاب و اصول آنها بتازند و به اصطلاح فرآیند گذار از انقلاب اسلامی به ناکجاآباد را عملیاتی کنند. از «افکار امام باید به موزههای تاریخ برود» تا «دین افیون تودهها و حکومتهاست» و حتی ایدههایی چون «علیه خدا هم میتوان تظاهرات کرد» و «همجنسبازی باید آزاد باشد» نقل و نبات محافل سیاسی و رسانهای اصلاحطلبان رادیکال یا به اصطلاح رفورمیستها در این ایام بود و کمتر کسی هم جرات یا توان این را داشت که در مقابل حجم گسترده و فشار سنگین رسانهای و اجتماعی آنها ایستادگی کند. 🔹در این شرایط آیتالله مصباحیزدی ازجمله سردمداران روشنگری و انتقاد به این رفتارها بود. کنشهای موثر و پررنگ آیتالله مصباح در سالهای دهه 70 باعث شده بود تا رفورمیستها کینه بزرگی از وی به دل گرفته و بهجای پاسخگویی علمی و منطقی که البته از آن عاجز بودند، به توهین و استهزا روی آوردند. در سال 1378 و در اوج مواجهه آیتالله مصباح با رادیکالیسم اپوزیسیون موجی از توهین و هتکحرمت این عالم دینی به راه انداختند. 💠
مقابله با انحراف🔸یکی از مصادیق واضح و شاخص در عملکرد آیتالله مصباحیزدی کنشگری بدون حب و بغض سیاسی و تصمیمگیری بر اساس حق و حقیقت بود. حمایت آیتالله مصباحیزدی از محمود احمدینژاد که حد فاصل سالهای 84 تا 88 بسیار واضح و آشکار بود، اما پس از ماجراهای رخداده در سالهای 90 و 91 بهشدت کم و البته قطع شد، بهصورتیکه حتی میتوان با استناد به جدا شدن جمعی از نزدیکان آیتالله مصباح از کابینه محمود احمدینژاد از آن مطمئن شد. 🔹علاوهبر این آیتالله مصباح در فروردین 1390 و در جمع فرماندهان سپاه با جریان انحراف مرزبندی میکند و میگوید: «افرادی که بیشرمانه مکتب ایران را بهجای مکتب اسلام معرفی میکنند، خودی نبوده بلکه غیرخودیاند؛ ما با کسی عقد اخوت نبستهایم و از کسی حمایت میکنیم که حامی اسلام و تابع رهبری باشد.» آیتالله مصباح بعدها در مواجهه با ساختارشکنیهای احمدینژاد هم در گفتوگویی با خبرآنلاین میگوید: «ما هرکسی را تا مادامی که در مسیر اسلام کار میکند، حمایت میکنیم، طرفداریاش میکنیم، هر وقت منحرف شد، ما هم از او جدا میشویم. اعمال و رفتار امروز احمدینژاد را تأیید نمیکنم، چون اکنون یک حالت انحرافی در او میبینم.» ⚜️ @Taammolat74