به نام خدا
🔸🔸🔸 کانال تاملات🔸🔸🔸
💠 🔹 در عصر پرشتاپ گذار و گذر زمین و زمان؛ کمی ‼️تامل‼️ باید کرد برای شناخت خود و جهانی که در آن زیست می کنیم تا💎 حقیقت 💎را جست و در راه هدف ثبات قدم پیدا کرد. 🔹💠
🔴🔴🔴 کانال تاملات؛ محفلی برای تبادل اندیشه ها
و تفکر برای بازگشت به خویشتن
و طرح نظر از یک طلبه دغدغه مند...
🔷🔷🔷
🔸 دین
🔹 فلسفه
🔸 فرهنگ
🔹 روانشناسی
🔸 رسانه و فضای مجازی و...
♦️♦️♦️ به جمع ما بپیوندید و ما رو به دیگران معرفی کنید....👇👇👇
⚜️ https://eitaa.com/joinchat/2648178709C2169abb994
👆👆👆 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🔰 دين ما دين زندگي است
🔸اين يک حقيقت است که مربوط به بنده نيست. مربوط به آن دين مطهري است که مي گويد: اگر زراعت بکني، عبادت و سجود خداست. اگر با زنت حسن معامله کني، عبادت و سجود است. اگر در بازار خوب تجارت بکني، عبادت و سجود است. آن ديني که مي خواهد هميشه در همه جا و در همه وضع، انسان به ياد خدا باشد، و هيچ چيز را با ذکر خدا و ياد او منافي نمي داند. و در مقابل اين دين، مسيحي ها هستند که اصلا عبادت را جز در کليسا و جز در شرايطي خاص ممکن نمي دانند!
🔹يک کشيش تازه اي هست به نام "فيلاردو شارمان" که او هم از علماي بزرگ است. اين کشيش آمد و عنوان نمود، که عبادت تنها اين نيست که در شب عيد کريسمس و ولادت حضرت مسيح(ع) آن خمير مخصوص را با آب مخصوص مخلوط کنيد و بخوريد! عبادت تنها اين نيست! گفته است که شما حتي اگر سنگي را برداريد و جاده اي را صاف کنيد، اين عبادت است. وقتي وي اين حرف را زد، کتاب هايش تحريم گرديد و تا مدت ها خوانده نشد. رنگ کفر حالا تازه، آهسته آهسته دارد از روي فيلاردو شارمان کشيش، زدوده مي شود!
🔸اين در حالي است که هزار و سيصد سال پيش پيغمبر ما به ابوذر مي گويد: حتي در خواب و خوراک قصد قربت کن! دين ما اصلا براي زندگي است. دين ما در کارخانه، در مدرسه، در بيمارستان، در زمين کشاورزي، در بازار و در همه جا، همراه ماست. اين دين است که مي تواند زندگي کند. حتي عبادات ما، چنين سمت و سويي دارند. (گزيده اي از سخنراني امام موسي صدر در موسسه دارالتبليغ اسلامي قم ۱۳۴۴ ه ش)
📚 سيد موسي صدر (نگاهي به زندگي و مبارزات امام موسي صدر) ؛ ص ۶۸
⚜️ @Taammolat74
تاملات
📣 اطلاعیه 🔶 برنامه تلویزیونی | چراغ مطالعه فصل چهارم چراغ مطالعه از امرز یعنی ۲۲ آذر آغاز خواهد شد
🎥دانلود فیلم کامل چراغ مطالعه اول (فصل علوم اجتماعی)
🔸 گفتگو با محمد معماریان
مترجم کتابها و مقالات متعددی در حوزه مطالعات رسانه و فارغ التحصیل دکترای مدیریت رسانه از دانشگاه تهران
🔺ایده محوری کتاب شری تورکل چیست؟
🔺گفته میشود با ورود تکنولوژی انسانها مدام گوشی به دست شدهاند و ارتباطات انسانی قطع شده است. مگر غیر از این است که درون گوشیها داریم با یکدیگر ارتباط برقرار میکنیم، پس اساسا مشکل چیست که این هجمه علیه تکنولوژی صورت میگیرد؟
🔺 تفاوت نسل جدید که در بطن تکنولوژی زاده شده با نسلهای پیشین که زندگی پیش از تکنولوژی را نیز تجربه کردهاند چیست؟
📺 ۵۲ دقیقه، ۲۲ آذر ۹۹، شبکه چهار سیما
➕ آپارات
https://www.aparat.com/v/bCcw1
➕ کستباکس
https://castbox.fm/vb/336325468
⚜️ @Taammolat74
🔰 نقدی بر اندیشه لیبرالی مرتضی مردیها
✍️ رسول لطفی
🔸مرتضی مردیها از مروجان اندیشه #لیبرالیسم در ایران و از مدافعان جدی جهانی شدن است و از آن مهمتر جهانی شدن را نه یک انتخاب بلکه اضطرار میداند. او هیچ ادعایی در خلق بدیلهای بومی ندارد و به نظر او اشکال نه در #مدرنیته بلکه در شناخت ناقص ما از آن نهفته است. او مصاحبه اخیر خود با روزنامه #اعتماد سخنان عجیبی بیان داشته است:
↙️« آنچه در ایران وجود دارد را باید #نئوکمونیست نام گذاشت. کسانی که از نظام #نئولیبرالیسم در ایران مینالند، یک خواسته بیشتر ندارند و آن این است که از این بودجه هم به صندوقهای بازنشستگان و ازکارافتادگان و .... بدهید، اینها هم تنها مشکلشان همین است که ارزش بحث هم ندارد!! ... مشکل اصلی در #روشنفکرانی است که ادعای طرفداری از مستضعفین و بدبخت و بیچاره را دارند و آنها هستند که فکر میکنند هر تفکری که آنها را طرفدار بدبخت، بیچارهها نشان دهد برای آنها کلاس میآورد و نگاه نمیکنند که در عمل چه چیزی به بار میآورد!»
🔸 این سخنان جای بسی تعجب و حیرت است که این دست روشنفکران لیبرال به جای پرداختن به بحثهای عالمانه و رعایت انصاف، به تخریب جریانات رقیب میپردازند! غرب تمدنی و بخصوص سرمایهداری آمریکایی با در نظر گرفتن هردو سیاست اقتصاد لیبرالی کلاسیک و نئولیبرال و تحت تأثیر اندیشهها و سیاستهای #آدام_اسمیت، کینز و فریدمن، #هایک و رابرت نوزیک به بنبست رسیده و حالا هرکس بخواهد از قشر محرومین و مستضعفین دفاع کند و حقوق او را احیاء کند، مورد نقد و توهین اینها قرار میگیرد.
💢حال آنکه در اساس انقلاب اسلامی نه بر سرمایهداری و نه بر سوسیالیسم که بر کرامت انسانی و تامین عدالت و قسط استوار است. به تعبیر دکتر مجتبی زارعی استاد دانشگاه تربیت مدرس :«اگر در غرب کمک به اقشار محروم نوعی انحراف ایدئولوژیک بهحساب آمده و میآید در اینجا محرومین، کوخنشینان و مستضعفین اساس انقلاب و برتریشان توصیه قرآن، سنت و مقوم ذات انقلاب اسلامی است!»
⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |گستره دین
🎙آیت الله مصباح یزدی
جلسه نهم
⏰ 27 آبان 1380
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
گستره دین 9.mp3
11.47M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |#گستره_دین
🎙آیت الله #مصباح_یزدی
جلسه نهم
🔹دین حق دارای دو عنصر اساسی است: اعتقادات و دیگری مناسک و دستورات عملی
🔹تبیین سلسله اصول اعتقادات
اول خالقیت الهی را معتقدیم سپس معتقد به ربوبیت او هستیم. به دنبال این اعتقاد مسأله دیگری مطرح میشود که هیچ کس در مملوکات الهی نمیتواند تصرف کند و لذا در تمام تصرفات خود باید دید او چه اذنی داده است. (ربوبیت تشریعی) از دل آن نبوت و معاد نیز به ترتیب اثبات میشود.
🔹تعیین قلمرو دینی با روش درون دینی یا برون دینی؟!
🔗 برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
📣 اطلاعیه
🔶میزگرد مجازی | #ظرفیتهای_فقه برای تحقق #علوم_اسلامی
🔘به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله شهیدمفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه
🔰استاد امین اسدپور
👈استاد سطح عالی حوزه علمیه
🔰دکتر محسن برهانی
👈عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
⏰پنجشنبه ۲۷ آذر ساعت ۲۰
🌀جهت دریافت لینک اسکای روم به t.me/A_G_25 پیام دهید.
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه
#علوم_انسانی_اسلامی
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @almorsalaat
📮 امروز سیاست مدرن بیش از اینکه در پی تقرب به واقعیت باشد، بهدنبال عملِ منتهی به نفع است؛ بنابراین، قابلیت پیوند خوردن با همه چیز را در خود بهوجود آورده است. شما میتوانید به نظریات متفکرانی چون کوهن و فایرایند و پیش از آنها به نظریات ویتگنشتاین و لاکاتوش نگاه کنید؛ هرچند من این نظریات را که به نسبیگرایی افسارگسیخته تن دادهاند قابل نقد میدانم اما نمیتوان انکار کرد که عملگرایی حاکم بر غرب معاصر با این نظریات بهخوبی عجین شده است و مشکلی ندارد.
✍️ رضا غلامی
⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار
#اختصاصی
🔶 موضوع |خطر غربزدگی در نظام معنایی
🎙حجتالاسلام احمد رهدار
همایش "روشنفکر مطهر، سه روز با روشنفکری انقلاب اسلامی"
بسیج دانشجویی دانشکده الهیات دانشگاه تهران
⏰ 16 اردیبهشت 98
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
روشنفکری مطهر 6.mp3
31.6M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |خطر #غربزدگی در نظام معنایی
🎙حجتالاسلام #احمد_رهدار
🔹علم یک واژه اسلامیست که غربیها آن را مصادره، تحلیل و تقلیل دادهاند. خطرناکترین نتیجه این کار ظهور مستشرق شرقی است. روشنفکر نیز در حقیقت همان مستشرق شرقی است که با زبان خود حرف مستشرق غربی را مبنی بر پست و عقب ماندگی شرق تکرار میکند.
🔹غرب غیریت ماست و وقتی آن را نقد میکنیم خیال نکنیم مسأله ماست بلکه غرب مانع ماست. دلیل اینکه روشنفکران، اکثر عالمان را متهم به عقب ماندگی میکنند این است که از نظر آنها زمانه یعنی غرب. در حالی که غرب مسأله نیست مانع است.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبلی این نشست اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🔰 وحدت حوزه و دانشگاه در گرو تعامل کلام اسلامی و علوم انسانی
✍️ محمدتقی سبحانی
🔸برخی به اشتباه تصور میکنند زمان علم کلام گذشته است و میتوان دانشی همانند فلسفه را جایگزین کرد، اما این درست نیست، چراکه فلسفه از یک طرف با علوم انسانی و دانش کلام ارتباط دارد و دانش کلام نمیتواند جای آن را بگیرد و به همین دلیل است که فیلسوفان هر وقت خواستهاند خلأ دانش کلام را پر کنند، خودشان متکلم شدهاند.
🔹ما یک عقلانیت فقهی، کلامی و اخلاقی داریم که به معنای استدلال قیاسی نیست، بلکه به معنای رویکرد شما به مسئلهها است و در دانشها بنیادساز است و همه عالمان با پذیرش آن میتوانند در مورد چنین دانشی نظر بدهند. چارچوبهای نظری را با عنوان مبادی یا مبانی دانشی تلقی میکنیم. منظور از نظریهها، کلاننگرههای حاکم بر دانش و گزارههای تعمیمپذیری است که پدیدههای علمی را در قالبهای کلی مورد بررسی قرار میدهند.
🔸وقتی اصول اساسی کلامی و اصل قرآنی داریم، میتوانیم به فقه، اخلاق، جامعهشناسی و ... عرضه کنیم و دانش کلام برای ما حَکَم باشد.معتقدم برای ایجاد تعامل میان دو حوزه دانشی که استقلال دارند، ضرورت دارد باب گفتوگو را باز کنیم و بدون این کار، شکاف میان دانشها همچنان باقی میماند و وحدت میان حوزه و دانشگاه امکانپذیر نیست.
⚜️ @Taammolat74
🔰چیستی ماهیت رسانه دینی
✍️ مصطفی انصافی
🔸رسانه دینی، رسانه ای است که دارای کارکرد دینی است. یعنی حوزه های دینی در آن انعکاس یافته و جامعه را به سوی دینی شدن حرکت می دهد. به عبارتی رسانه دینی، رسانه ای است که از خاستگاه نظری و مبانی تا برنامه سازی و تکنولوژی و تاثیربخشی اجتماع بر مبنای آموزه های دینی استوار باشد.
🔹رسانه ها در یک جامعه دینی باید عاملی در جهت اعتلای ارزش های دینی و انسانی باشند و نه صرفا ابزاری برای گذران اوقات فراغت. اگر ماهیت دین به سلول ها و بنیادهای رسانه وارد نشود، رسانه ما رسانه دینی نخواهد بود و اگر رسانه دینی نباشد، جامعه ای دینی هم نخواهیم داشت. رسانه ها بعد از وقوع انقلاب اسلامی کارگزار انتقال ادبیات و آموزه های مذهبی به مخاطبان شدند.
🔸رسانه ها در غرب هیچ گاه چنین کارکردی را نداشته و در واقع باید گفت که رسانه در غرب برای ترویج مقاصد دنیوی و اهداف سرمایه داری غرب به وجود آمد و نه تبلیغ ارزش های دینی، این به خاطر دنیوی بودن فرهنگ غرب و عبور از معنویات بود ولی در جامعه اسلامی ما که اساسا در حول مدار دین می چرخد باید برداشتی دینی از رسانه به وجود بیاید که نه تنها در مقابل فرهنگ دینی مردمان قرار نگیرد بلکه ابزاری برای نیل به تعالی نیز بگردد.
🔹رسانه دینی خود را در برابر باریتعالی مسئول می داند از این رو هیچ گاه منافع مادی زودگذر مثل جذب مخاطبان به هر قیمت را برنمی تابد. این نوع از رسانه برنامه های خود را براساس هنجارهای حاکم بر جامعه اسلامی تولید می کند تا در جامعه اسلامی ایجاد آنومی و بی هنجاری و تشنجات فرهنگی نکند.
💢رسانه دینی، در فرایند اطلاع رسانی راستگوست و تصویر درستی از اندیشه ها و رویدادها ارائه می کند، برخی از نشانه های دور از واقعیت را برای دستکاری تصویر بر آن نمی افزاید و برخی از خطوط را آن نمی کاهد، چون که این مسائل ذهن مخاطب را آلوده می سازد. ارزش راستگویی در کار اطلاع رسانی از آن روست که اطمینان را در جان های مردم می کارد و گونه ای از ارتباط و همبستگی را میان اسلام، به مثابه سمت و سوی حرکت اطلاع رسانی، و مردم که از حرکت آگاه می شوند و آن را امانتدار مصالح در زندگی حال و آینده خود می یابند، ایجاد می کند زیرا هدفی جز بیان حقیقت ندارد.
⚜️ @Taammolat74