تاملات
🔰 کلاب هاوس و گفتگو، ارتباط، سیاست و حکمرانی فضای سایبر ✍️ حسین حسنی 📍در «عصر تصویر جهان» که «زندگ
✔️ ادامه...
🔘 بخش 1 از 2
🔸برخی در بحث از این پلتفرم از «ایرانیان عاشق گفتگو» سخن گفتهاند و اینکه کلابهاوس یک بستر برخط همگانی برای تبادل دیدگاه و گفت و شنود فراهم کرده است، اما با اینهمه همانطور که در خط مشی بنیانگذاران این پلتفرم دیده میشود،
🔹آنها بیش از آنکه به دنبال هجوم تودهای کاربران عادی به رسانه اجتماعیشان باشند، پیش از هر چیز تلاش کردهاند تا نظر نخبگان دنیای فناوری-ایلان ماسک، مارک زاکربرگ و استیو بالمر- و سیاست-ولادیمیر پوتین- را به خود جلب کنند. سازوکار داشتن دعوتنامه برای ورود و ایجاد «روم» های مختلف در کلابهاوس دلیل دیگری بر این مدعا است.
🔸ما اکنون در «عصر اینستاگرام» زندگی میکنیم که میل افراطی به حضور در پلتفرمهای تصویری و نمایش خود، بدن، سبک زندگی، حریم خصوصی و تکثیر ایماژهای فردی به مدد شیوهها و حیلههای گوناگون-وحتی رسواگرانه-با اهداف گوناگون روانشناختی، تجاری و سیاسی و غیره، به یک هنجار و ارزش حاکم بر اکوسیستم رسانههای اجتماعی تبدیل شده است، بنابراین کوتهفکری است که تصور کنیم حس شنوایی بتواند به مدد کلابهاوس بر میل فزاینده کاربران برای چشمرانی بینایی-محور استیلاء پیدا کند.
🔹حتی ادعای ایجاد بستری برای «گفت» و «گو» از این هم خاماندیشانهتر است. همانطور که گفته شد، فضای نخبگانی کلابهاوس ابزاری برای تثبیت و تصریح مجدد روابط نابرابر و سلسلهمراتبی ارتباطی در رسانههای پیشاعصررسانههای اجتماعی است.
🔸 اساساً کلابهاوس بازسازی رابطه یک «گوینده» بسیاربزرگ مبتنی بر منابع قدرت فناورانه و سیاسی و بیشمار «شنونده» -نه در معنای رسانههای تودهای، بلکه خاصتر همچون روزنامهنگاران و کنشگران اجتماعی-است.
⚜️ @Taammolat74
✔️ ادامه...
🔘 بخش 2 از 2
🔸کلابهاوس هیچ نویدی برای شهروندان / کاربران عادی رسانههای اجتماعی ندارد. حتی اگر اتاق گفتگویی هم شکل دهند، در نهایت چیزی خواهد شد همانند جمعهای موقتی و محدد مسافران تاکسی در دنیای واقعی، با مباحثههای غیرعقلانی، همراه پیشداوری، هرزگونه و...
🔹درنهایت، به دلیل همین وضعیت نخبگانی، محدود، انزواجویانه و دور از دسترس اتاقهای پلتفرم کلابهاوس است که صفحههای مختلف رسانههای اجتماعی، روزنامههای کاغذی و وبسایتهای خبری وظیفه بازانتشار محتوای مبادله شده در کلابهاوس را متقبل میشوند.
🔸بالاخره اینکه بهویژه در یک برهه زمانی که به انتخابات بااهمیت ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ منتهی خواهد شد، امید میرود صداوسیما فضای بازتری را برای مباحثه و گفتگوهای آزاد فراهم کند تا طرفین گفت و شنود مجبور نباشند به پلتفرمهای نوظهور خارجی متوسل شوند؛
🔹همچنین نباید وضعیت به گونهای باشد که افرادی که متولی حکمرانی و مدیریت فضای سایبر و پلتفرمها در ایران هستند، با حضور در یک پلتفرم نوظهور خارجی، به آن رسمیت و مشروعیت ببخشند.
⚜️ @Taammolat74
🔉 نشست علمی
🔶 موضوع |سکولاریسم نقابدار
نقد و بررسی پروژه فکری و ابعاد شخصیتی عبدالکریم سروش
🎙با حضور اساتید:
استاد خسروپناه
استاد قاسمیان
استاد زرشناس
استاد معاف
کتابخانه مجلس شورای اسلامی
⏰ ۱۳بهمن ۱۳۹۹
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
سکولاریسم نقابدار خسروپناه.mp3
31.67M
🔉 نشست علمی
🔶 موضوع |#سکولاریسم نقابدار
نقد و بررسی پروژه فکری و ابعاد شخصیتی #عبدالکریم_سروش
بخش اول نشست
🎙استاد خسروپناه
.
.
.
⚜️ @Taammolat74
سکولاریسم نقابدار قاسمیان .mp3
5.26M
🔉 نشست علمی
🔶 موضوع |#سکولاریسم نقابدار
نقد و بررسی پروژه فکری و ابعاد شخصیتی #عبدالکریم_سروش
بخش دوم نشست
🎙استاد قاسمیان
.
.
.
⚜️ @Taammolat74
سکولاریسم نقابدار زرشناس.mp3
16.38M
🔉 نشست علمی
🔶 موضوع |#سکولاریسم نقابدار
نقد و بررسی پروژه فکری و ابعاد شخصیتی #عبدالکریم_سروش
بخش سوم نشست
🎙استاد زرشناس
.
.
.
⚜️ @Taammolat74
سکولاریسم نقابدار معاف.mp3
13.37M
🔉 نشست علمی
🔶 موضوع |#سکولاریسم نقابدار
نقد و بررسی پروژه فکری و ابعاد شخصیتی #عبدالکریم_سروش
بخش چهارم نشست
🎙استاد معاف
.
.
.
⚜️ @Taammolat74
سکولاریسم نقابدار جمعبندی.mp3
13.59M
🔉 نشست علمی
🔶 موضوع |#سکولاریسم نقابدار
نقد و بررسی پروژه فکری و ابعاد شخصیتی #عبدالکریم_سروش
بخش جمعبندی نهایی جلسه
🎙استاد خسروپناه
.
.
.
⚜️ @Taammolat74
📎
✅ اینکه مسائل امروزین به همه موضوعات، مقولات و اندیشهها نگریسته و هیچ منظر دیگری را نپذیریم یا به هیچ چشم انداز دیگری اجازه ظهور و بروز ندهیم، مفروض بسیار سترگ و نادرستی است.
همه سخن این است که حیات سیاسی و اجتماعی و عرصه سیاست، از یک سو به مسائل امروزین محدود نمیشود و مسائل امروزین را باید در افق فردا و فرداها نیز دید.
از سوی دیگر، ریشههای مسائل اینجایی و اکنونی خود را نه صرفاً در سطح بلکه در لایه های بسیار عمیقتر اجتماعی، فرهنگی و تاریخی نیز باید جستوجو کرد.
مسائل سیاست و حیات سیاسی را نه صرفاً در چارچوب مناسبات قدرت سیاسی، بلکه در چارچوب گستره وسیعتر حیات تاریخی و تمدنی نیز باید فهم و تفسیر کرد.
✍️ بیژن عبدالکریمی
📚تفکر به منزله کنش سیاسی، ص 12-13
🏷 #انتخابات1400
⚜️ @Taammolat74
🌸«هم عشق و هم نترسيدن از مرگ، انسان را از خودبنيادی و لوازم آن كه عجب و كبر است میرهاند. در نترسيدن از مرگ، انسان «خود» را انكار میكند و در عشق، پيلهی «خود» را میدرد و روی به عالم بيرون از «موضوعيت نفسانی و خودبنيادی» میآورد. و اين هر دو در «ايمان» جمع میآيند.»
✍️ شهید مرتضی آوینی
⚜️ @Taammolat74
26.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 چرا پس از سه دهه، هنوز دوره مجله «سوره» به سردبیری شهید آوینی نایاب است و تجدید چاپ نمیشود؟
🔹مروری سریع بر گفتگوی فصلینژاد با شبکه سه:
🔻آوینی بود که برای اولین بار مقالات درباره رمان نوشته «هاینریش بل» برنده نوبل ادبی و مبانی نقد هنر از «فرانسوا تروفو» را در سوره چاپ کرد.
🔻چه کسی برای «دیوید لین» کارگردان بزرگ انگلیسی پرونده درآورد؟
چه کسی «آلفرد هیچکاک» فیلمساز شهیر آمریکایی را استاد مطلق سینما نامید؟
چه کسی جز آوینی پس از انقلاب اولین تاریخ شفاهی موسیقی ایران را در مجله سوره منتشر کرد؟
🔻آوينی به یک اشراق فرهنگی رسیده بود: هم به «تهاجم فرهنگی» باور داشت، هم معتقد به «تعامل فرهنگی» و تضارب آرا بود. هم «شارلاتانیسم» را در مطبوعات نفی میکرد، هم به «آزادی قلم» باور داشت.
🔻آوینی هم از «سنتهای اصیل» دفاع میکرد، هم در ستایش «نوگرایی دینی» سخن میگفت. هم «مدرنیزاسیون» و مدرنیته را نقد جدی میکرد، اما از دادوستد با غرب نمیترسید.
📺 برنامه «سوره هنر»
▫️آگاهی و آزادی در هنر متعهد، فروردین ۱۳۹۸
⚜️ @Taammolat74
🔰 آوینی، متفکر دورانگذار
✍️دکتر حسین کچویان
🔸افرادی که همیشه در هر تمدنی برای نخستینبار آن بنای نظری و مرحلۀ جدیدی را که آن تمدن در حال ورود به آن است درک مینمایند، هنرمندان هستند؛ برای مثال در تاریخ تمدن غرب، افرادی مثل فلوبر بودند که فکری را فهمیدند و بعدها، دیگرانی مانند آدرنو آمدند و در قالب بیانی تئوریک به آن فکر شکل دادند؛ یعنی نخستین ساحتی که ورود یا تحوّل هر تمدن، در آن تجربه میشود.
🔹هر تحول تمدنیای، حتی در درون یک تمدن، نخست در ساحت هنر حس ميشود و بعد در ساحت نظر؛ یعنی نخست یک چیزی حس میشود و بعد آن حس در قالب تئوریک بیان میگردد؛ برای مثال ميدانید که ریشۀ پستمدرنیسم، در معماری و نقاشی و حوزههایی از این نوع است؛ یعنی نخستین بار کسانی کارهایی کردهاند، بدون اینکه آگاهی مشخصی داشته باشند؛ درواقع نوعی دلزدگی و شوق، اساس این تحول را شکل داده است.
🔸به سخن دیگر ، هنرمندان نسبت به بعضی از فرمها و قالبهای هنری نوعی دلزدگی داشتهاند و این دلزدگی نيز عاطفی و احساسی بوده است. افزون بر این، آنها نوعی شوق به چیزی متفاوت را در کارشان آوردهاند و بعدها این، در قالب نظریات پستمدرن عرضه شده است.
🔹به نظر ميرسد شهید آوینی چنین فردی بود؛ یعنی هنرمندی بود که به نوعی دلزدگی نسبت به فضای موجود ــ که او آن را فضای تجدّد مینامید ــ رسیده بود و شوق دنیایی متفاوت داشت.
🔸او توانسته بود این دلزدگی و شوق را با توجه به اینکه تواناییهای خوبی هم در عرصۀ بیان و کلام داشت، در قالبی مفهومی مطرح کند؛ بنابراین میتوان گفت که آوینی مظهر عصری است که در حال آمدن است یا بشر به آن شوق دارد.
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |مباحثه کتاب ماجرای فکر آوینی
🎙 دکتر وحید یامینپور
جلسه هفتگی هیئت هنر حوزه هنری
جلسه اول
⏰ هفتم مردادماه ۱۳۹۸
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
4_5917777580206851537.mp3
16.3M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |مباحثه کتاب ماجرای #فکر_آوینی
🎙 دکتر #وحید_یامینپور
جلسه اول
.
.
.
⚜️ @Taammolat74
🔰 ردپای فلسفه در آثار آوینی
✍️ مهدی ناظمی
🔸شهید آوینی، دانش آموخته رسمی فلسفه نبود و کاری هم که می کرد ربطی به فلسفه نداشت ولی هم در این حوزه مطالعه داشت و هم با اساتید فلسفه آشنا بود. با اینهمه خودش به این نکته آگاه بود و همیشه حواسش را جمع می کرد که با ادبیات فلسفی حرف نزند و حرفی نزند که از اساس و ریشه ضعیف باشد. با این وجود، نمی توان او را یک فرد غیر فلسفی نامید.
🔹ایشان در گفتگو با اساتید فلسفه مثل دکتر داوری اردکانی، راه خودشان را می جست و پیگیری می کرد. به همین خاطر وقتی امروز آثار ایشان را مطالعه می کنیم ردپای فلسفه را مشاهده می کنیم. نمونه اش اینکه اکثر تحلیل های ایشان یک سروگردن از اکثر تحلیل های زمان خودش قوی تر و غنی تر است. من فکر میکنم اگر شهید آوینی زنده بود و ما ایشان را اهل فلسفه مینامیدیم، انکار می کرد و خودش را اهل فلسفه نمی دانست و تلاش میکرد با پرسش هایش مسیر زندگیش را پیدا کند و همین برایش کفایت میکرد.
🔸اتفاقاً از همین جهت الگوی خوبی برای جوانان امروز ماست، چون متاسفانه برخی از جوانان چیزهایی از فلسفه می خوانند و بعد تصور می کنند که فلسفه می دانند درحالیکه خواندن فلسفه، به معنی دانستن فلسفه نیست و خواندن، فقط می تواند تحلیل های ما را عمیق تر و شفاف تر کند ولی نمی تواند ما را فیلسوف کند. بنابراین اگر قرار است گهگاهی فلسفه بخوانیم خوب است به این پرسش جواب دهیم که برای چه فلسفه می خوانیم؟ چون اگر به این پرسش پاسخ دهیم بخش زیادی از مسیر را طی کردیم.
⚜️ @Taammolat74
📘دانلود pdf |چگونه هنرها را در خدمت اسلام درآوریم؟/ سخت است؛ اما می شود!
📍حرفهایی درباره تسخیر جوهر و ذات سینما و راه شناختن وضعیت عالم امروز
✍️ شهید مرتضی آوینی
🔸این یادداشت شفاهی، گفتاری است از شهید سیدمرتضی آوینی که حدود سال ۱۳۷۱ در جمعی از علاقمندان ایده ها و دیدگاه ها و تجربه های او بیان شده است. سؤال اساسی گفتار این است که چگونه هنرها را در خدمت اسلام درآوریم؟ و چگونه به هنرجویان آموزش بدهیم که هنرمندانی مسلمان و در خدمت تفکر دینی بار بیایند؟
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
چگونه_هنرها_را_در_خدمت_اسلام_درآوریم؟.pdf
939.3K
📘دانلود pdf |چگونه هنرها را در خدمت اسلام درآوریم؟/ سخت است؛ اما می شود!
📍حرفهایی درباره تسخیر جوهر و ذات سینما و راه شناختن وضعیت عالم امروز
✍️ شهید مرتضی آوینی
🔹حکمت آموختنی نیست. حکمت «حصولی» نیست، «وصولی» است. آدم باید خودش واصل شود. حکمت را در حدّ مقدمه میشود آموزش داد، ولی همین مقدمه را وقتی دست آدم ناباب دادید، در دست او خنجر میشود. مسأله بر سر این است که انسان باید به حکمت «واصل» شود. حکمت اصلاً شهودی و اشراقی است؛ از طریق دیگر نمیشود به آن رسید. بدون تردید، تکنیک هنر امروز را باید آموزش داد، منتها همراه آن، باید ماهیت هنر جدید را تبیین کرد. هر یک از هنرهای جدید با دیگری فرق دارد و برنامه ای که برای هر یک میریزید، با دیگری متفاوت است. تکنیکِ هر یک از هنرها را باید جدا از تفکر دینی آموزش داد.
⚜️ @Taammolat74
🧠 #فلسفیدن
🔸🔸 روش و منش تفکر آوینی در منظومه فکریاش نیز با روش ها و اسلوب های مرسوم متفکران معاصر و جریان های فکری متمایز است. از آنجا که تفکر آوینی نه از جنس "علم حصولی" که از جنس "علم حضوری" است در واقع پیش و بیش از آنکه معرفت باشد، حکمت است. حکمتی دینی و اصیل. او خود در این رابطه می گوید:" مسئله من اینجاست. ببینید حرف هایی که نوشته ام مبتنی بر یافته هایی مجرد از سینما و رمان و تکنولوژی و تمدن جدید و این طور چیزهاست. این یافته ها مسلط بر اینهاست... من یافته هایم را از طریق دیگری گیر آورده ام."
⚜️ @Taammolat74
چہمۍجویۍ.mp3
4.65M
🔉 کلیپ صوتی
🔶 موضوع |چه میجویی؟ عشق...
ماییم که بار تاریخ را بر دوش گرفته ایم...
🎙#سید_مرتضی_آوینی 💚
🔻 پ.ن:
چنان طنین صدایش زلزلهای بر دل میآورد و حکمت کلماتش چنان غبار از دل میروبد که آدمی مجذوب حقیقت ماورائی نهانش میشود؛ حقیقتی که این حکیم شهید، مشهود او بوده و با زبان دل به هنر تجلی یافته است.نام و یادش گرامی...
⚜️ @Taammolat74
🔰چهار نکته درباره طرح سید شهیدان اهل قلم؛
آقا سیدمرتضی آوینی
✍️ علی محمدی
📍 امروز در یکی از گروههای کلاب هاوس درباره شهید سیدمرتضی آوینی چهار نکته عرض کردم: شهید آوینی، مهمترین خصوصیتش این است که دغدغه و مسئلهاش، مسئلهای در مقیاس خود انقلاب اسلامی است.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰چهار نکته درباره طرح سید شهیدان اهل قلم؛ آقا سیدمرتضی آوینی ✍️ علی محمدی 📍 امروز در یکی از گروه
✔️ ادامه....
1️⃣ شهید آوینی، مهمترین خصوصیتش این است که دغدغه و مسئلهاش، مسئلهای در مقیاس خود انقلاب اسلامی است. لذاست ایشان به #عالم_مدرن و تقابل آن با عالَم اسلامی می اندیشید، با #جهان_تکنیک درگیر بود و معتقد بود که با اخذ تکنیک از غرب، نمی توان به جنگ جهان تکنیک برویم؛ به #ایده_ترقی حساس بود و از اینرو، فلسفه تاریخ تکامل معنوی و باطنی انسان را جستجو میکرد؛ به اهمیت #برنامههای_توسعه واقف بود و می فهمید که اگر جمهوری اسلامی برای تنظیم مناسبات و ساختارهای خود به طرح جدیدی نیاندیشد، در هاضمه تمدن مدرن مستحیل خواهد شد.
2️⃣ شهید آوینی در مقابل دو جریان ایستاده بود:
اول جریانی که غرب را عالمی دینی یا حداقل، عالمی خنثی تلقی می کرد که با جوهره انقلاب اسلامی سازگار است و از اینرو جمهوری اسلامی می تواند به سادگی و به غربالی سطحی، خوب و بد آن را تفکیک کند و طرح خود را پیش ببرد
و دوم جریانی که در صدد تغییر در عالم مدرن با صورتی صرفا تشریعی بودند و گمان می کردند تنها با باید و نبایدهای شرعی می توان، در مقابل طرح مدرنیته تاب آورد. ایشان این تلقی از دین را دین عجوزهها می نامید و تطبیق ناشیانه عناوین روایات را بر مصادیق عالم مدرن از نتایج آن می دانست.
3️⃣طرح خود شهید آوینی، تسخیر تمدن مدرن به نفع عالَم معنوی و باطنی انقلاب اسلامی بود. ایشان راه تسخیر هر پدیده ای را در گرو فهم نسبت آن با حقیقت می دانست و معتقد بود که اگر مؤمن #نسبت ابلیس و مارکس و ... را با #حقیقت فهم و کشف کند، می تواند آنها را مسخَّر خود گرداند.
ایشان لازمه این تسخیر را دو مطلب می دانست یکی کشف و فهم عمیق بنیان عالم مدرن و نحوهی انعکاس این بنیان، در وجوه متکثرِ تکنیکها و ابزارهای آن و دوم، وصول و اتصال وجودی با حقیقت و باطن عالم . از نگاه شهید آوینی، حاصل این #کشف و #وصول، برخورداری مؤمن از بصیرتی تحت عنوان #حکمت_تأویلی است که با تکیه بر آن می توان، عالم مدرن را به تسخیر انقلاب اسلامی در آورد.
4️⃣طرح تسخیر شهید آوینی، علی رغم توفیقاتی که در #ساحت_هنر_ اسلامی می تواند داشته باشد، ولی به نظر می رسد برای اداره و سازماندهی ساختارهای جمهوری اسلامی و طراحی چارچوبهای سبک زندگی اسلامی ایرانی #ناتمام است. تکیه بر دریافتهای اشراقی و اتکاء بر وحه وصولی بودن حکمت و نه حصولی بودن آن، هرچند حاوی تذکر و تنبهی جدی در پرهیز از تمثلگرایی و مفهومزدگی در مواجهه با عمق نزاع انقلاب اسلامی و تمدن غرب در لایه های باطنی و معنوی تکوین و تاریخ است، ولی اکتفاء به آن و عدم تلاش برای جریان این عمق و وصول، به #ساحت_عقلانیت_اجتماعی و غفلت از خط امتداد مفهومی حکمت اسلامی در عینیت و همچنین ارتقای فقاهت سنتی به فقه حکومتی و اجتماعی، نتیجه ای جز واسپاری عرصه تدبیر و سیاست به تفکر سکولار مدرن، در سودای تربیت نیروهای انسانی طراز انقلاب اسلامی نخواهد داشت!
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @alimohammadi1389
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |شهیدآوینی و هنر
🎙 سیدحسن شهرستانی
نشست ما و مرتضی آوینی
گفتمان نخبگان علوم انسانی
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
04.mp3
36.24M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |شهیدآوینی و هنر
🎙 سیدحسن شهرستانی
🔹 هنر و فنون هنری و رابطه آنها در ادبیات و فرهنگ ایرانی اسلامی
.
.
⚜️ @Taammolat74
📣 اطلاعیه
اولین نشست از سلسله نشستهای «حکمرانی فضای مجازی»
🔶 موضوع | «دورنمای حکمرانی فضای مجازی»
با ارائه: دکتر عبدالحسین کلانتری (سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی)
🕰 زمان: یکشنبه 22 فروردین 1400، رأس ساعت 18
⭕️ نشست به صورت مجازی و برخط برگزار میشود.
🔖 لازم به ذکر است برای شرکتکنندگان گواهی حضور صادر و به بهترین خلاصهنویسی از صحبتهای مطرحشده در نشست، جوایزی به قید قرعه اهدا میشود.
💡 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:
@oisc_rooydad
🔹 مشروح خبر:
🌐 http://yun.ir/haijm9
#نشست_علمی #حکمرانی_فضای_مجازی
⚜️ @Taammolat74
📣 اطلاعیه
آیینه سکندر...
🔶موضوع | جامعهشناختی غرب شناسی در ایران
🎙دکتر محمدرضا قائمینیک
▪️مروری بر تاثیر فلسفۀ تاریخ تجدد در تکوین علوم اجتماعی در غرب
▪️مروری بر بسترهای اجتماعی-تاریخی تکوین علوم اجتماعی در غرب
▪️نقد و بررسی نحوۀ ورود علوم اجتماعی و جامعه شناسی به ایران تا قبل از انقلاب اسلامی
▪️نقد و بررسی نحوۀ مواجهه با علوم اجتماعی غربی در ایران بعد از انقلاب اسلامی
⏰ یکشنبه، ۲۲فروردین ماه، ساعت ۱۰ تا ۱۲
✔️ امکان شرکت آنلاین در جلسه از طریق لینک زیر مقدور است؛
🌐 Live.whc.ir/farhangi
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @roozegareno_ac