eitaa logo
تاملات
724 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
340 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰نظر به درد دیگران 🔸نشسته‌ام لبِ پنجره، به درختان حاشیه خیابان نگاه می‌کنم و از خنکیِ نسیمِ بهاری لذّت می‌برم. نشسته‌ام و در سکوت به جهانی فکر می‌کنم که همه چیزش هرآن ممکن است ازهم بپاشد. به کابلِ چند روزِ پیش فکر می‌کنم و به فلسطین این روزها. به جنگ فکر می‌کنم؛ به تجربه‌ای ناخواسته برای مردمان عادی و بیهوده برای همه. به جنگ فکر می‌کنم؛ به ویرانیِ بی‌خبری که همین نسیم و نگاه را هم از ما آدم‌های گرفتارِ زمین دریغ می‌کند. 🔹به جنگ فکر می‌کنم که اگر فقط رفتن و مُردنِ همه بود، مشکلی با آن نداشتم. امّا جنگ می‌آید، ویرانی، جدایی و سوگ می‌آفریند و وقتی ابتذال و بیهودگی‌اش با قرارداد صلحی یا آتش‌بسی آشکار شد، آدم‌هایی را به جا می‌گذارد که رنجورتر، غمگین‌تر و درمانده‌تر از همیشه اند. جنگ می‌آید و بی‌عدالتی جهان و بی‌پناهی و آسیب‌پذیریِ تقریباً همه ما را بیش از پیش آشکار می‌کند. جنگ می‌آید و ته‌ماندۀ رمقِ زندگی را هم از آن می‌گیرد و بی‌جان رهایش می‌کند میان کوچه پس کوچه‌های پر از خون و دود. 💢نشسته‌ام لب پنجره، خنکی نسیم با سوزش چشمانم در هم می‌آمیزد. بی‌اختیار گریه‌ام می‌گیرد. چه تنهایند مردان و زنان و کودکانِ روزهای جنگ در هر کجای زمین. چه تنهاییم ما همه، و چه ناتوانیم ما آدم‌های معمولی در هرگوشه جهان که تنها ناظرِ رنج دیگرانیم و در سکوت، روزها و شب‌هایمان را می‌شماریم تا از این گردونۀ پُر هراس و غم خارج شویم. ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اولین کلیپ انتخاباتی لاریجانی 🔹با انتشار کلیپ ثبت نام لاریجانی و رئیسی، کاربران شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های زیادی به نحوه ساخت آنها داشته‌اند و دست به مقایسه زده‌اند... ⚜️ @Taammolat74
🔰نشانه‌شناسی فیلم تبلیغاتی علی لاریجانی ✍️ جعفر حسن خانی 🔸نشانه چیزی است که به غیر خود دلالت دارد. محمد‌رضا تاجیک درباره نشانه‌شناسی می‌گوید:« يک نشانه‌شناس سياسي با تمرکز بر کارکرد نشانه‌ها، به بحث در مورد توليد معنا و چگونگي معنادار شدن زيست جهان سياسي آدميان توسط نظام آنان (نشانه ها) مي‌پردازد.» 🔹با این مقدمه می‌خواهم نشانه‌شناسانه درباره اولین فیلم تبلیغاتی علی لاریجانی با عنوان «دو هیچ» نکاتی را بیان کنم. 1️⃣ در ابتدای فیلم و صحنه آغازین میان دوربین که مخاطبین و افکار عمومی را نمایندگی می‌کند و سوژه که علی لاریجانی است یک شی وجود دارد : «بی‌سیم». در انتهای فیلم هم همین تکرار می‌شود و در صحنه پایانی همچنان میان سوژه و مردم (دوربین) آنچه قرار دارد «بی‌سیم» است. گارد میان مردم و لاریجانی بی‌سیم است. این گارد در طول جریان فیلم همواره سوژه را مشایعت می‌کند. بی‌سیم ابزار کنترل است و دلالت بر اولویت‌دار بودن امنیت برای سوژه را دارد. نشانه‌ی حریم‌داری است و حتی دوربین اگر چه برای انتخابات، باید حریم سوژه را حفظ کند. 2️⃣ فیلم با یک نزول اجلال از بالا به پایین آغاز می‌شود و در واپسین ثانیه‌ها هم با بالا بردن شناسنامه از پایین به بالا صعود می‌کند. در میانه این نزول و صعود مردم از دریچه دوربین همواره از پایین به بالا به سوژه می‌نگرند. فقط زمانی نگاه مردم از دریچه دوربین با او رخ به رخ می‌شود که او بر روی صندلی منتظر ثبت نام انتخاباتی است. گویی فیلم به ما می‌گوید در هنگامه انتخابات است که می‌توانیم با سوژه رخ به رخ شویم وگرنه در باقی مواقع نسبت مخاطب با سوژه نسبت پایین به بالا و حضیض به عزیز است. 3️⃣سرتاسر فیلم و بیشتر حجم صحنه ها را بادیگاردها در بر گرفته‌اند و همه جا به شکل پر‌رنگ، آشکار و عامدانه‌ای حضور دارند. با آنکه علی لاریجانی امروز هیچ سمت جدی و مهمی در کشور ندارد اما تقریبا در هیچ صحنه‌ای نیست که بادیگاردها نباشند. حضور پر‌حجم بادیگاردها بازنمایی حضور حاجب، پرده‌دار، میرغضب و... است و همه دلالت بر شوکت‌خواهی سوژه دارد. به نظر سوژه، شوکت را بر احترام، بر مردم‌داری، بر مهربانی و عطوفت، بر صمیمیت و... ترجیح می‌دهد. 4️⃣ موسیقی فیلم تبلیغاتی لاریجانی برای فیلم پادشاهThe King 2019 است. نام تِرَک به کار رفته «تاج‌گذاری» است. موسیقی هم دلالت بر میل سوژه به شوکت و اشرافیت دارد. 🏷 ⚜️ @Taammolat74
🔰 استاد وقت کُشی هستیم! ✍️ محمدحسین صبوری 🔸6 ماه است پر تکرار ترین سؤال غالب بچه های فعال در سراسر کشور حول این می چرخید که چه کسی می آید؟ فلانی می آید؟ فلانی با بسانی می آید یا تنها می آید؟ از اون چه خبر؟ از این چه خبر؟ و ... 🔹چنانکه از دلایل لحظه شماری مان برای اتمام ساعت ثبت نام، پایان این سوالات و احتمالا بهانه های موجود برای کار نکردن و ادای بلاتکلیف ها را در آوردن بود 🔸کدام بلاتکلیفی؟ ساعت ها و روزهایی که می توانیم صدها کار تبلیغی، تبئینی، رسانه و غیره انجام دهیم، هدر می رود پای یکسری چالش های خودساخته ی دسته چندم! کدام بلاتکلیفی؟ مگر تکلیف مسئله ای موقتی یا مطقعی ست، که اصلا بتوان بازه ای را عاری از تکلیف تصور کرد؟ بالاخره در هر لحظه اگر وضعیت مطلوبی را در ذهن داریم، تکلیفی ست که برای محقق شدنش کاری کنیم؛ دقیقا . 🔹حالا آن بحران گذشت؛ از ساعت 6 عصر شنبه، که از این وقت کُشی های بی مورد عبور کردیم، وارد مرحله جدیدی از به بلاتکلیفی شدیم!!! تازه از دیروز به شخصه بیش از 60 تماس و پیام دریافت کردم که: + حالا کی قراره تا آخر بمونه؟ + حالا چرا فلانی اومد و بسانی هم اومد؟ + حالا چیکار کنیم؟! + برنامه شون چیه؟ 🔸دوست عزیز! برادرم! حاجی جان! بیخیال شوخی می کنید؟ اصلاً چه وقت این‌ بحث هاست؟! یک ماه مانده به ریاست جمهوری، آنوقت انتظار داریم در خانه دراز بکشیم و منتظر، تا ببینم در آخر کدام اسمِ آماده جلوی مان می گذارند، و ما نهایتا زحمت مُهر شناسنامه به خودمان بدهیم و پر کردن ورقه‌ی رأی؟ لابد انتظار اقناع جامعه و پیروزی هم داریم! عجب ادای تکلیفی. 🔹خودمان را با مسائل دست‌چندم و سرکاری معطل می‌کنیم و از گریزانیم. و بدون زحمت می‌خواهیم تمام قله ها را فتح کنیم. 🏷 ⚜️ @Taammolat74
🔰تجربه‌هایی از کار تبلیغی در انتخابات‌های گذشته... ✍️ حمید باقری (قسمت اول) ✅ حالا که دم انتخابات باز احساس تکلیف‌ها گل کرده، تجربیاتی هست از راهی که طی شده و خوب است باهم درمیان بگذاریم. 1️⃣ تجربه اول: از انتخابات ۸۸ که به صورت جدی وارد صحنه انتخابات شده بودیم، تا همین انتخابات ۹۶ همچنان شعارمان این بود، «ما می‌خواهیم کار گفتمانی کنیم»، «ما نگاه بلند مدت داریم» بارها می‌شد که با افراد از ارزش‌ها و گفتمان صحبت می‌کردیم و همه را تأیید می‌کردند ولی اگر احیانا به مصداق می‌رسیدیم او حرف خودش را می‌زد و ما حرف خودمان را. خلاصه که آخرش بعد از ۳ دوره کار گفتمانی کردن! به این نتیجه رسیدیم که دم انتخابات موقع این حرفها نیست، دم انتخابات دعوا همه‌اش سر مصداق است، حرف‌های گفتمانی که معمولا کلی هستند را هر کس بر مصداق خودش تطبیق می‌دهد، کلی متعلق اراده هم واقع نمی‌شود این حرف‌های کلی را بگذارید کنار و بیایید بر سر مصداق عینی و جزئی با مردم حرف بزنیم. 2️⃣ تجربه دوم: در صحبت‌های انتخاباتی خیلی به دنبال این نباشیم که افراد را هرجور شده است اقناع کنیم، آدم‌ها وقتی می‌بینند شما دست و پا می‌زنید تا آنها را قانع کنید، بدتر جبهه می‌گیرند، اگر شما استرس داشته باشید یا عصبی باشید این احساس خود را به مخاطب خود منتقل می‌کنید. سعی کنید مخاطب شما از صحبت با شما احساس خوبی داشته باشد، این احساس خوب موجب می‌شود قلب افراد به دست شما بیاید، اطلاعات مختلفی که شما به افراد می‌دهید، هرچقدر هم که مستند و دقیق باشد، در فضایی که جدلی باشد انکار می‌شوند، اما در فضای صمیمی ممکن است شما صرفا با یک شعر یا مثال هم به راحتی قلب فرد را که محل پذیرش است، تسخیر کنید. 3️⃣ تجربه سوم: وسع خودتان را بدانید و بیشتر از آن را بر خودتان تحمیل نکنید که کار خراب می‌شود، به کرات دوستان مذهبی خودم را در شب‌های انتخابات می‌دیدم که بدون پشتوانه اطلاعات مسبوق به سابقه طولانی، صرفا به واسطه احساس تکلیف دم انتخاباتی و شور و هیجان وارد مناظره‌های خیابانی یا مناظره با قوم و خویش شده بودند و در وسط صحبت‌ها کار از دستشان در می‌رفت و حرف‌هایی می‌زدند که یا بی پایه و اساس و فکر نشده بود و کار بدتر می‌شد یا از مدار تقوا خارج می‌شدند و اتهام‌هایی می‌زدند و خودشان را مقابل مخاطب و خدا رو سیاه می‌کردند یا عصبی می‌شدند و جلوه بدی پدید می‌آمد و تبلیغ آنها به ضد تبلیغ تبدیل می‌شد. مناظره کردن آن هم با جماعتی که به راحتی تهمت و حرف‌های بی‌پایه می‌زنند، تجربه زیادی می‌خواهد پس به راحتی وارد مناظره و جدل نشوید. ادامه دارد... 🏷 ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @sharhe_hal
🔉 گفتگو 🔶 موضوع | بررسی و تحلیل آخرین آرایش انتخابات ۱۴۰۰ 🎙گفتگو علیزاده با پرویز امینی گفتگوی زنده اینستاگرامی کانال جدال ⏰ 25 اردیبهشت 1400 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
4_5839460582436112599.mp3
48.69M
🔉 گفتگو 🔶 موضوع | بررسی و تحلیل آخرین آرایش ۱۴۰۰ 🎙گفتگو علیزاده با 🔹پرویز امینی استاد دانشگاه شاهد، نویسنده کتاب «جامعه‌شناسی بیست و دو خرداد» و مشاور انتخاباتی قالیباف و رییسی در انتخابات پیشین است. دراین گفتگو علیزاده درباره وضعیت لاریجانی، رییسی و نقشی که جهانگیری و جلیلی در مناظره‌ها میتوانند داشته باشند صحبت کرده است. ⚜️ @Taammolat74
♨️ چند داوطلب انتخابات ریاست جمهوری تایید صلاحیت می‌شوند؟ 🔹براساس بررسی مرکز پژوهشی بتا بر روی داده‌های 40 سال گذشته انتخابات ریاست جمهوری ، بیشترین تعداد ثبت‌نام داوطلبین در سال 1396 با تعداد 1636 نفر و کمترین تعداد مربوط به سال 1360 با 46 نفر بوده است. 🔹در این میان بیشترین کاندید تایید صلاحیت شده در سال 1380 با تعداد 10 نامزد و کمترین آن‌ها مربوط به سال 1368 با تعداد 2 نامزد می‌باشد. 🔹 نکته قابل توجه اینکه در چند دوره گذشته انتخابات ایران، غالبا شش داوطلب مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفتند و می‌توان گفت عدد پرتکرار تایید صلاحیت‌ها چهار و شش بوده است. ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری 1400 با 592 داوطلب به پایان رسید و حال منتظریم ببینیم در این دوره چند نفر تایید صلاحیت خواهند شد. 🏷 ⚜️ @Taammolat74
♨️ زریبافان به نفع رئیسی از کاندیداتوری انصراف داد 🔹«مسعود زریبافان» داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری با انتشار بیانیه‌ای به نفع آیت‌الله رئیسی انصراف داد. 🏷 ⚜️ @Taammolat74
♨️ کدخدایی: تمدید مهلت بررسی صلاحیت‌ها به جلسه عصر امروز بستگی دارد کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان: 🔹هنوز به هیچ نظر نهایی در شورای نگهبان درباره داوطلبان نرسیده‌ایم و چرا که باید تک‌تک پرونده‌ها بررسی شود و نظرات کارشناسی و مراجع رسمی را ملاحظه کنیم. 🔹از همه‌ی دوستان و علاقه‌مندان درخواست می‌کنیم که از انتشار شایعات درباره صلاحیت‌ها بپرهیزند و اگر ما به جمع‌بندی برسیم، حتما اعلام خواهیم کرد. 🏷 ⚜️ @Taammolat74
♨️ احمدی نژاد رد صلاحیت شد محمود احمدی نژاد رییس دولت های نهم و دهم با رای قاطع اعضای شورای نگهبان، رد صلاحیت شد. فقها و اعضای حقوقدان شورای نگهبان با ۱۲ رای منفی صلاحیت احمدی نژاد برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را رد کردند. شنیده های «محرمانه» نشان می دهد شورای نگهبان بارها با پیغام های غیر رسمی از احمدی نژاد خواسته بود در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام نکند. این دومین مرتبه است که احمدی نژاد با رای منفی شورای نگهبان بابت صلاحیت خود مواجه می شود. 🔻 پ.ن: البته این خبر هنوز قطعی نیست 🏷 ⚜️ @Taammolat74
♨️زمان بررسی صلاحیت‎ کاندیداها ۵ روز تمدید شد ▪️شورای نگهبان درباره بررسی صلاحیت‌ها به جمع‌بندی نهایی نرسید سخنگوی شورای نگهبان: 🔹با توجه به گزارش‌های کارشناسی و دقتی که اعضای شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها دارند بررسی‌ها همچنان ادامه دارد و هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیدیم و باید از ۵ روز دوم هم برای تمدید مهلت رسیدگی استفاده کنیم. 🔹جلسه بعدی شورای شنبه صبح خواهد بود و باید دید که آیا می‌توان در این جلسه به لیست نهایی رسید یا خیر. 🔹بعید است که بتوانیم زودتر از ۱۰ روز مهلت بررسی‌ها بتوانیم نتیجه نهایی بررسی صلاحیت‌ها را اعلام کنیم. 🏷 ⚜️ @Taammolat74
🔰 زمین شطرنج روحانی برای 28 خرداد 🔸به صدا در آمدن زنگ انتخابات در نطق روز گذشته روحانی همان‌طور که گفته شد نشان از عزم جزم دولت برای منحرف کردن فضای انتخابات از مطالبه‌گری و تعیین‌کنندگی کاندیداهای انقلابی به سمت دوقطبی مطلوب غربگرایان دارد. رئیس‌جمهور در حالی از کاندیداها درخواست کرد نقشه راه خود را بر مبنای دوگانه «تعامل» یا «دعوا» تعیین کنند که چنین دوگانه‌ای از اساس کاذب، انحرافی و تبلیغاتی است. 🔹یقینا تعامل با جهان و بهره‌گیری از ابزار دیپلماسی یکی از شاخص‌های اصلی در چشم‌انداز کاندیداهای انقلابی است اما نحوه مواجهه با مسائل خارجی هیچ‌گاه محدود به یک ابزار خاص نخواهد بود. به عبارت دیگر آنچه جریان انقلابی در 8 سال گذشته با آن مخالف بوده است، نه دیپلماسی و مذاکره، که الگوی دیپلماسی منفعلانه و تعریف کردن تمام ابزارهای قدرت در ذیل آن بوده است. 🔸با این حال طرح دوگانه کاذب تعامل و تقابل در منظومه دولت یک معنا بیشتر ندارد و آن هم از این قرار است که یا کاندیدایی باید ادامه‌دهنده مسیر دولت‌های یازدهم و دوازدهم باشد یا متهم به تقابل با جهان و عدم باور به دیپلماسی می‌شود. دوقطبی مورد نظر که بیشترین نقش را در روی کارآمدن دولت روحانی در ۲ انتخابات سال92 و 96 داشته، تنها دوقطبی مطلوبی است که می‌تواند حضور نیروهای دولت فعلی را برای 4 سال دیگر در قوه مجریه تمدید کند. 🔹 بر همین مبنا دور از انتظار نخواهد بود که کاندیدا یا کاندیداهای نهایی که به نمایندگی از دولت روحانی و با نیت امتداد مسیر 8 سال گذشته در صحنه انتخابات حاضر می‌شوند، تمام توان تبلیغاتی خود را معطوف به جا انداختن این دوقطبی برای خارج کردن خود از جایگاه پاسخگویی و وادار کردن کاندیداهای انقلابی به اخذ مواضع انفعالی کنند. 💢در موردی مشابه با دوقطبی سیاست خارجی، می‌توان به تلاش برای ایجاد دوقطبی‌های اجتماعی به عنوان راهکار دیگر روحانی و جریان همسو با دولت برای تاثیرگذاری بر فضای انتخابات اشاره کرد. سخنان روحانی در مورد فضای مجازی و طرح ادعای بی‌اساس درباره سیاست رقبای انتخاباتی دولت برای فضای مجازی، نشان از خیز دولت برای تکرار کلیشه‌هایی همانند دیوارکشی در انتخابات سال96 دارد. ⚜️ @Taammolat74
♨️ لاریجانی امشب به کلاب هاوس می‌آید! 🔹امشب، ساعت ۲۱ علی لاریجانی برای پاسخ به سوالات مردم به کلاب هاوس می‌آید. او در متن اینستاگرام خودش نوشته «برای سوالات سخت، شنونده هستم و پاسخگو» 🔻 پ.ن: سابقا از انتخاباتی بودن پلت‌فرم کلاب هاوس گفتیم و نوشتیم و این‌ها بماند؛ اما آنچه مسئله است ضعف ایده محوری کارا و گیرا جریان انقلاب و نیز ضعف تبیین برخی مواضع کاندیداتورهای انقلابی است، امری که زمینه‌ساز آن گفتگوست! 🏷 ⚜️ @Taammolat74
📮جناب آقای رئیسی دولت مردمی جز با گفتگوی صریخ و سخت با تمام اقشار جامعه ساختنی نیست. آقای جلیلی جامعه علاوه بر پاسخ معتبر به گفتگوی معتبر هم نیاز دارد. شماها که بیش از بقیه در میان مردم بودید، نگذارید امروز ضد مردم ها چنین القا کنند که گفتمان انقلاب اهل گفتگو با مردم نیست! ✍️ محمدامین رضایی 🏷 ⚜️ @Taammolat74
🔰 جریان انقلاب هم عقل دارد اما عقل جریان انقلاب در حاشیه است و ایدئولوژی ان در حال جدل با دیگری ✍️ سیدجواد نقوی 🔸برگردیم به سال نود و شش و ملاقات عجیب جناب رئیسی با تتلو بسیار از اهالی جبهه انقلاب در چهل و هشت ساعت اخر مانده به رای گیری ماله کشی را شروع کردند و در کمال تعجب به توبه تتلو و رای تتلو چی ها حساب هم باز کرده بودند از نظر من که دیدار با تتلو ابرو نظام را برد و تکلیف جناب رئیسی که دیگر مشخص است ،در این بین تنها دو نفر از اصحاب رسانه ای به این دیدار نقد تند انجام دادن و شکست در انتخابات را از همین دیدار پیش بینی کردند 🔹 و به شدت به این معرکه رقم خورده تاختند و از لمپنیسم و بی تدبیری صحبت کردند. در ان لحظه هرچند نماینده جبهه انقلابی شکست بدی خورده بود اما این اعتراض جرقه امیدی را نشان داد که در جبهه انقلاب افرادی از نسل جوان و تحول خواه برعلیه لمپنیسم معاصر فریاد می کنند و منافع حزبی و جناهی هم برایشان مهم نیست ان هم در لحظه مهم سرنوشت ساز انتخابات و تنها دو روز به رای گیری 🔸در جناح مقابل اما نئورمارکسیست و تا طرفدار لیبرالیسم اقتصادی از مکتب فرانکفورتی تا مکتب بیرمنگامی از محقق تا پژوهشگر از هاروارد درس خوانده تا نواندیش قم درس خوانده در مقابل حضور سلبریتی ها و حمایت انها از کاندیدا مورد نظرشان حتی یک اعتراض ساده هم نکردند حتی تئورسین انها حجاریان گفت باید حرف خود را از دهان سلبریتی بزنیم و هیچ فردی هم اعتراض نکرد این چه مدل رسیدن به قدرت است و اصلا ایا با لمپنیسم که توسط در حال رقم خوردن است این دولت می تواند به خواسته های ما رسیدگی کند و اصلا چطور ممکن است ما با چنین دولتی که دیدگاه های پوپولیستی اشکاری دارد و رسما به دنبال انباشت ثروت و قدرت است جمع شویم و هم افزایی کنیم !! 🔹این دو واکنش ان هم در لحظه ای حساس نشان می دهد جریان عاقل انقلاب چند برابر کل روشنفکران موجود در جامعه بیشتر از قدرت و حکمرانی درک دارد ولی متاسفانه گفتمان انقلاب به جهت جدل با دیگری خود به جای رجوع به عقلانیت خود با یک دگردیسی عجیب به سمت لمپنیسم فعال شده در قلب خودش که حاصل سیاسی کاری صرف است حرکت کرده است این حرکت حاصل شکست متمادی در انتخابات و باخت های نظری در حوزه فرهنگ است 💢اگر همان مسیر گذشته در انتخابات پیش رو طی شود حتی اگر به جهت عدم مشارکت با پیروزی جبهه انقلاب منتهی شود اغاز یک چاه عمیق است که مدام لمپنیسم موجود در جبهه انقلاب رئیس جمهور وقت را که از جبهه انقلاب است در درون ان پرت خواهند کرد مثل همان دیدار با تتلو ⚜️ @Taammolat74
🔰 گفتگو در باب دولت آینده ✍️ سیدجواد میری 📍 ممکن است لابه‌لای بحث‌های سیاسی که این روزها با توجه به انتخابات ریاست جمهوری پیش می‌آید، مباحثی مثل چیستی و چگونگی دولت آینده از منظر جامعه‌شناختی و نظری زائد به‌نظر بیاید. برای آنکه در این مقطع حساس تلنگری به این فضای صرفا سیاسی زده باشیم بد نیست اگر به سراغ اساتید این حوزه رفته و از آنها راجع به وضع دولت در ایران و چشم‌انداز آن بپرسیم. از این بابت گفت‌وگویی با دکتر سیدجواد میری عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی داشته‌ایم تا بتوانیم قدری مشکلات و مسائل جدی‌تر را پیش چشم مخاطب آوریم، گرچه باید دید تا چه میزان موفق بوده‌ایم. این گفت‌وگوها البته ادامه خواهد داشت. 🏷 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
✔️ ادامه... 🔘 بخش نخست 🔸اگر بر این باور باشیم که امکان تحولات غیرمنفعلانه وجود دارد و بتوانیم آگاهانه و مدبرانه کنش‌هایی را در ساحت دولت به‌معنای حاکمیت اتخاذ بکنیم تا بتوانیم از این وضعیت عبور کنیم- نیازمند چند مولفه بنیادین هستیم. یکی از آن مولفه‌ها این است که پایگاه دولت به‌مثابه قوه عاقله در جامعه مستحکم باشد و دارای مشروعیت باشد، و مشروعیت آن هم فقط تک‌ساحتی نباشد؛ یعنی مشروعیت را به‌مثابه یک امر جامع درنظر بگیرد و بتواند قاطبه اقشار جامعه و طیف‌های گوناگون جامعه را با خود همراه کرده باشد. 🔹ما نیازمند بازتعریف پایه‌های مشروعیت در ادبیات سیاسی هستیم تا بتوانیم از آن طریق ارتباطی سست‌شده میان ملت و دولت را ترمیم کنیم.دولتی می‌تواند در 1400 زمام امور را به‌دست بگیرد که بتواند تغییر و تحولات بنیادی در حوزه‌های گوناگون جهانی، منطقه‌ای و ملی انجام دهد. مقصود من از تحولات ملی رابطه بین ملت و دولت است. 🔸یکی از مولفه‌هایی که امروز به‌شدت جامعه ایران را تحت تاثیر خود قرار داده و جامعه را به‌صورت بنیادین دچار بهت و سردرگمی و افسردگی و خستگی کرده، عدم التفات بنیادین به مساله اقتصاد است. امروز گفتمان جامعه مدنی، گفتمان تدبیر و امید و گفتمان عدالت فقط در ساحت گفتاری و به‌صورت گفتاردرمانی نمی‌تواند هم مردم را پای صندوق‌های رای بیاورد و هم مشکلات بنیادین اقتصاد ایران را حل کند. به‌نظر می‌آید ما نیازمند تغییر و تحولات جدی در حوزه نسبت‌مان با ساختارهای جهانی به‌صورت اعم هستیم 🔹البته این به این معنا نیست که امروز اراده کنیم و فردا این اتفاق بیفتد، بلکه بدین معناست که اول مسیر باید مشخص شود. مسیر آن است که مشروعیت نظام سیاسی، شدیدا وابسته به کارآیی اقتصادی آن است 🔸من فکر می‌کنم دولت بعدی خیلی باید پراگماتیست و عملگرا باشد. اولین مساله فراگیری کرونا در جامعه است و باید بتواند فضای بین‌المللی را به‌گونه‌ای رقم بزند و موضوع واکسن و مسائل بهداشتی جامعه را مرتفع کند تا جامعه از این حالت تعلیق بیرون بیاید. امروز جامعه ما، مدارس، دانشگاه‌ها، بسیاری از نهادها و سازمان‌ها در یک وضعیت تعلیق قرار گرفته‌اند، لذا اولین گامی که دولت بعدی باید بردارد این است که جامعه را از حالت تعلیق بیرون بیاورد 💢 امروز اتفاقی که در جامعه رخ داده این است که با تعلیق جامعه، امر سیاسی چنان سیطره بر کلیت هستی اجتماعی ایرانیان پیدا کرده که چیزی به‌نام جامعه ایرانی در واقعیت محلی از اعراب ندارد، بلکه افرادی هستند که اینجا و آنجا به‌صورت پراکنده قرار گرفته‌اند و تبدیل به اتم‌های منفک از هم شده‌اند. با این وضع نمی‌توان تداوم داشت و ناگهان ممکن است اتفاقات سهمگینی رخ دهد. ⚜️ @Taammolat74
♨️ درآمدی بر جریان نوصدرایی 🔸امروزیکم خرداد است و روز صدرالمتالهین! جریان عقلانیت وحکمت اسلامی سابقه دیرینه و پایداری درکشور ما داشته و دارد و این جریان در ادوار مختلف دچار تحولات و تفکرات مختلفی شده و بنا داشته که با تکیه براصول مبانی اسلام، پاسخگو بسیاری از پرسش‌های بنیادین بشر باشد و درهر عصری متناسب با نیازهای عصری و نیازهایی که درجریان اجتماع وجود داشته است، خود را تطبیق بدهد و به‌روز کند. 🔹بنابراین جریان حکمت و عقلانیت اسلامی در سیر تطورات و گذر زمانی‌اش همواره خودش را بروز کرده است. ازحکمت مشاع، حکمت اشراق، حکمت یمانی و فلسفه میرداماد و بنیان حکمت صدرایی تا امروز هم جریانی به نام حکمت نوصدرایی شکل گرفته است و از مرحوم حکیم و مرحوم علامه طباطبایی تا به امروز، مرحوم آشتیانی و معاصرینی که امروز هستند و این جریان را پرچم‌داری می‌کنند. 💢 این هفته به تناسب مقارنتش با سالروز یادبود ملاصدرا حکیم متأله جهان تشیع، به بحث از تبیین و نظرات جریان نوصدرایی خواهیم داشت. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
🔰 تنقیح حکمت صدرایی 🔸به موازات رویارویی سیاسی دنیای شرق و غرب در چند سده اخیر، مواجهه فرهنگی و اندیشه‌گی آن نیز نمود یافت و در این میان، شارحان فلسفه و حکمت صدرایی در صدد پاسخ به مسائلی برآمدند که فلسفه‌های جدید غربی مطرح کرده بودند. به هر حال این مواجهه سبب بالندگی و تکامل فلسفه صدرایی شد. 🔹برخی آقاعلی حکیم را آغازگر مکتب نوصدرایی می‌دانند و معتقدند او اولین کسی است که در اندیشه خود فلسفه صدرایی را با فلسفه غرب درگیر کرده و کوشیده است تا به پرسش‌های فلسفه‌های معاصر پاسخ دهد. اما بسیاری برآنند که آقاعلی مدرس تنها یک نقطه عطف بود و موسس حقیقی فلسفه نوصدرایی علامه طباطبایی است که فلسفه صدرا را با مکاتب ماتریالیستی، مارکسیستی و دیگر مکاتب نوظهور غربی درگیر کرد و شاگردانش این راه را ادامه دادند. 💢در هر حال امروز کمتر پژوهشگر حوزه فلسفه اسلامی است که فلسفه، مکتب یا حکمت «نوصدرایی» را نشنیده باشد. گرچه برخی دیگر بر آنند که شارحان صدرا در طول چند قرن گذشته هر یک به سهم خود سعی در تکامل فلسفه صدرایی و شرح و بسط آن داشته‌اند و آنقدر استقلال فکری ندارند که بتوان در توصیف ایشان از «نو»صدرایی استفاده کرد. ⚜️ @Taammolat74
🔰 سرآغاز جنبش نوصدرایی ✍️ شهید مرتضی مطهری 🔸[علامه] در این‌ فکر هستند که‌ تألیف‌ یکدوره‌ فلسفه‌ بپردازند که‌ هم‌ مشتمل‌ بر تحقیقات‌ گرانمایه‌ی‌ هزار ساله‌ی‌ فلسفه‌ اسلامی‌ باشد و هم‌ آرأ و نظریات‌ فلسفی‌ جدید مورد توجه‌ قرار گیرد، و این‌ فاصله‌ی‌ زیاد که‌ بین‌ نظریات‌ فلسفی‌ قدیم‌ و جدید ابتدأ بنظر میرسد و این‌ دو را بصورت‌ دو فن‌ مختلف‌ و غیر مرتبط‌ بهم‌ جلوه‌گر می‌سازد مرتفع‌ شود و بالاخره‌ بصورتی‌ درآید که‌ با احتیاجات‌ فکری‌ عصری‌ بهتر تطبیق‌ شود، و مخصوصاً‌ ارزش‌ فلسفه‌ الهی‌ که‌ جلودار آن‌ دانشمندان‌ اسلامی‌ هستند و فلسفه‌ی‌ مادی‌ در تبلیغات‌ خود دوره‌ی‌ آنرا خاتمه‌ یافته‌ معرفی‌ میکند بخوبی‌ روشن‌ شود. 🔹نشریات‌ روزافزون‌ فلسفی‌ اخیر و توجه‌ جوانان‌ روشن‌ فکر ما به‌ آثار فلسفی‌ دانشمندان‌ اروپا که‌ هر روز به‌ صورت‌ ترجمه‌ یا مقاله‌ و رساله‌ در عالم‌ مطبوعات‌ ظاهر می‌شود و این‌ خود نماینده‌ی‌ روح‌ کنجکاو و حقیقت‌جوی‌ این‌ مردم‌ است‌ که‌ از هزار سال‌ پیش‌ سابقه‌ دارد، و از طرف‌ دیگر انتشارات‌ مجهز به‌ تبلیغات‌ سیاسی‌ و حزبی‌ فلسفه‌ی‌ مادی‌ جدید (ماتریالیسم‌ دیالکتیک)، بیش‌ از پیش‌ حضرت‌ معظم‌له‌ را مصمم‌ نمود که‌ در راه‌ مقصود خود گام‌ بردارند، لهذا از چند سال‌ پیش‌ ابتدأ به‌ تشکیل‌ یک‌ انجمن‌ بحث‌ و انتقاد فلسفی‌ مرکب‌ از عده‌ای‌ از فضلأ مبادرت‌ کردند... این‌ روشی‌ که‌ حضرت‌ معظم‌له‌ آغاز کرده‌اند یک‌ اقدام‌ اساسی‌ است‌ و فلسفه‌ را در ایران‌ وارد مرحله‌ جدیدی‌ می‌کند. 📚 اصول‌ فلسفه‌ و روش‌ رئالیسم، ج‌ 1، مقدمه ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | نقش علامه‌ طباطبایی در تکوین جریان نوصدرایی 🎙دکتر محمد فنائی اشکوری همایش «علامه طباطبایی و فلسفه نوصدرایی» ⏰ آبان 1398 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
نقش_علامه_طباطبایی_در_تکون_حکمت.mp3
22.9M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | نقش در تکوین جریان 🎙دکتر 🔹 فلسفه صدرایی ویژگی‌هایی دارد، مثل اینکه فلسفه وجودی محض است، قرآن و برهان و عرفان در آن هماهنگ است، از حیث نتیجه نیز دغدغه دین دارد و نتایجی از فلسفه می‌گیرد که به مطابقت با دین لطمه نزند. 🔹وی با اشاره به اینکه علامه به این معنا فیلسوف صدرایی است، گفت: اما نوبودن یک تفکر فلسفی، تحول در ساختمان نظام فلسفی در کنار مواد اولیه و اجزای آن است که علامه آن را انجام دادند، مثل واردکردن مباحث معرفت‌شناسی در فلسفه و بحث ادراکات اعتباری. ⚜️ @Taammolat74
🔰ملاّصدرا عرفان محی‌الدین را به زبان عقل فلسفی مدون کرد ✍️ مقام معظم رهبری 🔸«فلسفه‌ی صدرایی - که خودِ او به حق آن را حکمت متعالیه نامیده- در هنگام پیدایشِ خود نقطه‌ی اوج فلسفه‌ی اسلامی تا زمان او، و ضربه‌ای قاطع بر حملات تخریبی‌مسلکان و فلسفه‌ستیزانِ دوران‌های میانه اسلامی بوده است، … در فلسفه او از فاخرترین عناصر معرفت یعنی عقل منطقی و شهود عرفانی و وَحی قرآنی در کنار هم بهره گرفته شده و در ترکیب شخصیت او تحقیق و تأمل برهانی و ذوق و مکاشفه عرفانی و تعبد و تدین و زهد و اُنس با کتاب و سنت با هم دخیل گشته... امام «رضوان‌الله‌تعالی‌علیه» چکیده و زبده مکتب ملاصدرا است، نه فقط در زمینه‌ی فلسفی‌اش، در زمینه‌ی عرفانی هم همین‌جور است». 🔹مکتب فلسفی صدرالمتالهین هم چون همه فلسفه‌ها در محدوده ملیت و جغرافیا نمی‌گنجد و متعلق به همه انسان‌ها و جامعه‌ها است، همواره همه بشریت به یک چارچوب و استخوان بندی متقن عقلانی برای فهم و تفسیر هستی نیازمندند هیچ فرهنگ و تمدنی بدون چنین پایه مستحکمی و قابل قبولی نمی‌تواند بشریت را به فلاح و استقامت و طمانینه روحی برساند و زندگی او را از هدفی متعالی برخوردار سازد و چنین است که به گمان ما فلسفه اسلامی به ویژه در اسلوب و محتوای حکمت صدرایی جای خالی خویش را در اندیشه انسان این روزگار می‌جوید و سرانجام آن را خواهد یافت و در آنجا برپا خواهد گشت. ⚜️ @Taammolat74
🔰 عاشقانه‌ای برای قدس ما الان باید اینجا باشیم. وسط این فستیوالِ طلایی و سبز و سفید. توی یکی از همین خانه‌هایی که پنجره‌شان رو به باز می‌شود. ما باید نفری یک باغ زیتون داشته‌باشیم اینجا. باید تمام نماز جمعه‌هایمان را توی بخوانیم. باید لا‌به‌لای سنگ‌های درخشان عاشق شویم. ما الان باید اینجا باشیم. کنار برادران و خواهران عزیزمان. باید اول می‌رفتیم دو رکعت نماز شکر می‌خواندیم و بعد راه می‌افتادیم توی خیابان‌های شهر به جشن‌ گرفتن و کف‌زدن و خندیدن. ما باید به دبکه‌ی رفقایمان نگاه می‌کردیم و کم‌کم یاد می‌گرفتیمش. پرچم الان باید توی دست‌های ما باشد تا با ریتم دف‌زدنِ جوان‌های عرب تکانش بدهیم. توی این جشن، جای ما خالی است. جای من، جای تو، جای هر مسلمانی که با دیدن عکس‌هایی شبیه این دلش غنج می‌رود، جای هر انسانی که این یازده دوازده روز را بدون یاد مردان و زنان فلسطینی شب نکرده‌. جای خیلی‌ها خالی است اینجا. از سلیمان تا سلیمانی. زندگی یک فلسطینِ آرام به ما بدهکار است. رویای ما و چندنسل قبل‌ از ما انگار کم‌کم دارد تعبیر می‌شود‌. این خانه‌ی توحید هم دیر یا زود آزاد می‌شود. تا وقتی آدم‌های ساکنِ این شهر لبخند می‌زنند، رویای قدس زنده و گرم، در سراسر جهان جاری است. دیگر وقتش رسیده که کم‌کم به رفقای فلسطینی بگوییم جای ما را در جشن‌هایشان نگه‌دارند. راه زیادی باقی نمانده. ما با ترانه‌ها و تبریک‌هایمان در راهیم. امیدوار، و منتظر... ⚜️ @Taammolat74