eitaa logo
تاملات
733 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
340 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
تاملات
🔴 ‏ستاد انتخابات صبح اعلام کرده ۹۰ درصد آرا شمارش شده! ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر؛ حالا بعد چندساعت م
♨️ دستکاری آمار مشارکت چرا آمار نهایی اعلام شده اینقدر مشکوک است؟!!! چرا کسی پاسخگو نیست؟! بعد از این همه معطلی آمار نهایی با آمار ساعت 11 فقط 333هزارتا فرق داره آیا؟! از این بگذریم چرا رأی های قاضی زاده آب رفته؟! 🏷 ۱۴۰۰ ⚜️ @Taammolat74
♨️ بدون شرح.... آیا از رأی‌های مشارکت مردمی کاسته شد؟! در حالی که تا ساعاتی پیش نتایج آراء ریاست جمهوری بصورت نهایی اعلام نشده بود و قرار بر اعلام نهایی بود ، در حرکتی فتنه انگیز، وزیر کشور آرا رو ۴میلیون کمتر از آمار تعرفه های استفاده شده که ۳۲میلیون اعلام شده بود، اعلام کرد. 🏷 ۱۴۰۰ ⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ بدون شرح.... آیا از رأی‌های مشارکت مردمی کاسته شد؟! در حالی که تا ساعاتی پیش نتایج آراء ریاست ج
♨️ مشکوک نیست| بلکه خیلی خیلی مشکوک ساعت ۱۱ با این که آقای جمال عرف رئیس ستاد انتخابات نتیجه شمارش اولیه انتخابات را۹۰درصد با۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار رای اعلام کرده بودند، حالا بعد از چند ساعت همان آمار را با ۳۳۳هزار رای بیشتر اعلام کردند آیا ۱۰ درصد باقی مانده از آرای مردم فقط۳۳۳ هزار رای میشود؟! این ماجرا از دوحال بیشتر خارج نیست۱؛یا این دولت و وزارتش عرضه شمارش آرای مردم را ندارد ۲:و یا ماجرایی در این میان است که برای مردم مخفی است. که باید طبق روال قانونی به آن رسیدگی کرد 👈ولی عزیزان این ماجرا با هر توضیح و تفصیلی که باشه از شادی این پیروزی شیرین غفلت نکنید به نحو احسن حقش رو به جا بیاورید😎🤩😉 🏷 ۱۴۰۰ ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @voifarsi
تاملات
♨️ بدون شرح.... آیا از رأی‌های مشارکت مردمی کاسته شد؟! در حالی که تا ساعاتی پیش نتایج آراء ریاست ج
♨️ در این انتخابات یاد گرفتیم که حدود 10% آرا یعنی حدود 300 هزار رای! 😁 بالاخره دولت به خاطر خدمت به مردم، یکم ریاضی یادمون داد. 🏷 ۱۴۰۰ ⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ بدون شرح.... آیا از رأی‌های مشارکت مردمی کاسته شد؟! در حالی که تا ساعاتی پیش نتایج آراء ریاست ج
♨️ آقای رحمانی فضلی! علت اختلاف ۴۴۰ هزار عددی آرا چیست؟/ وزارت کشور روحانی حتی توان تجمیع آرای مردم را هم ندارد 🔹دقایقی قبل وزیر کشور پشت تریبون حاضر شد و نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد. اما در اتفاقی عجیب، مجموع آرای نامزدهای انتخاباتی و رای‌های باطله با رقم اعلامی به عنوان آرای ماخوذه هم‌خوانی ندارد. 🔹مجموع آرای سیدابراهیم رئیسی، محسن رضایی، عبدالناصر همتی، قاضی زاده هاشمی و آرای باطله رقم ۲۸۴۹۲۷۵۶ را نشان می‌دهد. اما وزیر کشور عدد ۲۸۹۳۳۰۰۴ رای را به عنوان آرای ماخوذه به مردم اعلام کرد. 🔹اختلاف این دو عدد با یکدیگر رقمی بیش از ۴۴۰ هزار رای است که مشخص نیست این تعداد رای متعلق به چه کسی باید باشد. 🔹همچنین صبح امروز معاون وزیر کشور خبر از شمارش نود درصدی آرا داده بود و آماری شبیه به همین آمار نهایی را می‌داد. مردم منتظر بودند تا تاثیر ده درصد باقی مانده آرا را در نتایج نهایی ببینند اما این اتفاق صورت نگرفت. 🔴 در اقدامی عجیب، آمار آراء قاضی زاده هاشمی بیش از یک میلیون اعلام شد، اما در نتایج نهایی کمتر شد! 🔹وزارت کشور باید ضمن توضیح اختلاف مجموع آمار آرای نامزدها با آمار نهایی در خصوص دوگانگی صحبت‌ها در این وزارت‌خانه پاسخگو باشد. 🏷 ۱۴۰۰ ⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ بدون شرح.... آیا از رأی‌های مشارکت مردمی کاسته شد؟! در حالی که تا ساعاتی پیش نتایج آراء ریاست ج
♨️ پیشنهاد تحقیق و تفحص از وزارت کشور در مورد برگزاری انتخابات۱۴۰۰ نظر به ضعف مشهود در مدیریت تعرفه و اختلال در سیستم رأی‌گیری در ساعات اولیه(که به ترتیب در سخنرانی ۲۶ خرداد و پیام ۲۹ خرداد رهبری مورد تصریح قرار گرفته است) و همچنین به دلیل برخی ابهامات در فرایند اعلان نتایج نهایی، جهت تنویر افکار پیرامون عملکرد ، پیشنهاد مشخص آنکه محترم بحث تحقیق و تفحص از این مجموعه را در دستور کار فوری خود قرار دهد تا با روشن شدن عملکرد مجموعه اجرایی انتخابات۱۴۰۰، خدای ناکرده بهانه‌ای برای تردیدافکنی مستمر، به دست دشمنان نیفتد. 🏷 ۱۴۰۰ ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @rozaneebefarda
🌷🌷🌷"هر گاه دلم رفت تا محبت کسی را به دل بگیرد، تو او را خراب کردی، خدایا، به هر که و به هرچه دل بستم، تو دلم را شکستی، عشق هر کسی را که به دل گرفتم، تو قرار از من گرفتی تو این چنین کردی تا به غیر از تو محبوبی نگیرم و به جز تو آرزویی نداشته باشم، و جز تو به چیزی یا به کسی امید نبندم، و جز در سایه توکل به تو، آرامش و امنیت احساس نکنم... خدایا ترا بر همه این نعمتها شکر می کنم."🌷🌷🌷 ✍️ قسمتی از مناجات شهید چمران ⚜️ @Taammolat74
🧠 🔸🔸با تقابل و هم از ظرفیت های نظری شریعتی محروم شدیم و هم از افق های تئوریک مطهری دور افتادیم در حالیکه اگر این دو پارادایم در جمهوری اسلامی همراه با هم مورد خوانش انتقادی قرار می گرفت فقه حکومتی و پویا در نسبت با دو مفهوم ثبات و تحول در وضعیت مطلوب تری قرار داشت. ⚜️ @Taammolat74
﷽ 🔶 🔸🔸تزُولُ الْجِبَالُ وَ لَا تَزُلْ! (خطبه 11) اگر كوه ها از جاى كنده شوند تو ثابت و استوار باش! ⚜️ @Taammolat74
تاملات
#ّبرای_مردم دولت مردمی؛ ایران قوی 🇮🇷 🔻 پ.ن: تا دیروز مردم را به رأی دادن تشویق کردیم، از #امروز هم
🔰 وقت بازسازی اعتماد 🔸با وجود تمام مشکلاتی که در چند سال گذشته مردم ایران با آن دست‌وپنجه نرم کردند، حضور آنها در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم به اندازه‌ای پراهمیت بود که تحلیل آن، ساعت‌ها زمان خواهد برد. انتخاباتی که گمان می‌رفت با توجه به اثر تحریم‌ها و کمپین فشار حداکثری آمریکایی‌ها در کنار ناکارآمدی دولت مستقر و الحاق کمپین تحریم انتخابات، با مشارکت زیر 30درصدی برگزار شود، مشارکتی حدود 49 درصد را تجربه کرد تا در گام نخست نقشه دشمنان را ناکام بگذارد و در گام دوم، زمینه را برای روی کار آمدن دولت قدرتمندی فراهم کند. 🔹اکنون که پروژه تحریم انتخابات با سخاوت مردم ایران و هموطنان خارج کشور به شکست انجامیده، دولت رئیسی باید اولویت خود را بر حل مشکلات مردمی بگذارد که از وضع موجود گله‌مندند؛ مردمی که دوره و دوره‌های قبل رای دادند اما اثر رای‌شان را ندیدند؛ مردمی که ضدانقلاب و دشمن نیستند ولی راهی جز اعتراض به این شکل پیدا نکردند. باید این تحریمی‌ها را به رسمیت شناخت و یاری‌شان کرد. دولت رئیسی می‌تواند چنین کاری کند. 🔸با این حال اما رئیسی چه در داخل و چه در خارج می‌تواند نماد یک دولت مقتدر باشد. مردم کشور او در شرایطی که با شدیدترین تحریم‌ها و ناکارآمدی حداکثری دولت مستقر مواجهند و ائتلافی از ضدانقلاب، منافقان و سلطنت‌طلبان با حمایت مالی کشورهای غربی سعی در تحریم انتخابات داشتند، با 48/8 درصد در انتخابات شرکت کردند. ارزش این رای را رهبران کشورهایی می‌دانند که هیچ یک از این مشکلات را ندارند و مشارکت در انتخابات‌شان در این سطح نیست. ⚜️ @Taammolat74
📮این عکس را بزرگ باید کرد. در کتب درسی تاریخی ایران باید جای داد... بعد از سیصد سال شخص اول ایران فقط به دانش جوانانش باور داشت... العالم و المیادین باید روی این تاریخ کار کنند و بزنند توی سر گاو سعودی! ✍️ داوود مرادیان 🔻پ.ن: کاش امکان داشت تا فراسوی قشر عوام‌زدگی و حتی فن‌زدگی! که در ذهن و زبان‌ها خانه کرده‌اند، بدین قاب تاریخی و سراسر معنا نگاهی کرد... ⚜️ @Taammolat74
تاملات
📮این عکس را بزرگ باید کرد. در کتب درسی تاریخی ایران باید جای داد... بعد از سیصد سال شخص اول ایران فق
📌چالش| رهبر انقلاب در بیاناتشان واژه پرتکراری دارند که در دانش علوم انسانی و علوم اجتماعی، درباره آن تبیینی صورت نگرفته است. نه دانش علوم سیاسی درباره‌اش حرفی زده نه دانش علوم اجتماعی و نه حتی دانش میان‌رشته‌ای چون روانشناسی اجتماعی، درباره‌اش سخنی به میان آورده! آن واژه عبارت است از: «» 👈🏻 مسئله و راهکار در نظام اندیشگی رهبر انقلاب با این واژه قابل تحلیل و بیان است. پیام تصویر همان است که بارها به آن تأکید می‌کنند: باید اعتماد به نفس ملی داشت! ✍️ جعفر حسن‌خانی ⚜️ @Taammolat74
تاملات
📮این عکس را بزرگ باید کرد. در کتب درسی تاریخی ایران باید جای داد... بعد از سیصد سال شخص اول ایران فق
📌 چالش | در مورد روایت‌های رسانه‌ای جریان انقلاب در باب واکسن، حرف‌ها و تحلیل‌ها بسیار است اما به نظر می‌رسد نتیجه تداوم خط رسانه‌ای که برخی دنبال می‌کنند سلب حجیت و اعتبار از نصوص و اقدام‌های علنی رهبری یا حداقل کاهش اعتبار آن خواهد بود. نتایج و لوازم یک سخن یا یک خط رسانه‌ای، لزوما در بدو امر آشکار نیست! ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🧠 #فلسفیدن 🔸🔸با تقابل #مطهری و #شریعتی هم از ظرفیت های نظری شریعتی محروم شدیم و هم از افق های تئوری
♨️ پرونده| کوتاه درباره اندیشه‌های شریعتی 🔸درباره دکتر شریعتی، آنچه خطرناک است این است که وی را «اسلام‌شناس» بدانیم و نظرات او را اسلام ناب تلقی کنیم؛ ولی مطرح کردن وی به عنوان یک جامعه‌شناس مسلمان که اظهارنظر‌هایی نیز درباره اسلام کرده است و درستی و نادرستی آن نظر‌ها بسته به رأی متخصصین و اسلام‌شناسان است، خطری در برندارد و از این دیدگاه چه خوب است که‌اشتراکات فکری وی و استاد مطهری استخراج شود. مطالب منتشر شده به معنای تأیید همه آنها نیست؛ بلکه آنچه اهمیت دارد تأمل در نوع مواجهه ما با اندیشه اوست. شریعتی از سویی رابطه ما با استعمار را نظم می‌بخشد و از سوی دیگر سعی دارد مذهب را زنده سازد و سامانی برای چالش‌های توسعه باشد. بحرانی که شریعتی دارد همچنان با ما هست بلکه پیچیده‌تر شده است؛ از اینرو باید به دنبال احیا ظرفیت‌هایی شد که در امتداد آینده ما رهنما باشد. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ پرونده| کوتاه درباره اندیشه‌های شریعتی 🔸درباره دکتر شریعتی، آنچه خطرناک است این است که وی را «ا
🔰 شریعتی به دنبال حفظ خویشتن خویش بود ✍️ شهید بهشتی 🔸خصوصیت دکتر این بود که هویت و اصالت خود را در این مطالعات گم نکرده و دچار ازخودبیگانگى نگشته بود. پیدا بود که درطول سال‏‌ها مطالعه و تحصیل در زمینه جامعه‏‌شناسى و معارف غربى، شیفته و دلباخته مطلق فرهنگ غربى نشده بود، بلکه اصالت فرهنگ غنى اسلام همواره براى او جاذبه نیرومند داشت. 🔹همین امتیاز سبب شده بود دکتر بتواند با حفظ خویشتن خویش و هویت خود، در یک سیر و سلوک فکرى و معرفتى، گام‏هاى بلندى به جلو بردارد و نتایج جالب و زیبا و ارزنده‏اى را به‌‏دست آورد. دکتر درطول چندسال حساس، هیجان مؤثرى در جو اسلامى و انقلاب اسلامى به‏وجود آورد و در جذب نیروهاى جوان درس‏خوانده و پرشور و پراحساس به‏‌سوى اسلام اصیل نقش سازنده‏اى داشت و دل‏هاى زیادى را با انقلاب اسلامى همراه کرد. این انقلاب و جامعه باید قدردان این نقش مؤثر باشد. ⚜️ @Taammolat74
🔸مستند «جستجوگر؛ کارنامه فکری و عملی دکتر علی شریعتی» کار بسیار خوب و وزینی در حوزه اندیشه، از سوی کانون اندیشه جوان وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است. 🔹مستند «جستجوگر» در ۴ قسمت سی و چند دقیقه‌ای با عناوین: «از مزینان تا پاریس»، «بازگشت به خویشتن»، «رسالت روشنفکر» و «گفتگوهای تنهایی» تولید شده است. 🔹🔹 پیاده‌سازی اهداف و ماموریت‌ها همگام با ضریب نفوذ رسانه و فضای مجازی، نیازمند متناسب‌سازی برنامه‌ها با شرایط و نیازها و اقتضائات جدید مخاطب است.افزایش کمی و کیفی تولیدات و فرآوری‌های رسانه‌ای کانون شاهدی بر این احساس نیاز و تغییر رویکرد در برنامه‌های این مجموعه است. برنامه‌های گفتگو محور، مقاله‌های تصویری و ویدئو کامنت‌ها از جمله محصولاتی است که در رسانه‌های کانون بیش از گذشته در دسترس است. این کانون در نظر دارد در گام دوم مستندسازی خود، به مستند اندیشه‌های آیت الله مصباح(ره) بپردازد. ♨️ می‌توانید هم‌اکنون به صورت آنلاین این مستند را تماشا کنید: قسمت نخست: 🌐 https://www.aparat.com/v/3vrs9 قسمت دوم: 🌐 https://www.aparat.com/v/BFQe9 قسمت سوم: 🌐 https://www.aparat.com/v/1BUZ4 قسمت چهارم: 🌐https://www.aparat.com/v/nN10L ⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ پرونده| کوتاه درباره اندیشه‌های شریعتی 🔸درباره دکتر شریعتی، آنچه خطرناک است این است که وی را «ا
🔰 وجوه اشتراک و افتراق آرای شریعتی و شهید مطهری ✍️ مهدی امیدی 🔸از دکتر تصویرسازی‌های متفاوتی صورت گرفته که قضاوت را برای آنانکه می‌خواهند منصفانه به داوری عقاید او بنشینند دشوار می‌سازد. تفسیر متجددانه از مفاهیم و آموزه‌های دین بدون فهم روشمند و اجتهادی از آن و هجمه بی‌پروا به هویت تشیع جدید و ساختار متولیان دین، شریعتی را در معرض انتقاد مجامع دینی قرار داد و استفاده از عنصر دین برای مبارزه او را به مواجهه آشکار با روشنفکران غیردینی کشاند. 🔹با این همه؛ «تکفیر» و «تجلیل» دو سطح افراطی و تفریطی مواجهه با افکار شریعتی است. برخی معتقدند که او دین را ابزار مبارزه با دیکتاتوری قرار داده بود زیرا می‌دید مذهب می‌تواند مردم را علیه حکومت بشوراند. قریب به همین معنا عده‌ای بر این باورند که وی دین را در قامت ایدئولوژی می‌خواست حال آنکه دین فربه‌تر از ایدئولوژی است. 🔸عاری از هر گونه انتقاد و اتهام، باید به دو نکته کلیدی در مباحث دکتر شریعتی توجه کرد و آن وجوه اشتراک و افتراق میان ایشان و ایدئولوگ انقلاب اسلامی استاد شهید مرتضی مطهری است. علاقه به حضور اصلاح‌گرایانه اسلام و رهبران مسلمان در صحنه اجتماع و سیاست و نیز مبارزه با دیکتاتوری و استبداد حاکم بر عصر پهلوی، دو عنصر مشترک میان استاد مطهری و شریعتی بود. اما تفسیر متفاوت از اسلام (اسلام برای انقلاب یا اسلام به مثابه دین جامع) و نیز نگاه متفاوت آن دو به ساختار تشیع و روحانیت وجه تمایز دو دیدگاه بود. 🔹سخنان غیراجتهادی شریعتی از اسلام و روحانیت؛ هر چند قرائتی از "اسلام صرفاً انقلابی" را برای تحصیل‌کرده‌های دانشگاه و روشنفکران به ارمغان آورد اما باعث بدبینی شدید آنان نسبت به ساختار فکری و تشکیلات روحانیت شد.با این همه، می‌توان او را روشنفکر منحصر به فردی دانست که در زمان شاه با تفسیر نوگرایانه و بعضا التقاطی از دین در قالب سخنرانی‌های هیجانی و احساسی، زمینه را برای قیام جوانان علیه دیکتاتوری شاه فراهم ساخت. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ پرونده| کوتاه درباره اندیشه‌های شریعتی 🔸درباره دکتر شریعتی، آنچه خطرناک است این است که وی را «ا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | «کویر»؛ بازتاب نگاه بنیادین شریعتی 🎙فرامرز معتمد دزفولی بخش نخست نسبت تاریخ و جامعه ایرانی با اندیشه‌های جهانی در میراث مکتوب شریعتی انجمن جامعه‌شناسی ایران ⏰ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
فرامرز معتمد درفولی (۱).m4a
20.67M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | «»؛ بازتاب نگاه بنیادین 🎙 بخش نخست با اندیشه‌های جهانی در میراث مکتوب شریعتی 🔹این گزاف نیست که تکوین جامعه‌شناسی را تلاشی برای فهم جهان جدید بدانیم. بِرمن نیز در اثر خود به این تلاش‌ها توجه کرده و مهم‌ترین نوشته شریعتی یعنی کویر تلاشی برای برون‌افکنی این تجربه و این مواجهه با دنیای جدید است که شریعتی تلاش کرده تا گام‌هایی را برای فهم این جهان و مواجهه نو بردارد و مخاطب خود را با تجربه خود آشنا کند. 🔹مسئله کویر وقوف بر وضعیت معاصر ذهنیت ایرانی است که از آن به تجربه مدرنیته ایرانی یاد می‌کنیم. این تجربه بیانی از رویارویی انسان ایرانی با عناصر جهان جدید است که پیش از او رقم خورده است. احساس فروریزی ارزش‌ها، مواجهه با خردباوری دنیای جدید، تنهایی، فردیت و نیهیلیزم فراگیر، عناصری هستند که تجربه مدرنیته ایرانی را شکل می‌دهند و شریعتی در کویر خود با این مؤلفه‌ها در حال دست و پنجه نرم کردن است. ⚜️ @Taammolat74
🔽 یادداشت‌هایی در اندیشه فلسفی ـ اجتماعی شهید مطهری 🔖 آینده جوامع و نقش دین در ساخت جامعه واحد جهانی (قسمت پنجم) ✍️علی محمدی 📍تحلیلی که شهید مطهری از مدنی‌بالطبع بودن انسان ارائه می‌دهد و آن را به فطرت و خلقت تکوینی او ارجاع می‌دهد (مبنای اصالت فطرت)، تأثیرات مهمی در مدعای ایشان در نسبت جوامع با یکدیگر و آینده جوامع دارد. ایشان معتقد است که از نتایج پذیرش اصالت فطرت و پذیرفتن این مطلب که انسان به حکم فطرت و طبیعت خود، اجتماعی است، این است که بپذیریم که اجتماعی بودن انسان و به صورتِ جامعه در آمدنِ او و دارای روحِ جمعی شدنش، سرچشمه گرفته از اوست. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔽 یادداشت‌هایی در اندیشه فلسفی ـ اجتماعی شهید مطهری 🔖 آینده جوامع و نقش دین در ساخت جامعه
✔️ ادامه... 🔘 بخش 1 از 2 🔸نوع انسان برای اینکه به کمال لایق خود برسد، گرایش اجتماعی و شکل‌دهی روح جمعی را دارد و لذا روح جمعی به منزله‌ی وسیله‌ای است که نوع انسان را به کمال نهایی خود می رساند و به نحوی در خدمت فطرت نوعی انسان است. البتّه شهید مطهری توضیح می‌پذیرد که همان‌طور كه يك فرد گاه از مسير فطرت منحرف مى‌شود و احياناً مسخ مى‏‌گردد، جامعه نيز همين طور است، ولی این انحراف و تنوّع جامعه‌ها از قبيل تنوّع اخلاقى افراد است كه به هر حال از كادر نوعيّت انسان بيرون نيست. 🔹 پس جامعه‌‏ها و تمدّن‌ها و فرهنگ‌ها و بالأخره روح‌هاى جمعىِ حاكم بر جامعه ‌ها با همه اختلاف شكل‌ها و رنگ‌ها، بالأخره رنگ نوعيّت انسانى دارند و ماهيّتى غير انسانى ندارند. (مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جامعه و تاريخ)، ج‏2، ص: 357) لذا ایشان در هر صورت، بین جوامع فطری (حق) و غیرفطری (باطل)، اشتراک و پیوندی قائل است. این تحلیل، به ایشان امکان دو ادعای مهم می‌دهد: 1️⃣ اول اینکه آینده جوامع، تبدیل شدن آن به یک است: ⬇️"بديهى است بنا بر نظريّه اصالت فطرت و اينكه وجود اجتماعى انسان و زندگى اجتماعى او و بالأخره روح جمعى جامعه وسيله‌اى است كه فطرت نوعى انسان براى وصول به كمال نهايى خود انتخاب كرده است، بايد گفت جامعه‌‏ها و تمدّن‌ها و فرهنگ‌ها به سوى يگانه شدن، متّحد الشّكل شدن و در نهايت امر در يكديگر ادغام شدن سير مى‌كنند و آينده جوامع انسانى، است كه در آن همه ارزش‌هاى امكانى انسانيّت به فعليّت مى‏ رسد و انسان به كمال حقيقى و سعادت واقعى خود و بالأخره به انسانيّت اصيل خود خواهد رسيد. از نظر قرآن اين مطلب مسلّم است كه حكومت نهايى حكومت حق و نابود شدن يكسره باطل است و عاقبت از آن تقوا و متّقيان است." (همان،ص: 359) ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔽 یادداشت‌هایی در اندیشه فلسفی ـ اجتماعی شهید مطهری 🔖 آینده جوامع و نقش دین در ساخت جامعه
✔️ ادامه... 🔘 بخش 2 از 2 2️⃣ دوم اینکه دین اسلام با نفی عوامل فرعی تکوّن روح جمعی مانند (قومیت) و و مبتنی ساختن روح جمعی بر جهان‌بينى توحیدی در شناخت صحيح از نظام كلّى وجود و ساختن شخصيّت روحى و اخلاقى انسانها بر اساس همان جهان‌‏بينی، این امکان را در اختیار دارد که پایه‌گذاری فرهنگى و روح جمعیِ نوينی کند که در عین اینکه فرهنگی اسلامی است، فرهنگی بشری و فراملی باشد. ⬇️ایشان در رد نظریه می‌گوید: " آنچه در گذشته پيرامون نظريّه اسلام درباره يگانگى و چندگانگى ماهيّت جامعه‌ها و درباره اينكه سير طبيعى و تكوينى جامعه‌ها به سوى جامعه يگانه و فرهنگ يگانه است و برنامه اساسى اسلام استقرار نهايى چنين فرهنگ و چنين جامعه‌‏اى است بيان كرديم، كافى است كه نظريّه فوق (قومیتی بودن فرهنگ اسلام) را مردود سازد. ، بر اساس چنين ديدى درباره آينده اسلام و انسان و جهان است." (همان، ص: 367) ⬇️نکته قابل توجه این است ایشان بر اساس نظریه اعتباریات و تابع شرایط زمانی و مکانی دانستن ادراکات عملی، امکان تنوع در جامعه واحد دینی را بر اساس شرایط متفاوت زمانی و مکانی می‌پذیرد، ولی معتقد است که این تنوع و تفاوت جوامع، مخلّ به وحدت جوامعی که دین اسلام بر اساس جهان بینی توحیدی به دنبال آن است، نیست. "ما در اصول فلسفه درباره اطلاق و نسبيّت اصول انديشه بحث كرده‏‌ايم و ثابت كرده‏‌ايم آنچه نسبى است علوم و ادراكات اعتبارى و عملى است. اين ادراكات است كه در فرهنگ‌هاى مختلف بر حسب شرايط مختلف زمانى و مكانى، مختلف است و اين ادراكات است كه واقعيّتى ماوراى خود كه از آنها حكايت كند و معيار حقّ و باطل و صحيح و غلط بودن آنها باشد، ندارند. امّا علوم و ادراكات و انديشه‌‏هاى نظرى كه فلسفه و علوم نظرى انسان را مى‌‏سازند، همچون اصول جهان‏‌بينى مذهب و اصول اوّليه اخلاق، اصولى ثابت و مطلق و غير نسبى مى‌‏باشند. در اينجا متأسّفانه بيش از اين نمی‌توانيم سخن را دنبال نماييم‏." (همان،ص: 366) ⚜️ @Taammolat74
📖 هیچ وقت برای فهمیده شدن فریاد نزنید آن که شما را بفهمد‌‌ صدای سکوتتان را بهتر می شنود..🌱 ✍️ جبران خلیل جبران ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 وقت بازسازی اعتماد 🔸با وجود تمام مشکلاتی که در چند سال گذشته مردم ایران با آن دست‌وپنجه نرم کردند
🔰 ۳ چالش اساسی انتخابات در ترازوی فلسفه ✍️ دکترسید یحیی یثربی 🔸 پیش از همه سه اشکال مهم و اساسی انتخاباتمان را مطرح می‌کنم که عبارتند از: الف . نداشتن طرح و برنامه جامع ملی. کشورهای پیشرفته با دقت و آینده‌نگری، نیازهای کشور را در کوتاه مدت و درازمدت بررسی کرده، هدف‌های اساسی اداره کشور را بر اساس این نیازها تعریف کرده و منافع مردم و کشور را از جهات مختلف در این طراحی اصل و اساس کار قرار می‌دهند. پس از این استراتژی‌هاست که برای چگونگی اجرا و تحقق بخشیدن به این هدف‌ها و آرزوها برنامه‌ریزی می‌کنند و اقدامات تاکتیکی دولت را با معیارهای علمی و مطالعه گسترده، تنظیم می‌کنند. ب. نداشتن انتخابات علمی. نامزدها درباره برنامه اصلی هیچ روش و راهکار مطالعه شده و روشنی مطرح نمی‌کنند و اصلا از آن برنامه مشترک انگار خبری نیست و هر نامزدی برنامه تعریف نشده و کلی و گاهی عوام فریبانه‌ای در جیب خود دارد. ج. بی‌توجهی به ارزش‌ها و معیارهای اسلامی. از آنجا که محور نظام جمهوری اسلامی اصول و ارزش‌های دینی است، در زمینه سیاست و مدیریت نیز باید به این اصول و ارزش‌ها توجه شود. زیرا در هر نظامی اگر شرایط رعایت نشود، نتیجه مطلوب به دست نخواهد آمد. نتیجه این اشکالات این اشکالات نتایج بسیار زیانباری به دنبال دارند که به چند نمونه از آنها اشاره می‌کنیم. یک – آشفته بازار مدیریت کشور. دو – کمرنگ شدن ارزش‌ها. سه – بحران مشروعیت. چهار – بحران هویت. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 وقت بازسازی اعتماد 🔸با وجود تمام مشکلاتی که در چند سال گذشته مردم ایران با آن دست‌وپنجه نرم کردند
🔰 عبور از چالش با مکتبِ نوسازی ✍️ کمیل سوهانی 📍 ژان پل سارتر، فیلسوف فرانسوی در جایی گفته است وقتی انسان امکان ارتکاب خطاهای گوناگون را دارد، چرا گاهی بر یک خطا اصرار می‌ورزد؟ هفته گذشته جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی صدمین روز دولت خود جمله‌ای گفت که به‌نظر می‌رسد آغازی بر پایان نوعی از سیاست اقتصادی 40 ساله در آمریکا باشد. او خطاب به مردم آمریکا گفت: "My fellow Americans, trickle-down economics has never worked." «هموطنان آمریکایی من، اقتصاد قطره‌چکانی هیچ‌وقت کار نکرده است.» ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇