eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
673 عکس
715 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹پس از رسیدن پیشنهادهای یک پیامبر به مردم یک جامعه و پذیرش آن پیشنهادها توسط آنان و تبدیل شدن آن پیشنهادها به ذهنیت مشترک جامعه، آیا مجموعه دین الهی، در آن جامعه پذیرا، تمام فرهنگ آن جامعه است یا بخشی از آن؟ 🔸پاسخ این است که: مجموعه دین الهی، در آن جامعه، بخشی از فرهنگ آن جامعه است. این بدان معناست که دین الهی، در این جامعه، تبدیل به یک پاره فرهنگ می‌شود. 🔹در تجربه تاریخی مشاهده می‌شود که برخی جوامع پیشنهادهای یک پیامبر را نپذیرفته اند. در برخی جوامع بخشی از مردم پذیرفته اند. در بخشی از جوامع، اکثریت آن را پذیرفته اند. آنانی که پذیرفته اند، تمام ذهنیت مشترکشان، مساوی با پیشنهاد دین الهی نیست؛ بلکه در قلمرو مباحات، خودشان فرهنگ دارند. برای جوامع مسلمان، دارای فرهنگ های مختلف، تمام ذهنیت مشترکشان، منبعث از اسلام نیس موضوعات – که در قلمرو امور مباح است - فرهنگشان منشأهایی دیگر دارد. در برخی از جوامعی که پیشنهاد های دین را در کلیت پذیرفته اند، نسبت به مواردی از باورها و احکام، اولا میزان پذیرش متفاوت از صفر تا کامل؛ ثانیا در برخی موارد با تغییراتی عنصر پیشنهادی دین را پذیرفته اند. 🔻برای مثال در همین جوامع مسلمان، محتوای اسلام اولا به یک میزان پذیرفته نشده و آنچه پذیرفته شده همیشه دقیقا آن چیزی نیست که دین پیشنهاد کرده است و میزان مشابهت و هماهنگی دین اجتماعی شده با دین فرستاده شده از سوی پروردگار، به میزان گزینش و دست کاری انجام شده در فرآیند تبدیل دین الهی به دین اجتماعی بستگی دارد و می توان از میزان های متفاوت هماهنگی میان دین های اجتماعی با یک دین الهی سخن به میان آورد. برای مثال، می توان در مقایسه وضعیت دین در عربستان، لبنان و ایران به میزان هماهنگی و مشابهت پاره فرهنگ مذکور با دین اسلام آن گونه که در قرآن، روایات و سنت و سیره آمده است پی برد. یک نمونه عدم پذیرش فرهنگ ازدواج موقت و صیغه در آموزه های اسلامی است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: فرزندان خود را به کسب سه خصلت تربیت کنید: دوستی پیامبرتان و دوستی خاندانش و قرآن خواندن. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🔸پایان امر دینی! 🔹پایان امر دینی و معنوی زمانی رخ می دهد که دین و امر معنوی به تجارب روان شناختی حاصل از عادت یا مبتنی بر روحیات شخصی و فردی و منفک از حقیقت هستی شناختی، اپیستمولوژیک و آنتروپولوژیک آن تبدیل شده، تحت سیطره سوبژکتیویسم و عقلانیت علمی و تکنولوژیک جدید به امری هضم شده در دل نظام وجودشناختی و اپیستمولوژیک جدید و ساختارهای فرهنگی و تمدنی دوران مدرن و پسامدرن مستحيل گردد که براساس آن این سوبژکتیویسم و عقلانیت به مثابه تنها راه آشکار شدن حقیقت تلقی شود. 🔻در یک چنین جهانی امر دینی و امر معنوی صرفا به ابژه یا برابر ایستاهایی فاقد روح و معنا یا به تجربه زیسته و سوبژکتيو بشری تبدیل می گردند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹آیت الله بهجت رحمه الله: 🖼دنیا نمایشگاه مصنوعیه! 🔮حقیقیش جای دیگره... 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ تأملی در تحولات افغانستان/ محسن جوادی 🔹با خروج سريع آمریکا از افغانستان روند قدرت گیری طالبان و فتح ولایت های افغانستان با سرعت پیش رفت که در حال حاضر شاهد شکل گیری دولت این گروه هستیم. 🔸درباره این روند مطالبی حائز اهمیت هست که باید به آنها توجه شود. آمریکایی ها برای حضور در افغانستان منافعی را در نظر داشتند که عبارت است از: 🔻عدم حمله به منافع ایالات متحده از جغرافیای افغانستان 🔻حضور در منطقه ژئواستراتژیک(مثلث ایران-چین-روسیه) 🔻جلوگیری از انتقال انرژی از این مسیر مابین ایران و چین. ❓در اینجا این سوال مطرح می‌شود که آیا آمریکا با خروج از افغانستان از این منافع چشم پوشی کرده است؟ ⚠️ساده لوحانه است تصور بکنیم که آمریکا با این همه هزینه در افغانستان بدون تامین منافع خود خارج شود؛ پس به احتمال زیاد برای تامین منافع از طالبان تضمین گرفته است. البته نباید نقش انگلیس را در طراحی این برنامه نادیده گرفت! 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام کاظم علیه السلام: مصیبت برای صابر یکی است و برای آنکه بی طاقتی کند دوتاست. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ مطابقت یا عدم مطابقت با واقع در نظریه جواز تعبد به جمیع ادیان 🔹طبق مبانی معرفت شناختی نظریه جواز تعبد به جمیع ادیان ، واقع یکی است، از میان نظرات متعدد و متخالف دانشمندان هم (مقام اثبات و ذهن) - در امور غیر تشکیکی - تنها یکی از آنها می تواند در خارج و نفس الأمر (مقام ثبوت) صحیح باشد و نه همه آنها. همچنین به واقع هم می توان دست یافت؛ به این معنا که برخی از آراء و اعتقادات انسان به واقع اصابت می کند، و البته برخی از آن ها نیز اصابت نمی کند. 🔸تأکید می شود که وصول به واقع برای دستگاه ادراکی و معرفتی بشر ممکن است (رئالیسم و واقع گرایی، در مقابل شکاکیت و نسبی گرایی)، اما «احراز صدق» قضايا در گزاره های عقلی و حصولی غیر بدیهی؛ به معنای علم يقينی و صددرصدی انسان به اینکه فلان اعتقاد خاصش (که غیر بدیهی بوده و نیازمند فکر، استدلال و مقدمه چینی خطاپذیر است)، به واقع اصابت نموده یا نه، خارج از توان او به عنوان بشر غير معصوم و لغزش پذیر است؛ زیرا لوح محفوظ و عالم واقع به دست کسی نیست تا با نظر به آن، اصابت یا عدم اصابت دیدگاه خود (مقام اثبات)، با واقع (مقام ثبوت) را مشاهده کند. 🔻اینکه برخی از دیدگاه های انسان ممکن است صادق و مطابق با واقع باشند، قابل قبول است (امکان وصول به واقع)، اما تشخیص اینکه کدام یک از اعتقادات او دقیقا و مشخصا صادق و مطابق با واقع است، غیر ممکن بوده و به اصطلاح اصولی، شبهه مصداقيه است (عدم امکان احراز وصول به واقع). آری به احتمال یا ظن (اعم از غیر اطمینانی و اطمینانی) و یا قطع اصولی، می توان ادعا کرد فلان دیدگاه مطابق با واقع است، اما با يقين منطقی بالمعنى الاخص (اعتقاد جازم صادق ثابت) که بیانگر جزم صددرصدی بوده و خلاف آن محال عقلی باشد، نمی توان به صدق و مطابقت قضیه ای با واقع و نفس الأمر حکم کرد. همیشه احتمال کشف خطای دیدگاه انسان وجود دارد؛ اگرچه این احتمال، اندک و ناچیز باشد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹هر کی گفت من شیعه ام فوری باور نکنیداا ...علی می گه دروغ می گه! 🔸مرحوم کافی 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ علت خروج آمریکا و به قدرت رسیدن طالبان/ محسن جوادی 🔻عوامل خارجی: ▪️استفاده از زور و خشونت در افغانستان خطای راهبردی و مناقشه آمیز آمریکا بود که به اذعان خودشان روند دولت ملت سازی در افغانستان را برعهده گرفته بود. ▪️تمرکز بر شهرها و چشم پوشی از روستاها دومین خطای راهبردی آمریکا بود که زمینه قدرت یابی طالبان را شدت بخشید. ▪️شکل گیری محور هند و آمریکا که موجب نارضایتی پاکستان و حمایت آنها از طالبان شد. 🔻عوامل داخلی: ▪️شکل گیری دولت ناتوان در مدیریت کشور: عدم تامین امنیت، عدم مبارزه با فساد و تبعيض، فقدان انسجام سیاسی، عدم تعریف دوست و دشمن، کنترل و تضعیف نیروهای نظامی و مجاهدین افغان ( من جمله دوستوم، محمد نور، ربانی، اسماعیل خان)، آزادی زندانیان طالبان به خاطر جنبه های قومیتی. ▪️قومی شدن سياسات در افغانستان: شاهد بر این مدعا این است که پشتون ها در برابر طالبان هیچ مقاومتی نکردند. ▪️تضعیف یا از بین رفتن مجاهدان غیر پشتون. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا